علوم انسانی و علوم اجتماعیروانشناسی و روانپزشکی

فصل هفتم: استعدادها و تفاوت های فردی

صفحه 1:

صفحه 2:
فصل «ه: استعدادها و تفاوت های فردی گرداوری :

صفحه 3:
‎ase‏ ای طبیعی یا اکتسابی برای انجام دادن بعضی کارها تعريف استعداد از نظر كلايارد : وقتى افراد را در شرايط يكسان آموزشىءقرزار"مى دهِيم ‎٠‏ بين آنها از نظر بازده تفاوتهاينٌ مى بينيم , ‎moe ee ele‏ اس ا | ممکن است یک فرد برای یک رشته از کارها استعداد خوبی داشته ‎sly Ll xis‏ ا ‎vil aisles lle‏ ۳ ‎۱ EC Cre ee ecient ee) ‎ ‎ ‎۱ BOP ‏م ا‎ ORIEN Sty eee rnO | Si) Senne ‏ا ل‎ «Renee re RSS eet) Ce rede 1 Cn py) Fer

صفحه 4:
9 diilo no Garr LS ut WVogb wre w la dlariwl ‏معمؤلا بس از 9 نا 10 شالك از اد رز‎ ‏تمییز داد ۰ مثلا استعداد موسیقی و نقاشی خیلی زود تجلی‎ ‏می کند ( بین 10 تا 12 سالگی ) يا استعداد برای ریاضیات و‎ ‏علوم پیش از 14 تا 16 سالگی ظاهر نمی شوند . تشخیص‎ ‏استعداد ها , تعیین میزان آنها و تمیز تفاوتهای فردی در‎ ‏استعداد های مختلف , مهم ترین کار مربیان و مشاوران‎ Alo aS Ylgi wo. cowl Glew 9 Whar whirl, S29 Slgiglai Gaui 9 lb olaziw! yusi wa wlial, سستكن داز د به أن معنا كه تعيب دق ل حكةا ار هو ها

صفحه 5:
مثلا وقتى:توانستيم تشخيص دهيم كه تعدادى از دانش آموزان يى كلاس استعداد تحصيل در رشته فيزيك دارند و ل را ‎PES‏ ل ا 0 می توانیم بگوییم که راهنمایی افراد اصولا بر تشخیص ال ل

صفحه 6:
تحول استعدادها استغداد ها نه تنها از فردى به فرد ديكر تفاوت بيدا مى كند ‎Sy aSh‏ ‎Berry |‏ 0 0 و131 می توان گفت که استعدادهای یک فرد , در طول زندگی , پختگی و پسروی ‎۱ ‎ ‏سه مرحله متفاوت را پشت سر می گذارند : رشد , ‎Or) ETerer tre 99‏ ال ل ات ا 0 00 در سطح بايينى متوقف مى شوند ؛ در صورتى كه در بعضى ديكر به کندی پیش می روند اما مدت زیادی به پیشرفت خود ادامه می دهند و ‎ee‏ ار را را یی رال ی ورد 2 ا ال 0

صفحه 7:
كودكان شهرى , از نظر بلوغ جنسى نيز سريع تر از كودكان لا روت سای تجلی می کنند , بعد از آن به استثنای مواردی که فرد به بیماری مبتلا می شود , در تمام دوران میان سالی ثابت باقی می مانند . ‎٩ Ol ust lnolasil sou Ulys2 52‏ شخصیتی را به همراه می آورند ( البته زمانی که فرد به زوال عقل مبتلا می شود ) نها سن موچب تفاوت اس ی شود لک را ‎BPC roca Bib) beset] int Crs C TIN SUS ys Ve Pay Bett‏ ‎shy cuwlic bal ui riilgi oi U9? Wolasiwl jl syluw . ri»‏ ‎Cy ecg eae eey‏ ا

صفحه 8:
تمونه هایی از استعدادها می توان استعدادها را به 2 گروه عمده تقسیم كرد : " استعدادهای کلی | استعدادهای اختصاصی

صفحه 9:
الف ) استغداهاى كلى 1- استعدادهاى حسى ال ا 0 توان آنها را در آزمایشگاه مستقیما مورد مطالعه قرار داد و تفاوتهای 2 012 ‏ال ا ا ا‎ > why purr . ‏رنگ ها توجه دارند‎ يزبينى , يعنى تشخيص دقيق اشيا . هر اندازه يك فرد بهتر بتواند اشيا را ‎Cant eRCensy|‏ ا ا ات ا ا 0 خواهد بود . حساسيت به رنك ها , يعنى تشخيص رنكهاى مختلف از يكديكر

صفحه 10:
| افراد تفاوت غیر قابل انکار وجود دارد . بهترین دلیل عینی برای نشان دادن تفاوتهاى فردى در تيز بينى اين است كه تعداد افراد لح در نظر للد صر م راقم قم ‎2S elle SPER‏ ا ا رورس تا ای استفاده میکنند , ثانیا شماره های عینک های افراد یک سان نیست . چدای اندازه گیری تیز بیتی از تابلوها استفاده می کنند که در رَوئ آنها علايمى با اندازه هاى مختلف وجود دارد و در روشنايى لل ل شوند ی با ‎ere] ETT)‏ 00

صفحه 11:
F P 1, ۵ LPED PECFD EDFCZP FELOPZD DEFPOTEC ۱1۶ ۲ ۶۰" ۰ ۰۰9 weroverro

صفحه 12:

صفحه 13:

صفحه 14:
Astigmat g6z

صفحه 15:
در مورد حساسیت به رنگها عقیده کلی بر این است که تفاؤت افراد از نظر عملكرد عناصر حساس شبكيه جشم , يعنى مخروط ها . ناشى ميشود . اولا توزيع اين عناصر در تمام قسمتهاى شبكيه يكسان نيست , ثانيا در افراد مختلف ‎Ren] ere‏ ا ا ا 02 رنگ های طیف نیز , زمانی که وارد میدان بینایی می شوند , تحت زوایای متفاوت رویت می شوند , یعنی وقتی رنگها از پهلو وارد میدان بینایی می شوند به تدریج و تحت یک نظم

صفحه 16:

صفحه 17:
1 0 Cire ACB MU SUPER IPI Be) ۱ DC) et eT ROD) Ee ‏نمى دهند , در اين صورت از كوررنكى كامل صحبت‎ ‏بر‎ ‎. ‏ندهد اصطلاحا می گویند که کوررنگی ناقص دارد‎

صفحه 18:
‘oral Color Vision Red-Green Colo Bing ilu ua Shi sep ‏نا‎ igh ‏نا‎ Ri ‎el Ga‏ لاس إتب ‎7 7 4 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 19:
۲ Daltonism Mil

صفحه 20:
حس شنوایی : در مطالعه اجساس شنوایی و تشخیص تفاوتهای فردی باز هم دو ا ا ا ا يك 0000 0 ‏ل ا ا ل‎ tr ‏مادرزادى توانايى شنيدن هيج صدايى را ندارند . اين افراد طبيعتا‎ BESS ‏ل ا‎ ge Scuntel tery ‏ا‎ RECN FEtt] ‏توان 2 نوع كرى را تشخيص داد : كرى براى فركانس بالا كه ريشه‎ ‏عصبى دارد و كرى براى فركانس يايين كه معمولا علت خارجى‎ داردء

صفحه 21:
1 پدیده دیگری است که مورد توجه قرار می گیرد . وقتی صحبت از حساسيت كوش نسبت به اصوات موسيقى به ميان مى آيد بلافاصله ‎Ty‏ ا ا ا ‎Para‏ ‎EN Cpe‏ ا ۱ حجم صداها متفقا وارد عمل مى شوند , عوامل ديكرى نيز مانند توانايى ذاتى براى توليد اصوات موسيقى ,. حافظه موسيقى و ذوق موسيقى نيز ضرورت بيدا مى كنند . در واقع حساسيت به اصوات موسيقى عبارت است از يك استعداد هنرى كه بعضى عناصر م ا ۱ ‎hire yy‏ ا ا ل ا 2 كه

صفحه 22:
و اولين استعداد حسى - حركتى كه از ابتداى شروع روان شناسی از مایشی صورد نوج 21 5 ‎(edb‏ ورد هزه بردارى قرار كرفته عبارت از زمان واكنش است الل ال لون م ار ارادی و با یک حرکت معین در مقابل یک تحریک کم و بیش پیچیده واکنش نشان دهد .

صفحه 23:
زمان واکنش به عوامل زیر بستگی دارد : ۳ a Repti Me eye Tay] Pp oe زمان انتقال تحریک به مراکز عصبی فرایندهای مراکز عصبی و سرعت فرماندهی آنها ال ا سمي مرفما 21 دهنده orbs @wh slarl woSswh yj —

صفحه 24:
م ا 0 همان اندازه زودتر به وجود خواهد آمد . اعصاب آورنده , فرايند هاق مراكز عصبى و اعصاب برنده نيز هر اندازه بتوانند سريعتر كار كنند زمان واكنش به همان اندازه كوتاهتر خواهد بود . عضو ياسخ دهنده نيز هر اندازه سالمتر ‎CL eS ee‏ ا ا ‎Pere Pa grrr by‏ سر رادار ار توانند زودتر از 10 تا 12 صدم ثانيه واكنش نشان دهند. سه ا ا | 000 ve cre)

صفحه 25:
0 ‏ا ا ا‎ oCE TC mpeg tris ia] Seep) 29 cso Suis oolw aS> SK jhiw در زمان واکنش تشخیصی , به بعضی محرک ها پاسخ داده می ‎RP aayrery‏ ره ار زا اد گفته می شود که در مقابل نور سبز با صدای زیر پاسخ دهد اما در مقابل نور قرمز با صدای بم پاسخ ندهد . 0010000 ا جرک ای سا ور كات م ا ‎DROP CIs Te eT TIC Ce‏ 0 0 ‎fe Aree ore ABORT)‏ رز واکنش از کرونوسکوپ پا واکنش سنج استفاده می شود .

صفحه 26:
۳ موی

صفحه 27:
7 و تخیل وهوش . | MeN Ete ‏ا‎ ‎aeons oA eee een‏ ار ‎See Billy IES ‏ا‎ eae RO ‎Op Caneel Ce noc ee tc eer beeen Reel eres ROSE es Ree Bowel erence ‏ا‎ SI ‏م ‎ae‏ را دا یر ار مثلا دقت متمرکز , دقت پراکنده , خیره شدن , دقت هدف گیری و.... را ارزشیابی ‎BES eee URS cre este el in? Sele reyes Pe Pee Wes efor ead‏

صفحه 28:
۱-7 طرح تصاویر ذهنی . روانشناسان تخیلات را در چند دسته مورد بررسی قرار می دهند . مانند تخیل آزاد ( تخیل ‎BC) IO Fe tau Baers‏ ا 02 00000 مهندسان و فیلسوفان. می توان گفت که استعداد تخیل , بيشتر از هوش به انسان اختصاص دارد .

صفحه 29:
ل ل 0 اختصاصی < مفهوم نسبی 1 Car pier ye Beret] ur ro WnrranY] Peanemngre Pie) be Fr] Ree ‏سر ناس ان‎ on cline vv ee eae Oe ۱ ew) bred apne ee ‏ا ا ا‎ Peet] ee nae Fe kee err Fy . ‏نسبت به انواع مختلف تفكر رياضى , جبر ؛ هندسه و ... كلى باشد‎ 1 ‏ل ا ا‎ 29279 lL ‏ال ا ب انار ات ای ربا‎ oe ۱ eg eS) beset ip cy) errerer cps] RC pence eese nC Sore eee ‏است و مثلا می توان استعدادهای موسیقی , دفتری , هنری و... را به کمک‎ ‏ار ار لا ی وا تور‎

صفحه 30:

فصل هفتم استعدادها و تفاوت های فردی گردآوری : استعداد یعنی آمادگی طبیعی یا اکتسابی برای انجام دادن بعضی کارها تعریف استعداد از نظر کالپارد :وقتی افراد را در شرایط یکسان آموزشی قرار می دهیم ،بین آنها از نظر بازده تفاوتهایی می بینیم ، عامل این تفاوتها را استعداد می نامیم . استعداد های هر فرد کم و بیش خاص خود اوست ،به این صورت که ممکن است یک فرد برای یک رشته از کارها استعداد خوبی داشته باشد اما برای رشته دیگری توانایی نداشته باشد مثال ممکن است فردی در تحصیل موفق باشد اما در کارهای فنی پیشرفت خوبی نشان ندهد و در ایم موارد ممکن است بتوانیم او را با آموزش بیشتر به صورت یک مکانیک ماهر تربیت کنیم اما این کار زمان بیشتر و تالش بسیار زیادی ایجاب خواهد کرد . استعداد ها به مدت طوالنی غیر قابل تشخیص می مانند و معموال پس از 9یا 10سالگی است که می توان آنها را تمییز داد .مثال استعداد موسیقی و نقاشی خیلی زود تجلی می کند ( بین 10تا 12سالگی ) یا استعداد برای ریاضیات و علوم پیش از 14تا 16سالگی ظاهر نمی شوند .تشخیص استعداد ها ،تعیین میزان آنها و تمیز تفاوتهای فردی در استعداد های مختلف ،مهم ترین کار مربیان و مشاوران راهنمایی تحصیلی و شغلی است .می توان گفت مساله راهنمایی به تعیین استعداد ها و تشخیص تفاوتهای فردی بستگی دارد ،به این معنا که تعیین دقیق و صحیح استعداد ها مثال وقتی توانستیم تشخیص دهیم که تعدادی از دانش آموزان یک کالس استعداد تحصیل در رشته فیزیک دارند و باز توانستیم تفاوتهای آنها را تا اندازه ای معلوم کنیم ، راهنمایی آنها خود به خود صورت خواهد گرفت .بنابراین می توانیم بگوییم که راهنمایی افراد اصوال بر تشخیص دقیق استعدادها و تعیین تفاوتهای آنها استوار است . تحول استعدادها استعداد ها نه تنها از فردی به فرد دیگر تفاوت پیدا می کند بلکه یک استعداد معین در مورد یک فرد معین نیز تغییر می یابد . آزمایش صفحه 130و 131می توان گفت که استعدادهای یک فرد ،در طول زندگی ،سه مرحله متفاوت را پشت سر می گذارند :رشد ،پختگی و پسروی استعدادها به تدریج تجلی پیدا می کنند .سرعت رشد آنها در افراد مختلف متفاوت است .در بعضی ها به سرعت رشد می کنند و ناگهان در سطح پایینی متوقف می شوند ،در صورتی که در بعضی دیگر به کندی پیش می روند اما مدت زیادی به پیشرفت خود ادامه می دهند و به سطح باالیی می رسند .آهنگ رشد افراد به چندین عامل بستگی دارد که عبارتند از :عامل زیستی ،جغرافیایی و اجتماعی . کودکان شهری ،از نظر بلوغ جنسی نیز سریع تر از کودکان روستایی رشد می کنند .استعدادها معموال بین 10تا 20 سالگی تجلی می کنند ،بعد از آن به استثنای مواردی که فرد به بیماری مبتال می شود ،در تمام دوران میان سالی ثابت باقی می مانند .در دوران پیری استعدادها تغییرات عمیقی پیدا می کنند و تغییرات شخصیتی را به همراه می آورند ( البته زمانی که فرد به زوال عقل مبتال می شود ) نه تنها سن موجب تفاوت استعدادهای افراد نمی شود بلکه شرایط بیرونی و محیط زندگی نیز می تواند استعدادها را تحت تاثیر قرار دهند .بسیاری از استعدادها چون نمی توانند شرایط مناسبی برای شکوفا شدن پیدا کنند نهفته باقی می مانند . نمونه هایی از استعدادها می توان استعدادها را به 2گروه عمده تقسیم کرد : • • استعدادهای اختصاصی استعدادهای کلی الف ) استعداهای کلی -1استعدادهای حسی در واقع ساده ترین ،ثابت ترین و آسان ترین استعدادها هستند . می توان آنها را در آزمایشگاه مستقیما مورد مطالعه قرار داد و تفاوتهای افراد را مشخص کرد. حس بینایی :روانشناسان به دو جنبه اساسی تیزبینی و حساسیت به رنگ ها توجه دارند . تیزبینی ،یعنی تشخیص دقیق اشیا .هر اندازه یک فرد بهتر بتواند اشیا را از یکدیگر تمیز دهد به همان اندازه از قدرت بینایی بهتری برخوردار خواهد بود . حساسیت به رنگ ها ،یعنی تشخیص رنگهای مختلف از یکدیگر . تجربه نشان می دهد که در تیزبینی و حساسیت به رنگها نیز بین افراد تفاوت غیر قابل انکار وجود دارد .بهترین دلیل عینی برای نشان دادن تفاوتهای فردی در تیز بینی این است که تعداد افراد عینکی را در نظر بگیریم ،تازه می دانیم که اوال تعداد کسانی که باید از عینک استفاده کنند بیشتر از تعداد کسانی است که از عینک استفاده میکنند ،ثانیا شماره های عینک های افراد یک سان نیست . برای اندازه گیری تیز بینی از تابلوهایی استفاده می کنند که در روی آنها عالیمی با اندازه های مختلف وجود دارد و در روشنایی مناسب نشان داده می شوند ،این تابلوها را اصطالحا تابلوهای بینایی سنج می نامند . نقص های بینایی : -1نزدیک بین -2دوربین -3آستیگمات در مورد حساسیت به رنگها عقیده کلی بر این است که تفاوت افراد از نظر عملکرد عناصر حساس شبکیه چشم ، یعنی مخروط ها ،ناشی میشود .اوال توزیع این عناصر در تمام قسمتهای شبکیه یکسان نیست ،ثانیا در افراد مختلف متفاوت است .خود اشیا پیش از رنگ آنها دیده می شود و رنگ های طیف نیز ،زمانی که وارد میدان بینایی می شوند ، تحت زوایای متفاوت رویت می شوند ،یعنی وقتی رنگها از پهلو وارد میدان بینایی می شوند به تدریج و تحت یک نظم نسبی شناخته می شوند . افراد در دیدن رنگها ،به صورتهای مختلف تفاوت نشان می دهند .بعضی افراد هیچ رنگی تشخیص نمی دهند ،در این صورت از کوررنگی کامل صحبت می شود .اما اگر فردی بعضی رنگها را تشخیص ندهد اصطالحا می گویند که کوررنگی ناقص دارد . کوررنگی نسبت به سرخ و سبز نیز وجود که به آن دالتونیسم می گویند . در واقع جان دالتون شیمیدان اولین کسی بود که به بیماری خود پی برد . حس شنوایی : در مطالعه احساس شنوایی و تشخیص تفاوتهای فردی باز هم دو مورد را بیشتر در نظر می گیرند :تیزگوشی و حساست به اصوات موسیقی تیزگوشی :یعنی استعداد درک شدت صداها .بعضی ها به طور مادرزادی توانایی شنیدن هیچ صدایی را ندارند .این افراد طبیعتا نمی توانند سخن گفتن را یاد بگیرند و در نتیجه به افراد کر و الل تبدیل می شوند .بعضی دیگر به سنگینی گوش مبتال هستند .می توان 2نوع کری را تشخیص داد :کری برای فرکانس باال که ریشه عصبی دارد و کری برای فرکانس پایین که معموال علت خارجی دارد . حساسیت به اصوات موسیقی : پدیده دیگری است که مورد توجه قرار می گیرد .وقتی صحبت از حساسیت گوش نسبت به اصوات موسیقی به میان می آید بالفاصله وجود یک استعداد پیچیده در ذهن مجسم می شود .در اینجا نه تنها عواملی مثل حساسیت نسبت به ارتفاع ،شدت ، طنین ،ریتم و حجم صداها متفقا وارد عمل می شوند ،عوامل دیگری نیز مانند توانایی ذاتی برای تولید اصوات موسیقی ، حافظه موسیقی و ذوق موسیقی نیز ضرورت پیدا می کنند .در واقع حساسیت به اصوات موسیقی عبارت است از یک استعداد هنری که بعضی عناصر شنوایی در آن دخالت دارند و در این توانایی نیز بین انسان ها تفاوتهای فردی قابل مالحظه ای دیده می شود -2استعداد های حسی – حرکتی : اولین استعداد حسی – حرکتی که از ابتدای شروع روان شناسی آزمایشی مورد توجه بوده و دایما مورد بهره برداری قرار گرفته عبارت از زمان واکنش است زمان واکنش :یعنی مدتی که طول می کشد تا فرد به طور ارادی و با یک حرکت معین در مقابل یک تحریک کم و بیش پیچیده واکنش نشان دهد . زمان واکنش به عوامل زیر بستگی دارد : • • زمان انتقال تحریک به مراکز عصبی • فرایندهای مراکز عصبی و سرعت فرماندهی آنها • زمان انتقال فرمان های مراکز عصبی به اعضای پاسخ زمان تحریک گیرنده های حسی دهنده • زمان پاسخگویی اعضای پاسخ دهنده هر اندازه گیرنده حسی سالمتر و مجهزتر باشد ،تحریک به همان اندازه زودتر به وجود خواهد آمد .اعصاب آورنده ، فرایند های مراکز عصبی و اعصاب برنده نیز هر اندازه بتوانند سریعتر کار کنند زمان واکنش به همان اندازه کوتاهتر خواهد بود .عضو پاسخ دهنده نیز هر اندازه سالمتر و مجهزتر باشد ،سرعت پاسخگویی بیشتری خواهد داشت .آزمایشهای متعدد نشان می دهد که انسان ها نمی توانند زودتر از 10تا 12صدم ثانیه واکنش نشان دهند .سه نوع زمان واکنش تشخیص داده می شود :ساده ، تشخیصی و انتخابی . در زمان واکنش ساده فقط یک محرک ساده وجود دارد و پاسخ نیز از یک حرکت ساده تشکیل می شود . در زمان واکنش تشخیصی ،به بعضی محرک ها پاسخ داده می شود و به بعضی دیگر پاسخ داده نمی شود .مثال به آزمودنی گفته می شود که در مقابل نور سبز با صدای زیر پاسخ دهد اما در مقابل نور قرمز با صدای بم پاسخ ندهد . در زمان واکنش انتخابی ،به محرک های مختلف پاسخ های مختلف داده می شود مثال به نور سبز با دست راست و به نور قرمز با دست چپ پاسخ داده می شود .برای اندازه گیری زمان واکنش از کرونوسکوپ یا واکنش سنج استفاده می شود . واکنش سنج کرونوسکوپ -3استعدادهای ذهنی : استعدادهایی که تحت این عنوان طبقه بندی می شوند عبارتند از :دقت ، حافظه ،تخیل وهوش . دقت یعنی متمرکز کردن توانایی های ذهنی روی یک چیز یا یک مساله . دقت ،فرد را آماده می سازد و او را برای درک یک موضوع هدایت می کند ،می توان دقت را کیفیت خاصی از فعالیت های مختلف روانی دانست . یکی از مشهورترین آزمون هایی که معموال برای سنجش دقت به کار می رود عبارت از آزمون پرفسور بوناردل است .این آزمون به نام آزمون کارآیی مشهور است . امروزه دستگاه های متفاوتی وجود دارد که به کمک آنها می توان اشکال مختلف دقت مثال دقت متمرکز ،دقت پراکنده ،خیره شدن ،دقت هدف گیری و ....را ارزشیابی کرد .این ارزشیابی ها معموال در موارد انتخاب مشاغل مورد استفاده قرار می گیرد . استعداد تخیل :تخیل یعنی استعداد تجسم اشیای غایب و طرح تصاویر ذهنی .روانشناسان تخیالت را در چند دسته مورد بررسی قرار می دهند .مانند تخیل آزاد ( تخیل شاعران و تخیل افراد در خواب ) ،تخیل عالمان هندسه ، مهندسان و فیلسوفان .می توان گفت که استعداد تخیل ، بیشتر از هوش به انسان اختصاص دارد . ب ) استعدادهای اختصاصی : اختصاصی = مفهوم نسبی یک استعداد معین می تواند نسبت به یک استعداد دیگری که کلیت بیشتری دارد اختصاصی به حساب آید و نسبت به استعداد دیگری که محدودتر از آن است کلی محسوب شود .مثال استعداد ریاضیات می تواند نسبت به هوش ،اختصاصی ،اما نسبت به انواع مختلف تفکر ریاضی ،جبر ،هندسه و ...کلی باشد . با این وجود بعضی استعدادهای ذهنی یا بعضی استعدادهای مربوط به یک فعالیت معین ،مثال استعداد برای انجام دادن یک شغل را استعدادهای اختصاصی می نامند .امروزه آزمون های متعددی برای ارزشیابی بسیاری از استعدادها ساخته شده است و مثال می توان استعدادهای موسیقی ،دفتری ،هنری و ...را به کمک آزمونهای خاص خودشان مطالعه کرد و تفاوتهای افراد را تشخیص داد . پایان

62,000 تومان