سایر سایر

فرایند انجام ارزیابی درونی

farayande_enjame_arzyabi_vorony

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “فرایند انجام ارزیابی درونی”

فرایند انجام ارزیابی درونی

اسلاید 1: وزارت علوم، تحقيقات و فنّاوريسازمان سنجش آموزش كشورمركز مطالعات، تحقيقات و ارزشيابي آموزشيمركز ارزشيابي ، اعتبارسنجي و تضمين کيفيتفرايند انجام ارزيابي دروني وزارت علوم‌ تحقيقات و فناوري

اسلاید 2: بولا:يادگرفتن ارزشيابي نوعي رشد حرفه‌اي است؛ اما پرداختن به خود ـ ارزيابي (ارزيابي دروني) هم رشد حرفه‌اي و هم رشد شخصي (و شخصيتي) در مفهومي به معناي گسترده‌تر و عميق‌تر است.

اسلاید 3: ارزيابي دروني به عنوان خود در آيينه ديدن و فرايندي خود خواسته است چشم‌اندازعملي‌گرا مسئوليت پذيري همگاني ديدگاهكل‌گرا تاكيدشفافيت و پاسخگويي منجر به تغيير فرهنگ و ايجاد نظام تضمين كيفيت دروني مي‌گردد. سكان هدايت نظام آموزش عالي را به گردانندگان اصلي آن واگذار مي‌نمايد. ايجاد زبان مشترك / حصول توافق جمعي در خصوص فلسفه وجودي گروه. آيا فعاليتهاي ما از كيفيت لازم برخوردار هستند؟ چگونه مي‌توانيم فعاليتهايمان را بهبودي بخشيم؟جمع‌بندي مباني نظري و فلسفي

اسلاید 4: چرخه تضمين كيفيت

اسلاید 5: فرايند انجام ارزيابي دروني بصورت کلي شامل:تعيين وضعيت مطلوب گروهبررسي وضعيت موجود گروهتعيين فاصله بين وضعيت موجود و مطلوب = نيازبرنامه ريزي براي رسيدن به وضعيت ممکن

اسلاید 6: مراحل اجراي ارزيابي دروني12ـ تهيه و تدوين گزارش نهايي ارزيابي دروني1ـ آشنا كردن اعضاي گروههاي آموزشي با فلسفه و هدف ارزيابي دروني2ـ تشكيل كميته ارزيابي دروني و تقسيم كار بين اعضاء3ـ تصريح و شفاف ‌سازي اهداف4ـ تعريف و تدوين عوامل5ـ تعريف و تدوين ملاكها6ـ تعريف و تدوين نشانگرها و معيارهاي قضاوت7ـ مشخص كردن داده‌ها مورد نياز جهت سنجش نشانگرها8ـ طراحي و تدوين ابزارهاي اندازه‌گيري جهت گردآوري داده‌ها9ـ گردآوري داده‌ها11ـ تهيه و تدوين گزارش مقدماتي ارزيابي و توزيع بين كليه اعضاء گروه10- تجزيه و تحليل داده‌ها13ـ برنامه‌ريزي براي بكارگيري نتايج حاصل از انجام ارزيابي و عملي نمودن پيشنهادات ارائه شدهبرنامه‌ريزي(پيش از اجرا)مراحل اجراعمل و پيگيري

اسلاید 7: مرحله اول : آشنا كردن اعضاي هيأت علمي گروههاي آموزشي با:برنامه‌ريزي(پيش از اجرا)فلسفه، ضرورت، اهداف ارزيابي دروني و مفاهيم مرتبطفرايند انجام ارزيابي دروني

اسلاید 8: مسؤليت‌پذيري همگاني مشاركت كليه اعضا گروه برنامه‌ريزي و اجرا كميته راهبري ارزيابي دروني - تشكيل كميته‌اي مركب از 3 تا 5 نفر در واحد آموزشي - در صورت امكان كارشناس آموزشي هر گروه عضو كميته باشد - برنامه‌ريزي انجام ارزيابي در واحد و تنظيم جدول زمانبندي اجراي طرح - تقسيم كار بين اعضا و اجراي مراحل ارزيابي دروني - به صورت توافقي يك نفر به عنوان مسؤل كميته انتخاب گردد - برنامه جلسات مشترك تهيه و تصويب گردد - كميته از طريق مواد آموزشي در اين خصوص كليه اعضاء و دست‌اندركاران گروه را نسبت به طرح آگاه و شناخت اوليه را در آنها ايجاد كنند مرحله دوم : تشكيل كميته ارزيابي دروني و تقسيم كار بين اعضاءبرنامه‌ريزي(پيش از اجرا) مسؤليت انجام ارزيابي دروني

اسلاید 9: مرحله سوم : تصريح و شفاف‌سازي اهدافبرنامه‌ريزي(پيش از اجرا)ضرورت:تصريح و تدوين ماموريت و اهداف کلی در سه حوزه :آموزشیدروندادیپژوهشیفرايندیعرضه خدمات تخصصیبروندادی نبود مجموعه ای مدون و مستند تحت عنوان ماموريت و اهداف گروه تصريح و تدوين مجموعه ای مستند و مورد توافق جمعی اعضاء گروه مبنايي براي ترسيم وضعيت مطلوب و مورد انتظار گروه ايجاد درك واحد و زبان واحد و مشترك بين اعضاء گروه فراهم كردن مرجع و مأخذ براي كليه تصميم‌گيري‌های گروه مبنای اصلی قضاوت در ارزشيابی: خود (ماموريت و اهداف ) / متوسط ديگران / استانداردها ميزان مطلبقت عملکرد با ماموريت و اهداف (83%)

اسلاید 10: مدل آزاد ( مستقل )مدل متمرکزمدل ترکيبياساس بر مشارکت و همکاري کليه اعضاء گروهنوع عملکرد از بالا به پايين استبين دو مدل قبلي قرار مي‌گيرد و انتخاب هدف، هم در سطح ملي و هم درون گروه ترکيبي از روشهاي متمرکز و آزاد استعمليات آن از پايين به بالا استنوع عملکرد از بالا به پايين استتاکيد بر کسب نظرات افراد درون گروه و نيز مشتريان و افراد ذيربط و ذينفع خارج از گروه توجه به ديدگاههاي موکلان اصلي و گروههاي ذينفعنوع عملکرد از بالا به پايين استتوجه به ديدگاههاي موکلان اصلي و گروههاي ذينفعفرض مدل : توافق بر روي اهداف از طريق گفتگو و بحث منطقي و آزاد قابل دستيابي است.فرض مدل : داده‌هاي کافي در مورد تصميماتي که اتخاذ مي‌شوند قابل دستيابي هستند و اينکه طرح‌ها و برنامه‌ها در پاسخ به تغيير نيازها قابل اصلاح هستندتوجه به ديدگاههاي موکلان اصلي و گروههاي ذينفعويژگي : پوشش تقاضاهاي (نيازهاي )‌ داخلي و خارجي در جهت پاسخگويي و مسئوليت پذيريفرض مدل : داده‌هاي کافي در مورد تصميماتي که اتخاذ مي‌شوند قابل دستيابي هستند و اينکه طرح‌ها و برنامه‌ها در پاسخ به تغيير نيازها قابل اصلاح هستندتوجه به ديدگاههاي موکلان اصلي و گروههاي ذينفعروش هاي تصريح و تدوين ( انتخاب ) ماموريت و اهداف

اسلاید 11: بنابراين:تصريح و تدوين رسالت و اهداف:1- مشخص ساختن و تعريف وضعيت آرماني گروه (كجا مي‌خواهيم برويم؟)2- تجزيه و تحليل وضعيت موجود گروه (ما كه و كجا هستيم؟)3- مشخص ساختن و تفاهم درباره بهترين آينده ممكن (چگونه مي‌توانيم باشيم؟)نتيجه اينكه بتوان به سؤالات زير پاسخ داد:- نيازهاي اجتماعي اساسي كه بوسيله گروه شما برآورده مي‌شود چيست؟- محصولات، خدمات يا فرآورده‌هاي اصلي فراهم شده توسط شما چيست؟- استفاده كنندگان از خدمات شما چه كساني هستند؟- وجه تمايز گروه شما از ساير گروه‌هاي دانشگاه چيست؟- وجه تمايز گروه شما از ساير گروه‌هاي همتا چيست؟- محدوده جغرافيايي فعاليت شماكجاست؟

اسلاید 12: فرايند تنظيم اهداف گروه : مدل (1)شكل 1. فرايند تدوين هدف‌هاي گروههاي آموزشي در نظام آموزش‌عاليرسالت دانشگاهنيازهاي‌يادگيرندهنيازهاي جامعه ساختار دانش‌در رشته تخصصيامكانات و تسهيلات دانشگاهيرسالت گروه آموزشيهدف‌هاي عرضه خدمات تخصصيهدف‌هاي آموزشيهدف‌هاي دانش‌پژوهي

اسلاید 13: بنابراين اهداف بايستي چنان تنظيم شوند كه موارد زير را شامل شوند:الف ـ نتايجي كه انتظار مي‌رود گروه آموزشي عرضه كند.ب ـ ملاك‌هايي كه به وسيله آنها مي‌توان نتايج را نمايان كرد.ج ـ شرايطي كه تحت آنها نتايج آشكار مي‌شود.د ـ نشانگرهايي كه به‌وسيله آنها مي توان درباره عملكرد قضاوت كرد. نتيجه اينكه موارد زير در تدوين اهداف مدنظر قرار گيرد: - هدف‌ها در سه حوزه آموزشي، پژوهشي و خدمات تخصصي بيان شود. - توانايي‌هاي شناختي، مهارتي و نگرشي مدنظر قرار گيرد. - اولويت‌بندي اهداف رعايت شود:هدفهايي که بايد انجام شوند هدفهايي که بهتر است انجام شوند هدفهاي دلخواه - هدف‌هاي دوره‌هاي آموزشي مختلف در برنامه مشخص شود. - شرايط، امكانات و محدوديت‌هاي گروه در نظر گرفته شود.

اسلاید 14: مرحله چهارم : تعريف و تدوين عواملعامل : عمده ترين عناصر درونداد، فرايند و برونداد يك نظام آموزشي (گروه/ دانشكده/ دانشگاه) عامل ناميده مي‌شود. به عبارت ديگر عوامل همان بخشهاي عمده و كلي يك گروه آموزشي هستند.برنامه‌ريزي(پيش از اجرا)شكل 1-1 نمودار عناصر نظام آموزشي براساس الگوي عناصر سازمانياقتباس از بازرگان (1380). ارزشيابي آموزشي. تهران : انتشارات سمتالگوي عناصر سازماني درونداد- يادگيرندگان- معلم/ مدرس- برنامه‌درسي- مواد آموزشي- فضا و تجهيزات- مدير- تشكيلات - بودجه- ساير فرايند فرايند ياددهي- يادگيري- فرايند ساختي-سازمانيفرايند پشتيباني محصول(برونداد-واسطه‌اي)- نمره‌هاي پايانثلث يا نيمسال تحصيليگزارش‌هاي پيشرفت تحصيلي‌ازپايه‌اي به پايه بالاتر- ساير برونداد نهايي- دانش‌آموختگان- دانش توليدشده/اشاعه يافته- خدمات علمي/تخصصي عرضهشده پيامد- اشتغال- بيكاري- ادامه تحصيل- تقويت ارزش‌هاياجتماعي،اقتصاديو فرهنگي سايرارزشيابيهدف عمده ارزيابي دروني بهبود مستمر كيفيت گروه آموزشي است:مؤلفه‌‌هاي تشكيل دهنده كيفيت آموزشي به عنوان يك سيستم كدامند؟چه چيزي را ارزيابي كنيم؟

اسلاید 15: معيارهاي تدوين عوامل :توجه به تجارب ملي و بين‌المللي در زمينه ارزيابي درونيپوشش دادن كليه قسمت هاي نظام آموزشينظرات و تجربيات اعضا در زمينه عمده‌ترين مؤلفه‌هايي كه سنجش آنها كيفيت گروه را نمايان مي‌سازد.عوامل عمده مورد توجه در ارزيابي دروني:1- رسالت و اهداف2- مديريت و سازماندهي3- هيأت علمي4- دانشجويان5- دانش‌آموختگان6- فرايند تدريس ـ يادگيري7- دوره‌هاي آموزشي و برنامه درسي8- پژوهش9- امكانات و تجهيزات

اسلاید 16: مرحله پنجم : تعريف و تدوين ملاك‌ها (چه جنبه يا ويژگي را از عامل ارزيابي كنيم؟)ملاك : عمده‌ترين جنبه‌ها يا ويژگي‌هاي هر عامل كه به بهترين نحو ممكن وضعيت آن عامل را نمايان مي‌كند.عامل : هيات علميملاكها : - تركيب و توزيع هيات علمي- فعاليت‌هاي آموزشي- اختيارات و محدوديت- حضور اعضاء در گروهبرنامه‌ريزي(پيش از اجرا)عامل : تدريس - يادگيريملاكها : - روش‌هاي تدريس مورد استفاده- استفاده از تكنولوژي آموزشي در تدريس- ارزيابي از آموخته‌هاي دانشجويانعامل : مديريت و سازماندهيملاكها : - وظايف و مسؤليت‌هاي مديريت- آيين‌نامه‌ها و مصوبات داخلي گروه- برنامه تشكيل جلسات گروه و حضور اعضا در آن- سياست‌هاي انتخاب و ويژگي‌هاي مدير گروه

اسلاید 17: مرحله ششم : تعريف و تدوين نشانگرها و معيارهاي قضاوت (چه جنبه يا ويژگي از ملاك را ارزيابي كنيم؟)نشانگر : عمده ترين جنبه‌ها يا ويژگي‌هاي هر ملاك كه به بهترين نحو ممكن كيفيت (وضعيت) ملاك را نمايان مي‌كند.- آماره‌اي است درباره نظام آموزشي كه جنبه‌اي از عملكرد آن‌ را نشان و كاستي‌هاي آن را مشخص مي‌سازد.- تمام متغيرهايي كه بيانگر وضعيت يا تغيير در وضعيت پديده يا ملاك مورد ارزيابي هستند.ملاك : تركيب و توزيع هيات علميملاك : فعاليت‌هاي آموزشيعامل : هيات علمينشانگر :ميزان واحدهاي مورد تدريس (نظري ـ عملي) اعضا در هر ترمنشانگر :اعضا هيات‌علمي با مرتبه مربي به استاديار/ دانشيار/ استادبرنامه‌ريزي(پيش از اجرا)نشانگر :نسبت اعضاي هيات‌علمي تمام وقت گروه به پاره‌وقت / مدعونشانگر :ويژگي‌هاي فردي ]مرتبه/ مدرك تحصيلي/ رشته/ سابقه كار آموزشي[

اسلاید 18: ملاك : روش‌هاي تدريس مورد استفادهملاك : ارزيابي از آموخته‌هاي دانشجويانعامل : فرايند تدريس ـ يادگيرينشانگر :ميزان آگاهي اعضا هيات علمي از انواع روش‌هاي ارزيابي پيشرفت تحصيلينشانگر : ميزان آگاهي اعضاي هيات علمي از انواع روش‌هاي تدريسنشانگر :ميزان شركت اعضاي هيات علمي در كارگاه‌هاي روش تدريسنشانگر :ميزان تناسب روش مورد استفاده با محتواي دروسنشانگر :ميزان رضايت دانشجويان از نحوه تدريسنشانگر :ميزان استفاده از روش‌هاي ارزشيابي تشخيصي/ تكويني/ پايانينشانگر :ميزان تناسب روش‌هاي مورد استفاده با محتواي درسنشانگر :ميزان رضايت دانشجويان از روش‌هاي ارزشيابي مورد استفاده

اسلاید 19: هيات علميتركيب و توزيععامل : ملاك :نشانگر:سطح قضاوت:مبناي تدوين نشانگرها و معيارهاي قضاوت : اهداف گروه آموزشي نظر اعضا هيات علمي آئين‌ نامه‌هاي مصوب شرايط و امكانات گروه آموزشيتدوين نشانگرها در سه سطح مطلوب، نسبتاً مطلوب و نامطلوب ؛نسبت استاد به دانشجو101520111فرايند تدريس ـ يادگيريروش‌هاي تدريس مورد استفاده عامل : ملاك :نشانگر:سطح قضاوت:ميزان رضايت دانشجويان از نحوه تدريسرضايت كامل بالاي 66/0رضايت نسبي 66/0 – 33/0عدم رضايت زير 33/0

اسلاید 20: مثال:هدف : پرورش يك ديد و نگرش مثبت در دانشجويان نسبت به رشته تحصيليعامل :ملاك :نشانگر :معيار تحقق هدف :دانشجوياننظر دانشجويان در خصوص رشته تحصيليميزان علاقه دانشجويان به رشته تحصيلي حين تحصيل ميانگين پاسخهاي دانشجويان به سؤالات اين نشانگرمطلوب : 80/0 – 66/0نسبتاًمطلوب : 66/0 – 33/0نامطلوب : 33/0 - 0

اسلاید 21: ـ داده‌هاي مورد نياز با توجه به : 1- متغييرهاي عمده تشكيل دهنده هر نشانگر 2- جامعه‌هاي آماري ( هيات علمي، دانشجو، مدير گروه، دانش‌آموختگانو كارفرمايان مستقيم دانش‌آموختگان ) 3- منبع‌ گردآوري داده‌ها؛ تعيين مي‌گردند. مرحله هفتم : مشخص كردن داده‌هاي مورد نياز جهت سنجش نشانگرهابرنامه‌ريزي(پيش از اجرا)

اسلاید 22: پس از مشخص شدن: ـ نوع داده‌ها ـ منبع‌گردآوري داده‌ها ابزارهاي لازم تدوين مي‌شوند :مرحله هشتم : طراحي و تدوين ابزارهاي اندازه‌گيري جهت گردآوري داده‌هابرنامه‌ريزي(پيش از اجرا)ـ پرسشنامهـ مصاحبه ـ چك ليست

اسلاید 23: الف) گردآوري داده‌هاي مربوط به داخل گروه: - دانشجويان - هيات علمي و مدير گروه - مصاحبه - چك ليست - اسناد و مدارك ب) گردآوري داده‌هاي مربوط به زير جامعه‌هاي خارج از گروه: - دانش‌آموختگان - كارفرمايان مرحله نهم : گردآوري داده‌هاي مورد نياز اجرا

اسلاید 24: - روشهاي تحقيق: (كمي / كيفي) - روشهاي آماري (توصيفي / استنباطي) - در صورتي كه هدف تعميم‌پذيري باشد از آمار استنباطي استفاد مي‌شود. - در ارزيابي دروني هدف تعميم‌پذيري نيست. - ارزيابي دروني به جنبه‌ها و روشهاي تحقيق كيفي نزديكتر است. لذا : روش تجزيه و تحليل غالب در ارزيابي دروني، استفاده از آمارتوصيفي است. مرحله دهم : تجزيه و تحليل داده‌هاي مربوط به ارزيابي درونياجرا

اسلاید 25: خيلي كمكممتوسطزيادخيلي زياد12345گزينه‌هاي پاسخبسيار كمكممتوسطزيادخيلي زيادارزش‌عددي12345جوابهاي ‌پاسخ‌دهندگان 3251114 امتياز سؤالنمونه يك سؤال پرسشنامه كه 35 نفر بدان پاسخ داده‌اند. مناسب‌ترين وضعيت نامناسب‌ترين وضعيتارزشهاي عددي مقياس ليكرت

اسلاید 26: 5 66/3 33/2 1بالاترين امتياز (09/3) پايين‌ترين امتيازمطلوب نسبتاً مطلوب نامطلوبامتياز هر نشانگر × مجموع فراواني‌ها مربوط به‌آنتعداد كل نشانگرهاي مربوط به آن ملاك= امتياز ملاك= امتياز عاملامتياز هر ملاك × مجموع فراواني‌ها مربوط به‌آنتعداد كل ملاكهاي مربوط به آن ملاك

اسلاید 27: فرايند تدوين گزارش :هر فرد يا كميته فرعي گزارش بخش ( ياعامل) تحت مطالعه خود را تدوين نمايند .گزارش هر بخش (ياعامل) در جلساتي مورد بررسي قرار گرفته و گزارش مقدماتي تدوين شود. گزارش مقدماتي بين اعضا هيأت علمي گروه توزيع و اعضا نظرات خود را اعلان نمايند. گزارش‌هاي مقدماتي در كميته مورد بررسي و گزارش نهايي تدوين شود. مرحله يازدهم : تدوين گزارش ارزيابي درونياجرا

اسلاید 28: ويژگيهاي يك گزارش مطلوب ارزيابي دروني1-  محتواي اصلي بين 30 الي 40 صفحه باشد. 2- جنبه‌هاي اصلي نمايانگر كيفيت گروه را به صورت صريح و روشن شامل شود. 3-  جنبه‌هاي قوت و ضعف گروه را بدون هيچگونه اغماض و چشم‌پوشي بيان نمايد. 4-  پيشنهادهاي سازنده در هر مورد و بر اساس نتايج حاصل و در سطوح چهارگانه گروه، دانشكده و دانشگاه و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري را شامل شود. 5- مبنايي مستند براي برنامه‌ريزي جهت بهبود وضعيت موجود گروه در جهت رسيدن به وضعيت مطلوب )مورد انتظار( باشد. 6-  مبنايي مستند جهت مطالعه هيأت همگنان و انجام ارزيابي بيروني و اعتبارسنجي فراهم نمايد. 7-  به عنوان يك پايگاه اطلاعاتي معتبر و مستند براي تصوير كردن وضعيت گروه در هر لحظه از زمان باشد.

اسلاید 29: پيشنهادات به منظور آگاهي از سرنوشت شغلي آنان، انجمن دانش آموختگان تشكيل و به‌اين وسيله ارتباط آنان با گروه آموزشي و دانشگاه تقويت گردد. (در سطح گروه ـ دانشكده) در راستاي اشتغال هرچه بيشتر دانش‌آموختگان، دوره‌هاي كارآفريني در سطح دانشگاه تشكيل گردد. (در سطح دانشگاه ـ وزارتخانه)بانكهاي اطلاعاتي در سطح گروه، دانشكده و دانشگاه در زمينه وضعيت دانش‌آموختگان تشكيل گردد. (در سطح وزارتخانه)نظرات دانش‌آموختگان درباره سطح مهارت خود در برآوردن الزامات شغلي به طور مرتب گردآوري شود. (در سطح گروه ـ دانشكده)ايجاد ارتباط بيشتر با مراكز بازرگاني، صنعتي و اقتصادي جهت تدارك فرصتهاي شغلي بيشتري براي دانش‌آموختگان گروه. (در سطح گروه ـ دانشكده)

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید