socrates

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “سقراط SOCRATES”

سقراط SOCRATES

اسلاید 1: سقراط SOCRATESزندگی نامه : 469ق م در آتن . پدرش مجسمه ساز و مادرش قابله . اطلاعات اندک از زندگی شخصی او . مردی شجاع به عنوان یک سرباز جنگی . بیشتر زندگی خود را در فقر به سر برد . کوتاه قد چاق زشت. اما معاشرتی بسیار عالی . شوخ دوست داشتنی متواضع باوفا متدین موهبت عقلانی فوق العاده سقراط در زندان عضو شورای پانصد نفره بود اما در سال 404 از شرکت در دستگیری لئون خودداری کرد . کم کم مورد نفرت شورا قرار گرفت و با حکمی ویژه او را از « تعلیم هنر مناظره » منع کردند 4 سال بعد او با این کیفر خواست مورد شکایت قرار گرفت : « اتهام سقراط این است که اولا به انکار خدایان مورد قبول حکومت و معرفی خدایان جدید می پردازد و ثانیا جوانان را به فساد می کشاند . »

اسلاید 2: دید گاه سقراط سقراط مدعی بود بوسیله قدرتی اسرار آمیز هدایت می شده است ( ندای خدا ) . با شنیدن ندایی الهی خود را عهده دار رسالتی الهی می دانست تا حکمت حکیمان وقت را تحلی کرده و نمایان سازد . البته سقراط در زمان خود یک مجرم بود . کسی که به سنت های آتن خیانت می کرد و بی دین و مفسد بود . و اکثریت جامعه او را یک جنایت کار می دانستند .

اسلاید 3: سرانجام سقراط به هر حال به اعدام محکوم شد . حکم اعدام باید 24 ساعته اجرا می شد اما مصادف شد با نبو کشتی مقدس که به دلوس اعزام شده بود ( رسم آتن برای خاطره نجات اتن توسط تزئوس ) که در این ماه کسی اعدام نمی شد . سقراط یک ماه در زندان بود و و دوستانش در صدد فرار او بر آمدند که مهمترین آنها کرایتونCRITO بود

اسلاید 4: استدلال های کرایتون برای نجات سقراط -رک بگویم بیشتر مردم نخواهند پذیرفت که سقراط ماندن در زندان را بر گزیده است بلکه دوست سقراط را به دلیل کمک نکردن به او سرزنش می کنند 2- شاید سقراط فکر می کند که اگر دوستانش او را نجات دهند لو خواهد رفت اما ترس او بی مورد است می توان با رشوه دهان جاسوسان را بست و انسان هایی هستند که با مبلغ اندکی حاضرند او را نجات دهند . 3- اگر سقراط به مرگ تن دهد عمدا فرزندان خود را یتیم کرده و آنان را از ادامه تحصیلشان باز داشته است . 4- سقراط آسان ترین راه را برانگیخته است زیرا این کار نه شجاعانه است و نه شرافتمندانه کرایتون : « بیا و تصمیم خود را بگیر . راه دیگری وجود ندارد . همه کار ها باید شب آینده انجام شود . اگر بیش از این وقت تلف کنیم دیگر نمی توان کاری کرد و بسیار دیر خواهد شد . سقراط ! به هر جهت از تو تقاضا می کنم توصیه ام را بپذیر و تمنا دارم غیر منطقی نباش .»

اسلاید 5: پاسخ سقراط ؟؟؟؟؟؟

اسلاید 6: پاسخ سقراط انجام کار خطا از هر کسی که باشد بد است چه مردم از آن خوششان بیاید و چه بدشان بیایید. اگر انسان از دیگران خطا یا زیانی دیده باشد , هر چند هم عصبانیت او شدید باشد؛ نباید مقابله به مثل کندانسان باید به تمام تعهدات خود وفاکند و نمی تواند نقض پیمان کند فرار من از زندان نقض قوانین آتن است و موجب پایمال شدن قوانین اتن می شود.هیچ کشوری در اثر پایمال شدن قوانین آن ارج و اعتبار ندارد.قوانین سبب به دنیا آدن انسان شده اند . سبب ازدواج شده اند . سبب مالکیت شده اند .سبب تربیت و رسیدن به شغل و.... شده اند . نمی شود که قوانین این همه به ما چیز هایی را هدیه بدهد ولی ما آنها را زیر پا بگیریم .کیست شهری را دوست بدارد ولی قوانین آن را نپسندد.؟؟!!گریز از زندان نه وضع من را و نه وضع دوستانم را بهتر می کند و نه وجدان ها را آسوده تر می کند . همچنین به کار آن جهان ما نیز نمی آید اگر از زندان فرار کنم : ظلم و زشتی را با ظلم و زشتی پاسخ داده ام و قرار داد ها و تعهدات خود را با قوانین نادیده گرفته ام .

اسلاید 7: سوال : 1-نگاه سقراط وظیفه گرایانه است یا غایت گرایانه ؟؟2-قواعد اخلاق که به انها استدلال می کند کدام است ؟؟ آیا کسی به نا حق به جرمی محکوم شده است ؛ حق دارد از زندان فرار کند ؟ خود شما چه می کنید ؟؟!!

اسلاید 8: عصیان مدنی آیا افراد در صورت اعتقاد به ظالمانه بودن قانون حق سر پیچی از آن را دارند ؟؟سقراط در گفتگو با کرایتون : همانگونه که یک شهر وند از منافع حکومت بهره مند می شود باید از قانون های آن نیز پیروی کند اشخاص باید تصمیمات محاکم را گردن نهند حتی اگر حکمی خاص ظالمانه باشد

اسلاید 9: جان راولز(jon rawls : وظیفه بازی منصفانه ) شبیه نظریه قرار داد اجتماعی سقراط :ظالمانه بودن یک قانون دلیل کافی بر پیروی نکردن از آن نیست اگر کلیت قانون را می پذیرد نوبت به خود او هم که می رسد باید آن را قبول داشته باشد هر چند ظالمهنه باشد . اگر از لحاظ اجتماعی لازم است هر کس به شیوه خاصی رفتار کند در ان صورت اگر کسی با عمل نکردن به شیوه دیگری امتیازی به دست آورد به دیگران ظلم کرده است

اسلاید 10: هنری ثورو (henry Thoreau : درباره وظیفه عصیان مدنی ) افعال انسان ها باید زیر نفوذ عدالت باشد نه مطابق با قانون .اگر قانونی عامل بی عدالتی باشد عصیان مدنی موجه است حکومت جز یک کار مصلحتی نیست ولی بیشتر حکومت ها بر خلاف مصلحت عمل می کنند توده انسان ها نه به عنوان انسان بلکه به عنوان ماشین به بدن های خود در خدمت حکومتند چون قوانین ظالمانه وجود دارد بنابراین قانون باید نقض شود

اسلاید 11: پیتر کروپاتکین (peter kropotkin : قانون و اقتدار ) انقلابی : نافرمانی از قانون نیاز مند توجیه نیست بلکه تبعیت از قانون به توجیه نیاز دارد در دفاع از قانون ستیزی : حکومت قانون هیچ سود و منفعتی ندارد خیلی از قوانین فقط برای حفظ حق تصرف افراد خاصی در مقابل بشریت است .عوامل اصلی جرم و جنایت عبارتند از بطالت ، قانون و اقتدار، قوانین مالکیت ، قوانین حکومتی ، قوانین مجازات ها ، و....

اسلاید 12: قانون در قانون اساسیقانون اساسی ج.ا.ا:1- مردم و نقش آنها2-حاکمیت الهی3-مسولیت های رهبر

اسلاید 13: خود گرایی سقراط در این سوال که « آیا باید به توصیه کرایتون عمل کرده و فرار کنم مجموعه قواعد را طبق وظیفه گرایانه بودن ارایه داد. سقراط می توانست به دو صورت دیگر نیز جواب دهد 1-کرایتون گرامی ! باید بگویم که استدلال های شما بسیار قانع کننده اند . همه هم می دانند که شواهد علیه من دروغ است .من باید بمانم تا شاگردان زیادی تربیت کنم . مرگ من نابسامانی های سیاسی فراوانی را به همراه می آورد . بنابراین نقشه فرار را بکش و من آنجه تو می گویی انجام می دهم . 2-کرایتون گرامی ام ! از گفته هایت تشکر می کنم اما تو یک احتمال را نادیده گرفته ای که من از مرگ خودم خشنود تر م تا از حیاتم . اگر قواعد و قوانین را نقض کنم جگونه می توانم در آخرت آسوده باشم ؟ در آخرت وجاهتی نخواهم داشت و به عنوان انسانی شریف در میان دیگران شناخته نمی شوم . اگر با این مرگ بمیرم خوش بخت از این دنیا خواهم رفت و و بدین وسیله استحقاق احترام از جانب همه انسان ها را دارم .

اسلاید 14: 2-کرایتون گرامی ام ! از گفته هایت تشکر می کنم اما تو یک احتمال را نادیده گرفته ای که من از مرگ خودم خشنود تر م تا از حیاتم . اگر قواعد و قوانین را نقض کنم جگونه می توانم در آخرت آسوده باشم ؟ در آخرت وجاهتی نخواهم داشت و به عنوان انسانی شریف در میان دیگران شناخته نمی شوم . اگر با این مرگ بمیرم خوش بخت از این دنیا خواهم رفت و و بدین وسیله استحقاق احترام از جانب همه انسان ها را دارم .

اسلاید 15: هر دو مساله بالا غایت گرایانه هستند . جون عواقب برای سقراط مهم است .عمده توجه جهانیان به سقراط نیز به خاطر همین مساله است که سقرا برای خود کاری نکرده است . و انسان خود خواهی نبوده است . اما برخی فیلسوفان معتقدند این امور غیر اخلاقی نیست . این که انسان به دنبال منافع خود باشد جزیی از طبیعت انگیزش انسان است . این نطریه به خود گرایی معروف است .

اسلاید 16: خود گرایی هر کس باید به گونه عمل کند که خیر یا رفاه بلند مدت خود را به حداکثر برساند .تنها وظیفه در خدمت شخص باشد . البته خود گرا بدون آینده نگری نیست . قید « بلند مدت » نفع شخصی زود گذر را رفع می کند مثال مشروب و نشاط دایمی در زندگی

اسلاید 17: آریستیپوس (شاگرد سقراط): ارزش ذاتی هر فعلی بر اساس میزان لذت یا الم است که در آن وجود دارد . سعادت : لذت . سعادت در لذات جسمانی و زود گذرنقد فلاسفه اسلامی : غفلت از بیامد ها مخالفت با فهم متعارف از اخلاق : عقل سلیم : نا دیده گرفتن لذات اخروی تکیه بر غرایز و نادیده گرفتن سایر ابعا وجودی انسانعدم ارایه راه حل در موارد متزاحم

اسلاید 18: ابیکور (271 ق م )لذت گرا اما لذایذ دایمی نه زود گذر در زندگی اش همواره از دنیا گریزان بود .در نامه به دوستش : قالب پنیری برایم بفرست تا شاهانه زندگی کنم !لذت خوب ذاتی است . و هر چیز دیگری می تواند خوب ابزاری باشد .

اسلاید 19: خوب دو نوع است : ذاتی : فی نفسه ارزشمند است . ابزاری : گرجه فی نفسه خوب نیست به خوبی می انجامد . البته ممکن است لذت به لحاظ ابزاری خوب نباشد (مشروب) و به لحاظ ابزاری به خوبی ذاتی منجر شود ( قطع عضو فاسد )

اسلاید 20: نقد : نادیده گرفتن لذات اخروی والاخره خیر و ابقی عدم ارایه راه حل برای موارد تزاحم تکیه بر لذت شخصی است و لذا به خیر دیگران توجه نمی کند .

اسلاید 21: تمرین آیا ذاتا خوب یا بدند و یا ابزاری ؟؟ مهربانی اتو زدنآزادی حسادت شجاعت راست گویی .قرب الهی نماز درس خواندن

اسلاید 22: خود گرایی روان شناختیخود گرایی مبتنی بر روان شناسی است .انسان از لحاظ روانی قادر نیست کاری انجام دهد که به نفع شخصی خودش نباشد .خود گرایی روان شناسی آموزه ای اخلا قی نیست بلکه نطریه ای در باب انگیزش انسانی است:انسان ها اینگونه ساخته شده اند و غیر از این حالت نمی توانند جور دیگری باشند .

اسلاید 23: بنابراین :مکاتب اخلاقی که می گویند :« نفع شخصی خودتان را کنار بگذارید » را رد می کند . زیرا هر قدربه اواجبار و باید بگوید در توان او نیست .مثال : مانند کسی است که شنا بلد نیست را نمی توان محکوم به کوتاهی در نجات جان غرق شده کرد .

اسلاید 24: استدلال1- اگر آنجه ما باید انجام دهیم همان هایی هستند که توانایی انجام آنها را داریم 2- و اگر همه کار هایی که توان انجام آنها را داریم نفع شخصی ما را تحقق می بخشد 3- در آن صورت همه کار هایی را که باید انجام دهیم ، نفع شخصی ما را تحقق می بخشد4- بنابر این خود گرایی صادق است .

اسلاید 25: سرانجام خود گرای روان شناختی معتقد است : انگیزه نهفته در ورای اعمال خود و کمک به دیگران نیز نهایتا و دایما خود خواهانه است .خود گذای روان شناختی منکر اعمال فداکارانه نیست بلکه صرفا امیال فداکارانه را انکار می کند.

اسلاید 26: خود گرای روان شناختی در این مورد چه می گوید ؟؟!!

اسلاید 27: فردی به سرعت به سمت صحنه تصادف می رود با این فکر که :«شاید برای من هم اتفاق بیفتد»

اسلاید 28: فردی سنگ را ازخیابان شهر بر می دارد در حالی که دیگر از آن خیابان عبور نمی کند

اسلاید 29: روحانی ساعت ها به فرد دچار بیماری روحی روانی کمک می کند با این فکر که :« خدا به من امر کرده است که چنین کنم .»

اسلاید 30: در جنگ ایران و عراق ، جوانان ایران جهت نجات جان دیگران روی مین جنگی می رفتند.

اسلاید 31: به این سخنرانی توجه کنید 1- آیا سخنران برای نفع شخصی خودش بحث می کند ؟2- مورد اخلاقی را مثال بزنید که خود گرای روان شناختی در آن نباشد ؟

اسلاید 32: به این مستند دقت کنید 1- آیا ماورا شناخته شده است ؟2- آیا شناخت ماورا برای خود گرایی (در خدمت نفع شخصی ) نیست ؟؟

اسلاید 33: نقد فیلسوفان این جمله :« همه انسان ها در خدمت نفع شخصی خودشان هستند » را قبول ندارند. زیرا :1-خود گرای روان شناختی سروکارش با انگیزش انسانی است که بر اساس ادعای تجربی است. تجربیات صرفا بر اساس مشاهدات است و بدون وجود فلسفه قابل تعمیم نیست .

اسلاید 34: مثال

اسلاید 35: همه گربه ها سبیل دارند ::: همه گربه ها بال دارند

اسلاید 36: 2- این گزاره :«همه انسان ها در خدمت نفع شخصی خودشان هستند » اصلا تجربی هم نیست! زیرا صدق و کذب گزاره های تجربی مبتنی بر شواهد است . در حالی که خود گرای روان شناختی امکان ابطال آن را در نظر نمی گیرد. تعریفی ازانسانیت ارایه می دهد که امکان هر گونه انکار صدق آن را غیر ممکن می سازد.

اسلاید 37: خود گرای اخلاقیخود گرا هایی هم هستند که معتقدند انسان بر خلاف نفع شخصی خود هم عمل می کند اما ....: شخص باید به گونه ای باشد که نفع شخصی خود را تامین کند

اسلاید 38: خود گرای اخلاقی منکر درست کار بودن . کمک به دیگران و دزدی دکردن نیست اما : به این دلیل که امتیازاتی را برای فاعل ایجاد می کند خوبندنه اینکه فی نفسه خوب باشند:آنان نیز به شما کمک می کنند.

اسلاید 39: نظرتان راجع به این کاریکاتورچیه؟

اسلاید 40: تمرینشما مدیر یک شرکت داروسازی هستید :1-محصول داروی تو اثرات زیان باری دارد ؛آیا تولید آن را متوقف می کنی ؟؟ در حالی که رقیب تو این ضرر ها را ندارد ؟؟

اسلاید 41: 2- فلان داروی تو تنها داروی موجود در بازار است . و برای افراد زیادی مفید بوده است اما افرادی را هم به سرطان مبتلا کرده است ؟؟؟؟

اسلاید 42: فلان محصول تو عامل سرطان است اما قوانین کشور های خارجی آنقدر سخت گیرانه نیستند ؟؟؟

اسلاید 43: نقد1-در موارد تعارض منافع ناکارآمد است :شما و علی هر دو به بیماری کشنده ای مبتلایید و تنها یک واکسن برای نجات است ! خود گرا یی شما می گوید: هم خودت را نجات بده و همین توصیه را به علی هم می کند!شما برای نجان جان خود مجبور هستید که علی را با دیگر گرایی وادارید نه خود گرایی!!

اسلاید 44: 2- نمی توان منافع خود را به خاطر منافع دیگران نادیده گرفت . این کار قطعا از نظر اخلاقی نادرست است .اصل مهم اخلاقی : «اصول هنجاری فعل اخلاقی برای همه افراد به یکسان و به یک نحو در نظر گرفته شده اند.

اسلاید 45: خود در اسلامبررسی نفس و خود و فضایل خود ندیدن و اعتماد به نفس و...

اسلاید 46: حق حیات right to lifeمقدمه : لزوما در زندگی نفع افراد نیست بلکه ممکن است با گرفتن جان کسی نفع او تامین شود !غایت گرای خود گرا ؟؟وظیفه گرا ؟؟ حق حیات غیر قابل انتقال است .

اسلاید 47: حق حیات و سقط جنینمخالفان : همه انسان ها حق حیات دارند .جنین یک انسان است .موافقان : جنین یک انسان نیست بلکه دسته ای از یاخته هاست. بر فرض انسان بودن حق حیاتش مقهور برخی حقوق دیگر مادر است.: حق دفاع مادر از جسم خود و حق زن.

اسلاید 48: جوریث تامسون (دفاع از سقط جنین)دو حق داریم ( نه فقط حق جنین) :1- حق دفاع مشروع زن در صورت بیماری = در زمانی که حیات مادر در معرض خطر باشد.2-حق مالکیت در مورد جسم خود ( حق دارد به هر نحو ککه بخواهد با جسمش رفتار کند ) = در زمانی که حیات مادر در معرض خطر نباشد .- ادامه بار داری نوعی کار نوع دوستانه است و نه یک وظیفه و سقط نهایتا عدم فداکاری است .

اسلاید 49:

اسلاید 50: مثال معروف فرض کنید صبح که از خواب بیدار می شوید در بستر دانشمند معروف بیهوش را می یابید . او دچار بیماری کلیه است و جان او را تهدید می کند و طبق گزارش ها فقط شما خون مناسب برای نجات او را دارید . و لذا شب گذشته جریان خون او را به بدن شما متصل کرده اند .....نه ماه بیشتر طول نمی کشد تا جان او نجات بیدا کند ...

اسلاید 51:

اسلاید 52: استدلال علیه تامسون این استدلال را بررسی کنید : درست است که زن مکلف نیست با اعطای اجازه استفاده از بدنش به جنین او را نجات دهد امااین به این معنا نیست که او حق دارد جنین را به خاطر استفاده از بدنش بکشد . مانند کسی که بدون اجازه وارد خانه ام شده است من حق ندارم او را بکشم !

اسلاید 53: اسلام و سقط جنینشرعی و حقوقی و...

اسلاید 54: به کشی فعالمرگ آرام و آسان : عملی که موجب مرگ آرام و آسان شود .در رابطه با افرادی که شغل آنها نجات جان انسان هااست در رابطه با مرگ مغزی (brain death)مورد اتفاق است . اما در غیر مرگ مغزی چه ؟؟

اسلاید 55: دو مثال جیمز ریچارد

اسلاید 56: به کشی در اسلامحق حیات فقط خداوندجهاد و کشتن

اسلاید 57: حقوق حیوانات

اسلاید 58: در حق حیات فقط حق انسان مورد دقت است . وگرنه کشاوزری و قتل حیوانات مساوی با قتل نوزاد!

اسلاید 59: بیتر سینگر : همه حیوانات برابرند

اسلاید 60: برای هرموجودی که احساس درد یا شادی دارد عدم توجه به آن توجیه اخلاقی ندارد فرقی نمی کند آن موجود چیست .تنها کشتن هم نیست که مارا به مطلوب برساند. بلکه نگهداری در جای تنگ و نا مناسب برای قتل نیز نوع برستی است .

اسلاید 61:

اسلاید 62: حقوق حیوان در اسلام

اسلاید 63: 1- نگهداری حیوان-توصیه به نگهداری برخی حیوانات: گوسفند.شتر.اسب.گربه.خروس. کبوتر

اسلاید 64:

اسلاید 65: بهره گیری از حیوان

اسلاید 66: حمل و نقل پیامبر : مرکب خوش و راهور ، همسر شایسته و خانه وسیع از نعمت های دنیایند، گر چه برای دنیا نعمتی نیست. البته نهی از مرکب شهرت شده است : امام صادق علیه السلام : برای خواری و پستی انسان همین بس که لباس شهرت و بد نامی بپوشد و بر مرکب شهرت سوار شود.

اسلاید 67: بهره گیری در1- جهاد : پیامبر علیه السلام :برترین هزینه ای که انسان می پردازد، هزینه خانواده و هزینه مرکبی است که برای جهاد در راه خدا آماده می شود.2- ورزش :محبوب ترین سرگزمی در پیشگاه خداوند ، اسب سواری و تیر اندازی است .

اسلاید 68: آداب بهره گیری 1- مدارا : نهج البلاغه (نامه 25 ) به متصدی دریافت مالیات : کسی را برای دریافت حیوان بگذار که حیوانات را درمانده و خسته نکند.2- سواری عادلانه نهج البلاغه (همان): آن قدر بر پشت حیوان سوار نشو که حیوان به مشقت بیفتد، اگر حیوانی خسته ودرمانده باشد، باید به آن حیوان آسایش داد.

اسلاید 69:

اسلاید 70: 3-رعایت در پیمودن مسیر : امام باقر علیه السلام : هرگاه از سرزمین سرسبز می گذری زود نگذر و هرگاه از سرزمین خشک و بی گیاه می گذری زود بگذر.4- هنگام حمل :ستونی از حیوان هنگام گذر از کنار امام صادق و بار یکی از آنها کج شده و حیوان ناراضی : بار شتر را صاف و برابر کن، چرا که خدا عدل و برابری را دوست دارد.

اسلاید 71: 5- سوار شدن: پیامبر : سه نفر بر یک حیوان سوار نشوید زیرا یکی از( آنکه پیش تر نشسته) آنان لعن شده است .6-دشنام ندادن :امام علی علیه السلام : به صورت چارپایان نزنید و آنها را نفرین نکنید زیرا خدا نفرین کننده آنها را نفرین می کند.

اسلاید 72: پیامبر از اذیت حیوان ها نهی فرمود مگر ( کشتن حیوان حلال گوشت) برای خوردن در آب جاری و راکد ادرار نکنید زیرا در آب آبزیانی هستند نهی شدید از حبس حیوان بدون غذا دادن : در آخرت مجازات شدید نیازردن حیوان هنگام ذبح نهی از کشتن حیوان باردار .

اسلاید 73: بهره گیری نامناسب نهی از ایستادن و نشستن طولانی بر حیوانات . حیوانات رابا یکدیگردر گیر نکنید (حرام )مگرسگ هاپیامبر : هیچ جانداری را هدف تیر اندازی خود قرار ندهید.سوزاندن حیوان و آتش زدن لانه زنبور منع شده است

اسلاید 74: دیه هرکس به حیوان ضربه ای بزند که بر اثرآن سقط جنین کند، باید یک دهم قیمت حیوان را بپردازد. هرکس چشم حیوانی را آزار دهد یک چهارم قیمت حیوان را به صاحب آن بدهد.پیامبر : کسی که گنجشک یا پرنده دیگر را به ناحق بکشد، در روز قیامت مورد باز خواست قرار گیردپیامبر کسی که حیوانش را آذار داد : به او بگویید برای محاکمه در قیامت آماده سازد

اسلاید 75: پیامبر : از کشتن هر حیوان صاحب رو ح نهی کردند جز حیوان موذی.

اسلاید 76:

اسلاید 77: حقوق حیوان 1- تغذیه2-بهداشت 3- استراحت4- تولید مثل 5- دوستی 6-احترام به حیوان

اسلاید 78:

اسلاید 79:

اسلاید 80: سود گراییuthlitarianism

اسلاید 81: سود گرایی جرمی بنتام 1832و شاگردش : جان استوارت میل 1873 یک عمل در صورتی درست است که بیشترین خیر را برای بیشترین افراد ایجاد کند .بنتام فوق العاده تیز هوش : در 3 سالگی : لاتین و 5 فرانسه و 16 فارغ التحصیل دانشگاه بعد از دیدن جمله « بیشترین خیر برای بیشترین افراد»مانند ارشمیدس فریاد زد : یافتم !!اصلاح نظام مجلس و بانک ها و آب راه ها و....

اسلاید 82: توضیح اصلهمانگونه که در قانون شهروندی به تاثیر آن بر بیشترین شهروندان داوری می کنیم، در اصول اخلاقی نیز باید باید با توجه به تاثیرشان بر همه افراد ذی ربط باشد .«با هر نوع عملی بر اساس قابلیتش در افزایش یا کاهش سعادت آن گروهی که سودشان مد نظر است، موافقت یا مخالفت می کند »

اسلاید 83: چگونگی انتخاب 1- اگر فعل الف (عاجل ) سعادت کمتری از عمل ب ( آتی) ایجاد کند، باید بجای الف ، ب را انتخاب نمود.2- اگر فعل ب سعادت کمتری ایجاد کند ، الف انتخاب می شود 3- اگر هر دو به یک میزان سعادت داشته باشند هر کدام که ناکامی بیشتری داشته باشد کنار می رود .4- در نتیجه در زمان تعارض میان :1سعادت بیشتر خودم و2سعادت کمتر خودم و سعادت بیشتر جمع : 2

اسلاید 84: لذت گرایی بنتام 1-بنتام مانند اپیکور معتقد بود : «لذت تنها خیر است»2- لذا برای محاسبه اصل سود باید لذت را لحاظ کرد .3- لذت و الم های انسانی قابل اندازه گیری هستند

اسلاید 85: محاسبه لذت

اسلاید 86: اضافه شدن 3 معیار

اسلاید 87: مثال فرض کن : فقیری هستی که به شدت معتاد مواد مخدر هستی ! و یکی از آشنایانت که مرد بسیار ثروتمندی است در خیابان جلوی تو عبور می کند و کیف بغلی اش می افتد ! و.....1- گستردگی:فقط شما دونفر 2-قطعیت و نزدیکی : برای تولذت و برای او الم قطعی و نزدیک است 3-:خلوص:لذت تو حاوی الم احساس گناه است 4-شدتو مدت: لذت تو دوام و شدت بیشتری نسبت به الم او دارد.

اسلاید 88:

اسلاید 89: تمرین در یک قایق 3 نفر سوارند : مسیح، پاستور و ریگی ! قایق در حال غرق شدن است و چه کسی باید غرق شود تا دونفر نجات یابند ؟ طبق اصل سود گرایی ؟؟

اسلاید 90:

اسلاید 91: موارد متناقض اخلاق و سود گراییبرخی اشکالاتی ( از لحاظ اخلاقی غیر موجه )که بر بنتام وارد است :1-گروهی زندان بان آزار گرا شدت لذتشان بر الم زندانی بچربد.

اسلاید 92: 2- عمل اکثریت حقوق اقلیت را پایمال کند : مثلا اکثریت برده داری را تایید کنند.

اسلاید 93: برده داری در اسلاممباحث برده داری در اسلام و....

اسلاید 94: جان استوات میل لذت گرا : لذت یگانه خیر ذاتی است .بنتام ارزیابی صرفا کمی دارد. ارزیابی کیفی باید جایگزین ارزیابی کمی بنتام شود«برخی از لذت ها ،یعنی لذت های مربوط به روح ، برتر و گرامی تر از لذت های دیگر یعنی جسمانی هستند.»در مثال زندان بان : ارزش لذت برای شکنجه بسیار کمتر از الم زندان بان می شود .

اسلاید 95:

اسلاید 96: کدام را لذت برتر یا پست تر می دانید ؟ هر دو مجموعه را حداکثر +10 و حداقل _10 نمره دهید . آیا مورد اتفاق نگرش اکثریت هست ؟ آیا تفکیک میل سودمند است یا خیر

اسلاید 97: انتقاد بر سود گرایی1- مشکل نتیجه : به طور دقیق نمی توان کل نتیجه های احتمالی یک عمل را محاسبه کرد . باید تا پایان زمان آن عمل ، کار صورت گیرد تا نتایج ایجاد شده مورد بررسی قرار گیرد و سپس مورد ارزیابی قرار گیرد که آیا عمل نخستین ما درست بوده یا خطا!!

اسلاید 98: 2-مشکل مسوولیت های ویژه

اسلاید 99: حقوق پدر و مادر اهمیتحدود

اسلاید 100: 3- مشکل عدالتیکی از مهمترین موارد عدالت توزیع برابر است در حالی که این مورد در سود گرایی لحاظ نمی شود . مثلا اگر بیشترین خیر موجب مجازات فرد بیگناهی شود، سود گرا آن عمل را درست می داند . در حالی که عدالت :یعنی رفتار با افراد بر طبق استحقاق یا شایستگی شان .

اسلاید 101: بحث مجازات1- سود گرایی : با نتایج مجازات سروکاردارد : آیا مجازات سعادت کل بشر را افزایش می دهد؟مجازات اگر چه شر است اما در صورتی شر موجه است که افزایش الم مجرم به ممانعت از جرم بینجامد و در نتیجه متناسب با آن امنیت و سعادت عمومی جامعه افزایش یابد

اسلاید 102:

اسلاید 103: میل : جانب داری از مجازات اعدام زمانی که به دلایل قطعی جرم برای مجرم اثبات می شود وهنگامی که اوضاع و احوال موجود هیچ عذری برای مجرم نمی گذارد و زمانی که هیچ امیدی نیست مجرم لیاقت زندگی کردن را در میان بشر داشته باشد و احتمال اصلاح هم داده نمی شود .

اسلاید 104: در این صورت اعتراف می کنم که به نظر من : « محروم ساختن مجرم از زندگی ای که خودش نشان داده لیاقت آن را ندارد ....مناسب ترین و موثر ترین راه برای امنیتی که لازمه یک زندگی است .حبس ابد و سایر مجازات های بازدارنده به اندازه اعدام ثمره کمتری دارد .»

اسلاید 105:

اسلاید 106: « به گمان من هیچ کیفری مثل اعدام نیست که تاثیرش بر خیال آدمی بیش از شدت واقعی خودش باشد»

اسلاید 107: نظریه به سازی مجازات کمتر صورت گیرد و بیشتر اصلاح باشد واکنش به جرم نباید جنایی باشد بلکه معالجه باشد .معالجه باروش هایی مثل : روان درمانی وآموزش جامعه و جراحی و تربیت رفتاری و.....مجرم بیمار است و نه شرور در نتیجه مجرم نیازمند کمک است و نه مجازات

اسلاید 108:

اسلاید 109: کارل منینگر : جرم مجازات نظام ها برای مهار جرم ها ناتوان هستند آن هم با هزینه های فراوان و به صورت ظالمانه زندان ها به صورت پاتوقی ناسالم، غیر اخلاقی ، مبتذل و جنایت پرور معروفند « عامه مردم میلیون ها دلار غذا و لباس و از فروشگاه ها، حوله و ملافه از هتل ها ، جواهرات از مغازه ها می دزدند.عامه مردم سرقت می کنندوهمان مردم با هزینه های بالاتری اموال مسروقه را پس می گیرند . کی به کیه !!!»

اسلاید 110: جرم نوعی ناخوشی است ناخوشی یعنی : « حالت فعالیت نا بهنجارطبیعت که عموم انتظار دارند که کسی که به آن مبتلا است برای رفع آن از پزشک مدد جوید » نگرش به بیمار باید درمانی باشددر نتیجه :1- مجازات هم غیر اخلاقی و هم غیر موثر است.2-رفتار در مانی مهار شده به عنوان تنها وسیله موجه و کافی برای جلوگیری از جرم است

اسلاید 111:

اسلاید 112: نقد 1- مزایای اجتماعی بازدارندگی را نادیده می گیرد ( انقدر که دلواپس مجرم عادی است افرادی که به دلیل ترس از مجازات مرتکب گناه نشده اند را نادیده می گیرد )لذا اگر ترس از مجازات زایل شود چگونه می توان افراد بیشمار را معالجه کرد ؟!!

اسلاید 113:

اسلاید 114: 2-تا چه مدت باید در تحت دوره بهبود قرار بگیرد ؟ پاسخ : تا زوانی که بهبود یابد . اما : این ملاک صحیح نیست چون : برخی جرایم بهبودی زود تر است مثل : کسی که برای یکبار قتل انجام داده است و به احتمال زیاد دیگر هم اتفاق نمی افتد. اما برای یک بزه کار عادی زمان بیشتری برده می شود!!

اسلاید 115: مجازات در اسلامدلایل و فلسفه جهت جلوگیری از وقوع جرم فقط مجازات کافی نیست مجازات اعدام ؛آری یا خیر؟؟

اسلاید 116: ایمانویل کانت immanuel kant

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید