فصل دوم: حسابداری ملی
اسلاید 1: فصل دومحسابداری ملی
اسلاید 2: پیدایش اقتصاد کلان:به طور کلی دراقتصاد کلان دومکتب عمده مطرح می باشد:1-مکتب کلاسیک2-مکتب کینزین1-مکتب کلاسیک:اقتصاددانان کلاسیک مانند آدام اسمیت،ژان باتیست سی،جان استوارت میل اعتقاد داشتند در اقتصاد تعادل همواره برقرار است و بازار با عملکرد آزادانه خود می تواند منابع کمیاب جامعه را به طور کارامد یعنی به گونه ای که بیشترین منابع برای جامعه بدست آید تخصیص دهد در نتیجه اعتقادی به مداخله دولت در اقتصاد نداشتند.
اسلاید 3: آدام اسمیت با نوشتن کتاب ثروت ملل در1776نظریه دست نامرئی را مطرح کرد.بر اساس این عقیده چنانچه تک تک افراد جامعه به دنبال بیشینه نمودن منافع خویش باشند یک دست نامرئی این فعالیتها را به گونه ای تنظیم خواهد نمود که بیشترین منافع برای جامعه نیز بدست آید. ژان باتیست سی با بیان قانون بازارها ی سی معتقد بود عرضه به وجود آورنده تقاضای خود است زیرا هنگام تولید و عرضه بنگاه باید سهم عوامل تولید از درآمدهای بوجود آمده را ادا کند.به این ترتیب این عوامل صاحب درآمدشده وخودبه خودبه تقاضای کالاها و خدمات می پردازد.نتیجه این اندیشه ها آن بود که اجازه دهیم در اقتصاد،بازارها به طور آزادانه عمل نمایند و تعادل در اشتغال کامل همواره برقرار است.
اسلاید 4: 2-مکتب کینزین:نظریات کلاسیک ها تا دهه 1929 و اوایل دهه 1930 نظریات مسلط در اقتصاد بود اما در این سالها با به وجود آمدن بحران بزرگ درغرب و از بین نرفتن آن صحت این تفکرات مورد تردید قرار گرفت.در این وضعیت اقتصاددان شهیر انگلیسی جان مینارد کینز نظریات خود را بیانکرد. به عقیده کینز برعکس کلاسیک ها عدم تعادل پدیده ذاتی در اقتصاد است وتعادل پدیده ای کاملا اتفاقی است.قیمتها ودستمزدها بهسمت پایین انعطاف پذیر نیستند و در نتیجه بازار لزوما کارامد نیست ودولت باید در مواقع لزوم برای ازبین بردن عدم تعادلها در اقتصاد دخالت کندومی دانیم که برای سیاستگذاری کردن درسطح کلان تئوری هاییمطرح گردید که به عنوان اقتصاد کلان شناسایی می شود.
اسلاید 5: به عقیده کینز بر عکس کلاسیک ها عدم تعادل پدیده ذاتی در اقتصاداست و تعادل پدیده ای کاملا اتفاقی است.قیمتها و دستمزدهابه سمت پایین انعطاف پذیر نیستند و در نتیجه بازار لزوما کارامد نیستو دولت باید در مواقع لزوم برای ازبین بردن عدم تعادل ها دراقتصاد دخالت کند ومی دانیم که برای سیاستگذاری کردن درسطحکلان تئوری هایی مطرح گردیدکه به عنوان اقتصادکلان شناسایی می شود.
اسلاید 6: حسابداری ملی:پس ازآنکه از ماهیت مباحث اقتصاد کلان آگاه گردیم.به دنبال آنیمکه متغییرهای اقتصاد کلان رامورد سنجش واندازه گیری قراردهیمسنجش و اندازه گیری متغییرهای اقتصاد کلان به حسابداری ملیموسوم می باشد. بیش ازآنکه آدام اسمیت کتاب ثروت ملل را به رشته تحریر درآورد تصور عمومی بر آن بود که ثروت یک کشور براساس میزان طلا و جواهرات موجود در آن سنجیده می شود.بنابراین درچنین جامعه ای اشراف و نظامیان دارای جایگاه بوده و مورد توجه قرار می گرفتند.دراین وضعیت کشورها سعی میکردند بههرترتیبی شده میزان طلا وجواهرات خودرا افزایش دهند که این مکتب به مکتب سوداگری موسوم بود.
اسلاید 7: آدام اسمیت برخلاف این تفکرات مطرح نمودکه ثروت یک کشوربایدبر اساس میزان توانایی کشور برای تولید کالاها و خدمات مورد نیاز عموم مردم سنجیده شود.بادیدگاه آدام اسمیت درجامعه کارآفرینان(آنتروپرونرها) اهمیت می یافتند وخود به خودبرای سنجش کشور بایدمیزان تولید سنجیده می شد.بدین ترتیب تولید ملی به عنوان مهمترین متغییر اقتصاد کلان مطرحگردید. کار دستمزدWعوامل تولید سرمایه سودπ زمین اجارهJ پول بهره R
اسلاید 8:
اسلاید 9: مخارج مصرف دولت ارزش تولید سرمایه گذاری مالیات پس انداز درآمد عوامل پرداختی به تولید عوامل تولید نمودار جریان دوار تولید ، هزینه، درآمد، مصرف بازار عوامل تولیدبازار کالا و خدماتخانواربنگاهبازار مالیدولت
اسلاید 10: می دانیم که برای محاسبه ارزش تولیدات بایستی ارزش بازاری آنها را در نظر بگیریم. چنانچه بخواهیم معاملات انجام شده در یک اقتصاد را به طور خلاصه و در یک نمای کلی نشان دهیم نمودار فوق که به نوع نمودار جریان تولید،درآمد،هزینه،مصرف موسوم است نشان دهنده این موضوع است.بر اساس این نمودار می توانیم معادلات زیر را در مورد اقتصاد کلان یک کشور بنویسیم:Y+m=C+I+G+xY=C+I+G+(x-m)خالص صادرات
اسلاید 11: درآمد قابل تصرف:درآمدی است که در اختیار افراد جامعه قرار می گیرد و می تواند آنرا به مصرف رسانده یا پس انداز کند.y d=S+CY d=W+R+J+π+(B-T)کمکهای دولتی
اسلاید 12:
اسلاید 13: مهمترین متغییر در اقتصاد کلان چیست؟چرا؟مهمترین متغییر تولید ملی است ،زیرا می دانیم که یک جامعه ازنظر اقتصادی به دنبال رفاه و سعادت مادی می باشد و این رفاه و سعادت مادی در نتیجه مصرف بیشتر حاصل می شود.مصرف بیشترزمانی حاصل می شود که تولید بیشتری اتفاق افتاده باشد . در بحث های آینده به این نکته خواهیم پرداخت ه نحوه توزیع و تولید درآمد اتفاق افتاده نیز دارای اهمیت بسیار است.
اسلاید 14: روشهای محاسبه تولید ملی:1-روش تولید(ارزش افزوده):درروش تولید به جمع ارزش تولیدات واقع شده درجامعه می پردازیم2-روش هزینه:در این روش هزینه های انجام شده برای خرید محصولات تولیدیجامعه را جمع می کنیم.3-روش درآمد:دراین روش می دانیم که ارزش درآمدهای بدست آمده توسط اقشارمختلف برابرارزش تولیدات اتفاق افتاده درجامعه می باشدبنابراین به جمع درآمدهای افراد جامعه می پردازیم.
اسلاید 15: 1-روش تولید (ارزش افزوده): چنانچه اشاره شد دراین روش بایدبه محاسبه جمع ارزش تولیدات جامعه بپردازیم.چنانچه ارزش تولیدات مختلف جامعه رابه صورت جدول زیر با یکدیگر جمع کنیم به عددی خواهیم رسید.
اسلاید 16: آیا این عدد معیار درستی از تولید ملی خواهد بود؟خیر_ زیرا در محاسبه فوق ارزش برخی از کالاها در دل کالاهایدیگر محاسبه مضاعف شده است.بنابراین عدد بدست آمده بسیار گمراه کننده خواهد بود برای حل این مشکل دوراه پیش روداریماول آنکه فقط ارزش کالاها و خدمات نهایی را ملاک محاسبه قراردهیم.دوم استفاده از ارزش افزوده می باشد.کالاها و خدمات نهایی: (Final Goods) منظور از کالاها و خدمات نهایی در اینجا کالاها و خدماتی است که مصرف خانوار یا دولت می رسد یا برای سرمایه گذاری به کار می رود و یا به کشورهای دیگر صادر می شود.
اسلاید 17: کالاها و خدمات واسطه ای:این کالاها و خدمات توسط بنگاه ها خریداری می شود و در تولید محصولات دیگر به کار می رود. معمولا ارزش کالاها و خدمات واسطه ای درارزش کالای نهایی مستهلک می شود.به عنوان مثالآرد یک کالای واسطه ای برای تولید نان است.ارزش افزوده (Value Add) : منظور ازارزش افزوده در فرآیند تولیدی ارزشی است که به محصولطی آن فرآیند اضافه می شود.
اسلاید 18: ارزش افزوده معمولا به صورت به صورت زیر محاسبه می کنند: نهاده – ستاده = ارزش افزوده Value add output inputراه دیگر برای محاسبه ارزش افزوده :جمع پرداختی به عوامل تولید را محاسبه نمائیم به عنوان مثال برای محاسبه ارزش افزوده یک مدرسه دولتی مطمئنا نمی توان از رابطه بالا استفاده کرد.بنابراین از این روش بهره می گیریم یعنی: W+R+ J+π
اسلاید 19: در عمل می دانیم برای محاسبه تولید ملی از طریق ارزش افزوده کلیه فعالیتها را مورد توجه قرار می دهیم(نه فقط محصولات نهایی)وآنها را در بخشها وزیر بخشهای مختلف ازیکدیگر متمایز می کنیمبه عنوان مثال: زیر بخش زراعت و باغداریبخش کشاورزی زیر بخش دامپروری و شیلات زیر بخش جنگل و مراتعداری زیر بخش بازرگانی زیر بخش حمل و نقلبخش خدمات زیر بخش توریست و هتلداری زیر بخش بهداشت و درمانبخش صنعتبخش نفت...
اسلاید 20: کارمزد احتسابی:می دانیم که بانکها به مانده حسابهای دیداری سودی را پرداخت نمی کنند درعوض دربرابرخدمات ارائه شده به حسابهای دیداری نیزهزینه ای دریافت نمی نمایند و به طورتلویحی این دورابا یکدیگرمعادل در نظر می گیرند.منظور از حسابهای دیداری حسابهایی استکه بانک به محض دیدار یا رویت حواله صاحب،موظف به کارسازیوجه آن می باشد . نکته ای که باید در مورد حسابهای دیداری در نظر بگیریم آنست که امکان تفکیک سهم بخشهای مختلف از کارمزد احتسابی ممکن نیست در نتیجه در محاسبه جمع ارزش افزوده
اسلاید 21: بخشها برای جلوگیری از محاسبه مجدد vi ∑(جمع ارزش افزوده بخشها)کم به طور یکجا کارمزد احتسابی را ازمی کنیم.
اسلاید 22: تولید ناخالص داخلی GDP :نشان دهنده جمع ارزش کالاهاوخدمات نهایی تولید شده درمحدودهجغرافیایی یک کشور طی یک دوره زمانی(یکسال)می باشد.بنابراین اگر حتی یک خارجی درمحدوده جغرافیایی کشور تولیدیانجام داده باشد در محاسبه GDP محسوب می گردد و در اینجا ملاک محدوده جغرافیایی کشور و نهایی بودن محصول است.
اسلاید 23: تولید ناخالص ملی GNP :نشان دهنده جمع ارزش کالاها و خدمات نهایی تولید شده توسط اتباع یک کشوردر یک دوره زمانی مشخص(یکسال)می باشد.توجه می کنید که دراینجا ملاک ملیت ونهایی بودن محصول استچنانچه ایرانیان ولو خارج از کشور تولید کرده و ارزش تولیدات خودرا ارسال می نمایند در GNP محسوب می گردد و خارجیان حتی اگر درداخل مرزهای کشور تولید نمایند درGNPمحاسبه نمی شود.
اسلاید 24: GNP m = GDP m + A (1)خالص درآمد عوامل تولیداز خارج =درآمد اتباع کشوراز خارج – درآمد اتباع خارجی ازداخل AGDP f = ∑ Vi –کارمزد احتسابی (2)GDP m = ∑ Pi Qi = (3)GDP m = GDP f+ Ti (4)خالص مالیاتهای غیر مستقیم =مالیاتهای غیر مستقیم – سوبسید های غیر مستقیم Tiارزش افزوده بازاری کالا و خدمات نهایی تولید شده در داخل کشور
اسلاید 25: می دانیم که اگرGDP رااز معادله(2) محاسبه کنیم درواقع ازارزشافزوده بخشها استفاده نموده ایم که ارزش افزوده هر بخش نیز می تواند از جمع پرداختی به عوامل تولید محاسبه گردد در نتیجه GDP خود به خود به قیمت عوامل تولید محاسبه شده است.چنانچهGDP را از معادله (3) محاسبه کنیم آنگاه تولید ناخالص داخلی به قیمت بازار می نامیم.زیرا در محاسبه آن ارزش بازاری کالاها وخدمات نهایی را ملاک محاسبه قرار داده ایم.باید توجه کنیدکه در قیمت بازارها می تواند مالیات یا سوبسید تعلقگرفته باشدکه به عوامل پرداخت نمی شوددر نتیجه می توانیم رابطۀ(4) را نتیجه بگیریم.
اسلاید 26: 2-روش هزینه:در این روش می خواهیم به محاسبه هزینه هایی که برای خرید محصولات تولیدی جامعه انجام می شود بپردازیم.این هزینه ها عبارتند از: هزینه های مصرفی خصوصی ،هزینه هایسرمایه گذاری ، هزینه های دولتی ، هزینه های خارجی بر روی محصولات (خالص صادرات).اما بایستی به نکات زیر توجه کنیم:1)بین مصرف و هزینه های مصرفی تمایز قائل می شوند اما از آنجا که میزان مصرفی که عملاً اتفاق می افتد قابل تعیین نیست معمولاً به جای مصرف میزان هزینه های مصرفی را در نظر
اسلاید 27: می گیرند و این از این واقعیت ناشی می شود که معمولاً کالاهای مصرفی بادوام طی یک دوره مصرف نمی شوند بلکه در دوره های متمادی مصرف می گردند.2)منظوراز هزینه های سرمایه گذاری هزینه هایی است که بر روی کالاها و خدمات سرمایه ای انجام می شود یعنی کالاها و خدماتی که ظرفیت تولید وامکان تولید محصول رابرای مابه وجود می آورند.بنابراین در اینجا منظور هزینۀ انجام شده برروی ساختمان، ماشین آلاتو تجهیزات است که تحت عنوان تشکیل سرمایۀ ناخالص شناسایی می شود .از آنجا که معمولاً بنگاهها برای پاسخ دادن به نیازهای بازار مقداری از محصولات خود رادرانبار نگهداری می کننددر محاسبۀ
اسلاید 28: سرمایه گذاری،تغییر در موجودی انبار Dinv را نیز به تشکیل سرمایهناخالص اضافه می کنند. 3)منظوراز سرمایه گذاری برنامه ریزی شده ،همان تشکیل سرمایه ثابت ناخالص است و منظور از سرمایه گذاری برنامه ریزی نشده تغییر در موجودی انبار می باشد . تغییر در موجودی انبار به عنوان یک شاخص و علامت برای ارزیابی روال اقتصادی مطرح می شود.انتظار داریم در مثبت باشد یعنی کالاها در انبارها انباشته شود و در Dinv شرایط رکود منفی باشد یعنی موجودی انبارها از سطح تعریف Dinvشرایط رونق شدۀ قبلی کمتر شود.4)باید توجه کنیم که درفرآیند تولید ،ظرفیتهای تولیدی جامعه مستهلک
اسلاید 29: می شود. بنابراین سرمایه گذاری های انجام شدۀ قسمتی صرف جبران ظرفیتهای تولیدی از بین رفته می شود و قسمتی نیز بهموجودی سرمایۀ جامعه افزوده می گردد.بنابراین می توانیم بنویسیم:IN = IG - Dاستهلاک سرمایه گذاری سرمایه گذاری ناخالص خالص 5)اطلاعات مربوط به هزینه هاودرآمدهای دولت نیزبراساس بودجۀمصوب و محقق فاقد اندازه گیری است.می دانیم که درآمد ها و هزینه های دولت درقالب بودجۀ سالانه بایدبه تصویب مجلس برسدتا قابل اجرا باشد.
اسلاید 30: اطلاعات مربوط به صادرات و واردات نیز معمولاً از طریق گمرکاتجمع آوری و منتشر می شود.GDP m = C + I+ G + (x-m)GNP m = GNI = GDP m+ ANNP = GNP – Dتولیدخالص ملی NNI = GNI – D – Tiدرآمد خالصملی
اسلاید 31: شمول تولید ملی:درمحاسبه ارزش تولید ملی بایستی درنظر بگیریم که همۀ معاملاتدر محاسبه وارد نمی شود.بنابراین براساس جدول زیر می توانیم شمول تولیدات انجام شده را بررسی نمائیم:مثالمحاسبهمعاملهقاچاق کالا- کالای دوره قبلنمی شودمی شود1کارمزد احتسابی- کشاورزمی شودنمی شود2خانم خانه دارنمی شودنمی شود3ماژیکی که امسال تولید و معامله شودمی شودمی شود4
اسلاید 32: 1-ردیف یک تولیداتی هستند که معامله می شوداما محاسبه نمی گردد مانندکالاهایی که دردوره های قبل تولید شده اندهرچند که دردورۀ فعلی معامه شوند در محاسبۀ تولید امثال در نظر گرفته نمی شود یا به عنوان مثال کالاهای غیر قانونی و قاچاق.2-ردیف دو تولیداتی رامطرح می کند که معامله نمی شوند اما در محاسبۀ تولید ملی منظور می گردد. مانند خدمات بانکی به حسابهای دیداری(کارمزد احتسابی)، تولیدات کشاورزی که توسط خود کشاورزان استفاده می شود و یا خدمات مستقلاتی که توسط مالکین آنها استفاده می شود.
اسلاید 33: 3-ردیف سه مواردی رابیان می کند که نه معامله و نه محاسبه می شوند اینموارد مانند فعالیتهایی است که افراد در منازل انجام می دهند مانند فعالیتهایزن خانه دار و یا تعمیراتی که توسط خود اشخاص انجام می پذیرد.4-ردیف چهار عموم تولیدات نهایی که درهردوره انجام می شود هم معاملهو هم محاسبه می شود.
اسلاید 34: محدودیتهای حسابهای ملی:1)حسابهای ملی نشان دهندۀ توزیع درآمدها و امکانات بین اقشار مختلف جامعه نیست. بنابراین اگر تولید ملی 20% افزایش یابد ،نمی توانیم نتیجه بگیریم که مطمئناً وضع اقتصادی مردم کشور20 % بهبود پیدا کرده است.2)به علت آنکه روشهای محاسبه و شرایط کشورهای مختلف با هم متفاوت است در مقایسۀ ارقام آنها باید بسیار دقت نمود.هر چندمی دانیم سازمان ملل باطرح standard national accounting SNA
اسلاید 35: سعی نموده روشهای محاسبه را یکسان نماید.اما به طور حتم بعضیویژگی ها موجب تفاوت معنی دار در محاسبۀ ارقام می شود . به عنوان مثال: درکشورهای صنعتی خانمها در بیرون ازمنزل شاغل بوده وکسب درآمد می کنند که معامله و محاسبه می شود، برای غذا از رستوران استفاده می کنند که معامله و محاسبه می شود، خدمات منزل توسط مستخدم انجام می گیردکه معامله ومحاسبه می شود...بنابراین باید در مقایسۀ تولید ملی بین این کشورها دقت نمود.3)هزینه های انسانی وزیست محیطی در محاسبۀ تولید ملی منظورنمی شود.به عنوان مثال: آلودگی های محیط زیست ، از بین رفتن
اسلاید 36: جنگلها ،رودخانه ها،مراتع، مشکلات روانی ناشی از زندگی صنعتی، ازدحام،آلودگی های هوا وصوتی... در محاسبۀ ارقام حسابهای ملی منظور نمی شود.
اسلاید 37: شاخص توسعه انسانی:((HDIچنانچه اشاره شد یکی از محدودیتهای حسابهای ملی مقایسه ارقام کشورهای مختلف با یکدیگر است.شاخص توسعه انسانی این امکان را طبقه بندی و با هم مقایسه کنیم.این شاخص بر اساس پارامتر های زیر محاسبه می گردد:1-میزان امید به زندگی2-تولید سرانه تعدیل شده3-سطح سوادHuman Development Index
اسلاید 38: به علت پائین بودن سایر پارامترها به غیراز درآمدو استفاده نامطلوبدرایران پائین تراز رتبۀ درآمد HDI ازدرآمدهای کسب شده رتبۀ آن شده است.درآمد سرانه تعدیل شدهHDIکشور111کانادا1910انگلستان6486ایران
اسلاید 39: توزیع درآمد:چنانچه اشاره شد یکی از محدودیتهای حسابهای ملی عدم توضیح چگونگی توزیع درآمدها و امکانات بین اقشار مختلف جامعه می باشد به همین منظور شاخص های زیر برای سنجش چگونگی توزیع درآمد در جامعه معرفی شده اند.1-نسبت سهم دهکهای درآمدی از کل درآمد جامعهچنانچه افراد جامعه راازکم درآمدترین به پردرآمدترین درنظر بگیریم%10کم درآمدترین افرادجامعه دهک اول درآمدی راتشکیل میدهدو 10% پردرآمدترین دهک دهم را معین می کند به همین ترتیب دهکهای دیگر قابل تعیین اند.
اسلاید 40: چنانچه نسبت سهم هر یک از این گروهها از کل درآمد جامعه محاسبه شود عددی را بدست می دهد که معین کننده فاصلۀ بینسطح درآمد این گروهها می باشد.2-منحنی لورنز:چنانچه اطلاعات مربوط به درصد جمعیت را بر روی محور افقی و اطلاعات مربوط به درصد درآمد را روی محور عمودی نشان دهیم می توانیم بر اساس اطلاعات مربوط به دهکها یا پنجکهای درآمدی می توان نموداری را بدست آوریم که منحنی لورنز نامیده می شود.می دانیم که بر روی خط45درجه طول و عرض برابرند یعنی مثلاً
اسلاید 41: 10 % افراد جامعه10% درآمدها را بدست می آورند.در نتیجه این خط را خط برابری می نامیم.هر چه منحنی لورنز به خط برابری نزدیکتر باشد توزیع درآمد در جامعه برابرتر خواهد بود و برعکس .درصد درآمد A خط برابری O Bدرصد جمعیت
اسلاید 42: ضریب جینی: (Gini Coefficatient)چنانچه نسبت مساحت بین خط برابری ومنحنی لورنز را به مساحتمثلثOAB تقسیم کنیم عددی بدست می آیدکه بین صفر تا یکقرار دارد هرچه این عدد به صفر نزدیکترباشد توزیع درآمد برابرتر خواهد شدوهرچه به یک نزدیکتر شودتوزیع درآمدنابرابرتر می شود.به این ترتیب معیاری عددی برای سنجش برابری در توزیع درآمد حاصل می آید.0 < ضریب جینی = مساحت بین خط برابری و منحنی لورنز <1 OABمساحت
اسلاید 43: متغیر سطح یا انباره ای : (Stock Variables) متغیرهایی هستندکه دریک لحظه اززمان قابل اندازه گیری میباشدمانند: موجودی سرمایه کشور، اقلام ترازنامه یک شرکت.متغیر جریانی : (Flow Variables)این متغیرها در طول زمان قابل اندازه گیری اندمانند: سرمایه گذاری ، تولید ناخالص ملی.
اسلاید 44: مثال) چنانچه بدانیم تولید ناخالص داخلی20 واحد از تولید ناخالصملی بزرگتر است:اولاً – آیا این پدیده ممکن است اتفاق بیا فتد.ثانیاً-مفهوم آن چیست.GNP m = GDP m + Aبله- زیرا ممکن است خالص درآمد عوامل تولید از خارج منفی باشددر اینجا مفهوم آن است که درآمدی که اتباع کشور از خارج بدست آورده اند 20 واحدکمتر از درآمدی است که خارجیان از کشور مد نظر کسب نموده اند.
اسلاید 45: مثال)با توجه به اطلاعات زیر GDP f وNNI را محاسبه کنید.500تشکیل سرمایه ثابت ناخالص1200مصرف خصوصی 10000هزینه های مخارجدولت100تغییر در موجودی انبار3300واردات3800صادرات 450استهلاک250خالص مالیاتهای غیر مستقیم0خالص درآمد عوامل از خارج
اسلاید 46: GDP m = C + I+ G + (x-m)GDP m =3300-3800+10000+500+100+12000=23100GDP m = GDP f+ TiGDP f =250-23100 =22850NNI = GNI – D – TiNNI =250-450-23100 =21100
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.