صفحه 1:
بسمه تعالى
صفحه 2:
؟استاد
جناب مهندس قادری
صفحه 3:
3 se aie
1 SEP. ONES NTPC Cres Neal iTS Y rec
- سدهای لاستیکی می باشد
Byer epee 6s Ore eeprom BF Por ee ا bac)
توسط (نورمن ايمبرستون) رئيس ديارتمان مهندسى آب و نيرو در شهر لوس آنجلس
مطرح و چندی بعد در سال 1938 اولین سد لاستیکی در این شهر توسط کمپانی لاستیک
eh meen on |
تخمین زده می شود که در حال حاضر بیش از 4000 سد لاستیکی در مناطق مختلف
-دنيا ساخته شده ودر حال بهره برداری است
صفحه 4:
سهم كشور ما ايران از اين نوع سدها , تنها جند سد مى باشد كه البته در حال
حاضر رو به افزايش است ٠. اولين سد الاستيكي در کشور در استان
ا ا ا 000
,بنام سد لاستیکی بابل ساخته شده است
1
ا 0 a) ack زراعی دشت
.مجاور بوده است
cle! اين سد در حدود 10/3 و طول آن ۳( نوع بادى مى
باشد که با اطاق کنترل در جناح | هوارسان ضد زنگ
مات را ی ی
صفحه 5:
صفحه 6:
جدلسازیلبهای] اوده یا شور از آبشیرین -3
لستفادد از سدهایلا.ستیکیرلیلفزلیشحجم ذخیرد سدهایسزرگ -4
صفحه 7:
بسهود شسرلبط زیستمحیطیو بسیولوژیکی لکولوژیکیمسدوند طرح ۰ -5
rave cose, Pt ۱۱۱ ۱ ۳
ae بدهاءلااستك ىر لعب داف طرهمكتها در طرح غاىابيليى -7
بسرويشميكو در تولحويساحلىبالسطادد از ۱ ۱ ستيكى -8
توليد المكتريسيته توسطنيروكاهها بيك وجكو بزيك -9
از ستدهاوكوتان لادستيكودر حوضجه هاب رويش ماهى -10
ee i a ae ee ai
6
صفحه 8:
pe ee Ee
CON 0 Ee enn SUI ne eRe SS ee RCS SP ccnp ues ro
لا
1 ا
<r, (Foti 0 لي
صفحه 9:
ا 0
: از جمله
350 ا Co ra ean]
۱ ا ا
6 تت eat
تكنو لوؤىساختلالستيكدر كشور مصرفكنئده .
0 se pases
eS Ove Creer aro oe ل eee. oo
صفحه 10:
*خصوصیات سدها
Se ere ten eT sy yee on pee rs ies nym
. .مترعملكد خويىاز خود نشازدادد لند
ها
1۳0 اماه
۱ ۱ eer ioeiyies سرت
ee ا پات
..زمان پر و خالی ei هوا به مراتب از نوع آبی کمتر است
Bal varus West yunys roel Ay eres
. م لفيا سمت لول انك ليوا به ملک اهشرمیساد ۳۹ a
7
صفحه 11:
Gute) een eve ا ا ل ا (rere le
Ewer
تر سد و تجهیزات مهار
سیستم کنترل و بهره بردارى
صفحه 12:
Ror ae een een ten earn eer
earereer ye peed ar i sleriPene inet ren ices IY ny Seen lary rosie
.گردند. از اتصال ورق های فوق الذکر به یکدیگر به صورت عرضی, بدنه سد به صورت یکپارچه ساخته می شود
حهت مهار بدت نك سوراشهاى با فواضل مشخض در أيه أن تعبيه شده است. محصول نهاى به شكل, بك يارجه
لاستيكى به ابعاد و شكل موردنظر, به صورت رول درآمده و به محل نصب حمل مى كردد. بدنه اصلی سدهای
POE ey eee cae ا
كلروون و انيدم :
00 ا eon eee reas
صفحه 13:
صفحه 14:
صفحه 15:
a
CR ee ps
0 eras) an ا الل ل ال
Ora nay ola uly ial
.کردن آب و هوا به کار می روند در بستر کار گذاشته می شوند
.بدنه لاستيكى سد را به وسيله ميله و لوله در محل نكهداشته و توسط بيج مهار نصب مى كنند
با استفاده از پیچها و واشرهای مختلف و میل گیرنده که در سرتاسر
.لبه سد نصب می شوند, بدنه سد را به بستر محکم می بندند
ار راز بسستنسد لالستیکی, بسلیستی پسایینتر ازسطح کف
بستر روا 5
باشد از تجمم گل و لای, هنگامی که سید خالی است,جلوگیری بهعمل آید و نادب ون
1 ues e Pane reece er erat)
.برخورد اجسام شناور اسيب ببينند
صفحه 16:
ایعاد یک اتاق کنترل, استاندارد و در حدود 10 متر مربع می باشد. اتاق کنترل شامل یکت
de el EE rem eee ee ee Cee Tel)
۳
To ore ee ou a cee sly eile eau grea Bir
ا es re ae ۱
20 ال ل ل erties |
و براى 0 بزركترء از نوعى ee 1
AS aN des م ا
1 سال ل oe و یش از
صفحه 17:
صفحه 18:
مبانی طر
پی سد -1
ا erence ak Stor eee creed are
باشد و تنها Peg eyes open فراهم شود. طبق تحقيقات انجام شده
ا |
شمعهاى ماسه اى در فواصل 10 مترى و به عمق 2 متر استفاده مى شود تا ضمن
rep ee Cleon SS YEP TCD NP ا ا Cone ces)
.تا بستر قابل اطمینان در زیر دال بتنی بوجود می آید
صفحه 19:
oo شستر
برای قرار گرفتن غشاء لاستیکی بر روی یک بستر صاف و برای تثبیت و محدوئد کردن
۱ ee eee eee ess
0 وارده ee ۳ ae یروی کشقی و نیروی
per a ay
ae
برای جلوگیری از رانش پی در جهت جریان, دوپاشنه به عرض
مر و عمق ا ا ا و ل
صفحه 20:
حيبت مفيلبدى -3
اتصال سد لاستيكى به بستر بتنى توسط مهار هابى أست كه به دو صورت انجام مى شود:
1. اتصال تک ردیفه
7
در اتصالات تک ردیفه, دو لبه لاستیک روی هم قرار گرفته و به بستر بتنی مهار می شوند. این اتصال
شامل يك صفحه فلزى مدفون در های قرار گرفته در بتن و در نهایت یک صفحه نگهدارنده که
.بر روی بدنه لاستیکی قرار می 0
در لتصللهو رديفه نيز ريش نصسه همان صويدفستببا ليزت فاينكه دو لبه بلنه لالستيكى.
بسه طور مجزا با فاصله مشخصواز ینکیکر قرار میگبرند. مهارهای 010
STs Wale ros gi Go svelte pe STINE Pe AE
وده و بايد بتولنه در يرلير حدلكتر نيريهائطرح بسخوبو ليس كوكند. معمولا ضري إطمينان
.صفحه هاىمهارى2 تا ث لنتخابمىشود
صفحه 21:
از جمله مواردی که در طراحی این سدها نیازمند بررسی است طرح استفاده از نرم افزار مناسب
Cor Cee ST ete ony SCSI VEEP ate ا
بده لاستیکی در مجاورت دیواره های شیبدار و افزایش طول عمر مفید این سدهاست . از دیگر
: موارد می توان به گزینه های زیر اشاره کرد
لستفاده از میلگردهایآجدار برلیساختولتها در جهتفزلیشورگیریدر بستنو پسیدن- 1
cule
ree AE ceed Se aed ا اال ا
عمليات صو همجنيركاهثرإنحنا ۱[
3 - للستفاده از ثسيتهاىلادستيكىحافظ بر روعوصفحاتفكهدارنده برلعجاوكيرىاز يُخمى
test ما
۱ ا Sear Ye rend) re Beer aa
شرليطير و خا وشدزبلنه لصلوسد
صفحه 22:
Lower Clamping Plate
——AnchorBoltP =.
عه 9 :
4s = Concrete Base |
+ 9+
2 ۰
صفحه 23:
غشاء لاسستیج
= ی
ee ا rn] coe eo vers
ات GR eG eR
ن این لاستیک در معرض تنشهای کششی, فشاری و خستگی قرار دارد در لایه های
های سرامیکی استطاده می شود تا ضمن بالا بردن مقاومت کشنی و
فشارى لاستيك: أن را در مقابل | شغه فرابنفش و إوزن كه در اثر تايش اشع خورشيد بوجود
eS ee ees
eco ron eons
1 Rr eo
Pe ee ee ene
RFit ee ا ۳ راف بر كردن غضاء ار هوا وان
ال ا ل م
هار
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
صفحه 27:
در عمق نگاه تشنه ی آب
درسوز و گداز دشت بی تاب
اين جمله به كوش جان
صفحه 28:
؛متابع و ماخذ
http://www.geo.blogfa.com/post-50.aspx
http://hafariha. blogta.com/post/12
http://dl.irpdf.com/ebooks/Part28/www.irpdf.com%288517%29.pdf
http://civiltect.com/?p=160
http://elaheyeaab. blogfa.com/page/rubberdam.aspx
http://www. webengineers.ir/civil/
۱ وت EEL
http://khosrovani.blogfa.com/post-160.aspx
Attp://forum.lianportal.com/thread15012.htm!
بسمه تعالی
:دانشجو
:استاد
سعید صالحی
جناب مهندس قادری
تاريخچه احداث سدهای الستيكی
تكنولوژی نسبتًا جديدی كه برای مهار آبهای سطحی به كار گرفته شده است تكنولوژی ساخت
سدهای الستيكی می باشد .
فكر ساخت سد از مواد مصنوعی از جمله مواد الستيكی از سال 1950برای اولين بار
توسط (نورمن ایمبرستون) رئيس دپارتمان مهندسی آب و نيرو در شهر لوس آنجلس
مطرح و چندی بعد در سال 1958اولين سد الستيكی در اين شهر توسط كمپانی الستيك
.سازی بريجستون طرح و ارائه گرديد
تخمين زده می شود كه در حال حاضر بيش از 4000سد الستيكی در مناطق مختلف
.دنيا ساخته شده ودر حال بهره برداری است
سهم كشور ما ايران از اين نوع سدها ،تنها چند سد می باشد كه البته در حال
حاضر رو به افزايش است .اولين سد الستيكي در كشور در استان
مازندران در سال 1375در حاشيه دريای مازندران بر روی رودخانه بابل
.بنام سد الستيكی بابل ساخته شده است
هدف اصلی از احداث اين سد جلوگيری از تداخل آب شور دريای
مازندران و استفاده از دبی پايه رودخانه و در نتيجه تأمين آب زراعی دشت
.مجاور بوده است
ارتفاع اين سد در حدود 10/3و طول آن 60متر و از نوع بادی می
باشد كه با اطاق كنترل در جناح راست و سيستم هوارسان ضد زنگ
.طراحی و ساخته شده است
عمده ترين كاربرد سدهای الستيكی
:اهداف كلی از ساخت سدهای الستيكی
ذخيره موقت دبی پايه رودخانه ها برای تأمين آب كشاورزی 1-
افزايش سطح تراز آب در رودخانه و كاهش هزينه پمپاژ آب به اراضی كشاورزی
در اين رودخانه ها
2-
جداسازی آبهای آلوده يا شور از آب شيرين 3-
استفاده از سدهای الستيكی برای افزايش حجم ذخيره سدهای بزرگ
4-
بهبود شرايط زيست محيطی و بيولوژيكی و اكولوژيكی محدوده طرح 5-
استفاده از سدهای الستيكی به عنوان بندهای انحراف در تأمين آب كشاورزی 6-
استفاده از بندهای الستيكی برای بازيافت آب زهكشها در طرح های آبياری 7-
پرورش ميگو در نواحی ساحلی با استفاده از سدهای الستيكی 8-
توليد الكتريسيته توسط نيروگاههای آبي كوچك و بزرگ 9-
استفاده از بندهای كوتاه الستيكی در حوضچه های پرورش ماهی 10-
استفاده در جهت زیباسازی چهره شهرها و ایجاد جاذبه توریستی 11-
انواع سد الستيكی
اصوال سد الستيكی كه از يك تيوپ بزرگ و حجيم تشكيل شده است به روشهای مختلفی طبقه
بندی می شود ،از جمله :
-1سدهای الستيكی بادی
سدهای الستيكی آبی
2-
استفاده از هر كدام از انواع سدهای فوق به شرايط محيط ارتباط پيدا می كند،
:از جمله
وجود يا عدم وجود آب به مقدار و كيفيت مناسب در محل .
،مدت زمان الزم برای پر و خالی نمودن تيوب سد در مقابله ی به هنگام .
با سيالب رودخانه ها
تكنولوژی ساخت الستيك در كشور مصرف كننده .
هزينه های اجرايی طرح سدهای آبی يا بادی .
سهولت اجرای و بهره برداری در هر كدام از انواع سدهای فوق الذكر .
:خصوصيات سدهای الستيكی بادی
سدهای بادی اقتصادی تر هستند ،به ويژه در سدهای بزرگ با ارتفاع بيشتر از . 2
.مترعملكرد خوبی از خود نشان داده اند .
بدليل افت كم لوله های هوارسان قطر لوله انتقال هوا به مراتب كوچكتر است و هزينه .
.هايی طرح را كاهش می دهند
نسبت ارتفاع به محيط در سدهای بادی از سدهای آبی كوچكتر است و لذا ماده الستيك .
.كمتری برای ساخت تيوب الزم است
..زمان پر و خالی كردان هوا به مراتب از نوع آبی كمتر است
.سدهای بادی در آب و هوای سرد عملكرد بهتری دارند .
.خطر خوردگی و گرفتگی در سيستم لوله های انتقال هوا به مراتب كاهش می يابد .
.بار وزن سدهای بادی بر پی از سدهای آبی كمتر است.
اجزای سد های الستیکی
ساختمان سدهای الستیکی را می توان متشکل از سه بخش دانست :
.1بدنه سد
.2بستر سد و تجهیزات مهار
.3سیستم کنترل و بهره برداری
بدنه سد (تيوپ هوا) 1.
بدنه سد پيشرفته ترين جزء تشكيل دهنده الستيكی می باشد كه تركيبی از الستيك و الياف تقويت كننده بوده و به
صورت ورق توليد می گردد .ورقهای الستيك بدنه سد در رولهای موردنياز ،به عرض يك الی دو متر توليد می
.گردند .از اتصال ورق های فوق الذكر به يكديگر به صورت عرضی ،بدنه سد به صورت يكپارچه ساخته می شود
جهت مهار بدنه سد ،سوراخهايی با فواصل مشخص ،در لبه آن تعبيه شده است .محصول نهايی به شكل ،يك پارچه
الستيكی به ابعاد و شكل موردنظر ،به صورت رول درآمده و به محل نصب حمل می گردد .بدنه اصلی سدهای
الستيكی از دو نوع الستيك مختلف با خواص متفاوت ساخته می شود .اين دو نوع الستيك عبارتند از پلی
.كلروپرن و اپیدم
.برخی خصوصيات سد الستيكی با الستيك پلی كلروپرن در جدول زیر آمده است
بستر سد و تجهيزات مهار 2-
بستر سد عمومًا در كف به صورت مسطح و در دو طرف به صورت شيبدار ساخته می شود .لوله .
هايی كه به منظور پر و خالی
.كردن آب و هوا به كار می روند در بستر كار گذاشته می شوند
.بدنه الستيكی سد را به وسيله ميله و لوله در محل نگهداشته و توسط پيچ مهار نصب می كنند
با استفاده از پيچها و واشرهای مختلف و ميل گيرنده كه در سرتاسر
.لبه سد نصب می شوند ،بدنه سد را به بستر محكم می بندند
ارتفاع اين پيچ و مهره ها پس از بستن سد الستيكی ،بايستی پايين تر ازسطح كف بستر رودخانه .
باشد تا از تجمع گل و الی ،هنگامی كه سد خالی است ،جلوگيری به عمل آيد و نيز بايد به گونه
ای نصب شود كه سد تخليه شد بر روی آنها قرارنگيرد زيرا ممكن است ،در اثر عبور جريان و
.برخورد اجسام شناور آسيب ببينند
اتاق كنترل و سيستم نگهداری 3-
ابعاد يك اتاق كنترل ،استاندارد و در حدود 10متر مربع می باشد .اتاق كنترل شامل يك
قاب كنترل و يك كمپرسور هوا با لوله هايی كه در داخل كمپرسور هوا و از ميان كف اتاق
كنترل به طرف بدنه سد الستيكی هدايت شده ،می باشد .در زير قسمت اتاق كنترل مكانی
جهت استقرار سيستم تخليه خودكار مكانيكی پيش بينی شده است .بهره برداری تجربی از
اين سدها نشان داده كه سدهای الستيكی نياز بسيار كمی به نگهداری دارند و به راحتی در
مقابل شرايط سخت در طول سالهای زياد مقاومت می كنند .تعميرات آنها شبيه نوعی
پنچرگيری در الستيكی های بی تيوپ اتومبيل است و برای سوارخهای بزرگتر ،از نوعی
پنچرگيری آلومينومی استفاده می شود .تنها نگهداری اصلی ،رنگ زدن سد می باشد كه
.معموًال بيش از يك بار در سال نمی باشد
مبانی طراحی سدهای الستيكی
پی سد 1-
به علت سبكی غشاء و بستر بتنی ،از اين نوع سدها در بسياری از زمينها قابل احداث می
باشد و تنها بايد بستر مناسب برای دال بتنی آنها فراهم شود .طبق تحقيقات انجام شده
برای دستيابی به بستری مناسب بايد به صورت مناسبی زهكشی شود .برای اين منظور از
شمعهای ماسه ای در فواصل 10متری و به عمق 2متر استفاده می شود تا ضمن
زهكشی امكان هرگونه روانگرايی از بين می رود الزم است خاك زير بستر متراكم شود تا
.بستر قابل اطمينان در زير دال بتنی بوجود می آيد
بستر بتنی 2-
برای قرار گرفتن غشاء الستيكی بر روی يك بستر صاف و برای تثبيت و محدوئد كردن
غشاء يك دال بتنی در كف و كناره ها اجرا می شود تا غشاء بر روی آن نصب گردد .اين
بستر بتنی بايد كليه نيروهای وارده اعم از نيروی هيدرواستاتيك ،نيروی كششی و نيروی
وارده از سيستم مهاربندی را تحمل كند .اين بستر برخالف پی بتنی سدهای انحرافی بتنی
.به منظور ايجاد تعادل نبوده و بسيار كم حجم است
برای جلوگيری از رانش پی در جهت جريان ،دوپاشنه به عرض
.متر و عمق 1/1متر در نظر گرفته شده است تا هرگونه حركتی را محدود كند 1/1
سيستم مهاربندی 3-
اتصال سد الستیکی به بستر بتنی توسط مهار هایی است که به دو صورت انجام می شود:
.1اتصال تک ردیفه
.2اتصال دو ردیفه
.در اتصاالت تک ردیفه ،دو لبه الستیک روی هم قرار گرفته و به بستر بتنی مهار می شوند ،این اتصال
شامل یک صفحه فلزی مدفون در بتن ،پیچ های قرار گرفته در بتن و در نهایت یک صفحه نگهدارنده که
.بر روی بدنه الستیکی قرار می گیرد می باشد
در اتصال دو ردیفه نیز روش نصب به همان صورت است با این تفاوت که دو لبه بدنه الستیکی به طور .
مجزا با فاصله مشخصی از یکدیگر قرار می گیرند .مهارهای بکار رفته از جنس آهن گالوانیزه گرم یا
فوالد ضد زنگ است .این مهارها باید در مقابل نیروهای کششی کامًال مقاوم بوده و باید بتوانند در برابر
حداکثر نیروهای طرح بخوبی ایستادگی کنند .معموًال ضریب اطمینان صفحه های مهاری 2تا 3انتخاب
.می شود
از جمله مواردی که در طراحی این سدها نیازمند بررسی است طرح استفاده از نرم افزار مناسب
برای طراحی زاویه فراگیری بدنه الستیکی در دیواره ها در جهت کاهش میزان چروکیدگی
بده الستیکی در مجاورت دیواره های شیبدار و افزایش طول عمر مفید این سدهاست .از دیگر
:موارد می توان به گزینه های زیر اشاره کرد
استفاده از میلگردهای آجدار برای ساخت بولتها در جهت افزایش درگیری در بتن و رسیدن – 1
به مقاومت کششی بیشتر
– 2طرح تبدیل طول صفحات نگهدارنده از 2متر به 1متر برای سهولت حمل و نقل و تسریع
عملیات نصب و همچنین کاهش انحنای این صفحات در حین فرآیند جوشکاری
– 3استفاده از شیتهای الستیکی محافظ بر روی صفحات نگهدارنده برای جلوگیری از زخمی
شدن و آسیب بدنه اصلی سد
– 4استفاده از لوله های توزیع هوا در سدهای بادی در جهت توزیع یکنواخت تر جریان هوا در
شرایط پر و خالی شدن بدنه اصلی سد
:غشاء الستيكی 4-
غشاء الستيكی از شبكه الياف نايلونی تشكيل شده و توسط دو اليه پوشش الستيكی غيرقابل
.نفوذ احاطه می گرددکه ضخامت آن 15میلیمتر است
چون اين الستيك در معرض تنشهای كششی ،فشاری و خستگی قرار دارد در اليه های
نفوذناپذير از تراشه های سراميكی استفاده می شود تا ضمن باال بردن مقاومت كششی و
فشاری الستيك ،آن را در مقابل ا شعه فرابنفش و اوزن كه در اثر تابش اشعه خورشيد بوجود
می آيند ،حفظ نمايد .در الياف اين الستيك از مونومتر اتيلن و پروپيلن كه خود جزو مواد با
مقاومت باال در مقابل تنشهای كششی است استفاده می گردد .زبری اين غشاء در قسمت
.فوقانی زياد نبوده و اين امر عبور آب را از روی غشاء آسانتر می كند
وقتی كه غشاء از سيال خالی است بصورت يك الستيك دواليه در كف بستر می خوابد و نسبت
به محور طولی خود كامًال متقارن است .برای پر كردن غشاء از هوا بعنوان سیال پر كننده استفاده
.می شود
اين سيال در هنگام طغيان به سرعت تخليه می شود و امكان بازبينی داخل غشاء در آن وجود
.دارد
در عمق نگاه تشنه ی آب
درسوز و گداز دشت بی تاب
این جمله به گوش جان
خطاب است
تکلیف همه نجات
آب است
منابع و مآخذ:
http://www.geo.blogfa.com/post-50.aspx
http://hafariha.blogfa.com/post/12
http://dl.irpdf.com/ebooks/Part28/
www.irpdf.com%288517%29.pdf
http://civiltect.com/?p=160
http://elaheyeaab.blogfa.com/page/rubberdam.aspx
http://www.webengineers.ir/civil/
http://www.noandishaan.com/forums/thread23230.html
http://khosrovani.blogfa.com/post-160.aspx
http://forum.lianportal.com/thread15012.html