درس نهم از ارزشیابی آموزشی مناسب رشته های علوم تربیتی علوم انسانی و…. با صفحه آرایی فوق العاده زیبا صفحه ویژه برای مشخصات همراه با قابلیت ویرایش خلاصه همراه با پوشش دهی کامل مطالب

فاطمه سادات علوی

20 صفحه
665 بازدید
08 اسفند 1400

برچسب‌ها

صفحه 1:
و 90 هم ‎fa"‏ ‏بسم اه ثرحمن الرحیم, . چ وم A ۳ ara 4s 2۶ org” 2

صفحه 2:

صفحه 3:
منظم و هدفدار به جمع آوری اطلاعات در مورد چگونگی اجرای برنامه و اثرات حاصل از اجرای آن می پردازد. صرفنظر از چگونگی اجرای عمل ارزشیابی. پاسخگویی به سوالهای مطرح شده در ارزشیابی و یا تصمیم گیری در مورد برنامه درس و يا دورهای که مورد ارزشیابی قرار گرفته مستلزم فراهم آوردن اطلاعات مناسب. دقیق, معتبر و به .موقع می باشد پشت سر هم فعالیت ارزشیابی هميشه فرد با سازمانی قرار دارد که ضمن پرداخت هزینه های اجرای ارزشیابی, به یافته های حاصل از عمل ارزشیابی نیاز دارد. یافته هایی که باید در یک زمان مشخص یعنی قبل از فرارسیدن زمان تصمیم گیری در مورد برنامه فراهم و در اختیار متقاضیان عمل ارزشیابی قرار گیرد. به همین دلایل گزارش یافته های حاصل از عمل ارزشیابی باید با توجه به سه مسئله: «چه کسانی. به چه چیزی در چه .زمانی نیاز دارند. تهیه گردد

صفحه 4:
تهیه گزارش بافته های ارزشیابی انتخاب قالب و تهیه محتوی متن گزارش یافته های حاصل از ارزشیابی. یکی از وظایف اعمده و مهم عامل ارزشیابی به شمار می آید. برای انجام اين وظيفه وى بايد مخاطبين یا سفارش دهندگان گزارش ارزشیابی یعنی کسانی را بشناسد که اطلاعات لازم به منظور پاسخگویی به نیاز های تصمیم گیری انها فراهم شده ‎cul,‏ ‏عامل ارزشيابى كاه در نقشی ظاهر می شود که وظیفه مارش نسبتا خلاصه در زمینه کارایی یا اثرات برنامه اجرا شده تهیه کند و به نان. برنامه ريزان. مدیران و یا سازمانهای تأمین کننده هزینه های برنامه ارائه نقشی که به آن نقش جمعی با نهایی گفته می شود. انتظار می رود که مبانی برنامه را توصیف کند. هدفهای ن را مشخص کند. میزان موفقیت نامه در رسیدن به هدفهای تعیین شده را براورد کند. بازده های جانبی و پیش بینی او را گزارش کند و در صورت نیاز عملکرد نهایی برنامه را با عملکرد برنامه های مشابه دیگر مقایسه کند. مسئولیت ارزشیابی پایانی و تهیه گزارش نهایی در یک فعالیت آموزشی به

صفحه 5:
یک فعالیت آموزشن را در جریان اجرا مورد پررسی قرار دهد. حوزه هایی را که به اصلاح نیاز دازند مشخض مشکلات برنامه را از جنبه های مختلف نظیر ارسابودن هدفها. عدم هماهنكى بين هدفها با امکانات و شرایط برنامه. عدم هماهنگی و انطباق فعاليتهاى اجرا شده را توصية كند و به طور ادوارى بيشرفت شرکت کنندگان در برنامه را الدازة كيرى و بد مجريان برنامه کمک کند تا بهترین برنامه ممکن را تهیه و اجرا .نمایند

صفحه 6:
ادامه تهیه گزارش بافته های ارزشیابی در نقشی که به آن نقش تکوینی گفته می شود. وی اطلاعات جمع آوری شده و یافته های خود را به صورت مستمر به تدوین کنندگان برنامه آموزشی و مجریان ارائه می دهد. این نقش معمولا به فردی سپرده می شود که خود عضو تیم مجری برنامه آموزشی در حال ارزشیابی است و با آنکه با برنامه آموزشی و هدفهای آن آشنایی کامل دارد عامل ارزشیابی خواه نقش تکوبنی را ایفا کند و فردی از افراد مجری با تدوین کند و فردی بیگانه باشد. باید مخاطبین خود یعنی استفاده کنندگان .ارزشیابی را مورد شناسایی قرار دهد

صفحه 7:
گزارش های ارزشیابی تکوینی در ارزشیابی تکوینی. عامل ارزشیابی باید با مجریان و دست اندر کاران برنامه يا فعالیت آموزشی در تماس نزدیک باشد و در صورت ضرورت به صورتهای غیررسمی و شفاهی (نظیر نشست های غیررسمی, و يا شر کت در بحثها و گفتگوهای غیررسمی) با تمام آنها ارتباط برقرار کند. عدم بر سر هدفهای آموزشی برنامه در دست ارزشیابی, این خطر را به دنبال خواهد داشت که مخاطبین گزارش. هدفهای مطرح شده در گزارش را مغایر با هدفهای برنامه اعلام کنند و بدین تر تیب تلاشهای ارزشیابی و هر آنچه از آن حاصل شده است را رد نمایند. عامل ارزشیابی نه فقط بايد لین توافق را به صورت رسمی کسب کند. بلکه بايد همواره مدیران؛ .مسئولین و کار کنان برنامه را در جریان اجرا و پیشرفت برنامه قرار دهد

صفحه 8:
قالب های گزارش نویسی يافته های ارزشیابی تکوینی هي @‘ : 6

صفحه 9:
گزارش اجرای برنامه برای اجرای هر فعالیتی باید طرح و دستورالعمل خاص وجود داشته باشد. در این طرح و امکانات لازم برای اجرای هر یک از بخش های بین شده به صورت منظم و هدفدارطبق یک روال زمان بندی شده تدوین می گردد. گاه به دلایل مختلف بین آنچه که در عمل نو می پیوندد با آنچه که در طرح پیش بینی شده تفاوت وجود دارد. عدم یکسانی بین طرح پیش بینی شده و طرح به اجرا در آمده باید در گزارش اجرای برنامه به صورت شفاهی و یا کتبی با مسئولین و دست اندر کاران اجرایی و تدوین کنندگان آن در میان گذاشته شود. در این گزارش یک توصیف کامل از آنچه که در جریان هر مرحله از اجرای برنامه به وقوع پیوسته است. نظیر جنبه های مثبت و موفقیت آمیز و همچنین جنبه های منفی و ناموفق برنامهبرای تدوین کنندگان .مجریان و دست اندرکاران برنامه فراهم می گردد

صفحه 10:
گزارشهای پیشرفت عامل ارزشیابی می تواند و باید پیشرفت به سوی هدفهای تعیین شده را در جریان اجرای برنامه به طور مداوم و مستمر مورد اندازه گیری و ارزشیابی قرار دهد. با توجه به یافته های حاصل از پیشرفت جریان كا احتمال موفقیت برنامه در رسیدن به هدفهای نهایی را می توان پیش بینی نمود و برای اصلاح و بهبود روند پیشرفت. توصیه های لازم را ارائه ‎gai.‏ ارائه به موقع گزارش از چگونگی پیشرفت اجرای هر یک از مراحل پیش بینی شده در طرح. شرط لازم برای تصمیم گیریهای مناسب و اتخاذ .روشهای دقیق برای بهبود روند اجرای برنامه می باشد

صفحه 11:
گزارش های ارزشیابی جمعی یا نهایی براى پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی افراد باید یک گزارش نسبتا خلاصه تیهیه گردد که در آن یافته ها. نتیجه گیری ها و توصیه های کلی در مورد برنامه به صورتی ساده و غیر تخصصی بازگو شده باشد. علاوه بر دو گزارش فوق الذکر که بیشتر به منظور پاسخگویی به نیازهای مخاطبین خاص تهیه می گردد. یک گزارش جامع و کامل از کلیه فعالیتهای انجام شده از زمان تدوین برنامه تا پایان .اجرای برنامه نیز باید فراهم گردد در این گزارش, شیوه های به کار گرفته شده برای اجرای عمل ارزشیابی و دلایل توجیهی آن, ابزارها و شیوه های اندازه گیری و جمع آوری اطلاعات. گروه دکان در برنامه آموزشی, چگونگی اجرای برنامه و روشهای آماری استفاده ای 7 تحلیل اطلاعات. میزان موفقیت برنامه در رسیدن به ه یک از دنیای برنامه, نتایج جانبی و پیش بینی نشده و در نهایت توصیه های مناسب در مورداصلاح و بهبود برنامه ارائه می گردد. توصیه می شود که مطالب تخصصی و تکنیکی که تنها مورد توجه گروه کوچکی از خوانندگان گزارش ارزشیابی قرار می گیرد. به صورت پیوست يا ضمیمه در

صفحه 12:

صفحه 13:
.مطالب مندرج در هر بخش به صورت مختصر در ذیل ارائه گردیده است .در اولین صفحه گزارش اطلاعات زیر بیان می گردد نام عامل یا عاملان ارزشیایی ۲۰ )@ خماراجیلیارزشیلبیتلییخ شرمع و خلتم 9 زمان ارائه گزارش ۴ صفحه اول اگرچه در ظاهر خیلی ساده و ناچیز به نظر می آید. ولی چون اولین انگاه هر فرد به این صفحه معطوف می گردد. باید تا حد ممکن جالب و از کیفیت مطلوبی .برخوردار باشد

صفحه 14:
بخش اول: خلاصه با جكيده چکیده فعالیتهای انجام شده و یافته های حاصل از ارزشیابی به صورت خلاصه در بخشی اول گزارش ارائه می شود. این بخش در واقع برای کسانی تهیه می شود که فرصت مطالعه تمام بخشهای گزارش را ندارند. لذا حداکثر در ۲ یا ۲ صفحه اطلاعات مهم و با ارزش به صورتی روشن و شیوا به خواننده منتقل می _ گردد. مطالب بخش اول اگرچه در ابتدای گزارش آورده می شود. ولی محتوی آن يسم از تدوین فصلهای دوم تا ششم نوشته می شود. مطالبی که در این بخش مورد توجه قرار گیرد عبارت اند از موضوع ارزشیابی یا آنچه که مورد ارزشیابی قرار گرفته است؛ هدفها يا سؤالهاى مهم ارزشيابى دلايل اجراى ارزشيابى إيافته هاى مهم و بيشنهادات حاصل از ارزشيابى محدودیتهای موجود در اجرای ارزشیابی

صفحه 15:
بخش دوم: اطلاعات مربوط به موقعیت اجرای برنامه عناوین قابل توجه در این بخش عبارت اند از الف) آشنایی با برنامه: محل اجرای برنامه. چگونگی اجرای برنامه. کوچکترین (واحد بررسی ب)هدفهای برنامه: هدفهایی که برنامه برای تحقق آنها طراحی شده است. هدفهای کلی و جزئی برنامه و اولویت آنها هدفهای بیان نشده با ضمنی و اثرات پیش بینی نشده آن جه شرکت کنندگان در برنامه: خصوصیات افراد از نظر سن. جنس تجربه, موقعیت اجتماعی, سطح توانایی چگونگی انتخاب افراد شرکت کننده د) وسایل و منابع مورد استفاده در برنامه: فعالیتهایی که افراد آزمودنی در آنها شرکت می کنند. شیوه های اجرای برنامه, دلایل توجیهی استفاده از وسايل. .منابع و شیوه ها ۰) نیروی انسانی مورد نیاز: تعداد افراد. تخصص و نقش آنها در اجرای برنامه یزان ساعات شرکت در اجرای برنامه. ویژگیها و صلاحیتیهای علمی و تخصصی و آموزشهای مورد نیاز هر کدام

صفحه 16:
بخش سوم: توصیف مطالعه انجام شده :در این بخ مطالب زیر مورد توصیف قرار می گیرند الف) مقاصد ارزشیابی: ارزشیابی باید چه سوالهایی را پاسخ دهد؛ فضا یا موقعیتی که ارزشیابی در آن رخ داده چگونه بوده و محدودیتها و موانع زمان مطالعه چه بوده اند؟ ب) طرح ارزشیابی : از چه طرح یا طرحهایی برای ارزشیابی استفاده شد انتخاب طرحها چه بوده؟ و محدودیتهای هر کدام چه هستند؟ ج) ابزارها با شیوه جمع آوری اطلاعات مربوط به بازده های برنامه: نتایج با فعالیتهایی که مورد اندازه گیری. توصیف و مشاهده قرار گرفته و ارتباط آنها هدفهای برنامه؛ ابزارهای مورد استفاده برای جمع آوری اطلاعات و خصوصیات این ابزارها از نظر روایی پایایی و .مناسب بودن د) ابزارها و شیوه های مورد استفاده در جمع آوری اطلاعات مربوط به اجرای برنامه: قسمتهای برنامه که مورد مشاهده و توصیف قرار گرفته. چگونگی انتخاب این قسمتها و علت انتخاب آنها و ابزارهای به کار گرفته شده برای جمع آوری اطلاعات مربوط به .فعالیتهای اجرای برنامه و ویژگیهای این ابزارها

صفحه 17:
بخش چهارم: بافته ها در این بخش يافته های حاصل از ابزارها و مشاهدات به کار گرفته شده برای اندازه گیری چگونگی اجرای برنامه و بازده های حاصل از برنامه ارائه می گردد. یافته های برنامه باید امورد تجزیه وتحلیل قرار گیرد و نتایج آزمونهای آماری همراه با میانگین و انحراف معیار هر گروه در جدول ارائه شود. نتایج حاصل از پرسشنامه ها اغلب در قالب خود پرسشنامه بیان می شوند. به عبارت دیگر درصدهای هر پاسخ در مقابل همان پاسخ نوشته می شود. در فصل چهارمیافته های حاصل از اجرای برنامه و یافته های حاصل از بازده های برنامه .جداكانه بايد تنظيم و ارائه گردد

صفحه 18:
"بخش پنجم: تفسیر بافته ها بحث در مورد نتایج به دست آمده از ارزشیابی در این بخش ارائه می گردد. این مباحث در ار تباط با هدفهای ارزشیابی بیان می شوند. در اين بخش باید مشخص گردد که مطالعه تا جه حد در اثر اجرای برنامه به وجود آمده اند و اين یافته ها تا چه اندازه مهم هستند. اطلاعات کمی باید با روشهای آماری مورد بررسی قرار در صورت وجود گروه کنترل, تفاوتهاى مشاهده شده بين عملکرد گروه . و عملکرد گروه کنترل از طریق آزمونهای آماری بررسی و درصد دار بودن تفاوتها گزارش می شود. از آنجا که برای تحلیلهای کیفی آزمون آماری مناسب وجود ندارد. عامل ارزشیابی باید در مورد قوت و ضعف هر یک از تحلیلهای کیفی شخصا قضاوت و داوری کند و با ارائه شواهد و مدارک کافی .صحت قضاوتها را نشان دهد

صفحه 19:
ارزشیابی : به صورت روشن بیان می گردد. يافته ها بايد با توجه به مطالب مطرح شده در بخش سوم. یعنی هدفهای ارزشیابی و بر اسا قضاوتهای منطقی حاصل از اطلاعات ارزشیابی تنظیم و ارائه كردد. اين بخش به صورتی ب گردد که مسئولین و مخاطبین اصلی ارزشیابی بتوانند بر اساس نتایج و پیشنهادات .ارائه شده در مورد برنامه تصمیم گیری نمایند ۷

صفحه 20:

39,000 تومان