شناخت رنگ
اسلاید 1: شناخت رنگ و استفاده آن در معماری
اسلاید 2: فهرستفیزیک رنگواقعیت رنگ و اثر رنگیهماهنگی رنگ ها مایه های ذهنی رنگدایره رنگتضاد ها
اسلاید 3: فیزیک رنگ
اسلاید 4: نظرات نیوتن در باره رنگ نور
اسلاید 5: رنگ ها از نظر ماهیت به دو دسته تقسیم می شوند: رنگ های کروماتیک: به رنگ های قرمز – آبی – زرد و ترکیبات آنها گفته می شود .
اسلاید 6:
اسلاید 7:
اسلاید 8: رنگ های آکروماتیک : شامل سیاه و سفید و خاکستری حاصل از ترکیب آنها می شود. این رنگ ها در واقع رنگ نیستند بلکه بیرنگ هستند و آوردن رنگ در ابتدای نام آنها حالت مصطلح دارد .
اسلاید 9:
اسلاید 10: رنگهای اصلی
اسلاید 11: رنگهای فرعی
اسلاید 12: رنگهای ترکیبی
اسلاید 13: دایره رنگ
اسلاید 14: هماهنگی (هارمونی) رنگ ها: رنگ هایی که اختلاط آنها با یکدیگر نتیجه ای مشابه مخلوط کردن سه رنگ اصلی با هم دارد، یعنی ایجاد خاکستری می کنند، می توانند ارتباط متعادلی ار نظر بصری با یکدیگر داشته باشند. هارمونی بر اساس هم جواری رنگ هاهارمونی بر اساس رنگ های مکملهارمونی بر اساس طبیعت
اسلاید 15: مکمل ها Complementary: رنگ هایی که مقابل یکدیگر در دایره رنگ قرار دارند به عنوان رنگ های مکمل شناخته می شوند. (مثال: سبز و قرمز). کنتراست بالایی که در رنگ های مکمل وجود دارد انرژی و تحرک زیادی را القا می کند. به ویژه زمانی که رنگ ها را خالص به کار ببریم. اما باید به یاد داشت که این حالت باعث اذیت بیننده نشود. رنگ های مکمل به هیچ وجه مناسب متن نیستند.
اسلاید 16: رنگ های متشابه Analogous: رنگ های متشابه، رنگ هایی هستند که در دایره رنگ در کنار هم قرار دارند. این رنگ ها معمولا با یکدیگر خیلی خوب جور می شوند و صحنه و طرح های زیبایی را به جا می گذارند. این رنگ ها در طبیعت به راحتی پیدا می شوند و هارمونی ای که به وجود می آورند بسیار دل نواز است. به یاد داشته باشید که به هنگام استفاده از این نوع رنگ ها، کنتراست و تضاد کافی را داشته باشید. یک رنگ را به عنوان رنگ اصلی انتخاب کنید، رنگ دوم رنگ حمایت کننده و رنگ سوم (ترکیب شده با سیاه، سفید یا خاکستری) به عنوان مقوی آن.
اسلاید 17: سه گانه ها (ثلاثی یا Triadic ) : این رنگ ها در دایره رنگ در 3 نقطه مساوی قرار گرفته اند. (سه گوشه مثلث متساوی الاضلاع). هارمونی در رنگ های سه گانه کاملا پر تحرک هستند، حتی اگر آن ها بسیار کم رنگ و یا ترکیب شده با خاکستری به کار برده شوند. برای داشتن یک هارمونی سه گانه موفق باید توازن را دقیقا رعایت کرد؛ یک رنگ را رنگ اصلی و دو رنگ دیگر را پایه آن قرار دهید.
اسلاید 18: مکمل های متساوی الساقین Split-Complementary: این مثلث از رنگ ها شاخه ای از رنگ های مکمل هستند. علاوه بر رنگ اصلی دو رنگ هم جوار رنگ مکمل آن را انتخاب می کنیم تا الگوی نتساوی الساقین را داشته باشیم. این روش از ایجاد هارمونی بسیار مقید برای افراد مبتدی است، چرا که مشکل می توان ترکیب بدی از آن ساخت.
اسلاید 19: مستطیل Rectangle یا tetradic: رنگ های مستصیلی چهار رنگ هستند که دو به دو با هم مکملند. این الگوی قوی امکان ایجاد تنوع بسیار زیادی را به وجود می آورد. برای گرفتن نتیجه بهتر یکی از رنگ ها را رنگ اصلی قرار بدهید، همچنین باید توازن را بین رنگ های گرم و سرد رعایت کنید.
اسلاید 20: مربع Square: الگوی مربع شبیه به الگوی مستطیل است، اما هر 4 رنگ در آن در چهار نقطه از دایره به فاصله مساوی از یکدیگر قرار گرفته اند. در این وضعیت نیز اگر یک رنگ را اصلی قرار دهید و توازن رنگ های گرم و سرد را رعایت کنید نتیجه خوبی از آن می گیرید.
اسلاید 21: هارمونی بر اساس هم جواری رنگ ها
اسلاید 22: هارمونی بر اساس رنگ های مکمل
اسلاید 23: هارمونی بر اساس طبیعت
اسلاید 24: مایه های ذهنی رنگ: ترکیبات ذهنی رنگ، یکی از ابزار شناخت طرز تفکر، احساس و کردار شخص است. ساختار درونی فرد، به وسیله رنگها و ترکیبی که به وجود آورده است، منعکس می شود. ترکیبات هماهنگی که از سوی هرکدام از شما ارایه می شود، نظریات ذهنی فردی هستند و مفهوم رنگ ذهنی، همین است. تصویر ذهنی افراد با پوست تیره،چشم قهوه ای، مومشکی تصویر ذهنی افراد با پوست روشن،چشم آبی، موبور
اسلاید 25: 7 تضاد رنگ (کنتراست)
اسلاید 26: کنتراست ته رنگ: براي رسيدن به اين كنتراست كافي است كه از رنگهاي خالص استفاده كنيم. وقتي گفته ميشود رنگهاي خالص، منظور فقط سه رنگ اصلي نيست، بلكه همهی رنگهاي چرخهي رنگ را ميتوان به عنوان رنگ خالص استفاده كرد. شديدترين كنتراست تهرنگ، ميان سه رنگ اصلي قرمز، زرد و آبي است كه هيچ وجه مشتركي از لحاظ رنگين بودن با هم ندارند. بر همين اساس، كنتراست تهرنگ در ميان رنگهاي درجهی دوم يعني سبز، نارنجي و بنفش، كه رنگهاي تركيبي هستند، به مراتب كمتر است. به همین ترتیب در رنگهاي درجهی سوم، كنتراست رنگ، كاسته میشود.
اسلاید 27:
اسلاید 28: کنتراست تیرگی - روشنی تاثيراتي كه كنتراست تيرگي و روشني رنگ بر روي روابط ميان رنگها و مخاطبين يك اثر هنري ميگذارد، پس از كنتراست تهرنگ از اهميتي ويژه برخوردار است. ميزان تيرگي هر رنگ را ميتوان به طور مناسب با يك درجه از خاكستري بينام (خاكستري حاصل از تركيب سياه و سفيد) نشان داد. از اين طريق مي توان به راحتي رنگها را از لحاظ تيرگي و روشني با هم مقايسه كرد.
اسلاید 29: کنتراست تیرگی-روشنی
اسلاید 30: کنتراست رنگهای سرد و گرممعمولاً احساس سردي و گرمي رنگها مربوط به دريافت و تجربهی ما از عناصر موجود در طبيعت است. برخي از رنگها مثل قرمز، زرد و رنگهاي مربوط به آنها را عموماً گرم احساس ميكنيم و رنگهايي مثل سبز، آبي و تركيبهاي مربوط به آنها را معمولاً سرد و خنك احساس ميكنيم. در ميان رنگها ميتوان قرمزنارنجي را به عنوان پرحرارتترين رنگ و سبزآبي را سردترين رنگ احساس كرد. اما براي سردي و گرمي رنگها، هيچ حد و مرزي نميتوان قايل شد، بلكه سرد يا گرم بودن آنها بستگي به رنگهاي هم جوار و حس دروني مخاطب دارد. در هر حال بر اساس دايرهی رنگ با يك خط قطري كه از سبززرد به قرمزبنفش امتداد مييابد، ميتوان يك حد تقريبي را ميان رنگهاي گرم در سمت راست دايره و رنگهاي سرد در سمت چپ دايره تصور كرد.
اسلاید 31: کنتراست رنگهای سرد و گرمرنگهای گرمرنگهای سرد
اسلاید 32: کنتراست رنگ های مکمل وقتي دو رنگ مكمل در كنار هم قرار ميگيرند، تاثيرگذاري آنها به روي هم طوري است كه يكديگر را از نظر درخشش و قدرت فام به شديدترين مرتبه ارتقا ميدهند. همان طور كه قبلاً گفته شد، دو رنگ مكمل در چرخهی دوازدهتایی رنگ، به صورت قطرهاي روبروي هم قرار ميگيرند، مانند زرد و بنفش، قرمز و سبز، نارنجي و آبي. وجود رنگهاي مكمل در يك تركيب بصري ميتواند در ايجاد رابطهی هماهنگ ميان رنگها، نقش مهمي داشته باشد و احساسي از كمال رنگ و درك نو را به وجود بياورد.
اسلاید 33: رنگ های مکمل
اسلاید 34: کنتراست هم زمان(سیمولتانه) كنتراست همزان ناشي از تاثير عمومي رنگها به روي احساس بينايي است و با رابطهی ميان رنگهاي مكمل ايجاد ميشود. وقتي كه ما يك رنگ را ميبينيم، چشم و ذهن ما به طور همزمان، مكمل آن رنگ را پديد ميآورند. البته اين رنگ به صورت ذهني به وجود ميآيد و ملموس نيست بلكه فقط احساس ميشود. وقتي از خاكستريها در تركيب رنگي استفاده ميشود، كنتراست همزمان به نحو موثرتري احساس ميشود. كنتراست همزمان نه تنها در ميان يك خاكستري و يك رنگ خالص به وجود ميآيد، بلكه در ميان دو رنگ كه به طور كامل مكمل يكديگر نيستند نيز اتفاق ميافتد.
اسلاید 35: کنتراست هم زمان
اسلاید 36: کنتراست اشباع(سیری)(کیفیت رنگ) در اين جا منظور از كيفيت، حالت خلوص و اشباع رنگ است. وقتي كه يك رنگ خالص در كنار رنگهاي ناخالص كه با سياه، سفيد و يا مكمل خود مخلوط شدهاند، قرار ميگيرد، كنتراست كيفيت رنگ ايجاد ميشود.
اسلاید 37: كنتراست كميت مربوط به رابطهی متقابل دو يا چند سطح رنگين، از نظر وسعت است. در اين كنتراست، رابطهي بزرگي و كوچكي سطوح رنگين، نقش اصلي را بازي ميكند. زيرا نسبت بزرگي سطح رنگها با يكديگر ميتواند در ايجاد رابطهی هماهنگ ميان آنها مؤثر باشد. دو عامل در ايجاد كنتراست كميت، نقش اساسي دارند: 1. ميزان درخشش و خلوص رنگ 2. ميزان بزرگي سطح يا لكهی رنگيکنتراست سطوح(وسعت)(کمیت رنگ)
اسلاید 38: کاربرد رنگ در معماری اهمیت رنگ در طراحیکاربرد رنگ در نمای ساختمانهماهنگی با نماهای همجواربرطبق هویت معماری بومی
اسلاید 39: کاربرد رنگ در معماری داخلی
اسلاید 40: قرمز(فضاهای غذاخوری....)
اسلاید 41: نارنجی
اسلاید 42: زرد
اسلاید 43: آبی(اتاق خواب و سرویس بهداشتی و ...)
اسلاید 44: سبز
اسلاید 45: بنفش
اسلاید 46: رنگ در شهر رنگ و نقش نمادین در شهررنگ و نور در شهررنگ در فضای سبزرنگ در نقاشی دیواری و تبلیغات
اسلاید 47: فضاهاي تيره و ناهمگونافراد را دچار افسردگي و فشارهاي رواني ناخواسته مي كند . رنگها معاني نمادين دارند و حتي در تصورات ذهني ما نيز هر بنا با رنگهاي خاصي تداعي مي شود.
اسلاید 48: رنگهاي تند و شادفضاهاي كودكانه وجذاب
اسلاید 49: رنگهاي مختلف مي توانند ياد آور آرمانها، معاني و وقايع خاصرنگهاي زرد، سرخ، نارنجي ياد آور فصل پاييز و آغاز مدارس
اسلاید 50: رنگ ونور درشهر
اسلاید 51:
اسلاید 52: رنگ در فضای سبز
اسلاید 53:
اسلاید 54: تنوع و سرزنگی با استفاده از رنگ
اسلاید 55:
اسلاید 56:
اسلاید 57: رنگ در نقاشی دیواری و تبلیغات
اسلاید 58:
اسلاید 59:
اسلاید 60:
اسلاید 61: پایانکانال تلگرامی بانک پاورپوینت های مهندسی رشته عمران و معماری @Bankpptmohandesi
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.