صفحه 1:
سقراط ۹06۵725
eee : 0 م در آتن . پدرش مجسمه ساز و مادرش قابله . اطلاعات اندک
شخصی او . مردی شجاع به عنوان یک سرباز جنگی زندگی خود را
به سر برد .
کوتاه قد چاق زشت. اما معاشرتی بسیار عالی . شوخ دوست داشتنی متواضع باوفا
متدین
موهبت عقلانی فوق العاده
سقراط در زندان
عضو شورای پانصد نفره بود اما در سال 6۳606۴ از شرکت در دستكيرى لئو
خودداری کرد . کم کم مورد نفرت شورا قرار كرفت و با حکمی ویژه 0 5 »
تعلیم هنر مناظره » منع کردند
سال بعد او با این کیفر خواست مورد شکایت قرار گرفت : « اتهام سقراط این
که اولا به انکار خدایان مورد قبول حکومت و معرقی خدایان جدید می پردازد و ثانیا
جوانان را به فساد می کشاند . »
صفحه 2:
دید گاه سقراط
* سقراط مدعی بود بوسیله قدرتی اسرار آمیز هدایت می
شده است ( ندای خدا ) .
* با شنیدن ندایی الهی خود را عهده دار رسالتی الهی می
دانست تا حکمت حکیمان وقت را تحلی کرده و نمایان
سازد .
* البته سقراط در زمان خود یک مجرم بود . کسی که به
سنت هاى آتن خيانت مى كرد و بى دين و مفسد بود . و
اکثریت جامعه او را یک جنایت کار می دانستند .
صفحه 3:
سرانجام سقراط
*؟ به هر حال به اعدام محکوم شد . حکم اعدام باید CE
ساعكة:اجواامى قند اما حضانف قد با انبز گقکی هقنسن
که به دلوس اعزام شده بود ( رسم آتن برای خاطره
نجات اتن توسط تزئوس ) که در اين ماه کسی اعدام
نمی شد .
* سقراط یک ماه در زندان بود و و دوستانش در صدد
فرار او بر آمدند که مهمترین آنها کرایتون018770 بود
صفحه 4:
استدلال های کرایتون برای نجات
سقراط
۴ درك بكويم بيشتر مردم نخواهند بذيرفت كه سقراط ماندن در زندان را بر گزیده است بلکه دوست سقراط را به دليل كمك ذكردن به
* .ود شايد سقراط فكرمى كندكه اكر دوستاش لواراانجات دهندلو خواهد رفت إما قرس او بى مورد ست مى توان با رشوه دهان
جاسوسان را بست و نسان هابی هستند که با مبلغ اتکی حاضرندآو را تجات دهند
* © اكز سقراط به مرك تن دهد عمدا قرزندان خود را يتيم كرده و أنان را از ادامه تحصيلشان باز داشته است
ده انجام شود . اكر بيش از اين وقت تلف كنيم
امى كنم أتوصيه ام رأ ييذير و تمنا دارم غير
صفحه 5:
پاسخ سقراط
© ووب
صفحه 6:
پاسخ سقراط
3
انجام کار خطا از هر کسی که باشد بد است چه مردم از آن خوششان بيايد و جه بدشان بياييد
اگر انسان از دیگران خطا یا زیانی دیده باشد , هر چند هم عصبانیت او شدید باشد؛ نباید مقابله
به مثل کند
انسان بايد به تمام تعهدات خود وفاکند و نمی تواند نقض پیمان کند
فرار من از زندان نقض قوانین آتن است و موجب پایمال شدن قوانین اتن می شود.
هیچ کشوری در اثر پایمال شدن قوانین آن ارج و اعتبار ندارد.
قوانین سبب به دنیا آدن انسان شده اند . سبب ازدواج شده اند . سبب مالکیت شده اند ,سبب
تربیت و رسیدن به شغل و... شده اند -
نمی شود که قوانین اين همه به ما چیز هایی را هدیه بدهد ولی ما آنها را زیر پا بگیریم .
کیست شهری را دوست بدارد ولی قوانین آن را نپسندد.؟؟!1
گریز از زندان نه وضع من را و نه وضع دوستانم را بهتر مى كند و نه وجدان ها را آسوده تر
می کند . همچنین به کار آن جهان ما نیز نمی آید
اگر از زندان فرار کنم : ظلم و زشتی را با ظلم و
خود را با قوانين تاديده تكرفته ام -
باسخ داده ام و قرار داد ها و تعهدات
صفحه 7:
* |)-نكاه سقراط وظیفه گرایانه است یا غایت گرایانه ؟؟
* قواعد اخلاق که به انها استدلال می کند کدام است ؟؟
* آیا کسی به نا حق به جرمی محکوم شده است ؛ حق دارد از
زندان فرار كند ؟ خود شما جه مى كنيد ؟؟!!
صفحه 8:
عصیان مدنی
آیا افراد در صورت اعتقاد به ظالمانه بودن قانون حق سر
پیچی از آن را دارند ؟؟
سقراط در گفتگو با کرایتون :
همانگونه که یک شهر وند از منافع حکومت بهره مند
می شود باید از قانون های آن نیز پیروی کند
اشخاص باید تصمیمات محاکم را گردن نهند حتی اگر
حکمی خاص ظالمانه باشد
صفحه 9:
65h 484459: jon rawls) Hs! ole
) نصفانه
شبیه نظریه قرار داد اجتماعی سقراط :
ظالمانه بودن یک قانون دلیل کافی بر پیروی نکردن از آن
اگر کلیت قانون را می پذیرد نوبت به خود او هم که می رسد
باید آن را قبول داشته باشد هر چند ظالمهنه باشد .
اگر از لحاظ اجتماعی لازم است هر كس به شيوه خاصی
رفتار کند در آن صورت اگر کسی با عمل نکردن به شیوه
دیگری امتیازی به دست آورد به دیگران ظلم کرده است
صفحه 10:
: henry Thoreau) sos so
) درباره وظیفه عصیان مدنی
* افعال انسان ها بايد زیر نفوذ عدالت باشد نه مطابق با قانون .
* اكر قانونى عامل بى عدالتى باشد عصوان محتى موجه است
* حكومت جز يك كار مصلحتى نيست ولى بيشتر حكومت ها
بر خلاف مصلحت عمل مى كنند
توده انسان ها نه به عنوان انسان بلكه به عنوان ماشين به بدن
Gla خود در خدمت حكومتند
جون قوانين ظالمانه وجود دارد بنابراين قانون بايد نقض شود
صفحه 11:
پیتر کروپاتکین (60۴064) ۵10۲
: قانون و اقتدار )
انقلابی : نافرمانی از قانون نیاز مند توجیه نیست بلکه تبعیت از
قانون به توجیه نیاز دارد
در دفاع از قانون ستیزی : حکومت قانون هیچ سود و منفعتی ندارد
خیلی از قوانین فقط برای حفظ حق تصرف افراد خاصی در مقابل
بشریت است .
* عوامل اصلی جرم و جنایت عبارتند از بطالت قانون و اقتدار
قوانین مالکیت » قوانین حکومتی » قرانین مجازات ها » و....
صفحه 12:
قانون در قانون اساسی
قانون اساسی Nhe
0 مردم و نقش آنها
0حاکمیت الهی
؟ 0مسولیت های رهبر
9
صفحه 13:
خود گرا
خود گرایی
سقراط در این سوال که « آیا بید به توصیه کرایتون عمل کرده و فرار کنم مجموعه قواعد را طبق
وظیفه گرایانه بودن ارایه داد.
سقراط می توانست به دو صورت دیگر نیز جواب دهد
کرایتون گرامی ! باید بگویم که استدلال های شما بسیار قانع کننده اند . همه هم می دانند که
شواهد عليه من دروغ است .من باید بمانم تا شاگردان زیادی تربیت کنم . مرگ من نابسامانی های
سیاسی فراوانی را به همراه می آورد . بنابراین نقشه فرار را بکش و من آنجه تو می گویی انجام
می دهم .
©-كرايتون كرامى ام ! از كفته هايت تشكر مى كنم اما تو يك احتمال را نادیده گرفته ای که من از
مرگ خودم خشنود تر م تا از حیاتم . اگر قواعد و قوانین را نقض کنم جگونه می توانم در آخرت
آسوده باشم ؟ در آخرت وجاهتی نخواهم داشت و به عنوان انسانی شریف در میان دیگران شناخته
نمی شوم . اگر با این مرگ بمیرم خوش بخت از اين دنيا خواهم رفت و و بدین وسیله استحقاق
احترام از جانب همه انسان ها را دارم .
صفحه 14:
* 3کرایتون گرامی ام ! از گفته هایت تشکر می کنم اما تو
یک احتمال را نادیده گرفته ای که من از مرگ خودم خشنود
تر م تا از حیاتم . اگر قواعد و قوانین را نقض کنم جگونه می
توانم در آخرت آسوده باشم ؟ در آخرت وجاهتی نخواهم
داشت و به عنوان انسانی شریف در میان دیگران شناخته نمی
شوم . اگر با این مرگ بمیرم خوش بخت از این دنیا خواهم
رفت و و بدین وسیله استحقاق احترام از جانب همه انسان
ها را دارم .
صفحه 15:
هر دو مساله بالا غایت گرایانه هستند . جون عواقب برای سقراط مهم
است .
۴ عمده توجه جهانیان به سقراط نیز به خاطر همین مساله است که سقرا
برای خود کاری نکرده است . و انسان خود خواهی نبوده است .
۴ اما برخی فیلسوفان معتقدند این امور غیر اخلاقی نیست . این که انسان
به دنبال منافع خود باشد جزیی از طبیعت انگیزش انسان است .
این نطریه به خود گرایی معروف است .
صفحه 16:
خود گرایی
* هر كس بايد به كونه عمل كند كه خير يا رفاه بلند مدت
خود را به حداكثر برساند .
تنها وظیفه در. خدمت شخص باشد .
البته خود گرا بدون آینده نگربی نیست . قید « بلند مدت
» نفع شخصی زود گذر را رفع می کند
* مثال مشروب و نشاط دایمی در زندگی
صفحه 17:
آریستیپوس (شاگرد سقر اط):
ارزش ذاتی هر فعلی بر اساس میزان لذت یا الم است که در آن وجود دارد .
. سعادت در لذات جسمانی و زود گذر
نقد فلاسفه اسلامی +
غفلت از بیامد ها
مخالفت با فهم متعارف از اخلاق : عقل سلیم :
نا دیده گرفتن لذات اخروی
تکیه بر غرایز و نادیده گرفتن سایر ابعا وجودی انسان
عدم ارايه راه حل در موارد متزاحم
صفحه 18:
ابيكور (720 © ق م )
* لذت كرا اما لذايذ دايمى نه زود wi
* در زندكى اش همواره از دنيا كرريزان بود .
در نامه به دوستش : قالب ينيرى برايم بفرست تا
شاهانه زندكى كنم !
لذت خوب ذاتى است . و هر چیز دیگری می تواند
خوب ابزاری باشد .
صفحه 19:
* خوب دو نوع است : ذاتی : فی نفسه ارزشمند است .
ابزاری : گرجه فی نفسه خوب نیست به خوبی می
انجامد .
؟ البته ممکن است لذت به لحاظ ابزاری خوب نباشد
(مشروب) و به لحاظ ابزاری به خوبی ذاتی منجر شود
( قطع عضو فاسد )
صفحه 20:
نقد :
ناديده كرفتن لذات اخروى والاخره خير و ابقى
عدم ارايه راه حل براى موارد تزاحم
تکیه بر لذت شخصی است و لذا به خیر دیگران توجه
نمی کند .
صفحه 21:
تمرین
آیا ذاتا خوب یا بدند و یا ابزاری ؟؟
مهربانی
؟ اتو زدن
آزادی
۴ حسادت
*؟ شجاعت
* راست گویی
,قرب الهی
* نماز
* درس خواندن
صفحه 22:
wefee y € .
خود گرایی روان شناختی
خود گرایی مبتنی بر روان شناسی است .
*؟ انسان از لحاظ روانی قادر نیست کاری انجام دهد که به
خود گرایی روان شناسی آموزه ای اخلا قی نیست بلکه
نطریه ای در باب انگیزش انسانی است:
* انسان ها اينكونه ساخته شده اند و غير از اين حالت نمی
توانند جور دیگری باشند .
صفحه 23:
بنابراین :
* مکاتب اخلاقی که می گویند :« نفع شخصی خودتان را
کنار بگذارید » را رد می کند .
* زیرا هر قدربه اواجبار و باید بگوید در توان او نیست .
؟ مثال : مانند کسی است که شنا بلد نیست را نمی توان
محکوم به کوتاهی در نجات جان غرق شده کرد .
9
صفحه 24:
استدلال
* - اگر آنجه ما باید انجام دهیم همان هایی هستند که
توانایی انجام آنها را داریم
* 0-و اگر همه کار هایی که توان انجام آنها را داریم نفع
شخصی مارا تحقق می بخشد
۴ 0 در آن صورت همه کار هایی را که باید انجام دهیم »
نفع شخصی مارا تحقق می بخشد
* - بنابر اين خود گرایی صادق است .
صفحه 25:
سرانجام
۴ خود گرای روان شناختی معتقد است :
؟ انگیزه نهفته در ورای اعمال خود و کمک به دیگران
نیز نهایتا و دایما خود خواهانه است .
*؟ خود گذای روان شناختی منکر اعمال فداکارانه نیست
بلکه صرفا امیال فداکارانه را انکار می کند.
صفحه 26:
خود گرای روان شناختی در اين
مورد جه مى كويد ؟؟!!
صفحه 27:
فردى به سرعت به سمت صحنه تصادف می رود
با اين فكر كه :«شايد براى من هم اتفاق بيفتد»
2
صفحه 28:
فردی سنگ را ازخیابان شهر بر می دارد در حالی که
دیگر از آن خیابان عبور نمی کند
cola
صفحه 29:
* روحانی ساعت ها به فرید دچار بیماری روحی روانی
کمک می کند با اين فکر که :« خدا به من امر کرده
صفحه 30:
؟ در جنگ ایران و عراق » جوانان ایران جهت نجات
جان ديكران روى مين جنگی می رفتند.
صفحه 31:
به اين سخنرانی توجه کنید
* آیا سخنران برای نفع شخصی خودش بحث می کند ؟
* 0 مورد اخلاقی را مثال بزنید که خود گرای روان شناختی
در آن نباشد ؟
صفحه 32:
به اين مستند دقت كنيد
8 آيا ماؤرا اشتاخته شه است ۴
؟ © آيا شناخت ماورا براى خود كرايى (در خدمت نفع شخصى ) نيست ؟؟
صفحه 33:
* فيلسوفان اين جمله :« همه انسان ها در خدمت نفع
شخصی خودشان هستند » را قبول ندارند. زیرا :
* )-خود گرای روان شناختی سروکارش با انگیزش
انسانی است که بر اساس ادعای تجربی است.
* تجربیات صرفا بر اساس مشاهدات است و بدون وجود
فلسفه قایل تعمیم نیست .
صفحه 34:
صفحه 35:
همه گربه ها سبیل دارند ::: همه گربه ها بال دارند
سم
است : جرا و جكونه يقين
أور سى شوند؟؟!!
cu همه انسان ها در خدمت
همه گریه ها سبیل دارند نفع شخصی خود هستند
J
صفحه 36:
* 2. این گزاره :«همه انسان ها در خدمت نفع شخصی
خودشان هستند » اصلا تجربی هم نیست!
* زيرا صدق و کذب گزاره های تجربی مبتنی بر شواهد
است . در حالی که خود گرای روان شناختی امکان
ابطال آن را در نظر نمی گیرد.
تعریفی ازانسانیت ارایه می دهد که امکان هر گونه
انکار صدق آن را غیر ممکن می سازد.
صفحه 37:
خود گرای اخلاقی
* خود گرا هایی هم هستند که معتقدند انسان بر خلاف نفع
شخصی خود هم عمل می کند اما ....
: شخص باید به گونه ای باشد که نفع شخصی خود را
تامین کند
صفحه 38:
خود گرای اخلاقی منکر درست کار بودن . کمک به دیگران و
دزدی دکردن نیست اما :
به این دلیل که امتیازاتی را برای فاعل ایجاد می کند خوبندنه اينكه
فی نفسه خوب باشند:آنان نیز به شما کمک می کنند.
Maha note a ve
صفحه 39:
نظرتان راجع به اين کاریکاتورچیه؟
صفحه 40:
On
: شما مدير یک شرکت داروسازی هستید *
)-محصول داروى تو اثريات زبيان بارى دارد ؛آيا توليد *
آن را متوقف مى كنى ؟؟ در حالى كه رقيب تو اين
ضرر هارا ندارد ؟؟
صفحه 41:
* 2. فلان داروی تو تنها داروی موجود در بازبار
است ..ويراى افراد.زيادى مفيد بوده است BNA
صفحه 42:
۴ فلان محصول تو عامل سرطان است اما قوانین کشور
های خارجی آنقدر سخت گیرانه نیستند ؟؟؟
9
صفحه 43:
۴ در موارد تعارض منافع ناکارآمد است :
* شماو علی هر دو به بیماری کشنده ای مبتلایید و تنها
یک واکسن برای نجات است ! خود گرا یی شما می
گوید: هم خودت را نجات بده و همین توصیه را به علی
هم می کندا
* شما برای نجان جان خود مجبور هستید که علی را با
دیگر گرایی وادارید نه خود گرایی!!
صفحه 44:
* 0 نمی توان منافع خود را به خاطر منافع دیگران
نادیده گرفت .
۴ این کار قطعا از نظر اخلاقی نادرست است .
* اصل مهم اخلاقی :
*؟ «اصول هنجاری فعل اخلاقی برای همه افراد به
یکسان و به یک نحو در نظر گرفته شده اند.
صفحه 45:
خود در اسلام
* بررسی نفس و خود و فضایل خود ندیدن و اعتماد به
نفس و...
9
صفحه 46:
حق right tolife Ls
* مقدمه : لزوما در زندگی نفع افراد نیست بلکه ممکن
است با گرفتن جان کسی نفع او تامین شود !
* غایت گرای خود گرا ؟؟
* وظیفه گرا ؟؟
۴ حق حیات غیر قابل انثقال است .
9
صفحه 47:
Ga حیات و سقط جنین
* مخالفان : همه انسان ها حق حیات دارند .جنین یک
انسان است .
* موافقان : جنین یک انسارازو: نیست بلکه دسته ای از
ياخته هاست. بر فرض اتثثان بودن حق حیاتش مقهور
برخی حقوق دیگر مادر است.: Ga دفاع مادر از جسم
خود و حق زن.
صفحه 48:
جوريث تامسون (دفاع از سقط جنین)
دو حق داریم ( نه فقط حق جنین) :
0 حق دفاع مشروع زن در صورت بیماری < در زمانی که
حیات مادر در معرض خطر باشد.
0حق مالکیت در مورد جسم خود ( حق دارد به هر نحو ککه
بخواهد با جسمش رفتار کند ) < در زمانی که حیات مادر در
- ادامه بار داری نوعی کار نوع دوستانه است و نه یک وظیفه و
سقط نهایتا عدم فداکاری است .
صفحه 49:
صفحه 50:
مثال معروف
فرض کنید صبح که از خواب بیدار می شوید در بستر
دانشمند معروف بیهوش را می یابید . او دچار بیماری
کلیه است و جان او را تهدید مى کند و طبق گزارش ها
فقط شما خون مناسب برای نجات او را دارید . و لذا
شب گذشته جریان خون او را به بدن شما متصل کرده
اند
* نه ماه بيشتر طول نمی کشد تا جان او نجات بیدا کند ...
صفحه 51:
صفحه 52:
اين استدلال را بررسى كنيد :
درست است كه زن مكلف نيست با اعطاى اجازه استفاده
از بدنش به جنين او را نجات دهد اما
اين به اين معنا نيست كه او حق دارد جنين را به خاطر
استفاده از بدنش بکشد .
مانند کسی که بدون اجازه وارد خانه ام شده است من حق
ندارم او را بکشم !
صفحه 53:
اسلام و سقط جنین
*؟ شرعی و حقوقی و...
صفحه 54:
به کشی فعال
* مرگ آرام و آسان : عملی که موجب مرگ آرام و آسان
شود .
* در رابطه با افرادی که شغل آنها نجات جان انسان
هااست
* در رابطه با مرگ مغزی 6606 6۲۵۷)مورد
اتفاق است . اما در غیر مرگ مغزی چه ؟؟
صفحه 55:
صفحه 56:
به كشى در اسلام
*؟ ja حيات فقط خداوند
* جهاد و كشتن
صفحه 57:
صفحه 58:
* در حق حیات فقط حق انسان مورد دقت است .
* وگرنه کشاوزری و قتل حیوانات مساوی با قتل نوزاد!
صفحه 59:
بیتر سینگر : همه حیوانات برابرند
صفحه 60:
* برای هرموجودی که احساس درد يا شادی دارد عدم
توجه به آن توجیه اخلاقی ندارد
* فرقی نمی کند آن موجود چیست .
* تنها کشتن هم نیست که مارا به مطلوب برساند. بلکه
نگهداربی در جای تنگ و نا مناسب برای قتل نیز نوع
برستی است .
صفحه 61:
صفحه 62:
حقوق حیوان در اسلام
صفحه 63:
0 نگهداری حیوان
* -توصیه به نگهداری برخی حیوانات: گوسفند.
* شتر.
* اسب.
صفحه 64:
صفحه 65:
بهره گیری از حیوان
صفحه 66:
حمل و نقل
پیامبر : مرکب خوش و راهور » همسر شایسته و خانه
وسیع از نعمت های دنياینده گر چه برای دنیا نعمتی
البته نهی از مرکب شهرت شده است :
امام صادق علیه السلام : برای خواری و پستی انسان
همین بس که لباس شهرت و بد نامی بپوشد و بر مركب
شهرت سوار شود.
صفحه 67:
2
بهره گیری در
؟ - جهاد :
* ييامبر عليه السلام :برترین هزینه ای که انسان i 3
يردازد» هزینه خانواده و هزینه مرکبی است که برای ج
در راه خدا آماده می شود.
0 ورزش :
محبوب ترین سرگزمی در پیشگاه خداوند » اسب سواری و
قير اندازی است .
صفحه 68:
۳ ۳
اداب بهره گیری
0 مدارا :
؟ نهج البلاغه (نامه 00 ) به متصدی دریافت مالیات : کسی را
برای دریافت حیوان بگذار که حیوانات را درمانده و خسته نکند.
؟ © سواری عادلانه
۴ نهج البلاغه (همان): آن قدر بر پشت حیوان سوار نشو که
حیوان به بيفتد» اگر حیوانی خسته ودرمانده باشد باید به
آن حیوان آسایش داد.
صفحه 69:
صفحه 70:
رعایت در پیمودن مسیر :
امام باقر عليه السلام : هرگاه از سرزمین سرسبز می گذری زود
نگذر و هرگاه از سرزمین خشک و بی گیاه می گذری زود بگذر.
*؟ <0- هنكام حمل :
* ستونى از حيوان هنكام كذر از كنار امام صادق و بار يكى از آنها
کج شده و حیوان ناراضی : بار شتر را صاف و برابر کن» چرا
که خدا عدل و برابری را دوست دارد.
صفحه 71:
9 سوار شدن:
پیامبر : سه نفر بر یک حیوان سوار نشوید زیرا یکی
از( آنکه پیش تر نشسته) آنان لعن شده است .
؟ 0-دشنام ندادن :
* امام على عليه السلام : به صورت چارپایان نزنید و آنها را
نفرين نكنيد زيرا خدا نفرين كننده آنها را نفرين مى كند.
صفحه 72:
* پیامبر از اذیت حیوان ها نهی فرمود مگر ( کشتن حیوان
حلال گوشت) برای خوردن
* در آب جاری و راکد ادرار نکنید زیرا در آب آبزیانی
57
نهى شديد از حبس حيوان بدون غذا دادن : در آخرت
مجازات شديد
نيازردن حیوان هنگام ذبح نهی از کشتن حیوان باردار .
صفحه 73:
بهره گیری نامناسب
* نهی از. ایستادن و نشستن طولانی بر حیوانات .
؟ حیوانات رابا یکدیگردر گیر. نکنید (حرام )مگرسگ ها
پیامبر : هیچ جانداری را هدف تير اندازی خود قرار
ندهید.
* سوزاندن حیوان و آتش زدن لانه زنبور منع شده است
صفحه 74:
ديه
هركس به حيوان ضربه اى بزند كه بر اثرآن سقط جنين كندء بايد
يك دهم قيمت حيوان را بيردازد.
هركس جشم حيوانى را آزار دهد يك جهارم قيمت حيوان را به
صاحب آن بدهد.
پیامبر : کسی که گنجشک یا پرنده دیگر را به ناحق بکشد در
روز قیامت مورد باز خواست قرار گیرد
پیامبر کسی که حیوانش را آذار داد : به او بگویید برای محاکمه
در قيامت آماده سازد
صفحه 75:
* پیامبر : از کشتن هر حیوان صاحب رو ح نهی کردند
جز. حیوان موذی.
9
صفحه 76:
صفحه 77:
حقوق حیوان
؟ 0 تغذیه
۶ 0بهداشت
*؟ . استراحت
* 60 توليد مثل
؟ ©- دوستى
*؟ ©-احترام به حيوان
صفحه 78:
صفحه 79:
صفحه 80:
uthlitarianismalS 2
صفحه 81:
2
سود كرايى
0©72© ميل Sy) sul Gla: ha SLE ODE جرمی بنتام *
یک عمل در صورتی درست است که بیشترین خیر را برای
بیشترین افراد ایجاد کند .
بنتام فوق العاده تيز هوش : در © سالكى : لاتين و 0 فرانسه و
©0 فارغ التحصیل دانشگاه
بعد از دیدن جمله « بیشترین خیر برای بیشترین افراد»مانند
ارشمیدس فریاد زد : یافتم !!
* اصلاح نظام مجلس و بانک ها و آب راه ها و...
صفحه 82:
توضیح اصل
* همانگونه که در قانون شهروندی به تاثیر آن بر
بیشترین شهروندان داوری می کنیم» در اصول اخلاقی
نيز بايد بايد با توجه به تاثيرشان بر همه افراد ذى ربط
باشد .
* «با هر نوع عملی بر اساس قابلیتش در افزایش یا
کاهش سعادت آن گروهی که سودشان مد نظر است؛
موافقت یا مخالفت می کند »
صفحه 83:
بخ .۰ .م و
چگونگی انتخاب
*؟ - اگر فعل الف (عاجل ) سعادت کمتری از عمل ب ( آتی)
ایجاد کند» بايد بجاى الف » ب را انتخاب نمود.
* 02 اگر فعل ب سعادت کمتری ایجاد کند » الف انتخاب می شود
* 0 اگر هر دو به یک میزان سعادت داشته باشند هر کدام که
ناکامی بیشتری داشته باشد کنار می رود .
۴ 4 در نتیجه در زمان تعارض ميان :)سعادت بيشتر خودم
و سعادت کمتر خودم و سعادت بیشتر جمع : ©
صفحه 84:
لذت گرایی بنتام
؟ )-بنتام مانند اپیکور معتقد بود : «لذت ننها خیر است»
* 02 لذا برای محاسبه اصل سود باید لذت را لحاظ کرد .
* 0 لذت و الم های انسانی قابل اندازه گیری هستند
صفحه 85:
{ cay
ST ews
صفحه 86:
۰-۵ ۶۱-خلوص ۰
بارآوری یا امکان
به دتبال آن از همان به دنبال آن از متضاد
١ لذت يا الم بديد بيايد أن يديد نيايد
۰-۷
گستردگی
تعداد افرادی که
مشمول لذت یا الم
9
صفحه 87:
lis
فرض کن : فقیری هستی که به شدت معتاد مواد مخدر *
هستی ! و یکی از آشنایانت که مرد بسیار ثروتمندی است در
! خیابان جلوی تو عبور می کند و کیف بغلی اش می افتد
* - گستردگی:فقط شما دونفر 0قطعیت و نزدیکی : برای
تولذت و برای او الم قطعی و نزدیک است ©-:خلوص:لذت
تو حاوی الم احساس گناه است *شدتو مدت: لذت تو دوام و
شدت بیشتری نسبت به الم او دارد.
صفحه 88:
صفحه 89:
در یک قایق 0 نفر سوارند : مسیح؛ پاستور و ریگی !
قایق در حال غرق شدن است و چه کسی بايد غرق
شود تا دونفر نجات یابند ؟ طبق اصل سود گرایی ؟؟
9
صفحه 90:
صفحه 91:
موارد متناقض اخلاق و سود گرایی
*؟ برخی اشکالاتی ( از لحاظ اخلاقی غير موجه )كه بر
بنتام وارد است :
؟ گروهی زنك بان آزان گرا شدت لذتشان بر الم
صفحه 92:
* 0 عمل اکثریت حقوق اقلیت را پایمال کند : مثلا
صفحه 93:
برده داری در اسلام
؟ مباحث برده داری در اسلام و....
9
صفحه 94:
جان استوات میل
لذت گرا : لذت یگانه خیر ذاتی است .
* بنتام ارزیابی صرفا کمی دارد.
* ارزیابی کیفی باید جایگزین ارزیابی کمی بنتام شود
«برخی از لذت ها ءیعنی لذت های مربوط به روح » برتر و
گرامی تر از لذت های دیگر یعنی جسمانی هستند.»
* در مثال زندان بان : ارزش لذت برای شکنجه بسیار کمتر
از الم زندان بان می شود .
صفحه 95:
صفحه 96:
کدام را لذت برتر يا پست تر می دانید ؟ هر دو مجموعه را
حداكثر +(00 و حداقل _(00 نمره دهيد . آيا مورد اتفاق
نكرش اكثريت هست ؟ آيا تفكيك ميل سودمند است يا خير
قدرت داشتن ليمونادى نوشيدن
رفقايى داشتن آب نوشيدن
نماز خواندن فوتبال بازى كردن
گوشت گوسفند خوردن شطرنج بازى كزدن
عشق ورزیدن ساز زدن
دریافت عشق موسیقی سنتی گوش کردن
خوش گذرانی به کنسرت راک رفتن
قدم زدن شعر خواندن
انتقام گرفتن شعر سرودن
صفحه 97:
انتقاد بر سود گرایی
* 1)- مشكل نتيجه : به طور دقيق نمی توان کل نتيجه
هاى احتمالى يى عمل را محاسبه كرد . بايد تا يايان
زمان آن عمل » كار صورت كيرد تا نتايج ايجاد شده
مورد بررسى قرار كيرد و سيس مورد ارزيابى قرار
كيرد كه آيا عمل نخستين ما درست بوده يا خطا!!
9
صفحه 98:
مشکل مسوولیت های ویژه
صفحه 99:
اهمیت
حدود
حقوق پدر و مادر
صفحه 100:
9 مشکل عدالت
* یکی از مهمترین موارد عدالت توزیع برابر است در
حالی که این مورد در سود گرایی لحاظ نمی شود .
* مثلا اگر بیشترین خیر موجب مجازات فرد بیگناهی
شود» سود گرا آن عمل را درست می داند .
؟ در حالی که عدالت :یعنی رفتار با افراد بر طبق
استحقاق یا شایستگی شان .
صفحه 101:
بحث مجازات
* |)- سود كرايى :
* با نتايج مجازات سروكاردارد : آيا مجازات سعادت كل
بشر را افزايش مى دهد؟
* مجازات اگر چه شر است اما در صورتی شر موجه
است که افزایش الم مجرم به ممانعت از جرم بینجامد و
در نتیجه متناسب با آن امنیت و سعادت عمومی جامعه
افزايش يابد
صفحه 102:
aR
صفحه 103:
ميل : جانب داری از مجازات اعدام
زمانی که به دلایل قطعی جرم برای مجرم اثبات می شود
4
هنگامی که اوضاع و احوال موجود هیچ عذری برای
مجرم نمی گذارد و
زمانی که هیچ امیدی نیست مجرم لیاقت زندگی کردن را
در میان بشر داشته باشد
* و احتمال اصلاح هم داده نمی شود .
صفحه 104:
؟ در این صورت اعتراف می کنم که به نظر من :
* « محروم ساختن مجرم از زندگی ای که خودش نشان داده
لیاقت آن را ندارد ...
* مناسب ترین و موثر ترین راه برای امنیتی که لازمه یک
زندگی است .
* حبس ابد و سایر مجازات های بازدارنده به اندازه اعدام
ثمره کمتری دارد .»
صفحه 105:
صفحه 106:
« به گمان من هیچ کیفری مثل اعدام نیست که تاثيرش
بر خیال آدمی بیش از شدت واقعی خودش باشد»
صفحه 107:
نظریه به سازی
* مجازات کمتر صورت گیرد و بیشتر اصلاح باشد
* واكنش به جرم نباید جنایی باشد بلکه معالجه باشد .
معالجه باروش هایی مثل : روان درمانی وآموزش
جامعه و جراحی و تربیت رفتارری و see
؟ مجرم بیمار است و نه شرور
در نتیجه مجرم نیازمند کمک است و نه مجازات
صفحه 108:
صفحه 109:
شا و 3
کارل منینگر : جرم مجازات
؟ نظام ها برای مهار جرم ها ناتوان هستند آن هم با هزینه های
فراوان و به صورت ظالمانه
زندان ها به صورت پاتوقی ناسالم غیر اخلاقی » مبتذل و
جنایت پرور معروفند
۴ « عامه مردم میلیون ها دلار غذا و لباس و از فروشگاه ها
حوله و ملافه از هتل ها » جواهرات از مغازه ها می دزدند. عامه
مردم سرقت می کنندوهمان مردم با هزینه های بالاتری اموال
مسروقه را يس مى كيرند . كى به كيه !!!»
صفحه 110:
جرم نوعی ناخوشی است
ناخوشی یعنی : « حالت فعالیت نا بهنجارطبیعت که عموم انتظار
دارند که کسی که به آن مبتلا است برای رفع آن از پزشک مدد
جويد »
نكرش به بيمار بايد درمانى باشد
در نتيجه :)- مجازات هم غير اخلاقى و هم غير موثر است. ©-
رفتار در مانى مهار شده به عنوان تنها وسيله موجه و كافى براى
جلوكيرى از جرم است
صفحه 111:
صفحه 112:
* - مزایای اجتماعی بازدارندگی را نادیده می گیرد
( انقدر که دلواپس مجرم عادی است افرادی که به
دلیل ترس از مجازات مرتکب گناه نشده اند را نادیده
مى كيرد )
* لذا اگر, ترس از مجازات زايل شود چگونه می توان
افراد بیشمار را معالجه کرد ؟!!
صفحه 113:
صفحه 114:
؟ ۵تا چه مدت باید در تحت دوره بهبود قرار بگیرد ؟
* پاسخ : تا زوانی که بهبود یابد . اما : اين ملاك صحيح
نیست چون : برخی جرایم بهبودی زود تر است مثل :
کسی که برای یکبار قتل انجام داده است و به احتمال
زیاد دیگر هم اتفاق نمی افتد. اما برای یک بزه کار
عادی زمان بیشتری برده می شود!!
صفحه 115:
* دلایل و فلسفه
* جهت جلوگیری از وقوع جرم فقط مجازات کافی
نیست
* مجازات اعدام ؛آری یا خیر؟؟
9
صفحه 116:
immanuel kant ایمانویل كانت