فرار از منزل
اسلاید 1: فرار از خانه به معني اعم آن و فرار زنان و دختران به معناي اخص يكي از مصاديق مهم و مخاطره ساز اجتماعي مي باشد كه پرداختن به آن ، نيازمند توجه به ساير آسيبهاي اجتماعي است زيرا اين پديده مذموم، معلول آسیبهاي اجتماعي ديگري است كه در يك رابطه طولي به فرار از خانه ختم مي شود. اين امر ناشي از اين واقعيت است كه فرار صرفا يك واكنش منفي دفاعي- رواني است كه كه برخي از افراد در رويارويي با تراكم مشكلات محيطي از خود بروز مي دهند .مقدمه:
اسلاید 2: 1- آشنایی با پدیده فرار از منزل2- آشنایی با پیامد های فرار ازمنزل3- آشنایی با مهمترین علل فرار از منزل4- ارائه نمونه هایی از پیامدهای فرار 5- ارائه پیشنهادات پیشگیرانه و حمایتیاهداف آموزشی و رفتاری:
اسلاید 3: تعريف فرار :فرار،واکنشي است ابتدايي در مقابل محرکهاي درد آور و ترسناک . پس نتيجه مي گيريم هر موجود زنده اي به طور غريزي مي داند در صورت بروز مشکل يا موقعيت خطرناکي مي بايستي فرار نموده تا خود را از دسترس آن موقعيت دور سازد.
اسلاید 4: دختران فراري به دختراني اطلاق مي شود که بدون اطلاع والدين بنا به دلايل اقتصادي ، فرهنگي ، اجتماعي و فشارهاي رواني از منزل خارج شده و مراجعت نمي نمايند . دختران فرار:بسياري از محققان عقيده دارند كه زنان و دختراني كه از خانه فرار مي كنند در بيشتر موارد از چيزي فرار مي كنند نه براي به دست آوردن چيزي
اسلاید 5: انواع فرار : فرار عکس العملي : اين نوع از فرار نشانگر اختلال و چگونگي نحوه ارتباط بين نوجوان و محيط است . در اين حالت ، ازفرار به عنوان روشي براي بيدار کردن و هشدار دادن استفاده مي شود . فرار براي راحت زندگي کردن: در مواردي که خانواده نوجوان وجوان، سخت گير بوده و نوجوان وجود آنان را مانعي در انجام برخي از کارهايش مي داند.فرار براي ساختن آينده اي بهتر : در اين حالت فرد به دنبال شکل دادن زندگي و ساختن آينده اي بهتر براي خود است . اما شرايط موجود نيز از نظر او اين امکان را براي وي فراهم نساخته و بنا براين دست به فرار مي زند .
اسلاید 6: افرادي که اقدام به فرار مي کنند داراي ويژگي هايي چون عدم اعتماد به نفس، افسردگي، لجاجت، شخصيت ضد اجتماعي، خيال پردازی و دروغ پردازی هستند.مهمترين علل و عوامل فرار از منزل را مي توان به دو دسته تقسيم کرد: خصوصيات افراد فراري: الف - علل و انگيزه هاي رواني ب - علل و انگيزه هاي اجتماعي
اسلاید 7: علل و انگيزه هاي رواني: شامل جنس، سن، ميزان هوش، ناپختگي رواني، اخلاقي و اعتقادي، شرايط محيطي و اجتماعي و رفتار والدين و بي توجهي آنها مي شود. علل و انگيزه هاي اجتماعي: شامل بد سرپرستي يا بي سرپرستي، اعتياد والدين، خشونت و سخت گيري والدين، تبعيض قائل شدن والدين بين بچه ها، ازدواج اجباري، وضعيت بد اقتصادي، دانستن انتظار و توقع بي جا از والدين، وجود عشق هاي کاذب خياباني، سست بودن اعتقادات خانوادگي، رفاه و آسايش بيش از حد، جلب توجه و يا انتقام از ديگران و ... است.
اسلاید 8: عوامل فرار از خانه مربوط به خانواده :
اسلاید 9: عدم وجود سرپرست و مدير در خانواده و يا بدسرپرستيشایع ترین عوامل موثر در فرار از منزل : تنبيه و آزار و اذيت جسمي و طاقت فرسا بودن محيط خانواده آزار و اذيت جنسي دختران توسط محارمشان محدوديت هاي شديد تربيتي و خانوادگي كه از سوي عناصر ذكور بر زنان و دختران خانواده تحميل ميشود
اسلاید 10: عشق هاي كاذب و تلاش براي ارضاء نيازهاي عاطفي و جنسي با شيوه هاي غير متعارف بعضا وجود نامادري و ناپدري در خانه و پديداري حساسيت پيشداورانه تك والدي و متاركه والدين و احساس كمبود عاطفي و احساس ضعف اجتماعي در گروه همسالان اعمال تبعيض شديد ميان فرزندان دختر و پسر از سوي والدينشایع ترین عوامل موثر در فرار از منزل :
اسلاید 11: رفاه مفرط در خانواده و عدم آشنايي فرزندان با مشكلات و خطرات موجود در سطح اجتماع عدم كنترل صحيح فرزندان ازجانب والدين سست بودن اعتقادات مذهبي در خانواده مصرف سيگار توسط والدين و يا اعتياد آنان اغفال توسط دوستان ناباب و تمايل به خودنمايي در بين دوستانشایع ترین عوامل موثر در فرار از منزل :
اسلاید 12: بيسوادي والدين و نداشتن آشنايي به شيوه هاي تربيتي درست و عدم دانش اخلاقي كافي تمايل به جلب توجه و تحريك احساسات والدين نقص عضو يكي از والدين يا فرزند بي بضاعتي و فقر اقتصادي ، محيط نامناسب سكونت ازدواج اجباري و ....شایع ترین عوامل موثر در فرار از منزل :
اسلاید 13: علل فرار را به گونه اي ديگر نيز تقسیم نموده اند :1- عوامل اقتصادي : شامل فقر و بيکاري ، زياده خواهي و انتظارات نابجاي مالي . 2- عوامل اجتماعي: شامل رشد سريع شهر نشيني ، مهاجرت ، رشد سريع جمعيت ، بي عدالتي در توزيع صنايع و خدمات ، فقدان و کمبود امکانات زير بنايي مانند آموزش ، بهداشت ، آب و جاده در مناطق دور افتاده . 3- عوامل فرهنگي : ضعف اخلاقي ، سست شدن بنيادهاي اعتقادي در برخي خانواده ها ، تاثير رسانه هايي همچون ماهواره و اينترنت و مدگرايي. 4- عوامل خانوادگي: خانواده پر جمعيت ، طلاق والدين ، مرگ والدين ، اعتياد والدين ،سوء استفاده هاي جنسي ، بي سوادي والدين ، سابفه زندان بين والدين يا ساير اعضاي خانواده
اسلاید 14: پیامد های خانه گریزی دختران:پيامد هاي خانه گريزي بر فرد :خانه گریزی دختران بیشترین آثار و آسیبها را برفرد فراری برجای می گذارد و با حوادث گوناگون و تجربه های ناگواری روبرو شده که بر شخصیت و زندگی آینده او اثر میگذارد. پيامد هاي خانه گريزي بر خانواده: از آنجا كه خانواده و اعضاي آن ، نزديكترين اشخاص براي هر فرد هستند ، مشكلاتي كه براي فرد بوجود مي آيد ، بيشترين تاثير را پس از خود بر خانواده فرد ميگذارد.پيامد هاي خانه گريزي بر جامعه: افزايش مشكلاتي چون اعتياد ، قاچاق،فحشا، دزدي ، دوستي هاي خياباني، روسپيگري ، آلودگي و بيماريهاي جنسي از مهمترين پيامد هاي خانه گريزي بر جامعه مي باشد.
اسلاید 15: اختلالات رواني (مثل افسردگي ، فشار هاي رواني ، پرخاشگري) اختلالات شخصيتي( تعارض شخصيتي ، شخصيت مرزي ، شخصيت نمايشي و شخصيت ضد اجتماعي ) اختلالات شناختي( احساس پوچي ، بي هدفي ، نااميدي و...) اختلالات رفتاري ( سرقت ، تكدي گري ، روسپيگري ،خود زني و خود كشي و....)مهمترین پیامد های فردی فرار:
اسلاید 16: ايجاد مشكلات عاطفي و روحي رواني براي اعضاءخانواده خصوصا پدر و مادرابتلا والدین به بيماريهاي قلبي،سكته وامثال آن تغییررفتار والدين برفرد فراریالگو پذيري ديگر اعضاء خانواده از رفتار فرد فراريتغییر شيوه تربيتي برای دیگر فرزنداناز بین رفتن امنیت و آرامش روانی در خانهمهمترین پیامد های خانوادگی فرار:
اسلاید 17: تحقیقات نشان ميدهد 80 درصد دختران فراري سابقه تنبيه شدن دارند كه حدود 70 درصد اين تنبيهها به صورت خشونت فيزيكي و بيرون كردن از خانه بوده است. ضمن اين كه در 57 درصد موارد پدران ، 14 درصد مادران و 26 درصد برادران بزرگتر نقش تنبیه کننده را ایفا می کنند.
اسلاید 18: اعتياد افرادقاچاق فساد و فحشا دزدي دوستي هاي خياباني روسپيگري آلودگي و بيماريهاي جنسي مهمترین پیامد های اجتماعی فرار:
اسلاید 19: توصیه هایی به متولیان فرهنگی و اجتماعی 1-در نگرش مجرمانه خود به دختران فراري و خياباني بازنگري کنیم و آنان را به مثابه بيمار و قربانيان جامعه بدانیم. 2- در جهت شناسايي توانايي ها ، نيازها ، تمنيات ، انتظارات نوجوانان و جوانان کوشش بیشتری کنیم. 3- درآموزش خانواده ها ، نوجوانان و جوانان، به مقوله خانواده درماني توجه ويژه صورت پذیرد. 4- فقط يک روز يا يک هفته خاص به روز نوجوان و جوان و خانواده اختصاص داده نشود. رسانه ها به ويژه صدا و سيما به کرات يافته هاي پژوهشي را به صورت گوناگون مانند همايش ، گفت و شنود ،فيلم هاي مستند و سينمايي ،در اختيار جامعه ،نوجوانان، جوانان و خانواده ها قرار دهند.
اسلاید 20: توصیه هایی به متولیان فرهنگی و اجتماعی : 5- مراکز آموزشي ، سازمان ملي جوانان ، صدا و سيما و ...برنامه هاي خاص مناظره و گفت و شنود بين نوجوانان و جوانان با مسئولين ، نوجوانان و جوانان با والدين و گروه هاي همسالان ، ترتيب دهند و به مشکلات و مسائل آنان پاسخ دهند. 6- در برنامه ريزي هاي کلان اقتصادي بر اصلاح ساختار اقتصادي خانواده تاکيد بيشتري شود. 7- در کتب درسي دوره هاي مختلف راهنمايي و دبيرستان موضوع هاي مربوط به نوجوانان و جوانان و نحوه برخورد با نگرش هاي متفاوت نسل گذشته و امروز به نحو مقتضي گنجانده شود.
اسلاید 21: توصیه هایی به متولیان فرهنگی و اجتماعی : 8- در برنامه اردوهاي تربيتي وپرورشي سازمانهاي مربوطه براي نوجوانان و جوانان تشکيل مي دهند درجهت نشر وانتقال يافته هاي پژوهشي مربوطه ،باز نگري شود. 9-خانواده ها در تفويض مسئوليت به فرزندان خود شجاعت بيشتري از خود نشان دهند و توجه داشته باشند که تفويض مسئوليت به نوجوانان وجوانان آنان را درمقابل خطرها ولغزش ها مصون مي سازد. 10- مديران و مسئولان فرهنگی و اجتماعی موقعيت و شرايط سني و جنسي آنان را بيشتر درک کنند. 11- در مراکز نگهداري دختران فراري از متخصصان آسيب هاي اجتماعي استفاده شود.
اسلاید 22: بیان مصادیق واقعی:نمونه اول:در تيرماه 89 دختر خانمي 16 ساله ، مجرد با تحصيلات پنجم ابتدايي ، با لباس و ظاهري کاملا مردانه به مرکز مشاوره معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامي یکی از استانها معرفي و پس از مصاحبه باليني با مراجع مشخص شد که سارا معروف به آرش نزديک به 2 سال است از خانه فرار کرده است و در طول اين مدت جهت مصون ماندن از آسيبهاي جنس مونث، ظاهر ، رفتار و صدا و حرکات خود را به صورت پسر در آورده است. در خانواده اي 8 نفره که داراي 4 برادر و يک خواهر بزرگتر از خود مي باشند بهمراه پدر و مادرشان زندگي مي کرده است. مشکلات اصلي اش زماني شروع شد که 12 سال سن داشته وبا مردي 40 ساله آشنا میشود و مرد 40 ساله همسر خود را طلاق و نزديک به 2 سال بصورت کاملا پنهان با محمد رابطه دوستي برقرار مي کند.
اسلاید 23: بیان مصادیق واقعی:سارا می گوید کم توجهي و عدم نظارت والدينم و رفتارهاي تهديدآميز و غيرانساني محمد باعث شد که نتوانم در روستا زندگی کنم در نتيجه براي گريز از اين مصيبتها فرار را برقرار ترجيح دادم وبخاطر حفظ آبروي خود و خانواده روستا را به قصد شهر ترک کرده و در شهر نيز به خاطر اينکه هويتش آشکار نشود تيپ و وضعيت ظاهري دخترانه اش را به شيوه اي مردانه آراسته مي کند. براي تامین نيازهاي اساسي اش مثل غذا و پوشاک ناچار بود کار بکند و بساط شيشه کشي و سيگار کشيدن و مصرف الکل را در همان محيط فرا مي گيرد بطوريکه کاملا به اين مواد آلوده مي شود چند روز بعد توسط ماموران نيروي انتظامي مراجع را با تيپ و ظاهري پسرانه شناسايي و در يکي از پارکهاي شهر دستگير و پس از انجام مشاوره فردی خود اظهاری میکند . در پايان ساراآرزو مي کند به آغوش خانواده اش علیرغم تمامی مشکلات برگردد.
اسلاید 24: بیان مصادیق واقعی: نمونه دوم:در شهريور ماه 89 دختر خانمي 16 ساله با تحصيلات دوم راهنمايي، از طريق يکي از کلانتريهاي یکی از شهرها معرفي و پس از مصاحبه با مراجع، مشخص شد که ايشان از خانه فرار کرده است . وي در خانواده اي پنج نفره که به همراه پدر و مادرشان زندگي مي کرده است پدرش داراي شغل آزاد و تا مقطع ابتدايي تحصيل نموده و مادرش نيز خانه دار و سطح سواد وي ابتدايي مي باشد . پس از ايجاد رابطه مشاور با مراجع و کسب اعتماد وي، مي گويد: از نظر مالي در سطح پاييني هستيم، محل زندگي مان در منطقه پايين شهر در خانه اي استيجاري مي باشد هيچوقت در خانه ي ما آرامش حاکم نبود هميشه پدر و مادرم با هم دعوا داشتند مادرم فردي است بد اخلاق و عصبي هيچوقت فرصتي پيش نيامد که با مادرم بنشينم و درد و دل کنم هميشه او حرف مي زد امر و نهي مي کرد و من گوش مي دادم
اسلاید 25: بیان مصادیق واقعی:. مدرسه که بودم دوستان زيادي نداشتم و ارتباطم با معلمان صميمي بود از آنجائيکه وضعيت درسهايم خوب بود آينده روشني براي خود مي ديدم ولي متاسفانه وضعيت آشفته خانواده مان سبب شد که روز به روز افت پيدا کنم و از ادامه تحصيل دور بمانم به دنبال ترک تحصيل خانه نشين شدم و مجبور بودم در کارهاي منزل به مادرم کمک کنم . در سن 14 سالگي برايم خواستگار آمد و چون پدر و مادرم راضي بودند ازدواج کردم ولي بعد از گذشت يک ماه از زندگي مشترکمان متوجه شدم که همسرم معتاد به هروئين و ترياک است در نتيجه از ايشان طلاق گرفتم و دوباره به خانه پدريم برگشتم به خانه اي که اصلا آن را دوست نداشتم و از آنچه در محيطش مي گذشت شديدا بيزار بودم از سختگيريها، بداخلاقي ها و سرزنش ها ي مکرر مادرم خسته شده بودم نميدانستم چه کار کنم و به يکباره تصميم گرفتم براي رهايي از وضعيت موجود از خانه فرار کنم و آواره شهر اروميه شدم . در خيابانهاي شهر چند ساعتي با حالت سرگرداني قدم
اسلاید 26: بیان مصادیق واقعی:زدم تا اينکه صداي پسري که پشت سر من حرکت مي کرد توجه مرا به خود جلب نمود ايشان ادعا مي کرد که مي تواند به من کمک کند و با چرب زباني توانست دل من را بدست آورد در نتيجه با ايشان همراه شدم . بعد از چند ساعت گشت و گذار در داخل شهر، ايشان من را به يکي از باغات اطراف شهر برده و پس از آزار و اذيت از من فيلمبرداري نمود سپس تهديدم کرد که اگر از او جدا شوم فيلمهاي گرفته شده را بين مردم پخش مي کند من نيز ناچار شدم سکوت اختيار کنم و حرفهاي او را بپذيرم و اطاعت کنم . يکبار که داشتيم با همديگر در پارک قدم مي زديم متوجه ماموران انتظامي که در حال گشت زني بودند شدم بي اختيار به سوي آنها شتافتم و همه چيز را براي آنها بازگو نمودم ماموران نيز بي درنگ آن پسر را دستگير و با خود به کلانتري بردند در پايان مصاحبه مراجع درخواست نمود که به او کمک شود تا به آغوش خانواده اش باز گردد .
اسلاید 27: پیشنهاداتالف: پیشگیری1- پيشگيري از فرار دختراني است كه آخرين ظرفيت هاي خودشان را بكار گرفته اند تا خياباني نشوند و در مرحله فرار هستند. 2- دختران در مدارس و آموزشگاه ها ، آموزش ببينندتا بتواننند مشكلات خود را به طور معقول حل كنند. 3- جهت دهی سازمانهاي غير دولتي و خیریه ها در جهت حمايت های خود ازاين دختران تشكيل و تقويت شوند. 4- امكانات رفاهي، ورزشي و تفريحي مناسب براي اين افراد فراهم شود. 5- حضور مددكاري اجتماعي در مدارس با تاكيد بر آموزش مهارت هاي ارتباطي فردي، بين فردي و اجتماعي پيشنهادات مورد نظر در 2 بخش ( پيشگيري ) و ( حمايت هاي پس از فرار ) تقسيم مي شود
اسلاید 28: ب: حمايت هاي پس از فرار 1- مقامات قضايي با كساني كه به حريم اين دختران تجاوز مي كنند يا كساني كه از اين دختران سوء استفاده مي كنند به لحاظ موارد قانوني بشدت برخورد كنند. 2- اعتبارات سازمان بهزیستی جهت ساماندهی اين دختران و پيگيري امورات آنها افزایش یابد. 3- در مراكز نگهداري دختران فراري علاوه بر مددكاران اجتماعي ، روانشناسان و مشاوران از متخصصان آسيب هاي اجتماعي استفاده شود. 4- مددكاران اجتماعي پس از بازگرداندن اين مددجويان به خانواده ها ، بازديد مكرر از منزل و يا كنترل نامحسوس، آنها را ادامه دهند و با آموزش مهارت اجتماعي، زمينه اشتغال و ازدواج اين افراد را فراهم آورند.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.