کسب و کار مدیریت و رهبری

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی کشورهای اسلامی

sazmane_amoozeshi_elmi_va_farhangiye_keshvarhaye_eslami

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی کشورهای اسلامی”

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی کشورهای اسلامی

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم سازمان آموزشی،علمی و فرهنگی کشورهای اسلامی (ISESCO)Islamic Educational Scientific and Cultural Organization هاشم ناطقی و مهدی اقبالی مهدی ابادی

اسلاید 2: انگیزه پیدایش هدف از تشکيل اين سازمان ايجاد همبستگی بين امت اسلامی از راه آموزش، علوم و فرهنگ، گسترش علم و فن‏آوری در کشورهای اسلامی، برقراری همکاری بين نخبگان مسلمان، حمايت از اقليت‏های مسلمان در کشورهای غربی و غير مسلمان، و به‏طور کلی برقراری همکاری و داد و ستد علمی، آموزشی و فرهنگی بين مسلمانان در سراسر جهان بود.

اسلاید 3: تاریخچهمی توان گفت که اولین ایده تشکیل سازمان علمی و فرهنگی برای مسلمانان از همان پگاه ورود عناصر و شاخصه های فرهنگی دنیای مدرن و عصر جدید غربی به کشورهای اسلامی وهمزمان با ایجاد بیداری و آگاهی اسلامی، در ذهن اندیشمندان و سیاستمداران کشورهای اسلامی شکل گرفته بود.از اواخر قرن نوزده میلادی و اوایل قرن بیستم چشم انداز ایجاد چنین سازمانی مهم ترین امید اصلاح طلبان و روشنفکران مسلمان به امید دستیابی مسلمانان به اتحاد و بالا بردن سطح آگاهی آنان بود اما این ایده در نهایت در نهمین کنفرانس وزرای امور خارجه کشورهای اسلامی به تاریخ 24-28 آوریل1978 در شهر “داکار” کشور “سنگال” طی قطعنامه شماره 9/9 به توصیه” اولین کنفراس آموزشی کشورهای اسلامی” مطرح گردید.

اسلاید 4: در نهایت پس از تصويب اساسنامه آن را در يازدهمين اجلاس وزيران خارجه كشورهاي عضو كنفرانس اسلامي در اسلام آباد در سال 1361 (ماه مه 1980) جهت هماهنگي و گسترش تعامل و همكاري‌هاي آموزشي، علمي و فرهنگي با الهام از اهداف و تعاليم عاليه اسلام ميان كشورهاي اسلامي تأسيس گرديد. اساسنامه سازمان در سال 1982 به تصويب رسيد و طي سال‌هاي 1986 تا 1997 در سه مرحله تصحيح برروي آن انجام گرفت.

اسلاید 5: ضرورت تشکیلآيسسكو به عنوان يكي از مجامع علمي، فرهنگي و آموزشي وظيفه مهمي در ايجاد تعامل فرهنگي و علمي بين كشورهاي مسلمان بر عهده دارد. اين سازمان كه زائيده سازمان كنفرانس اسلامي است مي‌تواند نقطه روشني در بسط و گسترش علم و فناوري و فرهنگ در ميان ملل مسلمان و شناساندن دستاوردهاي آن به كشورهاي غيرمسلمان باشد. ارتباط تنگاتنگ آن با مجامع دانشگاهي و صاحبان علم و انديشه، بهره‌گيري از توان و ظرفيت دانشمندان و دانشگاهيان مي‌تواند نقطه شروع رشد و تعالي و بالندگي روزافزون آن در عرصه بين المللي باشد.

اسلاید 6: اعضاء منشوراساسنامه سازمان بر این نکته تاکید دارد که هر عضو سازمان کنفرانس اسلامی می بایستی با توجه به تکمیل تشریفات عضویت حقوقی و قانونی به عضویت سازمان آموزشی،فرهنگی و علمی کشورهای اسلامی در آید. كشوري كه عضو دائم يا غيردائم سازمان كنفرانس اسلامي نباشد، نمي تواند به عضويت سازمان اسلامي (آيسسكو) پذيرفته شود. عضویت در این سازمان یا به صورت ” اعضای دائم“ و یا“اعضای ناظر“ است.

اسلاید 7: کشورهای عضودر حال حاضر 51 كشور اسلامي از 57 کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی،عضو اين سازمان هستند كه اسامي آنها بدين شرح است: 1ـ جمهوري آذربايجان، 2ـ اردن هاشمي، 3ـ امارات متحده عربي، 4ـ جمهوري اندونزي، 5ـ جمهوري اسلامي ايران، 6ـ جمهوري اسلامي پاكستان، 7ـ پادشاهي بحرين، 8ـ سلطان نشين برونئي دارالسلام ، 9ـ جمهوري خلق بنگلادش، 10 جمهوري بنين، 11ـ بوركينافاسو، 12ـ جمهوري بوسني و هرزگوين، 13ـ جمهوري تاجيكستان ، 14ـ جمهوري چاد ، 15ـ جمهوري تونس، 16ـ جمهوري جيبوتي، 17ـ پادشاهي عربستان سعودي، 18ـ جمهوري سودان، 19ـ جمهوري سورينام، 20ـ جمهوري عربي سوريه ، 21ـ جمهوري سيرالئون، 22ـ جمهوري سنگال، 23ـ جمهوري سومالي، 24ـ جمهوري عراق، 25ـ سلطان نشين عمان ، 26ـ جمهوري گابن، 27ـ جمهوري گامبيا، 28ـ جمهوري گينه، 29ـ جمهوري گينه بيسائو، 30ـ فلسطين، 31ـ جمهوري قزاقستان، 32ـ قطر، 33ـ جمهوري قرقيزستان، 34ـ جمهوري فدرال اسلامي كومور، 35ـ كويت، 36ـ جمهوري خلق سوسياليستي عربي ليبي، 37ـ جمهوري مالديو، 38ـ جمهوري مالي ، 39ـ مالزي، 40ـ جمهوري عربي مصر، 41ـ پادشاهي مراكش ، 42، جمهوري اسلامي موريتاني ، 43ـ جمهوري نيجر، 44ـ جمهوري يمن، 45ـ جمهوري توگو، 46ـ جمهوري دمكراتيك خلق الجزاير، 47ـ جمهوري فدرال نيجريه، 48ـ جمهوري لبنان، 49ـ ساحل عاج، 50ـ سومالي، 51ـ افغانستانهمچنین سه کشور“فدراسیون روسیه“( از ژانویه 2007)،“پادشاهی تایلند“(از 19 مارس 2007) و“جمهوری ترکی بخش شمالی قبرس“(از 26 مارس 2008) به عنوان اعضای ناظر آیسسکو انتخاب شدند.

اسلاید 8: اعضای دائم یا ناظرطبق اصل هفت اسانامه آیسسکو هر يك از كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي كه عضو سازمان اسلامي (آيسسكو) نباشند، به محض اعلام درخواست خود به اين سازمان بعنوان ناظر در سازمان اسلامي (آيسسكو) پذيرفته مي‌شوند. هر يك از كشورهاي غير عضو سازمان كنفرانس اسلامي صرفنظر از اينكه عضو ناظر باشند يا خير، مي‌توانند عضو ناظر سازمان اسلامي (آيسسكو) شوند. سازمانها، نهادها و فدراسيونها نيز مي‌توانند به صورت ناظر به عضويت سازمان درآيند. در دو مورد اخير، درخواست عضويت بايد به مدير كل تسليم شود و اين درخواست همراه با اعلام نظر شوراي اجرايي به مجمع عمومي ارائه شود. مجمع عمومي ضوابط مربوط به وضعيت اعضاي ناظر و شرايط مربوط به آن را تعيين مي‌كند. فقط كشورهاي عضو از حق رأي در مجمع عمومي برخوردار خواهند بود.

اسلاید 9: ساختارکاری آیسسکو برای انجام برنامه های سال 2010-2012به شرح ذیل است:1. توسعه منابع انسانی کشورهای عضو در آموزش و پرورش ، علوم ، فرهنگ و ارتباطات2.انتقال و یاری رسانی ”تکنولوژی اطلاعاتی و ارتباطی“ به برنامه ها و اهداف آموزشی،علمی و فرهنگی 3.تلاش برای بهبود تصویر اسلام و مسلمانان در بیرون از جهان اسلام و دز نزد غیر مسلمانان 4. توجه به ارزشهای اخلاقی در محتویات آموزشی،علمی و فرهنگی سازمان

اسلاید 10: پیشنهاد تشکیلدر دهمین کنفرانس وزرای خارجه کشورهای اسلامی به تاریخ مه 1979 در شهر“ فاس“ کشور“ پادشاهی مغرب(مراکش) ”با تاکید بر قطعنامه 9/9 اجلاس قبلی در سال 1978، تصمیمات زیر برای ایجاد سازمان علمی و فرهنگی اسلامی اتخاذ شد:1. برای ایجاد یک سازمان بین المللی اسلامی برای آموزش و پرورش ، علوم و فرهنگ به منظور هماهنگ میان نهادهای تخصصی سازمان کنفرانس اسلامی در زمینه های آموزش ، علوم و فرهنگ ، و همچنین در میان کشورهای عضو ، این سازمان در مراکش بنیادگذاری می شود. 2. به منظور ایجاد مرکز بین المللی آموزش و پرورش اسلامی که ”پژوهش های آموزشی“ و انجام انجام تمام فعالیت های آموزشی و پرورشی در کشورهای مسلمان، مرکزی در مکه مکرمه بنیان گذاری می شود.

اسلاید 11: اساسنامه در مقدمه اساسنامه آیسسکو چنین آمده است: وزراي امور خارجه كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي با برپائي نشستهاي پي در پي، اصل تأسيس يك سازمان تخصصي را در زمينه آموزش، علوم و فرهنگ پيشنهاد و مطرح كردند. اين پيشنهاد به سومين اجلاس سران كنفرانس اسلامي كه در ژانويه 1981 در طائف مكه مكرمه تشكيل شد، ارائه گرديد. اين اجلاس نيز در پاسخ به آرمانهاي امت اسلام تصميم گرفت نهاد كارآمدي را با هدف تحكيم همبستگي، همكاري ميان جوامع اسلامي در قالب اصول سعه صدر و ارزشهاي والاي اسلام پايه ريزي نمايد. دولتهاي عضو اين اساسنامه: ـ با اعتقاد به اسلام به عنوان دين سعه صدر، فرهنگي سازنده، تمدني انساني و شيوه‌اي براي زندگي؛ ـ با تأكيد بر اينكه اسلام بعنوان دين ارزش هاي معنوي، اخلاقي و فرهنگي و دين تمدن سازي كه در ايجاد تمدن بشري و غناي آن بسيار حائز اهميت است؛ ـ با توجه به اهميتي كه اسلام به دانش و فراگيري علوم قائل است؛ ـ با توجه به آرمانها و آرزوهاي قلبي امت مسلمان در دستيابي به همكاري، اتحاد و پيشرفت در قالب اصول رواداري اسلامي؛ ـ با تعهد به ارتقاء آموزش، علوم و فرهنگ براي حصول تفاهم متقابل، تحكيم دوستي، برادري و گسترش صلح ميان مردم جهان؛ ـ با تمايل به تحكيم گفتگوي ثمربخش ميان فرهنگها براي دستيابي به همزيستي تمدنها كه ضامن احترام به هويت فرهنگي همه ملل خواهد بود؛ ـ با تصديق اصول برابري، همبستگي و همياري متقابل براي تحكيم همكاري و در نتيجه توسعه آموزش، علوم، فن آوري، فرهنگ و ارتباطات به طرق مقتضي؛ ـ موافقت خود را نسبت به منشور سازمان اسلامي آموزشي، علمي و فرهنگي (آيسسكو) اعلام مي‌دارند.

اسلاید 12: اساسنامه آیسسکو دارای چهار فصل و بیست و دو اصل می باشد.فصول اساسنامه شامل موارد زیر است:فصل اول:مفاد کلیفصل دوم:عضویت و همکاری دولتهافصل سوم:تشکیلات و سازمانفصل چهارم:مفاد نهایی

اسلاید 13: طبق اساسنامه سازمان(فصل 3 ؛اصول 9 تا14) تشکیلات و سازمانهای آیسسکو چنین است: فصل سوم تشكيلات سازمان اصل 9: تشكيلات سازمان اسلامي (آيسسكو) عبارتند از: الف ) مجمع عمومي ب ) شوراي اجرايي ج ) مديريت كل

اسلاید 14: منابع انسانی بعنوان بخشي از همكاري هاي آيسسكو در راستاي توسعه آموزشي، علمي، فرهنگي و ارتباطاتي در جهان اسلام، اين سازمان درصدد برآمده است تا به تدوين شماري از پروژه‌هاي مهم مدني يا توسعه‌گرايانه بپردازد كه قرار است براساس مراحل زمان بندي شده به كار گرفته شوند. برنامه ويژه اسلامي براي سوادآموزي و آموزش پايه همگاني در كشورهاي اسلامي (اين برنامه مبين همكاري‌هاي يونسكو با كنفرانس جهاني آموزش براي همه مي‌باشد كه در ژامتين تايلند در سال 1990 برگزار گرديد). برنامه آموزش پايه و آموزش توسعه منابع انساني در كشورهاي اسلامي (اين برنامه در راستاي همكاري با سازمان ملل متحد سازمان كنفرانس اسلامي و آژانس هاي تخصصي‌اي مي‌باشد كه در زمينه توسعه منابع انساني فعاليت دارند). همسان سازي زبان نوشتاري كشورهاي مسلمان و تبديل آن به رسم الخط قرآني (در هفده كشور آفريقايي زبان اين عمل صورت پذيرفته است و يك نوع ماشين تايپي توليد و در بين كشورهاي علاقمند توزيع شده است؛ حروف‌هاي تايپ دستي ويژه‌اي نيز براي اين زبانها تعبيه شده است و اين سازمان قصد دارد تا مرحلة دوم اين پروژه را در آسياي مركزي با همكاري بانك توسعه اسلامي، جامعه اسلامي بين المللي و همكاري‌هاي مؤسسه مطالعاتي و تحقيقاتي عربي سازي رباط ـ باس به اتمام رسانند) . روزآمد سازي برنامه هاي درسي آموزش علمي و فني

اسلاید 15: وظایف و اهدافاهداف سازمان آیسسکو عبارتند از: 1ـ تقويت و ترغيب همكاري ميان كشورهاي عضو و تحكيم آن در زمينه‌هاي آموزش، علوم، فرهنگ و ارتباطات 2ـ توسعه علوم كاربردي و استفاده از فناوري پيشرفته در چارچوب آرمان‌ها و ارزش‌هاي جاودان و بلندمرتبه اسلامي 3ـ تحكيم درك و تفاهم ميان ملت‌هاي مسلمان و مشاركت در امور، دستيابي به صلح و امنيت جهاني به شيوه‌هاي گوناگون به ويژه آموزش، علوم، فرهنگ و ارتباطات 4ـ حمايت از تكامل و ايجاد هماهنگي ميان مؤسسات تخصصي سازمان كنفرانس اسلامي در زمينه آموزش، فرهنگ و ارتباطات و تحكيم همبستگي يكپارچه اسلامي در ميان كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي 5ـ مطرح نمودن فرهنگ اسلامي به عنوان پايه و اساس برنامه‌ريزي آموزشي در كلية سطوح 6ـ تحكيم فرهنگ اسلامي، حفظ استقلال انديشه اسلامي در برابر تهاجم فرهنگي، عوامل انحراف، تخريب و پاسداري از خصوصيات بارز تمدن اسلامي 7ـ پاسداري از هويت اسلامي مسلمانان در كشورهاي غير اسلامي

اسلاید 16: وظایف آیسسکو عبارتند از: 1-فعاليت در جهت گسترش فرهنگ اسلامي و زبان قرآن كريم در سطح جهان ميان ملل غيرعرب زبان از طريق همكاري با سازمان‌هاي علمي، آموزشي و فرهنگي اتحاديه عرب و ساير سازمانها و نهادهاي اسلامي براي برنامه‌ريزي و حمايت از طرحهاي مصوب 2-حمايت از سازمانهاي فعال در امور آموزشي، علمي، فرهنگي و ارتباطات براي گسترش اهداف سازمان 3-حمايت از دانشگاهها، دانشكده‌ها و مؤسسات دولتي و خصوصي متخصص در زمينه مطالعات قرآني، زبان عربي و فرهنگ اسلامي و اصلاح برنامه‌هاي آموزشي، كتابهاي درسي و روشهاي تدوين آنها به منظور تحقق تكامل فرهنگي 4-تقويت مراكز و نهادهاي تخصصي براي حمايت از فعاليت‌هاي علمي و آموزشي افراد، سازمانها، انجمن‌هاي خيريه يا مراكز اسلامي فعال در ترويج فرهنگ اسلامي و تدوين قرآن كريم و زبان عربي تشويق و حمايت تلاشهاي كشورهاي عضو به تهيه برنامه هاي آموزشي فني و آموزش عملي از اين برنامه‌ها و نيز تشويق مخترعين و مبتكرين مسلمان 5-كمك به دانشگاههاي كشورهاي اسلامي و ساير كشورها و تشويق آنها به ايجاد كرسي‌ها، مؤسسات و گروههاي مطالعات و فرهنگ اسلامي و برقراري همكاري مؤثر ميان آنها 6-ترويج كارهاي تحقيقي و مطالعاتي براي توسعه و ارتقاء آموزش در كشورهاي اسلامي و القاي ويژگي اسلامي به تمامي ابعاد تمدن، هنر و فرهنگ 7-برگزاري كنفرانس‌ها ، سمينارها و تشويق به تأسيس نهادهاي آموزشي و علمي با همكاري دولتها، سازمان كنفرانس اسلامي و سازمانهاي فعال در زمينه‌هاي آموزش، علوم و فرهنگ

اسلاید 17: بودجهبر طبق اصل 17 اساسنامه سازمان،منابع مالي آيسسكو عبارتند از: 1ـ حق عضويت كشورهاي عضو كه براساس درصد حق عضويت هر كشور در بودجه سازمان كنفرانس اسلامي تعيين مي‌گردد، مگر آنكه مجمع عمومي تصميم به تغيير آن داشته باشد. 2ـ منابع حاصل از انجام همكاريهاي مشترك ميان سازمان اسلامي (آيسسكو) و ساير سازمانها. 3ـ كمكهاي مالي و مبالغي كه توسط كشورهاي عضو، يا غيرعضو، نهادها، افراد يا ساير منابع به سازمان اهداء مي‌شود . شوراي اجرايي سازمان اسلامي (آيسسكو) مي‌تواند هدايايي را كه جهت مقاصد بخصوص به سازمان اهدا مي‌شود، بپذيرد، مشروط بر آنكه با اهداف و مقررات سازمان اسلامي (آيسسكو) در تضاد نباشد و اين امر تأثير منفي بر انجام وظايف سازمان نداشته باشد. تصميم شورا در اين رابطه بايستي همراه با كليه ملاحظات مربوط جهت تصويب يا عدم تصويب به مجمع عمومي احاله گردد.

اسلاید 18: زبان‌‌هاي كاري سازمان: زبان‌هاي مورد استفاده سازمان اسلامي آيسسكو عربي، انگليسي و فرانسه مي‌باشد. در تفسير اساسنامه هر يك از سه زبان از اعتبار يكسان برخوردارند. در صورت بروز اختلاف در تغيير اساسنامه، تفسير دو زبان كه يكي از آنها عربي خواهد بود، ملاك قرار مي‌گيرد؛ در غير اينصورت ، متن اصلي اساسنامه سازمان ملاك خواهد بود.

اسلاید 19: مدیرکل سازمان:دبیرکل فعلی سازمان، عبدالعزیر عثمان التوجیری است که در 1950/4/3 در جده عربستان به دنیا آمد. وی از سال 1991 عهده دار این مسئولیت است. قبل از وی نیز پرفسور عبدالهادی بوطالب از سال 1982 تا سال 1991 سمت مدیرکلی این سازمان را بر عهده داشت.معاون مدیرکل سازمان آیسسکو پس از مدیرکل عالی ترین مرجع تصمیم گیری است و کلیه مسئولیت ها بر عهده ایشان است. در بیست و پنجمین جلسه شورای اجرایی در نوامبر 2004 در مراکش دکتر هادی عزیززاده از کشور ایران برای معاونت سازمان آیسسکو انتخاب شد.

اسلاید 20: عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان:جمهوری اسلامی ایران در سال 1371 در سیزدهمین اجلاس شورای اجرایی این سازمان شرکت و حضور خود را به طور رسمی در فعالیت های این سازمان اعلام نمود و در سال 1374 با توجه به مصوبه پنجمین مجمع عمومی آیسسکو در سوریه، کمسیون امنیت ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایرام در وزارت آموزش و پرورش استقرار یافت. هیئت وزیران در جلسه مورخ 1383/6/8 با استناد به اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران « آیین نامه تشکیل و اداره کمسیون ملی ۀیسسکو در ایران » را تصویب نمود. بر اساس این ایین نامه 12 ماده ای وزیر آموزش و پرورش، رئیس شورای عالی کمسیون ملی و مدیرکل دفتر همکاری های علمی بین المللی، دبیرکل کمسیون ملی آیسسکو می باشد.

اسلاید 21: برنامه های آیندهدر سطح برنامه‌ريزي استراتژيك آينده‌نگر به منظور توسعة آموزشي، علمي و فرهنگي جهان اسلام، آيسسكو هشت استراتژي مهم زير را به عنوان استراتژي دانش از ديدگاه اسلام تدوين كرده است: 1ـ استراتژي ارتقاي آموزش در كشورهاي اسلامي (تصویب شده در سومين كنفرانس عمومي آيسسكو، عمان، 1988) 2ـ استراتژي فرهنگي جهان اسلام (تصویب شده درششمين نشست كنفرانس اسلامي، داكار، 1991) 3ـ استراتژي توسعه علم و فناوري در كشورهاي اسلامي (تصویب شده درهشتمين نشست سران عضو كنفرانس اسلامي، تهران، 1997) 4ـ استراتژي فعاليت‌هاي فرهنگي اسلامي در غرب (مصوب نهمين نشست سران سازمان كنفرانس اسلامي، دوحه، 2000) 5ـ استراتژي بهره‌گيري از مغزهاي نخبه مهاجر مقيم غرب (مصوب بيست و نهمين نشست وزراي امور خارجه كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي. خارطوم، 2002) 6ـ استراتژي انسجام و وحدت مذاهب اسلامي (مصوب دهمين نشست كنفرانس اسلامي، پوترجاياي، مالزي، (2003) 7ـ استراتژي گسترش بيوتكنولوژي در كشورهاي اسلامي (مصوب دومين كنفرانس وزراي آموزش عالي و تحقيقات علمي، تريپولي، 2003) 8ـ استراتژي مديريت منابع آب در كشوهاي اسلامي (مصوب دومين نشست وزراي آموزش عالي و تحقيقات علمي، تريپولي، 2003)

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید