سایرسایر

فرايند انجام ارزيابی درونی

صفحه 1:
۲ وزارت علوم» تحقیقات و فناوري سازمان سنجش آموزش کشور عيض مرکز مطالعات» تحقیقات و ارزشيابي آموزشي مرکز ارزشيابي » اعتبارسنجي و تضمین کیفیت فرآیند انجام ارزيايي دروني

صفحه 2:
بولا: یادگرفتن ارزشيابي نوعي رشد حرفه‌اي است؟ اما پرداختن به خود - ارزيابي (ارزيابي دروني) هم رشد حرفه‌اي و هم رشد شخصي (و شخصيتي) در مقهومي به

صفحه 3:
جمع‌بندي مباني نظري و فلسفي وني به عنوان خود در آیینه دیدن و فرايندي خود خواسته است بسا کر کل‌گرا شفافیت و پاسخگويي بیر فرهنگ و ایجاد نظام تضمین کیفیت دروني مي‌گردد. نظام آموزش عالي را به گردانندگان اصلي آن واگذار مي‌نما مشترك / حصول توافق جمعي در خصوص فلسفه وجودي گرو ي ما از کیفیت لازم برخوردار هستند؟ وانیم فعالیتهایمان را بهبودي بخشیم؟ Sel

صفحه 4:
چرخه تضمین کیفیت

صفحه 5:
۱ فراند انجام ارزيابي دروني بصورت كلي شامل: ۱ أرنامه رمزي براي رسيدن به وضعيت ممكن

صفحه 6:
حل اجراي ارزيابي دروني |1 آشنا کردن اعضاي گروههاي آموزشي با فلسفه و هد فن يزيا کي ند فنويابي دروني و تقسیم کار بین ‎slaw 9 w shed‏ سازي | /هجقریف و تدوین عوامل 5 تعریف و تدوین ملاکها 6 رف و ندوین نشانگرها و معيارهاي قتضلشتخص کردن داده‌ها مورد نیاز جهت / هی حزرل نف افگرولن ابزارهاي اندازه‌گيري جهت Ln dela ‏کر کلورآیر‎ | ۵ 1- تجزیه و تحلیل داده‌ها 3 تهیه و تدوین گزارش مقدماتي ارزيابي و توزیع سر 2 کلیه اعضلیگرگوارش نهايي ارزيابي ‎sl» fo te 2‏ بكارگيري نتایج حاصل از انجام ارزيابي ‏اداصا۲ ۱ ‎ ‏برنامه‌ريزي ‎a: ‎3 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎an.

صفحه 7:
برنامه‌ريزي(پیش از اجرا) مرحله اول : آشنا کردن اعضاي ‎role ole‏ گروههاي 3 آموزشي ‎:L‏ ‏9 6 ضرورت» اهداف ارزيابي دروني و مفاهيم مرتبط - فرايند انجام ارزيابي دروني الها

صفحه 8:
برنامه‌ريزي(پیش از اجرا) ,وم : تشکیل کمیته ارزيابي دروني و تقسیم کار بین اعضا مسولیت انجام ارزيابي دروني مسوليت‌پذيري همگاني مشارکت کلیه اعضا گروه برنامه‌ريزي و اجرا ‏ کمیته راهبري ارزيابي دروني سکیا ‎clas‏ مرکب از 3 تا 5 نفر در واجد آمو لي - در صورت امکان کارشناس آموزشي هر گروه عضو کمیته باشد - برنامه‌ريزي انجام ارزيابي در واحد و تنظیم جدول زمانبندي اجراي ‎ae‏ ‏- تقسیم کار بین اعضا و اجراي مراحل ارزيابي دروني ۵ ورب توافعی يك نفر به عنوان #سول کته انتخای کردد - برنامه جلسات مشترك تهیه و تصویب گردد - کمیته از طریق مواد آموزشي در اين خصوص کلیه اعضاء و ع و bic

صفحه 9:
برنامه‌ريزي (پیش از اجرا) ۰ سوم : تصریح و شفاف‌سازي اهداف ضرورت: مبناى اصلى قضاوت در ارزشيابى: خود (ماموريت واهداف ) / متوسط ديكران میزان مطلبقت عملکرد با ماموریت و اهداف (۱3 1 عه | نتند 7 نوان ما اهداف ع نيود مجمو وه ل موريت و / استانداردها صرت و تدوين مجموعمیی مستند و مورد توافق جمعى اعضاء اس رای ل مورا - ایجاد درك واحد و زبان واحد و مشترك بین اعضاء گروه - فراهم كردن مرجع و مأخذ براي كليه تصميمكيريهاى كروه : تصریح و تدوین ماموریت و آهداف کلی در سه حوزه آموزشی پژوهشی عرضه خدمات تخصصی دروندادی قرایندی بروندادی ]><

صفحه 10:
روش های تصریح و تدوین ( انتخاب ) ماموریت و اهداف مدل تركيبي حبين دو مدل قبلى قرار یرد تخاب هدفه هم در سطع ملی وهم درون گرد تركب از روشهاى متمركزوآزاد لست ‎SI‏ بر كسب نظرات افراد درون كروه و نيز مشتريان و أفراد ذييهط و ذينفع خارج اذكروه ‏-توجه به ديدكاههاى موكلان اصلى و كروههاى ذينقع ‎ ‏مدل متم ركز ‏نوع عملکرد از بالابه پیین است. ‏فرض ندل : داده‌های کافی در مور تصمیماقی که اتخاذ می‌شوند قلبل دستيابى هستند و اينکه طری‌ها و بناها در پاسخ به تفر نیازها بل اصلاح هستند. ‎ ‏مدل آزاد ( مستقل ) ‏“لساس بر مشارکت و همکاری کلیه اعضاء كروه ‏-عمليات آن از باون به يالا ست ‏توج به ديدكاههاى موكلان اصلى و ‎ ‏كروههاى ذيتفع. فرض مدل : توافق بر روى أهداف از طريق كفتكو و بحث متطقى و آزاد قايل ‏مستيى اسمته ‎Ss‏ : يوشش تقاضاهاى (نيازهاى ) داخلی و خارجی در جهت پاسخگویی و ‏مسئولیت پذیری ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 11:
بنابراین: تصریح و تدوین رسالت و اهداف: ی احتن و تعریف وصعیت آزماني کروه (دجا می واه برویم؟) مر و تسلیل وسعیت موجود گروه (ما که و کجا هستیم؟) 3- سا تفا با ‎I‏ ) ‎ee‏ 0 كتن و اهم درباره بهترین آینده ممکن (چگونه نتيجه اينكه بتوان به سؤالات زير ياسخ داد: ‏نيازهاي اجتماعي اساسي كه بوسيله كروه شما برآورده مي چیست؟ ‎ple reas‏ كم يا فرآوردههاي اصلي فراهم شده توا چیست ‏- استفاده ‎Ries‏ از خدمات شما چه كساني هستند؟ = وچه تمایز گروه شما از سایر گروه‌هاي دانشگاه ‏- وجه وج تمازگرو» شما از سار گروه‌هاي هیا چیست؟ ‏| احسحي - -- 3 1] 20 801 6200 | ‎ ‎Sel ‎

صفحه 12:
فرایند تنظیم اهداف گروه ؛ مدل (1) ‎mils‏ = ee SS ae دانشگاه < 7 | اطکانات و تسهیلاث رسالت گروه آموزشتي 2 ‎sls.‏ دانش بز هو ف هاي آموزشي ‏شکل 1. فرایند تدوین هدف‌هاي گروههاي آموزشي در نظام آموزش‌عالي ‎Sel ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 13:
اف بايستي چنان تنظیم شوند که موارد زیر را شامل , انتظار مي‌رود گروه آموزشي عرضه کند. 7 انها نيان نات را تمایان کرد. بجت ]ها نارح اشكار مي شود ه به‌وسیله آنها مي توان درباره عملكرد قضاوت كرد. اينكه موارد زير در تدوين اهداف مدنظر قرار كيرد: ,ها در سه حوزه آموزشي, پژوهشي و خدمات تخصصي بیان شود. ي‌هاي شناختي, مهارتي و نگرشي مدنظر قرار گیرد. ت‌بندي اهداف رعایت شود: که باید انجام شوند هدفهايي که بهتر است انجام شوند هدفهاي دلخواه هاي دوره‌هاي آموزشي مختلف در برنامه مشخص شود. بط, امکانات و محدوديت‌هاي گروه در نظر گرفته شود.

صفحه 14:
برنامه‌ريزي(پیش از اجرا) ‎ee‏ ‎sats‏ اززيابي دروني بهبود مستمر کیفیت گروه آموزشي است مولفه‌های دهنده کیفیت آموزشي به وال ‎coed!‏ ۳۰۳ ‎Reus bl eee‏ ‎| ‏ردرونداد. فرایشد و پرونولا رل نطاه ورن کر‎ 22 ٠ ete ‏دانشکده/ دانشگاه) عامل نامیده مي‌شود. به عبارت دیگر عوامل همان‎ ‏بخشهاي عمده و كلي يلك گرمزگآهوزشوی‌هستند.‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏پباعد ‏ | |برونداد نهايي| | محصول فرایند ‎Se‏ ‏- اشتغال ‎oss‏ (برونداد-واسطهاي) فرایند یاددهی- | | -یادگیرندگان - بيكاري تال | نمرههای ‎Reel | Oth‏ - معلما مدن ] ‎ey cla! |) geese at‏ تيمسال | | - فرايند ساختى-| | - برنامودرسي الا اليا اس سازماني © أح|- مواد امونشج - تقویت ارزش‌هاو /خد راید سین | | ‎flies»‏ ‏اجتماعي,اقتصادلي| لخقددن ‎ae‏ پشتیب ۳ و فرهنكي 1 ‎sas‏ ‏- سایر - سا؛ 5 فو ‏ل لس ۳۳ ‏1-1 ۳ تمعد اد اضر ساره ‎SOB‏ ‎ ‏و مد مور و ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 15:
معيارهاي تدوین عوامل : لا توجه به تجارب ملي و بين‌المللي در زمینه ارزيابي دروني ‎Q‏ پوشش دادن کلیه قسمت هاي نظام آموزشي ‎Q‏ نظرات و تجربیات اعضا در زمینه عمده‌ترین ‎L Baars Neil sure aS teenie‏ ‏عواملم| عمدم موزدر توجه در ارزيابي دروني: 1- رسالت و اهداف 2- مدیریت و سازماندهي 3- هیأت علمي 4- دانشجویان 5- دانش‌آموختگان 6- فرایند ندریس - يادگيري ‎Bl‏ ‏07 و ‎wf‏ . 5 .۰ 0 ی ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 16:
برنامه‌ريزي (پیش از اجرا) مرحله پنجم ‏ تعریف و تدوین ملاك‌ها (چه جنبه یا ويژگي را از عامل ارزيابي کنیم؟) ِ ملاك : عمده‌ترین جنبه‌ها يا ويژگي‌هاي هر عامل كه به بهترين نحو ممكن وضعيت ان عامل را نمایان مي‌کند. عامل : هیات عامل : تدريس - حامل در و ملاکها : ملاکها : ملاکها : : 3 ركيب و توزيع هیات علمی روش هاي تدريست مهو هاي مديريت ‎eels‏ ی ۰ انستفاده از - آیین‌نامه‌ها و تتیارات و محدودیت تکنولوژي آموزشي در مصوبات داخلي گروه ضوز اعضاء در گروه ‏ ندریس ‎ee‏ ‏- ارزبایی از کنات کرچهای ‎Pees‏ ‏آموخته‌های اعضا در أن دانشجویان - سياست‌هاي انتخابا] ]4 عت یز

صفحه 17:
برنامه‌ريزي(پیش از اجرا) مرحله ششم + تعریف و تدوین نشانگرها و معيارهاي قضاوت (چه جنبه يا ويژگي از ملاك را ارزيابي کنیم؟) نشانگر : عمده ترین جنبه‌ها یا ويژگي‌هاي هر ملاك که به بهترین نجو ممکن کیفیت (وضعیت) ملاك را نمایان مي‌کند. ةا ی ناه نظام امورشي كه جنبداي ازوفكلة . آن را لال 5 كا قات اك ‎Genial‏ مي سارد. - تمام وتغهرهابي كه بيانكر وضعيت يا تغيير در وضعيت بديده يا ملاك مورد a ملاك : ترکیب و توزیع هیات علمي ملاك : فعاليت‌هاي نشانگر :اعضٌا هیات علمي با مرتبه مربي به ‎ise eS acts‏ استادیار/ دانشیار/ استاد تدریس نشانگر :نسبت اعضاي هیات‌علمي تمام وقت گروه (نظري - عملب) به پاره‌وقت / مدعو اعضأ در هر ترم نشانگر :ويژگي‌هاي فردي آمرتبه/ مدرك تحصيلي/ رشته/ سابقه کار آموزشي[

صفحه 18:
عامل : فرایند تدریس يادگيري | | ملاك : ارزيابي ز آموخته‌هاي ملاك : روش‌هاي تدریس مورد | استفاده - نشانگر : میزان آگاهي اعضاي هیات J ‏انواع روش‌هاي تدریس‎ ‏نشانگر :میزان شرکت اعضاي هیات‎ - ‏در‎ ‏كاركاههاي روش تدريس‎ ‏نشانكر :ميزان تناسب روش مورد‎ - ‏استفاده با‎ ‏محتواي دروس‎ ‏نشانكر :ميزان رضايت دانشجويان‎ - ‏از نحوه‎ ‏تدريس‎ دا انشجویان - نشانگر :میزان آگاهي اعضا هیات علمي از انواع روش‌هاي ارزيابي پیشرفت - نشانگر :میزآن استفاده از روش‌هاي ارزشيابي تشخيصي/ تكرس) باياني - نشانگر :میزان تناسب روش‌هاي مورد استفاده با محتواي درس - نشانگر :میزان رضایت دانشجویان از روش‌هاي ارزشيابي مورد استفاده

صفحه 19:
مبناي ‎org‏ نشانگرها و معيارهاي قضاوت : ۳ اهداف گروه آموزشي نظر اعضا هیات علمي ” آئين نامه‌هاي مصوب ‎ag‏ بل ‎ta desl‏ امكانات_كيرههأصوزث جنسبتاً مطلوب و نامطلوب ‏عامل قیات علمي ملاكتؤكيب و توزيع سجرن استاد به دانشجو ‎١ ‏ا‎ c ‏قضاوت:‎ ‎۱ ELS: ‎eo‏ و ‏عاططوايئد تدريسٍ - يادگيري ‎sl hyo‏ تدریس مورد استفاده نشانكيؤان ر حابت لالش ران اله ‏نحوه اند ۱01۱ ی برضایت کامل ‏ بالاي 66/0 رضایت نسبي ‏ 66/0 - 33/0 ‏عدم رضايت پر 33/0 م رد زير ‎Se‏

صفحه 20:
منال: هدف : پرورش يك دید و نگرش مثبت در دانشجویان نسبت به علعيك رأنشجويان در خصوص رشته تحصيلي مزال قلاقه دانشجویان به رشته تحصيلي حین تحصیل ‎oe‏ ان پاستاي داتجوان ا ان مار معبار تحقق هدفورزو _ وروی نسبتامطلوب : 66/0 - 33/0 تاسطلوت. ‎٩‏ 0/و3 - 0

صفحه 21:
برنامه‌ريزي(پیش از اجرا) مرحله هفتم : مشخص کردن داده‌هاي مورد نیاز جهت سنجش نشانگرها - داده‌هاي مورد نیاز با توجه به : 1- متغييرهاي عمده تشکیل دهنده هر نشانگر 2- جامعه‌هاي آماري ( هیات علمي, دانشجوء مدیر گروه: داتش‌آموختگان و کارفرمایان مستقیم دانش‌آموختگان ) 3- منبع گردآوري داده‌ها؛ SIE

صفحه 22:
برنامه‌ريزي(پیش از اجرا) مرحله هشتم : طراحي و تدوین ابزارهاي اندازه‌گيري جهت گردآوري داده‌ها پس از مشخص شدن: ‏ نوع داده‌ها - منبع‌گردآوري داده‌ها ابزارهاي لازم تدوین موپریسیثینامه - مصاحبه SIE

صفحه 23:
اسر مرحله نهم : گردآوري داده‌هاي مورد نیاز الف) گردآوري داده‌هاي مربوط به داخل گروه: - دانشجویان - هيات علمي و مدير كروه - مصاحبه - اسناد و مدارك ب) گردآوري داده‌هاي مربوط ‎a:‏ زیر جامعه‌هاي خارج از گروه: - دانش‌آموختگان ‎ail. @.1e8‏ 1 ]14

صفحه 24:
اجرا مرحله م # تجزیه و تحلیل داده‌هاي مربوط به ‎(oie | eas PAPE SE -‏ - روشهاي آماري (توصيفي / استنباطي) - در صورتي كه هدف تعميم‌پذيري باشد از آمار استنباطي استفاد مي‌شود. - در ارزيابي دروني هدف تعميم‌پذيري نیست. - ارزيابي دروني به جنبه‌ها و روشهاي تحقیق كيفي نزدیکتر است.

صفحه 25:
ارزشهاي عددي مقیاس خيلي زياد ‎Se reales‏ = AOS ‏تین‎ ‎Si‏ | متوسط ‎ ‎ ‎ ‎ ‎e 9 ‎ ‎ ‏نامناسبترين وضعيت ‏سؤال يرسشنامه كه 35 نفر بدان باسخ دادهاند. ‎ ‎ ‎ ‎ ‏خيلي زياد متو | کم بسیار | گزينه‌هاي پاسخ زیاد سط كم ‎e 9 ِ 9‏ 0 ارزش عددي ‎aq ae‏ 9 © 9 جوابهاي پاسخ‌دهندگان 4 ‎ ‎ ‎ ‎guy jLinL VEY FYE FT HOPPE) FOIE 2۱۳۶ 2 ۰ Shee ‏1ب‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 26:
1 33/2 66/3 i 2 ‏وسسو سس‎ الاترین امتیاز )09/3( شتا طلوب نامطلوب ايع 0001 تعداد کل نشانگرهاي مربوط به آن ملاك امتیاز هر ملاك * مجموع فراواني‌ها ‎ote te pee‏ تعداد کل ملاكهاي مربوط به آن ملاك ‎SOB‏

صفحه 27:
اجرا « یازدهم ؛ تدوین گزارش ارزيابي دروني فرایند تدوین گزارش : * هر فردیا کمیته فرعي گزارش بخش ( یاعامل) تحت مطالعه خود را تدوین نمایند . گزارش هر بخش (یاعامل) در جلساتي مورد بررسي قرار گرفته و گزارش مقدماتي تدوین شود. ** گزارش مقدماتي بین اعضا هیأت علمي گروه توزیع و ‎ogre ples eel‏ را اعلان نمانند. گزارش‌هاي مقدماتي در کمیته مورد بررسي و گزارش نهايي تدوین شود.

صفحه 28:
يك ‎LS‏ ب ارذيابي د 2-7 اضلي ين 30 الي 40 صفحه باشد. 2- جنبه‌هاي ‎whol‏ نمايانكر كيفيت كروه را به صورت صريح و روشن شامل شود. 3- جنبه‌هاي قوت و ضعف كروه را بدون هيجكونه اغماض و جشميوشي بيان نمايد. 4- ييشنهادهاي سازنده در هر مورد و بر اساس نتايج حاصل و در سطوح چهارگانه گروه, دانشكده و دانشكاه و وزارت علوم, تحقيقات و فناوري را شامل شود. 5- مبنايي مستند براي برنامه‌ريزي جهت بهبود وضعيت موجود گروه در جهت رسیدن به وضعیت مطلوب )مورد انتظار( باشد. 6- مبنايي مستند جهت مطالعه هیلأت همگنان و انجام ارزيابي بيروني و اعتبارسنجي فراهم نماید.

صفحه 29:
دات * به منظور آگاهي از سرنوشت شغلي آنان انجمن دانش آموختگان تشکیل و به‌این وسیله ارتباط آنان با گروه آموزشي ‎oan eugene Sees‏ (در سطح گروه ‏ دانشکد) 7 در راستاي اشتغال هرچه بیشتر دانش‌آموختگان, دوره‌هاي رای سم دانشگاه تشکیل گردد زد سا دا وزارتخانه) ‎٩‏ بای اطاعنس درورسط گروه. دانشکده و دان کر ‎eisai‏ ‏وضعیت دانش‌آموختگان تشکیل گردد. (در سطح وزارتخانه) * نظرات دانش‌آموختگان درباره سسطح مهارت خود در برآوردن الزامات شغلي ‎a‏ طور مرتب گردآوري شود. (در سطح گروه - دانشکده) و ‎Geer‏ . سس ر و ‎ved‏ Sela

51,000 تومان