علوم انسانی و علوم اجتماعی الهیات، دین و معنویت

سفارشات اهل بیت در مورد اقامه عزای امام حسین (ع)

sefareshate_ahle_beit_dar_morede_eghameye_azaye_emam_hossein

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “سفارشات اهل بیت در مورد اقامه عزای امام حسین (ع)”

سفارشات اهل بیت در مورد اقامه عزای امام حسین (ع)

اسلاید 1: سفارشات اهل بیت علیهم السلامدر مورد اقامه عزای امام حسین(ع)

اسلاید 2: مقدمهامامان معصوم(ع) علي‏رغم اين که در دوران امامت خويش در محدوديت‏هاي شديدي به سر مي‏بردند و حاکمان مستبد اموي و عباسي سايه شوم خود را برشهرهاي اسلامي گسترده بودند، ولي با اتخاذ صحيح‏ترين تصميم‏ها و موضع‏گيري‏هاي مناسب و با استفاده از مؤثرترين شيوه‏ها توانستند از فرهنگ عاشورا و دستاوردهاي ارزشمند آن به صورت شايسته پاسداري کنند و راه حماسه آفرينان کربلا را تداوم بخشند.

اسلاید 3: سخن امام صادق(ع) در توصيف مصايب روز عاشورا«وَ اَمّا يَومَ عاشوراءَ فَيَومٌ اُصيبَ فيه الحُسين صريعاً بينَ اَصحابِهِ و اصحابُهُ حَولَهُ صَرعي عُراةٌ»امّا روز عاشورا روزي است که در آن حسين(ع) ميان يارانش کشته بر زمين افتاد و ياران او نيز اطراف او بر خاک افتاده و عريان بودند.اصول کافي، کليني، ج 4، ص 147.

اسلاید 4: امام رضا(ع)«من ترک السّعي في حوائجه يوم عاشوراء قضي اللّه له حوائج الدّنيا و الآخرة و من کان عاشوراء يوم مصيبته جعل اللّه عزّ و جلّ يوم القيامة يوم فرجه و سروره؛»«هر کس تلاش در رفع نيازهايش را در عاشورا به خاطر به پاداشتن عزا تر ک کند، خداوند حوايج دنيا و آخرتش را برآورده سازد و هر کس عاشورا را روز مصيبت خويش قرار دهد، خداوند تبارک و تعالي روز قيامت را روز شادي و خوشحالي او قرار مي‏دهد.»

اسلاید 5: وصیت امام باقر(ع) جهت برپایی ماتم حسینی در موسم حجامام باقر(ع) جهت توجه دادن مردم به ستمي که بر اهل بيت(ع) روا شده، وصيّت مي‏کند تا ده سال در موسم حج در مني براي امام حسين(ع) و همراهانش عزاداري کنند.آن حضرت بودجه‏اي را براي چنين امري اختصاص داد.

اسلاید 6: ثواب مصیبت بر امام حسین (ع)در روز جزاء با ائمه هدي(ع) محشور خواهد بود.حضرت سيدالشهداء (ع) براي سوگوار خود از خداوند طلب آمرزش مي‏کند.عزادار اباعبداللّه(ع) مصداق کسي است که در شادي اهل عترت شادمان و در حزن آنان اندوهناک و محزون است.در هنگام احتضار سوگوار اباعبداللّه(ع)، ائمه هدي(ع) حاضر مي‏شوند و عزرائيل را به مراعات حال وي توصيه مي‏کنند به حدي که ملک الموت از مادر نسبت به او رؤوف‏تر است.سوگوار حماسه ساز عاشورا، از آب گواراي کوثر جرعه‏هايي مي‏نوشد و به ميوه‏هاي جنّت متنعم مي‏شود.شفاعت رسول خدا(ص) شامل عزاداران امام حسين(ع) مي‏شود.قبر ماتم دار کربلا نوراني است و از عذاب برزخي مصون مي‏باشد.خداوند از اين که عزادار امام حسين(ع) را عذاب کند، پروا مي‏کند.سوگواران و زائران در پرتو عرش الهي در مجلس منوّر در محضر اباعبداللّه هستند.مقاله جاري با جرعه‏هاي عاشورا، غلامرضا گلي زواره.

اسلاید 7: مقایسه امام سجاد (ع) با حضرت یعقوبامام سجّاد (ع) طي 35 سال امامتش به برپایی ماتم حسینی ادامه دادند تا جايي که يکي از «بکّائين پنج گانه تاريخ»ناميده شدند. وقتي راز آن همه گريه را از آن حضرت مي‏پرسيدند، حضرت مصايب جانگداز کربلا را بازگو مي‏کرد و مي‏فرمود: مرا ملامت نکنيد. بدرستي يعقوب(ع) پس از آن که يک فرزند خود را از دست داد، آن قدر گريست تا از غصّه چشم‏هايش سفيد شد. در حالي که يقين به مرگ فرزندش نداشت ولي من به چشم خود در نصف روز ديدم که چهارده نفر از اهل بيت مرا سربريدند.امالي شيخ صدوق، ص 140.

اسلاید 8: استاد شهيد آيت اللّه مرتضي مطهري (ره)«ائمه دين خواستند قيام امام حسين(ع) به صورت يک مکتب و به صورت يک مشعل فروزان هميشه باقي بماند. اين يک چراغي است از حق، از حقيقت دوستي و از حقيقت خواهي. اين يک ندايي است از حق‏طلبي، از حرّيت و آزادي، اين مکتب آزادي و اين مکتب مبارزه با ظلم را خواستند براي هميشه باقي بماند. در زمان خود ائمه اطهار(ع) که اين دستور صادر شد، سبب شد که جريان زنده و فعّال و انقلابي به وجود آيد. نام امام حسين(ع) شعار انقلاب عليه ظلم گشت، يک عدّه شاعر انقلابي به وجود آمدند مانند: کميت اسدي، دعبل خزايي، سيّد حميري و...کميت اسدي مي‏دانيد کيست؟ همان کسي که با اشعارش از يک سپاه بيشتر براي بني اميّه ضرر داشت».ده گفتار، شهيد مطهري، ص 252 - 251.

اسلاید 9: گریه و ماتم سرایی مدینه پس از ورود بازماندگان کربلامشهور است که چون اهل بيت عصمت و طهارت (ع) از شام به مدينه بازگشتند، در حوالي مدينه براي مدتي کوتاه اقامت نمودند. اهالي مدينه با شور و شوق خاصي به استقبال آنان رفتند.در ميان استقبال کنندگان فردي بود به نام «بشير بن جذلم» که چون امام سجاد(ع) او را ديد، فرمود: اي بشير! پدرت شاعر بود. آيا تو هم از شاعري بهره‏داري، وي جواب داد: آري! خود نيز شاعر هستم. حضرت(ع) فرمودند: ابياتي بسراي و خبر ورود اهل بيت(ع) و مصيبت جانگداز کربلا را اعلام کن.بشير مي‏گويد بر مرکب خود سوار و با عجله وارد مدينه شدم و صدا به گريه بلند کردم و اين اشعار را خواندم:يا اهل يثرب لامقام لکم بهاقتل الحسين و ادمعي مدرارالجسم منه بکربلا مضرّج‏و الرأس منه علي القناة يدار يعني: اي اهل يثرب (مدينه) ديگر در شهر نمانيد چون حسين(ع) کشته شد. پس اشک فراوان از گونه‏ها جاري کنيد. بدنش در کربلا آغشته به خون شده و سرمطهرش را بر سر نيزه کردند.بعد از اين مرثيه، شهر مدينه شکل ماتم به خود گرفت. همه اهل شهر از منازل بيرون آمدند و به گريه و زاري پرداختند و اين ماتم‏سرايي تا چندين روز ادامه داشت.مجله پاسدار اسلام، شماره 163، تير 1374، ص 32.

اسلاید 10: هیات خانگی امام رضا(ع)بحارالانوار، ج 45، ص 275.شاعر و مدّاح اهل بيت(ع) «دعبل خزايي» اين گونه نقل کرده است: ايام محرم بود که به زيارت امام هشتم علي بن موسي الرضا(ع) رفتم. ديدم آن حضرت با حالت حزن و اندوه نشسته و اصحاب هم دور او جمع شده‏اند. چون مرا ديد، فرمود: اي دعبل! دوست دارم شعري بخواني، زيرا اين روزها غم و اندوهي است که بر خاندان ما رفته است و کسي که بر مصيبت جدّم امام حسين(ع) بگريد، خداوند گناهان او را مي‏آمرزد. سپس آن حضرت از جاي خويش برخاست و پرده‏اي را نصب کرد و اهل خانه را در پشت آن پرده قرار داد تا در مصايب جدّشان عزاداري کنند. در اين حال رو به سوي من کرد و فرمود: براي جدّم حسين(ع) مرثيه‏اي بخوان. دعبل مي‏گويد: اشعاري خواندم به طوري که صداي گريه امام رضا(ع) و اهل بيت او بلند شد.

اسلاید 11: شاعری که بهشت بر او واجب می‌شود!زيد شجام مي‏گويد: «با جمعي از کوفيان نزد امام جعفر صادق(ع) بوديم که جعفر بن عفان وارد شد. امام صادق(ع) او را نزديک خود جاي داد. سپس فرمود:شنيده‏ام تو درباره عزاداري امام حسين(ع) خوب شعر مي‏گويي، گفت: بلي! فرمود: بگو! پس جعفر شعري درباره امام حسين(ع) سرود به طوري که امام صادق(ع) و تمام اطرافيان گريستند.سپس امام (ع) فرمود: اي جعفر! به خدا قسم ديدم ملائکه اشعار تو را درباره حسين(ع) مي‏شنوند و آن‏ها هم گريه مي‏کنند. اي جعفر! خداوند همين الآن بهشت را بر تو واجب کرد و گناهانت را بخشيد».وسايل الشيعه، ج 4، ص 594.

اسلاید 12: برگرفته از: سيره ائمه اطهار (ع) در زنده نگه داشتن عاشورا (اسماعيل نسّاجي زواره‏ )

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید