شیوه ارائه نوشتاری و گفتاری
اسلاید 1: نام درس : شيوه ارائه نوشتاری و گفتارینام منبع : شيوه ارائه مطالب علمي -فنینام مولف : سيد محمدتقي روحاني رانكوهي تهيهكننده:محمد هادی امینی
اسلاید 2: توليد متن اصليجلسه پنجم
اسلاید 3: آنچه در اين جلسه مي خوانيد:1- تولید متن اصلی 2- امکاناتی را که قبل از نوشتن باید فراهم کرد 3- روش کار در تولید متن اصلی 4- روش کار در تهیه پیش نویس 5- روشهای متداول بسط یا پرداختن به موضوع ( در متون علمی – فنی )6- خصوصیات نوشتپار ( پاراگراف )7- ایده ای که در یک نوشتپار از یک متن علمی یا فنی مطرح و تشریح می شود معمولا به چه چيز مربوط است؟8- کنترل کمی 9- روش کار در کنترل کمی 10- کنترل کیفی 11- جنبه هایی که در کنترل کیفی در مورد متون علمی– فنی باید به آنها توجه کرد
اسلاید 4: هدفهاي رفتاري: هدفهاي كلي: توليد متن اصليدانشجو در پايان اين جلسه ميتواند: - مرحله توليد متن اصلي، روش كار و امكانات مورد نياز قبل از نوشتن را بيان نمايد. - روش كار تهيه پيشنويس را بيان كند. - نوشتپار و خصوصيات آن را شرح دهد. - كنترل كمي و كيفي و روش كار هريك را بيان كند.
اسلاید 5: تولید متن اصلی : این مرحله مهمترین و اساسی ترین مرحله کاراست در همین مرحله است که کار دشوار و ظریف تولید متن انجام می شود . تمام عناصر کانال ارائه کننده در این مرحله نقش دارند ( خواه نقش منفی و خواه نقش مثبت )
اسلاید 6: توليد متن اصلي يادداشت كانال ارائه كننده توليد پيش نويسپيش نويس متن اصلي كانال ارايه كننده :كنترل كمي - كيفيكنترل كمي – كيفي تمام شده؟تنظيم ساختار سه بخشيارائه كتبي
اسلاید 7: امکاناتی را که قبل از نوشتن باید فراهم کرد : علاوه بر تهیه وسایل معمول و نیز انتخاب زمان و مکان مناسب امکانات زیر باید آماده گردد : فرهنگ لغات فارسی فرهنگ لغات بیگانه ( یک زبانه )کتاب آیین نگارش کتاب دستور زبان فارسی دائره المعارف فارسی و بیگانهفرهنگ لغات تخصصی فرهنگ لغات فارسی – بیگانه
اسلاید 8: روش کار در تولید متن اصلی : تهیه پیش نویس متن اصلی بازخوانی و انجام اصلاحات ( کنترل کمی و کیفی ) و تهیه نسخه اول درج پانوشت هادرج شکلها و جدولها نوشتن نتیجه و خلاصه نهایی دیگرخوانی و اعمال نظرات منطقی و سازنده دیگران بازخوانی و کنترل کمی – کیفی نهایی ویرایش نهایی و تهیه نسخه نهایی
اسلاید 9: روش کار در تهیه پیش نویس :بررسی درباره طرح اولیه متن اصلی و اعمال تغییرات لازم تصمیم گیری نهایی در مورد توالی منطقی عناوین داخلی ( در سطوح مختلف ) انتخاب یک عنوان داخلی با رعایت توالی منطقی بررسی یادداشتهای مربوط به این عنوان اندیشیدن به خصوصیات مخاطب و هدف اصلی ارائه طرح ایده اصلی ذیل همین عنوان داخلی و مقدمه چینی تعرف مفاهیم و اصطلاحاتی که در طول بحث استفاده می شوند شرح وبسط موضوع با استفاده از عناوین داخلی تر تنظیم درست نوشتپارهای مربوط به نتیجه بحث مطرح شده ذیل همین عنوان داخلی انتخاب عنوان داخلی بعدی با رعایت توالی منطقی و تکرار کار از شماره 4 به بعد
اسلاید 10: روشهای متداول بسط یا پرداختن به موضوع ( در متون علمی – فنی ): بسط مکانی بسط زمانی بسط از مطلب آشنا به ناآشنا ( معلوم به مجهول )بسط از طریق تشابه بسط از ساده به پیچیده بسط از طریق تضاد بسط از علت به معلول ( ا ثر به نتیجه ) بسط از معلول به علت ( نتیجه به اثر )بسط از جزء به کل
اسلاید 11: خصوصیات نوشتپار ( پاراگراف ) :مقداری از متن است که فقط یک ایده ساده را بیان می کند بهتر است اندازه اش بین 100 تا 150 کلمه باشد با یک یا دو جمله اصلی شروع میشود که در آنها ایده اصلی مطرح میشود دارای تعدادی جمله توضیحی است که به کمک آنها ایده طرح شده در جمله های آغازین شرح داده می شود واحد کنترل کمی - کیفی و نیز واحد انتقال اطلاعات است بین هر دو نوشتپار پی در پی باید ارتباط معنایی و انسجام مفهومی و ساختاری برقرار شود هر نوشتپار را می توان یک تصنیف در مقیاس کوچک دانست که به خودی خود کامل است جملات نوشتپار توالی منطقی دارند ( به ویژه در متون علمی- فنی ) که به این ویژگی توالی گوییم.نکات مهم با جملات با معنی تر ، صریح تر ، و با تاکید بیشتر نوشته میشوند . این ویژگی نوشتپار را تاکیدمندی می نامیم .
اسلاید 12: جمله هاي اصلي جمله هاي توضيحي
اسلاید 13: ایده ای که در یک نوشتپار از یک متن علمی یا فنی مطرح و تشریح می شود معمولا مربوط است به : تعریف یک مفهوم، پدیده ، روش یا مسئله رده بندی پدیده یا روشها مقایسه پدیده ها ، روشها و ...تحلیل و بررسی یک پدیده یا روش ارائه مثال از یک پدیده و شرح آن
اسلاید 14: کنترل کمی : نوشتپار در متون علمی – فنی نه باید چنان موجز باشد که مانع انتقال ایده به خواننده شود و نه چنان مفصل که خسته کننده شود و خواننده احساس کند که توضیحات اضافی و نالازم را خوانده است .
اسلاید 15: روش کار در کنترل کمی : شمارش کلمات هر جمله از نوشتپار ایجاد تعادل نسبی در اندازه جملات و در صورت لزوم تقسیم جمله طولانی به دو جمله و بر عکس حذف کلمات و عبارات غیر لازم از هر جمله ایجاد تعادل نسبی در اندازه های نوشتپارهای پی در پی
اسلاید 16: کنترل کیفی : کنترل کیفی را هم باید نوشتپار به نوشتپار انجام داد . این کنترل باید هم از نظر محتوایی و هم از نظر صوری انجام پذیرد .
اسلاید 17: جنبه هایی که در کنترل کیفی در مورد متون علمی– فنی باید به آنها توجه کرد : اعتبار و دقت علمی – فنی وجود ارتباط معنایی و انسجام آنها بین نوشتپارهای پی در پی منطق مندی و صحت استدلالها انتخاب مناسب عنوان اصلی و عناوین داخلی رعایت ویژگیهای سبک و زبان متن علمی – فنی انتخاب درست و بجای کلمات وجود مقدمه مناسب رعایت آیین نگارش استفاده درست و به جا از علائم سجاوندی نوشتن درست ارقام و اعداد درج درست پانوشتها انتخاب معادل اصطلاحات بیگانه و نوشتن صحیح املای آنها درج صحیح نوشتپار منقول وضوح شکلها و جدولها انتخاب محل مناسب برای درج شکلها و جدولها مناسب بودن رسم الخط نوشتن درست فرمولها ، واحدها ، مقیاس ها و کوته نوشتها رعایت حاشیه گذاری مناسب انتخاب رنگ های مناسب برای جوهر
اسلاید 18: پس از کنترل کمی و کیفی پیش نویس اولین نسخه متن اصلی را آماده می کنیم اما بهتر است در این مرحله متن را جهت مطالعه و اظهارنظر به افراد دیگر داد .این افراد باید بصورت زیر انتخاب شوند :فرد یا افرادی با خصوصیات مخاطب یک یا چند نفر با معلومات همسطح با معلومات ارائه کننده در موضوع یک یا چند نفر با معلوملت فراسطح معلومات ارائه کننده در موضوع
اسلاید 19: اجزاء سه بخشي يك ارائه كتبيجلسه ششم
اسلاید 20: 1- بند یا متن پار ( clause) 2- متن پار مرکب یا متن بخش 3- قسمت یا فصل 4- شالوده ارسطویی 5- چند توصیه برای نگارش بهتر 6- اجزای بخش آغازین در یک ارائه کتبی7- اجزای بخش پایانی در یک ارائه کتبی8- اجزاء درون بخش میانی در یک ارائه کتبی9- پانوشت10- انواع پانوشت 11- منظور از نوشتن پانوشت 12- نحوه نوشتن پانوشت استنادی و ارجاعی13- روش استناد یا ارجاع در متون علمی – فنی آنچه در اين جلسه مي خوانيد:
اسلاید 21: هدفهاي رفتاري: هدفهاي كلي: آشنايي با اجزاء سه بخش يك ارائه كتبي دانشجو در پايان اين جلسه ميتواند: - تعاريف بند، متنپار و فصل را بيان كند. - پانوشت و انواع آن را شرح دهد. - اجزاء تشكيلدهنده بخشهاي آغازي، مياني وپاياني ارائه كتبي را نام ببرد.
اسلاید 22: بند یا متن پار ( clause) :به تعدادی نوشتپار ذیل داخلی ترین عنوان در یک شاخه از طرح اولیه بند یا متن پار گوییم . متن پار کمیتی از متن است که خود یک عنوان دارد ودر درونش دیگر عنوانی وجود ندارد و از تعدادی نوشتپار تشکیل شده است .
اسلاید 23: نوشتپار مقدمه نوشتپار رابطنوشتپار اصلي 1نوشتپار اصلي iنوشتذار نتيجه
اسلاید 24: متن پار مرکب یا متن بخش : متن پار ممکن است مرکب باشد یعنی چند متن پار در درون خود داشته باشد . در شکل زیر ساختار متن پار مرکب نشان داده شده است . می توان متن پار مرکب را متن بخش نامید .
اسلاید 25: متن پار 1متن پار iعنوان داخلي تر عنوان داخلي عنوان داخلي تر
اسلاید 26: قسمت یا فصل : روشن است که در یک ارائه با کمیت زیاد مثلا گزارش تفصیلی یا کتاب متن بخش نیز می تواند مرکب باشد یعنی تعدادی متن بخش دارای یک عنوان داخلی که می توان آن را قسمت یا فصل نامید .
اسلاید 27: شالوده ارسطویی :اجزاء متن اصلی یعنی متن پار ، متن بخش و ... و حتی خود نوشتپار باید شالوده ای داشته باشد شامل مقدمه ، شرح و نتیجه که اصطلاحا به آن شالوده ارسطویی می گویند.
اسلاید 28: چند توصیه برای نگارش بهتر : دقت در انتخاب نوع کاغذ ، رنگ جوهر ، حاشیه گذاری مناسب ، خوانانویسی و نقطه گذاری بهگزینی واژه ها و دقت در انتخاب الفاظدرست نویسی واژه ها و پیروی از قواعد منطقی املای فارسی پیروی از دستور زبا فارسی و پرهیز از استعمال کلمات و ترکیبات نادرست ساده نویسی و پرهیز از عبارت پردازی و فضل فروشی کوتاه نویسی و پرهیز از تفصیلهای نابجا حقیقت نویسی و پیروی از منطق و استدلال دقت در مقدمه چینی و نتیجه گیری تیزبینی و باریک بینی تصحیح و وارسی نوشته و حک و اصلاح مکرر
اسلاید 29: اجزای بخش آغازین در یک ارائه کتبی: جلد ( روی جلد )صفحه سفید ابتدایی ( برگ آزاد )صفحه عنوان صفحع رعایت شئون فرهنگی صفحه نظر داوران پیشگفتار اپی نگاشت ( epigraph)صفحه های تقدیم وسپاس صفحه های فهرست مطالب صفحه های فهرست جدولها و شکلها صفحه های فهرست نمادها و نشانه ها ( می تواند در بخش پیوستها گذاشته شود ) چکیده مولف
اسلاید 30: اجزای بخش پایانی در یک ارائه کتبی: پیشنهادات و نظرات پیوستها فهرست منابع چکیده ( به زبان انگلیسی ) صفحه عنوان ( به زبان انگلیسی )صفحه سفید انتهایی جلد ( پشت جلد )
اسلاید 31: اجزاء درون بخش میانی در یک ارائه کتبی:این اجزاء عبارتند از پانوشت ، شکل ، جدول ، نتیجه نهایی و خلاصه نهایی و متن اصلی که جزء اصلی این این بخش است .
اسلاید 32: پانوشت : پانوشت که به آن زیرنوشته ، پی نوشت ، پابرگ ، زیرنویس و پاورقی هم گفته می شود : کلمه ، عبارت ، جمله یا جملاتی است که در پایین متن اصلی در صفحه نوشته میشود و با موضوع مطرح شده در متن صفحه رابطه معنایی و موضوعی دارد . گاه به پانوشت حاشیه هم میگویند .
اسلاید 33: انواع پانوشت : استنادی ارجاعی توضیحی اطلاع دهنده
اسلاید 34: منظور از نوشتن پانوشت : رعایت امانت : در نقل قول و در تلخیص باید منبع مرجع را معرفی کنیم اعتبار بخشیدن به مطلبی که می نویسیم ارجاع دادن خواننده به قسمتی دیگر از متن توضیح بیشتر درباره ایده ای که در متن مطرح شده است دادن اطلاعاتی به خواننده از قبیل : املاء اسامی بیگانه ، معادل بیگانه یک اصطلاح فارسی ، معرفی اجمالی یک شخصیت – یک مکان – یک رویداد و یک برهه تاریخی
اسلاید 35: نحوه نوشتن پانوشت استنادی و ارجاعی: در ساده ترین صورت و صرفنظر از پاره ای جزئیات در بار اول ارجاع یا استناد باید سه مجموعه اطلاع به خواننده داده شود : مشخصات نشرمشخصات مولفمشخصات منبع
اسلاید 36: مشخصات نشرمشخصات منبع مشخصات مولفنوع منبع نام ناشر ويرگول محل نشر ويرگول تاريخ عنوان كتاب ويرگول شماره مجلد ويرگول شماره ويراست ويرگول نام و نام خانوادگي مترجم ويرگول نام ونام خانوادگي مولف ويرگولكتابعنوان مجله ويرگول شماره مسلسل ويرگول تاريخ نقطه ويرگول شماره صفحه (ها) نقطه عنوان مقاله (محصور در علامت ” ” ) ويرگول به همان صورت بالا مقاله از مجلهعنوان روزنامه ويرگول محل انتشار ويرگول تاريخ كامل ويرگول شماره صفحه ويرگول شماره ستون نقطه عنوان مقاله ويرگول به همان صورت بالامقاله از روزنامهشماره مجلد ويرگول تاريخ نقطه ويرگول شماره صفحه (ها) ويرگول عنوان دائره المعارف ويرگولبه همان صورت بالا مقاله از دائره المعارفنام ناشر ويرگول محل نشر ويرگول تاريخ نقطه ويرگول شماره صفحه(ها) نقطه عنوان فرهنگ لغات ويرگولبه همان صورت بالا فرهنگ لغت
اسلاید 37: روش استناد یا ارجاع در متون علمی – فنی : معمولا در متن علمی – فنی به جای استفاده از پانوشت استنادی یا ارجاعی در همان متن به یکی از دو روش زیر عمل می شود :1- ( نام خانوادگی مولف ، شماره منبع در فهرست منابع و شماره صفحه ) مثال : در متن فارسی ( بیرشک ، 7 ، ص 20) در متن بیگانه ( knuth / 8 / p.52) 2- ( نام و نام خانوادگی مولف تاریخ نشر ) مثال : در متن فارسی ( ادیب سلطانی 1365) در متن بیگانه ( tannbaum 1997 )اگر از یک مولف بیش از یک اثر در فهرست آمده باشد آنها را به کمک حروف الفبا مشخص می کنیم . مثال : ( آرام 1358- الف )
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.