حسابداریکسب و کاراقتصاد و مالی

فصل نهم نقش اقتصادی حسابرسی در بازارهای آزاد و بازارهای تحت نظارت نوشته واندا والاس ( حسابرسی پیشرفته) نظری بر قانونمندی در عرصه حسابرسی

عناوین فصل اثر حد پایین قیمت تغییر استانداردهای حسابرسی:یارانه برای حمایت از حرفه اثر سهمیه بندی استانداردهای حسابرسی تدوین کنندگان قوانین و مقررات(آیا آنان در پی به حداکثر رساندن منافع خویش هستند؟) سوارکاران مجانی(یک اثر مالیاتی) کسب شهرت و جلب افکار عمومی قوانین و مقررات کهن منسوخ نمی شوند! ابزاری برای رعایت داوطلبانه قوانین و مقررات گسترش الزامات و استانداردهای حسابرسی احتمالا دارای اثری مشابه اثر حد پایین قیمت (قیمتی فراتر از قیمت های حاکم بر بازار)می باشد. درنتیجه اعمال آن در بازار باعث کاهش تقاضا برای خدمات حسابرسی شده و بازتاب آن نیز کاهش تقاضا برای خدمات مکمل حسابرسی (مانند برنامه ریزی بودجه)و افزایش واحدهایی که به عرضه عمومی اوراق بهادار گرایش ندارند منجر می شود. شواهد تجربی نشان می دهد که پس از تدوین قوانین بورس اوراق بهادار در ۱۹۳۴ م حجم کل سرمایه گذاری های مستقیم در واحدهای اقتصادی غیر فعال در بازار های اوراق بهادار افزایش یافته است. زمانی که تدوین الزامات جدید موجب استحکام بخشیدن به مجموعه رویه های موجود در قالب استانداردهای حسابرسی و لازم الاجرا شدن روش های اثربخش در حسابرسی شود در این صورت الزامات تدوین شده را می توان تا حد زیادی مانند یارانه مالیاتی دولت تلقی کرد. در صورتی که برای یکی از روشهای متداول حسابرسی الزامات قانونی تدوین شود تقاضا برای آن بی کشش شده در نتیجه بازده حاصل از فرآیند حسابرسی افزایش می یابد . ضمنا اگر یکی از روشهای موثر حسابرسی مکررا به کار رود باعث کاهش قیمت خدمات حسابرسی و در نتیجه کاهش مخارج حسابرسی برای واحد مورد نظر می گردد. از دیگر مزایای الزامات قانونی این است که باعث افزایش کارآیی حسابرسان خواهد شد. از طریق توجه و دقت در اقدامات دولت ها می توان نوعی سهمیه بندی صریح را در قالب حمایت رسمی دولت در برخی خدمات مشاهده کرد. تا قبل از سال ۱۹۷۳ م واحدهای اقتصادی مشمول قوانین گذشته نگر بودند ولی در اواخر دهه ۱۹۷۰ م نگرش مقامات کمیسیون تغییر کرده و ارایه اطلاعات آینده نگر (اطلاعات حسابداری مبتنی بر بهای جایگزینی ؛ پیش بینی ها؛ اطلاعات مربوط به ذخیره ها و اطلاعات مالی تعدیل شده برای انعکاس آثار تغییر در سطح عمومی قیمت ها )در بازار اوراق بهادار را تشویق کرد. کمیسیون اوراق بهادار جهت توزیع نابرابر اطلاعات و عدم افشای اطلاعات داخلی و محرمانه تصمیم به اتخاذ نگرش انجام زودتر از موعد مقررات پیشگیرانه گرفت . کمیسیون مزبور انتشار زودتر از موعد اطلاعات در بازار که معمولا با هدف اثر گذاری بر بازار انجام می گیرد را غیر مجاز می داند. در نتیجه بسیاری از واحدها اقدام به انتشار سریع اطلاعات نمودند . این محدودیت باعث افزایش تقاضا برای تهیه و ارایه اطلاعات مورد نظر گردید.

shahin

13 صفحه
642 بازدید
23 بهمن 1400

برچسب‌ها

صفحه 1:

صفحه 2:
٩لصف‎ نظری بر قانونمند ای در عرصه حسا ابرسى

صفحه 3:
عناو بن فصل اثر حد بايين قيمت تغيير استانداردهاى حسابرسى:يارانه براى حمايت از حرفه اثر سهمیه بندی استانداردهای حسابرسی تدوین‌کنندگان قهانین و مقررات(آب آنان در بی به کنر رساندن منافع خويش هستندة) سوارکاران مجانی(یک اثر مالیاتی) كسب شهرت و جلب افکار عمومی قوانین و مقررات کهن منسوخ نمی شوند؟ ابزاری برای رعایت داوطلبانه قوانین و مقررات

صفحه 4:
اثر حد يايين قيمت 2 گسترش الزامات و استانداردهای حسابرسی احتمألا دارای اثری مشابه اثر حد پایین قیمت (قیمتی فراتر از قیمت های حاکم بر بازارامی باشد. درنتیجه اعمال آن در بازار باعث کاهش تقاضا برای خدمات حسابرسی شده و بازتاب آن نیز کاهش تقاضا برای خدمات مکمل حسابرسی (مانند برنامه ریزی بودجه)و افزايش واحدهایی که به عرضه عمومی اوراق بهادار گرایش ندارند منچر می شود. شواهد تجربی نشان می دهد که پس از تدوین قوانین بورس ارات فاد کر 1034 ۶ سح کر بای ری های مر در واحدهای اقتصادی غیر فعال در بازار های اوراق بهادار افزايش یافته است.

صفحه 5:
تغیبر استانداردهای حسابرسی:یارانه برای حمایت از حرفه زمانی که تدوین الزامات جدید موجب استحکام بخشیدن به مجموعه روبه های موجود در قالب استانداردهای حسابرسی و لازم الاجرا شدن روش ‎sl‏ اثربخش در حسابرسی شود در این صورت الزامات تدوین شده را می توان تا حد زیادی مانند پارانه مالیاتی دولت تلقی کرد. در صورتی که ‎sly‏ یکی از روشهای متداول حسابرسی الزامات قانونی تدوین شود تقاضا برای آن بی کشش شده در نتیجه بازده حاصل از فرآیند حماسي آفراشی مس بای رهما اکر يكاز روشهاى مويق ارس مکررا به کار رود باعث کاهش قیمت خدمات حسابرسی و در نتیجه کاهش هار بارس رای وا یره ظر ‎SiS‏ * از دیگر مزایای الزامات قانونی این است که باعث افزایش کارآیی حسابرسان خواهد شد.

صفحه 6:
اثر سهمیه بندی 7 از طریق توجه و دقت در اقدامات دولت ها می توان نوعی سهمیه بندی ری تارفن سارت ار ول قرب هدیا سل هر 8 تا قبل ازسال 1973 م واحذهای اقتصادی مشمول قواتین گذشته نگر بودند ولی در آواخر دهه 1970 م تگرش مقامات کمیسیون تفسر کرده و ارايه أطلاغات ان كر (اطلاعات عسات ارد کی بر فای کایگری ی بیش ها ات مروط خر عادو اسلاعات بای یل ایو راق التكاين أثار تقيير فر تملك كمودق قبیت هلم در اران | وراف ‎ge Hikes) oiler‏ 5 كمنُيون ازراق يهاذار جوت روزي بانراير اطلاعات و عدم اقهای اطعا داخلى و محرمانه تصميم به اتخاذ نگرش انجام زودتر از موعد مقررات بيشكيرانه كرفت . كميسيون مزيور انتشار زودتر از موعد اطلاعات در بازار كد اكول ‎alesse Wy‏ كذ ا زر بازار الجام فى كرد فا در مجان اتدل ‎olan aad‏ ار ‎Insole‏ اقدام .> اجقار تفريع اطلاعات موی از مجر دلت تاعت اقرايض تفاضا براك تهنه او اراية اطلاعانة مود تجار كروي

صفحه 7:
استانداردهای حسابرسی قوانین و مقررات تدوین شده حاصل تصمیم اعضای یک کمیته یا هیات است که از داتش تخصصي لازم در آين زمينة بزخورداز می باشند: قرآیند حسابرسی نه تنها باید قنون حسابرسی را ارزیابی کند بلکه باید در جهت برقراری تعادل میان نیازهای استفاده کنندگان مختلف نیز تلاش کند.بدیهی است تعادل ایجاد شده از طریق بازار به مراتب مطلوب تر از تعادل حاصل از تدوین قوانین و مقررات نظارتی است:در غیر این صورت استاندارد ها از اثر بخشی لازم برخوردار نخواهند بود. گزارش حسایرشی"نوعی قرارداد اجتماعی بر مبتای فر ارداد تخصصی است . لذا رویکرد به کارگیری مجموعه ای واحد از اصول پذیرفته شده حسابداری در سطح تمام واحدها لازم الاجراست و نظارت بر آن توسط حسابرسان انجام می شود.دامنه محدودیتهای اعمال شده در بازارها تابعی از جزیی نگری در تدوین استانداردهاست. زونکرد میتی زر کلق تكرى :به استانداردهابي اشازة ذارد كه معبار معقولن برا فضاوت در مورد ميزان مربوط بوذن اطلاغات را تدوين مى كند رویکرد مبتتی بر جزیی نگری:به قواعدی اشاره دارد که از دیدگاه تصمیم گیرندگان موارد مربوطه را در استاندارها مورد توجه قرار می دهند. در واقع استانداردهای حسابرسی به منزله سپر بلای حرفه در برابر دعاوی حقوقی مطرح شده در زمینه اعمال مراقبتها و دقت حرفه ای لازم است ولی کلی نگری در استانداردهای حسایرسی موجب به چالش کشیده شدن این فرضیه است.

صفحه 8:
چرا تدوین کنندگان قوانین اقدامی در جهت تدوین استانداردهای جزیی و تفصیلی به عمل نمی آورند؟ 7 کلی نگری در تدوین قوانین باعث می شود تا در شرایط بروز مشکلات تدوین کنندگان قوانین در بخش دولتی مدعی ناکافی دان روشهات لماءر سي نهذ وا مراحم لذ وق امنا ارد هاا نيز مى توانند خود را از هر كونه اتهام مبرا بدانند.در اين صورت دعاوى حقوقی مطرح شده متوجه حسابرسان خواهد بود. ۵ در ادنيات تساندارى و جصانوسی عفهوم. اهمت. هم وا حدی گنگ است. و به عنوان سير بلای موثری از طرف کمیسیون اوراق بهادار و بورس برای رویارویی با هرگونه اتهام افستفادی منود :

صفحه 9:
تدوین کنندگان قوائین و مقررات (آب آنان رجي به ختاكثر رساندن متافع خويش ‎(Cas‏ 3 سياست مداران و تدوين كنندكان مقررات همواره فرض مى كنند كه همه مردم در يى كسب منافع خويش هستند ولى خود را از اين امر ل ‎need jails‏ ع وار او ‎Se eee ree aa‏ دارند. روشن است که به حداکثر رساندن مطلوبیت شخصی با تلاش برای تامین منافع عمومی مغایرت ندارد . 7 ناتوانی مبانی منطقی مربوط به تامین منافع عمومی در شرح علت رفتار تدوین کنندگان قوانین و مقررات گویای آن است که در مقایسه با فرضیه تامین منافع عمومی میان فرضیه به حداکثر رساندن مطلوبیت شخصی و شواهد برخاسته از پژوهشهای تجربی سازگاری بیشتری وجود دزد

صفحه 10:
سوار کاران مجانی(یک اثر مالیاتی) سیاستمداران را می توان همانتد افرادی دانست که در پی حداکثر کردن منافع خویش هستند.تایید اين مطلب باعث می شود تا ماهیت فرآیند تدوین مقیرات تا حد زیادی شبیه تک شواری هحاتی باشد شورف مجانی وماتل برول من کند که تافراد بادگروههایت بهای عصرف بکه كالا را نپرداخته اند. دولتها برای اجرای برنامه های خود نیازمند اطلاعات هستند . به وسیله تدوین مقررات مربوط به افشای کامل اطلاعات به لین مهم دست می پابند.ولی مخارج مربوط به تهیه اطلاغات به صاحبان بالقوه و بالفعل سهام و حتی مشتریان واحد اقتصادی منتقل می شود. برخی قوانین رسما بر به کارگیری حسابداران رسمی برای انجام فعالیتهای اجرایی دولت تاکید دارد. اثر شبهه مالیاتی:از آنجا ناشی می شود که واحدهای اقتصادی علی رغم عدم پرداخت مشتقیم به دولت ولی معارجی را رد رابظه با تهبه و ازایه اطلاعات مالی و حسایر شوه من سويد كه كمزمان بارنابا تامين اف عموفى أو شخصي تدوين كتدكانة مقررات است. اگر جایگاه مراجع نظارتی تنها به نقش اجرایی محدود باشد و دخالتی در عرضه تدوین و اجرای استانداردها نداشته باشند انتظار می رود که بهای مربوط به بهره مندی از فرصت بنوازی مجانی به وسیلة تذوین کنندگان طقررات کسیر باشد:

صفحه 11:
Be 0-8 8 كسب شهرت و جلب افكار عمومى ار های توت رای یوار آمات ور فور ياف شال دست یابی به پوشش بیمه های فراهم کردن کمک های مالی برای عملیات دولت كشي ‎Oo pu‏ ایا فکا رو خی أنه تر من ری که ی ساره سای رو پرداخت ها و اعمال غر قاتوني .و تصضويب قانون رشوه دهن حارج و تهيه و انتشار متن بيشنهادى كميسيون اوراق بهادار و بورس در مورد گزارشگری پیرامون کنترل داخلی همگی در جهت جلب توجه ‎Ce‏ موی یی حرف سابداری ات عده ای نیز معتقدند که تصویب قانون رشوه دهی خارجی پیامد یک علت اخلافی بوده وارتباطی با تصميم کیری بر مبنای مناف بو مخارح ندارد.

صفحه 12:
4 ی ی ی قوانین و مقررات کهن منسوخ نمی شوند! 7 اگر چه حذف قوانین و مقررات غیر ضروری باعث صرفه ‎wie?‏ در منابع واحد اقتصادی می شود ولی حذف آنها منفعتی برای تدوین کنندگان مقررات ندارد . بنا براین می توان مدعی شد كه رفار آنها عحافطه کارا است. انعطاف پذیری در قوانین و مقررات حسابرسی موجب کاهش توانایی حسابرسان در تطبیق با دانش فنی نوین می شود. یه واسطه حزیی نگری درتدوین استانداردهای حشابداری امکان بروز مشکلات جدی تر نیز وجود دارد. 2 حفظ استانداردهای قدیمی باعث استفاده های سلیقه ای از فا اه ی ای ی اس اما فا در نهایت موجب از دست رفتن ثروت برخی افراد و گروهها می شود که قوانین را زیر پا گذاشته اند. a

صفحه 13:
ابزاری برای رعایت داوطلبانه قوانین و مقررات تا ویو قوانیی و مقا رات كساءراني انزارى اس که باراسماده ‎ao a‏ مالی لازم جهت اجرای برنامه های دولت فراهم می . ضمن این که ورود به بازارهای اوراق بهادار نیز مستلزم" 00 به این قوانین و مقررات است. در قیجه وجود قوانین باعت افزايش ‎gli. (oles‏ خذمات حسابرسی می شود و موجب تشویق برای نقاضای داوطلیانه برای خدمات حسابرسی در بازارهای آزاد خواهد شد 7 در نهایت واحد اقتصادی بدین وسیله از گزند خبر پراکنی جراید و مطبوعات نیز در امان خواهد بود.

39,000 تومان