صفحه 1:
صفحه 2:
علائم ظهور
ae الل ا ات
صفحه 3:
صفحه 4:
| برای ایجاد امید در همةّ زمانها
زمینه سازی ظهور در همه زمانها
ت (استعجال هم باعث گمراهی است)
صفحه 5:
انواع علائم
* ۱ علائم حتمی (محتوم) و از قیام واقع میشوند):
٠ 1. سفيانى
٠ 2. خسف بيداء
wile, .3°
*. قتل نفس زكيه
۰ ندای اسمانی
2 علائم غير حتمى )1.99590 مشروط) (امکان بداء در
آنها وجود دارد):
* سید حسنی
*خروج پرچم های سیاه
* دجال
* خورشید و ماه گرفتگی
صفحه 6:
عدم بداء در علائتم حتمی
1 خلاف ظاهر حدیث است. زیرا ظاهر واه محتوم. به معنای قطعی بودن
است. هیچ قرینهای هم بر اراد خلاف ظاهر وجود ندارد.
۲ خلاف تقسیم علائم بر محتوم و موقوف است. هدف از تقسیم از بین
میزود.
۳ گر هیچ کدام از علائم قطعی نباشد راهی برای تأیید یا تکذیب مدعی
مهدویت نخواهد بود و با وجود این همه روایت علائم هیچ کدام راهگشا
نخواهد بود.
صفحه 7:
اشکالات عدم بداء
۱. اشکال: محدود کردن قدرت خداوند.
ان تنل بداء وجود دارد و اختیار خداوند محفوظ است. اما ده ۰۰ ۳۳۱
مقام عمل خداوند حتماً این کار را میکند.
ل ات با ممیشگی بودن احتمال ظهور ley lee cyl loads)
پاسخ: توقع به معنای انتظار است و انتظار یعنی آماده بودن. پس توقع به معنای وقوع آن
در همان زمان نیست. بلکه منظور این است که هميشه آمادةٌ ظهور باشید. و
و 5 2 a
۳. اشکال: منافات با ناگهانی بودن ظهور Alin) مَتَلُ الشّاعة...لا تأتِيكُم |
(ais
پاسخ: برای امری این چنین مهم» شش ماه فاصله ناچیز است و ناگهانی محسوب میشود
زیرا آمادگی فراوانی میخواهد.
پاسخ مشترک برای اشکال دوم و سوم: الف) میتواند منظور از این کلمات (فرج» امر)
مجموع علائم و خود قیام باشد. زیرا علائم حتمی فاصلة چندانی با قیام و ظهور ندارد. ب)
برای حفظ روایات حتمی بودن برخی علائم از ظاهر این نوع روایات صرف نظر میکنیم.
صفحه 8:
wile |
۱. گر سفیانی» نوعی هم باشد در مقابل امام مهدی لا شخص خاصی خواهد
بود.
۲ نام حرب. عثمان و عنبسه برای او گفته شده ولی قابل اعتماد نیستند باید
از اقداماتش او را شناخت. (در روایات آخوص و شامی نیز گفته شده)
۳ نسب: از نسل قریش و از بنیآمیه و از عقبة ابوسفیان است یعنی از
نسلی که هميشه در مقابل اسلام ایستادهاند.
۴. قیافه: کبود چشم» سرخ روی (سفیدی که سرخی غالب است) چهرهای
کریه و وحشتناک.
۵. دین: مسلمانی که برای جلب حمایت غرب مسیحی میشود.
۶ زمان قیام: در ماه رجب و همزمان با یمانی و خراسانی.
۷ مکان قیام: غرب» شام وادی یاس
صفحه 9:
* ۸ اقدامها:
7 کودتا و پیروزی بر رقبا (اصهب و ابقع)
- تصرف پنج ناحیه (دمشق, حمص, فلسطين» اردن؛ قنُسرين)
- جنگ قرقیسا (شهری در سوریه محل اتصال رود خابور و فرات) با یکی از اهل باطل» جنگی سخت
که حیوانات آسمان و زمین از گوشت کشته شدگان سیر خواهند شد. سفیانی بعد از تلفات سنگین
اببروز منود
- فرستادن لشكر به عراق (كوفه) كه بعد از غارت آنجا توسط لشکر ايرانيان از بين مىروند.
- فرستادن لشكر به مدينه (بعد از آكاهى ازحضور امام در آنجا)
- خسف بیداه در راه مکه و مدینه
- نبرد با امام در بيت المقدس و کشته شدن
٩ * مدت : ۱۵ ماه که شش ماه آن صرف کوتا وتصرف پنج ناحیه خواهد شد.
* در روایات شیعه تعبیر سفیانی زیاد آمده است اما در روایات اهل تسنن بیشتر سخن از
دحال استد
* دجال اهل فریب و نیرنگ معرفی شده اما سفیانی با زور و تخریب حرکت میکند.
صفحه 10:
خسف یعنی فرو رفتن و پنهان شدن
ججعه
در مورد سپاهیان سفیانی واقع میشود.
اين حادثه معجزه آسا و به فرمان خدا انجام
میشود و مانند زلزله و رانش زمین نیست.
۶ دو نفر از سپاه سفیانی باقی میمانند. یکی
خبر به امام مهدى|ا میبرد در
بگری,به سفیانی:
صفحه 11:
روج دما
جزئیات زیادی گفته نشده شاید به خاطر حفاظت ایشان و عدم برنامه ریزی
دشمنان باشد. _ ۱
نامش در روایات نیامده اما غیر روایات به حسن, حسین» جهجاه و شعیب بن
صالح اشاره دارد.
القاب: يمانى» منصورء منصوریمانی» خليفة یمانی» قحتانی ( یر دررویت اهل تسن)
از دعوت کنندگان به حق است و از مولیان حضرت على 1
مکان قیام: از یمن و صنعا قیام میکند.
eps) a لاني سا« ob
از نشانه های حتمی و متصل به ظهور است. البته بعضى حتمی بودن آن را
تپذیرفتهاند (مشرق موعود ش ١ مقاله نصرتالله آيتى)
صفحه 12:
ویژگیها: هفتاد هزار نیرو دارد» درفش هدایت ab) الهدی) به
دست اوست. درگیری با سفیانی (در آوردن چشمان او)؛ قطعه قطعه
کردنش یا شکست خوردن از سفیانی,
کمک کردن به او واجب است: هر که در مقابل او بیستد اهل آتش
است. فتح روم» قسطنطنیه» هندء عکا به دست او انجام میگیرد.
افرادى در طول تاريخ تا زمان حاضر ادعاى يمانى بودن كردهائد.
(جدیدترین یمانی ۱۲/۹/۸۴ در سایت شریف نیوز)
صفحه 13:
SF
در روایات بر قتل ایشان تأکید شده است نه خروج و حمایتش از امام عصرا
eee 7
:74 باشد. (کهف آیذ
م اسيك
١ * ايثنان كسى غير از (محمد بن عبدالله بن حسن ین حسن ین على بن ابن De
كه در زمان ابو جعفر خليفة عباسى قيام كرد) است اما اسمش همين است.
ايشان فرستادة حضرت مهدى لا به سوى اهل مكه است.
پس از خروج حضرت است و برای اتمام حجت است. ١
بین رکن و مقام ذبح میشود. شيخ مفید محل کشته شدنش را پشت دروازة کوفه
ویه همراه ۷۰ نفر میداند. (کتاب ارشاد G مفید )
بین قتل او و قیام امام ۱۵ شب فاصله نیست.
صفحه 14:
ای ان
روز جمعه ۲۳ رمضان
دو صیحه است.
یکی بعد از فجر و از آسمان ندای جبرئیل است که ان الحق مع
و شیعته
دیگری قبل از غروب و از زمین است که ندای ابلیس است ان
الحق مع عثمان و شيعته
همة اهل مشرق و مغرب آن را به زبان خود می شنوند حتی آنان
که در خواب هستند.
کسی ندای حق را تشخیص میدهد که قبلاً میدانسته.
صفحه 15:
pide غیر حتمی(موقوفه)
.١ * او با يارانش براى يارى امام مهدى لا قيام مى كند.
© تسق فر اه
* “از سرزمين ديلم (كيلان) و قزوين قيام كرده و تا كوفه را ياكسازى مىكند.
* ۴ برخی روایات میگوید او در مقابل اماملا ادعای مهدویت دارد.
* ۵ مردم دعوت او را میپذیرند مخصوصاً گنجهای طلفان که جونان آنجاست.
* ۶ در بین راه در قم توقف میکند و چهل روز جنك سختى در مى كيرد و مردم زیادی
کشته میشوند تا این که او پیروز میشود.
ne ۰ عسوم
به محضر امام رفته و از او طلب نشانه میکند تا مطمئن شود او امام است.
* ۸ یک سید حسنی نیز وجود دارد که به سوی مکه حرکت میکند و مردم مه او را
میکشند و سرش را به شام میفرستند. اين نمیتواند همان سید حسنى باشد زيرا أو بعد
ظهور امام را ملاقات میکند.
صفحه 16:
خراسانی و پرچمهای سیاه
۰ ۱ منظور روایات قیام ابو مسلم خراسانی نیست.
۶ ۲. برخی روایات دلالت میکند که نزدیک ظهور اتفاق میفتد و امام بعد از .
meee, که آنها در کوفه هستند برای اخذ بيعت فردى را به سوی آنها می
رستند.
* ۳. امر به یاری آنها شده است.
* ۴ از خراسان قیام میکنند.
اه ان فد
* ۶ به ایلیاء میرسند.
* ۷ برخی یاران اما[ در مین آنهاست.
* ۷۲۸ ماه طول میکشد تا بهامام برسند. شعیب بن صالح یا صالح بن شعیب در
پیش روی أنهاست. (إين در حالى است كه خروج خراسائى و يمائى و سفيانى در يك سال
گفته شده است.)
صفحه 17:
ك3484 < << و
* ۱۰. درگیری در بیضاء اصطخر یعنی کوه سفید نزدیک اهوازاتفاق
میافند.
* تعبیر روایات در مورد مشخصات وی (شاب من بنی هاشم فی کتفه
الیسری خال, کفه الیسری خال, کفه الیمنی خال).
صفحه 18:
دجال
.١ * دجال از لغت دجل(بر وزن درد) به معنی دروغگویی و حقه بازی است.
ات و تا
* ۲ بیشتر در منبع روایی اهل سنت آمده.
* ۴. در انجیل نیز خبر دجال و نوعى بودن أن آمده است.(رسالة دوم یوحنا باباجملة ۶ ول
* ۵. دجال در روایات دارای صفاتی است که قابل تطبیق با رهبر فریب کار آن است..
یک چشم دارد میدرخشد (اقتصاد) اما خون آلود است(خیره کننده بودن صنایع (le
الاغ سفيد تند رو (وسائط نقليه) دعوى الوهيت دارد (عملاً غول هاى اقتصادى مقدرات
مردم را به دست كرفتداند) هنگامی که دوستان خود را صدا میزند جهانیان صدای او
را میشنود. او در دریاها فرو میرود و خورشید و ماه با او حرکت میکنند( ره به
تجهیزات و پیشرفتها) در پیش روی» انبوهی از دود (اشاره به آلودكى محيط زیست
توسط کارخانهها) و پشت سرش کوهی سفید که مردم آن را غذا میبینند
(فراوردههای صنعتی و غذایی)
صفحه 19:
صفحه 20:
منایع
* ۱ فتن ابن حماد (منبع اهل سنت)
۶ ۲ ملاحم و قتن ری
* تاريخ غيبت کبری ید حتف مر
* ۳. شش ماه پایانی مجتبى السادة ترجمة محمود
eee
* ۴. آخرین نشانههای ظهور مؤسسة موعود
* ۵. چشم به راه مهدی . مجموعه مقالات مقالة علائم ظهور
* ۶ علائم آخر الزمان محمود گلپایگانی
عالئم ظهور
اهمیت بحث
•
•
•
•
•
•
.1امید بخشی به مؤمنان و ایجاد روحیة مقاومت
.2آمادگی مؤمنان برای ظهور
. 3هشدار به اهل معصیت و گناه برای توبه و بازگشت
.4عمیقتر کردن ایمان به اصل ظهور در دل مؤمنان و زدودن شک از قلب
تردید کنندگان.
شناخت (صیحة آسمانی جبرئیل است یا شیطان)
حمایت (یمانی)
. 5اتخاذ موضع صحیح
مقاومت (سفیانی)
.6شناخت مدعیان دروغین
محدودیتها
زمانها
برای ایجاد امید در همة
•
•
•
•
•
•
•
.1وقت ظهور معلوم نیست
زمانها
زمینه سازی ظهور در همة
.2تعیین وقت ظهور ممنوع است (استعجال هم باعث گمراهی است)
.3امکان بداء در عالئم وجود دارد.
. 4روایات عالئم ،حجم زیادی دارند لذا اظهار نظر در مورد آنها ساده نیست.
.5مراد از فرج همیشه ظهور نیست.
.6تطبیق عالئم بر موارد بیرونی دالیل قطعی می خواهد لذا باید کام ً
ال
علمی و با احتیاط عمل کرد.
.7هر چند بعضی عالئم امکان نمادین بودن دارد اما نمیتوان این حکم را در
مورد همه صادق دانست.
انواع عالئم
• .1عالئم حتمی (محتوم) (در شش ماهة قبل از قیام واقع میشوند):
• .1سفيانی
• .2خسف بيداء
• .3يمانی
• .4قتل نفس زکيه
• .5ندای آسمانی
• .2عالئم غير حتمی (موقوف ،مشروط) (امکان بداء در
آنها وجود دارد):
• سيد حسنی
• خروج پرچم های سياه
• دجال
• خورشيد و ماه گرفتگی
•
عدم بداء در عالئم حتمی
•
.1خالف ظاهر حدیث است .زیرا ظاهر واژة محتوم ،به معنای قطعی بودن
است .هیچ قرینهای هم بر ارادة خالف ظاهر وجود ندارد.
•
. 2خالف تقسیم عالئم بر محتوم و موقوف است .هدف از تقسیم از بین
میرود.
•
. 3اگر هیچ کدام از عالئم قطعی نباشد راهی برای تأیید یا تکذیب مدعی
راهگشا
مهدویت نخواهد بود و با وجود این همه روایت عالئم هیچ کدام
نخواهد بود.
اشکاالت عدم بداء
•
•
•
•
•
•
•
.1اشکال :محدود کردن قدرت خداوند.
پاسخ :امکان عقلی بداء وجود دارد و اختیار خداوند محفوظ است .اما طبق وعدة روایات در
مقام عمل خداوند حتم ًا این کار را میکند.
.2اشکال :منافات با همیشگی بودن احتمال ظهور (توقعوا الفرج صباحا و مسا ًء)
پاسخ :توقع به معنای انتظار است و انتظار یعنی آماده بودن .پس توقع به معنای وقوع آن
در همان زمان نیست .بلکه منظور این است که همیشه آمادة ظهور باشید.
م ِإاَّل
ساعَة...ال تَْأتِيك ُْ
مث َ ُ
ل ال َّ
ه َ
مثَل ُ ُ
.3اشکال :منافات با ناگهانی بودن ظهور ( َ
بَغْتَة)
پاسخ :برای امری این چنین مهم ،شش ماه فاصله ناچیز است و ناگهانی محسوب میشود
زیرا آمادگی فراوانی میخواهد.
پاسخ مشترک برای اشکال دوم و سوم :الف) میتواند منظور از این کلمات (فرج ،امر)
مجموع عالئم و خود قیام باشد .زیرا عالئم حتمی فاصلة چندانی با قیام و ظهور ندارد .ب)
برای حفظ روایات حتمی بودن برخی عالئم از ظاهر این نوع روایات صرف نظر میکنیم.
.1سفیانی
•
•
•
•
•
•
•
. 1اگر سفیانی ،نوعی هم باشد در مقابل امام مهدی شخص خاصی خواهد
بود.
.2نام حرب ،عثمان و عنبسه برای او گفته شده ولی قابل اعتماد نیستند باید
از اقداماتش او را شناخت( .در روایات أخوص و شامی نیز گفته شده)
ابوسفیان است یعنی از
.3نسب :از نسل قریش و از بنیأمیه و از عقبة
نسلی که همیشه در مقابل اسالم ایستادهاند.
. 4قیافه :کبود چشم ،سرخ روی (سفیدی که سرخی غالب است) چهرهای
کریه و وحشتناک.
.5دین :مسلمانی که برای جلب حمایت غرب مسیحی میشود.
.6زمان قیام :در ماه رجب و همزمان با یمانی و خراسانی.
.7مکان قیام :غرب ،شام ،وادی یابس
• .8اقدامها:
–
–
–
–
–
–
–
کودتا و پیروزی بر رقبا (اصهب و ابقع)
تصرف پنج ناحیه ( ِد َمشق ،حِمصِ ،فلَسطین ،اردن ،ق ِِّنسرین)
جنگ قرقیسا (شهری در سوریه محل اتصال رود خابور و فرات) با یکی از اهل باطل ،جنگی سخت
که حیوانات آسمان و زمین از گوشت کشته شدگان سیر خواهند شد .سفیانی بعد از تلفات سنگین
میشود.
پیروز
میروند.
فرستادن لشگر به عراق (کوفه) که بعد از غارت آنجا توسط لشکر ایرانیان از بین
فرستادن لشگر به مدینه (بعد از آگاهی ازحضور امام در آنجا)
خسف بیداء در راه مکه و مدینه
نبرد با امام در بیت المقدس و کشته شدن
• .9مدت 15 :ماه که شش ماه آن صرف کوتا وتصرف پنج ناحیه خواهد شد.
• در روایات شیعه تعبیر سفیانی زیاد آمده است اما در روایات اهل تسنن بیشتر سخن از
دجال است.
• دجال اهل فریب و نیرنگ معرفی شده اما سفیانی با زور و تخریب حرکت میکند.
.2خسف بیداء
•
•
•
•
•
خسف يعنی فرو رفتن و پنهان شدن
بيداء سرزمينی است بين مکه و مدينه نزدیک
جحفه
میشود.
در مورد سپاهيان سفيانی واقع
اين حادثه معجزه آسا و به فرمان خدا انجام
میشود و مانند زلزله و رانش زمين نيست.
میمانند .يکی
دو نفر از سپاه سفيانی باقی
خبر به امام مهدی میبرد ديگری به سفيانی.
.3خروج یمانی
•
•
•
•
•
•
•
جزئیات زیادی گفته نشده شاید به خاطر حفاظت ایشان و عدم برنامه ریزی
دشمنان باشد.
نامش در روایات نیامده اما غیر روایات به حسن ،حسین ،جهجاه و شعیب بن
صالح اشاره دارد.
القاب :یمانی ،منصور ،منصوریمانی ،خلیفة یمانی ،قحتانی ( بیشتر در روایات اهل تسنن)
از دعوت کنندگان به حق است و از موالیان حضرت علی
مکان قیام :از یمن و صنعا قیام میکند.
زمان قیام :همزمان با سفیانی و خراسانی قیام میکند و بهتر از هر دوی
آنهاست به هدایت رهنمون میشود.
از نشانه های حتمی و متصل به ظهور است .البته بعضی حتمی بودن آن را
نپذیرفتهاند (مشرق موعود ش 1مقاله نصرتاهلل آیتی)
•
•
•
ویژگیها :هفتاد هزار نیرو دارد ،درفش هدایت (رایة الهدی) به
دست اوست .درگیری با سفیانی (در آوردن چشمان او) ،قطعه قطعه
کردنش یا شکست خوردن از سفیانی.
کمک کردن به او واجب است :هر که در مقابل او بایستد اهل آتش
است .فتح روم ،قسطنطنیه ،هند ،عکا به دست او انجام میگیرد.
افرادی در طول تاریخ تا زمان حاضر ادعای یمانی بودن کردهاند.
(جدیدترین یمانی 12/9/84در سایت شریف نیوز)
•
•
•
•
•
•
•
•
.4نفس زکیه
در روایات بر قتل ایشان تأکید شده است نه خروج و حمایتش از امام عصر.
نفس زکیه یعنی کسی که پاک است ،قتلی انجام نداده که مستحق کشته شدن
َأ
ً
ْ
َ
ة بِغَيْرِ نَفْس)
ي
ك
ز
ْسا
ف
ن
ت
ل
ت
ق
باشد( .کهف آیة :74
َ ِ َّ ً
َ َ َ
از اوالد امام حسن است لذا با عنوان سید حسنی نیز یاد شده است.
ایشان کسی غیر از (محمد بن عبداهلل بن حسن بن حسن بن علی بن ابی طالب
که در زمان ابو جعفر خلیفة عباسی قیام کرد) است اما اسمش همین است.
ایشان فرستادة حضرت مهدی به سوی اهل مکه است.
پس از خروج حضرت است و برای اتمام حجت است.
میشود .شیخ مفید محل کشته شدنش را پشت دروازة کوفه
بین رکن و مقام ذبح
میداند( .کتاب ارشاد شیخ مفید )
و به همراه 70نفر
بین قتل او و قیام امام 15شب فاصله نیست.
.5ندای آسمانی
.1
.2
.3
.4
.5
.6
روز جمعه 23رمضان
دو صیحه است.
یکی بعد از فجر و از آسمان ندای جبرئیل است که ان الحق مع
المهدی و شیعته
دیگری قبل از غروب و از زمین است که ندای ابلیس است ان
الحق مع عثمان و شیعته
همة اهل مشرق و مغرب آن را به زبان خود می شنوند حتی آنان
که در خواب هستند.
کسی ندای حق را تشخیص میدهد که قب ً
ال میدانسته.
عالئم غیر حتمی(موقوفه)
سید حسنی
•
•
•
•
•
•
•
•
.1او با یارانش برای یاری امام مهدی قیام می کند.
.2جوانی خوش سیما هستند.
.3از سرزمین دیلم (گیالن) و قزوین قیام کرده و تا کوفه را پاکسازی میکند.
.4برخی روایات میگوید او در مقابل امام ادعای مهدویت دارد.
.5مردم دعوت او را میپذیرند مخصوص ًا گنجهای طالقان که جوانان آنجاست.
.6در بین راه در قم توقف میکند و چهل روز جنگ سختی در میگیرد و مردم زیادی
کشته میشوند تا این که او پیروز میشود.
.7چون وارد کوفه میشود خبر ظهور امام را میشنود و چون امام از مدینه حرکت کرده،
به محضر امام رفته و از او طلب نشانه میکند تا مطمئن شود او امام است.
.8یک سید حسنی نیز وجود دارد که به سوی مکه حرکت میکند و مردم مکه او را
میکشند و سرش را به شام میفرستند .این نمیتواند همان سید حسنی باشد زیرا او بعد
ظهور امام را مالقات میکند.
خراسانی و پرچمهای سیاه
•
•
•
•
•
•
•
•
.1منظور روایات قیام ابو مسلم خراسانی نیست.
.2برخی روایات داللت میکند که نزدیک ظهور اتفاق میافتد و امام بعد از
ظهور در حالی که آنها در کوفه هستند برای اخذ بیعت فردی را به سوی آنها می
فرستند.
.3امر به یاری آنها شده است.
.4از خراسان قیام میکنند.
.5گشتگانشان شهید هستند.
.6به ایلیاء میرسند.
.7برخی یاران امام در میان آنهاست.
72 .8ماه طول میکشد تا به امام برسند .شعیب بن صالح یا صالح بن شعیب در
پیش روی آنهاست( .این در حالی است که خروج خراسانی و یمانی و سفیانی در یک سال
گفته شده است).
• .9اصحاب سفیانی را شکست میدهند و به بیت المقدس میرسند.
• . 10درگیری در بیضاء اصطخر یعنی کوه سفید نزدیک اهواز اتفاق
میافتد.
• تعبیر روایات در مورد مشخصات وی (شاب من بنی هاشم فی کتفه
الیسری خال ،کفه الیسری خال ،کفه الیمنی خال)
دجال
• .1دجال از لغت دجل(بر وزن درد) به معنی دروغگویی و حقه بازی است.
• .2دجال در روایات نیز منحصر به یک فرد نیست بلکه عنوان افراد حیلهگر است.
• .3بیشتر در منابع روایی اهل سنت آمده.
• .4در انجیل نیز خبر دجال و نوعی بودن آن آمده است(.رسالة دوم یوحنا باب1جملة 6و)7
• .5دجال در روایات دارای صفاتی است که قابل تطبیق با رهبر فریبکار آن است.
– یک چشم دارد میدرخشد (اقتصاد) اما خون آلود است(خیره کننده بودن صنایع آنها)
االغ سفید تند رو (وسائط نقلیه) دعوی الوهیت دارد (عم ً
ال غولهای اقتصادی مقدرات
گرفتهاند) هنگامی که دوستان خود را صدا میزند جهانیان صدای او
مردم را به دست
را میشنود .او در دریاها فرو میرود و خورشید و ماه با او حرکت میکنند ( اشاره به
پیشرفتها) در پیش روی ،انبوهی از دود (اشاره به آلودگی محیط زیست
تجهیزات و
کارخانهها) و پشت سرش کوهی سفید که مردم آن را غذا میبینند
توسط
(فراوردههای صنعتی و غذایی)
Aفتگی
خورشید و ماه گر
•
•
•
•
•
. 1ماه گرفتگی در اول یا آخر ماه ،خورشید گرفتگی در وسط ماه
.2این گرفتگی طبیعی نیست
.3هیچ سابقهای ندارد
. 4هدف از این واقعه اتمام حجت و بیداری مردم است
.5در ماه رمضان اتفاق میافتد.
منابع
•
•
•
•
•
•
•
ابن حماد (منبع اهل سنت)
سید بن طاووس
سید محمد صدر
مجتبی السادة ترجمة محمود
. 1فتن
. 2مالحم و فتن
تاریخ غیبت کبری
.3شش ماه پایانی
مطهرینیا
.4آخرین نشانههای ظهور مؤسسة موعود
مجموعه مقاالت مقالة عالئم ظهور
. 5چشم به راه مهدی
محمود گلپایگانی
.6عالئم آخر الزمان