صفحه 1:
بنام او
فلسفه اخلاق توسعه .
استاد » دکتر همیدی زاده
درس » تحلیل نظریه های اقتصادی
دوره دکتری مدیریت استراتژیک - مجتبی لشکربلوکی
صفحه 2:
صفحه 3:
زبان توسعه بر از دام هاف پنهانی است که هر کس بخواهد
درباره فرهنگ و تمدن سخن بگوید با آنها روبروست.
مقصود از« زبان توسعه» كلمات و تعابير مشهورى است كه در
سازمان ملل متحد و نهادهاى حكومتى در سراسر جهان رايج
ار
این کلمات همگی بخشی از واژگان مقدس دنیای جدیدند, همه
آنها در اينکه به اصطلاح «کلمات آمیبی» هستند. مشترکند, بدین
Tey Sines Sl Ce eI aeons
میدهند. معنی صریح ندارند ولی معانی ضمنی متعددی هستند
جون فى نفسه فاقد معنى هستندء. مى توانند هر معنايى كه
دلخواه گوینده باشد بيذيرند. با اين همه. اين كلمات مقدسند
پرسش از حقانیت آنهابه معنی شورش علیه خدایان تجدد و
ارتداد نسبت به مذهب ترقی است.
300000
صفحه 4:
eae) olor can rel ese توسعه برای سلطه تقوریک
توسعه به معنا و مفهومي که در نیم قرن اخیر ارایه
شده. بك ابزار سلطدجويانه اسبنا كه قدرت هاق
بح ۱۳
بسیج کردن سازمان هاي ملي و بین المللي این
مفهوم و كفتمان را همكانى كرده اند و با رت
أن در دستور كار حكومت هاء دولت مردان را كرفتار
كرده اند.
ا ل 06 0 5
ا 1
بدوخصوص و جهان شمول تبديل شده است.
در عمل گفتمان توسعه ابزاری شده است برای
قدرت جهانی جهت دهی تئوریک و ناپیدای سیاست
|
صفحه 5:
* یک گفتمان یا صورت بندی گفتمانی بیش از هر چیز مبتنی بر
بك mfg Lappy dani neler ey leery
OUP PN ro Pel Foun 3
تفاسیر به هم مرتبط است.
٠: كان اكر تا کت بر را برش مات
دیگر جوامع تحمیل شود تبدیل به گفتمان استعماری می
شود که خود یک هجوم فرهنگی است.
od Dee) CEC St vant ptr e lee pene CCl SCT Te
صورت آشکار و پنهان مدنظر قرار داده اند که خود این
اهداف متصمیه حاوی اررش کاین است که لروها با شراب
دیگر کشورها و ملل هم خوانی ندارد. به عنوان مثال ارزش
... هايي از قبیل سکولاریزاسیون. فردگرايي و
صفحه 6:
غايت انتظام اخلاق توسعه
* منظور از فلسفه اخلاق توسعه ارزيابى هنجارى
اهداف و ابزار توسعه جهان سوم و توسعه در
* فيلسوفان اخلاق توسعه اهداف و وسايل توسعة
محليء مليء. منطقهاي و جهاني را مورد بررسي
Et) 0010
به عبارتی ed تسد 1۳9 ارزش ۳7
صفحه 7:
* دنیس گولت: بنیان گذار رشته نوین فلسفه اخلاق
توسعه: ملزومات بحث توسعه بايد 020
اسطوره سازى و به كردونه مباحث اخلاقى
انداخته شود.
آموزه اصلی گولت: آنچه توسعه خوانده می شود
از 1ن روى كه منجر به زوال انسانى و از دست
0 معنا ا ا 0
es
300000
صفحه 8:
روبروتو موریلو: مفهوم توسعه یافته از توسعه
31. Murillo, Roberto, (1974), Nosion Desarrollada del Desarrollo, in "Revista de Filosofia
de la Universidad! de Conta Rice, vol 12, no. 28
" ماریو بونژه فیلسوف آرزانتينى: دركى جامع
از تو سعه
(Integral Conception of Development) *
9, Bunge, Mario, (1980), Ciencia y Desarollo, Buenos Aires, Ediciones Siglo Veinte.
زروم 9 شخن از فلسفه اخلاق توسعه:
* شفافسازى مفروضات اخلاقى ياردايمهاى مسلط
توسعه
صفحه 9:
۴۲۵۲۵950۲ 03۵۷۱ مذاة
نانيك
Senior Research Scholar,
Institute for Philosophy and
Public Policy
School of Public Policy
صفحه 10:
کراکر از بنیانگذاران «انجمن بینالمللی فلسفه اخلاق توسعه. معنقد است که فلسفه
اخلاق توسعه باید به سوالات چندی پاسخ دهد
)١ جه انفاقى بايد در جهان سوم بیفند؟
۲) چه اهدافی را باید ممالک فقیر تعقیب کنند؟
*) جه جيزهايى بايد اهداف بنيادى آنها را در زمينه اقتصادى. فرهنكى و سياسى تشكيل
دهند؟
۴) آیا همچنان میتوانیم از اصطلاح توسعه به جای مفاهیمی چون اپیشرفت»۴۳:
«تحول*؛ «آزادسازی»(۵* يا انقلاب»۳ استفاده کنیم؟0۱*
۵) اگر همچنان باید از موضوع توسعه سخن بكوييم. جكونه بايد آن را تعريف كنيم؟ آيا
مقهوم توسعه باید به لحاظ اخلاقی مثبت. منفی یا خنثی باشد؟
۶ مفهوم توسعه مفهومی توصیفی است یا دسنوری و هنجار
۲) چکونه باید منافع و نتایج نوسعه نوزیع شود؟
۸) چه مباحث اخلاقی یا مباحث ارزشی در زمینه سیاستها و کاربستهای توسعه وجود
دارد و چگونه بايد آنها را حل كرد؟
) جه مسؤوليت هاى اخلاقى (اكر وجود دارد) متوجه كشورها. مناطق و طبقات ثروتمند
در قبال كشورها. مناطق و طبقات فقير وجود دارد؟
۰) چه کسانی حق دارند در مورد پاسخ این پرسشها تصمیم بگیرند؟ «داخلی»های یک
جامعه یا «خارجی)ها یا هر دو؟"* متخصصان فنی. کارگزاران دولتی. بازار. دانشمندان
صفحه 11:
11
۱
1۳ pt oP DISYE yn STCpPODS | EW POs Pest ate FL BCEES Ca]
چه چيزي باید به عنوان توسعة (خوب) تلقي شود؟
Oc OMe Ce) ا در
سس
اه
00 ا ae)
(HSL ll es en a eco,
جایگزينهاي پساتوسعهاي توسعه ادامه دهیم؟
اگر توسعه نه به عنوان يك مفهوم فارغ از قضاوت ارزشي, بلکه
Pe prec e wee mere ats) mere) eer heed es pitt sao] vt aren]
ee pret] Ime ee | ا Ob reer SC
جامعه samc tievl nO Pe) Wr PCSP etre neg fe Ie antl e ۱
آنها:باشند؟
300000
صفحه 12:
12
0 2 ل 2 | FeV]
جكونه بايد منافع و آسيبهاي توسعه را تشخيص داد و توزيع كرد؟
و
be) رت DAC ey SE روم مه ماس
COIS (Eo) We) AS GR er rete
(ayo idk i ceil eon lew) mon crreslh celled
ot wre Evin NT] pC eet OT] IE VCC VET ا ا لل
افتهادی مقولانی هت ک بای رش اه
ا ل ل Free, PPE Pe Es
همة افراد به بالا ار ای ۱
ی( دای ار رل لاه رت ار AS
oe See بر Sones yr
de need, ا SG
تقعشي در توسعه داشته باشند؟ لیا اساسا باید نقشي داشته باشند؟
ره کی میت استیک - ممتب شکررکی.
صفحه 13:
له
0 2 ل 2 | FeV]
97 داد؟
پا ات رای ریات یتنا ارس
از وظايف كلي ناشي از نيكوكاري (اعطاي كمك به
رن دنال بت وا ی لمع رن
فقيري). يا وظايف نفيي داير بر فروياشاندن
ei Ee, ]ىبا esol wt
را ۳ وظايفي 63 متوجه جبران خطاهاي دنه
[۱ 7) aawei sleulole su 9 wiser ©
300000
صفحه 14:
14
حوزه های موره توافق
نابسامانی اوضاع امروز: ۳
امروزه ضعفا و محرومین, چه خوب روزگار ميگذرانند؟ قطعاً حدود 2800 میلیون تفر یا
1
دقیقتر از خط فقر مشعر به خانوادههايي است که قدرت خرید هر يك از اعضاي آنها در
Cs Moreen y ا 0 0 و 00 0
متوسط. از میان كساني که زیر خط فقر به معناي دقیقتر 0
irra vagy tn © pep ep Beer) ا ا ا
ا لق الا الا 111
ee or| Mean eesne oscars ار ری ار
بتوانند كوجكترين تغييري در شرايط طبيعي و اجتماعي خود بديد ee
‘cane آنند ؟ كه اشكال استثمار و(زهرهكشي از خود را از ميان ببرند. هر سال حدود een
ميليون فر از آنان قبل از بلوغ به دليل مسائل ناشي از فقر مىميرند. اين ميزان معادل
0100 ا ا ا
آنان کودکان سطس 3ه لهسم $0 ههه س1
جنين فقر و فاقة عظيم و وسيعيء تا هنكامي كه ثروت عظيم و رو به افزايش در جاي
دیگر وجود دارد. پایدار و مستدام خواهد ماند. درآمد متوسط شهروتدان كشورهاي ثروتمند
Pepe a aie eee epee ira heme] pert en ps err (None ee
| 0 12-00 بط 000 POST et
ره 0000000
صفحه 15:
15
حوزه های مورد توافق-/دامه
رویکرد هنجاری در کنار رویکرد توصیفی
اخلا قكرايان توسعه تأكيد دارند كه كاربستها و
نظريات توسعه ابعاد اخلاقي و ارزشي دارند و
ا ۱ ۱۱
2 سیراب شوند. گر چه تحقیق در
ا م ا ا
eae PS eR erevtt S ا الل ل 0 00
By Seer Pere Pea mount)
صفحه 16:
16
حوزه هاى مورد توافق-ادامه
ا ل 020
عنوان يك حوزه جند رشتهاي داراي مؤلفههاي
نظري و علمي كه به طرق مختلف به هم بيوند
ا 0 ١
yee بلكة بررسي ES برشت هاي عاض
Gerd cS one
صفحه 17:
17
حوزه هاى مورد توافق-ادامه
توسعه مفهوم توسعه و توسعه توصيفى و تجويزى
ار م ا 0
yeu Ren TS rete, ل 0 1س
مشكل افرين نيز شده است. مفهوم توسعه را ميتوان هم به طور
ا ل ا لا
در معناي توصيفي, توسعه معمولاً Pir ar an) ا 1
صعتي شدن و نوسازی تلقي ميشود تم مر به سای خامعه پم تراد
aI Cleon, ete ی ی
از جامعة توسعه يافته تجليل يا انتقاد كرد.
| ل ا ل ا ل cep)
7 ل 1 ار ار ار EO a TE
حسب اعتقادات غالب) را تحقق ميبخشند (در مركز اين اهداف ارشمندء
Cres eat Smt eC ED ee Rea Creda Berle Roe ح
ا ا ا ل ا ل كت
با آن وصف مثبتي مانند خوب, اصیل, انساني, عادلانه, اخلاقاً شناخته شده
ميآید.
وه کتی مدییت:
صفحه 18:
BE.)
حوزه های مورد توافق-/دامه
گسترش آموزه های اخلاق توسعه
فلسفة اخلاق توسعه باید در سطوح مختلف عمومي
ert Sy 00 00 . درست همان طوري که
۳ توسعه act wep) انتزاعي مختلف صورت
م يكيرندء. به همان ترتيب هم فلسفة اخلاق توسعه
بايد اين موارد را ارزيابي نمايد:
0 | CCPC EC) Es POP
هميلستگي؛ و را
اهداف و مدلهاي توسعه نظیر رشد اقتصادي, رشد
همراه با برايري, نيازهاي پایه, توسعة پایدار, تعدیل
ساختار و توسعة انساني
صفحه 19:
19
حوزه هاى مورد توافق-ادامه
ف ل 6
اکثر اخلاقگرایان توسعه معتقدند که کارشان باید
جهاني باشد:
اخلاقكراياني كه در اين جنبش سهيماند از
slvjguS ا ا
اخلاقگرایان م ال اال ایجاد 02-77
المللي هستند(اجماع به تعهدي تاكيد ميكند كه
ات 000 ۳
صفحه 20:
pity
حوزه های مورد توافق-/دامه
ويه سازى و بومى سازى استراتزى هاى
توسعه
هر چند بسياري از اخلاقگرایان توسعه معتقدند
براي كشورهاي فقير مناسب است, اما اكثريت
قبول دارند كه بايد نسبت به محتواي
استراتزيهاي توسعه حساس بود. انجه كه
بهترین تعادل, بهترین اصول, و بهترین نقطة
اعتدال را یه وجود میآورد (فوالم ل بین آینده
si دولت , مكانيسمهاي بازار, جامعه مدني و
Cele Repco ery) ۱
صفحه 21:
21
حوزه های مورد توافق-/دامه
رد کردن برخی مدل های توسعه:
توسعه منافع توسعه را براي هر كسي (صرف نظر
از کیش, جنسیت, 11099 پایگاه اقتصادي, يا سن)
در يك جامعه تضمین ميکند.
به حداكثر رساندن رشد اقتصادي در جامعه. بدون
ا ا ا ا ا
زندكي انساني و بهتر براي اعضاي ا-ن؛ چيزي که
آمارتيا سن و زان درز به ن ثروت بيهدف اطلاق
00
مساوات طلبي اقتدارطلبانه كه در آن نيازهاي
فيلك به بها ازلاذى هاي سياس ارصاء مي شويد.
صفحه 22:
22
اختلاف نظرها
۱
ور این ترس ارس
فلسفة اخلاق توسعه مترادف با فلسفة اخلاق توشعه جهان سوم به
ا ل ل ا ا ا ا 2
tes) را ons EAL AG Lal]
ال fre ace mores Se Pineal Sp)
TES Gols SRI Bose ol wre
ا ا ا ا ا ا feel Prt] Rover pe Vonre
در هر نقطداي كه وجود داشتطه باشد را مورد انتقاد قرار دهد و
۱
mceito eres ee ا
Ped ove Pe grer Iprnee Sree ferns PCIe err cir cs peter)
امسا ال ار ال در
الل ل Rote
Pe ee eer ts
صفحه 23:
23
اختلاف نظرها-ادامه
0 2 Bema pre cervacervat) Com T WC Wen ptie ree Pmeel bey
foul azlgo Sylva L ge
ات ری رت سرب ستاو یرای
lls RNG ees ره
گروههاي خاص در كشورهاي بسیار ثروتمند با وضعیت محرومان جهان سوم
0
Bp) ا ۱
I eae اد اك ا رن a)
خانوادهدهاي خود در جنوب مي فرستند. ۲
| ل ا cg
ee eae توسعه در کشورهای
ا رز cial ests sie
ال ار ار Sen alana
ای کاییهای در گر در مور تهرهاي فش ر آبالات منحده ein
ار رس ی (Olea
ير Se ea ee
روشهاي ابداعي حل اين مسائل سود مي برند.
صفحه 24:
ey
اختلاف نظرها-ادامه
انرا هاى رسمى ا انرارهاى کیر رسمی:
آيا لازم است كه خود را به كمك رسمي توسعه مخدود كنيم: .ا آنكه آيا ضروري
است كه به موضوعاتي:جون تجارت بين الملل. جريانات سرمايه. مهاجرت.
قراردادهاي زیست محيطي, تروریسم, مداخله نظامي و واکنش به نقض حقوق بشر
از سوي رژيمهاي قبلي بیردازيم.
[0 foe ere Raeerice Pree ا ام م ROE
eeicarrr en ev rirean In Onminerinenare Serta Ss Ie ee rem tony
Rear ل pre arcane SIC Se mere ren cs erm cect
Red pee cme ire Pe are ne tis carver Cater urge Jee rener einer eg) Cen TP]
اام ااا ل
Py rom ار ا Corvestenvear) eepvegny] Pry Pan age Ey
نابرابري اقتصادي و سياسي در كشورهاي فقيرء ارزيابي نمايند. با اين حال آنجه
ery يا
ا ا ی ge NP TEC
00 reves Warwes| Pree Pent) rene rearicg) IPC oo Py
ارتباط علي بر فقر مطلق یا Be RIP ا ا
era ye 3 ن رد
Cee eee ره
صفحه 25:
25
اختلاف نظرها-ادامه
anwoi S\51 slajlum doo
۱ SIE Te a Cle npr ال
FOP IW rear creator |v Pear eenceerppetre revere CCN Or] fen Fer
Fy Pam Bee ا ا Peewee)
توسعه براي همة جوامع معتبرند.
(2) خاص.كرايان: به ويه اجتماعكرايان و نشبيتكرايان يسامدرن. اينكونه ياسخ
ميدهند كه جهانشمول كرابي بوششي بر قومكراني و اميرباليسم فرهنكي است.
خاض كرايان توسعهطلب نير يأ اضدول جهاتشمول را رد ميكنند, يا فقط اصول
رويهاي را تأييد ميكنند مبني بن'إين كه هر كشور يا جامعةاي بايد فقط از سنن
Frit Ye wees 111111111112100
(3) رويكرد سوم (رويكردي كه توسط مارتا نوسباوم, جاناتان كلوورء شيلا بن حبيب
ا 101000
ال ا ا ااا 031101000
Cop er eer rr Pres me Pelee | 1
bases] Apert] DRO Cee TON roy Ie SET ا ا Pes reer)
اجتماعي را مجاز شمرند. بلكه مستلزم آن باشند.
Cee eee ره
صفحه 26:
26
اختلاف نظرها-ادامه
اختيار انسانى يا الزام اجتماعى؟
را ان ات ان رطس
خاص به بهزیستن انساني و تکامل را عرضه نمایند و اين دیدگاه
ای رک
اا ا ل ا الت ل
تحمل را سر ار رك
Mee Sot ewer ere noe i) ا ال كر
و Aub io alo
ار درل ی که ورس اعای با رس ای ارجا رازه
lh رت رک ی ات piu cba
رن ل ا
درامد. ثروت. و عزت نفس؛ ازادي منفي (نازيك و باوئر)؛
ae ار ار از(
Teno cor ا 00
300000
صفحه 27:
27
اختلاف نظرها-ادامه
" حداقلی پا حداکنری؟:
* 1- بهزيستن حداقلي انساني (استقلال شان
بشري: همه انسانها ا از سطح
حداقلي از بهزيستن را داشته باشند و نهادهاي
گوناگون موظفند که این بهزیستن را تأمین و
جنين سطح ae از دست رفت. ان را باز
Psy 00
* 2- شكوفايي كامل (حداكثرى)
صفحه 28:
28
اختلاف نظرها-ادامه
۱
نحوه توزيع مزاياي سود. مسؤوليتها و بار سنكين آنها
در درون كشورهاي فقير و بين كشورهاي فقيرو
90
اا م ا |
ا 9
فقیرترین (افراد یا ملتها)
: برخى مدعياند كه جامعه نبايد هيج نوعي برابري به غير از
أزادي برابر از بند مداخلة دولت و ساير مردم باشد.
ا ا ا ا 22000
در توانمندسازي همة افراد براي دستيابي به سطحي از
بسندكي (سن و كراكر) يا شكوفايي (نوسباوم و ليتل) با
توجه کارکردهاي ارزشمند حمایت ميکنند
صفحه 29:
29
اختلاف نظرها-ادامه
ers Ce Cs eC we eee ee emcee)
0 اا ا ا
م 1 د ree ee a a
ا ا ا ier
اخماعات ار را ار ا نه aS
gf رت Sorte 1 GIST
اين موضوع به توافق نرسيدهاند كه جه جيزي به عنوان هدف في نفسه بايد
1 ا ا 0 ل ا e ap SrOry RP PN
حفظ شود.
استیگلینز به وضوح ميپذیرد که این اختلاف نظرها و دیگر اختلافات ارزشي گاه
در اختلافات عملي يا سياستي خود را نشان ميدهند:
1 ل ا py
0
0 اا Pepe PC era seer Perea et Pg
بر جاي بكذاريم, تا از اين طريق برخي از فقرا از زير خط فقر بالا خارج شوند يا
وس ای ا
300000
صفحه 30:
30
اختلاف نظرها-|دامه
* كدام افراد و ساختارها تااندازة زيادي مسؤول
ا ا ل ا ۱
هستند,. وجود دارد.
اا ل 2
: علل ملي و محلي (همجون اسارت قدرت در دست
نخبكّان. فساد كسترهده. و فقدان ارزشهاي
مردمشالارانة)
صفحه 31:
31
۱ 54 ستیگلیتز Gs) tuk, توسعه
be جوزف استیگلیتز همچون آمارتیا سن. هر دو
برندكان جايزة نوبل در اقتصاد هستند و به ابعاد
اخلاقي توسعهرر دنياي رو به جهاني شدن
پرداختهاند.
۳ ا ا ل 9 tized 0
Topp. te.) wlio وفاق بر روي جریان اصلي
از ۱ 7 آزاد
را مورد انتقاد قرار ميدهد و تعربف جديدي در
ا ال ال ۳
صفحه 32:
32
توسعه به مثابة تحول
۱
7 SCC Re Sect)
Rowe eC rect ea Merc Res een SSE See ee ore
چشمانداز مدرن, صرف نظر از لن که جهان را به همین صورتي که هست
زا a aeRO Cr ee mie Te MUL Somer Eee
PARAS Sosa AG را ی
Sere aa ee
به لحاظ تجویزیم توسعة اخلاق بنیاد فرض را بر آن ميگیرد که
li ۱
بايدار: برابر و ۳ ا كر اجماعات»
Mae An ed ey ee ال tel
eed ere لس ee و يرورش براي هر كس اشعار
دارد. جنين كنش تحوليء در كنار ساير جيزهاء مستلزم تغيير
een ا ا ES APS ۱ ۳30 7
Cee eee ره
صفحه 33:
33
1 CS OBC Ce
ديدكّاه جديد را تقويت كنند و اين اقدام تحولي را
pC 0
اساسيترين اهداف سياست ورزيهاي توسعه در
Lb ا 000 000005
استیگلیتز براي ا ا 20 0 ا
از فلسفة اخلاق توسعه دست 5 36 S9 ا
را فلسفة اخلاق كاربردي دربارة موضوعات
صفحه 34:
34
* استيكليتز توضيح ميدهد كه او اصول اخلاقياي را براي دنيا
ا 0[
مردم اغلب خودخوا ro 9 ل لت
بك نتيجة اين ديدقاه ابن است كه اس كاير ادر عين الكه
تأكيد دارد كه اغلب منافع محدود شخصي و الزامات اخلاقى از
هم جدا هستند), به دنبال انكيزههايي براي افراد ميكردد تا
اعمال خويي از آنها سر بزند. نتيجة دیگر لین است که نهادهاي
et) بل
و ل ا Pre Cope
پراکماید اس این معا که اه در اتتان یال کاریست
1
300000
صفحه 35:
35
Paper) اخلاقى در یک نگاه
عامليت هاى ينج وظيفة اساسي [تعهد اخلاقى] دارند يا به
عبارت ديكر بايد ينج اولويت نخست را هدف قرار دهند:
5200-2
انصاف, ۳
(DEC oevIN Ee SND re reg beter) Reeve | en] pts
(ewe diy | wile fhe) ben gull
All ya pelo ered eANEl) sllog ne ttteny qodhfonea
ا ات ل ل ا ioc
بر عهده بكيرند
70 تا ور اراد یر رن dle
افراد در مشارکت در تصميماتي که بر زندگيشان تأثیر
00
Pe ee eer ts
صفحه 36:
cl
tea ggquuc
مابه عنوان افراد و اجتماعات ميتوانيم كنشهايي
انجام دهيم كه تأثيرات خوب و بد داشته باشند, بلكه بايد
جوابكوي (تشويقها و سرزنشها) كنشهاي ارادي و
نتايج قابل بيش بيني آنها باشد.
افراد و گروهها, به دلیل نيروهاي غيرشخصي يا طرحهاي
دیگران محکوم نميشوند, و عامليتهايي هستند که
مي توانند و بايد هزينة ارادة خود را بيردازند.
ا 0
تلقي سن از شهروند به عنوان عاملیت و همچنین
معطوف به عاملیت بودن آرمان توسعه هماهنگ است.
300000
صفحه 37:
37
تشریح اصول اخلاقی -ادامه
* انسان عامل توسعه
nt] pra ا 1
نسبت به انسانیت داشته باشیم (نباید شخص را همچون
جانوري بنكريم كه دغدغة بهزيستناش را داريم)؛ ما بايد
ot ا 0 ا ل 0020000
ارزشكذاري م يكند و تصميو في كيرد و عمل ميكتد
ey etl لا رز له رن
ere ا ا ا ل
م ا ا ا 0 00
علاوه, انديشة شهروندي مستلزم پذیرش آن است که
مشاركت عمومي نه فقط براي كارامدي اجتماعيء, بلكه
همجنين براي ارزش ذاتي خود اين فرايند است.
نقد 1: برنامه هاى بانى جهانى: بيش فرضش؛ انسان مفعول
توسعه
300000
صفحه 38:
38
تشریح اصول اخلاقی -دامه
عدالت اجتماعی:
عامليتهاي توسعه موظف به اعمال عدالت اچتماعي (به معناي
تقلیل فقر, خصوصاً کاهش فقر فقیرترین فقرا) هستند.
هم استيكليتز و هم سن: تأكيد دارند كه هركس بايد بتواند زندكي كند
ENE) ا ا bear ل 1 ا
داشته باشد. استيكليتز همجون سن تأكيد دارد كه براي بيشتر
اشخاص, اين برابري در امكانات مستلزم امكان انتخاب شغل و تأمين
ل 2 ل
نقد 2: استيكليتز, لاينقطع هم نهادهاي مالي بينالمللي (ا16) و هم
حکومتهاي ملي را به دلیل کمتوجهي به تأثیر سیاستها بر فقرا و
Aes Donia Je, oon Sate
onda gen bellu eon ل
ضدتورمي توازن صحيحي برقرار كنند. در حالي كه توافق واشينكتن
بر سياستهاي ضد تورمي تأکید ميکند و کمتر بر سياستهاي
اشتغالزايي پافشاري مينماید.
300000
صفحه 39:
39
تشریح اصول اخلاقی -دامه
انصاف
| Papel YU Cea nee ane SPOT ESN Pear Oe) Cra gre)
ميشود, انصاف يك مفهومي مقايسهاي [و نسبي] است. عامليتهاي توسعه موظفند
EC 1 ا ال rey
تبعيضي قايل تشوند,
عامليتهاي توسعه در هر سطع. بايد تضمين كنند كه سياستكذاريها و نهادهاي توسعه
٩ ih eeliecen Iyer oy cary rts Dll mle toon
Pee ec Fes err Peer prey 0۳3(
۱ (DU ا الا ل A Or Pea
كشورهاي در حال توسعه براي كاهش كسري بودجه و بازيرداخت ديون غيرمنصفانه
بیشتر به نفع نهادهاي قرضدهندة كشورهاي ثروتمند است تا كشورهاي در حال توسعه.
۱ ee Sk
موانع تجاري حود راب AIG Ky در قراردادهای استفراطي مسمل ميتوند
را رز ean earn ey pace
Fer anneraies Spe cael reo Eee a arta SfeneemrTt ira ores
(ree soft peer ierk en emma ie Sree Irrereen ha
3 gre moron reer eva Sefesne Drm scone gery
. چايي که نتایج این حکومت با خواست او همراهي کند
ره کی میت استیک - ممتب شکررکی.
صفحه 40:
40
تشریح اصول اخلاقی -دامه
صداقت و شفافي
MGsROrT eer (hy peel (leaner ی ان ره
افرادى عه تحت تأثير رقتار غامليتهاي توسعه هستند. حق دارند كة بدانئد حكويت ود
ously عجوي جه م كهد و جرلا
Pg Perec PP eg re Po OPT PNT POO Pe Pen FO co
بنهان كارى شيوة مفيدى براق يوشائدن اشتباهات: دورئ'ار نقد قايل شدن امتياز براى مناقع
00 noL Cte Semel cg
کار قني انستیگلیتر در مورد علم اقتصاد و اطلاعات تامتعارن (که در جربان لن, به دلیل
Peto Conv Siren UES Ica ry BEN T
Syl oe laes Sil OOS eee ie ey ee
NE EOE Se به هم حكومت و هم نفس مردم شالاري را ميكاهدة
ااال ارا EG polis Sts SI rien ies cep wn ke ار
BSS G eS CRaGR WE Rech epee rene
eerroepiee Peace er ON) nt] eee aes Pea ere P04 Wee F)
PTE Seen eer EDR ROG al COT Ageing
BREST PIT Lig rnOtTIONCS POSIT CTT Re ET ROTC Ne SII SH
ا ا Bcd
همچتین شامل يك فرهنگ باز بودن است؛ فرهنگي که در آن فرض بر این ات که همه باید
همه چیز رمدربارة تصمیمات چمعي بدانند و در تصمیمات مشارکت داشته باشند .
ره کی میت استیک - ممتب شکررکی.
صفحه 41:
41
تشریح اصول اخلاقى -ادامه
ابزار مهم چنین شفافيتي:
« مطبوعات فعال و آزاد
۰ فضاهايي براي گفتگوي عمومي [حوزه عمومی - عقلانیت
ارتباطی هابرماس]
* اصل 00611655 نتيجة اصل عدالت اجتماعي اوست
و خود به نوبة خويش منجر به اصل مردم سالاري
مي شود
وظيفة صداقت ar) ۳ هر دو فينفسه
ارزندهاندء زيرا هر دو در فرآيند مردمسالاري نقش
دارنهد زيرا ينها نكاري, اطلاعات در دسترس
تشهروندان را ميكاهد و دست أآنها را براي مشاركت
معنادار مي بندد .
Pe ee eer ts
صفحه 42:
42
تشریح اصول اخلاقی -دامه
© راک اصرار دار که بر عاملیتهای توسعه فرص است که اقا را
haters Oe. روط كه ها coe ار
اشاشة CAE Ai ae eh eye
ll rey ae ap ere ee و
nee
* استیگلیتز با جان ديوي و آمارتیا سن.در ایتکه مردمس الاری علاوه بر
eee ae کل ۱ ۱ ۲
مردمسالاري چيزي بیش از انتخاباتهاي ادواري است؛ مردمسالاري
مستلزم اطمینان به لن است که همه صداها شنیده شده است و در آن
۳
areure| Aree re UP Rr rnp ar strive ire eee eer ry 1
ديكران را دربارة درستي نظراسان متقاعد شازيد. مردم سالاري فرايتدي
است كه به افراد اين امكان را ميدهتد كه حقوق خود را در تعيين مسير
Se) pe Ori Dl Moe ler merce very Roles) ل 0
ببس«
اقداماتي كه بر همة آنها مؤثر خواهد بود به وفاق دست يابند.
صفحه 43:
43
تشريح اصول اخلاقى -ادامه
نقد 5:
ا ل ل ل مو اساي
(11ا)» بدون مشاركت فراكير و شور و مشورت
0 اراده 9 خواست خود ۳ از بالا و
بیرون» و با تفرقهافكني و رنجشآفريني تحمیل
ميکنند. شهروندان با مشارکت ۷
ره ار اا امع سارت امک رس ارت
درست متناسب با شرايط خود را Uplate) ی
اميد لَّنِ هست كه فرايندهاي مشاركتي بر مالكيت
تأئیر بگذارند, باشد که مشارکت و مداخلة
In nn ا RE Pano
|
صفحه 44:
44
تشریح اصول اخلاقی -دامه
* يك معناي ضمني اصل مردمسالاري آنن است که نهادهاي مالي
ب را ار یواست
زورگویانه از وراي انتخاب درست. به تنهايي تغیبرات را از بیرون
[به كشورهاي در حال توسعه] تحميل كنند: بر عكسء خارجيها
ا ا ا |
Core eee) ا ا ا ال ا كن
oreo yenlay| را ی ان ی
ما
ules رک اب را اد ری ار
S| ا Pe cee) eee)
مردمسالاري]. اهمیت آموزش و پرورش (خصوصا آموزش و
Pee ele eer pe rape tere ened ee ie wrote ie COSC Ny Oro
وه ای از ماش رجور رار باشتد شارت سناش
خواهند داشت.
Pe ee eer ts
صفحه 45:
45
POR) اخلاقی ayers) تشريح
* اين شش اصل اخلاقيء. شكل دهندة بخش
تجويزي پارادایم توسعه به مثابة تحول استیگلیتز
Te eee perenne.) .اين اصول مبنايي به دست
ميدهند براي ارزشگذاريهاي اخلاقي وي دربارة
جهانيشدن, نقد او به توافق واشینگتن, و طرح
ل 20
جهاني شدني با جهرهاي انسانيتر
صفحه 46:
46
eal و جمع بندى نبهايى
ا ا ۳[
2 تعریف توسعه pest) است.
3- هم اهداف توسعه هنجارى اند و هم استراتزى
های توسعه هنجاری اند.
4- هنجارى بودن توسعه بحث اخلاق
(بايدها/نبايدها. فضيلت/رذيلت, خوبا/بد,
(erulry ا 0
5- تدقيق در ارزش ها هم ممكن است هم
مطلوب است.
صفحه 47:
47
*تحليل و جمع بندى نبهايى
| ال ا Cerner ca
قسم مشوند:
© اه رت ار ارس رت yp
ار را
فضیلت (و رذیلت) : ۲
2 را ار اب ال اس سای سار
I, es Sele yale رای گرا اسان را
بهمعتای عدالت منگیر
| Ie Seree Te tr Pep ee
فخیم و با روح سخن مگوید. فلسفه زیباییشناسی را «فلسفه
000
سا تراسا سس ریس سا را
كراهت. حرمت) و نجاست و طهارت و حليت و حرمت (احكام
ore Yl (are 0 LGy 0000
300000
صفحه 48:
48
eal و جمع بندى نبهايى
* بخش قابل توجهي از نظريهها؛ نظريههاي هنجارياند:
نظريدهاي هنجاريء نظريههايي هستند درباره اين كه جهان
۱
ale dy onl Te, ار peeks SS ISG
آنها برتر هستند. نظریه هنجاري با ایجاد و توسعه
هنجارها به معناي ارزشها سروکار دارد» در حالي که
دو نوع نظريه ديكّر وجود دارد كه اولي, نظريههاي تجويزي
ابزاركرا. خوانده ميشود. يعني به دنبال يافتن بهترين ابزار
|
ارزيابيكننده است كه به ارزيابي يك موقعيت مفروض؛ با
اشاره به مجموعداي از مفاهيم و ارزشها مييردازد.
ال PPR arte
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, ۱۳۷۵) ص ۵۱۳. مارش و استوکر: پیشین:
سكاع 8
Pe ee eer ts
صفحه 49:
49
eal و جمع بندى نبهايى
لا ار لا ار را را
اقتصاددانان عواملى مانند نابرابرى اقتصاد جهانى, كرسنكى و توسعه
نيافتكى را مورد بررسى قرار فى دهند و در نهالتت برراشتك. ار
cee که اه رل از رای ۳
به تعبير برخى اخلاقی شکل گرفته woul
سن ماهرانه در جستجوى ارزش ها ست و به دليل توليد و بازتوليد
oul هاف Sep cae Sen ccs را ی تا ره
My armen Sten ste Tac year strt) ا 1
Dae Peas pcan PrP «ie ee ere PO IP
Yet R Il eS SEVP Coe Ee) EC SIS S
Bee Sole errr) eemel(te ew) Ree EE Tee ESRC SSI y
Srnec 7 Dep are Seas |
RUDE] Fev P ee ere DS MCC SUC ME pe Srl eve MUP ا ل
1۱1 CP Une Sto yO emeer ا
Ee Jen Gln ca dell Ga ار lon
300000
صفحه 50:
50
تميضييع ای را
آيا مبانى ارزش شناختى تثئورى هاى مبناى استراتزى هاى
ee CL Seen Se ere) ا سن
pSre eee TPN (Sve meri vere ye ere weeny SCRA
یا خیر؟
تعریف چشم انداز سطح توسعه یافتگی از منظر قرآن
ا eS 0148 olfx.9 jl Gollas azole jlail
چیست؟)
fee Ere PC) gee ar vany Favre ACIS bY Pere me esr)
نقد استراتژی است؟
CSUE IS] Bee Shr Tyres] gt OVENS) Pre PCA BFE) ل
چیست؟
05 ا ا ese prety Bey h Perey hi
300000
صفحه 51:
