علوم انسانی و علوم اجتماعیروانشناسی و روانپزشکی

شناسايی گروه های هدف و ارزيابی خانوار

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
یکی از مسئولیت های کارشناس مرلقب سلامت خانواده لین است که نشانه های این اختلالات و مشکلات را آموزش دهند تا توانايى لازم را برای شناسایی آنها کسب نمایند: - آموزش روش های خودمراقبتی - ارتقاء سواد سلامت روان - ارجاع به موقع - پیگیری حوّ ثر - امکان استفاده از خدمات کارشناس سلامت روان و پزشک

صفحه 4:
20006 * شناسایی افراد با استفاده از آزمون هاء معاينه هايا ساير روش ها. - شناسايى افراد بدون علامت و نشانه هاى بيرونى

صفحه 5:
* ترس از انگ اجتماعی اختلال روانپزشکی, مصرف مواد و مشکلات اجتماعی * نگرانی درباره پیامدهای منفی افشاء مشکل یا اختلال * نگرانی از عوارض داروهای روان پزشکی ‎ee‏ \ باورها و نگرش های خرافی در مورد راه های درمان 1 | ‎Sot‏ عدم پذیرش اختلال به دلیل فقدان بینش در مورد بیماری

صفحه 6:
ep eke) 5 لنگ بيمار رولنى به معنى برجسب و لقب اجتماعی است که مردم ناآگاه بر فرد مبتلا به اختلال روانپزشکی می گذارند. * لین برچسب برای بیماران ناراحت کننده و رنج آور است و موجب کناره گیری آنان از اجتماع. سرخوردگی در آنان مى شود. 7 * در موارد اعتیاد به سوء مصرف مواد هم صادق رو

صفحه 7:
جمعیت عمومی جهت بیماربابی و آموزش های لازم * مبتلایان به اختلالات روانبزشکی. مصرف مواد در معرض مشکلات اجتماعی * خانواده افراد مبتلا به اختلالات و مشکلات اجتماعی <<" ىٍسٍس 9" 722222۲۲

صفحه 8:
* گروه هایی که نیازمند دربافت خدمات پیشگیری اولیه: - گروه های آسیب پذیر - دانش آموزان - جوانان - زنان باردار - مادران شيرده - سالمندان - ساكنين محله ها و مناطق حاشيه اى و يرخطر شهرها و.... <<" ىٍسٍس 9" 722222۲۲

صفحه 9:
١ ‏گروه های اسیب پذیر افرادی هستند که در شرابط‎ », pa " دشوار و استرس زا بیشتر دچار آسیب می شوند و ‎iy‏ زوهتر مقاومت حود را از دست می دهند.

صفحه 10:
* ارائه آموزش های لازم به عموم جامعه و ارتقاء سطح آگاهی آنان * شناسایی گروه های هدف: - فرم های غربالگری اختلالات روانپزشکی - غربالكرى اوليه دركيرى با مصرف الكلء سيكار و مواد - مشكلات اجتماعى - شناسنامه سلامت دانش آموزى * ارجاع افراد شناسايى شده به سطوح بالاتر * ارائه آموزش هاى لازم به مبتلايان و خانواده آنها *؟ مراقبت و ييكيرى بيماران * ثبت و كزارش دهى اطلاعات آمارى بيماران

صفحه 11:
کارشناس مراقب سلامت خانواده تشخیص دهنده اختلال و مشکلات نیست بلکه او فقط تعیین می کند که یک فرد مشکوک به ابتلاء است يا خیر (انجام فرآیند غربالگری)

صفحه 12:
روش شناسایی افراد مشکوک * اولین مراجعه (فراخوان) * مراجعین به پایگاه سلامت * تکرار فراخوان دوره ای هر پنج سال یک بار برای ترمیم اطلاعات * علاوه بر افراد به ظاهر سالم و بدون علامت. فرم غربالگری بابد برای موارد زیر تکمیل شود: 0 افرادی بهبود يافته كه قبلاً به اختلالات مبتلا بوده اند و يا مشکل اجتماعی را تجربه کرده اند. ۵ افرادی که در حال حاضر مبتلا هستند. 0 افرادی که به دلیل مشکلات و بیماری های جسمانی به طور مکرر مراجعه می کنند.

صفحه 13:
* «دراین بخش می خواهم سوالاتی در زمينه شرایسط ووانشتأختی و استرس ‎Lad Gl‏ بپرسم» * «هدف از این پرسشگری شناساتی زودرس ناراحتی های اعصاب و روان است. بدین ترتیب می توان از بروز ناراحتی های شدید

صفحه 14:
* «مطالبی که در این جلسه مطرح می گردد فقط مربوط به آرزیابی سلامت و تکمیل پرونده بهداشتی شما است واطلاعات در پرونده شما محفوظ می ماند.» * سوالاتی که از شما پرسیده می شود. در مورد حالت هایی است که در طول ۳۰ روز گذشته تجربه کرده اید.»

صفحه 15:
1 * «یین غربالگری به عنوان یک فرآیند استاندارد برای تمام مراجعان انجام می شود.» * «پاسخگویی باز و صادقانه شمابه تیم سلامت در ارایه خدمات مورد نیاز کمک می کند.»

صفحه 16:
پرسشگر گرلمی: از آزمودنی سوالات زیر را ببرسید. بر روی جملاقی که زیر لن خط کشیده شده و کلماتی که برجسته شده اند تأکید کنید.

صفحه 17:
پاسخگوی گرامی» سوالاتی که از شما پرسیده می شود. در مورد حالتهلیی است که در طول ۳۰ روز گذشته تجربه کرده اید. در ياسخ به هر سوال مى توانید بگوئید همیشه. بیشتر اوقات. كاهى اوقات. بندرت يا اصلاً

صفحه 18:
نمره گذاری این پرسشنامه بدین ترتیب است که برای پاسخ های اصلا بندرت» گاهی اوقات» بیشترا اعداد ۰۰ ۰۱ ۰۲ ۳ و ۴ تعلق می گیرد. مجموع امتیازات هر پرسشنامه می تواند از حدافل صفر تا حداکثر ۲۴ باشد. وقات و هميشه به ترتیب

صفحه 19:
* افرادیکه نمره ۷ یا بالاتر را کسب می کنند به عنوان «غربال مثبت» محسوب می گردند که جهت دریافت خدمات بعدی به پزشک ارجاع می گردد. ‎Mel‏ به ندرت گاهی اوقات بيشتر اوقات هميشه ‎e 9 e 0 ‏صفر‎

صفحه 20:
۱- چقدر در ۳۰ روز گذشته احساس می کردید. مضطرب و عصبی هستید؟ ) همیشه 1 ۲ بیشتر اوقات "1 ۳ گاهی اوقات لا ؟) بندرت لآ اصلاً 0 ‎٩‏ نمی داند/پاسخ نمی دهد لا

صفحه 21:
سوالات غربالگری در حوزه سلامت روان ۲- چقدر در ۳۰ روز گذشته احساس ناامیدی می کردید؟ ‎)١‏ هميشه لا ‏۲) بیشتر اوقات لا ۳ گاهی اوقات "0 ۴ بندرت لا ‎DLA 0 ‎)٩‏ نمی داند/پاسخ نمی دهد لا

صفحه 22:
سؤالات غربالكرى در حوزه سلامت روان ( ۳- چقدر در ۲۰ روز گذشته احساس ناآرامی و بی قراری می کردید؟ ‎)١‏ هميشه لآ ۲ بیشتر اوقات "1 ۳ گاهی اوقات لا ۴ بندرت: لآ ۵ اصلاً لا ‎٩‏ نمی داند/پاسخ نمی دهد لا

صفحه 23:
۴- چقدر در ۲۰ روز گذشته احساس افسردگی و غمگینی می کردید؟ ‎)١‏ هميشه لآ ‏۲ بیشتر اوقات لا ‏۳ گاهی اوقات لا ‏۴ بندرت لآ ‏ذ) اصلاً 0] ‏9) نمى داند/ياسخ نمى دهد []

صفحه 24:
لت | ۵- چقدر در ۳۰ روز گذشته احساس می کردید که انجام دادن هر کاری برای شما خیلی سخت است؟ ‎)١‏ هميشه لآ ”) بيشتر اوقات لآ ۳) گاهی اوقات 0 ؟) بتدرت لآ 0 اصلاً 0] ؟) نمى دانداياسخ نمی دهد لآ

صفحه 25:
۶- چقدر در ۳۰ روز گذشته احساس بی ارزشی می کردید؟ ‎)١‏ هميشه لا ‏۲ بیشتر اوقات "1 ‏۳ گاهی اوقات لا ‏؟) بندرت لآ ‏۵ اصلاً لا ‎(A‏ نمی داند/پاسخ نمی دهد لا

صفحه 26:
\ oa ‏نا‎ i ‏بیماربا ۳ شناسنامه سلامت دانش آموزی‎ * همگام یا ظرح؛مدازس مروج لانت و ‎ax‏ کمک انزار قناننایی «شناسنامه سلامت دلنش آموزی» بر اساس دستورالعمل بسته ست روه سلاست: #انواده مواره طربالكرى سه زاير طيق فرآیند ارجاع و بر حسب شناسایی نوع مشکل. به پزشک و کارشناس سلامت روان ارجاع خواهد داد.

صفحه 27:
علائم اختلالات ‎Pr‏ ‏به طور مداوم و بی دلیل دچار تشویش . دلهره و نگرانی می شود ؟ از موارد زیر دچار احساس ترس و وحشت می شود: تاریکی. ارتفاع. آب . حیوانات . مکانهای بسته. صحبت کردن در جمع در موارد زيل دست به اعمال تکراری میزنید و آنها را با وسواس و حساسیت زیاد انجام می دهد: نقلافت و شستشو : شمارش اعداد و وسایل » مرتب کردن وسایل و نظم دادن به آنها ‏ چک کردن بسته بودن شیر گاز و درب منزل قبلاً دچار حادثه ای شده است که اکنون از یادآوری صحنه های آن دچار وحشت می شود یا راجع به آن کابوس می ببیند ؟ به دردها . مشکلات و بیماریهای جسمانی مبتلا است که پزشکان علت جسمی برای آن نیافته اند و علت آن را عصبی می دانند ؟ احساس غمگینی . اندوه و ناامیدی می کند ؟ زیاد گریه می کند ؟ گوشه گیر است و با کسی ارتباط برقرار نمی کند ؟

صفحه 28:
علائم اختلالات بى دليل و بيش از حد خوشحال است ؟ زياد حرف مى زند و زياد مى خندد ؟ عصبی و پرخاشگر است ؟ به خودکشی فکر می کند ؟ قبلا به خودكشى اقدام كرده است ؟ دست به رفتارهاى خشونت آميز مى زند كه موجب آسيب به خود یا آسیب به دیگران میشود ؟ با خودش حرف می زند ؟ صداهایی را می شنود که دیگران نمی شنوند یا چیزهایی را می بیند که دیگران نمی بینند ؟ معتقد است که دیگران او را تعقیب می کننه و قصد کشتن او و یا آسیب رساندن به او را دارند؟ معتقد است که رئیس جمهور . مام .پیفمبر یا شخص مهمی است ؟ قبلً به خودکشی اقدام کرده است ؟ دست به رفتارهاى خشونت آميز مى زند كه موجب آسيب به خود يا آسيب به ديكر مى شود ؟

صفحه 29:
علائم اختلالات | خی فردى كه هر جند وقت يكبار در بيدارى يا خواب دچار حمله تشنج یا غش عی شود . بیهوش شده ء دست و پا می زند و کف از دهانش خارج می شود . کودکی که در سن مدرسه گاهی مات زده شده و چند لحظه‌به جلیی خیره عی شود سلب و زبلنش رابه حالت غیر ارادی حرکت داده یا می لیسد . كودكى كه به دنبال تب شديد دچار تشنح می شود . کودک در ۴ا ۵ ماهگی گردن نمی گیرد . در۱۰تا ۱۲ ماهگی نمی نشیند . در تا ۵/۱ سالگی راه نمی رود .در ۲ تا ۳ سالگی حرف نمی زند . در ۳ تا ۴ سالگی جای خود را شبها خیس می کند. دانش آموزی که از نظر درسی از همه ضعیف تر است . مرتب مردود می شود و یا از مدرسه اخراج شدء است . مشکلات بند ۴ را هم داشته است . فردی که توهم و هذیان و كفتار غير منطقى دار . صداهایی را می شنود که دیگران نمی شنوند . چیزهلیی را می بیند که دیگران نمی بینند . سوء ظن دارد. فکر می کند دیگران می خواهند او را شند یا همسرش داردبه او خیلنت می کند (برای ین افکار شواهدی موجود ئیست) ۰ رفتارهاى عجيب و غريب دارد . شكلك در عى آورد مبه درو دیوار خیره می شود سبا خودش حرف می زنك يا مى خندد .

صفحه 30:
علائم اختلالات ‎rear‏ فردی که خیلی غمگین وبی حوصله است . تنهلیی را دوست دارد . گریه می کند . مشکلات خواب و اشتها دارد . گاهی اوقات نمی تولند کارهلیش را انجام دهد . لفت تحصیلی دارد . از مدرسه غیبت می کند. از زندكى نااميد است . افکار خودکشی دارد یا به خودکشی اقدام می کند فردی که بدون دلسل عوشعال و پرعرف و پرتعزک است زبی حولری شدیت تاره فارهای وبا 25 هدفی انجام عی دهد . هیچوقت ازبی خولبی وپر کاری خسته نمی شود . خود را مهم عی دلند. مدام آواز و شعر می خواند. خیلی زود عصبانی یا خندان یا گریان می شود فردی که اضطراب دارد و بیقرار است فردی که عصبی و پرخاشگر است. فردی که وسواس دارد. فردی که بدون وجود بیماری جسمی دچار دردهای پراکنده بدنی است. فرد بزرگسالی که رفتار کودکلنه دارد ؛ هوش او کمتر از دیگران است , شغل تدارد . قادربه یادگیری کار جدیدی نیست . مشکلات بند های ۴ و ۵ را داشته است .

صفحه 31:
علائم اختلالات پله قادر نیست امور شخصی خود را انجام دهد ؟ (غذا خوردن : نظافت کردن خود. لباس عوض کردن و تا کنون دچار خمله تشتح شده است که به دنبال آن غش کند و ببهوش شود (حمله صرع) ۲ عا کنون پیش آمده که فرزند خردسال برای چند لحظه حلات بهت زدگی داشته باشد وبه یک نقطه خیره بماند و هشیاری خود را در آن لحظات از دست بدهد ؟ فرزند خردسال از نظر مراحل رشد (سینه خیز رفتن . چهار دست وبا رفتن ‎٠‏ راه رفتن . حرف زدن ) مطابق با سن خود و مانند همسالان خود است ؟ فرزند خانواده بیش از اندازه پر انرژی و فعال است و مدام جست و خیز می کند ؟ فرزندخاناده کارهای زیر را انجام می دهد ۱ آزار حيوانات . تخریب وسایل . دزدی . دروغگویی . فرار از مدرسه یا منزل . آنش افروزی» زورگویی . کتک کاری . پرخاشگری و خشونت . ناخن جویدن فرزند شما لكنت زبان يا تيك دارد ؟ فرزند خانواده ( بعد از سن ؟ سالكى ) ادارو مدفوع خود را كنترل مى كند ؟

صفحه 32:
* کارشناس مراقب سلامت خانواده پس از شناسایی بیمار وضعیت او را در فرم ارجاع ثبت می کند وبه کارشناس سلامت روان و یا پزشک ارجاع می دهد. در لین مرحله داروهای تجهیز شده. دوز داروها و زمان مراجعه بعدی بیمار را در پایین فرم ارجاع ثبت شده و بیمار را همراه لین فرم به کارشناس مراقب سلامت خانواده ارجاع مجدد داده می شود.

صفحه 33:
* ارجاع تنهابه مفهوم فرستادن مراجع‌به یک منبع دیگر نیست؛ بلکه ارجاع یک رابطه دو طرفه است. بدین معنی که. کارشناس مراقب سلامت خانواده می بایست منتظر بازخورد ارجاع بیماربه پزشک و با کارشناس سلامت روان باشد و نتیجه را پیگیری کند.

صفحه 34:
۳0 * اختلال در سطح هوشیاری * توهم و هذیان * خشونت و پرخاشگری به طوری که منجربه آسیب به خود یا دیگران شود * افکار خودکشی با اقدام به خودکشی عوارض شدید داروهای روانپزشکی مسمومیت های ناشی از مصرف مواد و دارو (مصرف الکل و مواد مخدر و مصرف دا بدون تجویز یا بیش میزان تجویز شده توسط پزشک) ارو

صفحه 35:

صفحه 36:
‎years ard‏ ار

51,000 تومان