efafe_va_hejab

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “عفاف و حجاب”

عفاف و حجاب

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم

اسلاید 2: 21 تیرماه روز عفاف و حجاب

اسلاید 3:

اسلاید 4:

اسلاید 5: فلسفه عفاف و حجاب● حجاب در قرآن حجاب در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. استعمال این کلمه، بیشتر به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش می دهد که پرده، وسیله پوشش است، ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلکه آن پوششی حجاب نامیده می شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت گیرد. حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بعد ایجابی و سلبی است. بعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است؛ و این دو بعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود؛ گاهی ممکن است بعد اول باشد، ولی بعد دوم نباشد، در این صورت نمی توان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.

اسلاید 6: فلسفه عفاف و حجابفلسفه حجاب الف) آرامش روانی: پر واضح است ازجمله غرایز بشر که در طول تاریخ سبب فتنه ها، جنگ ها، تنش های عصبی، ناهنجاری های رفتاری و هزاران بلای دیگر شده و می شود و اکنون نیز ابزار تحمیل فرهنگ و سیاست و رشد مصرف گرایی و تسلط بیگانگان است.غریزه جنسی است که عامل گسترش و تهییج آن طبق قانون خلقت دروجود زن بیشتر قرارداده شده وحجاب روشی است برای جلوگیری از طغیان این غریزه و آرامش روحی افراد جامعه. ب) رشد معنویت: بی تردید زنی که دام بی حجابی افتد و تمام وقت خود را صرف آرایش ومدگرایی کند فرصتی برای ارتقای روحی و معنوی خود نمی یابد. به علاوه بی حجابی سبب افول معنویت کلی در سطح جامعه می شود. در مقابل، زن مومن با حجاب ، هر رفتاری را به جا بروز می دهد و ضمن آن که کانون خانواده را با مهر و زیبایی خویش، معطر می کند درجامعه نیز عنصری فعال انسان ساز و مربی اخلاق و خوبی ها می شود.

اسلاید 7: فلسفه عفاف و حجابج) استحکام خانواده: وقتی راه رسیدن به هوس ها برای جوانان در عرصه خیابان -ها و پاساژها باز باشد روشن است کسی به فکر تشکیل خانواده و قبول مسئولیت استکمالی خانواده نمی افتد چنانکه آمارهای میدانی در غرب حکایت از این مهم دارد. این در حالی است که با کنترل غریزه های جنسی با روش های معقول و کارآمد و سالم، بشریت بشر، نسل به نسل ادامه می یابد و مادران فهیم، فرزندانی برومند تحویل جامعه می دهند و ازدواج، عبادتی مقدس و انسان ساز شناخته می شود.د) سلامت اقتصادی و علمی: روشن است در مراکز علمی و اقتصادی حجاب مانع هدر رفتن انرژی هایی می شود که باید در رشد علمی و اقثتصادی مصرف شوند.

اسلاید 8: فلسفه عفاف و حجابه) مانع فرزندان نامشروع و بی سرپرست: از جمله معضلات امروزی جوامع بشری در غرب که تبعات سنگین اقتصادی، اجتماعی، حقوقی در پی داشته وجودفرزندان نامشروع و بی سرپرست است که یقینا یکی از علل بروز آن نبود حریم خاص بین زن و مرد و روابط اجتماعی غرب است و این مهم بار سنگینی را بر حاکمیت تحمیل می کند جدای از تبعات اجتماعی و اخلاقی آن. و) جلوگیری از سوءاستفاده استعمارگراناز نظر سیاسی: یک زن با حجاب به قول یکی از بزرگان، مسجدی متحرک است که پشت نقاب حجاب بر حفظ باورهای دینی خود و فرهنگ دینی اسلام و جلوگیری از سوءاستفاده قدرت های استعمارگر اصرار می ورزد.

اسلاید 9: فلسفه عفاف و حجابز) حفظ عزت و کرامت زن و جلوگیری از آزار سوء استفاده از شخصیت وی: شاید این قسم مهمترین فلسفه حجاب باشد چنانکه درسوره احزاب ۵۹ می فرماید: «یا ایها النبی قل لازواجک وبناتک و نساء المومنین یدنین علیهن من جلابیهن ذلک ادنی آن یعرفن فلا یوذین و کان الله غفورا رحیماً» ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو:«جلبابها ]روسری ها بلند[خود را برخویش فروافکنند. این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است؛ ( و اگر تاکنون خطا و کوتاهی از آنها سرزده توبه کنند) خداوند همواره آمرزنده رحیم است. به قول ویل دورانت:«زن وقتی زنده است که معشوق باشد وتوجه به او مایه حمایت اوست». این نیازعاطفی و روانی سبب می شود که زن به اصطلاح قرآن، به تبرج و آرایش میل بیشتری داشته باشد. حال اگر این میل روانی از مجرای حقیقی خود یعنی حریم خصوصی خانواده به عرصه اجتماع کشیده شود طبعا نگاه حیوانی و جنسی مردان را به خود جلب خواهد کرد و اینجاست که به جای حفظ کرامت و ارزش حقیقی زن- یعنی یک انسان- وی اسیر هوس های زودگذر و آزار مردان خواهد شد.

اسلاید 10: پوشش ملل در دورانهای مختلف بنابر گواهی متون تاریخی در اکثر قریب به اتفاق ملت ها و آیین های جهان در بین زنان معمول بوده است. هر چند در طول تاریخ فراز و نشیب های زیادی را طی کرده است و گاهی با اعمال سلیقه ها کماکان تشدید یا تخفیف یافته است ولی هیچگاه به طور کامل از بین نرفته است. تاریخچه پوشش در ایران قدمت دیرینه ای دارد و ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن چنین بیان نموده است : تجلیات پوشش در میان زنان ایران چنان چشمگیر است که برخی از اندیشمندان و تمدن نگاران ، ایران را منبع اصلی ترویج حجاب معرفی کرده اند.ایرانیان نخستین کسانی بودند که کت آستین دار و نوعی شلوار ابتدایی برای سوارکاری طراحی کردند،زنان ایران پیش از اسلام حجاب داشتند.پوشش ملل ایران در دوره های پیش از پارسیان،دوران مادها،پارس ها،پارتها و ساسانیان ، پوشش های مختلفی بوده است.

اسلاید 11: پوشش ملل در دورانهای مختلفطبق نقوش برجسته و مجسمه های قبل از میلاد ، از لحاظ شکل باکمی تفاوت با پوشاک مردان یکسان بوده است ، مرد و زن بواسطه اختلافی که میان پوشش سرشان وجودداشته از هم تمیز داده می شدند. ( حجاب ، آزادی یا اسارت ص 79)پوشش ایرانیان بعد از اسلام شامل پوشش سر، مقنعه و چادر بوده است که با تعاریف امروزی آن متفاوت است.مثلا“ چادر یک حجاب سراسری سیاهی بوده و هنگام خروج از خانه روبندی نیز از پیشانی آویزان می کردند.

اسلاید 12: پوشش ملل در دورانهای مختلفزنان در دوران پارتها با شلوارهای چین دار و پیراهن های دارپه دار و بلندتر از تونیک مردان و کلاهها و تاج های که بسیار متفاوت با دوران قبل از خود بود مطرح می شدند ، زنان اشکانی در پوشش سر و استفاده از چادر بسیار پیشرفته تر از زنان هخامنشی بودند.در دوران ساسانیان زنان برای خروج ، چادر سفید ، بنفش بر سرمی کشیدند که سراسر بدن آنها را می پوشانید که چادر را با قیطان یا بندی نگه می داشتند.پوشش زنان در دوران قاجار در خارج از خانه چادر بود که انواع گوناگون داشت که عبارت بود از چادر چیت ، کرباس، مخمل و اطلس و ....

اسلاید 13:

اسلاید 14:

اسلاید 15: خشت اول اولین نشانه های کشف حجاب از دربار ناصرالدین شاه و در اثر سفرها و مشاعدات شاه از وضع پوشش اروپایی آغاز شد و سپس در قالب تجددخواهی به محافل روشنفکری و مطبوعات نفوذ کرد.رضاخان در ابتدا خود را مقید به اصول مذهب نشان داد ، او ابتدا به کمک یک جریان روشنفکری حم خود را در تغییر لباس ملی به کارگرفت و پس از یک سری اقدامات دیگر نظیر محدودکردن مجالس عزاداری و ممنوع کردن لباس روحانیت با سفری چهل روزه به ترکیه چندین سوغات برای مردم ایران به ارمغان آورد که از جمله آنها کشف حجاب بود.شیوه های تجدد :تجددطلبی که اساس سیاست فرهنگی رضاه شاه را تشکیل میداد را می توان در چندین مرحله بازشناخت :1- وضع قوانین غیرشرعی و تجدید سازمان عدلیه2- متحدالشکل کردن لباس و رواج پوشاک اروپایی3- کشف حجاب از بانوان در ابتدای سیطوره رضاخان

اسلاید 16: بیانات مقام معظم رهبری پیرامون جایگاه بانوان حجاب برای زن به معنای عصمت و حفظ زن است.حفظ حجاب و حفظ عفت, حفظ خط اسلام و ایمان مردم است.حجاب اسلامی وسیله حفظ وصیانت عفاف انسانی است.حجاب و پوشش زن مظلومیت و شخصیت وی بشمار می‌رود. چادر بهترین نوع حجاب و نشانة ملی ماست.

اسلاید 17: آسیب شناسی سبک زندگی در بیانات رهبر انقلاب اسلامی

اسلاید 18: حجاب و استحکام خانواده نقش حجاب در استحکام خانواده و جلوگیری از فروپاشی آن :خانواده کوچک ترین و درعین حال تاثیرگذارترین نهاد اجتماعی بوده و ثبات،سلامت و پاکی آن نقش موثری در سلامت و پاکی اجتماع دارد.در قرآن کریم آمده است: ای کسانی که ایمان آورده اید ! خود و خانواده تان را از آتش جهنم نگه دارید. تعبیر ” نگهداشتن خود“ به مفهوم ترک معاصی و مقاومت در برابر شهوات سرکش و”نگهداشتن خانواده“ به معنای تعلیم و تربیت ، امر به معروف و نهی از منکر و فراهم ساختن محیطی پاک و عاری از گناه و آلودگی در فضای خانه و خانواده است.

اسلاید 19: حجاب و استحکام خانوادهبنابراین ، رمز ماندگاری و خوشبختی خانواده از نگاه اسلام، تسلیم بودن آنان در برابر اوامر و نواهی پروردگار و اتزام عملی به موازین اخلاقی اسلام است. بی تردید یکی از مهمترین موضوعات دینی که به عنوان ضروری دین و واجب شرعی مطرح شده، رعایت حجاب برای بانوان است. که نقش کلیدی در استحکام نظام خانواده دارد. به این معنا که مرد عفیف و زن محجوب زندگی خود را برمبنای رضایت حق تعالی تنظیم می کنند، نه سلایق نفسانی و نه ایده های شیطانی. مرد و زن متدین جز به همدیگر نمی اندیشند و چشم طمع به دیگران ندارند.مرد احساس می کند زن باحجاب و عفیفش گوهر وجودی خود را از نگاه های نامحرم و هرزه حفظ کرده و خود را انحصارا“ متعلق به شوهرش می داند و بس ، و مرد نیز چشم و دلش را روی زن های دیگر بسته و باتمام وجود و در نهایت صداقت، محبت و عشقش را نثار چنین همسری می کند. همین امر نکته ای کلیدی و عاملی مهم در ثبات زندگی زناشویی ، جلب اعتماد و احساس خوشبختی به شمار می آید.

اسلاید 20:

اسلاید 21: حجاب و عفاف در سخنان ائمه کسی که نظر به نامحرم را از خوف خدا ترک کند ، خدا به او ایمانی عطا می کند که شیرینی آن را در قلبش می یابد . پیامبراکرم (ص) حفظ،حراست،پنهان کردن و دورداشتن زن از نامحرم بهترین نعمت و خوشبختی برای اوست و زیبایی، دلربایی و جذابیت او را گسترش می دهد. حضرت علی (ع) بیشترین اهل دوزخ مردانی هستند که ازدواج نمی کنند و پست ترین مردگان شما مردگانی هستند که بی همسرند. پیامبر اکرم (ص)وقتی زنی برای غیرشوهرش (نامحرم) خود را خوشبو کند مایه آتش جهنم و باعث ننگ است. پیامبراکرم (ص) زکات زیبایی ، پاکدامنی است . حضرت علی (ع)

اسلاید 22: حجاب و عفاف در سخن بزرگان شرافت زن اقتضا می کند هنگامی که از خانه بیرون می رود متین و سنگین و باوقار باشد ، در طرز رفتار و لباس پوشیدنش هیچگونه عمدی که باعث تحریک و تهییج شود به کار نبرد ، زباندار لباس نپوشد ، زباندار راه نرود ، زباندار و معنی دار به سخن خود آهنگ ندهد . (شهید مرتضی مطهری - کتاب مساله حجاب )حجاب زن تنها مربوط به خود او نیست تا بگوید از حق خود صرف نظر کردم ، حجاب زن مربوط به مرد نیست تا بگوید من راضیم، حجاب زن مربوط به خانواده نیست تا اعضای خانواده رضایت بدهند، بلکه حجاب زن حق الهی ست... حیثیت زن ... حریم خداوند است(زن در آیینه جلال وجمال-علامه جوادی آملی )  

اسلاید 23: حجاب و عفاف در سخن بزرگان اگر اسلام به زن مي گويد حجاب داشته باشد مي خواهد زن در جامعه حضور داشته باشد، البته حضور انساني نه حضور مؤنث. (استاد رحيم پور ازغدي)حجاب حريمي براي زن ايجاد مي کند تا بتواند در عرصه هاي اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و... حضور داشته باشد.(استاد رحيم پور ازغدي)

اسلاید 24:

اسلاید 25:

اسلاید 26:

اسلاید 27: ملاحظات و الزامات اداری1- مدیران دستگاههای اجرایی در هر رده نسبت به اجرای برنامه­ های فرهنگی حجاب و عفاف و رعایت الزامات آن اهتمام ویژه نمایند.2- افرادی که حجاب را به نحو شایسته رعایت نمی کنند، با برنامه ­های فرهنگی راهنمایی شوند.۳ - در آموزه های بدو استخدام و حین خدمت اهمیت حجاب و عفاف بیان شود. 4- از برخوردهای سلیقه ای با پدیده بد پوششی پرهیز و در عوض کاملا منطقی و جذاب عمل شود( در واقع اقدامات انظباطی به عنوان آخرین اقدامات باشد)

اسلاید 28: ملاحظات و الزامات اداری۵ - در برنامه های آموزشی فرمایشات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در کنار آیات و احادیث و … استفاده شود.۶- از جاذبه های هنری به منظور جذب هرچه بیشتر افراد به فرهنگ غنی حجاب و عفاف بهره مند شود.7- به روش های ابتکاری مثلا ارسال پیامک تبریک تولد به خانم های کارمند همراه با یک پیامک اخلاقی در باره حجاب بعنوان یک امر اثر بخش توجه شود.۸- در تولیدات فرهنگی و هنری ، توجه به اثر بخشی فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای ، بلوتوث، پیامک ها و نمایش فیلم­ هایی با سوژه­ های خانواده موفق، دختر نمونه، زنان الگو و… تاکید میشود.

اسلاید 29: ملاحظات و الزامات اداری9- در اجرای طرح­ های ابتکاری و تولیدات فرهنگی نظارت لازم به عمل آید و در انجام کلیه برنامه­ ها از افرادی استفاده شود که خود از انگیزه و تعهد لازم  برخوردار باشند.10- جلسات منظم توجیهی جهت حمایت و پیگیری اقدامات برای مدیران میانی برگزار شود.۱۱- حضور کارکنان در برنامه­ های آموزشی عفاف و حجاب الزامی بوده و جزء آموزش های بدو ورود و حین خدمت محاسبه شود( این بند به کارکنانی که دور از ستاد اصلی هستند نیز برمی گردد) 12- چادر حجاب برتر و کامل برای زنان است و نباید با طرح لباس متحد الشکل از تبلیغ و تشویق آن غفلت شود.

اسلاید 30: ملاحظات و الزامات اداری۱۳- از بودجه ها و اعتبارات قانونی اختصاص یافته برای پوشاک کارکنان، نسبت به تهیه و تحویل لباس فرم و متحدالشکل کارکنان اقدام شود.14-مسئولین حراست پس از اطمینان از اقدامات فرهنگی و مشاوره های نسبت به کارکنان بد حجاب تذکر شفاهی و کتبی داده و در صورت عدم رعایت به هیئت های تخلفات اداری معرفی نمایند.۱۵-به منظور کاهش اختلاط کارمندان زن و مرد نسبت به تفکیک و جداسازی محل کار آنان و عدم بکارگیری منشی زن برای مدیران مرد اقدام شود.ابلاغیه ستاد صیانت (عفاف و حجاب) وزارت کشور

اسلاید 31:

اسلاید 32: دفتر امور زنان و خانواده

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید