صفحه 1:
صفحه 2:
gk
cae
عتوان ارئه: نواب اربعه
کرد آورنده: مرضیه رآزقندی
او رگ
5 ۲ زمستان 4
صفحه 3:
صفحه 4:
ee Tey Bree) در زمان غیبت
و سفير نايب خاص امام زمان (عليه السلام) بودند كه
0 We Rose eae ere
0 ETO ae eerie RSS ere
RON per emr nena Ife were | ere lea
صفحه 5:
عثمان بن سعید عمروی
#اولين نايب امام زمان- عليه
السلام- عثمان بن سعيد عمروى
بود. زندگی او از دوره حضرت
هادی- علیه السلام- که در أن
زمان وی (عثمان بن سعید یازده
ساله بود. شروع میشود. بعد از
حضرت امام هادى- عليه
السلام- او بر سر ييمان خود
وفادار مانده و ملتزم به خدمت
حضرت امام حسن عسکری -
علیه السلام-گردید. و تا هنگام
شهادت امام حسن عسگری -
علیه الستلام- نسیت: نه
حضرت وفادار ماند و بعد از او به
عنوان نایب خاص امام زمان-
عليه السلام- معرفی میگردید.
صفحه 6:
و که به کارروغن فروشی می
پرداخت .مردی گرانقدر بلند
مرتبه ومورد اطمینان بود.
"مراسم سل وتدفین امام
حسن عسکری به عهده
glia! بود.
*راستی گفتار ورفتار ایشان
مورد تایید امام بود.
"و برای رهبری سازمان تشیع
چند وکیل داشت از جمله:
احمد بن اسحاق .وکیل اوقاف
درقم . که وی را به بغداد فرا
ءخواند
صفحه 7:
عبریست Ae
در غربت سرد خویش تنها ماندیم
قر آن هم به صورت
ی لست
علیه السلام- بدون جانشین از دنیا رفته» تا حضرت را از خطر دستگاه عباسی مصون دارد. و
از طرف ديكرء سعی میکرد وجود و حیأت مبارک امام برای شیعیان اثبات کند و مسأله
غيبت را به علل را را
صفحه 8:
ی
Ren RCT لع 0*1 مولز
5252226
pve
SiS هداز هیا hele anal . 1 كه ا a
a es ae
85 ات امام حسم عسکر8- علیه السلام-
١ ارواحنا فداه ند از ۵ گذشتودرش, وی رابه >
کعیین نمود. و ح1 33 3 - طبق نظر اکثر علماء - ففا ی
ضرت مهدى - هلية ! در تمامی شتون شیعیان بيدا ۳
ABE وی سه امام. پعنی امام هادی و امام حسي عبیکری
صفحه 9:
صفحه 10:
سین من ری
له
splay pil yale Lal. gaa
علیهانتلام- حستین ین يوج
نویختی میباشد. بر خلاف سایر
نواب خاص, بعضی از مورخین تنها
به جنبههای سیاسی زندگلنی ایشان
پزداختهاند: و بعضی از أبهاسات
موجود در زندگی دیگر نواب. درباره
ایشان کمتر مشاهده میشود. وی
به خاطز نسبتی که با خاندان
نویختی داشت, در دستگاه عباسی
از موقعیت خوبی بر بود و
بسیاری از امشکلات شیعیان.را از
3 لين طريق حل مىنمود. وى قبل
وزارت حامد بن عباس از آزادی
خهبی بهرهمند بود؛ لیکن بعد از به
وزارت رسيدن حامد بن عباس
به خاطر کینه این )۳۱۱ ۱ ۳۰۶(
وزیر با شیعیان. فعالیتهای او
محدود شد. و مجبور شد به صورت
مخفیانه زندگی کند.
و در این مدت. شلمغانی را از طرف خود
منصوب نموده بود که واسطه بین او و
شیعیان باشد. او هم. از استتار حسین بن
روح سوء استفاده نموده و مدعی نیابت
دورغین شد. وبا داشتن مقام بلند نزد
حسین بن روح قائل به تناسخ و حلول
شد.
او معتقد بود روح على عليه السلام به بدن
حسين بن روح حلول كرده است .
با وجود افشاكرى هاى حسين بن روح
عليه شلمغانى و توقيع امام زمان مبنى بر
لعن وى از ادعای خود دست برنداشت. تا
اینکه به دستور خلیفه عباسی الراضی
درسال ۳۲۳ هجری کشته شد.
صفحه 11:
۱ مر علی poe vce
5 به على بن محمد 9
سهرد. : i
= uae ۳
صفحه 12:
ابو الحسن علی بن محمد سمری
صفحه 13:
از دیدگاه ae be ede ce eee Retired ام
6 ا 10
حسين بن روح نوبختى به داتستور مإتدى نانك <ا 4
گردید. نیابت او از تاریخ هیجداهم 1100
RO eS nS مل
ected) سال ۲۲۸ هحر
سا ار
ا ا ree ۱
بر ۰ داشت. از ديدكاه كنونى شيعه
1 ا لك ل ee
re وجوهات[شرعی خود را دریافت
درل را ۱
SUS SHE )55 2 نبانت و هم به جهت وضعیت Z
wks wl ات بن محمد سمری r
She C99 1 تخالتهای سابت نداشت و
حداقل آن فسالتها در ات ۳۳۳۳
صفحه 14:
مه او رارکت ورن
* .در.دوران غيبت كبرى:
كنت سفارت سمری بیش از ۳ سا طا نگشید سازمان سفارت ونيابت ٠
سرانجام شش وه ؤ بيش از وحلت می نامه اه, لا ققعیه "7 استفاده از تجربیات نهاد
مقدسه به دستش رسید که براساس, آد, رمند تاریخ وکالت به رهبری
تششیم به گونه ای دیکر ترسیم گردید هنگامی گه ابو .شیعیان امامی پرداخت.
امه صفواتى ازاو فرار| خش هرسيد. جنين احمدبن حسن مادران
ا جه orgy
aS meee ری bP ee
صفحه 15:
۳
رک نات درا تا
gil Bas امال كردت
Leer
9 aes oh
ee لاه تملی فرچت قفریی
ادر هر ادوره آى بو بن ۱
مشکلات ره حل نو می خراهشد
صفحه 16:
انتظار کلمه ای آشنا برای همه اديان»
یبودیان در انتظار ظهور مسیحا
هندو ها در انتظار کلگی
مسیحیان در انتظار بازگشت عیسی مسیح
38 مسلمانان در انتظار مهدی (عچ)
صفحه 17:
تا ار
انتظار سبب يويايى» شادابى حركت وجنبش وخروش واز سويى موجب
ا |
تقویت نیروی ایمان و فراهم کردن زمینه ومقدمات ظهور است .
صفحه 18:
اصل انتظار وهمچنینین زنده نگه
داشتن واقعه عاشورا و یادآوری معرفت و
منش عاشورا درکنار یکدیگره موجبات
حفظ و پویایی و تداوم تشیع را در طول
تاریخ رقم زده است
صفحه 19: