معماری و عمرانعلوم مهندسی

سیستم قالب های عایق ماندگار ICF

صفحه 1:

صفحه 2:
سیستم قالب های عایق ماندگار۴ع۱ استاد راهنما : مهندس صارمی :دانشجویان عاطفه رضایی مقدم مهتاب روزبهانی دانشگاه علمی کاربردی ملایر پاییز قو

صفحه 3:
مقدمه دزکیتنوزهای پیشرفته؛سال هاست که مسائل مربوظ م مراف تصالع:. سرعت اجزار کاهش برت مصالح: جلوگیری از اتلاف انرژی و مقاوم بودن ساختمان ها در برایر سوانج طبیعی مورد توجه و تحقیق دائم قرار فته که منجر به توآوری ها و تکنیک های مدرن در زمیته ضنعت ساختمان شده انست. از جدیدترین سیستم های فوق الذکر, استفاده از ترکیب بتن آرمه بعنوان عضو باربر و پانل های پلی استایرن (2۳5) بعنوان قالب بتن و عایق حرارتی می باشند که با نام سیستم های بتنی ‎INSULATING"‏ ‎CONCRETE FORMWORK ...” ICF‏ 99,20 گشته اند. سیستم ۲۱۳۳ از جديدترين او كامل ترين توع سبستم های فیق الذکر می باشد که کمیودها و اشکالای روش های قدیمی بر در آنپرطرف ده است. اين سبستم توسط كمياتى 2011 !كها سوئيس ابداع و تولید آن در ایران تحت لیسانس شرکت مذکور انجام خواهد شد. از اين روش تاکنون در بسیاری ‎Jj)‏ ‏کشورهای دنیا از جمله آلمان. ایتالیا: ترکیه. کانادا , آمریکاء امارات متحده, بحرين , عربستان سعودى/ روسیه , ایرلند استفاده گردیده است.

صفحه 4:
به طور کلی میتوان اینگونه بیان داشت که سیستم قالب های عایق ماندگار ۴»اشامل قالب های دائمی است که برای بتن زیزی و ساخت دوارهای بتن مسلح استفاده شده ويس از يعن ریزی. جزیی از دیوار محسوب می شود. ِ جنس قالب های مورد نظر از جنس پلی استایرن منبسط شده با وزن مخصوص حدوداً 28 تا 0 کیلم‌گرم بر متر عکعت می باشد. در اين سیستم با حذف ستون ها, دیوار های بتنی به عنوان دیوار باربر و دیوار برشی عمل کرده و سیستم بسیار مقاومی را تشکیل می دهند.

صفحه 5:

صفحه 6:
دیوار باربر با قالب عایق ماندگار 16۴ دیواری پرشونده با بتن هستند که قالب دیوارها دائمی بوده و بعد از بتن ریزی به عنوان جزئی از توا محسوب شد و صورت عابق جرزارى حور مىكند. اين سيستم براى اولين بار در اوايل دهه‌ی۰ ۱۹۶۰-۱۹۵ در کشور آلمان ابداع شد و پس از آن در ارویا و سپس در سراسر دنا بهسرعت زش یافت. در حال حاضر بیش از ۸ درصد ساختمانهاى با ارتفاع كم و مقوسط در امريكا و كانادا با اين سيستم ساخته می‌شوند. ۱6۴ انقلابی در پیشرفت صنعت جهانی ساختمان برای ساختمانهای مسکونی, تجاری و سازمانی است که استفاده روزافزون آن به دلیل راحتی بی نظیر آن» بهره‌وری آنرژی و کاهش هزینه‌ها در قیاس با دیگر روشها قابل توجه است.

صفحه 7:
ICE ol ‏انواع‎ از نظر شکل و ابعاد 1- بلوكي 120*30 سانت 2 تخته ايي یا نواري 240*30 سانت(یه صورت د که توسط اتصالات پلاستيكي به هم وصل میشوند) 3- پانلي تا 360*120 سانت از نظر شكل هندسي بتني 1- تخت يا ‎FLAT‏ 2 شبکه اي دو بعدي بدون ‎WAFFEL-GRID 2 i>‏ 3- شبکه ايي دو بعدي ‎SCREEN-GRID Js opi‏ تخته جداگانه 5 سانتي se

صفحه 8:
از نظر نوع و جنس رابطهاي اتصال 1- هم جنس صفحات 2- بلاستيك فشرده 3- فلز محدوديتهاي طراحي با اين سيستم بيشتر بدليل مقررات ايمني در برابر حريق ميباشد و به نوع رابطها؛اندازه و فواصل اتصالات و بوششهاي داخلي و خارجي بستكي دارد.

صفحه 9:
ويژگي هاي فني مصالح: 1- بلي استایرن منبسط شده. داراي جكالي بين 24 تا 32 كيلوكرم بر متر مكعب ميباشد. دليل جكالي بالا عبارت است از : 3- آسيب نديدن در حين حمل و نصب ا- مقاومت در برابر نيروي رانشي بتن تازه بخصوص در هنكام ويبره. 2- بتن: حداقل مقاوی از 17 مگا پاسکال. - حداقل اندازه سنكدانه ها كمتر از 1922 كه البته اندازه سنكدانه ها به ضخامت ديوار بستكي دارد اسلامپ = ن 100 تا 152 ميلي متر توصیه میشودتا بر احتي در قالب جریان یابد. استفاده از بتن خود تراکم (806) در اين سیستم مطرح است

صفحه 10:
ميل كرد اجدار دار اي تتش تسليم 280 تا 400 مكنا ياسكال ونيا انتظارات مشخصي براي رابطها تعريف نشده اكثريت يليمري هستتد. ‎ais‏ يوشش يلى استايرن ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 11:
روش اجرا: طبق فيلم موجود

صفحه 12:
تلفیق 161 با دیگر سیستمها: نقاط قوت )و سیستم دوم را مقابل هم قرار داده و يك سازه تركيبي میتوان ساخت. بعنوان مثال براي يك ساختمان سه طبقه با زیر زمین بخش زیر زمین که در تماس نم میباشد با سیستم 161 و روي آن بدلیل سبكي از سیستم ]1,6 استفاده نمود

صفحه 13:
بررسي سازه ايي :101 - رفتار ساره إبي ابن سيستم با بن مصلح ذرجا بكنمان موباشد البته در صورتي که شرایط میل گردگذاري ان باشد عناصر باربر اصلي در اين سيستم ديوارها و سقفها ميباشد در اين سيستم بارهاي ثقلي و جانبي توسط سيستم ديوار و دال بصورت يكنواخت به شالوده منتقل ميشود براي جلوكيري از تمركز تنشهاي موضعي و به حداقل رساندن بيجش توصيه ميشود بيوستكي ديوار برشي در سراسر ارتفاع سازه حفظ شود بدليل بيوستكي اجزاي افقي و عمودي اين سازه ؛ تشكيل ناجيه احيه يلاستيك در نقاط بحراني سازه (محل اتصالات و باز شوها و ....) به تعويق افتاده به طوري كه رفتار ارتجاعي و الاستيك در خلال حركتهاي نسبتا قوي زمين در اين سازه بعيد نميباشد بدلیل وجود ديوارهاي سازه ايي متعدد در اين سيستم؛ مقدار نامعيني اين سيستم افزايش يافته و رفتار مناسبي در زلزله از خود بروز ميدهد د لرزه ايي اين سيستم بايين بودن زمان تناوب اصلي سازه بدليل تعدد ديوارهاي برشي در راستاهاء ساختمان باعث جذب قابل توجه ابي از شتاب و نيروهاي زلزله خواهد شد آين امس اگرچه )3 ‎i‏ رز ايي خطرناك نیست ولي خسارت قابل ملاحظه ا به اجزاي غير سازه ايي داخل بنا وارد میکند بهمین دلب کعداد ديولرهاي برشي باربر تباید بیش از تیا ازه با

صفحه 14:
عوامل اصلي موثر بر رفتار لرزه ايي سازه هاي 16۲ : مسیر انتقال بارهاي قائم مسیر انتقال بارهاي جانبي پيكربندي ساختمان عملکرد سقفها و کفها به صورت دیافراگم صلب - نامعيني سازه - نسبت تعدد دیوارها - اتصال دیوار به شالوده - اتصال دیوار به سقف بازشوها کیفیت مصالح مصرفي

صفحه 15:
الزامات آئین نامه ای مظابق نا آیین نامه رلرله 2800 این سیستم از نظر سازه ‎is]‏ ن سیستم دیوار های باربر بتن مسلح با شکل پذیری متوینط است که تاا16 طیقه با 50 مر از سظم رمین ‎Sails‏ ‏ار ار این سستم با امن الرامات میحت فشم و سبچت نوم مقررات على ساتان ار نظر ابن آنان ناد ها مقاام 5229 .تاييد مى باشد جزبيات اجرايى و تكميلى اين سيستم مطابق با نشريه هاى ض- .۰ و گ-493 مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن می باشد

صفحه 16:
مزایای ؟>ز مقاومت بسیار بالا در برابر بار های جانبی شامل زلزله و طوفان حتی با شدت خیلی زياد سرعت زیاد در اجرا (قالب بندی روزانه 50 متر مریع زیر بنا با هر تیم سه نفره) کاهش هزینه های اجرایی پروژه بین 15تا 30 درصد در اجرای اسکلت و دیوار چینی حذف ستون ها در پلان و فراهم شدن فضای مناسب معماری به خصوص در پارکینگ ها قابلیت اجرای سقف تا دهانه ده متر عایق بندی بسیار مناسب حرارتی, برودتی, صوتی و رطوبتی یکپارچه ساختمان قابلیت اجرای انواع سقف روی سیستم سازه ای متناسب با دهانه و کاربری سقف قابلیت اجرا در پلان های معماری نامنظم و پیچیده با تامين مقاومت بالا کاهش شدید استفاده از فولاد در پروژه (نزدیک به 20 كيلوكرم در هر متر مریع)

صفحه 17:
عدم ناوه موا عيض در محل اجزای دیواز ‎ele‏ اجرا شنده‌در سیستم ۱6۴ رعایت الزامات مبحت نوزدهم مقررات ملی (9675 صرفه. جویی در مصرف انرژی) یکپارچکی و هماهنگی تمام اجزای سازه ای در عملکرد لرزه ای uli ‏و‎ عدم نياز به قالب بندى موقت براى اجراى اسكلت ‏ _ مقاومت بيشتر در مقابل حريق و جلوكيرى از كسترش آتش سوزى ضد سرقت بودن ساختمان با توجه به ديوار هاى بتنى اجرا شده در اطراف ساختمان aly ole ‏جداكتر‎ | axe os Geely se ae ‏انکی‎ ‎ae‏ کم مور ای ‎les BA) a‏ عار قتشا ريا ‏حداقل میلگرد) ‏آمکان ایجاد باز شو های معماری در دیوار ها با توجه به تناسب ‏ابعادی ‏با گاست سریع سرمایه به دلیل سرعت بالای اسر ‏صرفه جوف سار بالا در هرت های بهرم بر باری: ‏تغییر شکل جانبی بسیار کم قاب ها (بر خلاف قاب های بتنی) ‎sees es Sligo ‏ار با‎ een aT ‏شده ‏سهولت در اجرا عدم نیاز به تجهیزات خاص برای اجرای پروژه ‎

صفحه 18:
مقایسه دو سستم ۱6۳و 1۲6۳ مقایسه پارامترهای سازه ای رفتار لرزه‌ای محدویت معماری مقاومت در برابر آتش بررسی عملکرد حرارتی بررسی عملکرد صدابندی(آکوستیکی) مقایسه نکات اجرایی

صفحه 19:
رفتار لرزه‌ای به طور کلی این دو سیستم توانایی بسیار خوبی را در مقابله با زلزله و طوفان از خود نشان داده‌اند به طوری‌که در زلزله‌های گذشته از معدود ساختمان‌های به جا مانده پس از زلزله بوده‌اند. در زیر تمونه ای از اين موارد را مشاهده می‌کنید: عناصر باربر اصلی در ساختمان با سپستم ۱۴ و تونلی دپوارهای باربر ( دیوار برشی ) و دال‌های تخت نسبتا تازک هستند. از دلایل عملکرد مناسب این دو سیستم در برابر زلزله می‌توان به یکپارچگی مناسب دیوار و سقف آشاره کرد. البته اين یکپارچگی در دو سیستم مذکور به دو نحو متفاوت تامین می‌شود. در سیستم ۱6۴ اتصال سقف به دیوار توسط میلگردهای خم شده و بتن درجا به نحوی صورت می‌گیرد که یک اتصال گیردار برای انتقال بارهای ثقلی و یک اتصال برش‌پذیر برای انتقال بارهای درون صفحه‌ای ناشی از زلزله به وجود آید. لك اتصال دیوا‌های داسلی و کتاری به سعت با یرای همرمان میوار وسع تامين من شود الب در رارلدهات كشت نقطه صعفى كه سا مان های دارای سيستة تويلا ]زر حو نان داذعانه به پانل هام بل‌های ينيف ساخته کهاز عناصر غیرمازه اه هستد مربوط لي شود که با تدابیری می‌توان این مشکل را برطرف نمود.

صفحه 20:
یکی از عوامل مهم برای بهبود عملکرد لرزه‌ای سازه توجه به سبکی آن است. هر دو سیستم ۱6۴ و توتلی در مقایسه با سیستم‌های متداول بتنی و فولادی اندکی سبک‌تر هستند. با اين که مصرف بتن در اجرای سیستم تونلی بیشتر از سیستم ۱6۴ است اما به دلیل کاربرد بیشتر میلگرد و آهن‌آلات در سیستم 0۳| به نظر می‌آید وزن سیستم تونلی کمتر باشد و به این ترتیب رفتار لرزه‌ای بهتری را از این منظر از خود بروز می‌دهد. مشاهده زلزله‌های گذشته حاکی از آن است که هرچه تعداد اعضای سازه‌ای مشارکت کننده در باربری ( نامعینی ) بیشتر باشد عملکرد لرزه‌ای آن مناسب‌تر است . به طور ‎WS‏ تامین درجه نامعینی مورد نیاز به وسیله خطوط دیوار یا قاب در هریک از جهت‌های اصلی صورت می‌پذیرد. در هر دو ر سیستم مذکور با توجه به تعداد زیاد خطوط دیوار در هر دوجهت نامعینی مورد انتظار تامین خواهد شد.

صفحه 21:
asked gil ‏از موازدی که رفتاز لرزه‌ای: این دو سیستم را تهدید می‌کند اجرای نامتاسب رامکاست.‎ oS ‏زمانى كه با ملات اجرا می‌شود پیوستگی بتن دیوار را دچار مشکل می‌کند و در پای دیوار که محل بروز‎ ‏بیش‌ترین لنگر خمشی است به صورت موضعی دیوار را دچار ضعف می‌کند. همچنین اگر رامکا همزمان‎ ‏با دیوار و سقف پایینی اجرا نشود درز سرد به وجود می‌آید. بنابراین در صورت الزام اجرای رامکا این‎ قطعه باید از بتن ساخته شده و همزمان با بتن‌ریزی دیوار و سقف پاییتی اجرا شود.

صفحه 22:
محدویت معماری: دز سیستم 16۴ به دلیل:زیاد بودن؛ ضخامت ديوارها بار مرده سیستم زیاد می‌شود در نتیجه لازم است دیوارهای طبقات مختلف درست دریک راستا قرار بگیرند. در سیستم تونلی نیز به دلیل روش اجرایی خاص سیستم, دیوارهای سازه‌ای متعدد به صورت موازی قرار مي‌گیرند و به همین دلیل هر دو سیستم مذکور دارای محدودیت در زمینه معماری هستند. البته آزادی عمل در شیستم ۱6۳ بیشتر است تعداد طبقات: حداکثر تعداد طبقات سیستم ۱0۴ بستگی به نوع رابط‌ها دارد. اين رابط‌ها معمولا پلیمری هستند و در بعضی سیستم‌ها نیز از رابط‌های فولادی با پوشش گالوانیزه استفاده می‌شود. چنانچه به جای رابط فلزی از رابط‌های پلاستیکی استفاده شود به خاطر مسائل آتش‌سوزی حداکثر ارتفاع مجاز ساختمان دو طبقه خواهد بود. نظیر سیستم شبکه‌ای سوراخدار که نوع رايج ۱۳ مورد استفاده در ایران است. اما در سیستم تونلی در کلیه پهنه‌های لزره‌خپزی ایران , مطابق استاندارد 2800 ایران, اجرای ساختمان حداکثر تا 15 طبقه بلامانع است. در کشورهای مختلف ارویایی و مناطق غیر لرزه‌خیز جهت ساخت سازه‌های از 2 تا 45 طبقه از سیستم تونلی استفاده می‌شود.البته از منظر اقتصادی تعداد طبقات بهینه در روش تونلی بین 8 تا 10 طبقه است.

صفحه 23:
Ail pba seas برای بررسی:مقاومت دو سیستم ۱0 و قالب تونلی در مقابل آننش مغاومت بتن و غایق پلی استایرن مورد استفاده در ۱6۴ باید مد نظر قرار گیرد. مقاومت بتن در مقابل حریق: انواع بتن‌های معمولی مورد استفاده در این دو سیستم, غير قابل اشتعال و در نتیجه بی‌خطر هستند. بتن مقادیر زیادی رطوبت در حال تعادل با محیط دارد و در مجاورت آتش با از دست دادن رطوبت و واکنش‌های دهیدراسیون که همراه با جذب حرارت قابل توجهی است, انتقال حرارت را به داخل بدنه بتنى به تاخير مىاندازد. اين موضوع به علت مقدار بالاى كرماى نهان تبخير و نيز صرف كرما براى واكنشهاى دهيدراسيون است كه به طور قابل توجهى رفتار بن در بزادر أنش را بهيود فى بكيلية: مقاومت اسفنج پلی استابرن: پلی استایرن به کاربرده شده در ۱0۴ باید مطابق استانداردهای معتبر از نوع خودخاموش‌شو یا کندسوز شده باشد. اين نوع پلی‌استایرن در مدت کوتاهی پس از قرار گرفتن در معرض شعله جمع می‌شود و بدون شعله‌ور شدن از منبع دور می‌شود. به دلیل جمع‌شدگی عایق پس از قرار گرفتن در معرض نض ‎Sul‏ نزدیک به 100درجه ), پوشش گج‌برگ دچار ریزش مى شود ودر نجه بلواستايرن مستقيها در معرض آنش فرار می‌گیردد بو همین دلبل براق اتصال يوشش گح‌برگ به عایق باید از توری رابیتس یا مش قلزی استفاده شود. در صورت رعایت این نکات ساختمان های با سیستم۱0۴ مقاومت بسیار خوبی را در برابر آتش از خود نشان می دهند.

صفحه 24:
اثر رطوبت بر روی مقاومت بتن در برابر آتش: بررسی اثرات رطوبت بر روی مقاومت بتن حائژ اهمیت است. رطوبت موجود در بتن اگر از حدی تجاوز نکند بر روی مقاومت بتن در مقابل آتش اثر مثبت دارد و به طور کلی می‌توان گفت اقزايش یک درصد حجمی رطوبت مقاومت بتن در مقابل آتش را 5-4 درصد افزایش می‌دهد. آما افزايش پیشتر رطوبت که مقدار آن به میزان تخلخل سیمان بستگی دارد باعث ترکیدگی بتن در شرایط آتش سوزی خواهد شد. از آنجا که در سیستم ۱6۴ از عایق پلی استایرن در دو طرف دیوار بتنی به صورت ماندگار استفاده می‌شود امکان خشک شدن سریع رطوبت در بتن وجود ندارد و رطوبت تا مدت‌هاً در درون بتن حفظ می‌شود. سطح بتن پس از قرارگیری در معرض آتش سوزی داغ می‌شود و باعث می‌شود لایه‌ای به فاصله 2.5 سانتی‌متر از سطح از رطوبت اشباع شود. در نتیجه از مهاجرت بخار آب به طرف سرد جلوگیری می‌کند و سبب می‌شود تا فشار بخار آب در این محل افزايش يابد. اين موضوع سبب از بین رفتن یکپارچگی بتن و خرابی آن می‌شود و حتی ممکن است پکیدن بتن به شکل انفجاری رخ دهد. پس از خرابي بتن ضخامت لایه‌ی بتنی محافظ میلگردها به شدت کاهش می‌یابد و فولادها در معرض آتش قرار می‌گیرند و به دلیل ضعف فولاد در دماهای بالا مقاومت مکانیکی سیستم در شرایط حریق کاهش می‌یابد. اران در صورت بيش از جد تودن وت بسن در سم ۳عا ان موضوع مخاطرآویزدر از سیستم قالب تونلی است زیرا رطوبت در سیستم قالب تونلی به دلیل عدم ماندگاری ‎ll‏ رات بر تارج مشود

صفحه 25:
بززسی آغملکرد حزارتن بتن و خصوصا بتن مسلح بیشترین میزان انتقال حرارت را در بين مصالح مورد استفاده در ساختمان سازی دارد. به منظور جلوگیری از انتقال حرارت از عابق استفاده می‌شود. سیستم. ۴ به دلیل استفاده از دو لایه عایق حرارتی پلی استایرن که هرکدام به طور معمول ضخامتی در حدود 5 سانتی‌متر دارند مشکل چندانی از این بابت ندارد. همجنين به دلیل درزیندی و هوابندی مناسب دیوار مقدار نفوذ هوا و تبادل حرارتی ناشی از آن نیز قایل اغماض است. در اين سیستم دمای سطح داخلی چدار به دلیل وجود لایه‌ی داخلی عایق حرارتی یکنواخت است و پل‌های حرارتی قابل توجهی در این سیستم وجود ندارد. اما در سیستم قالب تونلی به دلیل عدم وجود عایق‌های حرارتی, انتقال حرارتی بین داخل و خارج ساختمان بسیار زیاد اشت. به متظور کاهش این تبادل حرارتی باید از عایق‌های حرارتی استفاده كرد. لازم به توضیح است مقدار عايق جرارتى مورد نياز مطابق ضوابط تعيين شده ذر مبحث 19 محاسبه می‌شود. به طور کلی در عایق کاری سیستم تونلی دو روش عایق‌کاری از داخل و خارج مورد استفاده قرار می‌گيرد. لازم به توضیح است عایق کاری از خارج درمقایسه با عایق کاری از داخل به سبب کاهش اثر پل‌های حرارتی باعث می‌شود میزان آنتقال حرارت از دیوارهای پوسته خارجی به میزان قابل توجهی کمتر باشد.

صفحه 26:
:بررسي عملکرد صدابندي(آكوستيکي) وجه مشترث هر دو سیستم مذکور در بررسي غملکزد آکوستيکي ذیوار بقني .اجرا شده مي‌باشد هر چه ضخامت لایه بتني دیوار بیشتر شود صدا بندي افزایش مي‌یابد. به طور كلي جدارهايي که شاخص کاهش صداي وزن يافته آنها از 50 دسي بل بیشتر است براي ديوارهاي خارجي و ديوارهاي بین واحدهاي مستقل در ساختمان‌هاي مسكوني قابل قبول است. از آنجايي که در هر دو سیستم معمولا دیوار بتني 15 سانتي متر اجرا مي‌شود آين خواسته تأمین خواهد شد. البته لازم به دکر دو لايه پلي استایرن 6سانتي متري هم داریم که 0۴| است که در سیستم عملکرد آكوستيكي آن را 925 قابل توجهي بهبود مي‌بخشد, به ظوري که به .این سیستم ((مسکوت)) گفته مي‌شود سيستم :وتلي که ار دال بعتي استتادی مي‌ شود کاهش ضداي هوايرد جواكوي اتتظارات تعیین شده مي‌باشد. ولي در مورد صدا بندي كويداي به تنهابي جوابگو نیست و لازم است با يك لایه ارتجاعي در کف تکمیل شود این لابه ار ‎eC‏ معمولا با موكت يا فرش تأمين فى شود يا نوج ‎Ollie‏ گنت ده عملكرد ]كو سكي طبار بوترى تسيت يه 05©) مشش اس که سم 1 .سيستم تونلي دارد ]1 آم در مورد انب ده سیستم باند مدا بندی سقف هاررا هم مورد دوه قرار دهم رد ‎١‏

صفحه 27:
مقایسه نکات اجرایی بتن ریزی: 1) محدودیت فصلی در خصوص اجرای سیستم قالب تونلی جدی‌تر و تعیین‌کننده تر از سیستم ۱۵۳ می‌باشد. در سیستم قالب تونلی به دلیل اینکه بتن اجراشده تنها توسط لایه‌های نازک فلزی قالب محافظت می‌شود, هنگام بتن ریزی در شرایط دمایی نامتعارف باید تمهیدات لازم در نظر گرفته شود. در صورتی که در سیستم ۱6۴ به دلیل استفاده از قالب‌های حرارتی بتن‌ریزی در شرانط «مایت متوع واغلت فصول نالا امكان ,در اسك 2) هنگام بتن ریزی از ارتفاع بیشتر از 2 متر در سیستم تونلی, چنانچه تمهیدات خاص اعمال نشود کیفیت بتن دچار مشکل می‌شود زیرا به سبب بتن ریزی از ارتفاع زیاد و برخورد بتن با آرماتورها جداشدگی به وجود می‌آید. اين در حالی است که در سیستم ۱0۴ به دلیل کشویی بودن قالب‌های مورد استفاده و امکان بالا و پایین بردن آن‌ها این مشکل وجود ندارد.

صفحه 28:

صفحه 29:
زمان: سیستم ۱۴ در پروژه های تک سازی سرعت اجرای قابل قبولی نسبت به سایر فناوری‌های موجود دارد. در صورتی که در پروژه های انبوه سازی به دلیل سرعت پایین اجرای عملیات نصب پانل‌های دیوار و سقف و تعدد پانل‌های پلی استایرن بسیار کندتر از سیستم قالب تونلی می‌باشد. هم اکنون با استفاده از روش تونلی انبوه‌سازان با برنامه ریری مات مي نوات بى طبقه را در دو روز آخرا تمايتد. لازم نه ذكر اسستادر دو اسم دور بر لت موا كدر اقذامات در قشم هاف مشلف كا روز والكار هميوشانى هاى لازم بين فعاليتهاى مختلف اجرايى به سهولت و بدون بالا بردن هزینه‌های پروژه امکان پذیر است.

صفحه 30:
هزینه: 1) قطعات قالبی مورد استفاده در سیستم قالب تونلی معمولا چندکاره هستند و می‌توانند برای بخش‌های مختلفی از دیوار یا سقف ساختمان در نظر گرفته شود اما در سیستم ۴ با توجه به باقی ماندن قطعات قالب در ساختمان هزینه تمام شده دیوارها و سقف ها بیشتر خواهد شد. 2) استفاده بیش از حد از میلگرد برای هم‌پوشانی از دیگر محدودیت‌هایی است که سیستم 6۴ را برای انبوه‌سازی نامناسب می‌کند. با توجه به این که برای سهولّت اجرا میلگردهای عمودی کوتاه و با هم پوشانی متعده در نظر گرفته می شوند دور ريز ميلكردها و مصرف آن به طور محسوسى بيش تر از سيستم قالبه تونلى است. ۱ 3) لایه‌های پلی استایرن استفاده شده در سیستم ۱6۴ با ضخامت وچگالی بالا به دلیل بحث صرفه‌جویی 6 مصرف انرزى نيست بلكه بيشتر به خاطر تامين مقاومت مورد نياز قالب‌ها در مقایل فشار بسن آاست که همين موضوع باعث بالا رفتن هزينه كلى ساختمان خواهد باند. در صورتي كه در سيستم قالب توتلى بعد إن اجرای ساختمان و بتن‌زیژی: با توجه به میزان موزد نیاز: عایق‌های حرارتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و همین امر باعث صرفه جویی در هزینه‌ها می‌شود.

صفحه 31:
4) در سیستم ۱6۴ عدم نیاز به ماشین آلات و ابزار گران قیمت, هزینه های پروژه را کاهش می‌دهد. در حالی که در سیستم قالب تونلی با توجه به سنگین بودن قطعات قالب دیوار و سقف مورد استفاده. وجود چرثقیل و دیگر امکانات نصب الزامی است» 5( سیستم ۱6۴ به علت سبک بودن قالب‌ها قابلیت حمل در شعاع زياد را دارد. علاوه بر آن به دلیل قابلیت ضربه پذیری قابل توجه آن‌ها, در حمل و نقل دچار آسیب جدی نمی‌شود. در صورت مونتاژ قالب در محل پروژه, قالب حجم کمتری را اشغال می‌کنند و به سادگی و با هزینه کمتری " حمل مىشوند. در سيستم تونلى نيز صرف نظر از قالبهايى كه در زمان تجهيز كاركاه حمل می‌شوند, به قطعات بزرگ و سنگین نیازی نیست.

صفحه 32:
نقاظ ضعین و قوت. - از نقاط ضعف سیستم قالب تونلی عدم امکان جوابگویی به انتظارات عملکردی پارکینگ هاست. در عمل لازم است برای پارکینگ قضایی مجزا در نظر گرفته شود. اما در سیستم :۱6۴ امکان ایجاد پارکینگ در خود ساختمان وجود دارد.البته باید در طراحی آن ضوابط لازم در نظر گرفته شود تا از نظر مقاومتی در برابر زلزله سازه را دچار مشکل نکند. > هر سیستم تویلی تاسیسات فبل از نی ریزی و در بين قالب‌ها قرار می‌گیرد به همین دلیل امکان دسترسی به مدارهای تاسیسات الکتریکی در دوره بهره‌برداری وجود ندارد و در صورت پروز مشکل در اکثر موارد لازم خواهد بود مدار جایگزینی به صورت روکار اجرا شود در صورتی که در سیستم ۱6 عبور لوله‌های تاسیساتی با سوراخ کردن اسفنج پلی‌استایرن امکان پذیر است. - در سیستم تونلی امکان تغییر ابعاد قطعات پس از تولید منتفی است. در نتیجه در صورت وجود اشتباه در ساخت قطعه تخریب و اجرای مجدد بخش‌های مورد نظر با دشواری و پیچید متعدد همراه است. در صورتی که در سیستم ۱0۴۳ در صورت اشتباه در ساخت قطعه در محل ساخت امکان برش قطعات وجود دارد.

صفحه 33:
نتیجه گیری: 1- هر دو سیستم ۱0۳ و قالب تونلی به دلیل یکپارچگی اتصالات دیوار و سقف. رفتار لرزه‌ای خوبی را از خود نشان می‌دهند اما در مقایسه با یکدیگر, سیستم قالب تونلی به دلیل استفاده از میلگرد کمتر, سبک‌تر بوده و در نتیجه رفتار لرزه‌ای بهتری دارد. 2- در صورت رعایت نکات اجرایی, هر دو سیستم مقاومت خوبی در برابر آتش دارند اما اگر رطوبت بیش از حد مجاز باشد, سیستم ۱6۴ به دلیل داشتن دو لایه عایق پلی‌استایرن و عدم امکان تبخیر رطوبت اضافی, شرایط مخاطره‌آمیزتری نسبت به سیستم قالب تونلی دارد. 3- دو لایه پلی‌استایرن موجود در 6۴, سبب می‌شود که این سیستم عملکرد حرارتی و آکوستیکی بهتری را نسبت به بیستم تونلی از خود نشان دهد 4 در سيستم توئلى به دليل تصب سريعتر قالبها نسبت به سيستم ۱6۲ سرعت اجرابى بالاتزى دارد و برای انبوه‌سازی مناسب‌تر است. 5- در سیستم تونلی به دلیل استفاده کمتر از میلگرد و امکان کاربرد دوباره‌ی قالب‌هاء از منظر مصالح مورد استفاده هزینه کمتری نسبت به سیستم ۱6۴ دارد. اما در سبستم تونلی, ماشین‌آلات مورد استفاده گران قیمت‌تر هستند.

صفحه 34:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان