فنون جمع آوری داده ها
اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم
اسلاید 2:
اسلاید 3: فنون جمع آوری داده ها
اسلاید 4: مقدمه
اسلاید 5: روش های مختلف گردآوری داده هاتمیز داده و مزایا و معایب هریک را بیان کند . زمان و نحوه استفاده از این روشها را در یک پژوهش خاص بیان کنید .مزایای ترکیب چند روش گرد آوری داده ها را بیان کنید .مراحل مختلف طراحی پرسشنامه را تمیز دهید .روش درست جمله بندی و ترکیب پرسشنامه را برای بدست آوردن بهترین پاسخ ها نشان دهید .علل مختلف تورش را در گردآوری داده ها بیان کرده و راههای جلوگیری از آن را ذکر کنید .روش مناسب گرد آوری داده ها را برای طرح پژوهشی خود تعیین نماید . ابزارهای لازم برای گردآوری داده ها مورد نیاز خود را آماده کنید و مواظب باشید که تمام متغیرهای مهم را در نظر بگیرید .فراگیر در پایان این جلسه باید بتواند:
اسلاید 6: روش های جمع آوری داده ها گردآوری داده ها و اطلاعات در مورد موضوع پژوهش یکی از اصلی ترین مراحل هر کار تحقیقاتی می باشد جمع آوری اطلاعات به صورت منظم و مرتب می تواند پژوهشگر را در اجرای تحقیقات و نتیجه گیری داده ها کمک کند .روش های کیفیروش های کمیروش ترکیبیاستفاده از داده های جاری (روتین)استفاده از داده های غیر جاری
اسلاید 7: 1- استفاده از اطلاعات موجود 2- مشاهده 3- مصاحبه 4-پرسشنامه 5- معاینه و آزمون 6- روشهای متکی بر موافقت عمومی روش های مختلف گرد آوری داده ها
اسلاید 8: مشاهدهروشی است که در آن رفتار و مشخصات موجودات زنده ،اشیاءو پدیده ها با استفاده از خواص گوناگون ،ملاحظه و ثبت می گردد.انواع مشاهده : 1- مشارکتی 2- غیر مشارکتی کابرد مشاهده : ممکن است منبع اصلی گردآوری اطلاعات باشد و یا برای تکمیل اطلاعات سایر روشها استفاده شود .بررسی وجود حمام در منزل – اندازه گیری وزن و قد و درجه حرارت
اسلاید 9: مزایای مشاهده :امکان بررسی جزئیات موضوع امکان آزمودن صحت اطلاعات جمع آوری شده بوسیله دیگران معایب مشاهده :استاندارد کردن و طبقه بندی اطلاعات حاصله دشوار است نیاز به فرد آموزش دیدهامکان خطای مشاهده گر تاثیر حضور مشاهده گر بر پدیده مشکلات اخلاقی مشاهده اعمال فرد
اسلاید 10: انواع فرم هاپرسشنامه خود ایفا self - administered questionnaire مصاحبه (interview)چک لیست مشاهده(observation check list)فرم جمع آوری اطلاعات مستند(documentary sources)
اسلاید 11: قبل از ایجاد پرسشنامه چه سوالاتی باید از خود بپرسیم؟داده های مربوط به چه چیزی گردآوری می شوند؟جمعیت مورد مطالعه چه کسانی هستند؟سطح سواد آنها چقدر است؟آیا شهری یا روستایی هستند؟گرد آوری داده ها با چه روشی مناسب تر است؟
اسلاید 12: فرم ثبت اطلاعات باید شامل چه قسمتهایی باشد؟داده های مقدماتی شامل متغیر های زمینه ایسوالات اصلی پرسشنامهدر صورت لزوم نتایج معاینات یا آزمایش هاهر پرسشنامه باید دارای عنوان – فضای کافی برای شماره- تاریخ و محل مصاحبه باشدمحل مناسبی برای کد گذاری در نظر گرفته شودمحل و فضای مناسبی برای پاسخ به سوالات باز در نظر گرفته شود
اسلاید 13: سوالات بازسوالات بسته
اسلاید 14: راهنمایی در مورد طراحی فرم هاخیلی طولانی نباشداز سوالات هدایت کننده بپرهیزید
اسلاید 15: راهنمایی در مورد طراحی فرم هاپرسش ها از آسان به دشوار تنظیم شوندپرسشهای ناراحت کننده در پایان پرسشنامه آورده شونددرمورد موضوعاتی که خارج از کار پاسخگو است یا مدتها پیش روی داده و فرد بیاد ندارد پرهیز شودجمله بندی ساده و صریح باشداز اصطلاحات فنی استفاده نشود
اسلاید 16: کد گذاری اطلاعاتاگر پاسخ ها با علامت عددی مشخص شوند تجزیه و تحلیل آسان تر می شود
اسلاید 17:
اسلاید 18: سایر نکات قابل توجه در طراحی فرم ثبت اطلاعاتباید تمام اطلاعات لازم در آن گنجانده شود تا امکان اشتباه کم شودتوالی پرسش هادر نظر گرفتن زمینه فرهنگی افرادبرای هر فرد فرم جداگانه ای تهیه شوداگر در روال پرسشنامه نیاز به تغییر موضوع بود قبل از شروع موضوع جدید باید مقدمه ای عنوان شود
اسلاید 19: مثال هایی از اشکال در پرسشنامهسوالات مبهم: آیا تابحال دخانیات مصرف کرده اید؟ آیا قاعدگی شما منظم است؟دو سوال در یک سوال: نظر شما و همسرتان در مورد تنظیم خانواده چیست؟استفاده از کلمات مبهم : سن هنگام شروع پریود سوالاتی فرد پاسخ آنها را بیاد ندارد: زمانی 6 تا 10 ساله بودید چند بار در هفته هویج می خوردید؟
اسلاید 20: سوالات بمنظور مقایسه عوامل مختلف: در زیر فعالیت های مربوط به اوقات فراغت لیست شده اند لطفا” مشخص کنید شما بیشترین و کمترین وقتتان را برای کدامیک صرف می کنید؟ 1- کارهای خانه 2- کار در حیاط 3- ملاقات با دوستان 4- گوش دادن به رادیو – دیدن تلویزیون
اسلاید 21: پاسخ های گروه بندی شده (Category responses)روزی چند بار اجسامی با وزن بیش از 10 کیلوگرم بلند می کنید؟هرگز کمتر از 5 بار 5 تا 25 بار بیش از 25 بارOverlapping interval
اسلاید 22: Ranked responsesپاسخگو به پاسخ های از پیش تعیین شده رتبه می دهدبنظر شما در کدام مقطع تحصیلی آموزش مسائل جنسی بهتر است؟ (از یک تا 5 رتبه دهید)دبستانراهنماییدبیرستان
اسلاید 23: Scaled responsesپاسخگو خود را با توجه به قدرت نگرش در یکی از درجات قرار می دهدشدیدا” مخالف مخالف موافق بسیار موافق بی نظرLikert scale
اسلاید 24: خلاصه نحوه گردآوری داده ه هاارسال پستیارزان – پایان سریع تر – کاهش سوگرایی مصاحبه گر-زمانی که نیاز به جمع آوری اطلاعات برای پاسخگویی است میزان پاسخگویی پایین(1و3 هفته بعد پیگیری پاسخ ها)(40%بازگشت پس از اولین پیگیری60% پس از دومین پیگیری)بدلیل مشخص شدن نام و مشخصات عدم پاسخگویی به سوالات شخصیاگر در ابتدای پرسشنامه نباید سوالات آخر را بداند مناسب نیستچون فرصتی برای مشاوره با دیگران است برای بررسی آگاهی مناسب نیست
اسلاید 25: مصاحبه تلفنیهزینه آن نصف مصاحبه حضوری استمیزان پاسخگویی نسبت به مصاحبه حضوری کمتر استمصاحبه تلفنی در شهر ها مناسب استارسال یک نامه قبل از تماس تلفنی احتمال پاسخگویی را بیشتر می کندمصاحبه گر حتما” باید خودش را معرفی کند و هدف از مطالعه را بیان نمایدمصاحبه گر آشکار و واضح و بالحن ملایم سخن بگویدفرصتی به افراد برای رفع سو تفاهم ها داده شوداطلاعات در محدوده وسیع تر و از تعداد افراد بیشتری بدست می آیداگر فرد در منزل نباشد تلفن مجدد راحتتر استامنیت جانی مصاحبه گر بیشتر است
اسلاید 26: اهمیت استفاده از چند روش گرد آوری داده هااستفاده از چند روش گرد آوری کیفیت داده های بدست آمده را به حد اعلا رسانده و احتمال تورش را کم می کند .
اسلاید 27: تورش در اطلاعات گرد آمده تورش یکنوع انحراف در داده هایی است که گرد می آوریم به طوریکه این داده نمایش درستی از وضع واقعی نیست .منابع احتمالی تورش :1- تورش در اثر وسایل اندازه گیری2- تورش مشاهده گر 3- تاثیر مشاهده گر بر پاسخگو
اسلاید 28: با تشکر از حسن توجه شما عزیزان
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.