شفاعت
اسلاید 1: شفاعتعدل الهیمجموعهآثاراستادشهيدمطهرى، ج1، ص: 243
اسلاید 2: به نام غافر ، شافع و رب العالمین
اسلاید 3: طرح سوال و شبهات
اسلاید 4: ايراد و اشكالشفاعت با توحيد در عبادت منافات دارد و اعتقاد به آن نوعى شرك است(وهّابيها)شفاعت نه تنها با توحيد در پرستش نمىسازد، بلكه با توحيد ذاتى نيز ناسازگار است زيرا لازمه اعتقاد به شفاعت اين است كه رحمت و شفقت شفيع، بيشتر و وسيعتر از رحمت خدا دانسته شود؛ اعتقاد به شفاعت موجب تجرّى نفوس مايل به گناه، بلكه موجب تشويق آنها به ارتكاب گناه است.
اسلاید 5: ايراد و اشكالقرآن كريم شفاعت را باطل شناخته و مردود دانسته است. قرآن روز رستاخيز را چنين معرفى مىكند: در آن روز هيچكس از ديگرى دفاع نمىكند و شفاعتى هم دركار نيست بقره/ 48 و 123شفاعت با اصلى كه قرآن كريم تأسيس فرموده و سعادت هر كسى را وابسته به عمل خودش دانسته و فرموده: و ان ليس للانسان الّا ما سعى (نجم39)منافات دارد.
اسلاید 6: ايراد و اشكاللازمه صحت شفاعت اين است كه معتقد شويم خدا تحت تأثير شفيع قرار مىگيرد و خشمش تبديل به رحمت مىگردد، در حالى كه خدا انفعال پذير نيست، تغيير حالت بر او راه ندارد و هيچ عاملى نمىتواند در او اثر بگذاردشفاعت، استثناء در قانون خداست و حال آنكه قانونهاى خدا كلّى و لا يتغيّر و استثناء ناپذير است: و لن تجد لسنّة اللّه تبديلا(فتح23)
اسلاید 7: نقض قانون
اسلاید 8: عوام و شفاعت (پارتی بازی)بسيارى از عوام مردم، شفاعت انبياء و ائمه (عليهم السلام) را چنين مىپندارند؛ مىپندارند كه پيغمبر اكرم (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) و امير المؤمنين (ع) و حضرت زهرا (سلام اللّه عليها) و ائمه اطهار خصوصا امام حسين (ع) متنفّذهايى هستند كه در دستگاه خدا اعمال نفوذ مىكنند، اراده خدا را تغيير مىدهند و قانون را نقض مىكنند.اگر كسى گمان كند كه تحصيل رضا و خشنودى خداى متعال راهى دارد و تحصيل رضا و خشنودى فرضاً امام حسين (ع) راهى ديگر دارد و هر يك از اين دو، جداگانه ممكن است سعادت انسان را تأمين كند، دچار ضلالت بزرگى شده است.
اسلاید 9: عوام و شفاعتخدا با انجام دادن واجبات مانند نماز، روزه، حج، جهاد، زكات، راستى، درستى، خدمت به خلق، برّ به والدين و امثال اينها و با ترك گناهان از قبيل دروغ، ظلم، غيبت، شرابخوارى و زنا راضى مىگردد ولى امام حسين (ع) با اين كارها كارى ندارد، رضاى او در اين است كه مثلا براى فرزند جوانش على اكبر (ع) گريه و يا لااقل تباكى كنيم؛ حساب امام حسين از حساب خدا جداست.
اسلاید 10: عوام و شفاعتتحصيل رضاى خدا دشوار است، زيرا بايد كارهاى زيادى را انجام داد تا او راضى گردد ولى تحصيل خشنودى امام حسين (ع) سهل است، فقط گريه و سينه زدن؛ و زمانى كه خشنودى امام حسين (ع) حاصل گردد او در دستگاه خدا نفوذ دارد، شفاعت مىكند و كارها را درست مىكند، حساب نماز و روزه و حجّ و جهاد و انفاق فى سبيل اللّه كه انجام ندادهايم همه تصفيه مىشود و گناهان هرچه باشد با يك فوت از بين مىرود!
اسلاید 11: و باز مظلومیت حسین علیه السلامامام حسين (ع) كشته نشد براى اينكه- العياذ باللّه- دستگاهى در مقابل دستگاه خدا يا شريعت جدّش رسول خدا بوجود آيد، راه فرارى از قانون خدا نشان دهد. شهادت او براى اين نبوده كه برنامه عملى اسلام و قانون قرآن را ضعيف سازد. بر عكس، وى براى اقامه نماز و زكات و ساير مقرّرات اسلام از زندگى چشم پوشيده به شهادت تن داد.خود حضرت در فلسفه قيامش مىفرمايد:من از روى هوس و جاه طلبى قيام نكردهام، خروج و قيام من به منظور اصلاح در امّت جدّم مىباشد، مىخواهم كه به نيكى امر كنم و از بدى نهى نمايم
اسلاید 12: انواع شفاعت
اسلاید 13: شفاعت رهبری و مغرفت شفاعت «رهبرى» يا شفاعت «عمل»:شفاعتى است كه شامل نجات از عذاب و نيل به حسنات و حتى بالا رفتن درجات مىباشدشفاعت «مغفرت» يا شفاعت «فضل»:شفاعتى است كه تأثير آن در از بين بردن عذاب و در مغفرت گناهان است و حدّاكثر ممكن است سبب وصول به حسنات و ثوابها هم بشود ولى بالا برنده درجه شخص نخواهد بود و اين همان است كه درباره آن، رسول اكرم (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) فرموده است:من شفاعتم را براى گناهكارانى از امّت كه مرتكب گناه كبيره شدهاند ذخيره كردهام، اما نيكوكاران مورد مؤاخذه قرار نمىگيرند
اسلاید 14: شفاعت رهبرىدر آخرت نه تنها اعمال، تجسم پيدا مىكنند بلكه «روابط» نيز مجسم مىگرددروابط معنوىاى كه در اين جهان بين مردم برقرار است در آن جهان صورت عينى و ملكوتى پيدا مىكنندزمانى كه يك انسان سبب هدايت انسانى ديگر مىشود رابطه رهبرى و پيروى در ميان آنان در رستاخيز به صورت عينى در مىآيد و «هادى» به صورت پيشوا و امام، و «هدايت يافته» به صورت پيرو و مأموم ظاهر مىگردد. در مورد گمراه ساختن و اغواء هم همينطور است
اسلاید 15: شفاعت رهبرىقرآن كريم مىفرمايد:روزى كه هر مردمى را با پيشواى ايشان مىخوانيم(اسراء71)هر كسى با پيشواى خودش، يعنى با همان كس كه عملا الگوى او و الهامبخش او بوده است، محشور مىگردددر اين معناى شفاعت است كه رسول اكرم (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) شفيع امير المؤمنين (صلوات اللّه عليه) و حضرت زهرا (سلام اللّه عليها) مىباشد و آنها شفيع حسنين (عليهما السلام) و هر امامى شفيع امام ديگر و شفيع شاگردان و پيروان خويش است؛ سلسله مراتب محفوظ است، ساير معصومين (عليهم السلام) هر چه دارند به توسط رسول اكرم دارند
اسلاید 16: شفاعت رهبرىامام حسين (ع) شفيع كسانى است كه از مكتب او هدايت يافتهاند، او شفيع كسانى نيست كه مكتبش را وسيله گمراهى ساختهاند.همانطورى كه از قرآن كريم گروهى هدايت يافتهاند و گروهى گمراه شدهاند، از مكتب امام حسين (عليه السلام) نيز گروهى هدايت شده و گروهى گمراه گشتهاند و اين مربوط به خود مردم استقرآن كريم، هم شفيع مؤمنان و نيكوكاران است به بهشت سعادت، و هم خصم كافران و مجرمان است به سوى دوزخ؛ واسطهاى است كه آنان را به بهشت برين و اينان را به دوزخ مىكشاند.
اسلاید 17: جاذبه رحمتبايد به اين نكته توجه كنيم كه براى نيل به سعادت، علاوه بر جريان اعمال و گامهايى كه خود انسان برمىدارد، يك جريان ديگرى نيز هميشه در جهان است و آن جريان رحمت سابقه پروردگار استوجود امدادهاى غيبى و تأييدات رحمانى يكى از شواهد غلبه رحمت بر غضب است. مغفرت پروردگار و زايل ساختن عوارض گناه يكى ديگر از شواهد تسلّط رأفت و مهربانى او بر غضب و قهر مىباشد.
اسلاید 18: اصل تطهيردر نظام هستى، يكى از جلوههاى رحمت الهى، نمود تطهير است. دستگاه آفرينش داراى خصيصه شستشو و تطهير است. اينكه درياها و گياهان، گاز انيدريد كربنيك هوا را مىگيرند و جوّ را تصفيه مىكنند يكى از مظاهر تطهير استمغفرت و محو عوارض سوء گناه از اين قبيل است.كفر و شرك نسبت به خدا وقتى كه در دل استقرار پيدا كند، دل را از قابليت تطهير خارج مىسازد
اسلاید 19: اصل سلامتهمواره در جهان، اصالت از آن سلامت و صحت است و مرضها و بيماريها استثنائى و اتفاقيند. در ساختمان هر موجود زنده، قدرتى نهفته است كه به نفع سلامت و تندرستى او فعاليت مىكند و از هستى او حمايت مىنمايد. وجود گلبولهاى سفيد در خون با قدرت دفاعى عجيبى كه دارند شاهد اين مدعاستدر سرشت هر موجودى كه از مسير اصلى خود منحرف گرديده است كششى وجود دارد كه او را بسوى حالت اوليه باز مىگرداند.
اسلاید 20: رحمت عاممغفرت الهى، عامّ است و همه موجودات را- در حدود امكان و قابليت آنها- فرا مىگيرد. اين اصل در فوز به سعادت و نجات از عذاب، براى همه رستگاران مؤثر استقرآن كريم مىفرمايد:«هر كس كه در آن روز از عذاب خدا نجات يابد، مشمول رحمت خدا قرار گرفته است»(انعام 16) يعنى اگر رحمت نباشد، عذاب از احدى برداشته نمىشود.
اسلاید 21: رحمت عامرسول اكرم (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) در خطبهاى كه در اواخر عمر شريفشان براى مسلمين ايراد فرمودند، اين نكته را گوشزد فرمودند كه براى نجات و رستگارى، دو عامل و دو ركن اساسى وجود دارد: عمل و رحمت«اى مردم! بين خدا و هيچكس رابطه خويشاوندى نيست و هيچ رابطه ديگرى هم كه موجب جلب منفعت يا دفع ضرر شود وجود ندارد جز عمل. بنگريد! هيچكس ادعاى گزاف نكند، هيچكس آرزوى خام در دل نپرورد. قسم به خدايى كه مرا به راستى برانگيخت چيزى جز عمل توأم با رحمت خدا سبب رستگارى نمىگردد؛ من خودم هم اگر گناه مىكردم سقوط كرده بودم»
اسلاید 22: رحمت عامرمز مغفرت خواهى رسول اكرم (صلّى اللّه عليه و آله) و ساير انبياء و ائمه معصومين (عليهم السلام) نيز در همان عموميّت و شمول اصل مغفرت است هر كس مقرّبتر است از اين اصل بيشتر استفاده مىكند و بطور كلّى هر كس قربش بيشتر است، از اسماء حسناى الهى و صفات كمال او بيشتر از ديگران استضائه مىنمايدرسول اكرم(ص):«آثارى از كدورت بر قلبم ظاهر مىشود و من در هر روز هفتاد بار از خدا مغفرت مىطلبم»
اسلاید 23: رابطه مغفرت و شفاعتيا ايّها الّذين آمنوا اتّقوا اللّه و ابتغوا اليه الوسيلة (مائده 35)مغفرت الهى مانند هر رحمت ديگر داراى نظام و قانون استبه همان دليلى كه رحمت وحى بدون واسطه انجام نمىگيرد و همه مردم از جانب خدا به نبوّت برانگيخته نمىشوند و هيچ رحمت ديگر هم بدون واسطه واقع نمىشود، رحمت مغفرت هم بىواسطه ممكن نيست تحقق پيدا كند.به همين دليل مغفرت پروردگار هم بايد از طريق نفوس كمّلين و ارواح بزرگ انبياء و اولياء به گناهكاران برسد و اين لازمه نظام داشتن جهان است
اسلاید 24: شرايط شفاعتمغفرت الهى وقتى به خداوند كه منبع و صاحب خيرها و رحمتهاست نسبت داده مىشود با نام «مغفرت» خوانده مىشودهنگامى كه به وسائط و مجارى رحمت منسوب مىگردد نام «شفاعت» به خود مىگيردهر شرطى براى شمول مغفرت هست براى شمول شفاعت نيز هستتنها كفر به خدا و شرك، مانع مغفرت استقرآن كريم : «خدا شرك را نمىآمرزد، و آنچه پايينتر از شرك است براى هر كسى كه بخواهد مىبخشد»(نساء116)
اسلاید 25: شرايط شفاعتاگر ايمان از دست برود رابطه انسان با مغفرت يكباره بريده مىشود و ديگر بهرهبردارى از اين لطف عظيم امكان نخواهد داشت.زمانى كه بر دل آدمى مهر كفر زده شود مانند ظرف در بستهاى مىگردد كه اگر در همه اقيانوسهاى جهان فرو برده شود قطرهاى آب به درون آن نخواهد رفت.باران كه در لطافت طبعش خلاف نيست * در باغ، لاله رويد و در شورهزار خساگر در شورهزار، گل نمىرويد، از كمبود باران نيست؛ از قابل نبودن زمين است.
اسلاید 26: نامحدود بودن رحمت خدا و شرط اساسى لياقت براى استفاده از مغفرت از زبان حاملين عرش الّذين يحملون العرش و من حوله يسبّحون بحمد ربّهم و يؤمنون به و يستغفرون للّذين آمنوا ربّنا وسعت كلّ شىء رحمة و علما فاغفر للّذين تابوا و اتّبعوا سبيلك و قهم عذاب الجحيم «حاملين عرش و آنان كه در گرد عرشند به حمد و تسبيح پروردگارشان اشتغال دارند و به وى مؤمنند و براى كسانى كه ايمان دارند آمرزش مىطلبند كه: پروردگارا رحمت و دانش تو همه چيز را فرا گرفته است پس بيامرز آنان را كه بسوى تو باز آمدهاند و راه تو را پيروى نمودهاند و آنان را از عذاب دوزخ حفظ فرما.»(غافر7)
اسلاید 27: شرايط شفاعتايمان به خدا شرط لازم و ضرورى نيل به شفاعت و مغفرت است ولى شرط كافى نيستهيچكس هم نمىتواند جميع شرايط را به صورت قطعى بيان كند، خدا خودش مىداند و بسقيد «لمن يشاء» و قيد «و لا يشفعون الّا لمن ارتضى»(انبیاء28) خواسته است قلوب را در ميان خوف و رجاء نگهدارد
اسلاید 28: شفاعت از آن خدا استفرق اساسى شفاعت واقعى و حقيقى با شفاعت باطل و نادرست در اين است كه شفاعت واقعى از خدا شروع مىشود و به گناهكار ختم مىگردددر شفاعت حقيقى ، خداوند، برانگيزاننده وسيله يعنى شفيع استدر شفاعت باطل ، گناهكار، برانگيزاننده او استآياتى از قرآن كريم كه مىگويد امكان ندارد شفاعت بدون اذن خدا صورت بگيرد ناظر به همين نكته است قل للّه الشّفاعة جميعا«بگو شفاعت، تمامى مخصوص خداست».(زمر44)مجرم بدون خواست خدا قدرت شفيع برانگيختن ندارد و شفيع بدون اذن او قدرت دم زدن ندارد.
اسلاید 29: توحيد و توسّلاتدر توسل و استشفاع به اولياء خدا اول بايد تحقيق كرد كه به كسى و از كسى باشد كه خداوند او را وسيله قرار داده استهنگامى كه انسان متوسل مىشود يا استشفاع مىكند بايد توجهش به خدا، و از خدا به وسيله و شفيع باشدپس اگر توجه اصيل به شفيع باشد و از ناحيه توجه به خدا پيدا نشده باشد شرك در عبادت خواهد بود.
اسلاید 30: شرايط شفاعتخداى متعال گناهكاران را ارشاد فرموده است كه در خانه رسول اكرم (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) بروند و علاوه بر اين كه خود طلب مغفرت مىكنند، از آن بزرگوار بخواهند كه براى ايشان طلب مغفرت كند.قرآن كريم مىفرمايد: «و اگر ايشان هنگامى كه (با ارتكاب گناه) به خود ستم كردند، نزد تو مىآمدند و از خدا آمرزش مىخواستند و پيامبر هم براى ايشان طلب مغفرت مىكرد، خدا را توبه پذير مهربان مىيافتند.»(نساء 64)آرى، به عمل صالح و تقواى فقط نمىتوان تكيه كرد؛ همانطورى كه رسول اكرم (ص) در آخرين روزهاى زندگى پاكشان فرمودند: «نجات دهندهاى نيست جز عمل و ديگر رحمت خدا».
اسلاید 31: پاسخ به شبهات
اسلاید 32: شبهه1- شفاعت با توحيد در عبادت منافات دارد و اعتقاد به آن نوعى شرك است شبهه2-لازمه اعتقاد به شفاعت اين است كه رحمت و شفقت شفيع، بيشتر و وسيعتر از رحمت خدا دانسته شود؛ شفاعت نه با توحيد عبادتى منافات دارد و نه با توحيد ذاتى، زيرا رحمت شفيع چيزى جز پرتوى از رحمت خدا نيست و انبعاث شفاعت و رحمت هم از ناحيه پروردگار است. (جواب اشكال اول و دوم)
اسلاید 33: شبهه3- اعتقاد به شفاعت موجب تجرّى نفوس مايل به گناه، بلكه موجب تشويق آنها به ارتكاب گناه استهمانطورى كه اعتقاد به مغفرت خدا موجب تجرّى نمىگردد و تنها ايجاد اميدوارى مىكند، اعتقاد به شفاعت هم موجب تشويق به گناه نيست. توجه به اين نكته كه شرط شمول مغفرت و شفاعت، مشيّت خدا و رضاى او است روشن مىكند كه اثر اين اعتقاد تا اين اندازه است كه دلها را از يأس و نوميدى نجات مىدهد و همواره بين خوف و رجاء نگه مىدارد. (جواب اشكال سوم).
اسلاید 34: شبهه4- قرآن كريم شفاعت را باطل شناخته و مردود دانسته است. قرآن روز رستاخيز را چنين معرفى مىكند: در آن روز هيچكس از ديگرى دفاع نمىكند و شفاعتى هم دركار نيستشفاعت بر دو نوع است: باطل و صحيح. علت اينكه در برخى از آيات قرآن شفاعت مردود شناخته شده و در برخى ديگر اثبات شده است وجود دو نوع تصور از شفاعت است؛ قرآن خواسته است اذهان را از شفاعت باطل، متوجه شفاعت صحيح بفرمايد. (جواب اشكال چهارم)
اسلاید 35: شبهه5- شفاعت با اصلى كه قرآن كريم تأسيس فرموده و سعادت هر كسى را وابسته به عمل خودش دانسته و فرموده: و ان ليس للانسان الّا ما سعى منافات داردشفاعت با اصل عمل منافات ندارد؛ زيرا عمل به منزله علت قابلى، و رحمت پروردگار به منزله علت فاعلى است. (جواب اشكال پنجم)
اسلاید 36: شبهه6- لازمه صحت شفاعت اين است كه معتقد شويم خدا تحت تأثير شفيع قرار مىگيرد و خشمش تبديل به رحمت مىگردددر شفاعت صحيح، تصور اين كه خدا تحت تأثير قرار گيرد وجود ندارد، زيرا شفاعت صحيح جريانى است از بالا به پايين. (جواب اشكال ششم).
اسلاید 37: شبهه7- شفاعت يك نوع استثناء قائل شدن و تبعيض و بىعدالتى است، در حالى كه در دستگاه خدا، بىعدالتى وجود ندارددر شفاعت، و همچنين در مغفرت، استثناء و بىعدالتى وجود ندارد؛ رحمت پروردگار نامحدود است و هر كه محروم است از آن جهت است كه قابليت را بكلى از دست داده است؛ يعنى محروميّت از ناحيه قصور قابل است. (جواب اشكال هفتم)
اسلاید 38: اللهم صل علی محمد و علی آل محمد
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.