صفحه 1:
صفحه 2:
نام عمارت بادگیر از4 بادگیری که در
اطراف آن قرار دارد گرفته شده است .
عمارت بادگیر در واقع تالار شاهنشین بزرگی است که از دو گوشواره (دو اتاق کوچک
متصل به شاهنشین), دو هشتی و یک حوضخانه تشکیل شده که در حال حاضر به موزه
عکسخانه مبدل شده است. این تالار از نه ارسی و دو ستون گچی مارییج نقاشیشده به
سبک دوره زندیه, ازارههای مرمرین نقاشیشده, کفپوش معرق هفت رنگ با طرح بته
جقه و رنگآمیزی زرد و دیوارها و سقف آتن تماما از نقاشی, زرنگاری و آینهکاری و
منبتکاری تشکیل شده است و از این جهت یکی از تالارهای پرکار, زیبا و جالب عمارت
سلطنتی قذیم بهشمار میرود.
در زیر تالار و عمارت مزیور حوضخانه وسیعی وجود دارد (عکس_خانه فعلی) که در
چهارگوشه آن چهار بادگیر بلند وجود دارد که هوای حوضخانه و تالار و اتاقها بهوسیله
آنها به خوبی خنک میشود.
پادشاهان قاجار معمولا اگر در ایام تابستان در تهران بودند و به بیلاق نمیرفتند. از این
کردند. مهم ترین واقعمی تاریخی که در این عمارت صورت
صفحه 3:
بنا بر نوشته معیر الممالک:
در زمان ناصرالدین شاه در حوضخانه ان
عمارت, انواع طبور زیبا ..... رها کرده بودند,
در یک طرف عمارت مزیور نب ز لانه و
قفس_هایی ساخته و پرندگان بسیار از هر
lak درکن کرد آورده بودتد و گاه هنگام داند
دادن به آنها شاه آمده: به تماشا میایستاد و
با همراهان سخن از صید طیور و طرز به دام
آوردن آنها میراند.
حوضخانه یکی دیگر از بخش های اصلی این عمارت است که در زیر اين بنای تاریخی قرار گرفته است.
در گذشته از این بخش به دلیل فضای خنکی که داشت برای گذران روزهای تابستانی استفاده می شد.
در حالی که این روزها به عکاسخانه تغییر کاربری داده است. دلیل نامگذاری این بخش؛ حوض مرمری
بوده است که در میان آن قرار داشته است. جالب است بدانید که آب این حوض از یک جویی که توسطظ
کاشی های آبی ساخته شده بود, تامین می شده است. در حال حاضر به دلیل وجود رطوبت و خطر از
بین رفتن بناء جریان ورودی آب به این حوض قطع شده است. عکاسخانه ای که در حال حاضر در اين بنا
صفحه 4:
10 a من
احم
Ba
صفحه 5:
اتاق های گوشواره
در معماری ایرانی, اتاق گوشواره به اتاقی گفته می شود که در دو طرق تالار شاه نشین قرار گرفته و سایز
کوچکتری دارند. هدف از ساخت این اتاق ها, گسترش فضای پذیرایی مهمان هاست. چرا که اين اتاق ها به
فضای اصلی تالار راه داشته و با باز کردن درها به راحتی به فضای تالار می افزودند. البته کاربری اتاق های
گوشواره عمارت بادگیر در کاخ گلستان تنها کاربری آنها نبوده است. چرا که زمانی که نیازی به قضای داخلی
اين اتاق ها نبوده است. از آنها برای استقرار نوازندگان استفاده می شده است.
دلیل وچود آنها در اين عمارت, حفظ ساختار کلی معماری به هم میریخت. کانالهایی هستند که از بادگیرها
به حوضخانه میرسند. از طرفی کانالهای برج شمالی هم به صورت مستقیم و کانالهای برچ جنوبی قوسی
و منحنی هستند. اتاقهاى كوشواره در صورتى كه به اين شکل وجود نداشتند. کانالهای شمالی تا زیر پلههای
ورودی میرسيدند. اما در حالت کلی گوشواره. سازهای است جهت تبدیل مریع به هشتضلعی برای اجرای
گنبد.
صفحه 6:
عمارت اصلی
بخش اصلی لین عمارت یک ثالثر است که تزینان مجللی را به خود اختصاص داده است. آینه کازی هایی که در طراحی و تزیین اين بخش از عمارت به کار برده شده
است, به غتوان یکی از زیایی هاق اصلی لین عمارت در نظر گرفنه می شود که دز کنار ارسی های رنگی به زبايي آن چندین برابرافزوده نشده است. ارسی به پنجره
های مشبکی گفته می شود که هر یک رو به الا با می شوند)
در همین بخش از عمارت دو ستون وجود دارد که هر یک گچی و مارپیج هستند. در طراجی این ستون هاء از ایده های تقاشی در دوران زندیه استفاده شده است. که
البت در کنار سنگ های مرمری که در ساخت سایر قسمت های عمارت به کار برده شده اند. یبیی اين کاخ را چندین برابر کرده اد
مرمر, عنصر شاهانهبه کار رفته در ساخت نمای درونی تالار است و منبت کاری و گچبری بار هنری باقی قسمتهای تلار را بر دوش خود قسمت میکنند. ستونهایی
به سبک نوره ندیه نقاشی شدهاند. زیباییها حتی به زیر پای شما هم کشیده میشود. زیر پایتان کفپوش معرق هفترنگ با طرح بتهجقه خودش را کاملاً تشان
صفحه 7:
صفحه 8:
بادگیرها
این بادگیرها تنها برای خنک سازی هوا مورد استفاده قرار نمی
گرفته اند. پلکه به دلیل طراحی جذابی که دارند. نقش بزرگی در
افزایش جذابیت اين عمارت ایفا می کنند.
عمارت بادگیر "۴ بادگیر مرتفع دارد که از کاشیهای معرق آبی,
زرد و سیاه با قبههای زرین در اين بنا استفاده شده .
صفحه 9:
تاريخ ساخت بنا
با توجه به اطلاعات به.دست آمذه غده اى تاريخ ساخت اين بنا را به زمان ناصر الدین شاه نسبت
- میدهند اما داستان ساخت این بنا چیز دیگری را حکایت میکند
این بنا ابتدا در تملک محمد علی میررزا دولتشاه قرار داشته و سپس مورد استفاده نایب السلطنه ,
عباس میرزا قرار گرفت سپس به ضل السلطان علیشاه میرزا رسید و پس از او به پسرش سیف
الدوله میرزا رسید .
این بنا پس از کدورت به وجود آمده بین دولتین ایران و انگلیس به واسطه تحت الحمایه انگلیس بودن
الدوله از او گرفته می شود . بنابراین تاریخ:ذقیق ساخت آن را نمیتوان تعیین کرد , زیرا از |
سلطتنتی نبوده و به همین دلیل نیز در استاد آن زمان گزارشی از ساخت آن وجود ندارد sly gil
ارزشمند به خاطر مسائل سیاسی ولی ضاهرا 2 کلم توسعه ارگ سلطنتی به تملک ناصر الدین شاه
صفحه 10:
بازسازی بنا
بر اننیاس کثیبه ای که در تالار شاه نشین عمارت بادگیر وجود
دارد لين بنا در سال 1326 توسط وزارت راه مرمت شده و به
دلیل کارکرد اداری بر روی نقاشی ها را با گچ می پوشانند .
در بین سالهای 1349 و 1350 شمسی این بنا با توجه به طرح
های اولیه که مبتنى بر نقاشی های محمود خان ملک الشعرا
بود , توسط استاد پیرنیا و همکارانشان مرمت و بازیبرایی شد.
نقاشی ها از زیر گچ خارج شد و ستون های ایوان که جنس
چوب 9 OF فرسوده بودند , از سنگ تراشیده شدند و بخشی
از کاشی های دیوار و کف که از بین رفته بودند ساخته و نصب
شدند . حوض خانه آجر کاری شد و همچنین یکی از بر های
بادگیر که تخزیب شده بود دوباره ساخته شد .
صفحه 11:
صفحه 12:
صفحه 13: