صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
*فیزیک رنگ *واقعیت رنگ و اثر رنگی *#هماهنگی رنگ ها ‎Sb ab’‏ ذهنى رنگ *دایره رنگ ‏*#*تضاد ها

صفحه 4:
فیزیک رنگ

صفحه 5:
نظرات نیوتن در باره رنگ نور

صفحه 6:
رنگ های کروماتیک: به رنگ های قرمز - آبی می - زرد و ترکیبات آنها گفته

صفحه 7:

صفحه 8:

صفحه 9:
. ‏های ادروماتیب‎ vv) شامل سیاه و سفید و خاکستری حاصل از ترکیب آنها می شود. این رنگ ها در واقع رنگ نیستند پلکه پیرنگ هستند و آوردن رنگ در ابت

صفحه 10:

صفحه 11:

صفحه 12:
رنگهای فرعی

صفحه 13:

صفحه 14:
دايره رف

صفحه 15:
هماهنگی (هارمونی) رنگ ها: رنگ هایی که اختلاط آنها با یکدیگر نتیجه ای مشابه مخلوط کردن سه رنگ اصلی با هم دارد, یعنی ایجاد خاکستری ‎Wo‏ کنند, می توانند ارتباط متعادلی ار نظر .بصری با یکدیگر داشته باشند ۰ هارمونی بر اساس هم جواری رنگ ها ‎٠‏ هارمونی بر اساس رنگ های مکمل ۰ هارموتی بر اساس طبیعت

صفحه 16:
رنگ هایی که مقابل یکدیگر در دایره رنگ قرار دارند به عنوان رنگ های مکمل شناخته می شوند. (مثال: سبز و قرمز). کنتراست بالایی که در رنگ های مکمل وجود دارد انرژی و تحرک زیادی را القا می کند. به ویژه زمانی که رنگ ها را خالص به کار ببريم. اما بايد به ياد داشت كه اين حالت باعث اذيت بيننده نشود. رنگ های مکمل به هیچ وجه مناسب =<

صفحه 17:
رن های متشابه ۸۲6۱000۱15: رنگ های متشابه, رنگ هایی هستند که در دایره رنگ در کنار هم قزار دازند. این زنگها:معجولا با یکدیگر خیلن خوب جور می شوند و صحنه و طرح های زیبایی را به جا می گذارند. این رنگ ها در طبیعت به راحتی پیدا می شوند و هارمونی ای که به وجود می آورند بسیار دل نواز است. به ياد داشته باشید که به هنگام استفاده از این نوع رنگ هاء کنتراست و تضاد كافى را داشته باشيد. یک رنگ را به عنوان رنگ اصلی انتخاب کنید. رنگ دوم رنگ حمایت ‎aa‏ ‏و رنگ سوم (تر شده با سیاه, سفید یا خاکستری)

صفحه 18:
اين رنگ ها در دایره رنگ در 3 نقطه مساوی قرار گرفته اند. (سه گوشه مثلت متساوی الاضلاع). ‎Hal sol) atch Sit ead‏ يز ‎ar‏ ‏هستند, حتی اگر آن ها بسیار کم رنگ و یا ترکیب شده با خاكسترى به كار برده شوند. براى داشتن يك هارمونى سه كانه موفق بايد توازن را دقيقا رعایت کرد؛ یک رنگ را رنگ اصلی و دو رنگ دیگر را يايه آن قر ۱ دهید. .

صفحه 19:
مکمل های متساوی ‎:Split-Complementary (sll‏ اين مثلث از رنگ ها شاخه ای از رنگ های مکمل هستند. علاوه بر رنگ اصلی دو رنگ هم جوار رنگ مکمل آن را انتخاب می کنیم تا الگوی نتساوی الساقین را داشته باشیم. اين روش از ایجاد هارمونی بسیار مقید برای افراد مبتدی است, چرا که مشکل می توان ترکیب بدی از آن ساخت. ت ©

صفحه 20:
:tetradic L 6۵۲۵۱9۱6 ‏مستطیل‎ رنگ های مستصیلی چهار رنگ هستند که دو به دو با هم مکملند. این الگوی قوی امکان ایجاد تنوع بسیار زیادی را بو وجود می آورد. برای گرفتن نتیجه بهتر یکی از رنگ ها را رنگ اصلی قرار بدهید, همچنین باید توازن را بین رنگ های گرم و سرد رعایت کنید. ©

صفحه 21:
Square wp الگوی مریع شبیه به الگوی مستطیل است, اما هر 4 رنگ در آن در چهار نقطه از دایره به فاصله مساوی از یکدیگر قرار گرفته اند. در اين وضعیت نیز اگر یک رنگ را اصلی قرار دهید و توازن رنگ های گرم و سرد را رعایت کنید نتیجه خوبی از آن می گیرید. On

صفحه 22:
هارمونی بر اساس هم جواری رنگ ها 10 سس

صفحه 23:
هارمونی بر اساس رنگ های مکمل 10 سا

صفحه 24:
هارمونی بر اساس طبیعت

صفحه 25:
مایه های ذهنی رنگ: برکیبات:ذهبی رنگهیکن از ابزاز شبات طزو شگره احساسن: و کرداز بقمن: است: ساختار درونی فرد, به وسیله رنگها و ترکیبی که به وجود آورده است, منعکس می شود. ‎SUIS‏ اهماهنگی که از سوق هزکدام از شما آزایة‌امی تنود, بطزیاتزدهتی فردق هد روک هی ‎Seal Seam‏ تصوير ذهنى افراد با يوست تصوير ذهنى افراد با يوست تیره,چشم قهوه ای, مومشکی روشن,چشم آبی, موبور

صفحه 26:

صفحه 27:
دسراست به ریت . براي رسيدن به اين كنتراست كافي است که از رنگ‌هاي خالص استفاده كنيم. وقتي گفته مي شود رنگ‌هاي خالص, منظور فقط سه رنگ اصلي نیست, بلکه همه‌ی رنگ‌هاي چرخه‌ي رنگ را مي‌توان به عنوان رنگ خالص استفاده کرد. شدیدترین کنتراست ته‌رنگ, ميان سه رنگ اصلي قرمز, زرد و آبي است که هیچ وجه مشتركي از لحاظ رنگین بودن با هم ندارند. . بر همین اساس, کنتراست ته‌رنگ در ميان رنگ‌هاي درجه‌ی دوم يعني سبز, نارنجي و بنفش, که رنگ‌هاي تركيبي هستند, به مرات تب کمتر است. به همین ترتیب در رنگ‌هاي درجه‌ی سوم: کتتزاست زنگ: كاسته می‌شود.

صفحه 28:

صفحه 29:
‎aS‏ ۱ ۳ تیرگی - روش ‏* تاثيراتي که کنتراست تيرگي و روشني رنگ بر روي روابط میان رنگ‌ها و مخاطبین يك اثر هنري مي‌گذارد, پس از کنتراست ‎Soa‏ از اهميتي ویژه برخوردار است. میزان تيرگي هر رنگ را مي‌توان به طور مناسب با يك درجه از خاكستري بي‌نام (خاكستري حاصل از ترکیب سياه و سفيد) نشان داد. از اين طریق مي توان به راحتي رنگ‌ها را از لحاظ تيرگي و روشني با هم مقایسه کرد.

صفحه 30:

صفحه 31:
کنتراست رنگهای سرد و گرم معمولاً احساس سردي و گرمي رنگ‌ها مربوط به دریافت و تجربه‌ی ما از عناصر موجود در طبیعت است: برخن: از رنگ‌فا مثل قرمز: زرد و رنگ‌هاي مربوط به آنها را عموما گرم احساس مي‌کنيم و رنگ‌هايي مثل سبز, آبي و تركيبهاي مربوط به آنها را معمولاً سرد و خنك احساس مي‌کنيم. در ميان رنگ‌ها مي‌توان قرمزنارنجي را به عنوان پرحرارت‌ترین رنگ و سبزآيي را سردترین رنگ احساس کرد. اما براي سردي و گرمي رنگ‌ها, هیچ حد و مرزي نمي‌توان قایل شد, بلکه سرد یا گرم بودن آنها بستگي به رنگ‌هاي هم جوار و حس دروني مخاطب دارد. در هر حال بر اساس دایرمی رنگ با يك خط قطري که از سبززرد به قرمزینفش امتداد مي‌یاید. مي‌نوان يك حد تقريبي را میان رنگ‌هاي گرم در سمت راست دایره و رنگ‌هاي سرد در سمت چپ دایره تصور کرد.

صفحه 32:
کنتراست رنگهای سرد و گرم

صفحه 33:
کنتراست رنگ های مکمل وقتي دو رنگ مکمل در کنار هم قرار مي‌گيرند. تاثيرگذاري آنها به روي هم طوري است که یکدیگر را از نظر درخشش و قدرت فام به شدیدترین مرتبه ارتقا مي‌دهند. همان طور که قبلاً گفته شد, دوبزنگ در چرخه‌ی دوازده‌تایی رنگ, به صورت قطرهاي روبروي هم قرار مي‌گيرند. مانند زرد ‎oes‏ قرمز و سبز, نارنجي و آبي. وجود رنگ‌هاي مکمل در يك ترکیب بصري مي‌تواند در ایجاد رابطه‌ی هماهنگ میان رنگ‌هاء نقش مهمي داشته باشد و احساسي از کمال رنگ و درك نو را به وجود بیاورد.

صفحه 34:
رنگ های مکمل

صفحه 35:
ee ee ‏کنتراست همزان ناشي از تاثیر عمومي رنگ‌ها به روي احساس بينايي‎ ‏انتت و با زابطه‌ی هیان زنگ‌هاي مکمل ایجاد مي‌شود. وقتي که ما بيك‎ ‏رنگ را مي‌بينيم, چشم و ذهن ما به طور همزمان, مکمل آن رنگ را‎ ‏پدید مي‌آورند. البته این رنگ به صورت ذهني به وجود مي‌آید و ملموس‎ ‏نیست بلکه فقط احساس مي‌شود.‎ وقتي از خاكستري‌ها در ترکیب رنگي استفاده مي‌شود, کنتراست همزمان به نحو موثرتري احساس مي‌شود. کنتراست همزمان نه تنها در میان يك خاکستری و يك رنگ خالص به وجود مي‌آید. بلكه در ميان

صفحه 36:
کنتراست هم زمان لح أ ترات فوم مقن هس كف عمال زع و زفي يز وت سژ ۳ تن ‎Leb cles)‏ ی

صفحه 37:
کنتراست اشباع(سیری)(کیفیت رنگ) در اين جا منظور از کیفیت. حالت خلوص و اشباع رنگ است. وقتي که يك رنگ خالص در کنار رنگ‌هاي ناخالص که با سیاه, سفید و یا مکمل خود مخلوط شده‌اند, قرار مي‌گیرد, کنتراست کیفیت رنگ ایجاد مي‌شود.

صفحه 38:
‎sell‏ امتقابل دو یا چند سطح زنگین: از نظر وسعت استت. دز اين کنتراست, رابطه‌ي بزرگي و ‏اصلي را بازي مي‌کند. زیرا نسبت بزرگي سطح رنگ‌ها با یکدیگر مي‌تواند در ایجاد رابطه‌ی هماهنگ میان آنها مقثر باشد. دو عامل در ایجاد کنتراست کمیت. نقش اساسي دارند: ‏1 میزان درخشش و خلوص ‎Ma ‏میزان بزرگي سطح یا لکه‌ی‎ 2 ‎w ‎

صفحه 39:
کاربرد رنگ در معماری ۶ اهمیت رنگ در طراحی کاربرد رنگ در نمای ساخ هماهنگی با نماهای همجوار برطبق هویت معماری بومی

صفحه 40:
کاربرد رنگ در معماری داخلی

صفحه 41:
00 eC pe ec)

صفحه 42:

صفحه 43:

صفحه 44:

صفحه 45:

صفحه 46:

صفحه 47:
رنگ در شهر نك و نقش نمادين در شير رگا و ور در شیر jw eld poy إنثادر نفاشى ديوارىا 4 تبليفاتا

صفحه 48:
رنگها معانی نمادین دارند و حتی در تصورات ذهنی ما نیز هر ینا با ‎clef‏ خاصی نداعی می شود فضاهای یره و ناهمتون آفراد را دچار افسردگی و فشارهای روانی ناخواسته

صفحه 49:
رنگهای نند و شاد ۲

صفحه 50:
رای محتلف می توانند یاد آور آرمانما, معانی و وقایع خاص رنگهای زرد, سرخ نارنجی با آور فصل پابیز و آغاز مدارس

صفحه 51:

صفحه 52:

صفحه 53:
رگا در فضای سز

صفحه 54:

صفحه 55:
Gy jl ‏و سرزنگی با استفاده‎ cgi

صفحه 56:

صفحه 57:

صفحه 58:
رگا در تفای دهاری و تبليفاتا

صفحه 59:

صفحه 60:

صفحه 61:

صفحه 62:
پایان کانال تلگرامی بانك ياوريوينت هاى مهندسی رشته عمران و معماری ‎@Bankpptmohandesi‏

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان