صفحه 1:
صفحه 2:
6 سطه
و
سى ذ
poe نو ده
!9
منو ول
۱ بش
no
وین
برستان
ان رسولیا
ليان
1
امير
سلیما
نی
صفحه 3:
صفحه 4:
دیده اي نیست نبیند رخ زیبای تورا نیست گوشی که همی نشنود آوای تو را
دیده: چشم رخ: چهره. صورت آوا : صدا
ای تو را نبیند و هيج كوشى |
ديده و كوش: نهاد/ رخ و آوا: مفعول / رخ 558
وصفى/ آواى تو:تركيب اضافى/ نيست:فعل غير اسنادى(در
معنای«وجودندارد»)/ کل بیت:۶جمله/ دیده. گوش : تناسب
صفحه 5:
MA S00 LP pt خش We بماد ل تاو تكلا ليل م
لعاف يقالن as Oo 1s pe ae GUT
seer sh PES. Mesa hie Br al
وه مت من | مت مرن ار
راب تیه al 7 0 Sa at
خی رس در ilove eae thn HSE
101 Li سد foe Son Sh eR ow ie ws Kat S|
wei eat we Sieh net we
We Lr SP te rn a a8 Ss th Se
زا ae AL fe mata Lith 2-800
WE SS GB erienzra ie ye?
bond SF SSG wets Lovie ار
صفحه 6:
صبح روز اول فروردین که شب و روز برابر است تماشای
صحرا و زیبایی های بهار لذت بخش است.
لیل و نهان دامن صحرا و تماشای بهار: نهاد/ بامدادی: قید زمان/
خوش: مسند/ لبل و نهار: تضاد/ نهار و بهار: جناس ناقص
اختلافی/ بهار و صحرا : تا
صفحه 7:
ا سم ا نس د ص د ند رد رکه ند رد oh gh
كو
am
تنبیه: آگاه کردن. هشیار ساختن/ خداوند دل: صاحب دل (عارف)/
اقرار داشتن: اعتراف کردن.
تمام آفریده gh خدا برای بیدار
ا
احساس ندارد..
آفرینش: نهاد / تنبیه : مسند/ که(کسی که): نهاد/ دل : تکرار/
واج آرایی (د. ن ) در مصراع دوم/ دل ندارد: کنایه از شعور و
احساس نداش اشتن / خداونداوّل با خداوند دوم:جناس تام.
صفحه 8:
.اين همه نقش عجب بر .در .و .ديوار وجود ...هر كه فكرت نكند نقش ,بود بر يواد
نقش عجب: تصویر شگفت/ وجود: هستی / فکرت: فکر . انديشه
ee 0[ ۰
ماکناس ناس هنن دک شتسه سانش اد شنت سس
نقش عجب: ترکیب وصفی / در و دیوار وجود: دو ترکیب اضافی/
هر که: نهاد/ نقش (در مصراع دوم): مسند/ بر در ( جناس) / در و
دیوار: تناسب / نقش ودیوار: تکرار/ بر و در: جناس ناقص اختلافی/
نقش بر دیوار بودن:کنایه ازبی جان و بی ارزش بودن /در مصراع
دوم کسی که فکر نمی کند به نقش روی دیوار تشبیه شده است.
«ت» در آخرفکرت ضمیرشخصی نیست و جزء خود کلمه است
صفحه 9:
کدی درا در شاخ در ناخ مستمنی نوی کند این سرا
: خدا را به پاکی یاد کردن/ مستمع: شنونده/ اسرار: رازها
کوه و دریا و درختان : نهاد. مراعات نظير / در تسبیح: مسند/
همه مستمعی : گروه نهادی / اين اسرار: گروه مفعولی / مصراع اوّل
( تشخیص) / تلمیح به آیه ۶۶سوره اسراء .
صفحه 10:
بخبرت ,هست رکه رمرغان ,سجررمی کو یناسآ خرای ,خفته ,سر از رخو اب رجها لت برد انس
مرغ سحر: بلبل خفته: خوابیده.غافل جهالت: نادانی
«ت»در «خبرت): نهاد / خفته: منادا؛ صفت جانشین اسم /کل بیت 5
چمله است / مرغان سحر می گویند( تشخیص) / خواب جهالت
(تشبیه) سر و سحر ( جناس) / خواب و خفته( تناسب)/ سر از
خواب جهالت برداشتن: کنایه ازآگاه شدن. بیدار شدن
صفحه 11:
تا کی می خواهی مثل گل بنفشه دربی خبری و غفلت به سر
پبری؟ حیف است که تو در خواب غفلت باشی و گل نرگس آگاه
و بیدار باشد.
چو: حرف اضافه / بنفشه: متمم / تو و نرگس : نهاد / حیف.
درخواب. بیدار: مسند/ مصراع اوّل ( تشبیه) / خواب و دار
(تضاد)/ بنفشه و نرگس( مراعات نظیر) / سر غفلت در پیش داشتن
الاك oss ee ae eee
( تشخیص)/ سر و در(جناس)/ بنفشه(نماه غفلت) / نر گس(نماد
بيدارى)
صفحه 12:
ني کی دمن نتم میالم بان میت تب کف دابا کت اسب سینت ساسا
هیچ كس جز خدا نمی تواند از درخت میوه های رنگارنگ بیافریند
و هیچ کس جز خدا نمی تواند از بوته خار گل صد برگ بیاورد.
«که» اول و سوم: ضمیر پرسشی . نهاد/ میوه الوان: ترکیب وصفی/
«که» دوم و چهارم حرف ربط / چوب و میوه و گل و خار
(مراعات نظیر) / گل و خار(تضاد)/ هر دو مصراع پرسش انکاری
صفحه 13:
عفل حيران شود از خوشه .زرين عنب ...نهم عاجز شود از حقه ياقوت انار
عقل از ديدن خوشه هاى طلاليى انكور حيرت مى كند و فهم از
درك زيبايى انار(كه مانند جعبه ياقوت است) ناتوان مى شود.
عقل و فهم: نهاد/ حيران و عاجز: مسند/ خوشة زرين: SSF
وصفی/ شود: می شود(مضارع اخباری) / حیران شدن عقل و عاجز
شدن فهم: تشخیص/ عنب و انار: تناسب/ حقه یاقوت انارناضافة
صفحه 14:
تقدیر: سرنوشت. فرمان الهی/ عزیز: شکست ناپذیر. ارجمند امسخر:
رام مطیع -
خداوندپاک و بی عیبی که به فرمان استوار خویش ماه و خورشید و
ءشب و روز را مطیع و رام کرده است
ماه و خورشید و لیل و نهار: مفعول. مراعات نظیر/ لیل و نهار:تضاد/
4 ۳۳ سورذ ابراهیم:
بوسر لک aly SABI داي وسکر لک الیل واه
و خورشيد و ماه گردنده و شب و روز را برای شما مسخر کرد.
صفحه 15:
تا قیامت,سخن, اندر,کرم,و.رجمت.اد. همه گوین.وریکی, گفته نید ز,هزار,
۷۲
همه مردم تا قيامت درباره بخشش ولطف خداوند سخن می گویند
امّا یکی از هزاران لطف و بخشش او گفته نمی شود.
تا ( حرف اضلفه )/ قیلمت ( متمم )/ سخن (مفعول) / اندر ( حرف
کی اضلفه ) / کرم و رحمت( متمم / او ( مضاف الیه) / همه ( نهاد) /
گویند (می گویند) مضارع اخباری
صفحه 16:
نممتت با خدایا زر عددپیرون متس شکر, انجام, تو_ه رگز, نکند شک رگزار
ای خدای بزرگ . نعمت های تو غیر قلبل شمارش است و هیچ
انسان شکرگزاری نمی تولند شکر نعمت های و را به جا
بیاورد.
نعمتت(نعمت تو): تر کیب اضلفی. نهاد/ بارخدلیا: شبه جمله/
بارخدا:تر کیب وصفی مقلوب اشکر: مفعول/ هرگز: قید /شکر
گزار: نهاد/ زعدد بیرون بودن: کنایه از غیر قابل شمارش
بودن/ لمعت دكراتمامء .شك ركزار:مراعات نظیر/ تلمیح به
آیه ۶سوره ابراهيم: «وَإِن تَقُدُوا نقْمَسَ ال لا تُخْصُومَاه
واگر(بخواهید) نعمتهای خدا را بشمارید. هرگز نمیتوانید
آنها را بشمارید.
صفحه 17:
سس تسدکی رت ات شتا سس ات كك اش دن كج سنا
راست رو: درستکان مخللف کج رو/گوی: توپ کوچک/
سعادت: خوشبختی/ منزل: مقصد /کج رفتارنبد رفتار
ای سعدی . انسان های درستکار به خوشبختی رسیدند . تو هم
درستکار و صادق باش زیرا انسان کج رفتار هیچ وقت به
مقصد نمی رسد.
سعدیا: شبه جملهمنادا / راست رو و کج رفتار: نهاد/
نرسد(نمی رسد): مضارع اخباری/ گوی سعادت: اضافه
تشبیهی /گوی ... بردن:کنلیه از به دست آوردن .برنده شدن/
صفحه 18:
سعدی شیرازیه
مشرف اللین مصلح بن عبدالله شیرازی( ۶۰۶-۶۹۰ م-ق)
شاعر و نويسندة بزرگ قرن هفتم هجری قمری است.
وى در جولنى به مدرسة نظامية بغداد رفت وبه تحصيل
ادب و تفسیر و فقه و کلام و حکمت پرداخت. پس از
ازه در سال ۶۵۵ سعدینامه یا بوستان را
به نظم درأورد و در سال ۶۵۶ گلستان را به نثر آميخته
ببهانظم کرد. علاوه بر اینها قصاید
قطعات» ترجيع بنده رباعيات و مقالات و قصايد عربى نيز
دارد كه همه را در کلیات وی جمع کردهاند. وی بین
سالهای ۶۹۰ تا ۶۹۴ هجری در شیراز درگذشت و در
همانجا به خاک سپرده شد.
صفحه 19:
تفاوت جمله های زیر در چیست؟
در سال های گذشته با تفاوت «زبان» و «ادبیات» آشنا شدیم و
دانستیم که هرگاه بخواهيم مقصود خود رابه دیگران برسانیم از
زبان استفاده می کنیم اما اگر بخواهیم همان مقصود را زیباتر و
تأثیر گذار تر بیان کنیم از ادبیات بهره عی گيريمبه همین دلیل است
که ادبیات را زبان هنری یا زبان برترمی نامند.
يداك شامع
که = در يت 1711 5 3 Me
i 9 5 2
صفحه 20:
8 در بیتهای زیر از کدام عناصر زیبایی سخن, استفاده شده است ؟
- خبرت هست که مرغان سحر م ىكويتد آخر ای خفتد, سر از خواب جهالت بردار؟
-تا کی آخر چو بنفشه سر غفلت در پیش؟ حيف ياشد كه تو در خوايى و نرگس
8 ست دوم درس را در یک بتد. توضیح دهید.
صفحه 21:
صفحه 22:
صفحه 23:
صفحه 24:
۱ ار ار ار eg vty g
« ديده اى نيست نبيند رخ زيباى تو را
es ار
الف) کوشین: نهاد
ب).ديده اى: مستد
ج).<نيست > درادو مضراع فعل غير اسنادى است:
clot (> نو: تکیت اضافی
صفحه 25:
صفحه 26:
Sannin همراهاعٍ ci Wome
افسار اسب کشید و ساعتی درنگ کرد؛ سپس به همراهان لس
ReGen ی دای کاس ریات سس
معرفت اين است كه من در آنم. كرد خويش مى كردم و
پیوشبه در قور سترمی كلم ا هر جة نبايه أ خون دور
دانم!
نم
اشرارالتوحدهمجمدین امتگن
افسار اسب کشید و ساعتی درنگ کرد<
اسبش را نگه داشت و توقف کرد
= می گوید: معرفت این است که من درآنم
می گوید: شناخت واقعی همین کاری است
ارب ان سم edie. joes
كرد خويش مى كردم و بيوسته در خود اسرار التوحید: کتابی است در احوال
سفر مى كنم تا هر جه نبايد از خود دور شيخ ابوسعيد ابى الخير كه محمد بن
كردانم.- مى كويد: به كار هاى خودم مى منور ( يكى از نوادكان ابو سعيد) آن
انديشم و صفات ناشايست را از خودم دور .را در قرن ششم نگاشته است
.مى سازم
صفحه 27: