سیستم شناسایی و ردیابی کشتی ها از راه دور
اسلاید 1: LONG RANGE IDENTIFICATION & TRACKING of ships (LRIT) سيستم شناسايي و رديابي کشتيها از راه دور
اسلاید 2: تاريخچهپس از گرد همايي ديپلماتيک سال 2002 و انجام اصلاحات لازم به کنوانسيون بين المللي ايمني جان اشخاص در دريا و همچنين تسريع در اجراء الزامات نصب سيستم هاي شناسايي اتوماتيک کشتيها (AIS) ، در اجلاس 78 کميته ايمني دريانوردي ( ( MSC پيش نويس سندي در رابطه بااصلاحيه اي به SOLAS فصل XI-2 پيشنهاد گرديد تا امکانـي را جهت رد يابي و شناسايي کشتيها از راه دور فراهم سازد .از آن زمان به بعد موضوع مذکور محور اصلي بحث اجلاسهاي مختلف IMO اعم از کميته هاي فرعي و اصلي قرار گرفت . در اجلاس هفتاد و نهم اعضاء کميته MSC با بهره برداري از سيستم LRIT جهت موارد ايمني علاوه بر موارد امنيتي مذکور موافقت نمودند ليکن بحث و بررسي در زمينه فاصله ارسال اطلاعات بعنوان COASTAL STATE (2000 مايل ) و همچنين فصلي از کنوانسيون سولاس که سيستم مذکور به آن الحاق خواهد شد ، مورد اعتراض و بحث کشورهاي مختلف بود . در MSC 80 پس از اعلام مخالفت اکثر کشورها از جمله جمهوري اسلامي ايران با فصل پيشنهادي(XI-2 ) از سوي کشور آمريکا ، فصل پنجم کنوانسيون سولاس ( SAFETY ) بعنوان فصل مورد توافق جهت الحاق سيستم مذکور به آن قرار گرفت . در زمينه فاصله ارسال اطلاعات بعنوان COASTAL STATE نيز در MSC 81 بر روي فاصله حداکثر 1000مايل دريايي ( بصورت مشروط ) کشورها به توافق رسيدند.
اسلاید 3: برنامه اجرایی سیستم (ROAD MAP )بر اساس مصوبه MSC.202(81) و MSC.211(81) ، برنامه اجرايي سيستم به شرح ذيل اعلام گرديد : 1- از اول ژانويه 2008 اقدامات اجرایی آغاز گردد (Enter into Force) 2 - تا اول جولاي 2008 تست بخشهای اصلی سيستم مي بايست آغازگردد . (System testing ) 3- از اول ژانويه 2009 سيستم به صورت رسمي آغاز به کار نمايد. ((Implementation
اسلاید 4: تبعات عدم اجرا بموقع سیستمدر صورت عدم انجام اقدامات لازم توسط کشورهاي متعاهد تا زمان تعيين شده ، از تردد ناوگان تجاري آن کشور در سفرهاي بين المللي ممانعت به عمل خواهد آمد. به عبارت بهتردر صورت عدم مطابقت تجهیــزات شناورهای مشــمول با الزامــات مربوطه و یا عدم ارسال اطلاعات LRIT به کشور صاحب بندر بر اساس تعریف اعلام شده ، شناورهای مشمول سیستم اجازه ورود به بندر عضو کنوانسیون را نخواهند داشت.
اسلاید 5: LRIT چيست ؟براساس تصميمات متخذه در هشتاد و يکمين اجلاس کميته ايمني دريانوردي مقرره جديدي (1-19) به فصل پنجم کنوانسيون سولاس در زمينه سيستم LRIT اضافه گرديد.بر اساس اين مقرره جديد کليه شناورهاي مشمول اين سيستم ملزم هستند تا به يک پایانه ماهواره ای و يا يک سيستم مخابراتي جايگزين مجهز گردند تا مشخصه پايانه ارتباطي شناور مورد نظر ، موقعيت کنوني و تاريخ و ساعت ارسال اطلاعات را براي دولتها ي طرف قرارداد به صورت اتوماتيک ارسال نمايد . بنابر این اطلاعات LRIT عبارتند از :Ship born Equipment Identification Number. (مشخصه پایانه ارتباطی شناور )the position of the ship (latitude and longitude). (موقعيت کنوني ) the date and time of the position provided. (تاريخ و ساعت ارسال اطلاعات)
اسلاید 6: شناورهاي مشمول سيستم LRITکليه شناورهاي مشروحه ذيل که به سفرهاي بين المللي مي روند مشمول اين مقررات مي گردند :1.passenger ships, including high-speed passenger craft(شناورهاي مسافري ، شامل شناورهاي مسافري با سرعت بالا)2. cargo ships, including high-speed craft, of 300 gross tonnage and upwards) شناورهای باری ، شامل شناورهاي باري سرعت بالا، با ظرفيت ناخالص GT 300 و بيشتر( 3. Mobile Offshore Drilling Units (MODU)(واحدهاي حفاري متحرك فراساحلي )
اسلاید 7: کاربران سيستم LRITدولتهاي طرف قرارداد بعنوان يک FLAG STATE يا PORT STATE و يا COASTAL STATE مجاز به دريافت اطلاعات LRIT از کشتيهاي ذيل بر اساس موقعيت آنها خواهند بود :الف ) کشتيهاي تحت پرچم دولتهاي طرف قرار داد در سرتاسر جهان (FLAG STATE ) ب ) کشتيهايي که قصد ورود به بندر کشور هاي طرف قرارداد را دارند ، بر اساس تعریف کشور عضو (PORT STATE )ج ) کشتيهايي که در فاصله 1000 مايل (بصورت مشروط) دريايي از خط ساحلي کشور هاي متعاهد قرار دارند(COASTAL STATE)
اسلاید 8:
اسلاید 9: زمان اجراء سيستم جهت شناورهابر اساس بند 4.1 از مقرره 1-19 فصل پنجم سولاس ، تمام شناورها بايستي مجهز به سيستمی باشند كه بتواند اطلاعات LRIT را به ترتيب زير و بصورت اتوماتیک ارسال نمايند :الف – شناورهايي كه در تاريخ 31 دسامبر 2008يا بعد ازآن ساخته شده باشند قبل از اولين بازدید تجهیزات راديويي بعد از31 دسامبر 2008ب – شناورهايي كه قبل از تاريخ 31 دسامبر 2008 ساخته شده اند و جهت انجام عمليات در مناطق زير تاييد شده اند :1 - در مناطــق دريايي A2 , A1 ، آنچــنان که در بندهای 12-1و 13-1 از مقرره دوم فصل چهارم کنوانسیون ذكر شده يا2- در مناطق دريايي A3 , A2 ,A1 ، آنچــنان که در بندهای 12-1، 13-1 و 14-1 از مقرره دوم فصل چهارم کنوانسيون ذكر شده قبل از اولين بازدید تجهیزات راديويي بعد از31 دسامبر 2008ج- شناورهاي ساخته شده پيش از 31 دسامبر 2008 و مجاز به انجام عمليات در مناطق دريايي A4,A3,A2,A1 می باشند ، آنچنانکه در در بندهای 12-1، 13-1 ، 14-1 و 15-1از مقرره دوم فصل چهارم ذكر شده توضيح داده شده ، در اولين بازرسی تجهیزات راديويي بعد از اول جولای 2009 . با اينحال اين شناورها می بایست با مفاد پارگراف 2 بند ب فوق در حاليكه در مناطق دريايي A3,A2,A1 فعالیت مي كنند ، مطابقت داشته باشند تبصره : شناورهایی که صرفاً در منطقه دریایی A1 دریایی (مقرره 12. 1. 2 فصل چهارم کنوانسیون) تردد می نمایند و مجهز به سیستم AIS میباشند از اجراء الزامات مقرره 1-19 فصل پنجم کنوانسیون معاف میباشند
اسلاید 10: سيستم پایش کشتيها (VMS )
اسلاید 11: نمونه اي از سيستمهاي مونيتورينگ موجود
اسلاید 12: اجزاء سيستم LRITبر اساس مصوبه MSC.254(83) سيستم LRIT از قسمتهاي ذيل تشکيل شده است:تجهيزات ارتباطي شناورها Communication Service Provider (CSP)(فراهم کننده سرويس ارتباطات) Application Service Provider (ASP)(فراهم کننده سرويس کاربردي)LRIT Data Centre شامل هر Vessel Monitoring SystemLRIT Data Distribution Plan ( نقشه توزيع اطلاعات LRIT)International Data Exchange (مرکز بين المللي تبادل اطلاعات IDE)کاربران LRIT
اسلاید 13: معماري سيستم LRIT
اسلاید 14: وظايف مالکان شناورها رديابي هر کشتي با ارسال اطلاعات LRIT توسط تجهيزات منصوب بر روي شناورهاي مشمول طرح آغاز مي گردد. شرکت هاي کشتيراني و مالکان شناورها موظف گرديدند تا در زمان مقرر نسبت به بررسي و تطبيق تجهيزات منصوب بر روي شناورهاي تحت پوشش بر اساس الزامات و استانداردهاي اجرايي مورد تصويب کميته ايمني دريانوردي MSC.254(83) و روش اجرايي ارسال شده از سوي اداره کل امور دريايي اقدام نمايند . با توجه به اینکه تجهیزات اینمارست C وMINI_C در بررسیهای بعمل آمده از سوی کمیته ایمنی دریانوردی (IMO) به عنوان تجهیزات مورد استفاده جهت سیستم LRIT (صرفا در منطقه تحت پوشش اينمارست - مناطق دریایی A1,A2,A3 ) در نظر گرفته شده است ، سازمان نیز در حال حاضر استفاده از این تجهیزات را به عنوان تجهیزات شناورهای مشمول جهت مطابقت با مقرره 1-19 فصل پنجم کنوانسیون (منوط به انجام موفقیت آمیز آزمایش مطابقت تجهیزات شناورها) در نظر گرفته است.
اسلاید 15: وظايف کشورهاي متعاهد DC( data center) ها کليه اطلاعات وارده از کشتي ها را ذخيره و اطلاعــات را بر اساس دستورهاي نقشه توزيع اطلاعات Data Distribution Plan (DDP) بين ديگر DC ها توزيـع مي کنند.كشورهاي متعاهد جهت الحاق به سيستم وارسال و دريافت اطلاعات ميبايست يكي ازروشهاي زير رادر زمان مقرر انتخاب واقدامات لازم را جهت اجراي بموقع آن انجام دهند : - تاسيس مركز ملي ديتاNational Data Center (NDC) - عضويت در يك مركز منطقه اي ديتا Regional Data Center (RDC) - عضويت در مركز بين المللي ديتا International Data Center ( IDC) * It is suspended in MSC-83 for initial phase * همچنين کليه هزينه هاي مرتبط با پيامهاي درخواستي مي بايست توسط کشورهاي عضو پرداخت گردند.
اسلاید 16:
اسلاید 17: وظايف IMOچگونگي توزيع اطلاعات مورد نياز DCها در DDP تعريف مي گردد. DDP شامل محدوده هاي جغرافيايي ، کشورهاي مجاز به دسترسي اطلاعات ، کشورهاي غير مجاز به دسترسي اطلاعات ( ليست سياه ) ، فاصله دلخواه شناور از بنادر جهت شروع رديابي و دوره زماني مربوطه ، اسامي و مشخصات بنادر و اماکن بندري کشور به همراه UNLOCODE هر کدام و... نقشه توزيع اطلاعات (DDP) توسط IMO تهيه خواهد گرديد. ورود اطلاعات و دستورات مورد نظر هر کشور در نقشه توزيع اطلاعات از طريق يک Web Server ( سايت ميزبان GISIS) خواهد بود.
اسلاید 18: وظايف هماهنگ کننده LRITبرا ساس تصميمات متخذه در اجلاس هشتادويکم کميته ايمني دريانوردي، IMSO بعنوان هماهنگ کننده سيستم انتخاب گرديد.هماهنگ کننده LRIT (IMSO ) در راه اندازي ، مديريت ، مميزي و بررسی بخشهاي بين المللي و مراکز ديتاي سيستم LRIT کمک مي نمايند.دو جزء از سيستم شامل مرکز داده بين المللي (IDC) و مرکز بين المللي تبادل اطلاعات (IDE) با هماهنگي و همکاري و نظارت IMSO برپا خواهد گرديد.شايان ذکر است که انتقال همه پيام هاي LRIT توسط DC ها از طريق ( IDE ) International Data Exchange صورت مي پذيرد. پيام ها بر اساس IP آدرس هاي درون DDP به DC مورد نظر انتقال مي يابند.اطلاعات موقعيت شناورها در IDE نه پردازش و نه ذخيره ميگردد.
اسلاید 19: کاربران سيستم LRITکاربران سيستم LRIT ، صرفاً ارگان هاي دريايي مسئول در کشورهاي عضو (Contracting Government / Maritime Administration ) و بهره برداران ایمنی به تفکيک وظايف و به شرح ذيل خواهند بود : - مسئول ناوگان تحت پرچم Flag State - مسئول شناورهاي وارده به بنادر کشور Port State - مسئول سواحل کشور Coastal State - بهره بردار ایمنی(همچون امداد و نجات دريايي) صرفا ” این کاربران میتوانند اطلاعات را از سیستم دریافت و یا درخواست نمایند.
اسلاید 20: اقدامات دردست انجام توسط سازمان بنادر و دريانوردي تشکيل کميته LRIT در سازمان بنادر و دریانوردی - تشکيل کميته اي متشکل از کارشناسان اداره کل امور دريايي ، اداره كل بنادر ، اداره کل آمار و فناوري اطلاعات ،اداره کل حفاظت و ايمني محيط زيست ، مديريت حراست سازمان ، نمايندگان شرکت هاي کشتيراني ، سازمان فضايي ايران ، اداره کل زير ساخت هاي مخابراتي کشور ، سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي ( و ساير کارشناسان مرتبط حسب نياز )شناخت سيستم LRIT از طريق همکاري با گروه Ad Hoc تا زمان تکميل اسناد فني- شرکت در جلسات گروه کاري بررسي جوانب فني سيستم LRIT ( Ad Hoc Working Group on Engineering Aspects ) و ارائه نظرات کميته کارشناسي (که این جلسات هنوز نیز ادامه دارد)- شرکت در جلسات کميته ايمني دريانوردي IMO و ارايه سياستهاي جمهوري اسلامي ايران- ارائه دو سند شامل پيشنهادات جمهوري اسلامي ايران به IMO/MSC.- شرکت در جلسات کميته فرعي COMSAR
اسلاید 21: Thank you for your attention با تشکر از بذل توجه شما
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.