صفحه 1:
۲ وزارت علوم» تحقیقات و فناوري
سازمان سنجش آموزش کشور
عيض مرکز مطالعات» تحقیقات و ارزشيابي آموزشي
مرکز ارزشيابي » اعتبارسنجي و تضمین کیفیت
فرآیند انجام ارزيايي
دروني
صفحه 2:
بولا:
یادگرفتن ارزشيابي نوعي
رشد حرفهاي است؟ اما
پرداختن به خود - ارزيابي
(ارزيابي دروني) هم رشد
حرفهاي و هم رشد شخصي (و
شخصيتي) در مقهومي به
صفحه 3:
جمعبندي مباني نظري و فلسفي
وني به عنوان خود در آیینه دیدن و فرايندي خود خواسته است
بسا کر
کلگرا
شفافیت و پاسخگويي
بیر فرهنگ و ایجاد نظام تضمین کیفیت دروني ميگردد.
نظام آموزش عالي را به گردانندگان اصلي آن واگذار مينما
مشترك / حصول توافق جمعي در خصوص فلسفه وجودي گرو
ي ما از کیفیت لازم برخوردار هستند؟
وانیم فعالیتهایمان را بهبودي بخشیم؟
Sel
صفحه 4:
چرخه تضمین کیفیت
صفحه 5:
۱
فراند انجام ارزيابي دروني بصورت كلي شامل:
۱
أرنامه رمزي براي رسيدن به وضعيت ممكن
صفحه 6:
حل اجراي ارزيابي دروني
|1 آشنا کردن اعضاي گروههاي آموزشي با فلسفه و
هد فن يزيا کي ند فنويابي دروني و تقسیم کار بین
slaw 9 w shed سازي
| /هجقریف و تدوین عوامل
5 تعریف و تدوین ملاکها
6 رف و ندوین نشانگرها و معيارهاي
قتضلشتخص کردن دادهها مورد نیاز جهت
/ هی حزرل نف افگرولن ابزارهاي اندازهگيري جهت
Ln dela کر کلورآیر | ۵
1- تجزیه و تحلیل دادهها
3 تهیه و تدوین گزارش مقدماتي ارزيابي و توزیع
سر 2 کلیه اعضلیگرگوارش نهايي ارزيابي
sl» fo te 2 بكارگيري نتایج حاصل از انجام ارزيابي
اداصا۲ ۱
برنامهريزي
a:
3
an.
صفحه 7:
برنامهريزي(پیش از اجرا)
مرحله اول : آشنا کردن اعضاي
role ole گروههاي
3 آموزشي :L
9 6 ضرورت» اهداف ارزيابي
دروني و مفاهيم مرتبط
- فرايند انجام ارزيابي دروني
الها
صفحه 8:
برنامهريزي(پیش از اجرا)
,وم : تشکیل کمیته ارزيابي دروني و تقسیم کار بین اعضا
مسولیت انجام ارزيابي دروني
مسوليتپذيري همگاني مشارکت کلیه اعضا گروه
برنامهريزي و اجرا کمیته راهبري ارزيابي دروني
سکیا clas مرکب از 3 تا 5 نفر در واجد آمو لي
- در صورت امکان کارشناس آموزشي هر گروه عضو کمیته باشد
- برنامهريزي انجام ارزيابي در واحد و تنظیم جدول زمانبندي اجراي
ae
- تقسیم کار بین اعضا و اجراي مراحل ارزيابي دروني
۵ ورب توافعی يك نفر به عنوان #سول کته انتخای کردد
- برنامه جلسات مشترك تهیه و تصویب گردد
- کمیته از طریق مواد آموزشي در اين خصوص کلیه اعضاء و ع و
bic
صفحه 9:
برنامهريزي (پیش از اجرا)
۰ سوم : تصریح و شفافسازي اهداف
ضرورت:
مبناى اصلى قضاوت در ارزشيابى:
خود (ماموريت واهداف ) / متوسط ديكران
میزان مطلبقت عملکرد با ماموریت و اهداف (۱3
1 عه | نتند 7 نوان ما اهداف
ع نيود مجمو وه ل موريت و
/ استانداردها
صرت و تدوين مجموعمیی مستند و مورد توافق جمعى اعضاء
اس رای ل مورا
- ایجاد درك واحد و زبان واحد و مشترك بین اعضاء گروه
- فراهم كردن مرجع و مأخذ براي كليه تصميمكيريهاى كروه
: تصریح و تدوین ماموریت و آهداف کلی در سه حوزه
آموزشی پژوهشی عرضه خدمات تخصصی
دروندادی قرایندی بروندادی ]><
صفحه 10:
روش های تصریح و تدوین ( انتخاب ) ماموریت و اهداف
مدل تركيبي
حبين دو مدل قبلى قرار یرد تخاب
هدفه هم در سطع ملی وهم درون گرد
تركب از روشهاى متمركزوآزاد لست
SI بر كسب نظرات افراد درون كروه و
نيز مشتريان و أفراد ذييهط و ذينفع خارج
اذكروه
-توجه به ديدكاههاى موكلان اصلى و
كروههاى ذينقع
مدل متم ركز
نوع عملکرد از بالابه پیین است.
فرض ندل : دادههای کافی در مور
تصمیماقی که اتخاذ میشوند قلبل دستيابى
هستند و اينکه طریها و بناها در
پاسخ به تفر نیازها بل اصلاح هستند.
مدل آزاد ( مستقل )
“لساس بر مشارکت و همکاری کلیه
اعضاء كروه
-عمليات آن از باون به يالا ست
توج به ديدكاههاى موكلان اصلى و
كروههاى ذيتفع.
فرض مدل : توافق بر روى أهداف از
طريق كفتكو و بحث متطقى و آزاد قايل
مستيى اسمته
Ss : يوشش تقاضاهاى (نيازهاى )
داخلی و خارجی در جهت پاسخگویی و
مسئولیت پذیری
صفحه 11:
بنابراین:
تصریح و تدوین رسالت و اهداف:
ی احتن و تعریف وصعیت آزماني کروه (دجا می واه
برویم؟)
مر و تسلیل وسعیت موجود گروه (ما که و کجا هستیم؟)
3- سا تفا با I )
ee 0 كتن و اهم درباره بهترین آینده ممکن (چگونه
نتيجه اينكه بتوان به سؤالات زير ياسخ داد:
نيازهاي اجتماعي اساسي كه بوسيله كروه شما برآورده
مي چیست؟
ple reas كم يا فرآوردههاي اصلي فراهم شده
توا چیست
- استفاده Ries از خدمات شما چه كساني هستند؟
= وچه تمایز گروه شما از سایر گروههاي دانشگاه
- وجه وج تمازگرو» شما از سار گروههاي هیا چیست؟
| احسحي - -- 3 1] 20 801 6200 |
Sel
صفحه 12:
فرایند تنظیم اهداف گروه ؛ مدل (1)
mils
= ee
SS ae
دانشگاه
< 7 | اطکانات و تسهیلاث
رسالت گروه آموزشتي 2
sls. دانش بز هو ف هاي آموزشي
شکل 1. فرایند تدوین هدفهاي گروههاي آموزشي
در نظام آموزشعالي
Sel
صفحه 13:
اف بايستي چنان تنظیم شوند که موارد زیر را شامل ,
انتظار ميرود گروه آموزشي عرضه کند.
7 انها نيان نات را تمایان کرد.
بجت ]ها نارح اشكار مي شود
ه بهوسیله آنها مي توان درباره عملكرد قضاوت كرد.
اينكه موارد زير در تدوين اهداف مدنظر قرار كيرد:
,ها در سه حوزه آموزشي, پژوهشي و خدمات تخصصي بیان شود.
يهاي شناختي, مهارتي و نگرشي مدنظر قرار گیرد.
تبندي اهداف رعایت شود:
که باید انجام شوند هدفهايي که بهتر است انجام شوند هدفهاي دلخواه
هاي دورههاي آموزشي مختلف در برنامه مشخص شود.
بط, امکانات و محدوديتهاي گروه در نظر گرفته شود.
صفحه 14:
برنامهريزي(پیش از اجرا)
ee
sats اززيابي دروني بهبود مستمر کیفیت گروه آموزشي است
مولفههای دهنده کیفیت آموزشي به وال coed! ۳۰۳
Reus bl eee
| ردرونداد. فرایشد و پرونولا رل نطاه ورن کر 22 ٠ ete
دانشکده/ دانشگاه) عامل نامیده ميشود. به عبارت دیگر عوامل همان
بخشهاي عمده و كلي يلك گرمزگآهوزشویهستند.
پباعد | |برونداد نهايي| | محصول فرایند Se
- اشتغال oss (برونداد-واسطهاي) فرایند یاددهی- | | -یادگیرندگان
- بيكاري تال | نمرههای Reel | Oth - معلما مدن ]
ey cla! |) geese at تيمسال | | - فرايند ساختى-| | - برنامودرسي
الا اليا اس سازماني © أح|- مواد امونشج
- تقویت ارزشهاو /خد راید سین | | flies»
اجتماعي,اقتصادلي| لخقددن ae پشتیب ۳
و فرهنكي 1 sas
- سایر - سا؛ 5 فو
ل لس ۳۳
1-1 ۳
تمعد اد اضر ساره SOB
و مد مور و
صفحه 15:
معيارهاي تدوین عوامل :
لا توجه به تجارب ملي و بينالمللي در زمینه
ارزيابي دروني
Q پوشش دادن کلیه قسمت هاي نظام
آموزشي
Q نظرات و تجربیات اعضا در زمینه عمدهترین
L Baars Neil sure aS teenie
عواملم| عمدم موزدر توجه در ارزيابي دروني:
1- رسالت و اهداف 2- مدیریت و
سازماندهي
3- هیأت علمي 4- دانشجویان
5- دانشآموختگان 6- فرایند
ندریس - يادگيري Bl
07 و wf . 5 .۰ 0 ی
صفحه 16:
برنامهريزي (پیش از اجرا)
مرحله پنجم تعریف و تدوین ملاكها (چه جنبه یا ويژگي را از
عامل ارزيابي کنیم؟) ِ
ملاك : عمدهترین جنبهها يا ويژگيهاي هر
عامل كه به بهترين نحو ممكن وضعيت ان
عامل را نمایان ميکند.
عامل : هیات عامل : تدريس - حامل در و
ملاکها : ملاکها : ملاکها :
: 3
ركيب و توزيع هیات علمی روش هاي تدريست مهو هاي مديريت
eels ی ۰ انستفاده از - آییننامهها و
تتیارات و محدودیت تکنولوژي آموزشي در مصوبات داخلي گروه
ضوز اعضاء در گروه ندریس ee
- ارزبایی از کنات کرچهای Pees
آموختههای اعضا در أن
دانشجویان - سياستهاي انتخابا] ]4
عت یز
صفحه 17:
برنامهريزي(پیش از اجرا)
مرحله ششم + تعریف و تدوین نشانگرها و معيارهاي
قضاوت (چه جنبه يا ويژگي از ملاك را ارزيابي کنیم؟)
نشانگر : عمده ترین جنبهها یا ويژگيهاي هر ملاك که به بهترین نجو ممکن
کیفیت (وضعیت) ملاك را نمایان ميکند.
ةا ی ناه نظام امورشي كه جنبداي ازوفكلة . آن را لال 5
كا قات اك Genial مي سارد.
- تمام وتغهرهابي كه بيانكر وضعيت يا تغيير در وضعيت بديده يا ملاك مورد
a
ملاك : ترکیب و توزیع هیات علمي ملاك : فعاليتهاي
نشانگر :اعضٌا هیات علمي با مرتبه مربي به ise eS acts
استادیار/ دانشیار/ استاد تدریس
نشانگر :نسبت اعضاي هیاتعلمي تمام وقت گروه (نظري - عملب)
به پارهوقت / مدعو اعضأ در هر ترم
نشانگر :ويژگيهاي فردي آمرتبه/ مدرك تحصيلي/
رشته/ سابقه کار آموزشي[
صفحه 18:
عامل : فرایند تدریس
يادگيري
| |
ملاك : ارزيابي ز آموختههاي
ملاك : روشهاي تدریس مورد
| استفاده
- نشانگر : میزان آگاهي اعضاي هیات
J
انواع روشهاي تدریس
نشانگر :میزان شرکت اعضاي هیات -
در
كاركاههاي روش تدريس
نشانكر :ميزان تناسب روش مورد -
استفاده با
محتواي دروس
نشانكر :ميزان رضايت دانشجويان -
از نحوه
تدريس
دا
انشجویان
- نشانگر :میزان آگاهي اعضا
هیات علمي از انواع
روشهاي ارزيابي پیشرفت
- نشانگر :میزآن استفاده از
روشهاي ارزشيابي
تشخيصي/ تكرس) باياني
- نشانگر :میزان تناسب
روشهاي مورد استفاده با
محتواي درس
- نشانگر :میزان رضایت
دانشجویان از روشهاي
ارزشيابي مورد استفاده
صفحه 19:
مبناي org نشانگرها و معيارهاي
قضاوت :
۳ اهداف گروه آموزشي
نظر اعضا هیات علمي
” آئين نامههاي مصوب
ag بل ta desl امكانات_كيرههأصوزث جنسبتاً مطلوب و نامطلوب
عامل قیات علمي
ملاكتؤكيب و توزيع
سجرن استاد به دانشجو
١ ا c
قضاوت:
۱ ELS:
eo و
عاططوايئد تدريسٍ - يادگيري
sl hyo تدریس مورد استفاده
نشانكيؤان ر حابت لالش ران اله
نحوه اند ۱01۱
ی برضایت کامل بالاي 66/0
رضایت نسبي 66/0 - 33/0
عدم رضايت پر 33/0
م رد زير Se
صفحه 20:
منال:
هدف : پرورش يك دید و نگرش مثبت در دانشجویان نسبت به
علعيك رأنشجويان در خصوص رشته تحصيلي
مزال قلاقه دانشجویان به رشته تحصيلي حین تحصیل
oe ان پاستاي داتجوان ا ان مار
معبار تحقق هدفورزو _ وروی
نسبتامطلوب : 66/0 - 33/0
تاسطلوت. ٩ 0/و3 - 0
صفحه 21:
برنامهريزي(پیش از اجرا)
مرحله هفتم : مشخص کردن دادههاي مورد نیاز
جهت سنجش نشانگرها
- دادههاي مورد نیاز با توجه به :
1- متغييرهاي عمده تشکیل دهنده هر نشانگر
2- جامعههاي آماري ( هیات علمي, دانشجوء
مدیر گروه: داتشآموختگان
و کارفرمایان مستقیم دانشآموختگان )
3- منبع گردآوري دادهها؛
SIE
صفحه 22:
برنامهريزي(پیش از اجرا)
مرحله هشتم : طراحي و تدوین ابزارهاي
اندازهگيري جهت گردآوري دادهها
پس از مشخص شدن: نوع دادهها
- منبعگردآوري دادهها
ابزارهاي لازم تدوین موپریسیثینامه
- مصاحبه
SIE
صفحه 23:
اسر
مرحله نهم : گردآوري دادههاي مورد نیاز
الف) گردآوري دادههاي مربوط به داخل گروه:
- دانشجویان
- هيات علمي و مدير كروه
- مصاحبه
- اسناد و مدارك
ب) گردآوري دادههاي مربوط a: زیر جامعههاي
خارج از گروه:
- دانشآموختگان
ail. @.1e8 1 ]14
صفحه 24:
اجرا
مرحله م # تجزیه و تحلیل دادههاي مربوط به
(oie | eas PAPE SE -
- روشهاي آماري (توصيفي / استنباطي)
- در صورتي كه هدف تعميمپذيري باشد از آمار استنباطي
استفاد ميشود.
- در ارزيابي دروني هدف تعميمپذيري نیست.
- ارزيابي دروني به جنبهها و روشهاي تحقیق كيفي نزدیکتر
است.
صفحه 25:
ارزشهاي عددي مقیاس
خيلي
زياد
Se reales =
AOS تین
Si | متوسط
e 9
نامناسبترين وضعيت
سؤال يرسشنامه كه 35 نفر بدان باسخ دادهاند.
خيلي زياد متو | کم بسیار | گزينههاي پاسخ
زیاد سط كم
e 9 ِ 9 0 ارزش عددي
aq ae 9 © 9 جوابهاي
پاسخدهندگان
4
guy jLinL VEY FYE FT HOPPE) FOIE 2۱۳۶ 2
۰ Shee 1ب
صفحه 26:
1 33/2 66/3 i
2 وسسو سس
الاترین امتیاز )09/3(
شتا طلوب نامطلوب
ايع 0001
تعداد کل نشانگرهاي مربوط به آن ملاك
امتیاز هر ملاك * مجموع فراوانيها ote te pee
تعداد کل ملاكهاي مربوط به آن ملاك
SOB
صفحه 27:
اجرا
« یازدهم ؛ تدوین گزارش ارزيابي دروني
فرایند تدوین گزارش :
* هر فردیا کمیته فرعي گزارش بخش ( یاعامل) تحت
مطالعه خود را تدوین نمایند .
گزارش هر بخش (یاعامل) در جلساتي مورد بررسي
قرار گرفته و گزارش مقدماتي تدوین شود.
** گزارش مقدماتي بین اعضا هیأت علمي گروه توزیع و
ogre ples eel را اعلان نمانند.
گزارشهاي مقدماتي در کمیته مورد بررسي و
گزارش نهايي تدوین شود.
صفحه 28:
يك LS ب ارذيابي د
2-7 اضلي ين 30 الي 40 صفحه باشد.
2- جنبههاي whol نمايانكر كيفيت كروه را به صورت صريح و
روشن شامل شود.
3- جنبههاي قوت و ضعف كروه را بدون هيجكونه اغماض و
جشميوشي بيان نمايد.
4- ييشنهادهاي سازنده در هر مورد و بر اساس نتايج حاصل و
در سطوح چهارگانه گروه, دانشكده و دانشكاه و وزارت علوم,
تحقيقات و فناوري را شامل شود.
5- مبنايي مستند براي برنامهريزي جهت بهبود وضعيت موجود
گروه در جهت رسیدن به وضعیت مطلوب )مورد انتظار( باشد.
6- مبنايي مستند جهت مطالعه هیلأت همگنان و انجام ارزيابي
بيروني و اعتبارسنجي فراهم نماید.
صفحه 29:
دات
* به منظور آگاهي از سرنوشت شغلي آنان انجمن دانش
آموختگان تشکیل و بهاین وسیله ارتباط آنان با گروه آموزشي
oan eugene Sees (در سطح گروه دانشکد)
7 در راستاي اشتغال هرچه بیشتر دانشآموختگان, دورههاي
رای سم دانشگاه تشکیل گردد زد سا دا
وزارتخانه)
٩ بای اطاعنس درورسط گروه. دانشکده و دان کر eisai
وضعیت دانشآموختگان تشکیل گردد. (در سطح وزارتخانه)
* نظرات دانشآموختگان درباره سسطح مهارت خود در برآوردن
الزامات شغلي a طور مرتب گردآوري شود. (در سطح گروه -
دانشکده)
و Geer . سس ر و ved
Sela
