صفحه 1:
صفحه 2:
ی
شواهدى تاريخى از بازارخدمات حسابرسى
صفحه 3:
در اقتصاد خرد و نظریه قيمتها, به مبانی حاکم بر نحوهی
تخصیص منابع کمیاب اقتصادی برای پاسخگویی به اشکال
گوناگون تقاضاء مطرح و بررسی میشود و آگاهی از
چگونگی فعالیت نظام قيمتها در یک اقتصاد مبتنی بر بازار
آزاد و نحوهی اثر گذاری ساز و کارهای آن در سه مورد زیر
از: اهمیت:قانل فلاحظای بزخوزداز انتتت:
1 چه کالا و خدماتی باید تولید شود؟
2 کالاها و خدمات مزبور چگونه باید تولید شود؟
3. کالاها و خدمات تولید شده جكونه بايد توزیع شود؟
صفحه 4:
برپایهی نظریههای اقتصادی. گرلیش افراد وگروههای مختلف
برای دستیابی به موقعیت بهتر, موجب شکلگیری مبادلاتی
میشود که حقوق مالکیت را به سوی ارزشمندترین
موقعیت سوق میدهد؛ و بدین وسیله منابع کمیاب تولید به
گونهای کارآ و اثربخش, تخصیص داده میشود. ۱
بسیاری از واحدهای اقتصادی و دستگاههای دولتی از خدمات
حسابرسی استفاده میکنند.
چنانچه دریافتکنندگان خدمات حسابرسی ارزشی را برای ۰
این خدمات قائل نباشند. بدون تردید منابعی که صرف
حسابرسی میشود به سوی تولید و عرضه محصولات و
خدمات مورد علاقه سوق پیدا میکند.
صفحه 5:
کمیسیون اوراق بهادار و بورس. در نقش نهادی فعال. در زمینه نظارت بر مبادله
اوراق بهادار در بازارهای سرمایه کشور آمریکاه موجب شده است تا تهیه و گواهی/
صور تهای مالی الزامی شود.
این الزام قانونی. سبب شدهء تا گروهی ادعا کنند که عرضه و تقاضای خدمات
حسابرسی تنها به دلیل وجود قوانین و مقررات الزام آوراست؛ اما وجود فرایند
سیاسی را نمیتوان بهعنوان تنها عامل توجیهکننده تقاضای آشکار برای خدمات
حسابرسی دانست.
شواهد نشان دهنده آن است که ارزش خدمات حسابرسی. مستقل از
ملاحظات مربوط به رعایت قوانین و مقررات تعیین میشود.
صفحه 6:
دوره پیش از تشکیل کمیسیون
اوراق بهادار و بورس
درسال ۱۹۳۳م: تدوین و تصویب قانون اوراق بهادار آمريكا 8
درسال ۱۹۳۴م: تدوین و تصویب قانون بورس اوراق بهادار آمریکا
به موجب اين تدوین و تصویب. کمیسیون اوراق بهادار و بورس
بهعنوان عضو نهادی نظارتی در بازار سرمایه پا به عرصه وجود
ا “كم
صفحه 7:
در سال 1926م: صورتهای مالی9۰82 واحدهای اقتصادي
پذیرفته شده در بورس سهام نیوبورک, توسط اعضای انجمن
حسابداران آمریکا مورد رسیدگی و اظهارنظر قرار گرفت.
در سال 1934م, قبل از تصويب قانون بورس اوراق بهادار,
بيش از 9094 واحدهاى اقتصادى يذيرفته شده در بورس سهام
نیویورک, از خدمات حسابرسى استفاده مىكردند.
در سال 1917م: انجمن حسابداران آمريكا جايكزين جامعه حسابداران
عمومی آمریکا شد و در سال ۱۹۵۲م.به انجمن حسابداران رسمى آمريكا تغيير
نام داد.
صفحه 8:
از سال ۱۹۳۰ شا ۱۹۳۲ م: همکاری مشترک بورس سهام نیویورک و انجمن
حسابداران آمریکا موچب تدوین مجموعهای از رهنمودهای حسابرسی و گزارشگر
مللی شد؛ و برپایفی همین رهنمود. واحدهای اقتصادی فعال در بازارهای اوراق بهادار
ملزم شدند تا پیش از تصویب قانون بورس اوراق بهاداره صورتهای مللی حسابرسی [.
شده را ارائد کنند.
با لین اقدامات؛ بورس سهام آمریکاء قواعد مشابهی را در مورد افشاى اطلاعات .
هم ز
معتبر مقرر کرد؛ که وجود لين قواعد در دوره پیش از تصویب قوانین و مقررات رسمی:
گویای تعیین ارزش خدمات حسابرسی به وسیلهی خود واحدهای اقتصادی پذیرفتهشدط؟
در بازارهاى اوراق بهاداره میباشد.
صفحه 9:
در دهههای ۱۸۸۰ تا ۱۸۹۰م: واحدهای اقتصادی فعال در کشور آمریکا بصورت :
داوطلبانه از خدمات حسابرسان, استفاده کردند.
در سال ۱۸۸۲م: شکل گیری اولین جامعه حسابداران درکشور آمریکا
در سا ۱۸۸۶م: تشکیل جامعه حسابداران عمومی آمریکا
اواسط سال ۱۸۹۶م: تصویب اولین قانون حسابداران رسمی در ایالت نیویورک برای 2
تدوین ضوابط آموزشی و برگزاری آزمونهای گزینش حسابداران
در سال۸۹۹ام: ۱۸۳ حسابدار رسمی در شهر نیویورک و ۷۱ حسابدار رسمی در Bl
شهر شیکاگو مشفول به فعالیت بودند.
صفحه 10:
1
دوره ييش از بيدايش كشور امريكا
پیشینهی ارائه خدمات حسابرسی به 300 تا 500 سال قبل از9
طبلاد قروغ وسطي آركستريض رمباولانين تجارى در كشورهاى
ارويايى, نياز به خدمات حسابرسی را بیش از پیش مطرح |.
كرد.
از ميان كشورهاى اروبايى آن زمان. حسابرسی در کشورایتالیا :
رشد وگسترش یافت و از آن به عنوان ابزاری برای آزمون و
تایید اعتبار پاسخ گویی ناخدایان کشتیهای تجاری در برابر :
صاحبان سرمایه استفاده شد. 1
تا حدی که در سال 1394م, دفاتر و اسناد مالی مربوط به ا
شهر پیزا در کشور ایتالیا مانند یونان باستان, مورد حسابرسی
صفحه 11:
قر سال ۱۸۳۴م:دیلث انگلستان قالینی را تصویب کرد که به-موجب لن».ساسبان ۲
سهام واحدهاى اقتصادى مكلف به ارلئه صورت هاى مللى حسابرسى شده كرديدنده
اما اختیار تصمیم گیری در مورد استفاده از خدمات حسابرسان مستقل برای اجرای
عملیات رسیدگی, به خود صاحبان سهام تفویض شده بود.
صفحه 12:
نبود نهادهای نظارتی دربازارهای
وتواق مها دقن و مقررات نطارتى حاكم بر بازابهاي -
اوراق بهادار درباره استفاده از خدمات حسابرسان مستقل 2350209
تاکنون نه تنها وقفهای در اعمال این الزامات به وجود نیامده .
بلكه نوعی تداوم و استمرار اجرای آن حا
re a ام وا یه
اقتصادی خارج از حوزه شمول قوانین و مقررات کمیسیون
اوراق بهادار و بورس, داوطلبانه از خدمات حرفهای ..
حسابرسان استفاده کردند؛ برای نمونه, اگرچه در آمریکا,
شهرداری و واحدهای وابسته به آنهاء از اجرای الزامات مقرر ۰
از سوی کمیسیون اوراق بهادار و بورس بهطور کامل
معافاند. اما اجرای حسابرسی مستقل در شهرداریها بسیار .
صفحه 13:
آجزای. خسانزسی صورنهای, فالی در یسیاری, SVU yl
کشور آمریکا الزامی است؛ اما در ایالت میسوری, جورجیا
و کارولینای جنوبی که این الزام وجود نداشته است اما
واحدهای اقتصادی بهصورت داوطلبانه نسبت به انعقاد
قرارداد با حوسسات:حسابرسن بزای, استفاده ار دما
حرفهای, علاقه نشان دادهاند.
برای نمونه, بررسی نوع واحدهای مورد رسیدگی توسط
یکی از موسسات بزرگه دسا سسانداری وجساندسی
گویای این واقعیت است که 9680واحدهای اقتصادی مورد
رسیدگی, صاحبکارانی بودند که در حوزه شمول قوانین و
مقررات کمیسیون اوراق بهادار و بورس قرار نداشتهاند.
صفحه 14:
