گزارش‌های دولتیعلوم انسانی و علوم اجتماعیسایرسیاست و قانون‌گذاریوسایل نقلیه

سياست ها و برنامه های حمل و نقل درون شهری كشور

صفحه 1:
تج سیاستها و برنامه های حمل و نقل درون شهری کشور 3

صفحه 2:

صفحه 3:
سياستها و اهداف كلى در بخش حمل و نقل درون شهرى كشور ل ا ا ا ا ل عمومی درون شهری به ۷۵ درصد از کل سفرها افزایش یابد از رده خارج كردن كليه خودروهاى فرسوده ۳ تغییر الگوی مصرف سوخت و خارج کردن بنزین و گازوئیل از سبد حمایتی دولت ‎ne‏ سس سس استانداردهای مطلوب ‏. بهبود عبور و مرور در شهرها با سیاستهای اصلاحی. مدیریتی و 0

صفحه 4:
اقدامات انجام شده در اجرائی نمودن سیاستها و اهداف a تبصيه ‎١١‏ بودجه سال 86 و 856 كل كشور بر اساس محورهاى ذيل: توسعه حمل و نقل عمومى ببا افزليش تعداد اتوبوس. مينى بوس. ‎eT‏ ا ‎Piper ey se eS‏ قطارشهرى ازرده خارج كردن تدريجى خودروهاى فرسوده.با اولوهيت حمل و ل م

صفحه 5:
19 Node Ys) Sec ea ‏ا‎ gee) eC NS more PST EST Mee NCE T ‏وانت بارها و خودروهای دولتی‎ افزايش تعداد جايكاههاى عرضه سوخت 000006 سهميه بندى بنزين بهبود عبور و مرور در شهرها

صفحه 6:
‎oO‏ قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت: اجراى يك برنامه تدوبين شده طى سالهاى 1810 تا 11 در جهت توسعه حمل و نقل درون شهرى و برون شهرى كشور. مدیریت بر مصرف سوخت و بهينه سازى عرضه خدمات حمل و ‏نقل به شرح ذیل: ‎SCC ‎ory) ‏*؟ء اعطاى كمكهاى بلاعوض يارانه اى به بخشهاى غير دولتى مرتبط با 2

صفحه 7:
تخفیف در حقوق ورودی و سود بازرگانی واردات. قطعات و تجهیزات ‎ree)‏ 50000 حمل و نقل عمومى. خودروهاى كم مصرف. ا ا ل تخفيف در حقوقٍ ورودى و سود بازركانى واردات تجهيزات» ا ل ا ‎PR He‏ (شهری و برون شهری ) و توسعه آزادراهها و بزرگراهها اعطای تسهیلات بانکی و پرداخحت بخشی از سود تسهیلات بانکی 50

صفحه 8:
لا ۳ ena تعيين و انحذ عوارض بر مبناى ميزان مصرف سوخت و آلايندكى و نوع سوخت از خودروهای تولید داخل و وارداتی تعیین و اعذ جریمه متناسب با مازاد مصرف سوخت و آلایندگی از خودروهاى سبك و سنكين به صورت يلكانى

صفحه 9:
تخصیص معادل ۵۰ درصد صرفه جوئی حاصل از عدم پرداخت خسارت بیمه ا ‎eee ee eer Ps eee Se‏ نقاط تصادف خيز به ترتيبى كه تا يايان برنامه نسبت كشته به ‎٠٠١٠٠١‏ نفر جمعيت در تصادفات به ‎١5‏ نفر و نسبت كشته به ‎٠١٠٠١‏ وسيله نقليه در ‎ramet Oe‏ ل 20 رساندن سهم حمل و نقل همگانی ‎ey)‏ ل ا ‎ee‏ ان يا اعتبارات مورد نياز به ميزان حداقل جهل هزار ميليارد ريال در بخش درون شهرى و شصت هزر ميليارد ريال در بخش برون شهرى در هر سال تعيين تا ‎Wm een ee le‏ به صورت ‎٠٠١‏ درصد تخصيص يافته تلقى مى كردد.

صفحه 10:
قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرفه سوخت ماده ‎-١‏ دولت مكلف است در جهت توسعه حمل و نقل درون شهرى و برون شهرى كشور و مديريت بر مصرف سوخت نسبت ا 00 ‎ol is emai)‏ ا ا ا ا ااا ا ‎SSO‏ PoE STEMS Ieee eR SN ‏ا ا ا‎ va ‏لد سا سر‎ sheet pn ttle Gr ‏ا‎ ‎Pennie ‏ا‎ ‏شهری, حمل ترکیبی کالا از مبداء تا مقصد نهایی با شبکه ریلی و شبکه مکمل جاد‌ای. الزام به داشتن توقنگاه در انواع‎ [۱ mere Teer ne crcrne ie nen rete nfo een ns Pence re meron Prenat omenesoiee ar See eer eeer) ‏انقل (از طريق اصلاح فر يندهاى ادارى. كاربرد فناورى اطلاعات و ارتباطات . اصلاح كاربرى زمين و آمايش سرزمين . اعمال‎ | ‏لا ا ا ا‎ ne ne re ‎he‏ نک ار ‎ee eS‏ ا ‎cama Ae rene ct eS‏ خودروی سبک و سنگین و موتورسیکلت در مصرف سوخت و کاهش آلایندگی] و خروج بنزین و کازوئیل از سید حمایتیء حداكثر از ابتداء سال ‎١31‏ هجرى شمسئ اقدام نمايد. ‎ ‎ ‎

صفحه 11:
قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرفه سوخت 1 ‏ا ا‎ Pepe ‏ااا‎ ocr) 1 NPE ay Omron ie boot ade cal Vetere (reed ‏ی تا‎ ۳- تخفیف در حقوق ورودی و سود بزرگانیواردات تجهیزات, تأسیسات. ماشین آلات و قطعات مورد نیاز شبکه و ناوكان ريلى( شهرى و برون شهرى) و توسعه آزادراهها و بزركراههاء 00 ‏ااا ااا ا‎ Nemec igen ET ‏ال ا ل‎ ‏هجری شمسی به قیمت منطقه ای پس از تملک و پرداخت بهای عادله آنها به صاحبان اراضی؛‎ ‏ما با مازاد مصرف سوخت و الايندكى از خودروهاى سبك و سنكين به صورت‎ nd RO ea eet ae OEE ee eee one oe Leo) care ‏ا ا‎ eis)

صفحه 12:
قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرفه سوخت 1 ‏ا ا‎ Pepe ‏ااا‎ ocr) 1 NPE ay Omron ie boot ade cal Vetere (reed ‏ی تا‎ ۳- تخفیف در حقوق ورودی و سود بزرگانیواردات تجهیزات, تأسیسات. ماشین آلات و قطعات مورد نیاز شبکه و ناوكان ريلى( شهرى و برون شهرى) و توسعه آزادراهها و بزركراههاء 00 ‏ااا ااا ا‎ Nemec igen ET ‏ال ا ل‎ ‏هجری شمسی به قیمت منطقه ای پس از تملک و پرداخت بهای عادله آنها به صاحبان اراضی؛‎ ‏ما با مازاد مصرف سوخت و الايندكى از خودروهاى سبك و سنكين به صورت‎ nd RO ea eet ae OEE ee eee one oe Leo) care ‏ا ا‎ eis)

صفحه 13:
قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرفه سوخت ماده ۳- دولت مکلف است نظارت بر اجراء زمانیندی شده طرحها و پروژه‌های ‎er creer resi foe‏ و لا ‎RCO oun en PME Mop Mey‏ کار را ه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ارائه کند. fee ‏ا‎ Re Serre en elem n oe esc sree) ‏و دول موطف انب به تجوی اقدام کند که شمن صرفهجویی, سرعت و کیفیت‎ ۵ oe) oil ‏نیز لحاظ گردد.‎ ۱ ‏را‎ nC ۱ eo cet cents ote ets. Te Teen ened ‏انه و شخص تالت را براى أموزش و فرهنكسازى ايمنى تردده تأمين تجهيزات. اصلاح فيزيكى‎ "0 0٠ ‏دس(‎ ad SE Boece acd ‏شهرداریها در شورای هماهنگی ترافیک استان و از سوی وزارت راه و ترابری و پلیس راهوره در کمیسیون ایمتی‎ ‏راههای وزارت راه و ترابری) به دستگاه‌های مذکور اختصاص دهند.‎ ماده ۶- دولت موظف است با اولویت حمل و نقل ریلی به گونه‌ای اقدام نماید که سهم حمل و نقل ریلی در ‎Te lead‏ و ۱ 5

صفحه 14:
قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرفه سوخت ۱ ‏ا ا ا ل م ا‎ ea RE TTT SAT ea Te Tie Irises San ren) Rec ‏سر داد‎ . ‏شماره (۲) باشد‎ تس سح لا سود سر ان اتوبوسرانی, تاکسیرانی. و حمل و نقل ریلی به ترتیب تا حداکثر بیست و پنج درصد (۳۵/) . پیست ‎CO ROR NEE TCA DS ree)‏ 02000 Ree NC SaaS ee. CE ‏ا ا ا‎ Rene rey Se es cee ee Oh tees Lord oe sorely ‏يا محل شركت يا كارخانه را تأمين نمايند. دولت هزينه روسازى . علائم . تأسيسات و ناوكان اجراء‎ ‏پروژه‌های مربوطه را تأمین خواهد کرد.‎ تبصره - اعتبارات مورد نیاز این بند از محل اعتبارات پیش‌بینی شده در ماده (۱۰) این قانون تأمین خواهد شد. ۱ CD ee DTC coe Se ae

صفحه 15:
قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرفه سوخت ‎SESE ORR SH PEE Ue RT EP Peron er Seve Frees aa‏ ‎A eceecie Sy Marans‏ ۱ می گردد. دولت مجاز است این اعتبارات ‎Ss Pete Ee ib‏ ۱ ‎een vera tere b rane rsa ne reece IC)‏ | بودجه سنواتى منظور نمايد. اين اعتبارات در حساب مخصوص نزد خزانهدارى كل كشور به صورت ‎eed‏ ا ا ا ۱ 307 ماده 1۱- وصولی‌های موضوع بندهای (۶) و (۷) ماده (۲) و ماده (۵) بین شهرداریها و وزارت راه و ‎Li)‏ ا ا ا ل ل ل ل ل ا ‎et‏ م ۱ ‎cad Toad‏ م الت ما ال 50000 سا ار ۱ 1 1 ener cer rere ren ‏الل‎ ary

صفحه 16:
شرع ‎od‏ نقل ریلی در حمل کالا(درصد) ‎rina‏ در سهم جابهجايى مسافر با حمل و نقل همكانى(درصد) نسبت کشته به ۱۰۰.۰۰۰ نفر جمعیت در تصادفات کشته به ۱۰.۰۰۰ وسیله نقلیه در تصادغات ‎۱ ery non yenry ‎ ‎or ‎ ‎ ‎ ‏تست ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 17:
انتهای سال ۱۳۹۰ \YAA ‏رت‎ سهم حمل و نقل همكانى از سفرهاى شهرى(درص) ‎te | ae | as | Ae‏ ۱ ۴ سهم تاكسى و ون (درصد) | ‎we‏ 000000000 سهم سوخت گازوئیل در حمل کالا (لیتر در روز بر نفر)

صفحه 18:
اقدامات انجام شده و در دست له پرای رسیدن به اهداف eee ean oe ‏الف - توسعه قطار شهری ها در کلانشهرها‎ Abe Pea ee par epmrO MEL eT Een Tree TD ‏ا‎ هچ اهوازء. ۳ دست اقدام می باشد. © بالات ۱۱۳۱

صفحه 19:
توسعه و احداث ۶۰۰ کیلومتر خطوط قطار شهری و حومه ای در کلانشهرها در دستور کار قرار گرفته است. ۳ و ‎٠١‏ ميليارد ريال بودجه جهت يارانه بليت و ‎1١7١‏ ميليارد ريال براى تامين بيش يرداخت و ميان يرداخت قرارداد خريد واكن ‎ks‏ را 02 نا * در سال ۸۱ تا کنون برای مترو تهران مبلغ ‎٩۰۰‏ میلیارد ریال بودجه ‎on ae Hel DESI Nee‏ ا ا ‎pee‏ اسث.

صفحه 20:
۱ veel ۱ ‏ی پا را‎ در سال 80 براى قطار شهرى هاى ‎١‏ كلانشهر (به جز تهران) مبلغ ميليارد ريال و در سال 71 مبلغ ‎711١‏ ريال تخصيص يافته است. 1 bone eke oes Ne ‏شده در قانون توسعه حمل و نقل عمومى و مديريت مصرف سوخت‎ eee ae ‏ا‎ eC ‏ار‎

صفحه 21:
۱ ere ne eee ene Cee ee ا ل ل ل 0 قرارداد بسته شده كه از اين تعداد 001/6 دستكاه از ابتداى سال 260 تا نون تحويل شده است. لازم به توضيح | ت كه در سنوات كذشته حداكثر توليد داخلى ‎2٠٠٠١‏ دستكاه و عمدتا در دو كارخانه توليد اتوبوس بوده است. دولت معادل 0/875 / از قيمت اتوبوس را به عنوان كمكى بلاعوض ا 1 پرداخت می کنند. این سهم قبلا 10 دولت و ۸۳۵ شهرداریها بوده از تس

صفحه 22:
ا ل الت بلاعوض يرداخت مى كردد. واقعى نمودن نرخ خدمات اتوبوسرانى و مينى بوسرانى توسط شوراى را 00 اقدام مى باشد. نصب 808)©) و استفاده از بليسّد الكترونيكى در اتوبوسرانيهاى كلان شهرها در دستور كار قرار كرفته است. یارائه معادل ۵۵۰ میلیارد ریال (۵۰۰ میلیارد برای پارانه بلیت و کمک به اتوبوسرانیها و ۵۰ میلیارد ریال پرای تاسیس صند اتوبوسرانیها) در سال ۸۱ برای کمک به اتوبوسرانیها پی گردیده است.

صفحه 23:
يس از قطار شهرى ها بيشترين اعتبارات براى توسعه ناوكان ‎Poe Sl‏ ا ا ‎OC eee‏ عمومى و مديريت مصرف سوخت در سالهاى اتى بيش ‎oe‏ ار تا در پایان برنامه پیش بینی شده در قانون توسعه حمل و نقل عمومى و مديريت مصرف سوخت سهم اتوبوسرانيها از 74 درصد موجود به ‎4٠‏ درصد خواهد رسيد

صفحه 24:
ROP bee AMOR) NCS er NES Ok Rc cmee deat براى تامين ون از ابتداى سال 86 به تعداد ‎١٠٠٠٠١‏ دستكاه قرارداد ا ا ‎Fee ere and eet‏ سال جارى هم تعداد ‎٠١‏ هزار دستكاه ون بيش بينى كرديده است. خودروى ون براى اولين بار در سال 50 به ناوكان تاكسيرانى ‎ee eS oe elses‏ برای تامین تاکسی با شرکتهای ایران خودرو و سایپا به تعداد ۱۳۰ ‎fend CEE enue ecco eri FD CICS‏ ‎ee Ce area a SD elds Ea)‏ ۱ تعداد تاكسى تخصيص يافته به كشور حدود ‎110٠١‏ دستكاه در سال ۲ بوده است.

صفحه 25:
اعطای مجوز جدید تاکسیرانی توسط شهرداریها به افراد واجد شرایط ‎A‏ با[ فربران ساماندهى شده به تاكسى انجام خواهد بذيرفت. ا ا ا ا ل ا ‎eal aie.‏ اسساها و شهرذاريها در دست اقدام مى باشد. 20 ‏ا ل‎ oe ‏گردیده است.‎ دوگانه سوز نمودن کلیه تاکسیهای با عمر کمتر از ۱۰ سال در سال جاری پیش بینی گردیده است.

صفحه 26:
سیاست کلی در بخش تاکسیرانی. بهسازی و نوسازی ناوگان می ا عر ‎ROC per‏ ال ارون ال در مصرف سوخت سهم تاكسى و ون از ‎١١‏ درصد موجود به 70 درصد افزايش خواهد 0

صفحه 27:
۲- خودروهای فرسوده طرح جایگزینی در سال ‎۸٩‏ به تعداد ١٠٠هزار‏ دستكاه كه تا كنون 0 | ا 0 مربوط به آن طراحى شده و از دى ماه آغاز خواهد شد. بطور کلی در سال جاری از رده خارج كردن ‎aera‏ ‎s Cee Ne eH ene Les)‏ 1 است.

صفحه 28:
ا ا ل 0700 نقل عمومى از رده خارج كرديده است. اين در حاليست كه از بدو ورود خودرو به ایران تا ابتدای سال ۸۵ تنها ۵۰ هزار دستگاه خودرو از 0 م ا 7 000 ما يافته است. ‎SRE nr‏ ا ا ا لي ‏ا

صفحه 29:
خودروهای مسافربر شخصی ساماندهی شده به تاکسی جدید تبدیل خواهد گردید. ا ‎er ann ot eB ner ewe‏ ا ل ا ا ل 0 0 0ك جايكزين خواهد كرديد.

صفحه 30:
‎sla‏ ی ‎ ‏موتور پایه گاز سوز طراحی شده و در مرحله تولید انبوه قرار دارد. ‏*؟ ايجاد جايكاههاى كاز طبيعى فشرده با توزيع مناسب و در جهارجوب ‎en)‏ ۱ جایگاهها بصورت بلاعوض به ترتیبی که تا پایان سال ۸۷ تعداد جايكاهها به ‎1٠١‏ جايكاه خواهد رسيد. تا كنون ‎١4٠‏ جايكاه در كشور به بهره بردارى رسيده كه ‎١7١‏ جايكاه در سال 85 احداث كرديده است. ‏تقویت مدیریت بهینه سازی مصرف سوخت در کشور به ترتیبی که ‎ne‏ ۱ هاى نفتى و احداث جايكاه هاى تك منظوره به شركت كاز واكذار شده ‏از

صفحه 31:
دولت موظف است به گونه ای موثر نسبت به دوگانه سوز نمودن خودروهای بنزینی با اولویت خودروهای سواری عمومی اقدام نمايد كه يس از 0 سال در قالب بودجه هاى سالانه تعداد ‎٠”‏ ‏پا | ا ا ا ‎Sec Metered‏ ان ا 0 خودرو بنزين سوز به دوكانه سوز با اولوبت تاكسى؛ وانتء آزانس و | co ‏هزار دستكاه تبدیل کارگاهی شده است. لازم به توضیح است که تا‎ 1 ‏ا ا‎ CAC Pen OEE]

صفحه 32:
ا دوگانه سوز باشد که تا کنون شرکت سایپا ۱۰۹۰۷۹ دستگاه و ايران خودرو ‎١196٠١‏ دستكاه خودرو دوكانه سوز توليد كرده اند ‎C0 UY)‏ ا ا 0 ‎en cee ark SP er nc‏ ل كن ‎gs Ao‏ ۷ خودروی دوگانه سوز در کارخانجات کشور تولید شده بود. تولید مخحزن سوخت گاز افرایش یافته و در آینده نزدیک کشور در اين زمينه به خودكفايى خواهد رسيد.

صفحه 33:
در قانون توسعه حمل و نقل عمومى و مديريت مصرف سوخت اعطاى كمكهاى دولتى در توليد و واردات خودرو و تجهيزات مورد نياز» واكذارى زمين و تجهيزات براى احداث جايكاه ها 25 0

صفحه 34:
۶- بهبود عبور و مرور * مبلغ يكصد ميليارد تومان براى بهبود عبور و مرور در استانها براى سال 7 ادر نظر كرفته شده است. * پرداخت بخشی از سود و کارمزد تسهیلات بانکی برای توسعه توقفگاههای ‎hie‏ را را اب است. زا ار را 00007 ‎ne Pe ne PY ps eo‏ ا 1۱ شهرى و راه اندازى دفاتر بيشخوان خدمات بيش بينى شده است.

صفحه 35:
al ae te ‏ا‎ Pe eS nS Cae CP Cnt te | ong ‏الزام جه‎ ‏جد يدالاحداث در شهرهاى بزرك‎ ايجاد محدوده هاى ترافيكى در شهرهاى بالاى يانصد هزار نفر ‎POM CS ee eee arc)‏ افزايش بهره ورى سامانه هاى موجود حمل و نقل عمومى

صفحه 36:
7 5002 تبرین مشهد و کرمانشاه‌به اتمام رسيده است و در شهرهاى تهران. اهواز و ‎eS es ee ESS. ee el La seo)‏ * مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک در شهرهای بالای پانصد هزار نفر رشت, اروميه. اراك. يزد. زاهدان, 1 می باشد. * مطالعات ساماندهى حمل و نقل و ترافيك تقريبا در تمامى شهرهاى بالاى ‎ges Pal ane ar Te EO‏ 0 مطالعات برای شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت در حرکت می باشیم.

صفحه 37:
وضعيت مصرف دو سوخت بنزين و كازوييل بين سالهاى /ا/ا1 تا 17/44 میزان مصرف و ۷ | ۱۳۹ | ۷/۲ | ۹/4۵ | ۵/۵۰ | ۳/۵۹ ‎of‏ ]| ۰/۷ ۸۳ ‏ن سالهای‎ oe ۱۸۷ ‏حدود‎ AOG) aire | tive | ove | vy | Ave fa | we | yar] any |] ‏د‎ ‏درصد‎

صفحه 38:
* توليد بنزين در داخل كشور 55 ميليون ليتر و مابقى واردات. همجنين از دو سال كذشته مجبور به واردات كازوييل شده ايم. * دلايل رشد مصرف سوخت در بخش حمل و نقل و مشكلات: اي ل ۱ ا ا ا ‎See ALR Neat Re‏ ل ‎ee ks‏ ۱ ا ‎ell aed mel eel oe‏ | ‎Se ee a‏ - تركيب سنى نامطلوب ناوكان حمل و نقل

صفحه 39:
سهم ‎Swe) ee) we eb Se ede)‏ لسن - در برنامه دوم توسعه از ۱8/۸۵/ در سال ۷۵ به ‎1/٩۲‏ در سال ۷۸ افزایش یافته - در برنامه سوم توسعه همواره بیش از ‎۸٩۰‏ بوده - در سال ۱۳۸۶ یعنی در اولین سال برنامه چهارم توسعه به ۸۹۵ افزایش یافته در سال ۱۳۸۳ مبلغ ۸/۱۸ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۳۸۶ مبلغ ۲/۲۷ هزار ميليارد تومان يارلنه انريى توسط دولت يرداخت شده است. براى مقايسه. يرداختهاى عمرلنى در سال ‎١787‏ برابر حدود ‎٠١‏ هزار ميليارد ‎weler‏ 0

صفحه 40:
۱ MOA Ce] ITED ‏ا‎ ‏بوده كه 9/77 معادل 7/6 هزار ميليارد تومان به بنزين و 17/55/ معادل‎ Ree et cra MESIAL Ce eS | eons VA پیش بینی های انجام شده برای یارلنه بنزین در صورت عدم اجرای طرح ‎MMPI ARMIN Sls os sh Glen‏ 0 برابر ‎A‏ ميليارد دلار و در سال 1588 برابر /ا/4 ميليارد دلار بوده است. * یارانه گازوییل در سال ۱۳۸۵ برابر با ۵/۱۶ میلیارد دلار بوده است.

صفحه 41:
* بسين ترتيب ملاحظه عى كردد بخش قلبل توجهى از منلبع مللى كشور كه ا ا ا ا های سوخت ‎eee Ss‏ ا ا ل ا ل ا ا الت توزيع نشده است. * چس از طرح سهمیه بندی متوسط مصرف روزلنه بنزین ‎1/۵٩‏ میلیون لیتر هى باشد. در حاليكه مصرف سال كذشته 4/0 ميليون ليتر و در صورت عدم سهميه بندى و بر اساس روند رشد مصرف در جند سال كذشته اين ا ل ا ا ا ل ل ‎ee Ree‏ طرح سهميه بندى روزلنه بيش از ‎٠١‏ ميليون ليتر صرفه جوبيى در مصرف بنزین حاصل گردیده است.

صفحه 42:
۳0 طرح ‎E er ene ny‏ ا ‎OMT) Comey‏ لت م براى خودروهاى بنزين سوز و 1/4 ميليون كارت سوخت براى موتور سيكلت ها صادر شده و سهميه بندى مناسب براى خودروهاى عمومى و Ro Pe ‏ا‎ em PsP PTE S| ee Pa oe ee 00 eso ‏از تمامی خودروهای وارداتی 40 و از خودروهایی با مصرف بيش از " لیتر در‎ - ‏كيلومتر ارزش كمركى و حقوق ورودى دريافت مى كردد.‎ ٠ ELS eel ‏ا ا ل ا ا ا‎ ‏تا‎ ‏صد كيلومتر (در سطح دريا) و خودروهاى با فن آورى نوين‎

صفحه 43:
| pis ip erence ns SES Re RC MeL ML et Ree ne ell ‏تولید انبوه آنها‎ - اتخاذ تدابیر لازم برای کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا از طریق رعایت ا ل 0010-0 ‎Ble Shp ee gS 9 gre‏ - خرید و به کارگیری خودروهای دوگانه سوز و پایه گازسوز به جای ‎ore Bienes wel ey‏ كت * در قانون توسعه حمل و نقل عمومى و مديريت مصرف سوخت,. دولت موظف به خارج كردن بنزين و كازوييل از سبد حمايتى حداكثر از ابتدای سال ۱۳۹۱ شده است.

صفحه 44:
با قشكر از توجه شما پایان

51,000 تومان