صفحه 1:
تج
سیاستها و برنامه های حمل و نقل درون شهری کشور
3
صفحه 2:
صفحه 3:
سياستها و اهداف كلى در بخش حمل و نقل درون شهرى كشور
ل ا ا ا ا ل
عمومی درون شهری به ۷۵ درصد از کل سفرها افزایش یابد
از رده خارج كردن كليه خودروهاى فرسوده
۳ تغییر الگوی مصرف سوخت و خارج کردن بنزین و گازوئیل از سبد
حمایتی دولت
ne سس سس
استانداردهای مطلوب
. بهبود عبور و مرور در شهرها با سیاستهای اصلاحی. مدیریتی و
0
صفحه 4:
اقدامات انجام شده در اجرائی نمودن سیاستها و اهداف
a
تبصيه ١١ بودجه سال 86 و 856 كل كشور بر اساس
محورهاى ذيل:
توسعه حمل و نقل عمومى ببا افزليش تعداد اتوبوس. مينى بوس.
eT ا Piper ey se eS
قطارشهرى
ازرده خارج كردن تدريجى خودروهاى فرسوده.با اولوهيت حمل و
ل م
صفحه 5:
19 Node Ys) Sec ea ا gee)
eC NS more PST EST Mee NCE T
وانت بارها و خودروهای دولتی
افزايش تعداد جايكاههاى عرضه سوخت 000006
سهميه بندى بنزين
بهبود عبور و مرور در شهرها
صفحه 6:
oO قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت
مصرف سوخت:
اجراى يك برنامه تدوبين شده طى سالهاى 1810 تا 11 در
جهت توسعه حمل و نقل درون شهرى و برون شهرى كشور.
مدیریت بر مصرف سوخت و بهينه سازى عرضه خدمات حمل و
نقل به شرح ذیل:
SCC
ory)
*؟ء اعطاى كمكهاى بلاعوض يارانه اى به بخشهاى غير دولتى مرتبط با
2
صفحه 7:
تخفیف در حقوق ورودی و سود بازرگانی واردات. قطعات و تجهیزات
ree) 50000 حمل و نقل عمومى. خودروهاى كم مصرف.
ا ا ل
تخفيف در حقوقٍ ورودى و سود بازركانى واردات تجهيزات»
ا ل ا PR He
(شهری و برون شهری ) و توسعه آزادراهها و بزرگراهها
اعطای تسهیلات بانکی و پرداخحت بخشی از سود تسهیلات بانکی
50
صفحه 8:
لا ۳
ena
تعيين و انحذ عوارض بر مبناى ميزان مصرف سوخت و آلايندكى و نوع
سوخت از خودروهای تولید داخل و وارداتی
تعیین و اعذ جریمه متناسب با مازاد مصرف سوخت و آلایندگی از
خودروهاى سبك و سنكين به صورت يلكانى
صفحه 9:
تخصیص معادل ۵۰ درصد صرفه جوئی حاصل از عدم پرداخت خسارت بیمه
ا eee ee eer Ps eee Se
نقاط تصادف خيز به ترتيبى كه تا يايان برنامه نسبت كشته به ٠٠١٠٠١ نفر
جمعيت در تصادفات به ١5 نفر و نسبت كشته به ٠١٠٠١ وسيله نقليه در
ramet Oe ل 20
رساندن سهم حمل و نقل همگانی ey) ل ا
ee ان يا
اعتبارات مورد نياز به ميزان حداقل جهل هزار ميليارد ريال در بخش درون
شهرى و شصت هزر ميليارد ريال در بخش برون شهرى در هر سال تعيين
تا Wm een ee le
به صورت ٠٠١ درصد تخصيص يافته تلقى مى كردد.
صفحه 10:
قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرفه سوخت
ماده -١ دولت مكلف است در جهت توسعه حمل و نقل درون شهرى و برون شهرى كشور و مديريت بر مصرف سوخت نسبت
ا 00
ol is emai) ا ا ا ا ااا ا SSO
PoE STEMS Ieee eR SN ا ا ا va
لد سا سر sheet pn ttle Gr ا
Pennie ا
شهری, حمل ترکیبی کالا از مبداء تا مقصد نهایی با شبکه ریلی و شبکه مکمل جادای. الزام به داشتن توقنگاه در انواع
[۱ mere Teer ne crcrne ie nen rete nfo een ns
Pence re meron Prenat omenesoiee ar See eer eeer)
انقل (از طريق اصلاح فر يندهاى ادارى. كاربرد فناورى اطلاعات و ارتباطات . اصلاح كاربرى زمين و آمايش سرزمين . اعمال
| لا ا ا ا ne ne re
he نک
ار
ee eS ا cama Ae rene ct eS
خودروی سبک و سنگین و موتورسیکلت در مصرف سوخت و کاهش آلایندگی] و خروج بنزین و کازوئیل از سید حمایتیء
حداكثر از ابتداء سال ١31 هجرى شمسئ اقدام نمايد.
صفحه 11:
قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرفه سوخت
1 ا ا
Pepe ااا ocr)
1 NPE ay Omron ie
boot ade cal Vetere (reed ی تا
۳- تخفیف در حقوق ورودی و سود بزرگانیواردات تجهیزات, تأسیسات. ماشین آلات و قطعات مورد نیاز شبکه
و ناوكان ريلى( شهرى و برون شهرى) و توسعه آزادراهها و بزركراههاء
00 ااا ااا ا Nemec igen ET
ال ا ل
هجری شمسی به قیمت منطقه ای پس از تملک و پرداخت بهای عادله آنها به صاحبان اراضی؛
ما با مازاد مصرف سوخت و الايندكى از خودروهاى سبك و سنكين به صورت
nd RO ea eet ae OEE ee eee one oe Leo) care
ا ا eis)
صفحه 12:
قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرفه سوخت
1 ا ا
Pepe ااا ocr)
1 NPE ay Omron ie
boot ade cal Vetere (reed ی تا
۳- تخفیف در حقوق ورودی و سود بزرگانیواردات تجهیزات, تأسیسات. ماشین آلات و قطعات مورد نیاز شبکه
و ناوكان ريلى( شهرى و برون شهرى) و توسعه آزادراهها و بزركراههاء
00 ااا ااا ا Nemec igen ET
ال ا ل
هجری شمسی به قیمت منطقه ای پس از تملک و پرداخت بهای عادله آنها به صاحبان اراضی؛
ما با مازاد مصرف سوخت و الايندكى از خودروهاى سبك و سنكين به صورت
nd RO ea eet ae OEE ee eee one oe Leo) care
ا ا eis)
صفحه 13:
قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرفه سوخت
ماده ۳- دولت مکلف است نظارت بر اجراء زمانیندی شده طرحها و پروژههای er creer resi foe
و لا RCO oun en PME Mop Mey
کار را ه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ارائه کند.
fee ا Re Serre en elem n oe esc sree)
و دول موطف انب به تجوی اقدام کند که شمن صرفهجویی, سرعت و کیفیت ۵ oe) oil
نیز لحاظ گردد.
۱ را nC
۱ eo cet cents ote ets. Te Teen ened
انه و شخص تالت را براى أموزش و فرهنكسازى ايمنى تردده تأمين تجهيزات. اصلاح فيزيكى "0 0٠
دس( ad SE Boece acd
شهرداریها در شورای هماهنگی ترافیک استان و از سوی وزارت راه و ترابری و پلیس راهوره در کمیسیون ایمتی
راههای وزارت راه و ترابری) به دستگاههای مذکور اختصاص دهند.
ماده ۶- دولت موظف است با اولویت حمل و نقل ریلی به گونهای اقدام نماید که سهم حمل و نقل ریلی در
Te lead و ۱
5
صفحه 14:
قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرفه سوخت
۱ ا ا ا ل م ا ea
RE TTT SAT ea Te Tie Irises San ren)
Rec سر داد
. شماره (۲) باشد
تس سح لا سود سر ان
اتوبوسرانی, تاکسیرانی. و حمل و نقل ریلی به ترتیب تا حداکثر بیست و پنج درصد (۳۵/) . پیست
CO ROR NEE TCA DS ree) 02000
Ree NC SaaS ee. CE ا ا ا
Rene rey Se es cee ee Oh tees Lord oe sorely
يا محل شركت يا كارخانه را تأمين نمايند. دولت هزينه روسازى . علائم . تأسيسات و ناوكان اجراء
پروژههای مربوطه را تأمین خواهد کرد.
تبصره - اعتبارات مورد نیاز این بند از محل اعتبارات پیشبینی شده در ماده (۱۰) این قانون تأمین
خواهد شد.
۱ CD ee DTC coe Se ae
صفحه 15:
قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرفه سوخت
SESE ORR SH PEE Ue RT EP Peron er Seve Frees aa
A eceecie Sy Marans ۱
می گردد. دولت مجاز است این اعتبارات Ss Pete Ee ib ۱
een vera tere b rane rsa ne reece IC) |
بودجه سنواتى منظور نمايد. اين اعتبارات در حساب مخصوص نزد خزانهدارى كل كشور به صورت
eed ا ا ا ۱
307
ماده 1۱- وصولیهای موضوع بندهای (۶) و (۷) ماده (۲) و ماده (۵) بین شهرداریها و وزارت راه و
Li) ا ا ا ل ل ل ل ل ا
et م ۱
cad Toad م الت
ما ال 50000
سا ار ۱
1
1 ener cer rere ren الل ary
صفحه 16:
شرع
od نقل ریلی در حمل کالا(درصد)
rina در
سهم جابهجايى مسافر با حمل و نقل همكانى(درصد)
نسبت کشته به ۱۰۰.۰۰۰ نفر جمعیت در تصادفات
کشته به ۱۰.۰۰۰ وسیله نقلیه در تصادغات
۱ ery non yenry
or
تست
صفحه 17:
انتهای سال
۱۳۹۰ \YAA رت
سهم حمل و نقل همكانى از سفرهاى شهرى(درص) te | ae | as | Ae
۱ ۴
سهم تاكسى و ون (درصد) | we
000000000
سهم سوخت گازوئیل در حمل کالا (لیتر در روز بر نفر)
صفحه 18:
اقدامات انجام شده و در دست له پرای رسیدن به اهداف
eee ean oe
الف - توسعه قطار شهری ها در کلانشهرها
Abe Pea ee par epmrO MEL eT Een Tree TD
ا
هچ اهوازء. ۳
دست اقدام می باشد.
© بالات ۱۱۳۱
صفحه 19:
توسعه و احداث ۶۰۰ کیلومتر خطوط قطار شهری و حومه ای در
کلانشهرها در دستور کار قرار گرفته است.
۳
و ٠١ ميليارد ريال بودجه جهت يارانه بليت و 1١7١ ميليارد ريال
براى تامين بيش يرداخت و ميان يرداخت قرارداد خريد واكن
ks را 02
نا
* در سال ۸۱ تا کنون برای مترو تهران مبلغ ٩۰۰ میلیارد ریال بودجه
on ae Hel DESI Nee ا ا pee
اسث.
صفحه 20:
۱ veel
۱ ی پا را
در سال 80 براى قطار شهرى هاى ١ كلانشهر (به جز تهران) مبلغ
ميليارد ريال و در سال 71 مبلغ 711١ ريال تخصيص يافته
است.
1 bone eke oes Ne
شده در قانون توسعه حمل و نقل عمومى و مديريت مصرف سوخت
eee ae ا eC
ار
صفحه 21:
۱ ere ne eee ene Cee ee
ا ل ل ل 0
قرارداد بسته شده كه از اين تعداد 001/6 دستكاه از ابتداى سال 260 تا
نون تحويل شده است. لازم به توضيح | ت كه در سنوات كذشته
حداكثر توليد داخلى 2٠٠٠١ دستكاه و عمدتا در دو كارخانه توليد
اتوبوس بوده است.
دولت معادل 0/875 / از قيمت اتوبوس را به عنوان كمكى بلاعوض
ا 1
پرداخت می کنند. این سهم قبلا 10 دولت و ۸۳۵ شهرداریها بوده
از تس
صفحه 22:
ا ل الت
بلاعوض يرداخت مى كردد.
واقعى نمودن نرخ خدمات اتوبوسرانى و مينى بوسرانى توسط شوراى
را 00
اقدام مى باشد.
نصب 808)©) و استفاده از بليسّد الكترونيكى در اتوبوسرانيهاى كلان
شهرها در دستور كار قرار كرفته است.
یارائه معادل ۵۵۰ میلیارد ریال (۵۰۰ میلیارد برای پارانه بلیت و کمک
به اتوبوسرانیها و ۵۰ میلیارد ریال پرای تاسیس صند
اتوبوسرانیها) در سال ۸۱ برای کمک به اتوبوسرانیها پی
گردیده است.
صفحه 23:
يس از قطار شهرى ها بيشترين اعتبارات براى توسعه ناوكان
Poe Sl ا ا OC eee
عمومى و مديريت مصرف سوخت در سالهاى اتى بيش
oe ار تا
در پایان برنامه پیش بینی شده در قانون توسعه حمل و نقل
عمومى و مديريت مصرف سوخت سهم اتوبوسرانيها از 74
درصد موجود به 4٠ درصد خواهد رسيد
صفحه 24:
ROP bee AMOR) NCS er NES Ok Rc cmee deat
براى تامين ون از ابتداى سال 86 به تعداد ١٠٠٠٠١ دستكاه قرارداد
ا ا Fee ere and eet
سال جارى هم تعداد ٠١ هزار دستكاه ون بيش بينى كرديده است.
خودروى ون براى اولين بار در سال 50 به ناوكان تاكسيرانى
ee eS oe elses
برای تامین تاکسی با شرکتهای ایران خودرو و سایپا به تعداد ۱۳۰
fend CEE enue ecco eri FD CICS
ee Ce area a SD elds Ea) ۱
تعداد تاكسى تخصيص يافته به كشور حدود 110٠١ دستكاه در سال
۲ بوده است.
صفحه 25:
اعطای مجوز جدید تاکسیرانی توسط شهرداریها به افراد واجد شرایط
A با[
فربران ساماندهى شده به تاكسى انجام خواهد بذيرفت.
ا ا ا ا ل ا
eal aie. اسساها و شهرذاريها در دست اقدام مى باشد.
20 ا ل oe
گردیده است.
دوگانه سوز نمودن کلیه تاکسیهای با عمر کمتر از ۱۰ سال در سال
جاری پیش بینی گردیده است.
صفحه 26:
سیاست کلی در بخش تاکسیرانی. بهسازی و نوسازی ناوگان می
ا عر ROC per
ال ارون ال در مصرف سوخت
سهم تاكسى و ون از ١١ درصد موجود به 70 درصد افزايش خواهد
0
صفحه 27:
۲- خودروهای فرسوده
طرح جایگزینی در سال ۸٩ به تعداد ١٠٠هزار دستكاه كه تا كنون
0 |
ا 0
مربوط به آن طراحى شده و از دى ماه آغاز خواهد شد.
بطور کلی در سال جاری از رده خارج كردن aera
s Cee Ne eH ene Les) 1
است.
صفحه 28:
ا ا ل 0700
نقل عمومى از رده خارج كرديده است. اين در حاليست كه از بدو
ورود خودرو به ایران تا ابتدای سال ۸۵ تنها ۵۰ هزار دستگاه خودرو از
0
م ا 7 000
ما يافته است.
SRE nr ا ا ا لي
ا
صفحه 29:
خودروهای مسافربر شخصی ساماندهی شده به تاکسی جدید تبدیل
خواهد گردید.
ا er ann ot eB ner ewe
ا ل ا ا ل 0 0 0ك
جايكزين خواهد كرديد.
صفحه 30:
sla ی
موتور پایه گاز سوز طراحی شده و در مرحله تولید انبوه قرار دارد.
*؟ ايجاد جايكاههاى كاز طبيعى فشرده با توزيع مناسب و در جهارجوب
en) ۱
جایگاهها بصورت بلاعوض به ترتیبی که تا پایان سال ۸۷ تعداد
جايكاهها به 1٠١ جايكاه خواهد رسيد. تا كنون ١4٠ جايكاه در كشور
به بهره بردارى رسيده كه ١7١ جايكاه در سال 85 احداث كرديده است.
تقویت مدیریت بهینه سازی مصرف سوخت در کشور به ترتیبی که
ne ۱
هاى نفتى و احداث جايكاه هاى تك منظوره به شركت كاز واكذار شده
از
صفحه 31:
دولت موظف است به گونه ای موثر نسبت به دوگانه سوز نمودن
خودروهای بنزینی با اولویت خودروهای سواری عمومی اقدام
نمايد كه يس از 0 سال در قالب بودجه هاى سالانه تعداد ٠”
پا |
ا ا ا
Sec Metered ان ا 0
خودرو بنزين سوز به دوكانه سوز با اولوبت تاكسى؛ وانتء آزانس و
| co
هزار دستكاه تبدیل کارگاهی شده است. لازم به توضیح است که تا
1 ا ا CAC Pen OEE]
صفحه 32:
ا
دوگانه سوز باشد که تا کنون شرکت سایپا ۱۰۹۰۷۹ دستگاه و
ايران خودرو ١196٠١ دستكاه خودرو دوكانه سوز توليد كرده اند
C0 UY) ا ا 0
en cee ark SP er nc ل كن gs Ao
۷ خودروی دوگانه سوز در کارخانجات کشور تولید شده
بود.
تولید مخحزن سوخت گاز افرایش یافته و در آینده نزدیک کشور
در اين زمينه به خودكفايى خواهد رسيد.
صفحه 33:
در قانون توسعه حمل و نقل عمومى و مديريت مصرف سوخت
اعطاى كمكهاى دولتى در توليد و واردات خودرو و تجهيزات
مورد نياز» واكذارى زمين و تجهيزات براى احداث جايكاه ها
25 0
صفحه 34:
۶- بهبود عبور و مرور
* مبلغ يكصد ميليارد تومان براى بهبود عبور و مرور در استانها براى سال
7 ادر نظر كرفته شده است.
* پرداخت بخشی از سود و کارمزد تسهیلات بانکی برای توسعه توقفگاههای
hie را را اب
است.
زا ار را 00007
ne Pe ne PY ps eo ا 1۱
شهرى و راه اندازى دفاتر بيشخوان خدمات بيش بينى شده است.
صفحه 35:
al ae te ا
Pe eS nS Cae CP Cnt te | ong الزام جه
جد يدالاحداث در شهرهاى بزرك
ايجاد محدوده هاى ترافيكى در شهرهاى بالاى يانصد هزار نفر
POM CS ee eee arc)
افزايش بهره ورى سامانه هاى موجود حمل و نقل عمومى
صفحه 36:
7 5002
تبرین مشهد و کرمانشاهبه اتمام رسيده است و در شهرهاى تهران. اهواز و
eS es ee ESS. ee el La seo)
* مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک در شهرهای بالای پانصد هزار نفر
رشت, اروميه. اراك. يزد. زاهدان, 1
می باشد.
* مطالعات ساماندهى حمل و نقل و ترافيك تقريبا در تمامى شهرهاى بالاى
ges Pal ane ar Te EO 0
مطالعات برای شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت در حرکت می باشیم.
صفحه 37:
وضعيت مصرف دو سوخت بنزين و كازوييل بين سالهاى /ا/ا1 تا 17/44
میزان مصرف
و ۷ | ۱۳۹ | ۷/۲ | ۹/4۵ | ۵/۵۰ | ۳/۵۹ of ]| ۰/۷
۸۳ ن سالهای oe
۱۸۷ حدود AOG) aire | tive | ove | vy | Ave fa | we | yar] any |] د
درصد
صفحه 38:
* توليد بنزين در داخل كشور 55 ميليون ليتر و مابقى واردات. همجنين از دو
سال كذشته مجبور به واردات كازوييل شده ايم.
* دلايل رشد مصرف سوخت در بخش حمل و نقل و مشكلات:
اي ل ۱
ا ا ا See ALR Neat Re
ل ee ks ۱
ا ell aed mel eel oe |
Se ee a
- تركيب سنى نامطلوب ناوكان حمل و نقل
صفحه 39:
سهم Swe) ee) we eb Se ede) لسن
- در برنامه دوم توسعه از ۱8/۸۵/ در سال ۷۵ به 1/٩۲ در سال ۷۸ افزایش یافته
- در برنامه سوم توسعه همواره بیش از ۸٩۰ بوده
- در سال ۱۳۸۶ یعنی در اولین سال برنامه چهارم توسعه به ۸۹۵ افزایش یافته
در سال ۱۳۸۳ مبلغ ۸/۱۸ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۳۸۶ مبلغ ۲/۲۷
هزار ميليارد تومان يارلنه انريى توسط دولت يرداخت شده است. براى
مقايسه. يرداختهاى عمرلنى در سال ١787 برابر حدود ٠١ هزار ميليارد
weler 0
صفحه 40:
۱ MOA Ce] ITED ا
بوده كه 9/77 معادل 7/6 هزار ميليارد تومان به بنزين و 17/55/ معادل
Ree et cra MESIAL Ce eS | eons VA
پیش بینی های انجام شده برای یارلنه بنزین در صورت عدم اجرای طرح
MMPI ARMIN Sls os sh Glen 0
برابر A ميليارد دلار و در سال 1588 برابر /ا/4 ميليارد دلار بوده
است.
* یارانه گازوییل در سال ۱۳۸۵ برابر با ۵/۱۶ میلیارد دلار بوده است.
صفحه 41:
* بسين ترتيب ملاحظه عى كردد بخش قلبل توجهى از منلبع مللى كشور كه
ا ا ا ا های سوخت
eee Ss ا ا ل ا ل ا ا الت
توزيع نشده است.
* چس از طرح سهمیه بندی متوسط مصرف روزلنه بنزین 1/۵٩ میلیون لیتر
هى باشد. در حاليكه مصرف سال كذشته 4/0 ميليون ليتر و در صورت
عدم سهميه بندى و بر اساس روند رشد مصرف در جند سال كذشته اين
ا ل ا ا ا ل ل ee Ree
طرح سهميه بندى روزلنه بيش از ٠١ ميليون ليتر صرفه جوبيى در مصرف
بنزین حاصل گردیده است.
صفحه 42:
۳0 طرح E er ene ny ا OMT) Comey لت م
براى خودروهاى بنزين سوز و 1/4 ميليون كارت سوخت براى موتور
سيكلت ها صادر شده و سهميه بندى مناسب براى خودروهاى عمومى و
Ro Pe ا em PsP PTE S| ee Pa oe ee
00 eso
از تمامی خودروهای وارداتی 40 و از خودروهایی با مصرف بيش از " لیتر در -
كيلومتر ارزش كمركى و حقوق ورودى دريافت مى كردد. ٠
ELS eel ا ا ل ا ا ا
تا
صد كيلومتر (در سطح دريا) و خودروهاى با فن آورى نوين
صفحه 43:
| pis ip erence ns
SES Re RC MeL ML et Ree ne ell
تولید انبوه آنها
- اتخاذ تدابیر لازم برای کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا از طریق رعایت
ا ل 0010-0
Ble Shp ee gS 9 gre
- خرید و به کارگیری خودروهای دوگانه سوز و پایه گازسوز به جای
ore Bienes wel ey كت
* در قانون توسعه حمل و نقل عمومى و مديريت مصرف سوخت,. دولت
موظف به خارج كردن بنزين و كازوييل از سبد حمايتى حداكثر از
ابتدای سال ۱۳۹۱ شده است.
صفحه 44:
با قشكر از توجه شما
پایان
