طب اسلامى
اسلاید 1: www.tabaye.ir
اسلاید 2: Islamic Medicine
اسلاید 3: تقريباً تمام مورّخين و كسانى كه درمورد تاريخ طب بحث كردهاند طبّاسلامى را معادل طبّ سنتى گرفتهاند.اين در حالى است كه بر اساس آنچهگفته شد طبّ سنتى گرچه از دستورات اسلامى بىبهره نبوده است ولى ريشه و اساس يونانى دارد.
اسلاید 4: « طبّ اسلامى در دنباله طب ايران و يونان و اسكندريه مىباشد بدين معنى كه طبّ اسلامى شاگرد مكاتب بالاست. اطبّا و دانشمندان طبّ اسلامى همه در دنباله مكاتب فوقالذكر تعليم يافته و ...» «خاندان بختيشوع كه عموماً شاگرد دانشگاه جندى شاپور بودند بالغ بر سه قرن آثارى در طبّ اسلامى از خود باقى گذاردند»!
اسلاید 5:
اسلاید 6: طب اسلامي يا طب قرآني ؟طب اسلامي مجموعه دستورات طبى است كه در قرآن كريم يا كلام معصومين عليهم السلام به آن اشاره شده است .
اسلاید 7: نفي طب اسلامي به مفهوم واقعي در كلام مورخين غربي مورّخين غربى مثل «ادوارد براون»، «جرجى زيدان» و «سيريل الگود» براى طبّ اسلامى به مفهومى كه اشاره شد، وجود خارجى قائل نبوده و اساساً معتقدند كه در قرآن كريم و كلام رسول اكرم صلى الله عليه و آله نكات سودمند طبى وجود ندارد و صرفاً يكسري مطالب غير دقيق طبى مشاهده مىشود .
اسلاید 8: مغلطه مورخين در مورد معلومات طبي پيامبر اكرم (ص)1) پيامبر اسلام از علم طب چيزي نمي دانست !2) معلومات مختصر خود را نيز از اطباي سنتي فرا گرفته بود !3) هيچ كس ملزم به تبعيت از احاديث طبي نمي باشد !!
اسلاید 9: ادوارد براون« پزشك زمان پيامبر اسلام حارث بن كلده بود. وى پزشكى را در ايران و در جندى شاپور آموخته و به شهر خود طائف برگشته و در آنجا مشغول طبابت شده شهرت زيادى پيدا كرده بود. هركس در زمان پيامبر بيمار مىشد، حضرت او را نزد حارث مىفرستاد.»« پيغمبر اكرم نظرات پزشكى و بهداشتى خود را به احتمال قوى از همين حارث گرفته است !»
اسلاید 10: شيخ مفيد :طب دانشي است درست كه آگاهي از آن امري ثابت است و راه دسترسي بدان نيز وحي است. آگاهان به اين دانش، آن را تنها ازپيامبران بهره گرفته اند چه آن كه نه براي آگاهي يافتن از حقيقتبيماري، جز به كمك سمع (ادله نقلي) راهي هست و نه براي آگاهشدن به درمان، راهي جز توفيق. بدين سان، ثابت مي شود كه يگانه راه اين آگاهي، شنيدن از همانخدايي است كه به همه نهفته ها آگاه است.
اسلاید 11: مناظره امام صادق (ع) با طبيب هنديروزى امام صادق عليه السلام در مجلس منصور حاضر شد و نزد او مردى از هند بود كه كتابهاى طبى را براى او مىخواند. امام ساكت نشسته بود و گوش مىداد. وقتى مرد هندى فارغ شد به ايشان گفت: آيا از آنچه نزد مناست، چيزى مىخواهى؟ امام فرمود: نه، چون آنچه نزد من است بهتر از آناست كه نزد توست. گفت: آن چيست؟ فرمود: من گرمى را با سردى و سردىرا با گرمى و تر را با خشك و خشك را با تر مداوا مىكنم و كار را به خداوامىگذارم و آنچه را از پيامبر اسلامصلى الله عليه وآله وارد شده به كارمىبندم كه فرمود: بدان كه معده خانه بيمارى است و پرهيز رأس هر دوايى است و به بدن خود آنچه را كه عادت كرده بده. مرد هندى گفت: آيا طب غير از اين است؟ امام فرمود: آيا گمان مىكنى كه من اينها را از كتب طبآموختهام؟ گفت: آرى. حضرت فرمود: نه به خدا قسم من غير از خدا ازكسى ياد نگرفتهام. (خصال شيخ صدوق ص 688، سفينة البحار ج 5 ص 277 )
اسلاید 12: طب سه نوع است : طب قیاسی که یونانی است، طب تجربی که طب عرب و هند است و طب اسلامی که مربوط به نبی و اولیای خداست.بحارالانوار ج 2 ص 137 باب 54
اسلاید 13: ابن خلدون با اشاره به طبّ النبى مىگويد :« به ما هيچ گاه توصيه نشده تا به آن اصول پايبند باشيم و از آن پيروى كنيم زيرا بعثت پيامبر براى آن بود تا قانون الهى را بر ما تجويز كنند و تعليم دهند و هرگز رسالت وى جنبه تعليم طب و امور روزمره زندگى را شامل نبوده است. زمانى پيامبر اكرم لقاح مصنوعى درخت خرما را حرام كرد و در نتيجه خسران بسيارى متوجه محصول شد به طورى كه حرمت اين عمل را برداشته فرمودند: شما به آنچه مربوط به منافع اين جهانى است بهتر از من آگاهيد! پس هيچ كس الزامى ندارد كه به تجويزى كه به ما رسيده حتى اگر از طريق حديث معتبر هم باشد، معتقد و مؤمن باشد و به آن عمل كند و حديث و سنتى دال بر چنين الزامى وجود ندارد. به هر حال اين نيز صحيح است كه اگر كسى از اين داروها براي كسب فيض الهى استفاده كند و آن داروها را با ايمان كامل به كار برد، ممكن است از آنها گرچه در علم طب به معنى اخص محلى ندارند، باز فايده بسيار برد.»
اسلاید 14: موجوديت طب اسلامياسلام اهميت زيادى براى سلامت جسم قائل بوده بالاترين نعمتها را سلامتى مىداند . « اَلعِلمُ عِلمان عِلمُ الاَبدان وَ عِلمُ الاَديان » چگونه ممكن است دينى كه انجام تكاليفش بستگى كامل به سلامت جسم و عقل دارد تعاليمى براى حفظ و سلامتى و درمان پيروان خود نداشته باشد ؟ وجود آيات متعدد در قرآن كريم و دستورات فراوانى كه در قالب حرام، مكروه، مستحب و واجب تبيين گرديده و نيز وجود هزاران سخن بهداشتى و طبى در كلام ائمه عليهم السلام بيانگر اين حقيقت است كه طبّ اسلامى موجوديت دارد .
اسلاید 15: ما معتقديم گرچه بعثت پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله نه براى تعليم طب بلكه جهت تكميل مكارم اخلاق بوده است (بُعِثتُ لِاُتَمِّمَ مَكارِمَ الاَخلاق) ولى اينطور هم نيست كه اسلام به عنوان آخرين و كاملترين برنامه سعادت بشرى، از سلامت جسم غفلت كرده باشد. آن هم دينى كه عقل سالم را در بدن سالم مىداند و اذعان مىكند كه اگر فردى سالم نباشد، نمىتواند به وظايف دينى خود به خوبى عمل كند و بر اين اساس مىخواهد تا پيروان خود دغدغهاى براى سلامت خود نداشته باشند.
اسلاید 16: چگونه ممكن است كه تنها بيش از 500 حديث و روايت در مورد حجامت و اصول مربوط به آن داشته باشيم آنگاه نتيجه بگيريم كه اين احاديث حتى در صورت صحت و اعتبار، لازم الاجرا نمىباشند ؟ با دقت در سخنان مورخين غربي متوجه مىشويم كه از همان زمان تلاشها و برنامههايى وجود داشته تا علما و مردم ما را به اين اعتقاد برسانند كه دين و تعاليم آن صرفاً براى آخرت و مسائل ماوراى طبيعى بوده و نبايد در امور روزمره زندگى مثل طب و تغذيه و... دخالت داده شود و جايگاه و شأن دين بالاتر از آن است كه بخواهد در امور دنيوى دخالت كند. استعمار با تقويت چنين باور به ظاهر افتخارآميزى توانست مردم را نسبت به علوم پدران خود بدبين و كارى كند كه دست از آن علوم كشيده و يكسره تابع سلطه علمى و فرهنگى غرب شوند.
اسلاید 17: طب اسلامي = راه ميانبر در درمانحضرت آيت الله خامنه اي :در زمانى كه اروپا در تاريكى قرون وسطى فرو رفته بود در ايران عزيز ما امثال ابن سيناها، بشريّت را از علم و فرهنگ سيراب مى كردند. بنابراين ملت ايران با اين سابقه درخشان علمى و فرهنگى مى تواند و بايد كه 200 سال عقب ماندگى خود را از راههاى ميان بر و به سرعت طى كند . 18/4/1383 هيچ كس نمىتواند ادّعا كند كه علم همان است كه غربىها به دست آوردهاند و يا قدم بالاتر در جهت علم متعلق به غربىهاست. علم را مىتوان با تلاش و كوشش به دست آورد و جوانان ما در محيط هاى علمى با دستيابى به چشمه جوشان علم و پيدا كردن راههاى ميان بر مىتوانند پيشرفت و ارتقاى كشور را در آينده تضمين كنند. 6/12/1376
اسلاید 18: کُندر (گرم و خشک در درجه سوم) اميرالمومنين علی عليه السلام : « جويدن کندر دندانها را محکم ، بلغم را رفع و بوى دهان را مي برد »امام رضا عليه السلام : « کندر را زياد بجويد که خوب جويدن آن بهتر است و بلغم را مي برد و عقل را زياد و طعام را هضم و گوارا مي نمايد » در روايات تجويز کندر براي زنان باردار سفارش شده است . به علت تاکيد احاديث بر جويدن کندر، به بيماران بلغمي توصيه مي کنيمروزي سه مرتبه هر بار به اندازه يک نخود از آن را مثل آدامس به مدت نيمساعت جويده بزاق خود را بلع کنند و يا كوبيده و با كمي خاك نبات يا عسل ميل كنند .
اسلاید 19: اسفند (گرم در درجه سوم و خشک در درجه دوم)پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله فرمودند : « از اسفند درخت يا برگ يا ميوه نمي رويد ، مگر آنکه فرشته اي بر آن گماشته است تا زماني که آن را به آن که بايد برساند يا خشک شود و در ريشه و ساقه اش شفاست و در دانه آن داروي 72 بيماري است »از حضرت صادق عليه السلام در مورد اسفند و کندر سوال شد فرمودند :« اسفند شفاء 70 بيماري است که کمترين آنها جذام است پس از آن محروم نمانيد و اما کندر برگزيده انبياء است و مريم از آن کمک مي جست و هيچ دودي از دود آن زودتر به آسمان بالا نرود و دودش شيطان را مي راند و مرض را دفع مي کند . از آن محروم نمانيد »رسول اکرم صلي الله علِيه و آله فرمودند : « هرکس اسفند بخورد و بخوابد از سرگيجه در امان خواهد بود .
اسلاید 20: عسل تنها غذاي قرآني است که به صراحت شفابخش معرفیشده است . « فيهِ شِفاءٌ لِلنّاس»در روايات نيز آمده است که خداوند شفا را دو چيز قرارداد : نشتر حجام و شربت عسل با تبعيت از روايت فوق به بيماران مي گوييم عسل طبيعي را به صورت شربت درآورده روزي 2 ليوان ميل کنند .
اسلاید 21:
اسلاید 22: سياهدانه و عسل يكى از داروهاى اساسى در طبّ اسلامى ، سياهدانه است پيامبر اكرم (ص) : در سياهدانه شفاى هر دردي جز مرگ نهفته است امام صادق (ع) : در سياهدانه شفاى همه بيماريهاست و آن محبوب رسول خدا (ص) بود. اگر گفتم محبوب رسول خدا را برايم بياوريد ، سياهدانه را بياوريد. ما از آن براى تب ، سردرد ، ورم چشم ، درد معده و هردرد ديگرى استفاده مى كنيم و به وسيله آن مورد شفاى الهى قرار مىگيريم .
اسلاید 23: تاثير عسل و سياهدانه در درمان سنگ كليه
اسلاید 24:
اسلاید 25:
اسلاید 26: طب اسلامی ؟ طب سنتي ايران ؟ طب عرب ؟ طب يوناني ؟ طب قرآني ؟ طب الشيعه ؟
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.