معماری و عمرانعلوم مهندسی

سيستم های سازه ای ساختمان های بلند

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:

صفحه 5:
تاثير قابل توجهى كذارند. ساخت ساختمانهاى بلند ابتدا با شروع و سپس جنبه های تمادى و كاريردى بيدا كرد رشد

صفحه 6:

صفحه 7:

صفحه 8:

صفحه 9:

صفحه 10:

صفحه 11:

صفحه 12:

صفحه 13:

صفحه 14:

صفحه 15:

صفحه 16:
است. بسیاری از ضولبط سازه ای برای ساختمان های ب» به موارد خاصی آشاره می شود که لازم است در

صفحه 17:
ی تفت سل ان بايد با اعمال ضرائب ايمنى.

صفحه 18:

صفحه 19:

صفحه 20:

صفحه 21:

صفحه 22:
* _ دریک آتش سوزی گرمای سوزا ایجاد میکند. از اين رو بر طبق مقررا.

صفحه 23:

صفحه 24:

صفحه 25:

صفحه 26:
بارهاي زلزله تعیین کننده فره مهمي در نحود

صفحه 27:

صفحه 28:

صفحه 29:
لبت شده است. هرچند که

صفحه 30:

صفحه 31:
در ادامه بعضی از روشیهای آئین نا معرفی میشوند:

صفحه 32:
اشد (در مقررات ملی ساختمان ا در مقابل نوسانات

صفحه 33:
نیستند كه احتياج ب ‎ot‏ باد روشهاي ديكاميكي ديكرى براى محاسبه بار باد استفاده ميكنند.

صفحه 34:
الا از كن ا و ووو سم

صفحه 35:

صفحه 36:

صفحه 37:

صفحه 38:

صفحه 39:
فضاى باز يزرك

صفحه 40:
اجی به سقف كاذب نخواهد یک ساختمان ۴۰ طبقه مسكونى بسيار كو: یک ساختمان ۴۰ طبقه تجاری - اذار:

صفحه 41:
ا ا ل و وت ‎eee eee‏ ‎matsp args are | me sien ee‏ أ | ر لمعت كا ‎yraled eed |e ATS‏ 3 oc or 660 wey mfg ‏قم بدك عم ممع بحس ع‎ gen

صفحه 42:
آرمهمتداول گردید با معرفی ديوارهاي

صفحه 43:
Type IV Tubular Systems (CTBUH, 1980) Type Ill 80 Interacting Systems Partial Tubular Systems ‘Shear Frames Type | Type Il 90 —- 100-1 410 +# of Floors

صفحه 44:
200۱ 1۳۱۵۵۸ 23010 20] تتهصاه ورد ‎TEA‏

صفحه 45:

صفحه 46:

صفحه 47:

صفحه 48:

صفحه 49:

صفحه 50:
ميشوند كه در آنها ديوارهاى سراسرى» آپارتمانه راز یک ‎lel‏ راهرو و ينجره ‎7 ‎2 ‎2 ‎gj ‎2 ‎/ ‎2 ‎2 ‏ب ‎Ss‏ ‎

صفحه 51:

صفحه 52:

صفحه 53:
3. 1 3 34 4 %

صفحه 54:
۱ 4 د

صفحه 55:

صفحه 56:

صفحه 57:
۲3 0 0 ae ciliate.

صفحه 58:
Outrigger Trusses

صفحه 59:

صفحه 60:
۳

صفحه 61:
3 E 1 j j و وزن نسبی کم است و

صفحه 62:

صفحه 63:
سازه‌ای که مقاومت آن دربرابربارهای افقی توسط ترکیبی از دیوارهای برشی و قابهای صلب ودرسازه های فولادی به وسیله مجموعه های خمشی مهاربندی شده وقابهای صلب ‏ تأمين گردد .سازه قاب - دیوار نامیده می شود. دیوارهای برشی ومجموعه های مهاربندی شده معمولاً بخشی ازهسته عبورگاه آسانسور ویا تأسیسات هستند ۰ و قابها در پلان سازه به طریقی جایگزین می شوند که همراه با دیوارها : بارهای انتقالی ازسیستم کف را تحمل کنند (شکل ۱-۱۱) هنگامی که یک سازه قاب - دیوار تحت اثر بار جانبی قرار گیرد » شکل متفاوت تغییر مکان آزاد قابها و دیوارها » موجب اندرکنش افقی بین آنها : از طریق تاوه‌های کف می شود ۰ لذا توزیع بار جانبی دردیوار و قاب به تفکیک ۰ می‌تواند بسیار متفاوت از ترزیع بار جانبى باشد . تأثیر اندرکنش افقی بر سختی جانبی ۰ باعث می شود که استفاده از اين فرم سازهاى تا ارتفاع ۵۰ طبقه یا بیشتر » بازدهی اقتصادی داشته باشد . هدف این فصل » بررسی سازه‌های قاب -دیوار بدون چرخش است . لُذا می توان برای ز آنها از مدلهای مسطح استفاده کرد . سازه‌های بدون چرخش ۰ عموماً سازه‌های متقارن * | در پلان و بار گذاری می‌باشند . سازه‌هایی که نسبت به محور بارگذاری نامتقارنند ؛ اجبارا كل[ مح 0 ‎Sa Geil EE.‏ 3

صفحه 64:
چرخش خواهند داشت . توضیح این که ۰ گرچه در سازه‌های نامتقارن نیز اثرات اندرکنش افقی وجود دارد » ولی منظور داشتن آنها در یک روش کلی: به خاطر وابستگی شدید میران اندر کنش به موقعیت نسبی مجموعه‌های خمشی در پلان ؛ بسیار پیچیده است . دو نمونه از سازه‌های قاب - دپوار متقارن در شکلهای (۲-۱۱ الف و ب) و یک نمونه سازه نامتقارن در شکل (۲-۱۱ پ) تشان داده شده است . در سازه شکل (۲-۱۱ الف) مقاومت جانبی توسط دیوارها و قابهای موازی که به دلیل صلبیت در صفحه کفها مقید به تغییر مكان ‎HLS‏ تأمین می گردد . در نتیجه ۰ از طریق برش تاوه‌ها ۰ اندر کنش اققی خحواهند داشت . در سازه شکل (۲-۱۱ ب) » هر مجموعه خمشی موازی ۰ شامل یک دیوار و یک قاب هم صفحه است . در این حالت ‏ قاب و ديوار يك مجموعه خمشى ‎٠‏ از طريق نيروهاى محوری تیرهای اتصالی يا تاوه‌ها ۰ اندرکتش خواهند داشت . sik:

صفحه 65:

صفحه 66:
قابلیت سازه‌های قاب ‏ دیوار به میزان اندرکنش افقی ۰ که متأثر از سختیهای نسبی دیوارها و قابها است ۰ بستگی دارد . هر چه سازه بلندتر باشد و در سازه‌های متناسب هر چه قابها سخت تر باشند » اندرکنش بیشتر خواهد بود . در گذشته ۰ فرض تحمل تمامی بارهای جانیی سازه‌های بلشد ۰ توسط دیوارهای برشی یا هسته‌ها ؛ در طراحی متداول بود . با این فرض . قابها فقط پرای تحمل بارهای وزنی در نظر گرفته می‌شدند . گرچه این فرض ۰ ۱ درآنالیز ساختمانهای کمتر از پیست طبقه و با قابهای انعطاف پذیر ۰ باعث خطای قابل توجهی نمی گردد. ولی ممکن است در بسیاری از سازه‌ها که قابها سخت و طبقات بیشترند : حاصل طراحی ۰ متطقی و اقتتصادی نباشد . مزایای اصلی منظور نصودن اندرکتش اقسقی در طراحی سازه‌های قساب -دیوار » عبارتنداز : ۱- جابه جایی افقی بسیار کمتر از حالتی است که » فقط دیوارها بارهای افقی را تحمل می کتند . ۲- لنگرهای خمشی دیوارها یا هسته‌ها : کمتر از حالت عملکرد تکی آنهاست ۳- ستونهای قابها را می توان به صورت مهاربندی شده کامل طراحی نمود . ۴- در بسیاری از حالات ۰ برش قابها ممکن است در ارتفاع تقریباً یکنواخت باشند ؛ الذاء قابهاى كف رامى توان به صورت تکراری و درنتیجه؛ اقتصادی تر طراحی کرد

صفحه 67:
۱-۲ رفتار تاب- دیوارهای متقارن با در نظر گرفتن سختیهای افقی بالای یک سازه به ارتفاع ده طبقه » شامل یک هسته آسانسور و یک قاب صلب ء احتمالاً سخنی هسته حدود ده برابر سختی قاب خواهد یود . اگر ارتفاع همین سازه به بیست طبقه افزایش یابد ۰ سختی هسته تقریبا سه برابر قاب خواهد شد در سازه پتجاء طبقه » سختی هسته به حدود نصف سختی قاب کاهش می‌یابد . این تغییر نسبی سختی بالای سازه نسبت به ارتفاع که ستناسب با توان سوم ارتفاع مى باشد ۰ به دلیل انعطاف پذیری بالای هسته است که مانند یک طره خمشی عمل می کند . درصورتی که انعطاف پذیری قاب که رفتاری مشابه یک طره پرشی دارد ۰ با آرتفاع تناسب مستفیم دارد . در را در تمین میزنآ اب بر سختیجانیقاب_ دور خو اد بر :

صفحه 68:
برای روشن تر شدن اندرکنش بین قاب و دیوار در یک سازه قاب -دیوار: تغییر مکانهای مسجرای قاب و دیرار تحت اثر بار جانبی 4 در شکل (۳-۱۱ الف و ب) نشان داده شده‌اند . تغییر مکان دیوار در مود خمشی و با تحدب در جهت وزش باد ۰ دارای حداکثر شیب ۲ در بالای سازه است » در حالی که تغییر مکان دیویاز در مود برشی و با تقعر در جهت وزش باد؛ دارای حداکثر شیب درپای سازه می باشد . هنگامی که قاب و دیوار توسط اعضای اتصالی با انتهاى مفصلى به يكديكر وصل شوئد و نحت اثر بار افقی قرار گیرند؛ تفیبر مکان قسمت پایین سازه به صورت خحمشی و تغییر مکان بالای آن به صورت برشی خواهد بود (شکل ۳-۱۱ پ) .

صفحه 69:
شکل ۲-۱۱ الف ديوار تحت اثر بار افقى كسترده يكنواخت ؛ ب . قاب تحت اثر بار افقى ككسعرده يكنراغت + اب سازه قاب . ديوار تحت اثر بار افقى

صفحه 70:
نیروهای محوری اعضای اتصالی باعث می شوند که در نزدیکی پای سازه » ديوار ؛ نگهدارنده قاب و در بالای سازه ‏ قاب ؛ نگهدارنده دیرار باشد . اثرات اندرکنش قاب -دیوار به صورت منحنیهای مربوط به تغییر مکان » لنگر و برش اجزای سازه : در شکل (۴-۱۱ الف -ب- پ)۲ نشان داده شده است . منحتی تضییر مکان دیوار (شکل ۴-۱۱ الف) و منحنی لنگردیوار ۲ (شكل 75-11 ب) داراى انحناى معكوس هستند ‎٠‏ شکل (۴-۱۱ پ) بیانگر آن است که برش؛ 1 بجز در قسمت نزديك ياى سازه » تقريباً در ارتفاع يكنواخت مى باشد . در بالاى سازه كه برش خارجى صفر است ء قاب تحت اثر برش مثبت قابل ملاحظه ای قرار دارد . برش منفى بالائ ديوار » از طريق نيروى الدركنش متمركز بين قاب و ديوار خنثى مى كرده . در طراحى ‎٠‏ بايد به أنتقال اين نيروى اندركنش كه از طريق تیرها یا تاوه‌ها صورت می گیرد »

صفحه 71:
شکل ۳-۱۱ الف - وياكرام نرنه تغيبر مكان سازه قاب . ديوار تحت ااثر بارجانبى ؛ ب . دياكرام فونه لنكر اجزاى سازه قاب .دیور : پ ‏ دباكرام قونه برش اجزاى سازه قاب ديار

صفحه 72:
۶-۱ ویزگیهای طراهی سازه‌های قاب - ديوار یک سازه بلند قاب - دیوار شامل قابها و دیوارهایی است که در پلان معماری جایگزین می‌شوند . ابعاد اولیه اعضا : معمولاً بر اساس بارهای قائم ‏ به اضافه مقداری فرضی برای فرض که دیوارها تمامی بارهای افقی را تحمل می کنند-آن است که در اثر اندرکنش ۰ سختی جانبی سازه افزایش یافته ‏ و در نتیجه طراحی دیوار و اعضای قاب صحیح تر و اتتصادی تر خواهد شد .

صفحه 73:
۲-۶-۲ فطع دیوارهای برفی ", در طراحی سازه‌های قاب- دیوار : مرسوم است که در طیقات بالای ساختمان » در مکانهایی كه به تعداد کمتری عبورگاه آسانسور نیاز است ۰ ابعاد دیوارهای برشی و هسته‌ها ۷ را کاهش داده یا بکلی حذف می‌کنند . مسأله قطع یا کوتاه شدن بعضی از اعضا و چگونگی تأثیر آن بر سختی سازه را می توان در مقایسه با رفتار سازه قاب -دیوار شامل دیوارهای برشی و هسته‌های بهارتفاع کامل + بررسی نمود .

صفحه 74:
آنالیز سازه قاب- دیوار «تمام ارتفاع» » بیانگر آن است که در منطقه پایین سازه » قاب و دیوار در تحمل لنگر و برش خارجی سهیم هستند . در منطقه بالای نقطه عطف خمش )0 = 32 / ۰۲0 لنگر دیوار ممکوس شده و هم جهت با للگر خسارجی عسمل می کند . درنتيجه ء للگر قاب از لنگر حارجی بیشتر خواهد شد . در بالاترین منطقه سازه > یعنی دربالاى ترازى كه0 - :مل / 0۲ است » برش دیوار نیز معکرس می گردد . در نتیجه ۰ برش | قاب هم از برش خارجی بیشتر می‌شود . بتابراین » اگر در بالای نطقه عطف خمش © دیوارها قطع گردند و يا تعدادآنها کاهش یابد ۰ لتگر قسمتهای بالای قاب تقلیل می‌یابد : و چنانچه قطع يا كاهش تعداد ديوارها در بالاى تراز 0 > 477 / 4 انجام پ د + هم لنگر و هم برش قاب كاهش داده مى شود . در هر دو حالت مزیور ۰ حذف ديوارها برتغيير مكان بالاى سازه و حتی ممکن است باعث کاهش مختصر تغییر مکان گردد . “ie aa

صفحه 75:
بتابراین » روش غملی طرح دیوارهای کوتاه شده آن است ۰ که ایتدا سازه را با تمام دیوارها و هسته‌ها (بدون قطع نمودن آنها) 1 نمود و سپس با استفاده از نتایج » دیاگرام تغییر مکان سازه راارسم و نقطه عطف خمش را پیدا کرد . سپس می‌توان ؛ تعدادی از دیوارها و هسته ها راء درمتطقه بالای نقطه عطف خمش و بدون کاهش سختی جانبی سازه ۰ قطع نمود - با استفاده از توضيحات فوق » می‌توان گفت که در صورت نیاز به فضاهای باز بزرگ در طبقات میانی ویا در شرایط تغییر پلان سازه ‏ قطع تعدادی از دیوارها یا هسته‌ها - در صورتی که اين کار در بالای نقطه عطف خمش صورت پذیرد-هیچگونه کاهشی در سختی نبی سازه ایجاد نخواهد کرد . آنالیز و طراحی این حالت ۰ مشابه روش تشریح شده

صفحه 76:

صفحه 77:

صفحه 78:

صفحه 79:

صفحه 80:
4 ور (v-\¥ Jss BC , AD) ‏رند. ولى أين رفتار اوليهء با دخالت‎ بر ستونهای گوشه ای و کاهش 7

صفحه 81:

صفحه 82:
‎a a‏ و ستون كنارى تف ‏شکل ستون 1" باعث تقییر شکل فشاري ‎

صفحه 83:
بر شكل خواهند يافت» و اين تغيير شكلها د ند داد لذاء ‎ly‏

صفحه 84:
بارگثاری باد. كه به به اجزای سازه ای قلئم لین که بارگذاری طبقات

صفحه 85:

صفحه 86:
نتیجه. وجود ‎oe‏ های + ‎JS) ave‏ 6-۱۲ تنشهای قائمبالهای عمود

صفحه 87:

صفحه 88:

صفحه 89:
me OY RON REPLI ROR 0 0/0 LA 9 [| ‏ل‎ ‏لك‎ ‎OU ‎ST) ‎RYO ‎PARRA ‎ORLA) ‎KR ‎RO ‎Rey? ‎424

صفحه 90:

صفحه 91:

صفحه 92:

صفحه 93:

صفحه 94:

صفحه 95:

صفحه 96:

صفحه 97:

صفحه 98:

صفحه 99:

صفحه 100:

صفحه 101:

صفحه 102:

صفحه 103:
ات ra) TG Se eee تعاریف » پس از رابطه (۴-۷) آمدع است.

صفحه 104:
a 1

صفحه 105:

صفحه 106:

صفحه 107:

صفحه 108:

صفحه 109:

صفحه 110:

صفحه 111:
بار بحران ی که ایجاد کمانش جانبی نماید . ,8 : با جایگزینی 2۲/۶۸ ,(013) در جدول (۰۲۱-۱۶ و پس از میان‌یابی» 2۲۶/۸ خواهد شد » بنابراین SET), Aw Ape w ae” 7 < ۳۳۵۰۲ a به لحاظ تقارن بار بحرانی کمانش جانبی در جهت ۷ ۰ مانند بار جهت 2 می‌باشد . بار بحرانى كه ايجاد كمانش بيجشى نمايد » ‎Pigg‏ : جایگزینی ‎٩/۶‏ -<و(013) در جدول (۰)۱-۱۶ مقدار ۶۷ ۱۶۶ < ,د به دست می‌آید ۰ در نتیجه ‎kN‏ ۱ مقدار حقيقى و ماكزيمم بار اعمالى بر بيست این بار کمتر از بار بحرانی هر دو مود انتقالی و چرخشی است ۰ و لذا ساختمان از حد ایمنی بسیار | بالابى برخوردار مى باشل .

صفحه 112:
۳-۷ اثرات انویه باوهای وزنی درجه ول کامیوتری سازه یک ساختمان تحت اثربارهایقثم و افقیبطورهمزمان؛ تنرمکنها ‏ نیوه ه دست می- آبند حاصل آلاليز. مشابه نتايج روى هيم كذارى هر حالت باركذارى بطور جداكقه خولهد بود. در آثاليز. اتدركنش بين اثرات ارى قائم و افقى در نظر كرفتد م‌شود. در عمل, هنگامی كه بارهاى افقى بر سازه اعمال می‌شوند. سازه جابجا شده و در نتیجه بارهای قائم نسیت به محورهای قایها و دیوارها خارچ از محوزی پا می‌کنده و مستاقب آن سازه فحت قز نکرین اضافی: قزر م کنر ‎easly Blah Saale‏ لنکز داخلي: ‎Sle! SIL abs ly‏ ناتنى از بارهاى قائم خولهد شد. اين اثر بر تم بر تخیر مکان افقی ۵, به ثر ۵ موسوم ‎ol‏ تتیرمکانها و نکرهای درجه دوم اشافی, تانی از ات ۳ در سازههایبلدمدول, تقربياً كم هستئذ و کمیت آنها سمولاً کمتر ای شوند که شده و استفاده از سخت کننده‌ا الزامی شود. در یک حالت یحرانی» که سازه اتعطاف يذير و يار وز اد باشده نیروهای اضافی ناشی از ثر 2-۵ ممکن است باعث افزایش تدش بیش إز حد مجاز بعضى اعضاء و احتمال هدام گردد. گرهای خارجی ناشی از اثر- , ممکن است از لکرهای مقاوم داخلی سازه تجاوز کرده و با ایجاد تابايدارى موجب اتهدام سازه شوئد. اين اثربارهای قائم کمتری؛ نسبت به بارهای بحرانی محاسبه شده در بخش قبلء ظلهر می‌شوند. ۳

صفحه 113:

صفحه 114:

صفحه 115:
لثر خزش کل در هر تراز دار ‎ae 1 els! coe‏ در نتیجه, کرنشهای ناشی از زش و آبرفتگی باید به صورت مجزا محاسبه شده و ها بر سازه مطالعه گردد.

صفحه 116:

صفحه 117:

صفحه 118:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
32,000 تومان