Shakhsiyat

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “شخصیت”

شخصیت

اسلاید 1: استاد:دکتر محمدحسین شریفی نیاگردآوری:محمد علی رحیمی نداف

اسلاید 2: تعریف شخصیت: مجموعه ی افکاروهیجانات و رفتارهایی ثابت و با دوام که شیوه ی انطباق ما با دنیا را نشان میدهد.

اسلاید 3:

اسلاید 4: موضوعات و سئوالات مطرح در هر نظریه آیا شخصیت فطریست یا آموختنی؟ آیا هشیار است یا نا هشیار؟ آیا تحت تاثیر عوامل درونیست یا بیرونی؟

اسلاید 5:

اسلاید 6: زیگموند فروید(1939-1856)معمار نظریه ی روانکاوی – روان پویایشخصیت در نگاه فروید:ماهیتی ناهشیار دارد که از سیر تحولی مرحله ای پیروی می کند.همچنین او عقیده دارد:ذهن ناهشیار کلید فهم رفتارانسانها است و رویاها واشتباهات لپی (لغزشهای کلامی فرویدی)نمونه ایی از فاش کنندگان ذهن ناهشیارآدمییند

اسلاید 7:

اسلاید 8: مکانیسمهای دفاعی ایگو برای حل تعارض الزامات واقعیت با خواسته های اید و سوپر ایگو از یک رشته راهبردها استفاده می کند که استفده ی معتدل از آنها زیانبار نیست. مکانیسمهای دفاعی که با قلب کردن ناهشیارانه ی واقعیت اضطراب را کم می کنند واپس رانی(سرکوب):قویترین مکانیسم که ایگو تکانه های نامقبول اید را از آگاهی بیرون می راند و به ناهشیار می فرستد (بنیان تمام مکانیسمهاست).دلیل تراشی:ایگو انگیزه ی مقبول تری را جایگزین انگیزه ی کم مقبول میکند.جابه جایی:ایگو احساسات خودیش نسبت به شیء نامقبئل را روی شیءمقبول تری خالی می کند. والایش:ایگو تکانه ای را که مقبولیت اجتماعی داردرا جایگزین تکانه ی نا مقبول می کند.فرافکنی:ایگو کاستی ها و مشکلات و اشتباهات خود را به دیگران نسبت می دهد.واکنش وارونه:ایگو انگیزه ی نا مقبول را به انگیزه ی متضادش تبدیل می کند.انکار:ایگو واقعیتهای اضطراب آور را تصدیق نمی کند.واپس رانی:ایگو هنگام فشار روانی به دوره رشدی قبلی بر می گردد تا دوباره احساس امنیت کند.

اسلاید 9: مراحل رشد فرویدی (براساس تغییر نواحی شهوت زا)مرحله دهانی(18ماه اول):مرکز اذت طفل دهان است و با مکیدن و جویدن وگاز گرفتن تامین لذت می کند و از تنش رهایی می یابد.مرحله مقعدی(18-36ماهگی):مرکز لذت مقعد و اعمال دفعی آن است .به نظر فروید تمرین دادن عضلات مقعد تنش را کم می کند.مرحله آلتی(3-6سالگی):یا فالیک(آلت مردانه):مرکز لذت روی اندام تناسلی متمرکز است و عقده اذیپ و الکترا در این مرحله مطرح می شود که کودک می خواهد جای والد همجنس خود باشد و از محبتهای والد همجنس خ.یش بهره مند شود.در آخر این مرحله همانندسازی با والد همجنس جای عقده ادیپ قرار می گیرد.مرحله نهفتگی(6تا بلوغ):میل جنسی فرو مینشیند و کودک به دنبال مهارتهای اجتماعی و عقلانی میرود و در این مرحله استرس و تعارض کم میشود.مرحله تناسلی(بلوغ به بعد):زمان بیداری دوباره میل جنسی و منبع لذت جنسی کسی بیرون از خانواده است .حل مشکلات بطورصحیح در این مرحله باعث میشود که فرد رابطه عاشقانه مستقل و صمیمی داشته باشد

اسلاید 10:

اسلاید 11: هورنای:عوامل اجتماعی فرهنگی نقش مهمی در تحول شخصیت دارند.او عقیده داشت که مفهوم غبطه قضیب درست نیست چون مردان بودهاند که زنها رو توصیف می کرده اند حتی مردان غبطه رحمی دارند. او انگیزه ی وجودی انسان را نیاز امنیت دانست نه نیاز جنسی یا پرخاشگرانه و راه کم شدن اضطراب رسیدن به امنیت است. یونگ:او به ناهشیار عقیده داشت ولی می گفت:فروید نقش ذهن ناهشیار در شخصیت را دست کم گرفته است .ولی یونگ ریشه های شخصیت را به زمان پیدایش انسان بر می گرداند.ناهشیار جمعی:لایه ی غیر شخصی و بسیار عمیق ذهن ناهشیار که به دلیل یکی بودن آباء و اجداد انسانها تمام بشریت در آن اشتراک دارند.کهن الگوها:عقاید و تصوراتی که بارهیجانی داشته ودرناهشیار جمعی جا دارند .اینها برای انسانها معانی نمادین مهمی دارند مثل:آنیما(زن).آنیموس(مرد).ماندالا.سایه.آلفرد آدلر: عقیده به روانشناسی فردی داشته و اهداف و مقاصد هستند که به مردم انگیزه می دهند ومردم خالق زندگی خود هستند وهشیارانه زندگی می کنند وعوامل اجتماعی در شخصیت مهم هستند مهمتر از انگیزه جنسی . او معتقد است که همه دنبال برتری,انطباق,بهبودیافتن وتسلط بر محیط هستند وبا جبران,سعی می کنند کمبودها وحقارتهای خود را بر طرف کنند.

اسلاید 12:

اسلاید 13:

اسلاید 14: دیدگاه شناختی اجتماعی بندورا رفتار,محیط و عوامل شخصی/اجتماعی درفهم شخصیت مهم هستندجبرگرایی دوسویه:بندورابرتاثیرات دوسویه رفتار,محیط وشناختی/شخصی تاکید دارد.بندورا یادگیری مشاهده ای رامهمترین یادگیری انسان می داندواین مشاهدات ,بخش مهمی ازشخصیت مارا می سازند.کنترل شخصی:انسان علی رغم تغییرکردن محیط می تواند رفتارش را تنظیم وکنترل کند.سه جنبه ی کنترل شخصی دراین دیدگاه:1-تاخیر کامروایی:توانایی به تاخیرانداختن خواسته ها,برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب در آینده.2-خود اثرگذاری:اعتقاد به این که می توانیم برشرایط غلبه کرد ونتایج مثبتی بدست آوریم.3-محل کنترل:آیا شخصی ,نتایج راحاصل عملکرد خودش(کنترل درونی)می داند یا حاصل وقایع خارج از کنترل خودش(کنترل بیرونی)می داند.

اسلاید 15: الف:نادیده گرفتن نقش شناخت درشخصیتب:کاهش گرا هستند.ج:بیش از حد مکانیکی هستند.د:بیشتر به خصوصیات متغیر شخصیت می پردازند تا خصوصیات ثابت وبادوام آن.و:توجه نداشتن به جنبه های خلاقانه

اسلاید 16: راجرز معتقدبود که اکثر آدمها درپذیرش احساسات حقیقی و بالفطره ی مثبت خود مشکل دارند.همچنین راجرز بر تبدیل شدن انسان به شخص تمام وکمال تاکید می ورزید وگرایش اصلی انسان را شکوفایی,ماندن,بالابردن کیفیت زندگی می دانست و درفطرت هر انسانی است.خودپنداره:ادراک کلی شخص ازرفتارها,توانایی ها و شخصیت خودش است.وهرچه خودپنداره از خود آرمانی فاصله بیشتری داشته باشد ناسازگاری شدیدتر است.راجرز برای ایجاد خود پنداره مثبت سه روش پیشنهاد می کند:1-توجه مثبت نامشروط:پذیرفتن دیگران,بها دادن به آنها ومثبت بودن دربرابر آنها,صرف نظر از رفتارشان واین نوع توجه باعث می شود احساس ارزشمندی خود شخص افزایش یابد.2-همدلی:شنونده ی مثبت بودن ودرک احساسات حقیقی دیگران.3-خلوص:بازبودن دربرابر تجارب و کنار گذاشتن ظاهرسازی ها و وانمود کردن ها.

اسلاید 17:

اسلاید 18: * شوخ طبعی فلسفی به جای شوخ طبعی خصمانه.* اشتباه نگرفتن وسیله با هدف.داشتن ارزش ها ونگرش های دموکراتیک.* گرایش به برقرار کردن روابط صمیمانه با چند آدم خاص و دوست داشتنی,به جای رابطه برقرار کردن با یک مشت آدم سطحی.* خلاقیت زیاد ,مقاومت دربرابر همرنگی فرهنگی ,درنوردیدن محیط به جای کنار آمدن صرف با آن.* داشتن نگرش نوین وغیرقالبی در مورد مردم وامور .* داشتن تجارب عارفانه و معنوی نه لزوما مذهبی ,همانند شدن با بشریت وملاحظه کاری شدید اجتماعی.واقع نگری,خودپذیری وپذیرش دیگران ودنیای طبیعی ,آنگونه که هست .* مسئله محوری به جای خود محوری .* نیاز به حریم خصوصی ,خود مختاری و استقلال.

اسلاید 19: عزت نفس:ارزیابی کلی شخص از ارزشمندی یا خود انگاره اش می باشد. عزت نفس هم ثابت است وهم در بعضی مواقع نوساناتی پیدا می کند. عزت نفس در همه وجود دارد ولی برخی عزت نفس شان در جاهایی متغییر می شود. نداشتن عزت نفس بر توان آدمها درکنار آمدن بر الزامات زندگی اثر می گذارد. عزت نفس زیاد وکاذب هزینه دارد.

اسلاید 20:

اسلاید 21:

اسلاید 22: نظریه های صفتی می گویند : شخصیت ازگرایشات کلی و ماندگاری تشکیل می شود که پاسخ های خاصی را فرا می خوانند,مردم خودشان را بر اساس شیوه ی اصلی رفتار کردن خود توصیف می کنند.بقراط : انسان دارای چهارشخصیت اصلی است .1-صفراوی(تند مزاج).2-بلغمی(خونسرد).3-دموی(خوشبین).4-سوداوی(بدبین).

اسلاید 23: دیدگاه آلپورت در باب صفات هرکس صفات شخصیتی خاصی دارد که تعیین این صفات می تواند رفتار آدمها را در موقعیت های مختلف پیش بینی کند. آلپورت 450 صفت شخصیتی را بر شمرده ولی آنها را به سه دسته ی اصلی تقسیم کرده الف : صفات اصلی : صفاتی که از دیگر صفات قوی تر و غالب تر ند و بر شخصیت آدمها سایه می افکند.ب : صفات مرکزیج : صفات ثانویه : نسبت به بقیه از اهمیت کمتری بر خوردارند.

اسلاید 24: ابعاد شخصیتی هانس آیزنک الف : درون گرایی – برونگرایی ب : ثبات – بی ثباتی(بعد روان رنجوری خویی) ج : روان پریشی خویی

اسلاید 25: پنج عامل شخصیتی بزرگ یا پنج ابر صفت تجربه گرایی جدیت برونگرایی خوشایندی روان انجوری خویی(ثبات هیجانی)

اسلاید 26: انتقادات وارده بر نظریه ی صفت الف : این دیدگاه ناقص است. ب : تنها صفات شخصیت را نمی سازنند بلکه وضعیت نیز کار ساز است.روی همین حساب امروزه اکثرروانشناسان حوزه ی شخصیت ,تعامل گرا شده اند ,آنها معتقدند صفت و وضعیت هر دو برای فهم شخصیت لازم هستند.

اسلاید 27:

اسلاید 28: توسط هرمن رورشاخ 1921 ابداع شد و آزمون فرافکن مشهوری است که شخصیت آزمون دهنده بر اساسادراک وی از لکه جوهر بررسی می شود که 10 کارت است 5سیاه و سفید و5 رنگی وهر کارت جئاگانه ارائه می شود .بعد از ادعائهای آزمودنی ,به شخصیت او می رسند.این آزمون مخالفانی دارد ,به علت پایین بودن اعتبار وپایایی آن .موافقانی هم دارد ,به علت آزادی پاسخ دهی و رسیدن به ناهشیار آزمودنی.

اسلاید 29: توسط هنری موری و کریستین مورگان 1930 ابداع شد.آزمودنی باید برای هر تصویر ,داستانی بسازد و این داستان ها خصوصیات شخصیت او را نشان می دهند.

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید