صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
مطالب ارائه شده در اين فصل
مقدمه
داده های فرایند حسابرسی و نتایج حاصل از
آن
پیامدهای اطلاعات نامتقارن
موانع بالقوه برای ورود به عرصة ارائه خدمات
حسابرسی
خلاصه
صفحه 4:
نظریات استفاده از حسابرس مستقل به عنوان
مشاور
برخی چنین استدلال میکنند که ارائة خدمات مشاوره مدیریت از سوی
حسایرسان مستقل موچب بهبود کیفیت حسایرسی میشود: از نظر اين گروه.
ارائة چنین خدماتی به وسیلة حسابرسی مستقل, زمینه کسب شناخت بهتر از
فعالیتهای واحد مورد رسیدگی را فراهم میکند. گروهی دیگر نیز بر اين باورند
که آشنایی حساپرس مستقل با واحد مورد رسیدگی سبب ایجاد منافع بسیار در
فرایند حسابرسی میشود. اما برخی موضع مخالف را اختیار کرده و معتقدند که
ارائث اين گونه خدمات از سوی حسابرس موجب خدشهدار شدن استقلال وی
میشود یا دستکم گمانهایی را در مورد خدشهدار شدن استقلال حسایرس در
اذهان ایجاد میکند. به اعتقاد ما نیز ارائث برخی از خدماتی که از آنها با عنوان
خدمات مشاورهای یاد میشود, به هیچ روی به صرفه و صلاح حرفه نیست و dub
از آن پرهیز کرد.
صفحه 5:
مقدمه
در این نوشتار. استدلالهای مستقل و مکملی در
مورد تقاضا برای خدمات حسابرسی و ویژگیهای
ارزشمند محصول نهایی فرایند حسابرسی از دیدگاه
استفادهکنندگان اطلاعات مطرح شده است. نظرية
اقتصاد اطلاعات که فراهمآورندة مبانی لازم sly
شرح عوامل تعیینکننده تقاضا برای حسابرسی
است نیز از این استدلالها پشتیبانی میکند.
صفحه 6:
از دیدگاه استفادهکنندگان اطلاعات, گزارش حسابرسی
بسیار با ارزش است. این ارزش تابعی از افزایش احتمال
کشف اشتباهات با اهمیت و موارد عدم رعایت اصول
يذيرفته br حسابداری و میزان پوشش بیمهای ایجاد
شده برای افراد و گروههای ذیعلاقه است.
انگیزههای افراد و گروههای فعال در بازارهای آزاد از یک
سو و وجود قوانین و مقررات نظارتی مربوط به تقاضا
برای خدمات گواهیدهی از sew دیگر, مطلوب بودن اين
خدمات را به طور ضمنی تأیید میکند؛ زیرا خدمات
مزبور, موجب تسهیل داد و ستد اوراق بهادار به وسیلة
افراد و گروههای مختلف میشود؛ دامن مشتریان واحد
اقتصادی را گسترش میدهد, و مسیر دستیابی به منافع
اقتصادی و حصول نتایج از سایر برنامههای مشابه را
هموار میکند.
صفحه 7:
اجرای استانداردهای حسابرسی مستلزم استفاده از
wala usd انبیت: جر همین ازطاطه غواین اصلی
تولید ( سرمایه و نیروی کار) نیز با ترکیبهای متفاوت
در اجرای فنون حسابرسی به کار گرفته میشود. در
واقع, به همان ترتیبی که در فرایند تولید کالاها و
خدمات از ترکیبهای گوناگون سرمایه و نیروی کار
استقاده مننودددر اجزای آزمونهای جساتزیبت
مربوط به رسیدگی به یک واحد اقتصادی نیز ضرورتاً
بايد در مورد ترکیب اين عوامل , تصمیمگیری کرد.
صفحه 8:
زمانبندی ارائه گزارش حسابرسی
از آنجا که اچرایحساترسی عستقل«سالانه استو
سال مالى واحدهای مورد رسیدگی در بیشتر موارد بر
سال تقویمی منطبق است, عرضه محصول نهایی فرایند
حسایرسی ( گزارش حسایرس مستقل ) عمدتاً در چهار
ماه اول هر سال تقویمی صورت میگیرد. با اين حال,
حسابرسان مستقل و واحدهای مورد رسیدگی هر دو در
تلاشاند تا به نحوی مخارج حسابرسی را کاهش دهند. این
تلاشها شاغل اقدامات:عتهددی استة سعبیر مقظع
پایان دور مالی از سوی واحدهای مورد رسیدگی,
افزايش بررسی میان دوره و آزمونهای رعایت از
صفحه 9:
حسابرسی نخستین
اجرای حسابرسی نخستین مخارج بسیار زیادی را
در زمینة کسب شناخت از واحد مورد رسیدگی, در
بردارد. وجود چنین مخارج عمدهای سبب میشود تا
واحدهای اقتصادی انگيزة کافی برای تداوم همکاری با
یک حسابرس مستقل در طی زمان را داشته باشند.
پرداغت:حق لحم حسایزسن: به صووبت یک :جا یا نبه
صورت سالانه بر شیه بهرة ( رانت ) مربوط نه
تداوم همکاری با حسابرس مستقل اثرگذار است.
صفحه 10:
نحوه بكار كيرى دادههای مختلف
استانداردهای حسابرسی , تصمیمگیری در مورد
نحوة به کارگیری دادههای مختلف در فرایند حسابرسی
را محدود میکند. مقدار نامناسب هر یک از دادههای
فرایند حسابرسی ( مانند یکی از فنون حسابرسی ) با
توجه به منافع و مخارج متصور بر استفاده از آن داده از
دیدگاه حسابرس مستقل , متفیر است.
صفحه 11:
در صورتی که استانداردهای حسابرسی بدون توجه به
ملاحظاب :هربوظ به متاقبوسجازی تالزامانت زااجنجورد
اجرای آزمونهای رعایت کنترل داخلی حسابداری مقرر
کند, در این صورت با فرض کارایی دادههای فرآیند
حسابرسی, مخارج اين فرآیند با شرایطی که ساز و
کارهای بازار تعیین کنندة چگونگی استفاده از عوامل تولید
است, افزايش مییابد. میزان افزایش در مخارج
حسابرسی در اثر تدوین استانداردهای جدید, تابعی از
میزان آگاهی تدوینکنندگان استانداردهای حسابرسی از
چگونگی اجرای غملیات در مقسضاث حسابرسی است و
بیشک به کارگیری روشهای ناکارا, مخارج حسابرسی را
افزايش میدهد.
صفحه 12:
با افزایش دامنة حسابرسی» احتمال کشف اشتباهات با اهمیت کاهش مییاید.
به:علاوه؛ با گسترس داتیة اچرای عملیات: جسابرسن پس از
حدی معین, آثار انگیزشی cute در مدیران برای اجرای
حسابرسی نیز به تدریج تنزل پیدا میکند. دقت در این دو حالت
( کاهش احتمال کشف اشتباهات و کاهش آثار انگیزشی در
مدیران ) به طور ضمنی بیانگر این مفهوم است که عمل
حسابرسی و عرضه اين خدمت در بازارها هیچگاه موجب کشف
تمام اشتباهات و موارد ارائة نادرست اطلاعات در صورتهای
مالی نمیشود. به بیان دیگر, همواره سطح بهینهای از تقلب,
تحریف, و اشتباه در صورتهای مالی وجود دارد که مخارج
کشف آن بیشتر از منافع متصور بر اين عمل است.
صفحه 13:
ویژگیهای محصول نهایی فرایند حساپرسی در نهایت موجب عدم
تقارن اطلاعات مربوط به کیفیت خدمات حسابرسی میان حسایرس
مستقل , مديران و مالكان واحد مورد رسيدكى مى شود. اين عامل
بخشى از شيوة قیمتگذاری خدمات حسابرسی را شرح میدهد.
حقالزحمة خدمات حسابرسی تا حد زیادی تابعی از دادههای قابل
مشاهده وارده به فرایند حسابرسی مانند اوقات صرف شده از سوی
حسابرسان, سرپرستان و سایر دستاندرکاران اجرای قرارداد
حسابرسی است.
استانداردهای حسابرسی بر نحوة گردآوری و دستیابی به دادههای
قرایند حسابرسی نیز تأکید داشته و شواهدی که حسابرسان مستقل با
اتکا بر آن, احتمال وجود اشتاباهات با اهمیت را ارزیابی میکنند.. در
کاربرگها درج میشود تا از اين طریق احتمال کشف اشتباهات, عینیت
بیشتری یابد.
صفحه 14:
روشهای کار حسابرسان
در همين راستاء تأكيد بر به کارگیری روشهای
نمونهگیری آماری و اجرای بررسی تحلیلی , امکان
تعیین چگونگی اثرگذاری نمونههای بررسی شده در
جریان:جسابزسینر احقمنال عجم کف افتباهات تا
فراهم میکند.
در واقع اگر چه در بیشتر موارد. روشهای متداول به کار
رفته از سوی حسابرسان در محدود واحد مورد
رسیدگی بر حسب عملی بودن و سهولت اجرا توجیه
میشود, اما اساسیترین مطلب آن است که روشهای
sree عمل تساترشى .را قانل متعنآهده:میگنده
صفحه 15:
تازیخ نان داده که حسآبدازآن زسمی:هموازه رقایت سالمی
با سایز حسابداران داشههاند وبتابزاین میتوان اشعباط کرد
که عمل دریافت گواهی رسمی ارائة خدمات حرقهای تنها
ابزاری برای علامتدهی است و عامل محدودکنندهای برای
ورود به عرصة ارائة خدمات حسابرسی , محسوب نمیشود.
ادبیات اقتصادی تصریح کرده است که تأیید مهارتهای
تخصصی یک فرد از سوی یک انجمن حرفهای به هیچ وجه مانع
از بهکارگیری این مهارتها و ارائه خدمات تخصصی از سوی
افراد فاقد گواهی رسمی ارائة خدمات حرفهای نمیشود.
صفحه 16:
آموزش کار کنان موسسات حسابرسی
رعایت الزامات مقرر در بیانیههای رسمی منتشر شده از
سوی مراجع نظارتی. مستلزم برگزاری مستمر برنامههای
آموزشی برای کارکنان, فراهم کردن تسهیلات مربوط به
استفاده از منایع مرجع. و به کارگیری سیستمهای اطلاعاتی
به صورت ده است. چنین تعهدی که با گسترش دامنة
قوانین و مقررات نظارتی افزایش مییابد. دشواریها و
چالشهای بسیاری را از جهت مقرون به صرفه بودن
عملیات در موسسات حسابرسی کوچک مطرح میکند.
صفحه 17:
در صورت نبود قوانین و مقررات نظارتی. میان مسسات کوچک
و بزرگ حسابرسی که از صرفههای مقیاسی برخوردارند.
رقابت گستردهای وجود خواهد داشت؛ اما دخالت مراجع نظارتی
و تدوین الزامات متعدد در مورد افشای اطلاعات, شرایط
دشوارتری را برای مسسات کوچک به وجود میآورد و در مقابل,
صرفههای مقیاسی فعالیت موسضات بزرگ حسابرسی را
افزايش میدهد.
تأکید و تمرکز بر موسسات بزرگ حسابرسی از آنجا ناشی
میشود که موسسات مزبور از صرفههای مقیاسی بسیاری برای
ارائة خدمات حرفهای به واحدهای اقتصادی بزرگ برخوردارند و
امکان برقراری شرایط کسب تخصص در زمينة حسابرسی
صورتهای مالی واحدهای قعال در صنایع خاص و نیز برآوردن
الزامات آموزشی موجود در قوانین و مقرارت نظارتی را دارند.
صفحه 18:
خلاصه
1. حسابرسی روشی مقرون به صرفه برای اعمال نظارت محسوب
میشود.
2. تقاضای حسابرسی حتی پیش از تدوین قوانین و مقررات نظارتی نیز
وجود داشته است.
3. با تغییر در میزان در اختیار بودن عوامل انسانی لازم در فرایتد
حسابرسی و بهای دستیابی به آن, که متأٌثر از عوامل متعددی ( مانند
پیشنهادهای رقابتی سایر واحدهای اقتصادی برای دستیابی به نیروی
انسانی متخصص و میزان برنامههای آموزشی حسابداران موجود در
دانشگاهها ) است.
4 _ رشد کامل مبادلات اقتصادی, حجم کل عرضة خدمات حسابرسی نیز
دستخوش تغییر بوده است.
صفحه 19:
گروهی مدعیاند که گسترش دامنة قوانین و مقررات
نظارتی, عامل تعیینکننده و با اهمیتی در تقاضا برای
خدمات جسایزسی: است: و بنشک :موجب افزانش تعداد
حسابرسیهای اجرا شده از سوی واحدهای اقتصادی
پذیرفته شده در بازارهای تحت نظارت میشود. اما اين که
آیا افزایش قوانین و مقررات نظارتی, عرضة کل خدمات
حسابرسی را نیز افزايش میدهد یا خیر, تابعی از دو
جربا مخالت انسنت.:تظر.بة. این ,که قوآلین. و حقررآت
نظارتی, بهای خدمات حسابرسی و تقاضا برای اینگونه
خدمات را به صورت همزمان افزايش میدهد, بنابراین
تعیین اثر کل قوانین و مقررات بر حجم خدمات
حسابرسی, از دیدگاه نظری, در هالهای از ابهام قرار دارد.