سیستم های پشتیبانی تصمیم و سیستم های خبره
اسلاید 1: سيستم هاي پشتيباني تصميم و سيستم هاي خبرهدرس کاربرد کامپيوتر در مديريت(دانشکده مديريت دانشگاه تهران)- هفته پنجم و ششم
اسلاید 2: http://shirmohammadi.infoآبان ماه 1386 تعاريف DSS(1) سيستمهاي پشتيباني تصميم، سيستمهايي هستند كه منابع فكري افراد را با قابليتهاي كامپيوتر، جهت بهبود كيفيت تصميمات به كار ميگيرند. اين سيستمها، معمولاً براي حل مسائل نيمه ساخت يافته به كار ميروند.
اسلاید 3: http://shirmohammadi.infoآبان ماه 1386 تعاريف DSS(2) سيستمهاي پشتيباني تصميم، سيستمهاي تعاملي مبتني بر كامپيوتر مي باشند كه تصميمگيران را ياري ميكنند تا با بهكارگيري دادهها و مدلها، مسائل نيمهساختيافته را حل نمايند.
اسلاید 4: http://shirmohammadi.infoآبان ماه 1386 اجزاءDSS مديريت داده (Data Management)مديريت مدل (Model Management)رابط كاربر (User Interface)
اسلاید 5: http://shirmohammadi.infoآبان ماه 1386 DSS و محيط محاسباتي آن
اسلاید 6: http://shirmohammadi.infoآبان ماه 1386 اجزاء مديريت داده پايگاه داده (DB)مديريت پايگاه داده (DBMS)راهنماي داده (Data Directory)امكانات پرسش (Query Facility)
اسلاید 7: http://shirmohammadi.infoآبان ماه 1386 پايگاه داده DSS DSSاز دادههاي داخل ( پايگاه هاي داده سازمان) ، دادههاي خارجي (اينترنت) و دادههاي شخصي فرد تصميمگير استفاده مينمايد.DSS مي تواند خود داراي Database مستقل بوده يا از پايگاههاي داده سازمان استفاده نمايد.
اسلاید 8: http://shirmohammadi.infoآبان ماه 1386 اجزاء مديريت مدل پايگاه مدل (MB)سيستم مديريت پايگاه مدل (MBMS)راهنماي مدل (Model Directory)
اسلاید 9: http://shirmohammadi.infoآبان ماه 1386 برخي از مدلهاي مورد استفاده در DSS مسئله مدل مورد استفاده تخصيص منابع برنامه ريزي خطي و غير خطي کنترل موجودي مدلهاي مديريت موجودي مديريت خط توليد مدلهاي شبيه سازي مديريت توزيع کالا مدلهاي حمل و نقل
اسلاید 10: http://shirmohammadi.infoآبان ماه 1386 اجزاء رابط كاربر نرمافزار سختافزار
اسلاید 11: http://shirmohammadi.infoآبان ماه 1386 انواع DSS از لحاظ پشتيباني DSS هاي پشتيباني كننده از فرد DSS هاي پشتيباني كننده از گروه(GDSS)
اسلاید 12: http://shirmohammadi.infoآبان ماه 1386 نکاتي در باب DSSتمركز DSS بر كاهش هزينهها و يا افزايش كارايي نميباشد بلكه به دنبال افزايش اثربخشي و كمك به اخذ تصميمات اثر بخش ميباشد.DSS براي توسعة توانمنديهاي تصميمگير طراحي شده است و نه جايگزين شدن به جاي وي.
اسلاید 13: http://shirmohammadi.infoآبان ماه 1386 انواع تصميمات و فناوري اطلاعات تصميمات ساخت يافته: MISتصميمات نيمه ساخت يافته: DSSساخت نيافته: ES
اسلاید 14: http://shirmohammadi.infoآبان ماه 1386 فازهاي فرايند تصميمگيري و فناوري اطلاعات فاز هوشمندي: MIS (پي بردن به نشانههاي بروز مسئله پس از بررسي گزارشات دوره اي و از پيش تعريف شده) فاز طراحي: استفاده از DSS در ايجاد گزينه هاي مختلف تصميمفاز انتخاب: استفاده از DSS در انتخاب گزينه نهائي تصميم
اسلاید 15: http://shirmohammadi.infoآبان ماه 1386 تعريف ES سيستم خبره, سيستمي است كه دانش بشري ذخيره شده در كامپيوتر را براي مسائلي كه حل آنها مستلزم بهكارگيري تخصص انساني است، استفاده مينمايد. ES نحوه استدلال خبرگان را براي حل مسائل خاص تقليد مينمايد. اين سيستم ميتواند در يك حوزه خاص و محدود، بهتر از متخصص انساني عمل ميكند.
اسلاید 16: http://shirmohammadi.infoآبان ماه 1386 سيستم خبره تخصص (Expertise) از فرد خبره (Export) به كامپيوتر منتقل ميشود. اين دانش در كامپيوتر ذخيره شده و كاربران در هنگام نياز، مشاورههاي خاص از آن دريافت ميكنند. يك ES ميتواند جهت رسيدن به يك نتيجه خاص، استباط و استنتاج انجام دهد و در صورت لزوم منطبق پشت جواب ارائه شده را تشريح نمايد.
اسلاید 17: http://shirmohammadi.infoآبان ماه 1386 اجزاء اصلي سيستم خبره پايگاه دانش (KB)موتور استنتاج (IE) رابط كاربر (UI)
اسلاید 18: http://shirmohammadi.infoآبان ماه 1386 ساير اجزاء سيستم خبرهزير سيستم اكتساب دانش زير سيستم توضيح نتايج
اسلاید 19: http://shirmohammadi.infoآبان ماه 1386 اجزاء و فرايند ES
اسلاید 20: http://shirmohammadi.infoآبان ماه 1386 پنج مفهوم عمده در ESمتخصص (Expert)تخصص (Expertise)انتقال دانش (Transferring Knowledge) قوانين استنتاج (Inferencing Rules) قابليت توصيف (Explanation Capability)
اسلاید 21: http://shirmohammadi.infoآبان ماه 1386 عوامل انساني در ESسازنده (Builder)كاربر (User)خبره (Expert)مهندس دانش (Knowledge Engineer)
اسلاید 22: http://shirmohammadi.infoآبان ماه 1386 فعاليتهاي فرد خبره شناسايي و فرموله كردن مسئله حل سريع و صحيح مسئله توضيح در خصوص پاسخيادگيري از تجربيات در حال حاضر سيستم خبره موارد 2 و 3 را انجام ميدهد و براي اينكه يك ES مناسب داشته باشيم بايد كلية موارد فوق انجام شود.
اسلاید 23: http://shirmohammadi.infoآبان ماه 1386 انواع دانش در سيستم خبره حقايق (Facts): دانش حوزه مسئله كه توسط فرد خبره در اختيار قرار ميگيرد. قوانين (Rules) : در برگيرنده قوانين براي حل مسئله و چگونگي بهكارگيري و استنتاج از دانش نوع اول مي باشد.
اسلاید 24: http://shirmohammadi.infoآبان ماه 1386 موتور استنتاج موتور استنتاج (Inference Engine), حاوي رويهها و قوانين مرتبط با حل مسئله است. IE، مغز سيستم خبره ميباشد. اين بخش اساساً يك برنامة كامپيوتري است كه قوانيني را براي جهتدهي به حل مسئله ارائه ميدهد و مکانيزمي براي استنتاج از اطلاعات موجود در پايگاه دانش ميباشد.
اسلاید 25: http://shirmohammadi.infoآبان ماه 1386 زير سيستم اكتساب دانشجمعآوري و انتقال تخصص حل مسئله از خبره را به برنامههاي كامپيوتري براي ايجاد و يا غنيسازي پايگاه دانش, اكتساب دانش ميگويند.
اسلاید 26: http://shirmohammadi.infoآبان ماه 1386 زير سيستم توضيح سئوالاتي كه زير سيستم توضيح به آنها پاسخ ميدهد:چگونه به جواب خاصي رسيده است؟چرا گزينة خاصي توسط ES رد شده است؟چرا سئوال خاصّي توسط ES پرسيده شده است؟
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.