علوم مهندسی کامپیوتر و IT و اینترنت

شکاف دیجیتالی و جنسیت

shekafe_digitali_va_jensiat

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “شکاف دیجیتالی و جنسیت”

شکاف دیجیتالی و جنسیت

اسلاید 1: شكاف ديجيتالي و جنسيت اميليا نرسيسيانسگروه انسانشناسيدانشكده علوم اجتماعيدانشگاه تهرانenerciss@ut.ac.ir

اسلاید 2: شكاف ديجيتالي و جنسيت چكيدهتغيير تفكر فرهنگي و اقتصادي، نتيجه تكنولوژي نوين ارتباطات و اطلاعات (ICT) است. تغييرات فرهنگي و اقتصادي مي تواند شامل رقمي شدن (digitization)، گستردگي دانش، جهاني شدن، مجازي شدن و مشتري مداري باشد. به نظر مي رسد كه وارد دوره جديدي شده ايم كه مي توان آن را دوره پسا صنعتي ناميد. در نظريه پردازي هاي پسا تجدد گرايانه قرائت هاي نوين از الگوهاي شناختي و فرهنگي وجود دارد.تكنولوژي در هيچ برهه اي از زمان جنبه خنثي نداشته است. در عصر جديد نيز تكنولوژي اطلاعاتي و ارتباطي توان توسعه الگوهاي جديد در سطوح متفاوت را در جامعه دارد. ديدگاه هاي خوشبينانه و بدبينانه اي در مورد تغييرات نوين وجود دارد. ديدگاه خوشبينانه به توان رهائي بخشي كه در تكنولوژي جديد ارتباطات و اطلاعات نهفته است، مي پردازد در حاليكه ديدگاه بدبينانه در مورد شكاف ديجيتالي در دو سطح بحث مي كند. در سطح اول تفاوت بين ”دارا“ ها و ”ندار“ ها و امكان دسترسي به تكنولوژي جديد و در سطح دوم به درجه مهارت ها و الگوهاي استفاده از تكنولوژي جديد مي پردازد.موضوع جنسيت، بخصوص وضعيت زنان در جامعه و رابطه دو فضاي خصوصي و عمومي، يكي از مسائل مورد بحث در تكنولوژي نوين اطلاعات و ارتباطات است. اگر در دوره تجددگرايي شاهد تحولاتي عميق در فضاي عمومي و خصوصي با محوريت زنان بوديم، ظهور رايا رابطه (cybercommunication) نيز داراي تاثير مهم در كنش هاي ارتباطي در فضاهاي عمومي را ايجاب مي كند.عمر تعاملات غير شخصي در فضاي سيبرنتيك (رايا سپهر) بزودي به پايان خواهد رسيد. روند ارتباطات الكترونيكي به سوي مشتري مداري و فردگرايي است. محدود شدن يا محدود نگهداشته شدن زنان در فضاي غير عمومي است كه باعث محدود شدن آنان و عدم دستيابي به امتيازات موجود و دستيابي ارتباطات در فضاي عمومي است.آمار نشان مي دهد كه براي اولين بار در تاريخ، استفاده از كامپيوتر در بين زنان آمريكايي بيشتر از مردان آمريكايي است. در آسيا استفاده از كامپيوتر و ايجاد ارتباط اينترنتي معمولا از محل كار (فضاي عمومي) ميسر است و چون زنان آسيايي كمتر از مردان به اين فضا دسترسي دارند لذا آمار نشانگر استفاده 78 درصدي مردان و 22 درصدي زنان از اينترنت مي باشد. نكته پاياني اينكه، تكنولوژي اطلاعات و ارتباطات توان بالقوه آن را دارد تا با وارد شدن به دنياي خصوصي زنان، آنان را به دنياي عمومي ارتباط بدهد و زنان را از قيد و بندهايي كه آنان را وادار به محدوديت هاي اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي، تعليم و تربيت، تعاملات و غيره مي كند، آزاد سازد.واژگان كليدي: پسا تجدد گرايي، پسا صنعتي، رايا سپهر، سيبرنتيك، فضاي عمومي و خصوصي، تكنولوژي ارتباطات و اطلاعات (ICT).

اسلاید 3: موضوعات1- تغييرات اجتماعي2- شكاف رقمي3- شكاف جنسيتي4- هفت مشکل5- واقعیت های مثبت6- توصیه ها

اسلاید 4: Moving From Atoms to BytesMachineMechanical PowerHierachiesCause-effectCommand and controlAssembly line production, welfare stateComputerPower to calculateBinary ThinkingPre-programmedSpeed & precisionRengineering organizationsBrainPower to Think/LearnSelf-organizedLife-long learningNetwork basedVirtual + Real InteractionsStrategic thinkingRisk ManagementMechanics Informatics InfonauticsLate 19th Century, first half 20th CenturySecond half of 20th CenturyLate 20th Century and first decade of 21st Century

اسلاید 5: GLOSSARYEconomy – The social institution that organizes the production, distribution, and consumption of goods and services.Postindustrial Economy – A productive system based on service work and extensive use of information technology.Primary Sector – The part of the Economy that generates raw materials directly from the natural environment.Secondary Sector – The part of the economy that transforms raw materials into manufactured goods.Tertiary Sector – The part of the economy that produces services rather than goods.Global Economy – Economic activity spanning many nations of the world with little regard for national borders.

اسلاید 6:

اسلاید 7: The Second Modern:or the Confusing Story of Society in Transformation“thesecond modern”“postmodern society”(Lyotard, Bauman, Etzioni, Virilio)“reflexive modernity”(Beck, Giddens, Lash)“the third way”(Giddens)“globalization”(Harvey, Robertson, Lash, Urry, Featherstone)“knowledge society”(Drucker, Bell, Sakaiya, Stehr)“post-national”(Habermas)“network society”(Castells )“new economy”(Machlup, Porat, Kelly, deLong...)modified from: Suikkanen et al. Siirtymien palkkatyö, SITRA, 2001.“post-industrial”(Touraine, Bell, Masuda, Toffler, Reich)“information society”(Nora & Minc, Masuda, Naisbitt)

اسلاید 8: شكاف رقمي و تعريف آن: زير بناي شكل گيري مفاهيم ”دارا“ و ”ندار“ جنبه هاي تكنولوژي (زير ساخت، ظرفيت، عرض باند). جنسيت: حضور كمرنگ زنان سياست: تهديدي است براي كشورهايي كه چندان خواهان ورود آزاد اطلاعات نيستند. زبان: سلطه زبان انگليسي يا زبان هاي اروپايي، محدوديتي براي دسترسي به اطلاعات است. سواد: بي سوادي و كم سوادي رايانه اي

اسلاید 9: ارزيابي نرخ بي سوادي بر حسب جنس و منطقه

اسلاید 10: نرخ بي سوادي در بين جمعيت بالغ آسياي جنوبي

اسلاید 11: http://www.interconnection.org/background/statistics.htmتكنولوژي: مقايسه آماري كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه در مورد كاربران اينترنتي

اسلاید 12: Personal computers (per 1,000 people) 1995 1998 1999Europe & Central Asia 4.3 18.2 39.3 Latin America & Caribbean 19.5 32.0 37.7 Middle East & North Africa .. 12.6 25.4 East Asia and Pacific 1.9 6.5 17.0 Sub-Saharan Africa .. .. 8.4 South Asia 0.4 1.5 3.2

اسلاید 13: Internet hosts (per 10,000 people) 1995 1998 1999 Europe & Central Asia .. 2.3 15.5 Latin America & Caribbean 1.2 7.7 14.8 East Asia and Pacific .. 0.3 2.4 Sub-Saharan Africa .. 0.8 2.3 Middle East & North Africa .. 0.1 0.4 South Asia .. 0.0 0.2 http://www.interconnection.org/background/statistics.htm

اسلاید 14: عوامل قابل ملاحظه در بررسي شكاف ديجيتالي در بين ملل متفاوتتعداد و چگالي مهيا كنندگان خدمات اينترنتيميزباني شبكهنرخ كاربران آنلاين اينترنتيشمار سازمان هايي كه از خطوط ارتباطي اجاره اي استفاده مي كنند.تعداد وب سايت ها در كشورهاي در حال توسعهحجم اطلاعات قابل استفاده اينترنتي به زبان محليتعداد كاربران اطلاعات يا محتواي اينترنتي توسط بخش هاي كليدي

اسلاید 15: شكاف ديجيتالي جنسيت نرخ استفاده از اينترنت مهم ترين معيار سنجش شكاف جنسيتي است.كاربران زن در كشورهاي توسعه يافته (باستثناي آمريكاي شمالي) و در حال توسعه در اقليت هستند.38% آمريكاي لاتين25% اتحاديه اروپا19% روسيه18% ژاپن4% خاورميانه

اسلاید 16: درصد استفاده كنندگان مؤنث از اينترنت

اسلاید 17: 0%50%100%Australia Hong Kong, ChinaIndiaJapanMexico New Zealand South KoreaChinese TaipeiUSCanadaSingaporeMaleFemale54.945.1Ratio of Male/Female Internet UsersSource: Report by Neilsen/Net-Ratings, E-marketer, the Korea Internet Information CenterWomen’s Informatization

اسلاید 18: موانع دستيابي زنان به اينترنتسطح سواد و تعليم و تربيتزبان و زمانهزينه محل جغرافيايي و اسكان براي دسترسي به رايانه (اينترنت)هنجارهاي فرهنگي و اجتماعيمهارت در يافتن search))، توليد و نشر اطلاعات

اسلاید 19: The 7Cs 1. Cost 2. Capacity 3. Content 4. Creativity 5. Culture 6. Conflict 7.Censorship 1- هزينه2- توانايي3- محتوي4- خلاقيت5- فرهنگ 6- تضاد7- سانسورهفت مشكل يا چالش زنان (و مردان) محروم جامعه در راه استفاده از ICT

اسلاید 20: آيا كامپيوتر مي تواند از سبك نگارش به جنس نويسنده پي ببرد؟بر اساس سبك نوشتار، تشخيص هؤيت جنسي مؤلف، از طريق توسعه برخي از برنامه هاي كامپيوتري ميسر است.Mosh Koppel با توجه به نتيجه تحقيقات زبانشناسان اجتماعي در مورد نوع به كار گيري زبان توسط زنان و مردان توانسته است الگوريتمي را براي كامپيوتر تعريف كند كه بتواند با دقت 80% جنس نويسنده متن كامپيوتري را تشخيص دهد.

اسلاید 21: الگوريتم1- تعداد واژگان تشكيل دهنده متن را بشماريد.2- هر كدام از واژگان را در امتياز داده شده ضرب كرده سپس مجموع امتيازات را حساب كنيد. “the” (17) “some” (6) “it” (2) “a” (6) ”شماره ها به عدد يا حروف“ (5)3- هر كدام از واژگان را در امتياز داده شده ضرب كرده سپس مجموع امتيازات را حساب كنيد. “with” (14) “for” (4) “s” ملكي (5) ”ضماير ملكي“ (mine, yours, his, hers) (3) “not” و هر واژه اي كه به “n’t” ختم مي شود (4)

اسلاید 22: الگوريتم4- مجموع امتيازات بدست آمده در شماره 3 را از مجموع امتيازات بدست آمده در شماره 2 كم كنيد. 5- امتياز بدست آمده را با تعداد واژگان تشكيل دهنده متن مقايسه كنيد.6- اگر امتياز بدست آمده از تعداد واژگان تشكيل دهنده متن اوليه بيشتر باشد، مؤلف آن احتمالا مرد و اگر كمتر باشد احتمالا زن بوده است.پس اگر گزينه شماره 1 را n و مجموع امتيازات شماره هاي 2و 3 را به ترتيب a و b بناميم حاصل فرمول زير خواهد بود.n> a-b مؤلف احتمالا مرد است. n< a-b مؤلف احتمالا زن است.

اسلاید 23: واقعيت هاي مثبت در مورد تكنولوژي بعضي اوقات نيازبه تكنولوژي ارتباطات اطلاعاتي باعث مي شود تا برخي از كشورها براي دستيابي به تكنولوژي از قبيل برق، كامپيوتر و شبكه هاي اينترنتي اقدام كنند. جنسيـــت: اســتفاده از كاربردهــاي شــبكه مانند پســت الكترونيكي و چت، دختران را تشويق مي كند از دنياي خصوصي به دنياي عمومي و وسيع تر گام بگذارند. سياسـي: به علت جريان آزاد اطلاعات بعضي از كشورها مجبور به قبــول آزادي هاي بيشتري مي شوند. فرهنگي: حضور فعال سازمان هاي مخابراتي باعث مي شود تا مــردم بــا فرهنگ هاي متفاوت فرهنگ هايي كه شايد هيچوقت فرصت بيان خـود را نداشتند آشنا شوند. تعليم و تربيت: شبكه ها دسترســي به متون و منابــع علمــي را در سطــح وسيع تر مهيا مي كند. باعث آشنايي با پارادايم هاي نوين مي شوند.

اسلاید 24: توصيه ها‌(1)تكنــولوژي مـي توانـد چنـان توسـعه پيدا كند كه موانع زبانشناختي را از بين ببرد.نظام تعليم و تربيـت بايد ايــن فرصت را به همــه بدهــد تا از فرهنــگ يكديــگر بيشتر بياموزنــد. (فرهنگ شمال و جنوب).بايد به كشورهاي فقيـر كمــك شــود تا آنــها نيـز بتوانند دسترسـي به ICT از طريق فــن آوريهاي مــربوط بــه ماهـــواره، تلفــــن، لـپ تــاپ هـاي خورشيدي، رايانه هاي ارزان قيمت داشته باشند.

اسلاید 25: توصيه ها‌(2)بايد از طريق ICT صداهاي خاموش اعضاي حاشيه اي جامعه را شنيد و فرهنگ هاي ديگر را در نظر گرفت.كشــورهاي در حــال توسـعه بايد در تجـارت جهاني مشاركت داشته باشند.

اسلاید 26: آيا اين همه كوشش براي دستيابي به ICT لازم است....؟ بله با استفاده مؤثر از ICT مي توان....صداي ناشنيده حاشيه نشينــان اجتماعــي (زنــان و مردان) را به گــوش سياســت مداران و افرادي كه تصميم گيري ها را انجام مي دهند، رساند. قدرت چانــه زنــي و معامله كــردن را در بين ايـن افــراد چنــان توســعه داد تا حــرف ايــن اقشــار در تصميم گيري قدرتمندان به نفع زندگي آنها تغيير كند.

اسلاید 27: با استفاده مؤثر از ICT مي توان....زندگي بهتري را با استفاده از فرصت هايي كه تجارت الكترونيــكي در اختيار زنان و مــردان مي گذارد، بهره برد. دسترسي بهتري به خدمات اساسي از قبيل درمان از راه دور، تــعليم و تربيــت آنــلاين و آفــلاين، تجارت الكترونيكي و دولت الكترونيكي داشت.دسترسي وسيع به دنياي عمومي به صورت آزاد و رها از قيود داشت.

اسلاید 28: متشکرم

اسلاید 29: واقعيت هاي مثبت در مورد تكنولوژي(1)بعضــي اوقــات نيــاز بــه ICT (تكنــولوژي ارتباطات و اطلاعات)، بعضي از كشورها را مجبـور به دسـت يابي سريع به فن آوريهايي از قبيل برق، كامپيوتر و شبكه مي كند كه پيش نياز دسترسي به ICT است. جنسيت: استفاده از شبكه بصورت هاي متفاوت از قبيل پست الكترونيكي، چت و غيره دختران را نيز تشويق به استفاده از ICT مي كند.

اسلاید 30: واقعيت هاي مثبت در مورد تكنولوژي(2)سياسي: به سبب فوران آزاد اطلاعات، بعضي از كشورها مجبور به پذيرش آزادي هايي مي شوند.فرهنگي: از طــريق رســانه ها فرهنــگ هاي متعددي مي توانند راجع به خودشــان صحبت كنند و توضيحات بهتري را به چشــم و گــوش جهانيان برسانند.تعليم و تربيت: شبكه ها، فرصت دســترسي به متــون آموزشــي و فرهنــگي را در دســـترس علاقمندان قرار مي دهند.

اسلاید 31: Introduction Define the subject matterState what the audience will learn in this sessionFind out any relevant background and interest of the audience

اسلاید 32: AgendaList the topics to be coveredList the times allotted to each

اسلاید 33: Overview Give the big picture of the subjectExplain how all the individual topics fit togetherTextTextTextTextTextTextTextTextText

اسلاید 34: VocabularyGlossary of termsDefine the terms as used in this subject

اسلاید 35: Topic OneExplain detailsGive an exampleExercise to reinforce learning

اسلاید 36: Topic TwoExplain detailsGive an exampleExercise to reinforce learning

اسلاید 37: SummaryState what has been learnedDefine ways to apply trainingRequest feedback of training session

اسلاید 38: Where to Get More InformationOther training sessionsList books, articles, electronic sourcesConsulting services, other source

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید