صفحه 1:
5 2 وه ۰ فلسفه سيستم توليد فاب جكونه سيستم توليد ناب را اجرا كنيم ؟ دکتر بهرام جلوداری ممقائی فط

صفحه 2:
معرفي مدرس بسرام كلوحادهر #مدرس داتشكاه ‎Sig ple ase‏ وی یرگن #دکتری علوم استراتژیک و مدیریت کیفیت دارای گواهینامه های تخصصی : مهندسی از آلمان مربی مربیان کیفیت ار آلمان سرممیز استانداردهای ایزو ‎٩۰0۰‏ سرممیز استانداردهای ایژو ۱۴۰۰۰ سر معیز سیستمهای بهداشتی در مواد غذایی ارزیاب مورد تایید بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت 000 گواهینامه مدیریت کیفیت و تولید ناب از ژاپن مولف کتب تکنیکهای نوین مدیریت کیفیت و استانداردهای ایژو ‎٩00۰‏ ‏] استانداردهای ایزو ‎٩0۰۰‏ در سال ۲۰۰۰ !| استانداردهای مدیریت ایمنی و بهداشت آراهنمای ممیزی و استقرار مدیریت کیفیت جا ل راهنمای استقرار و ممیزی ایزو 5000:۲۰۰۰ لا راهتماى عملی بهبود مستمر آااستاندارد مدیریت کیفیت در صنایع نفت . پتروشیمی و گاز طبیعی تعالی سازمان ( راهتمای اجرای مدل 00000 ) 100

صفحه 3:
منحنی رشد تولید تویوتا

صفحه 4:
نگاهی به کارخانه تویوتا در دهه ۰۰ پایین بودن کیفیت محصولات نداشتن مزیت رقابتی محدودیت جا و مکان برای تولید بیشتر تولید بدون هدف بالا بودن قيمت تمام شده محصولات مسائل پیش روی ژاپن از بعد سیاسی و اقتصادی ورشکستگی تویوتا در تولید کامیون اخراج نیروی انسانی

صفحه 5:
مبانى رشد كارخانه تویوتا متوليان كيفيت ياد كيرى از بحران ها توانايى شناخت نيازهاى بازار و انجام تغييرات در توليد به ميزان بايين طراحى توليد بدون توقف و اتوماسيون پدر خودروهای ژاپنی ۰ بنیانگذار تولید به هنگا طراحی سیستم 1۷0*69 : سیستم کششی و کانبان کامش اتلاف * بحران و ورشکستگی: عدم فروش کامیونهای 600 بدليل كيفيت بايين اخراج ۱1۰۰ نفر از کارکنان به دلیل عدم پذیرش تغییرات “ بالا بودن زمان انطباق توليد محصولات مورد نياز بازار * برقرارى سيستم بيشنهادات و اصول مديريت بر مبناى كاركاه * طراحى و توليد خودروهاى هايبريد * طراحى و توليد خودروهاى جند منظرره “ استفاده اذ مواد قابل بازيافت در توليد تا سقف 40 درصد .كيبى بنزين و الكل * بهينه سازى تامين قطعات از طريق سيستم هاى هوشمند و كامبيوترى در سطح جهانی تامين نيازهاى بازار در تعداد مورد نياز . سريعتر و تحت سيستم كا:

صفحه 6:
منحنی رشد تولید تویوتا

صفحه 7:

صفحه 8:
مشخصه هاى ‎i‏ 3 1 - توليد محصول طبق سفارش مشترى 2 - انعطاف زياد 3 - كاركران بسيار ماهر 4 - ابزار و ماشين آلات ساده اما جند كاره 5 - حجم يايين توليد 6 - قيمت بالاى محصول 7 - تقسيم ناجيز در فعاليت ها ۵۰۷-5

صفحه 9:
مشخصه های تولید انبوه تعویض پذیری‌کارگر - 0 وجود نیروی‌غیر مستقیم فراولن- 0 وجود محافظین( بسافر) بسرلی‌مقابله با لختاهل- 9 کارگر لضافی - موجودی‌لضافی - فضایلضافی - لنعطافکم - 6 ماشین و تجهیزاتتک منظورم - 9 مشارکت‌ناچیز کارگر در بهبود فرلیندها - ©

صفحه 10:
مشخصه های تولید انبوه(ادامه ۷ - قیمت پایین محصول ( نسبت به تولید دستی ) 6 - تقسیم کار شدید در مهندسی - ارتباط كم بين انها - ارتباط كم با بخش توليد و كاركاه - زمان آموزش كوتاه

صفحه 11:

صفحه 12:
۲ - تولید محصول طبق سفارش مشتری ۲ - لاف زیاد ۳ - کارگران بسیار ماهر ابزار و ماشین آلات ساده اما - حجم پایین تولید - قیمت بالای محصول 1- تقسيم ناجيز در فعاليت هاا ك0 ‎١‏ - تعويض بذيرى كاركر ۲ - وجود نیروی غیر مستقیم فراوان - وجود محافظين ( بافر) براى مقابله با اختلال - کارگر اضافی - موجودی اضانی - فضای اضافی - انعطاف كم ه - ماشین الات وتجهیزات تک منتلوره - مشاركت ناچیز کارگر در بهبود فرآیها محصول ( نسیت به تولید دستی | ‎ ‏۸ - تقسیم کار شدید در مهندسی - ارتباط کم بین آنها - ارتباط كم با بخش تولید و کارگاه 9 - زمان آموزش كوتاه ‎ ‎

صفحه 13:
[lia aya * تولید فقط ۲۶۸۵ خودرو در شرکت تویوتا تا سال ۱۹۵۰ * دیدار تویودا از کارخانه فورد در بهار ۱۹۵۰ * نتیجه گیری تویودا : عدم امکان نسخه برداری از تولید انبوه بدلیل : ۱ - کوچک بودن بازار داخلی ۲- نیاز به انواع وسئله نقلیه ۳ - عدم امکان خرید گسترده آخرین تکنولوژی غرب ۴ - وجود تولیدکنندگان بزرگ خودرو در جهان

صفحه 14:
روند رشد فروشگاه ۷-۱۱ * ۱۹۷۳ تاسیس * فروش در سال ۲۰۰۴ برابر ۲۳۴۳۲ تریلیون ین * سود در سال ۲۰۰۴ برابر ۱۶۹ هزار میلیون ين © تعداد کارکنان ۴۶۶۵ ۴ تعداد فروشگاههای محلی ۱۰۳۸۹ خارجی ۱۶۱۹۱ * سال ۲۰۰۴ تاسیس شعب در پکن

صفحه 15:
کاهش نیروی انسانی تولید به هنگام كافش ضايعات بهبود بهره وری Low در صورت اضطرار . كاركتان مى بايسنت خط مونتال را متوقف كنتد * ماشين آلات در صورت ضرورت مى بايست خود به خود “بهيود مستمر و شناسايى مداوم مشكلات و بيشكيرى از آنها "استفاده از دانش و آكاهى كاركنان به منظور جلوكيرى از تحويل محصول معيوب تاكيد بر مشترى و تامين نيازهاى وى "جلوگیری از اتقال ضایعات بهفرآیندهای بعدى "جمع آوری تولید انبوه تولید براساس ‎AS‏ بازار * جمع آوری رهبری تولید . توليد به هر شكل و تحميل توليد ير سازمان برقراری سیستم کششی ۱ 0 -کارکنان فرآیندهای بعدی برحسب نیاز یه قلام فرآیندهای قیلی به فرآیندهای قبلی مراجعه a ‏جمع آوری تولید مازاد . موجودى مازاد‎ ‏نعطاف هذيرى در توليد و تغييرات , توليد با تعداد كمتر‎ "سیستم ارزیابی خودروهای زیست محیطی "ارزیابی عمر محصول و کاهش دی اکسید کرین

صفحه 16:
سیاستهای اصلی تولید ناب ‎AW - 1‏ جهت حذف هرگونه اتلاف منابع 72 تکربم انسان > گسترش مرز کارخانه بنحوی که شامل مشتری و تامین کنندگان شود — مشتری گرایی و انعطاف پذبري لازم جهت پاسخ به نیاز مشتري — گسترش قابلیت های نیروی انسانی و بهره گیری از آن 7 کار گروهی 7 بهبود مستمر - نگرش و سازماندهي فرآيندي ‎ ‎

صفحه 17:
اصول تفکر ناب ‎١‏ - تعيين ارزث ازدیدگاه مشتری (صطا ۲ - شناسایی جریان ارزش محصول (سعسه سصطسرا جریان ارزش - کلیه اعمال ضروری برای : 7 ارائه یک محصول جدید ( از ايده تا ورود به بازار) 7 مدیریت اطلاعات ( از سفارش گیری تا تحویل محصول) ۳ یی اس موی ۳ - ایجاد حرکت بدون و قفه در این ‎٠‏ موانع ایجاد حرکت ریت0 ۴- ایجاد امکان در ز ۵ 7 ساخت آن چیزی که مشتری نیاز دارد و سفارش می دهد ه - تعقيب كمال («طععلهم] ” شفافيت + بهبود مستمر ‎ ‎

صفحه 18:
اتوماسیون تولید بههنکام Loe روشهای تولید ناب 5 ۴ کیفیت در فرآیندهای تولید خلق مى شود *تایید کیفیت محصول با نشانگرهای چشمی "بكار كيرى دواير كنترل كيفيت *ايجاد مديريت كيفيت جامع و طراحى محصول *محصول - هماهتكى و برثامه ريزى *كاركران - كاركنان ماهر *تجهیزات - طراحی جریانی که براساس فرآیند سفارشات باشد *تدوین استانداردهای کاری و زمان سنجی *تولید در محموله های کم از طریق کاهش زمان تولید *بکارگیری سيستم كانبان . امکان جابجایی کارکنان تولید *سیستم ارزیابی خودروهای زیست محيطى *ارزیابی عمر محصول و کاهش دی اکسید کربن

صفحه 19:
موداهای هفت كانه تولید لضافی( پیشاز دریافتتقاضا) - 0 لنتظار (برلی‌کام بسعدی‌فرآیند یا خولبی‌ماشین) - 9 حمل‌و نقل(غیرضروری‌مواد) - 9 تولید بیش‌از حد قطعاتبه خاطر طرلحی‌ضعیفلبزار با قطعه - 6 ‎(Overprovessicn)‏ ‏۵ - موجودی ها ) مواد اولیه , نیمه ساخته , محصول ؛ در راه ) حرکات‌فیرضروریکارکنان(برلی‌لبزار با قطعه یا ...) - 9 تولید قطعات‌معیوب - م”

صفحه 20:
بکارگیری سیستم 35 بعنوان مبنای تولید ناب ‎Op ous!‏ : اقلامی که بدان نیازی نیست نبایستی در محیط کارخانه انبار شوند. ‏بوه [] محیط کار را متظم کنید * ميت [ |" ‎Band asta fhe‏ ‎Gee‏ [] محيط كار را نظافت كنيد یی [] ‏محیط کار را تمیز نگهدارید ‎][ Checker ‏برای کارکنان آموزش دهید تا تمیزکارکنن ‎ ‎ ‎

صفحه 21:
استفاده از کنترل کیفیت آماری استفاده از قدم هاى حل مساله 1 ۲ با استفاده از روشهاى اوليه كنترل كيفيت آمارى استفاده از شبكه هاى يكيارجه يشتيبانى از روشهاى ارتباطات موثر مديريت كنترل كيفيت آمارى ايجاد فرصتهايى براى توليد و بكاركيرى تکنولوژی و محصول جدید آموزشهای اولیه کنترل کیفیت تهیه گواهینامه های کنترل کیقیت آماری برای کارکنان و تکنیکهای حل مسائل

صفحه 22:
موجودی » مشکلات را پنهان م ۳

صفحه 23:
توليك به هنگام 1[ | ویژگی ها تولید براساس نیاز بازار تولید براساس اطلاعات مشتری تولیداقلام ضزوری دن زمان مود نی به مقنان مووه فا سیستم کششی _ _ اقلام مورد نیاز فرآیند بعدی توسط سیستم کانبان مشخص می شود موجودی انبار حذف شود تغییرات محیطی را در نظر بگیر تولید مازاد را به حداقل برسان محصولات معیوب تولید نکن 10۲ لنقلابدوم در صنعتلست از نقطه نظرات تک تک واحدها استفاده کن محصول خوب . ایده خوب : کارکتان خوب و تولید خوب ایجاد سیستم مدیریت مشارکتی » هر کارمند سالانه ده پیشنهاد بدهد استفاده از علائم و نشانگرها برای اطلاع رسانی در سطح کارخانه مشارکت داوطلبانه در تیم های بهبود تولید

صفحه 24:
کیفیت در فرآیند تولید ایجاد مى شود اسه اتلاف عمده کارگران چکاری بايد انجام دهند؟ عدم قبولى اقلام معيوب از فرآیندهای قبلی عدم توليد اقلام معيوب میم ‎spel eae Boas‏ اليد را كنترل كنيد “در صورت ضرورت خط را متوقف كنيد * ماشين هايى که تولید نمی کنند در فرآیندهای مورد نیاز استفاده شود. “علل عدم تولید را شناسایی و پیشگیری كنيد

صفحه 25:
تایید فرآیندها از طریق علائم چشمی و همچنین استفاده از حواس پنجگانه

صفحه 26:
انواع کانبان نحوه عملکرد کانبان اطلاعات موجود در کانبان کانبان سفارش تولید کانبان برای برگشت اقلام صفحه نمایش الکترونیکی کانیان در فرآیندهای تولید تکراری بکارگرفته می شود اره محصول , نام . محموله , تعداد تولید در محموله . شماره کانبان , نحوه حمل و برنامه زمانبندی تحویل تولید با عرضه پیوسته . هماهنگی اطلاعات تحویل پیشگیری از تحویل محصول معیوب از طریق بکارگیری اتوماسیون

صفحه 27:
نمونه ای از کارت کانبان 79518 ‏مسن‎ ‎XK 4-24-43 EA2412 10821801 50 0639 1-01063 03/10/20 01 7528 رن | 03/10/24 4881047479) MAB

صفحه 28:
هدف گذاری در تولید ناب ۴ هدف گذاری در تولید انبوه : به اندازه کافی خوب بودن ۴ هدف گذاری در تولید ناب : رسیدن به كمال در توليد " برخى اهداف توليد ناب : ‎١‏ - موجودى صفر ۲ - ضایعات صفر ۳- زمان آماده سازی صفر ۴ - حمل و نقل صفر .. _ ۵ - از کارافتادگی ماشین آلات صفر ۶« لیدتایم صنقر ۷ - اندازه بچ یک

صفحه 29:
تولید کششی در برابر تولید فشا ۴ الهام گرفتن اوهنو از سوپرمارکت های آمریکایی * تولید کششی : انجام. فعالیتها بر مبنای تقاضای مشتری * تولید فشاری : انجام فعالیتها بر مبنای پیش بینی تقاضا ۴ ترکیب کشش و فشار در یک زنجیره عرضه 7 مرز فعالیتهای کششی و فشاری 7 مثال : شرکت مونتاز کامپیوتر سفارشی ‎Del‏ ‏* کاربرد مفهوم کشش در کارگاه : هر ایستگاه . مشتری ایستگاه قبلی است

صفحه 30:
Quality at the source 7 . شناسایی و رفع مسائل كينيتى در سرجشمه آنها هيج كالاي معيوبي نبايد به مرحله بعدي منتقل شود ‎0-١‏ هركسي مسئول کیفیت کار خویش است :اطول اختیار توقف خط تولید توسط کارگس هنگام برروز مسائل تابلوى آندن : نشانگ محل روز مشکل و نوع آن طراحي و ساخت ماشین آلات بنحوي که تولید كالاي معیوب را اعلام کنند : امه ‎Ondercopaniy‏ 7 درنظر گررفتن زمانی در انتيهاي شيفت براى بررسى مسائل بوجود آمده در أن شيفت و شناسايى و رفع علت

صفحه 31:
ارتتاط با تامین کننده در تولید اننوه طرلحیک امل محصول توسط خود شرکتمونتاژ - 0 برگزاری‌مناقصه و درخولستقیمت 86 تعیین برنامه زمان بندی تحویل قطعه ‏ 7 تعیین حد کیفی ‏ ل لنتخابتامينكننده بر لساس‌قیمت- 9

صفحه 32:
مشکلات ارتباط در توليد انيوه ‎١‏ - عدم اطلاع و همكارى تامين كننده در طراحى محصول ‏۲ - نكرش كوتاه مدت ‏- تعداد زياد تامين كنندكان 7 عدم رده بندى تامين كنندكان به صورت زنجيره 7 تعدد تامین کنندگان یک قطعه ‏۴ - عدم شفافیت در ارتباطها ‏۵ - تولید و تحویل قطعات در محموله های بزرگ ‏۶ - رابطه زورمدارانه ‎ ‎

صفحه 33:

صفحه 34:
شبکه تامین کنندگان در تولید ناب ‎Tiered Supplier (Buyer |‏ ‎Network‏ ‎‘st Tier Supplier‏ ‎cond Tier Supplier Guppliey‏ ‎ird Tier —‏ 0 ۲ 1

صفحه 35:
ارتباط با تامین کننده در تولید ناب انتخاب تامین کنندگان رده اول براساس سابقه همکاری وتجربه ای که از عملکرد آنها وجود دارد طراحی کلی محصول با همکاری تامین کننده طراحی دقیق زبرمجموعه ها توسط تامین کننده با همکاری تامین کنندگان رده های بعدی

صفحه 36:
راهکارهای تولید ناپ در ارتباط با تامین ۱ - رده بندی تامین کنندگان ۲ - همکاری تامین کننده در طراحی محصول ۳ - توجه به فاصله جغرافیایی در انتخاب تامین کننده ۳ - سفارش دهی در بچ های کوچک وتحویل مکرر کالا توسط تامین کننده موقع نیاز ۵ - شفافیت اطلاعاتی بین شرکت و تامین کننده ۶ - همکاری جهت کاهش هزینه های تامین کننده و در نتیجه کاهش قیمت ها ۷- تسهیل وتسریع حمل و نقل ‎A‏ تسهیل عملیات خرید و سفارش دهی ‎٩‏ - رابطه بلندمدت با تامین کننده ‏۰ - وجود انجمن های تامین کنندگان ( برای هر رده ) ‏۱- ارزیابی (گریدبندی) تامین کنندگان و بازرسی کالاهای هرتامین کننده بر اساس كريد ‏۲ کی رتسی ‎ ‎

صفحه 37:
راهکارهای تولید ناپ در ساخت محصو ‎(Pexble Resowver) Slate gilts - |‏ ۲ - ساخت سلولی ‎(Cehtar DamParturteg)‏ ۳ - آماده سازی سریع (جموق س) ‎Qualy o te ‏یه‎ > ‏۵ - نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر ۲0 ۶ - زمان بندی هموار (0:۳24۵ امس ‏۷ - کنترل دیداری (اسهءه ‎(Otacd‏ ‏۸ - کانبان () ‎٩‏ - بچ های تولیدی کوچک (مسسدمه سا لسی) ‎ ‎

صفحه 38:
انواع چیدمان : 7 . فرایندی محصولی 7 تکنولوژبی گروهی : ابزاری در خدمت ساخت سلولی ۳

صفحه 39:
SNS ‏مسیر‎ --> خروج اه(

صفحه 40:
آماده سازی سریع (" رویه کاهش زمان های آماده سازی : ‎١‏ - مشاهده , ثبت و تحلیل روش آماده سازی ۲ - جداسازی آماده سازی درونی و بیرونی " درونی : مستلزم توقف ماشین است ‎a‏ بیرونی : مستلزم توقف ماشین نیست ۳ - حتی الامکان آماده سازی درونی را به بیرونی تبدیل کنید ۴ - فعالیت ها را ساده کنید

صفحه 41:
سیستم فشاری موجودی زیاد مراکز فروش ۱ فروشنده مجبور به خرید کالایی است که طالب آن نیست 7 هماهنگی ضعیف بخش فروش با طراحان محصول * ارتباط مراکز فروش با مشتری : 7 فروشنده علاقه ای به نیازها و خواسته های مشتری ندارد فروشنده اطلاعات کمی از محصول دارد با ارائه نمی دهد ۳ نگرش کوتاه مدت نسبت به رابطه با مشتری 7 واگذاری فرآیند فروش و تحویل به چند بخش سازمانی ۷ v v

صفحه 42:
فرآیند فروش در تولید ناب * ارتباط مراکز فروش با کارخانه : 7 . موجودی کم در مراکز فروش " . فروشنده , سفارش مشتری را دریافت و به کارخانه ارجاع می دهد ”| ارتباط نزدیک و دائمی فروش با طراحان محصول * ارتباط مراکز فروش با مشتری : ‎ *‏ نگرش بلندمدت نسبت به رابطه با مشتری " _ انجام همه فعالیت های فروش و تحویل توسط یک تیم ( سفارش گیری ۰ امور بیمه . امور مالی ؛ تحویل خودرو ) فروش خانه به خانه در ژاپن تلاش برای ایجاد وفاداری مادام العمر در مشتری نسبت به شرکت تحویل خودروی سفارشی مشتری در محل کار يا سکونت وی 7 ارتباط پیوسته با خریدار و گزارش مشکلات وی در ارتباط با خودرو نگهداری و بروز آوری اطلاعات مربوط به مشتریان و خانواده اتها

صفحه 43:
نتیجه گیری نظرات 010 نظر آخرین مدیرعامل آقای هیروشی اوکودا نظریه یاسئو هوریچی (مشاور تویوتا) *تولید ناب یک سیست تولیدی با رویکرد حذف اتلاف است ) ‏تولید براساس خواسته ها است ( کششی‎ OE al ‏اتولید ناب اعتقاد دارد کیفیت در تمامی مراحل تولید بوجود می آید‎ نون خاصی تعریف شده و بصورت قرمول برای تولید ناب وجود ندارد *ما برای تغییرات سریع به تولید ناب نیاز داریم قویترین سیستم تولید در جهان و قابل انعطاف که آمادگی مقابله با هر تغییری را دارد ‎als Sy‏ ناب حذف اتلاف است تولید ناب بدون مشارکت همه کارکنان امکان پذیر نیست رویکرد تولید ناب توسعه منابع انسانی است توليد ناب در يك بستر مهارتى خيلى بالا اتفاق مى افتد

صفحه 44:
* با تشکر و خستهنباشید

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان