صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
صفحه 5:
تاثير قابل توجهى كذارند. ساخت ساختمانهاى بلند ابتدا با
شروع و سپس جنبه های تمادى و كاريردى بيدا كرد رشد
صفحه 6:
صفحه 7:
صفحه 8:
صفحه 9:
صفحه 10:
صفحه 11:
صفحه 12:
صفحه 13:
صفحه 14:
صفحه 15:
صفحه 16:
است. بسیاری از ضولبط سازه ای برای ساختمان های
ب» به موارد خاصی آشاره می شود که لازم است در
صفحه 17:
ی تفت سل
ان بايد با اعمال ضرائب ايمنى.
صفحه 18:
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
صفحه 22:
* _ دریک آتش سوزی گرمای سوزا
ایجاد میکند. از اين رو بر طبق مقررا.
صفحه 23:
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
بارهاي زلزله تعیین کننده فره
مهمي در نحود
صفحه 27:
صفحه 28:
صفحه 29:
لبت شده است. هرچند که
صفحه 30:
صفحه 31:
در ادامه بعضی از روشیهای آئین نا
معرفی میشوند:
صفحه 32:
اشد (در مقررات ملی ساختمان ا
در مقابل نوسانات
صفحه 33:
نیستند كه احتياج ب ot باد
روشهاي ديكاميكي ديكرى براى محاسبه بار باد استفاده ميكنند.
صفحه 34:
الا از كن ا
و ووو سم
صفحه 35:
صفحه 36:
صفحه 37:
صفحه 38:
صفحه 39:
فضاى باز يزرك
صفحه 40:
اجی به سقف كاذب نخواهد
یک ساختمان ۴۰ طبقه مسكونى بسيار كو:
یک ساختمان ۴۰ طبقه تجاری - اذار:
صفحه 41:
ا ا ل و وت
eee eee
matsp args are | me sien ee
أ | ر لمعت كا
yraled eed |e ATS
3 oc or
660 wey mfg قم بدك عم ممع بحس ع gen
صفحه 42:
آرمهمتداول گردید
با معرفی ديوارهاي
صفحه 43:
Type IV Tubular Systems
(CTBUH, 1980)
Type Ill
80
Interacting Systems
Partial Tubular Systems
‘Shear Frames
Type |
Type Il
90 —-
100-1
410 +# of Floors
صفحه 44:
200۱ 1۳۱۵۵۸
23010
20]
تتهصاه ورد TEA
صفحه 45:
صفحه 46:
صفحه 47:
صفحه 48:
صفحه 49:
صفحه 50:
ميشوند كه در آنها ديوارهاى سراسرى» آپارتمانه راز یک
lel راهرو و ينجره
7
2
2
gj
2
/
2
2
ب
Ss
صفحه 51:
صفحه 52:
صفحه 53:
3.
1
3
34
4
%
صفحه 54:
۱
4
د
صفحه 55:
صفحه 56:
صفحه 57:
۲3 0
0
ae
ciliate.
صفحه 58:
Outrigger
Trusses
صفحه 59:
صفحه 60:
۳
صفحه 61:
3
E
1
j
j
و وزن نسبی کم است و
صفحه 62:
صفحه 63:
سازهای که مقاومت آن دربرابربارهای افقی توسط ترکیبی از دیوارهای برشی و قابهای
صلب ودرسازه های فولادی به وسیله مجموعه های خمشی مهاربندی شده وقابهای صلب تأمين
گردد .سازه قاب - دیوار نامیده می شود. دیوارهای برشی ومجموعه های مهاربندی شده معمولاً
بخشی ازهسته عبورگاه آسانسور ویا تأسیسات هستند ۰ و قابها در پلان سازه به طریقی جایگزین
می شوند که همراه با دیوارها : بارهای انتقالی ازسیستم کف را تحمل کنند (شکل ۱-۱۱)
هنگامی که یک سازه قاب - دیوار تحت اثر بار جانبی قرار گیرد » شکل متفاوت تغییر
مکان آزاد قابها و دیوارها » موجب اندرکنش افقی بین آنها : از طریق تاوههای کف می شود ۰
لذا توزیع بار جانبی دردیوار و قاب به تفکیک ۰ میتواند بسیار متفاوت از ترزیع بار جانبى
باشد . تأثیر اندرکنش افقی بر سختی جانبی ۰ باعث می شود که استفاده از اين فرم سازهاى تا
ارتفاع ۵۰ طبقه یا بیشتر » بازدهی اقتصادی داشته باشد .
هدف این فصل » بررسی سازههای قاب -دیوار بدون چرخش است . لُذا می توان برای
ز آنها از مدلهای مسطح استفاده کرد . سازههای بدون چرخش ۰ عموماً سازههای متقارن *
| در پلان و بار گذاری میباشند . سازههایی که نسبت به محور بارگذاری نامتقارنند ؛ اجبارا كل[
مح 0 Sa Geil EE. 3
صفحه 64:
چرخش خواهند داشت . توضیح این که ۰ گرچه در سازههای نامتقارن نیز اثرات اندرکنش
افقی وجود دارد » ولی منظور داشتن آنها در یک روش کلی: به خاطر وابستگی شدید میران
اندر کنش به موقعیت نسبی مجموعههای خمشی در پلان ؛ بسیار پیچیده است .
دو نمونه از سازههای قاب - دپوار متقارن در شکلهای (۲-۱۱ الف و ب) و یک نمونه
سازه نامتقارن در شکل (۲-۱۱ پ) تشان داده شده است . در سازه شکل (۲-۱۱ الف)
مقاومت جانبی توسط دیوارها و قابهای موازی که به دلیل صلبیت در صفحه کفها مقید به تغییر
مكان HLS تأمین می گردد . در نتیجه ۰ از طریق برش تاوهها ۰ اندر کنش اققی خحواهند
داشت . در سازه شکل (۲-۱۱ ب) » هر مجموعه خمشی موازی ۰ شامل یک دیوار و یک
قاب هم صفحه است . در این حالت قاب و ديوار يك مجموعه خمشى ٠ از طريق نيروهاى
محوری تیرهای اتصالی يا تاوهها ۰ اندرکتش خواهند داشت .
sik:
صفحه 65:
صفحه 66:
قابلیت سازههای قاب دیوار به میزان اندرکنش افقی ۰ که متأثر از سختیهای نسبی
دیوارها و قابها است ۰ بستگی دارد . هر چه سازه بلندتر باشد و در سازههای متناسب هر چه
قابها سخت تر باشند » اندرکنش بیشتر خواهد بود . در گذشته ۰ فرض تحمل تمامی بارهای
جانیی سازههای بلشد ۰ توسط دیوارهای برشی یا هستهها ؛ در طراحی متداول بود . با این
فرض . قابها فقط پرای تحمل بارهای وزنی در نظر گرفته میشدند . گرچه این فرض ۰ ۱
درآنالیز ساختمانهای کمتر از پیست طبقه و با قابهای انعطاف پذیر ۰ باعث خطای قابل توجهی
نمی گردد. ولی ممکن است در بسیاری از سازهها که قابها سخت و طبقات بیشترند : حاصل
طراحی ۰ متطقی و اقتتصادی نباشد .
مزایای اصلی منظور نصودن اندرکتش اقسقی در طراحی سازههای قساب -دیوار »
عبارتنداز :
۱- جابه جایی افقی بسیار کمتر از حالتی است که » فقط دیوارها بارهای افقی را
تحمل می کتند .
۲- لنگرهای خمشی دیوارها یا هستهها : کمتر از حالت عملکرد تکی آنهاست
۳- ستونهای قابها را می توان به صورت مهاربندی شده کامل طراحی نمود .
۴- در بسیاری از حالات ۰ برش قابها ممکن است در ارتفاع تقریباً یکنواخت باشند ؛
الذاء قابهاى كف رامى توان به صورت تکراری و درنتیجه؛ اقتصادی تر طراحی کرد
صفحه 67:
۱-۲ رفتار تاب- دیوارهای متقارن
با در نظر گرفتن سختیهای افقی بالای یک سازه به ارتفاع ده طبقه » شامل یک هسته
آسانسور و یک قاب صلب ء احتمالاً سخنی هسته حدود ده برابر سختی قاب خواهد یود . اگر
ارتفاع همین سازه به بیست طبقه افزایش یابد ۰ سختی هسته تقریبا سه برابر قاب خواهد شد
در سازه پتجاء طبقه » سختی هسته به حدود نصف سختی قاب کاهش مییابد . این تغییر نسبی
سختی بالای سازه نسبت به ارتفاع که ستناسب با توان سوم ارتفاع مى باشد ۰ به دلیل
انعطاف پذیری بالای هسته است که مانند یک طره خمشی عمل می کند . درصورتی که
انعطاف پذیری قاب که رفتاری مشابه یک طره پرشی دارد ۰ با آرتفاع تناسب مستفیم دارد . در
را در تمین میزنآ اب بر سختیجانیقاب_ دور خو اد بر :
صفحه 68:
برای روشن تر شدن اندرکنش بین قاب و دیوار در یک سازه قاب -دیوار: تغییر
مکانهای مسجرای قاب و دیرار تحت اثر بار جانبی 4 در شکل (۳-۱۱ الف و ب) نشان داده
شدهاند . تغییر مکان دیوار در مود خمشی و با تحدب در جهت وزش باد ۰ دارای حداکثر شیب ۲
در بالای سازه است » در حالی که تغییر مکان دیویاز در مود برشی و با تقعر در جهت وزش باد؛
دارای حداکثر شیب درپای سازه می باشد . هنگامی که قاب و دیوار توسط اعضای اتصالی با
انتهاى مفصلى به يكديكر وصل شوئد و نحت اثر بار افقی قرار گیرند؛ تفیبر مکان قسمت پایین
سازه به صورت خحمشی و تغییر مکان بالای آن به صورت برشی خواهد بود (شکل ۳-۱۱ پ) .
صفحه 69:
شکل ۲-۱۱ الف ديوار تحت اثر بار افقى كسترده يكنواخت ؛ ب . قاب تحت اثر بار افقى ككسعرده يكنراغت +
اب سازه قاب . ديوار تحت اثر بار افقى
صفحه 70:
نیروهای محوری اعضای اتصالی باعث می شوند که در نزدیکی پای سازه » ديوار ؛ نگهدارنده
قاب و در بالای سازه قاب ؛ نگهدارنده دیرار باشد . اثرات اندرکنش قاب -دیوار به صورت
منحنیهای مربوط به تغییر مکان » لنگر و برش اجزای سازه : در شکل (۴-۱۱ الف -ب- پ)۲
نشان داده شده است . منحتی تضییر مکان دیوار (شکل ۴-۱۱ الف) و منحنی لنگردیوار ۲
(شكل 75-11 ب) داراى انحناى معكوس هستند ٠ شکل (۴-۱۱ پ) بیانگر آن است که برش؛ 1
بجز در قسمت نزديك ياى سازه » تقريباً در ارتفاع يكنواخت مى باشد . در بالاى سازه كه برش
خارجى صفر است ء قاب تحت اثر برش مثبت قابل ملاحظه ای قرار دارد .
برش منفى بالائ ديوار » از طريق نيروى الدركنش متمركز بين قاب و ديوار خنثى مى كرده .
در طراحى ٠ بايد به أنتقال اين نيروى اندركنش كه از طريق تیرها یا تاوهها صورت می گیرد »
صفحه 71:
شکل ۳-۱۱ الف - وياكرام نرنه تغيبر مكان سازه قاب . ديوار تحت ااثر بارجانبى ؛ ب . دياكرام فونه لنكر اجزاى سازه
قاب .دیور : پ دباكرام قونه برش اجزاى سازه قاب ديار
صفحه 72:
۶-۱ ویزگیهای طراهی سازههای قاب - ديوار
یک سازه بلند قاب - دیوار شامل قابها و دیوارهایی است که در پلان معماری جایگزین
میشوند . ابعاد اولیه اعضا : معمولاً بر اساس بارهای قائم به اضافه مقداری فرضی برای
فرض که دیوارها تمامی بارهای افقی را تحمل
می کنند-آن است که در اثر اندرکنش ۰ سختی جانبی سازه افزایش یافته و در نتیجه طراحی
دیوار و اعضای قاب صحیح تر و اتتصادی تر خواهد شد .
صفحه 73:
۲-۶-۲ فطع دیوارهای برفی
", در طراحی سازههای قاب- دیوار : مرسوم است که در طیقات بالای ساختمان »
در مکانهایی كه به تعداد کمتری عبورگاه آسانسور نیاز است ۰ ابعاد دیوارهای برشی و هستهها ۷
را کاهش داده یا بکلی حذف میکنند . مسأله قطع یا کوتاه شدن بعضی از اعضا و چگونگی
تأثیر آن بر سختی سازه را می توان در مقایسه با رفتار سازه قاب -دیوار شامل دیوارهای برشی و
هستههای بهارتفاع کامل + بررسی نمود .
صفحه 74:
آنالیز سازه قاب- دیوار «تمام ارتفاع» » بیانگر آن است که در منطقه پایین سازه » قاب و
دیوار در تحمل لنگر و برش خارجی سهیم هستند . در منطقه بالای نقطه عطف خمش
)0 = 32 / ۰۲0 لنگر دیوار ممکوس شده و هم جهت با للگر خسارجی عسمل می کند .
درنتيجه ء للگر قاب از لنگر حارجی بیشتر خواهد شد . در بالاترین منطقه سازه > یعنی
دربالاى ترازى كه0 - :مل / 0۲ است » برش دیوار نیز معکرس می گردد . در نتیجه ۰ برش
| قاب هم از برش خارجی بیشتر میشود . بتابراین » اگر در بالای نطقه عطف خمش © دیوارها
قطع گردند و يا تعدادآنها کاهش یابد ۰ لتگر قسمتهای بالای قاب تقلیل مییابد : و چنانچه
قطع يا كاهش تعداد ديوارها در بالاى تراز 0 > 477 / 4 انجام پ د + هم لنگر و هم برش قاب
كاهش داده مى شود . در هر دو حالت مزیور ۰ حذف ديوارها برتغيير مكان بالاى سازه
و حتی ممکن است باعث کاهش مختصر تغییر مکان گردد .
“ie aa
صفحه 75:
بتابراین » روش غملی طرح دیوارهای کوتاه شده آن است ۰ که ایتدا سازه را با تمام
دیوارها و هستهها (بدون قطع نمودن آنها) 1 نمود و سپس با استفاده از نتایج » دیاگرام تغییر
مکان سازه راارسم و نقطه عطف خمش را پیدا کرد . سپس میتوان ؛ تعدادی از دیوارها و
هسته ها راء درمتطقه بالای نقطه عطف خمش و بدون کاهش سختی جانبی سازه ۰ قطع نمود -
با استفاده از توضيحات فوق » میتوان گفت که در صورت نیاز به فضاهای باز بزرگ
در طبقات میانی ویا در شرایط تغییر پلان سازه قطع تعدادی از دیوارها یا هستهها -
در صورتی که اين کار در بالای نقطه عطف خمش صورت پذیرد-هیچگونه کاهشی در سختی
نبی سازه ایجاد نخواهد کرد . آنالیز و طراحی این حالت ۰ مشابه روش تشریح شده
صفحه 76:
صفحه 77:
صفحه 78:
صفحه 79:
صفحه 80:
4 ور
(v-\¥ Jss BC , AD)
رند. ولى أين رفتار اوليهء با دخالت
بر ستونهای گوشه ای و کاهش 7
صفحه 81:
صفحه 82:
a a و ستون كنارى تف
شکل ستون 1" باعث تقییر شکل فشاري
صفحه 83:
بر شكل خواهند يافت» و اين تغيير شكلها د
ند داد لذاء ly
صفحه 84:
بارگثاری باد. كه به
به اجزای سازه ای قلئم
لین که بارگذاری طبقات
صفحه 85:
صفحه 86:
نتیجه. وجود oe های +
JS) ave 6-۱۲ تنشهای قائمبالهای عمود
صفحه 87:
صفحه 88:
صفحه 89:
me OY
RON
REPLI
ROR
0 0/0
LA
9
[|
ل
لك
OU
ST)
RYO
PARRA
ORLA)
KR
RO
Rey?
424
صفحه 90:
صفحه 91:
صفحه 92:
صفحه 93:
صفحه 94:
صفحه 95:
صفحه 96:
صفحه 97:
صفحه 98:
صفحه 99:
صفحه 100:
صفحه 101:
صفحه 102:
صفحه 103:
ات
ra)
TG Se eee
تعاریف » پس از رابطه (۴-۷) آمدع است.
صفحه 104:
a
1
صفحه 105:
صفحه 106:
صفحه 107:
صفحه 108:
صفحه 109:
صفحه 110:
صفحه 111:
بار بحران ی که ایجاد کمانش جانبی نماید . ,8 : با جایگزینی 2۲/۶۸ ,(013) در جدول
(۰۲۱-۱۶ و پس از میانیابی» 2۲۶/۸ خواهد شد » بنابراین
SET), Aw Ape w ae”
7 < ۳۳۵۰۲
a
به لحاظ تقارن بار بحرانی کمانش جانبی در جهت ۷ ۰ مانند بار جهت 2 میباشد .
بار بحرانى كه ايجاد كمانش بيجشى نمايد » Pigg : جایگزینی ٩/۶ -<و(013) در جدول (۰)۱-۱۶
مقدار ۶۷ ۱۶۶ < ,د به دست میآید ۰ در نتیجه
kN ۱
مقدار حقيقى و ماكزيمم بار اعمالى بر بيست
این بار کمتر از بار بحرانی هر دو مود انتقالی و چرخشی است ۰ و لذا ساختمان از حد ایمنی بسیار |
بالابى برخوردار مى باشل .
صفحه 112:
۳-۷ اثرات انویه باوهای وزنی
درجه ول کامیوتری سازه یک ساختمان تحت اثربارهایقثم و افقیبطورهمزمان؛ تنرمکنها نیوه ه دست می-
آبند حاصل آلاليز. مشابه نتايج روى هيم كذارى هر حالت باركذارى بطور جداكقه خولهد بود. در آثاليز. اتدركنش بين اثرات
ارى قائم و افقى در نظر كرفتد مشود.
در عمل, هنگامی كه بارهاى افقى بر سازه اعمال میشوند. سازه جابجا شده و در نتیجه بارهای قائم نسیت به محورهای قایها و
دیوارها خارچ از محوزی پا میکنده و مستاقب آن سازه فحت قز نکرین اضافی: قزر م کنر easly Blah Saale لنکز داخلي:
Sle! SIL abs ly ناتنى از بارهاى قائم خولهد شد. اين اثر بر تم بر تخیر مکان افقی ۵, به ثر ۵ موسوم
ol
تتیرمکانها و نکرهای درجه دوم اشافی, تانی از ات ۳ در سازههایبلدمدول, تقربياً كم هستئذ و کمیت آنها سمولاً کمتر
ای شوند که
شده و استفاده از سخت کنندها الزامی شود. در یک حالت یحرانی» که سازه اتعطاف يذير و يار وز اد باشده نیروهای
اضافی ناشی از ثر 2-۵ ممکن است باعث افزایش تدش بیش إز حد مجاز بعضى اعضاء و احتمال هدام گردد. گرهای خارجی
ناشی از اثر- , ممکن است از لکرهای مقاوم داخلی سازه تجاوز کرده و با ایجاد تابايدارى موجب اتهدام سازه شوئد. اين
اثربارهای قائم کمتری؛ نسبت به بارهای بحرانی محاسبه شده در بخش قبلء ظلهر میشوند.
۳
صفحه 113:
صفحه 114:
صفحه 115:
لثر خزش کل در هر تراز دار ae 1 els! coe در نتیجه, کرنشهای ناشی از
زش و آبرفتگی باید به صورت مجزا محاسبه شده و ها بر سازه مطالعه گردد.
صفحه 116:
صفحه 117:
صفحه 118: