سوگ و سوگواری در بلایای طبیعی
اسلاید 1: سوگ و سوگواري در بلاياي طبيعي
اسلاید 2: تعاريف سوگ داغديدگي عزاداري
اسلاید 3: انواع فقدانازدست دادن: فرد مورد علاقهمحل سكونتجامعه و يا كشورشغلسلامتيعملكرد اجتماعيو ...
اسلاید 4: چرخه سوگمراحل مختلف سوگ
اسلاید 5: چرخه سوگ
اسلاید 6: واكنشهاي فردي در طي فرايند سوگ جسمي روانشناختي
اسلاید 7: نشانه هاي جسمي سوگ طبيعي
اسلاید 8: پاسخهاي روانشناختي به فقدان
اسلاید 9: واكنشهاي روانشناختي به فقدان
اسلاید 10: واكنشهاي روانشناختي به فقدان
اسلاید 11: واكنشهاي روانشناختي به فقدان
اسلاید 12: عوامل مؤثر در واكنش فرد به فقدان بيولوژيك عصبي و روانشناختي اجتماعي و فرهنگي مذهبي
اسلاید 13: عوامل بيولوژيكتغيرات سيستم نوروآندوكرينسيستم كاتكول آميني و سروتونينيتغيرات سيستم ايني
اسلاید 14: عوامل عصبي - روانشناختي و فرديالگوي كلي پاسخدهيرشد و تكامل فردبكار گيري توانائي ها و نيروهاي موجود براي مديريت فقدانميزان دروني شدن وابستگيقابليت انعطاف پذيريخصايص و منش فرد
اسلاید 15: پارامترهاي اجتماعي و فرهنگيپذيرش نقش و تاييد پاسخهاكيفيت مرگآداب وانتظارات اجتماعيمعناي فرهنگي و اجتماعي فقدانتغيير در موقعيت اجتماعي و برخورداري از منابع
اسلاید 16: عوامل مذهبيتعابير و معاني مذهبي مرگ
اسلاید 17: سوگ پيچيدهتعريفعلل انواع
اسلاید 18: علل سوگ پيچيدهمرگ ناگهانيمرگ همراه با برچسب هاي اجتماعياز دست دادن هاي متعددارتباط تعارض دار قبلي با متوفي
اسلاید 19: انواع سوگ پيچيدهسوگ دير رسسوگ طول كشيده سوگ بيش از حد
اسلاید 20: نشانه هاي مشترك افسردگي و سوگاحساس غمگينيبي خوابيكاهش اشتهاكاهش وزن
اسلاید 21: در كودكان ممكن است همزمان نشانه هاي افسردگي وجود داشته باشد. زمانيكه نشانه ها بيش از دو ماه از فقدان باقي بماند و يا بيش از حد مورد انتظار باشد افسردگي مطرح است
اسلاید 22: علائمي كه بيانگر افسردگي هستند احساس گناه نامتناسب اشتغال ذهني با مرگ احساس بي ارزشي كندي رواني حركتي افت شديد عملكرد وجود توهم
اسلاید 23: داغديدگي و ترومازمانيكه داغديدگي با تروما همراه شود فرد در معرض اختلال استرس پس از سانحه قرار مي گيرد و اين مسئله طي نمودن فرايند سوگ را با مشكل مواجه مي سازد بنابر اين تمركز بايد بر نشانه هاي اختلال استرس پس از سانحه باشد.
اسلاید 24: عوامل مؤثر بر فرآيند سوگ در حوادث طبيعيجابجائي و مهاجرتآشفتگي و هرج و مرجنبود اطلاعات كافيعدم اطلاع راجع به چگونگي مرگ شخصپيدا نشدن اجساد
اسلاید 25: مداخلات حمايتيفرديگروهي
اسلاید 26: مداخلات فردي خاصدرمانهاي داروئيدرمانهاي غير داروئي
اسلاید 27: مداخلات گروهي آداب و مراسم سوگواري منابع حمايتي خانواده گروه هاي خود ياري مداخلات گروهي خاص
اسلاید 28: گروهاي خودياريبرنامه هاي خودياري در سوگ بخصوص در موارد سوانح و حوادث جمعي بسيار مهم و مقدم است
اسلاید 29: نقش گروههاي خودياري فراهم نمودن حمايت براي ساير اعضا ايجاد الگوي نقش براي ساير اعضا و نشان دادن مسيرهاي انطباقي فراهم نمودن يك شبكه جديد اجتماعي
اسلاید 30: مداخلات گروهي خاصهدف:ايجاد حمايت و تسهيل فرآيند سوگ
اسلاید 31: مداخلات گروهي خاصگروه درماني حمايتيمداخلات رفتاري و شناختيبازي درماني
اسلاید 32: سوگ در كودكان
اسلاید 33: سوگ در كودكانكودكان درجات مختلفي از سوگ را در زندگي روزمره خود تجربه مي كنند. وقايع زيادي براي كودكان معناي فقدان داشته و كودك را با فرايند سوگ مواجه مي سازند.با توجه به اينكه كودك سوگوار توانائي بيان هيجانات خود را ندارد شناسائي و كمك به كودك سوگوار براي بالغين مشكل است.
اسلاید 34: سوگ در كودكانمرگ عزيزانمرگ حيوانات خانگيطلاق والديننقل مكان و مهاجرتدر معرض تهاجم بودنآزار جنسيبرخي پديده هائي كه واكنش سوگ را در كودك ايجاد مي كنند عبارتند از: گم كردن و از دست دادن وسايل يا اسباب بازي حوادث و وقايع محيطي نقص عضو از دست دادن يا نداشتن مهارتي خاص
اسلاید 35: سوگ در كودكانروياهاي شخص مردهتقليد رفتارهاي اوالگو قرار دادن و ايده آل نمودن رفتار و شخصيت اوبازگو نمودن وقايع مرگ و مراسم و خاطرات اواحساس اينكه شخص مرده همراه اوستطرد كردن دوستان قديمي و جستجوي دوستان جديد.احساسات، افكار و رفتارهاي شايع در كودكان سوگوار: تماس تلفني مكرر با منزل براي چك كردن سلامت والدين كاهش توجه و تمركز روي تكاليف درسي و فعاليتهاي روزمره گريه ناگهاني در كلاس جستجوي اطلاعات پزشكي در مورد متوفي احساس نگراني راجع به سلامت خود و گاهي بي توجهي به آن
اسلاید 36: سوگ در كودكانبچه ها در مراسم شركت نكنند.جلوي كودك راجع به مرگ صحبت نكنيم.از صحبت راجع به مسائلي كه كودك را به گريه مي اندازد اجتناب كنيم.بچه هاي خردسال مفهوم سوگ را نمي فهمند.اگر خدا مي خواست او را از ما نمي گرفت.وقتي بزرگ شوي همه چيز را فراموش مي كنياو به يك مسافرت طولاني رفته است.خدا او را از ما گرفت چون خيل خوب بود.نگرش ها و برخوردهاي غلط در مواجهه با سوگ كودكان: او تو را از آسمان نگاه مي كند او به خواب رفت و ديگر بيدار نمي شود. تقصير من است كه مادرم را از دست دادم بزرگترها قادرند توضيح كافي راجع به روح و مرگ به كودكان بدهند. سوگ بزرگترها روي كودك سوگوار تاثير ندارد. كودكي كه فعال و پر جنب و جوش است سوگوار نيست اگر خيلي گريه كند دچار حمله و مشكل عصبي مي شود.
اسلاید 37: سوگ در كودكانمديريت فرايند سوگ در كودكانتسهيل درك مرگ و مفهوم آنسوگوارييادبودتداوم زندگي
اسلاید 38: سوگ در كودكانمرگ و مفهوم آنبراي تسهيل درك مرگ و مفهوم آن بايد بدانيم:درك كودكان از مرگ چگونه است.چگونه مرگ را براي آنها تعريف كنيم.
اسلاید 39: سوگ در كودكانمفهوم مرگ نزد كودكان متناسب با مرحله رشد آنها متفاوت است:سن صفر تا دوسالگي: از طريق بازي پنهان و پيدا نمودن اشياء به تدريج مفهوم بقاي شيئ شكل مي گيرد. و واكنشهاي رفتاري در مواجهه با فقدان در اين سن عبارتند از:اعتراضنااميديانزوا
اسلاید 40: سوگ در كودكانسن 2 تا 7 سالگي: در اين سن كودك مرگ را يك پديده موقتي مي داند. مثل مسافرتي كه بازگشت دارد و يا چيزي شبيه خواب. كودك ممكن است تصور كند برخي از اعمال و رفتار او باعث مرگ عزيزش شده و به اين دليل ممكن است احساس گناه و ترس از مجازات داشته باشد. كودك ممكن است مرگ را مشابه خواب دانسته و بدليل ترس از مردن از خوابيدن اجتناب كند.
اسلاید 41: سوگ در كودكانسن 7 تا 12 سالگي: در اين سن مرگ را به عنوان يك پديده اجتناب ناپذير و جهان شمول مي پذيرند. ولي هنوز فكر مي كنند مرگ مختص افراد پير است. در اين سن كودكان در بيان احساسشان مشكل دارند.
اسلاید 42: سوگ در كودكاننوجواني: در اين نوجوان مرگ را يك پديده طبيعي مي داند ولي بازهم آن را منحصر به سالمندان تصور مي كند بنابراين رفتارهاي پرخطر بروز مي دهد. در اين سن نوجوانان در مورد مرگ با والدين و همسالانشان راحت تر صحبت مي كنند.
اسلاید 43: سوگ در كودكانسوگواريدر طي فرايند سوگواري كودك به تدريج با مسئله فقدان كنار مي آيد. كودكان نيز همانند بزرگسالان چهار مرحله سوگ را طي مي كنند.شوك و انكار: در اين مرحله احساس كرختي و باور نكردن مرگ غالب است. حضور اقوام و خويشان در كنار كودك به او كمك مي كند تا در يك محيط حمايتي با فقدان كنار بيايد
اسلاید 44: سوگ در كودكانجستجو چانه زني: در اين مرحله كودك به جستجوي فرد از دست رفته بر مي خيزد و بازگشت او را مي خواهد نا اميدي: در اين مرحله به تدريج كودك اميد خود را براي بازگشت فرد از دست رفته از دست مي دهد. و گوشه گير و منزوي مي شود. ظاهرش غمگين بوده و بطور ناگهاني گريه مي كند. ممكن است كودك چسبندگي زيادي به والدش پيدا كند.بهبود و سازماندهي مجدد: به تريج كودك به زندگي عادي برگشته و عملكردش بهتر مي شود.
اسلاید 45: سوگ در كودكانيادبودسومين تكليف روانشناختي به هنگام سوگ است. كودكان مي بايست روشهائي براي به خاطر سپردن خاطره فرد از دست رفته داشته باشند.
اسلاید 46: سوگ در كودكانتداوم زندگي:كودكان مي بايست دوباره توانائي يابند دوست داشتن را تجربه كرده و از زندگي لذت ببرند. اين به معناي فراموشي فقدان نيست. و بايد زمانهائي براي تجديد خاطرات با فرد از دست رفته داشته باشند.
اسلاید 47: سوگ در كودكانآنچه بايد در برابر سوگ كودكان انجام دهيم:در پاسخ به سوالات كودك داستان سرائي نكنيداطلاعات مبهم به كودك ندهيدحقايق را بگوئيداجازه دهيد كودك بداند كه متوفي برنمي گرددبه كودك اطمينان بدهيد كه همراه او هستيد
اسلاید 48: سوگ در كودكاناجازه صحبت و طرح سوالات را به كودك بدهيداجازه ابراز احساسات و كلامي نمودن آنها را به كودك بدهيداجازه شركت در مراسم را به نحوي كه دوست دارد به كودك بدهيداحساسات خود را نشان دهيد و از ابراز آتها در حضور كودك نهراسيد
اسلاید 49: سوگ در كودكاناز احساسات مختلف كودك آگاه باشيد و آنها را بپذيريدمي توانيد اجازه دهيد كودك جسد متوفي را در صورتيكه خودش بخواهد ببينداجازه دهيد در مراسم سوگواري شركت كنداز مناسك و آداب و رسوم در حل سوگ استفاده كنيدبراي سوگواري كودك مكاني را اختصاص دهيد
اسلاید 50: سوگ در كودكانچگونه به كودكاني كه سوگ پيچيده دارند كمك كنيم:در مواردي كه مرگ با برچسب هاي اجتماعي همراه است مثل خودكشي راجع به نحوه مرگ متناسب با سطح رشدي كودك توضيح دهيد.احساس طبيعي بودن را در كودك در مورد واكنشهايش ايجاد كنيد. اين زمانيست كه كودك نگران سلامت خود و يا افراد بازمانده است.زماني كه كودك دچار ترس از مرگ مي شود توضيح دهيد كه اين ترس بخشي از جريان سوگ است و برطرف خواهد شد.
اسلاید 51: سوگ در كودكانراههائي براي بروز نمادين يادبود ويادآوري شخص متوفي فراهم كنيد.گشودن رويا: از رويا براي تخليه احساسات مهار شده استفاده كنيداستفاده از نقاشي و قصه گوئي: نقاشي و داستان روشهائي براي تخليه احساسات هستند. از آنها مي توان براي همانند سازي و مدل سازي در حل سوگ كودكان استفاده نمود.استفاده از فنون تجسمي براي آرامش بخشي و كنترل اضطراب.سكوت: گاه سكوت ما روش مناسبي براي تاييد احساسات كودكان است
اسلاید 52: سوگ در كودكانكار روي خاطره: براي رها كردن احساسات، افكار و خاطرات كودك مي توان از تصاوير، عكس، نقاشي و داستان استفاده كرد. نوشتن خاطرات و احساسات روش ديگري است كه به كودك كمك مي كند احساساتش را بروز دهد. استفاده از اشياء پيوند دهنده نز مفيد است.شجره نامه و درخت خانواده: با ترسيم شجره نامه كودك طبيعي بودن مرگ در جريان زندگي و وجود افراد حمايت كننده را درك مي كند.استفاده از موسيقي: در بروز احساسات كمك كنده است.
اسلاید 53: سوگ در كودكانمديريت خشم: گاه كودك نسبت به فرد يا افرادي خشمگين است. در اين مواقع لازم است روشهائي به او آموزش داده شود تا تواند به نحو مناسبي خشم خود را تخليه يا كنترل نمايد.مشاركت دادن كودك در فعاليتهاي مرتبط با رازهايش: زمانيست كه به دليل فاجعه آميز بودن مرگ كودك رازهائي دارد كه قادر نيست با ديگران مطرح كند. بايد راههائي را براي برون ريزي اسرارش فراهم نمود.جعبه نگراني ها: كودك مبي تواند نگراني هايش را نوشته و داخل اين جعبه قرار دهد. و در صورت لزوم آنها با ديگران مطرح كند ولي مجبور به اين كار نيست
اسلاید 54: سوگ در كودكانگروههاي سوگ كودكاندر بلايا
اسلاید 55: تكنيك هاجلسه اولآشنائي با اعضاباز كردن يخهابازي توپ و كلاهپازل
اسلاید 56: تكنيك هاجلسه دوممرگ و مفهوم آنقطار زندگي
اسلاید 57: تكنيك هاجلسه سوم:ماجراي فقدان و تشييع جنازهترسيم و نقاشينمايش عروسكيبازي با لگواستخر ماسه
اسلاید 58: تكنيكهاجلسه چهارممشخص كردن تغييرات و احساساتنقاشي قبل و بعد
اسلاید 59: تكنيك هاجلسه پنجممرور خاطراتنقاشي دستجمعي
اسلاید 60: موفق باشيد
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.