صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
5 3 اهميت بحث ‎.١‏ اميد بخشى به مؤمنان و ايجاد روحية مقاومت ‏۲ آمادگی مومنان برای ظهور ‏۳ هشدار به اهل"معضیت و كناه برآی توبد و باز ‏۴ عمیق‌تر کردن ایمان به اصلل ظهور در دل رمال و زدودن شک از قلب تردید کنندگان: ‏شناخت (صيحة آسمانی جبرئیل است يا شیطان) ‏«. اتخاذ موضع صحبح ‏ حمایت (یمانی) مقاومت (سفیانی) ‎ ‎ ‏۶ شناخت مدعیان دروغین ‎

صفحه 4:
محدودیت‌ها برای ایساد اد در هه نان ها . وقت ظهور معلوم نیست زمینه سازی ظهور در همه زمان‌ها ۲. تعیین وقت ظهور ممنوع است (استعجال هم باعث گمراهی است) ۳ امکان بداء در علائم وجود دارد. ۴ روایات علائم» حجم زیادی دارند لذا اظهار نظر در مورد آنها ساده نیست. ۵. مراد از فرج هميشه ظهور نیست. ۶ تطییق علاتم بر موارد بيرونى دلايل قطعى مى خواهد لذا بايد كاملاً علمى و با احتياط عمل ‎ae‏ ۷ هر چند بعضی علائم امکان نمادین بودن دارد اما نمی‌توان این حکم را در مورد همه صادق دانست.

صفحه 5:
انواع علائم .— ۱ علائم حتمی (محتوم) (در شش ماه قبل از قيام واقع می‌شوند): * ۱ سفیانی ۴ ۲. خسف بیداء * ۳ یمانی * ۴ قتل نفس زکیه * ۵ ندای آسمانی ۲. علائم غیر حتمی (موقوف» مشروط) (امکان بداء در آنها وجود دارد): * سید حسنی ۶ * خروج يرجم هاى سياه * دجال * خورشید و ماه گرفتگی

صفحه 6:
عدم بداء در علائم حتمی ۱. خلاف ظاهر حدیث است. زیرا ظاهر واژة محتوم به معنای قطعی بودن است. قرینه‌ای هم بر اراد خلاف ظاهر وجود ندارد. ۲ خلاف تقسیم علائم بر محتوم و موقوف است. هدف از تقسیم از بین می‌رود. ۳ اگر هیچ کدام از علائم قطعی نباشد راهی برای تأیید یا نخواهد بود و با وجود این همه روایت علائم هیچ کدام را مدعی مهدویت نخواهد بود. 5

صفحه 7:
اشکالات عدم بداء ۱. اشكال: محدود كردن قدرت خداوند. 1 پاسخ: امکان عقلی بداء وجود دارد و اختبار خداوند محفوظ است. اما طبق وعد؛ رواب مقام عمل خداوند حتماً ين كار را مى كند. : WA ys ‏اشکال: منافات با هميشككى بودن احتمال ظهور (توقعوا الفر: صباحا و مساءً)‎ .۲ ياسخ: ا ال بس توقع به معناى وقوع آن در همان زمان نیست. بلکه منظور ا ‎ee ee‏ ۳ اشکال: منافات با ناگهانی بودن ظهور )2 ۰ پاسخ: ام ا و کی ‎Is‏ ‏آماد گی فراوانی می‌خواهد. پاسخ مشت رک برای اشکال دوم و سوم: الف) می‌تواند منظور از این کلمات (فرج؛ امر) مجموع علائم و خود قیام باشد. زیرا علائم حتمی فاصلةٌ چندانی با قیام و ظهور ندارد. ‎(a‏ برای حفظ روایات حتمی بودن برخى علائم از ظاهر این نوع روایات صرف نظر ل

صفحه 8:
۱. سفیانی ۱ ی را را ‎a ee‏ ۲ نام حرب عثمان و عنبسه برای او گفته شده ولی قابل اعتماد نیستند باید از اقداماتش او شناخت. (در روایات خوص و شامی نیز گفته شده) ". نسب: از نسل قريش و از بنىأميه و از ‎be‏ ابوسفیان است یعنی از نسلی که هميشه در & مقابل اسلام ایستاد‌اند. ۴ قیافه: کبود چشم؛ سرخ روی (سفیدی که سرخی غالب است) چهره‌ای کریه و وت ناک ۵ دین: مسلمانی که برای جلب حمایت غرب مسیحی می‌شود. ۶ زمان قیام: در ماه رجب و هم‌زمان با یمانی و خراسانی. ۷ مکان قیام: غرب شام وادی یابس

صفحه 9:
‎A‏ اقدام‌ها: کودتا و پیروزی بر رقبا (اصهب و ابقع) ‎ee aot es ae‏ حمص» ‎ont‏ اردن» ‎Ges!‏ ‎ ‎ ‎ ‏۳ ‏فرستادن لشگر به عراق (کوفه) که بعد از غارت آنجا توسط لشکر ایرانیان از بین می‌روند. © فرستادن به مدینه (بعد از آگاهی ازحضور امام در آنجا) ‏خسف بیداء در راه مکه و مدینه ‎ ‏نبرد با امام در بیت المقدس و کشته شدن 1 ‎٩‏ مدت : ۱۵ ماه که شش ماه آن صرف کوتا وتصرف پنج احیه خواهد شد. ‏در روايات شيعه تعبير سفیانی زیاد آمده است اما در روایات اهل تسنن بیشتر سخن از دجال است. دجال اهل فریب و نیرنگ معرفی شده اما سفیانی با زور و تخریب ‎CS‏ می کند.

صفحه 10:
۲ خسف بیداء خسف یعنی فرو رفتن و پنهان شدن بیداء سرزمینی است بین مکه و مدینه نزدیک جحفه در مورد سپاهیان سفیانی واقع می‌شود. این حادثه معجزه آسا و به فرمان خدا انجام می‌شود و مانند زلزله و رانش زمین نیست. دو نفر از سپاه سفیانی باقی می‌مانند. یکی خر به امام مهدی لا می‌برد دیگری به سفیانی:

صفحه 11:
2 ye Oz eA 7 71 جزئيات زيادى كفته نشده شايد به خاطر حفاظت ايشان و عدم برنامه ريزى دشمتان با نامش در روايات نيامده اما غير روايات به حسن» حسين» جهجاه و شعيب بن صالح اشاره دارد. القاب: يمانى» منصورء منصوريمانى» خليفة يمانى» قحتانى ( بيشتر در روايات اهل تسئن) از دعوت كنندكان به حق است و از مواليان حضرت على ] مکا ن و صنعا قيام مى كند. زمان قيام: هم‌زمان با سفیانی و خراسانی قیام می کند و بهتر از هر دوی آنهاست به هدایت ‏ ‎eit yk)‏ از نشانه های حتمی و متصل به ظهور است. البته بعضی حتمی بودن آن را نپذ یرفته‌اند (مشرق موعود ش ۱ مقاله نصرت الله آيتى) ۳ خروج یمانی

صفحه 12:
ویژگی‌ها: هفتاد هزار نیرو دارده درفش هدایت (راية الهدی) به دست او. درگیری با سفیانی (در آوردن چشمان او)؛ قطعه قطعه کردنش با شکست خوردن از سفیانی. کمک کردنبه او واجب است: هر که در مقابل او پایستد اهل آتش است. )69 & نیه هندء عكا به دست او انجام می گیرد. افرادی در طول تاریخ تا زمان حاضر ادعای یمانی بودن کرده‌اند. (جدیدترین یمانی ۱۳/۹/۸۴ در سایت شریف پیوز)

صفحه 13:
te ‏الس‎ 0 dance wins ايشان كسى غير از (محمد بن عبدالّه بن حسن بن حسن بن علی بن ابی طالبلا که در زمان ابو جعفر خليفة عباسى قيام كرد) است اما اسمش همین است. ايشان فرستادة حضرت مهدی لا به سوی اهل مکه است. پس از خروج حضرت است و برای اتمام حجت است. بین رکن و مقام ذبح می‌شود. شیخ مفید محل کشته شدنش را پشت دروازة کوفه و به همراه ۰ نفر می‌داند. (کتاب ارشاد شیخ مفید ) ین قتل او و قیام امام ۱۵ شب فاصله نیست.

صفحه 14:
۵. ندای آسمانی A ۲ a روز جمعه ۲۳ رمضان دو صيحه است. یکی بعد از فجر و از آسمان ندای جبرئیل است که ان الحق مع المهدی و ۱ دیگری قبل از غروب و از زمین است که ندای ابلیس است آن الحق مع عشمان و 5 همه اهل مشرق و مغرب آن را به زبان خود می شنوند حتی آنان که در خواب کسی ندای حق را تشخیص می‌دهد که قبلاً می‌دانسته.

صفحه 15:
os = we ‏علائم غير حتمى (موقوفه)‎ سید حسنی ‎.١‏ او با يارانش براى يارى امام مهدى [] قيام مى كند. ‏۲. جوانی خوش سیما هستند. ‏۳ از سرزمین دیلم (گیلان) و قزوین قیام کرده و تا كوفه را پاک‌سازی می‌کند. ل ‏۴. برخی روایات می‌گوید او در مقابل اماملا ادعای مهدویت دارد. ‏۵ مردم دعوت او را میپذیرند مخصوصاً گنج‌های طالقان که جوانان آنجاست. ‏۶ درین رادقم توقف می که و چهل روز جنگ ی در نی گرد و مردمزیدی کفه بیشوند تا این که او پیروز می‌شود. ‏۲ چون وارد کوفه می‌شود خبر ظهور امام را می‌شنود و جون امام از مدينه حركت كرده؛ به محضر امام رفته و از او طلب نشانه می کند تا مطمئن شود او امام است. ‏۸ یک سید حسنی نیز وجود دارد که به سوی مکه حرکت می کند و مردم مکه او را می سرش را به شام می‌فرستند. 2 ‎Se, stale‏ تاو نم را موقات نمی کند. ‎ ‎

صفحه 16:
خراسانى و يرجمهاى سياه ‎.١‏ منظور روايات قيام ابو مسلم خراسانى نيست. ‏۲ برخی روایات دلالت مى كند كه نزديكك ظهور اتفاق مىافتد و امام بعد از ظهور در حالى که آنها در کوفه هستند برای اخذ بیعت فردی را به سوی آنها می فرستند. ‏۳. امر به یاری آنها شده است. ‏۴ از خراسان قیام می کنند. ‏۵. گشتگانشان شهید هستند. ‏۶ به ایلیاء می‌رسند. ‎ ‎ ‏۷ برخی یاران امام لا در میان آنهاست. ‏۸ ۷۲ ماه طول می‌کشد تا به امام برسند. شعیب بن صالح یا صالح بن شعیب در پیش روی آنهاست. (اين در حالی است که خروج خراسانی و یمانی و سفیانی در یک سال گفته شده است.)

صفحه 17:
‎٩‏ اصحاب سفیانی را شکست می‌دهند و به بیت المققدس می‌رسند. ۰. درگیری در بیضاء اصطخر یعنی کوه سفید نزدیک اهوا ‏تعبیر روایات در مورد مشخصات وی (شاب من بنی هاشم < الیسری خال؛ کفه الیمنی خال) ‎ ‎

صفحه 18:
دجال ۱. دجال از لغت دجل(بر وزن درد) به معنی دروغگویی و حقه بازی است. ۲. دجال در روایات نیز منحصر به یک فرد نیست بلکه عنوان افراد حیله گر است. ۳ پیشتر در منابع روایی اهل سنت آمده. ۴ در انجیل نیز خبر دجال و نوعی بودن آن آمده است.(رسالةٌ دوم یوحنا باب اجملة ۶ و۷ ۵. دجال در روایات دارای صفاتی است که قابل تطبیق با رهبر فریب کار آن است. یک چشم دارد می‌درخشد (اقتصاد) اما ون آلود است(خیره کننده بودن صنایع آنها) الاغ سفید ند رو (وسانط نقلیه دعوى الوهيت دارد (عملاً غولهاى اقتصادى مقدرات مردم را به دست گرفته‌اند) هنگامی که دوستان خود را صدا می‌زند جهانیان صدای او را می‌شنود. او در دریاها فرو می‌رود و خورشید و ماه با او حرکت می‌کنند ( اشاره به تجهیزات و پیشرفت‌ها) در پیش وی انبوهی از دود (اشاره به آلودگی محیط زیست توسط کارخانه‌ها) و پشت سرش کوهی سفید که مردم آن را غذا می‌بینند (فراورده‌های صنعتی و غذایی)

صفحه 19:
خورشید و ماه گرفتگی ۱ ماه گرفتگی در اول یا آخر ماه خورشید گرفتگی در وسط ماه الع کین ۳. هیچ سابقه‌ای ندارد ۴. هدف از اين واقعه اتمام حجت و بیداری مردم است . ۵. در ماه رمضان اتفاق می‌افند.

صفحه 20:

صفحه 21:
ks ee ‏تهیه و‎ : ‏نساء زارعی‎

عالئم ظهور اهمیت بحث .1امید بخشی به مؤمنان و ایجاد روحیة مقاومت .2آمادگی مؤمنان برای ظهور .3هشدار به اهل معصیت و گناه برای توبه و بازگشت .4عمیق‌تر کردن ایمان به اصل ظهور در دل مؤمنان و زدودن شک از قلب تردید کنندگان. شناخت (صیحة آسمانی جبرئیل است یا شیطان) حمایت (یمانی) مقاومت (سفیانی) .5اتخاذ موضع صحیح .6شناخت مدعیان دروغین محدودیت‌ها برای ایجاد امید در همة زمان‌ها .1وقت ظهور معلوم نیست زمینه سازی ظهور در همة زمان‌ها .2تعیین وقت ظهور ممنوع است (استعجال هم باعث گمراهی است) .3امکان بداء در عالئم وجود دارد. .4روایات عالئم ،حجم زیادی دارند لذا اظهار نظر در مورد آنها ساده نیست. .5مراد از فرج همیشه ظهور نیست. .6تطبیق عالئم بر موارد بیرونی دالیل قطعی می خواهد لذا باید کام ً ال علمی و با احتیاط عمل کرد. .7هر چند بعضی عالئم امکان نمادین بودن دارد اما نمی‌توان این حکم را در مورد همه صادق دانست. انواع عالئم .1عالئم حتمی (محتوم) (در شش ماهة قVبل از قیام واقع می‌شوند): • .1سفیانی • .2خسف بیداء • .3یمانی • .4قتل نفس زکیه • .5ندای آسمانی .2عالئم غیر حتمی (موقوف ،مشروط) (امکان بداء در آنها وجود دارد): • سید حسنی • خروج پرچم های سیاه • دجال • خورشید و ماه گرفتگی • ... عدم بداء در عالئم حتمی • .1خالف ظاهر حدیث است .زیرا ظاهر واژة محتوم ،به معنای قطعی بودن است .هیچ قVرینه‌ای هم بر ارادة خالف ظاهر وجود ندارد. • .2خالف تقسیم عالئم بر محتوم و موقوف است .هدف از تقسیم از بین می‌رود. • .3اگر هیچ کدام از عالئم قطعی نباشد راهی برای تأیید یا تکذیب مدعی مهدویت نخواهد بود و با وجود این همه روایت عالئم هیچ کدام راه‌گشا نخواهد بود. اشکاالت عدم بداء .1اشکال :محدود کردن قدرت خداوند. پاسخ :امکان عقلی بداء وجود دارد و اختیار خداوند محفوظ است .اما طبق وعدة روایات در مقام عمل خداوند حتماً این کار را می‌کند. .2اشکال :منافات با همیشگی بودن احتمال ظهور (توقعوا الفرج صباحا و مسا ًء) پاسخ :توقع به معنای انتظار است و انتظار یعنی آماده بودن .پس توقVع به معنای وقوع آن در همان زمان نیست .بلکه منظور این است که همیشه آمادة ظهور باشید. .3اشکال :منافات با ناگهانی بودن ظهور ( َمثَل ُ ُه َمثَ ُل ال َّسا َعة...ال تَأْت ُ ِيك ْم إِاَّل ب َ ْغتَة) پاسخ :برای امری این چنین مهم ،شش ماه فاصله ناچیز است و ناگهانی محسوب میشود زیرا آمادگی فراوانی می‌خواهد. پاسخ مشترک برای اشکال دوم و سوم :الف) می‌تواند منظور از این کلمات (فرج ،امر) مجموع عالئم و خود قیام باشد .زیرا عالئم حتمی فاصلة چندانی با قیام و ظهور ندارد. ب) برای حفظ روایات حتمی بودن برخی عالئم از ظاهر این نوع روایات صرف نظر می‌کنیم. .1سفیانی .1اگر سفیانی ،نوعی هم باشد در مقابل امام مهدی شخص خاصی خواهد بود. .2نام حرب ،عثمان و عنبسه برای او گفته شده ولی قابل اعتماد نیستند باید از اقداماتش او را شناخت( .در روایات أخوص و شامی نیز گفته شده) .3نسب :از نسل قریش و از بنی‌أمیه و از عقبة ابو‌سفیان است یعنی از نسلی که همیشه در مقابل اسالم ایستاده‌اند. .4قیافه :کبود چشم ،سرخ روی (سفیدی که سرخی غالب است) چهره‌ای کریه و وحشت‌ناک. .5دین :مسلمانی که برای جلب حمایت غرب مسیحی می‌شود. .6زمان قیام :در ماه رجب و هم‌زمان با یمانی و خراسانی. .7مکان قیام :غرب ،شام ،وادی یابس • • • • .8اقدام‌ها: • کودتا و پیروزی بر رقبا (اصهب و ابقع) • تصرف پنج ناحیه ( ِد َمشقِ ،حمص ،فِلَسطین ،اردن ،قِنِّسرین) • جنگ قVرقیسا (شهری در سوریه محل اتصال رود خابور و فرات) با یکی از اهل باطل ،جنگی سخت که حیوانات آسمان و زمین از گوشت کشته شدگان سیر خواهند شد .سفیانی بعد از تلفات سنگین پیروز می‌شود. • فرستادن لشگر به عراق (کوفه) که بعد از غارت آنجا توسط لشکر ایرانیان از بین می‌روند. • فرستادن لشگر به مدینه (بعد از آگاهی ازحضور امام در آنجا) • خسف بیداء در راه مکه و مدینه • نبرد با امام در بیت المقدس و کشته شدن .9مدت 15 :ماه که شش ماه آن صرف کوتا وتصرف پنج ناحیه خواهد شد. در روایات شیعه تعبیر سفیانی زیاد آمده است اما در روایات اهل تسنن بیشتر سخن از دجال است. دجال اهل فریب و نیرنگ معرفی شده اما سفیانی با زور و تخریب حرکت می‌کند. .2خسف بیداء خسف یعنی فرو رفتن و پنهان شدن بیداء سرزمینی است بین مکه و مدینه نزدیک جحفه در مورد سپاهیان سفیانی واقع می‌شود. این حادثه معجزه آسا و به فرمان خدا انجام می‌شود و مانند زلزله و رانش زمین نیست. دو نفر از سپاه سفیانی باقی می‌مانند .یکی خبر به امام مهدی می‌برد دیگری به سفیانی. .3خروج یمانی جزئیات زیادی گفته نشده شاید به خاطر حفاظت ایشان و عدم برنامه ریزی دشمنان باشد. نامش در روایات نیامده اما غیر روایات به حسن ،حسین ،جهجاه و شعیب بن صالح اشاره دارد. القاب :یمانی ،منصور ،منصوریمانی ،خلیفة یمانی ،قحتانی ( بیشتر در روایات اهل تسنن) از دعوت کنندگان به حق است و از موالیان حضرت علی مکان قیام :از یمن و صنعا قیام می‌کند. زمان قیام :هم‌زمان با سفیانی و خراسانی قیام می‌کند و بهتر از هر دوی آنهاست به هدایت رهنمون می‌شود. از نشانه های حتمی و متصل به ظهور است .البته بعضی حتمی بودن آن را نپذیرفته‌اند (مشرق موعود ش 1مقاله نصرت‌اهلل آیتی) ویژگی‌هVا :هفتاد هزار نیرو دارد ،درفVش هدایVت (رایVة الهدی) بVه دسVت اوست. درگیری بVا سVفیانی (در آوردن چشمان او) ،قطعVه قطعVه کردنVش یVا شکست خوردن از سفیانی. کمVک کردن بVه او واجVب اسVت :هVر کVه در مقابVل او بایسVتد اهVل آتVش اسVت .فتح روم، قسطنطنیه ،هند ،عکا به دست او انجام می‌گیرد. افرادی در طول تاریخ تا زمان حاضر ادعای یمانی بودن کرده‌اند. (جدیدترین یمانی 12/9/84در سایت شریف نیوز) .4نفس زکیه در روایات بر قتل ایشان تأکید شده است نه خروج و حمایتش از امام عصر. نفس زکیه یعنی کسی که پاک است ،قتلی انجام نداده که مستحق کشته شدن باشد( .کهف ت نَفْساً َز ِكي َّ ًة ب ِ َغي ْ ِر نَفْس) آیة :74أَ قَتَل ْ َ از اوالد امام حسن است لذا با عنوان سید حسنی نیز یاد شده است. ایشان کسی غیر از (محمد بن عبداهلل بن حسن بن حسن بن علی بن ابی طالب که در زمان ابو جعفر خلیفة عباسی قیام کرد) است اما اسمش همین است. ایشان فرستادة حضرت مهدی به سوی اهل مکه است. پس از خروج حضرت است و برای اتمام حجت است. بین رکن و مقام ذبح می‌شود .شیخ مفید محل کشته شدنش را پشت دروازة کوفVه و به همراه 70نفر می‌داند( .کتاب ارشاد شیخ مفید ) بین قتل او و قیام امام 15شب فاصله نیست. .5ندای آسمانی .1 .2 .3 .4 .5 .6 روز جمعه 23رمضان دو صیحه است. یکی بعد از فجر و از آسمان ندای جبرئیل است که ان الحق مع المهدی و شیعته دیگری قبل از غروب و از زمین است که ندای ابلیس است ان الحق مع عثمان و شیعته همة اهل مشرق و مغرب آن را به زبان خود می شنوند حتی آنان که در خواب هستند. کسی ندای حق را تشخیص می‌دهد که قب ً ال می‌دانسته. عالئم غیر حتمی(موقوفه) سید حسنی .1او با یارانش برای یاری امام مهدی قیام می کند. .2جوانی خوش سیما هستند. .3از سرزمین دیلم (گیالن) و قزوین قیام کرده و تا کوفه را پاک‌سازی می‌کند. .4برخی روایات می‌گوید او در مقابل امام ادعای مهدویت دارد. .5مردم دعوت او را می‌پذیرند مخصوصاً گنج‌های طالقان که جوانان آنجاست. .6در بین راه در قم توقVف می‌کند و چهل روز جنگ سختی در می‌گیرد و مردم زیادی کشته می‌شوند تا این که او پیروز می‌شود. .7چون وارد کوفه می‌شود خبر ظهور امام را می‌شنود و چون امام از مدینه حرکت کرده ،به محضر امام رفته و از او طلب نشانه می‌کند تا مطمئن شود او امام است. .8یک سید حسنی نیز وجود دارد که به سوی مکه حرکت می‌کند و مردم مکه او را می‌کشند و سرش را به شام می‌فرستند .این نمی‌تواند همان سید حسنی باشد زیرا او بعد ظهور امام را مالقات می‌کند. خراسانی و پرچم‌های سیاه .1منظور روایات قیام ابو مسلم خراسانی نیست. .2برخی روایات داللت می‌کند که نزدیک ظهور اتفاق می‌افVتد و امام بعد از ظهور در حالی که آنها در کوفه هستند برای اخذ بیعت فردی را به سوی آنها می فرستند. .3امر به یاری آنها شده‌ است. .4از خراسان قیام می‌کنند. .5گشتگانشان شهید هستند. .6به ایلیاء می‌رسند. .7برخی یاران امام در میان آنهاست. 72 .8ماه طول می‌کشد تا به امام برسند .شعیب بن صالح یا صالح بن شعیب در پیش روی آنهاست( .این در حالی است که خروج خراسانی و یمانی و سفیانی در یک سال گفته شده است). .9اصحاب سفیانی را شکست می‌دهند و به بیت المقدس می‌رسند. .10درگیری در بیضاء اصطخر یعنی کوه سفید نزدیک اهواز اتفاق می‌افتد. تعبیر روایات در مورد مشخصات وی (شاب من بنی هاشم فی کتفه الیسری خال ،کفه الیسری خال ،کفه الیمنی خال) دجال .1دجال از لغت دجل(بر وزن درد) به معنی دروغگویی و حقه بازی است. .2دجال در روایات نیز منحصر به یک فرد نیست بلکه عنوان افراد حیله‌گر است. .3بیشتر در منابع روایی اهل سنت آمده. .4در انجیل نیز خبر دجال و نوعی بودن آن آمده است(.رسالة دوم یوحنا باب1جملة 6و)7 .5دجال در روایات دارای صفاتی است که قابل تطبیق با رهبر فریب‌کار آن است. یک چشم دارد می‌درخشد (اقتصاد) اما خون آلود است(خیره کننده بودن صنایع آنها) االغ سفید تند رو (وسائط نقلیه) دعوی الوهیت دارد (عم ً ال غول‌های اقتصادی مقدرات مردم را به دست گرفته‌اند) هنگامی که دوستان خود را صدا می‌زند جهانیان صدای او را می‌شنود .او در دریاها فرو می‌رود و خورشید و ماه با او حرکت می‌کنند ( اشاره به تجهیزات و پیشرفت‌ها) در پیش روی ،انبوهی از دود (اشاره به آلودگی محیط زیست توسط کارخانه‌ها) و پشت سرش کوهی سفید که مردم آن را غذا می‌بینند (فراورده‌های صنعتی و غذایی) خورشید و ماه گرفتگی .1ماه گرفتگی در اول یا آخر ماه ،خورشید گرفتگی در وسط ماه .2این گرفتگی طبیعی نیست .3هیچ سابقه‌ای ندارد .4هدف از این واقعه اتمام حجت و بیداری مردم است .5در ماه رمضان اتفاق می‌افتد. :تهيه و تنظيم نساء زارعي

62,000 تومان