علوم مهندسی صنایع پتروشیمی و نفت

صنعت پتروشیمی ایران با رویکرد استراتژیک

environmental_analysis_examining_opportunities_and_threats_iran_petrochemical_industry_with_a_strategic_approach (1)

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “صنعت پتروشیمی ایران با رویکرد استراتژیک”

صنعت پتروشیمی ایران با رویکرد استراتژیک

اسلاید 1: با صلوات بر محمد و آل محمد و عجل فرجهم

اسلاید 2: عنوان پایان نامه :تحلیل محیطی ( بررسی فرصتها و تهدیدها ) صنعت پتروشیمی ایران با رویکرد استراتژیکاستاد راهنما : دکتر علی محمد احمدونداستاد مشاور : دکتر کمال ادیبیدانشجو : مهدی میرمظاهریاسفند ماه 1386

اسلاید 3: سئوالات تحقیقسوالات اصلیمحیط چیست و چه ویژگی دارد؟مهمترین مدلهای تحلیل محیطی کدام است ؟عوامل محیطی موثر بر صنعت پتروشیمی ایران کدام است؟مدل مناسب ارزیابی عوامل محیطی صنعت پتروشیمی چیست؟ فرصتها و تهدیدات صنعت پتروشیمی ایران کدام است؟عوامل راهبردی فرصت زا و تهدید زا چیست؟سوالات فرعیمحاسن و معایب هر یک از مدلهای تحلیل محیطی چیست؟

اسلاید 4: مقدمه صنايع پتروشيميايي سومین صنعت بزرگ دنیا ( با فروشي در حدود 1885 ميليارد دلار )در ایران، مهمترین عامل در صادارت غیرنفتی، صادرات محصولات پتروشیمیایی است.

اسلاید 5: پیشینه تحقیق

اسلاید 6: مراحل و گامهای اصلی تحقیقشناخت صنعت پتروشیمی مطالعه انواع مدلهای تحلیل محیطی ارزیابی مدلهای تحلیل محیطیانتخاب مدل تحلیل محیطی صنعت پتروشیمی ایرانبکارگیری مدل و جمع آوری اطلاعاتشناسایی فرصتها و تهدیدهاشناسایی فرصتها و تهدیدهای راهبردینتیجه گیری و ارائه پیشنهادات

اسلاید 7: تعریف صنایع پتروشیمی به صنایعی اطلاق می شود که در آنها هیدروکربنهای موجود در نفت خام و یا موجود در گاز طبیعی به انواع محصولات پتروشیمیایی تبدیل شود.

اسلاید 8: تعریف صنایع پتروشیمی(ادامه)

اسلاید 9: رشد صنایع پتروشیمیعلت رشد سریع صنایع پتروشیمی را میتوان بدین صورت خلاصه نمود:ارزان و سهل الوصول بودن مواد اولیه که شامل نفت خام، مایعات گازی و گاز طبیعی می باشد.ایجاد پیشرفتهای عمده در صنایع نفت خام که در نتیجه آن تولید مواد جانبی که به عنوان مواد اولیه صنایع پتروشیمی مصرف دارند، افزایش یافت .کاربرد فزاینده محصولات شیمیاییتحقیقات وسیع و تکنولوژی های جدید در صنعت پتروشیمی

اسلاید 10: وضعیت صنعت پتروشیمی ایران صنعت پتروشیمی در ایران قدمتی 50 ساله دارد. ( از سال 1338 )تشکیل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ( در سال 1343 )در حال حاضر شرکت ملی صنایع پتروشیمی ( NPC ) شامل:26 شرکت فرعی با مالکیت 100 درصدی توسط NPC 5 شرکت وابسته با مالکیت 100 – 51 درصدی توسط NPC 22 شرکت خصوصی با مالکیت کمتر از 50 درصدی توسط NPC

اسلاید 11: چشم انداز صنعت پتروشیمی ایران

اسلاید 12: تولید کنندگان عمده جهانی و رقبارتبهنام شرکتکشوررتبه در 500 شرکت برتر دنیامیزان فروش( میلیون دلار )سود( میلیون دلار )1BASEآلمان945311337362Dow Chemicalآمریکا1144630745153Bayerآلمان1633480419844Dupontآمریکا2052849120535Mitsubishi Chemical Holdingsژاپن299212777566SABICعربستان3072086551097Lyondell Chemicalآمریکا349186065318Hanwhaکره جنوبی381170681089Akzo Nobelهلند41816153119410Sumitomo Chemicalژاپن49913748801

اسلاید 13: میزان تولید جهانی محصولات پتروشیمیایی

اسلاید 14: تعریف محیط محیط در برگیرنده قلمرو وسیعی است که نظارت و ارزیابی آن بسیار دشوار و تقریبا ناممکن است ولی مقصود ما از محیط بخش هایی از محیط بیرونی می باشد که بر کسب و کار سازمان اثر می گذارد.تعریف محیط مجموعه عواملی که اثر تعیین کننده بر هدف سیستم دارد ولکن سیستم بر آن کنترل چندانی ندارد را محیط گویند.

اسلاید 15: دسته بندی محیط عوامل محیطی خود به دو نوع تقسیم می شوند:عوامل مستقیم: اثر مستقیم و موثری روی سیستم دارند.عوامل غیرمستقیم: عوامل مستقیم را تحت تاثیر قرار داده و بوسیله آن روی سیستم اثر دارند.براین اساس محیط را میتوان بر دو نوع تقسیم نمود:محیط عمومی یا کلان یا دور: خارج از صنعت مورد نظر بوده و بطور غیرمستقیم بر صنعت اثر می گذارد. عوامل محیط کلان می توانند هم در سطح بین المللی و هم در سطح ملی مطرح باشند. محیط رقابتی یا صنعت یا نزدیک یا خرد: عوامل و نیروهایی است که در صنعت مربوط به سازمان وجود دارد.

اسلاید 16: انواع مدلهای کلان تحلیل محیطی

اسلاید 17: مدلهای تحلیل محیطی خرد ( پنج نیرو )استراتژی رقابتی بدون شناخت از ساختار صنعت و رقبا ممکن نیست. پورتر عوامل موثر در جذابیت یک صنعت را شامل پنج عامل اصلی می داند. هر کدام از این پنج عامل قوی شوند صنعت ما ضعیف شده و هر چه ضعیف تر شوند صنعت ما قوی می شود. Competitive Strategy- Techniques for Analyzing Industries and Competitors

اسلاید 18: مدل پنج نیروقدرت چانه زنی تامین کنندگانشدت رقابت بین رقبای فعلیقدرت چانه زنی مشتریانتهدید تازه واردانتهدید کالاهای جانشین

اسلاید 19: مدل الماس سومین کتاب پورتر با عنوان مزیت رقابتی ملل با این سوال مطرح می شود:چرا برخی ملت ها در برخی صنایع بهتر عمل کرده و نتیجتا در آن دارای مزیت رقابتی می گردند؟پورتر در این کتاب با بررسی 18 صنعت در 100 کشور جهان، سعی در پاسخ به این سوال را دارد و در نهایت مدل الماس ( دیاموند ) را معرفی می کند. Competitive Advantage of Nations - 1990

اسلاید 20: شمایی از مدل الماس سادهشرایط تقاضافاکتورهای درونیصنایع مرتبط و حمایت کنندهاستراتژی، ساختار و رقابتدولتاتفاقات پیش بینینشده

اسلاید 21: توسعه مدلهای الماس گونمنابع رقابت پذیری ملیمنابع رقابت پذیری ملیفاکتورهای انسانیفاکتورهای فیزیکیمدل دوم: نه فاکتورCho(1994)Cho & Moon(2000)مدل اول: الماس سادهPorter(1990)Porter(1998)Porter,Takeuchi & Sakakibara(2000)Porter(2003)محیط ملیحیطه رقابت پذیری ملیمدل چهارم: الماس دوبل دوگانمدل سوم: الماس دوبلRugman(1991)Rugman & D’Cruz(1993)Moon , Rugman & Verbeke(1998)Dunning(2003)محیط بین المللیحیطه رقابت پذیری ملی

اسلاید 22: جمع بندی و ارائه چارچوب نظری مدل کلان: مدل PEETLIشامل:مسائل سیاسی مسائل اقتصادیمسائل زیست محیطیمسائل تکنولوژیکیقوانین و مقرراتمسائل بین المللی

اسلاید 23: جمع بندی و ارائه چارچوب نظری(ادامه)مدل پنج نیروی پورتر( Five Force ) شامل:رقبامشتریانتامین کنندگانجایگزین هاتازه واردین به بازارمدل الماس شامل:شرایط عواملوضعیت صنایع مرتبط و حمایت کنندهدولتشرایط تقاضا

اسلاید 24: روش تحقیق

اسلاید 25: روش تحقیق ( ادامه )

اسلاید 26: جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل اطلاعات

اسلاید 27: مدل تحلیل محیطی صنعت پتروشیمی ایران مدل پیشنهادی برای تحلیل محیطی صنعت پتروشیمی ایران دارای سه لایه می باشد:لایه اول: عوامل خرد ( Four Forces )لایه دوم: سایر عوامل ( FGSD )لایه سوم: عوامل کلان ( PEETLI )

اسلاید 28:

اسلاید 29: مزایای مدل سه لایه ایبه علت در برداشتن فاکتورهای تحلیل محیط کلان، تمامی مزایای مدلهای کلان را دارا می باشد، که از آن جمله میتوان به پیش بینی رفتار متغیرهای کلان در آینده، کشف فرصتهای پنهانی از محیط کلان، انطباق بیشتر با محیط کلان و ... اشاره کرد.از مهمترین معایب مدلهای کلان، مستقل بودن آن از سایر فعالیتهای تحلیل محیطی است. بدین صورت که تحلیل محیط کلان می بایست همراه با سایر فعالیتهای تحلیل محیطی همانند محیط خرد دیده شود، که در این مدل این موضوع بخوبی دیده شده است.دارای قدرت موقعیت یابی در سطح صنعت و ملی

اسلاید 30: مزایای مدل سه لایه ای ( ادامه )از مزایای مدل الماس این است که این مدل ابزاری برای اندازه گیری میزان رقابت پذیری یک صنعت در سطح ملی و مقایسه آن با دیگر کشورهاست که در مدل بومی شده نیز از این مزیت استفاده شده است. امکان تبدیل به مدلهای الماس دوبل و الماس دوبل دوگان مدل بومی شده چون در سطح صنعت بکاررفته و دارای فاکتورهای متنوعی است، معایب مدل پنج نیرو را ندارد.از معایب عمده مدل پنج نیرو این است که مدل فوق شامل منابع شرکت نشده در حالیکه منابع، عامل اساسی در میزان سوددهی در یک صنعت است، ولی در مدل بومی شده در لایه دوم به منابع اساسی رقابت در سطح صنعت مانند فاکتورهای درونی، صنایع مرتبط و حمایت کننده، تقاضا و ... اشاره می شود.

اسلاید 31: مزایای مدل سه لایه ای ( ادامه )در مدل الماس پورتر، دولت نقشی غیرمستقیم داشته، ولی با توجه به نقش دولت در اقتصاد ما، دولت بعنوان یک فاکتور اصلی، در مدل دیده شده است.مدل بومی شده دارای حرکت سیستماتیک از بالا به پایین در 3 سطح بوده که میتواند برای عوامل برنامه ریز و سیاستگذار صنعت پتروشیمی با توجه به ویژگیهای هر سطح مورد استفاده قرار گیرد.دارای رویکرد کلی نگر و سیستمی به محیطبا توجه به وزن محیط و عوامل محیط، میتوان از سطوح مورد نظر با توجه به اولویتها و اهداف استفاده نمود.

اسلاید 32: تعیین فرصتها و تهدیدهای راهبردی

اسلاید 33: تعیین فرصتها و تهدیدهای راهبردی (ادامه)

اسلاید 34: تعیین فرصتها و تهدیدهای راهبردی (ادامه)

اسلاید 35: ماتریس ارزیابی عوامل خارجی ( EFE )

اسلاید 36: ماتریس ارزیابی عوامل خارجی ( EFE ) ( ادامه )

اسلاید 37: ماتریس داخلی و خارجی ( IE )

اسلاید 38: فرصتها و تهدیدهای محیط

اسلاید 39: پیشنهادات جهت ادامه تحقیق تحلیل استراتژیک صنعت پتروشیمی ایران با رویکرد مدیریت زنجیره تامین ( SCM )تدوین استراتژی جدید صنعت پتروشیمی ایرانارائه یک مدل ریاضی یا شبیه سازی برای تحلیل محیط صنعت تحلیل محیط داخلی صنعت پتروشیمی برای محصولات استراتژیک بوسیله زنجیره ارزش ( VC )مقایسه محیط صنعت پتروشیمی ایران با یک کشور منتخب بوسیله مدل تحلیل سه لایه ای ارزیابی کاربران صنعت پتروشیمی ایران از مدل سه لایه ای تحلیل محیطی

اسلاید 40: با تشکر از راهنمایهای استاد راهنما جناب آقای دکتر احمدوندبا تشکر از زحمات استاد مشاور جناب آقای دکتر ادیبیبا تشکر از مرکز تحقیقات و توسعه مدیریت پروژه شرکت توسعه صنایع پتروشیمی ایران

اسلاید 41: با صلوات بر محمد و آل محمد و عجل فرجهم

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید