ghodrate_narm_dar_siasate_beinolmalal

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “قدرت نرم در سیاست بین الملل”

قدرت نرم در سیاست بین الملل

اسلاید 1: قدرت نرم در سیاست بین الملل هاشم ناطقی . مهدی اقبالی مهدی ابادی

اسلاید 2: تئوریسین قدرت نرم، جوزف نای محقق امریکایی است.او نظریه خود را در این زمینه در سال ۱۹۹۰ در کتابی با عنوان ماهیت متغییر قدرت امریکا مطرح کرد و در آثار متعدد بعدی به تفصیل بیشتری آن را مورد پردازش قرار داد.موضوع قدرت نرم به عنوان یک واژه در علم سیاست به ویژه در حوزه منازعات بشری از زمان قدیم مطرح بوده است. قدیمی ترین مدرک درباره قدرت نرم به دوران کنفوسیوس بر می گردد.

اسلاید 3: قدرت نرم واژه ای است که در نظریه روابط بین الملل به منظور توصیف قابلیت یک مجموعه سیاسی نظیر دولت برای نفوذ غیرمستقیم بر رفتار یا علائق سایر مجموعه های سیاسی از طریق ابزارهای فرهنگی یا ایدئولوژیکی به کار می رود.

اسلاید 4: 5قدرت به معناي توانايي انجام دادن امور و نفوذ بر ديگران، جهت ايجاد تغيير مطلوب در رفتار آنها از مفاهيم بنيادين سياست بين الملل و سياست خارجي كشورهاست كه جهت بستر و زمينه بسياري از رخدادها و پديده ها تلقي مي شود. نكته بسيار مهم، بروز تحول در ماهيت و شكل قدرت است كه مورد توجه بسياري از نظريه پردازان روابط بين الملل قرار گرفته است. اين تغيير رويكرد متضمن بسط مفهوم قدرت و گسترش آن به ابعاد فرا نظامي است. مقدمه

اسلاید 5: 6مفهوم قدرت قدرت توانايي انجام دادن كارهاست. در مفهوم كلي، قدرت به معناي توانايي دستيابي به نتایج دلخواه است. براساس تعريفي كه در فرهنگ لغات ارائه شده، قدرت به معناي توانايي تاثير گزاري بر رفتار ديگران است. به طور مشخص تر، قدرت عبارتست از توانايي نفوذ در رفتار ديگران جهت نيل به نتايج مطلوب. شيوه هاي متعددي براي تاثير گزاري در رفتار ديگران وجود دارد، شيوه هايي مانند تهديد كردن، پاداش دادن، جذب كردن و متقاعد ساختن آنها تا آن چيزي را بخواهند كه شما مي خواهيد.

اسلاید 6: قدرت را می توان از حیث کارکردی و ابزاری تقسیم بندی کرد. ایران تقریبا از یک دهه پیش تا به حال، قدرت را بر سه دسته تقسیم بندی می کنند. و در حد فاصل بین قدرت سخت و قدرت نرم، از قدرت دیگری به نام «قدرت نیمه سخت» نام می برند.. حال باید ببینیم که این سه نوع قدرت چه تعریف و چه اجزاء و ابزاری دارند و نیز هر یک از آنها ناظر بر کدام یک از حوزه ها هستند: تقسیم بندی قدرت

اسلاید 7: قدرت سخت همان طور که از اسم آن می توان دریافت، ناظر بر قدرت نظامی و توان نظامی است. بنابراین موضوعی به نام «خشونت» عنصر اساسی آن است. از طریق اعمال قدرت سخت است که شخص یا کشور خاصی را «مجبور» به انجام دادن کاری می کنند. بنابراین قدرت سخت، «قهری» و «اجبار آمیز» است. این نوع قدرت معمولا زمانی استفاده می شود که کشوری بخواهد کشور و سرزمینی دیگر را به تصرف خود در آورد. قدرت سخت، قدرت آشکار و ملموسی است که منابع آن اقتصاد، تکنولوژی، سیاست، محصولات فرهنگی و آموزشی و نیروی نظامی است و داشتن آنها، موجب تغییر در موقعیت کشور یا افراد می شودتقسیم بندی قدرت

اسلاید 8: قدرت نیمه سخت ساز و کار قدرت نیمه سخت از طریق «تشویق» و «تنبیه» است. حوزه ی کاری این نوع قدرت متنوع است و مشتمل بر حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و .. می شود. از طریق به کارگیری قدرت نیمه سخت می توان با استفاده از اعضای یک کشور، «دولتی دست نشانده در آن کشور به وجود آورده و از این طریق بر دولت و بازار و ارکان مهم آن جامعه تسلط پیدا کرد. تقسیم بندی قدرت

اسلاید 9: قدرت نرم که بیشتر ناظر بر ابعاد فرهنگی، روانی و اطلاعاتی است. در این نوع قدرت، به جای تصرف و تسلط سرزمین ها و یا دولت ها، تصرف «ذهن» ها و «قلب »ها مد نظر قرار می گیرد. و از این طریق، یعنی با تسلط بر ذهن و قلب افراد یک جامعه می توان آنان را به «اقناع» رساند. به سادگی روشن است که ابزارهای رسیدن به چنین هدفی در اولویت اول، رسانه های فرهنگی و اطلاعاتی است. قدرت نرم، توانایی شکل دهی به ترجیحات دیگران است. به عبارت دیگر، جنس قدرت نرم از نوع اقناع و قدرت سخت از مقوله اجبار است. تقسیم بندی قدرت

اسلاید 10: در قدرت نرم، رهبری کردن به صدور فرامین خلاصه نمی شود، بلکه انجام آنچه دیگران می خواهند را نیز شامل می شود. اگر بتوان دیگران را به آنچه که می خواهند سوق داد، دیگر نیازی به استفاده از هویج و چماق برای مجبور کردن نیست. قدرت نرم توجه ویژه به ذهن جوامع دیگر از طریق ایجاد جاذبه است و زمانی یک کشور یا یک جامعه به قدرت نرم دست می یابد که بتواند اطلاعات و دانایی را به منظور پایان بخشیدن به موضوعات مورد اختلاف به کار بندد و از اختلافات به گونه ای بهره برداری نماید که حاصل آن گرفتن امتیاز باشد. یکی از نمونه های قدرت نرم می تواند کاربرد رسانه های جمعی در مناقشات باشد، رسانه می تواند جایگزین فشار نظامی گردد. در اینجا ما دیگر شاهد اعمال زور و اجبار نیستیم، بلکه اقناع افکار عمومی از طریق جنگ رسانه ای صورت می گیرد.

اسلاید 11: اثرات قدرت نرم می تواند طولانی مدت باقی بماند و حتی ماندگار باشد. در قدرت نرم با ابزاری همچون رسانه ها می توان همان کاری را انجام داد، که قبلا به وسیله قدرت سخت انجام می گرفت، در عین حال که اثرات منفی آن را ندارد و تاثیرگذاری به مراتب عمیق تری به جا می گذارد. میشل فوکو اندیشمند فرانسوی معتقد است در قدرت نرم نوعی اجبار )به طور غیرمستقیم) از نوع قدرت سخت پدیدار می شود و کارکردی دارد که در بسیاری از موارد، قدرت سخت از انجامش عاجز می ماند. قدرت نرم «نه زور است و نه پول». در قدرت نرم، روی ذهنیت ها سرمایه گذاری می شود. در این نوع قدرت، از جذابیت برای ایجاد اشتراک بین ارزش ها و از الزام به همکاری در راستای رسیدن به همه خواست ها بهره برده می شود.

اسلاید 12: قدرت نرم، تبلیغات سیاسی نیست، بلکه مباحث عقلانی و ارزش های عموم را شامل می شود و هدف اولیه قدرت نرم، تاثیرگذاری بر افکار عمومی در خارج و داخل کشورها است. قدرت نرم را چنین تعریف کنیم: قدرت نرم عبارت است از توانایی شکل دهی به ترجیحات دیگران.

اسلاید 13: 14تقسیم قدرت از دیدگاه نایناي قدرت را داراي دو لايه سخت و نرم مي داند. نظامي و اقتصادي به عنوان قدرت سخت مي توانند ديگران را به تغيير مواضع خود سوق دهند. اين نوع قدرت بر پاداش ها یا تهدیدها مبتنی است.اما گاهی نیز می توان نتایج دلخواه را بدون تهدید یا پاداش ملموس كسب كرد، اين شيوه رسيدن غير مستقيم به نتايج مطلوب، «چهره دوم قدرت» ناميده مي شود. بر اين پايه، يك كشور مي تواند به مقاصد مورد نظر خود در سياست جهاني نائل آيد، چون كشورهاي ديگر، ارزش هاي آن را مي پذيرند، از آن تبعيت مي كنند، تحت تاثير پيشرفت و آزادانديشي آن قرار مي گيرند و در نتيجه خواهان پيروي از آن مي شوند. در اين مفهوم آنچه مهم تلقي مي شود، تنظيم دستورالعملي است كه ديگران را جذب كند. بنابراين، قدرت نرم عبارتست از توانايي كسب آنچه مي خواهيد، از طريق جذب كردن نه از طريق اجبار و يا پاداش.

اسلاید 14: 15مفهوم قدرت نرمقدرت نرم بر توانايي شكل دادن به ترجيجات ديگران استوار است. توان شكل دهي به ترجيحات و اولويت ها با مقوله هاي نامحسوس و ناملموس مانند جاذبه هاي شخصيتي، فرهنگي، ارزش ها و نهادهاي سياسي و سياست هاي جذابي مرتبط است كه مشروع و اخلاقي تلقي مي شوند. اگر يك كشور ارزش هايي ارائه كند كه ديگران خواهان پيروي از آن باشند، براي رهبري به هزينه كمتري نياز خواهد داشت. قدرت نرم متفاوت از نفوذ است. نفوذ مي تواند بر قدرت سخت (تهديد يا پاداش) مبتني باشد و قدرت نرم بيش از آنكه ترغيب يا توانايي به حركت در آوردن مردم از طريق بحث و استدلال باشد، توانايي جذب كردن است كه اغلب به رضايت منجر مي شود. بنابراين بر اساس معيارهاي رفتاري، قدرت نرم، قدرت جذب كردن است و منابع آن نيز مقوله هايي هستند كه اين جاذبه ها را ايجاد مي كنند.

اسلاید 15: 16مفهوم قدرت نرمقدرت سخت و نرم به يكديگر مرتبط اند. چون هر دو به عنوان جنبه هايي از توانايي دستيابي به اهداف از طريق تحت تاثير قرار دادن رفتار ديگران محسوب مي شوند. قدرت فرماندهي – به معناي توانايي تغيير آنچه ديگران انجام مي دهند – بر اجبار يا پاداش مبتني است. «قدرت اقناع سازي» عبارتست از توانايي شكل دادن به آنچه ديگران مي خواهند و مي تواند بر جذابیت فرهنگ و ارزش ها يا توانايي تنظيم گزينه هاي سياسي استوار باشد. انواع رفتار ها، طيفي از فرماندهي تا اقناع سازي را در بر مي گيرد، از اجبار گرفته تا پاداش هاي اقتصادي و برنامه ريزي و جذب كردن. منابع قدرت نرم با طيفي از رفتارهاي متقاعد كننده مرتبط است، در حاليكه منابع قدرت سخت معمولاً با رفتار مبتني بر فرماندهي همراه است. به طور كلي، ارتباط بين انواع رفتارها و منابع به حدي تنگاتنگ است كه به ما امكان مي دهد اشاره مختصر و مفيدي به منابع قدرت سخت و نرم و رفتارهاي مبتني بر آن داشته باشيم.

اسلاید 16: 17مفهوم قدرت نرم

اسلاید 17: 18مفهوم قدرت نرمدر همين زمينه، جوزف ناي با اشاره به پيچيدگي هاي تحول قدرت در سياست جهاني، دو شيوه اعمال قدرت مستقيم و غير مستقيم يا به عبارتي روش آمرانه و متقاعد كننده را از يكديگر منفك مي كند. ناي ضمن اذعان به عوامل مهم قدرت آفريني كشورها در ابعاد عادي و ملموس مانند قدرت نظامي و ظرفيت اقتصادي به مباني نامحسوس و غير اجباري قدرت مانند وابستگي متقابل فراملي و جريان آزاد اطلاعات اشاره مي كند. بنابراين، در عصر اطلاعات، قدرت نرم بيش از قدرت سخت – به معناي توانايي نظامي و اقتصادي – متقاعد كننده و جاذبه آفرين است. در چنين شرايطي بهره گيري از جريان هاي اطلاعاتي به منظور انتقال ارزش ها و فرهنگ و در نتيجه تامين منافع ملي دولت، ضروري به نظر مي رسد.

اسلاید 18: 19مفهوم قدرت نرمقدرت نرم در عصر اطلاعات از ويژگي مهم ديگري نيز برخوردار است، به اين معنا كه يك محصول اجتماعي و اقتصادي است و صرفاً نتيجه عملكرد رسمي دولت نيست. به عبارت ديگر، بسياري از عوامل جاذبه آفرين تحت كنترل دولت نيستند. موسسه ها و فعالان فرهنگ مي توانند اثرات مثبت يا منفي در فعاليت هاي دولت جهت نيل به اهداف خود بر جاي بگذارند. بر اين اساس مي توان گفت جامعه مدني شالوده قدرت نرم را تشكيل مي دهد.

اسلاید 19: 20كاربرد قدرت نرمناي نقش ديپلماسي عمومي را در پيشبرد اهداف دولت ها از طريق تبليغ و ارائه تصاوير مثبت از يك كشور بررسي مي كند. ديپلماسي عمومي، افكار عمومي را هدف قرار مي دهد و از لحاظ پيامد ها و نتايج از همان اهميت ارتباطات ديپلماتيك نهان و سنتي بين سران كشورها برخوردار است. اطلاعات نقش مهمي در اين رابطه ايفا مي كند و مي توان گفت اطلاعات، قدرت است. اگر قدرت نرم شامل شکل دادن به تصورات ديگر كشورها نيز شود، در اين صورت اطلاعات يك منبع مهم قدرت نرم محسوب مي شود. به رغم اينكه انتقال اطلاعات و ارائه تصوير مثبت، بخشي از ديپلماسي عمومي است، ديپلماسي عمومي در برگيرنده روابطي پايدار است كه موجب ايجاد محيطي توانمند كننده براي سياست هاي دولت مي شود.

اسلاید 20: 21كاربرد قدرت نرمديپلماسي عمومي داراي سه بعد مختلف است. بعد اول عبارتست از ارتباطات روزانه كه چارچوب و زمينه تصميمات سياست داخلي و خارجي را تبيين مي كند. دولتها بايد بر درك تاثير اقدامات خويش و تبيين آثار اين اقدامات در تصوير بين المللي كشور خود تاكيد كنند. دومين بعد ديپلماسي عمومي، ارتباطات استراتژيك است كه در آن مجموعه اي از موضوعات معمولي گسترش مي يابد كه به مبارزات سياسي يا تبليغاتي شباهت بسياري دارد و در اين مبارزات، رويدادها و ارتباطات نمادين به منظور مشخص كردن موضوعات اساسي يا پيشبرد سياست دولت برنامه ريزي مي شوند. سومين بعد ديپلماسي عمومي، گسترش روابط پايدار با افراد كليدي طي ساليان طولاني از طريق اعطاي بورسيه، تبادلات فرهنگي و دانشگاهي، آموزش، برگزاري سمينارها و كنفرانس ها و دسترسي به كانال هاي ارتباطي است. هر يك از سه بعد ديپلماسي عمومي نقش مهمي در ايجاد تصويري جذاب از يك كشور ايفا مي كند. همين امر مي تواند چشم انداز هاي نويد بخشي در زمينه كسب نتايج مطلوب ترسيم كند. اما نظر ناي موفقيت در این زمينه به سياست هاي اتخاذ شده بستگي دارد.

اسلاید 21: 22كاربرد قدرت نرمسياست و ديپلماسي بايد با يكديگر تطابق و سازگاري داشته باشند، در غير اين صورت، بازاريابي براي پيامهاي ديپلماسي عمومي به رگباري از پيام هاي درهم و نامنظم تبديل خواهد شد. ضمن اينكه بايد توجه كرد ديپلماسي عمومي يك خيابان دو طرفه است كه متضمن گوش فرادادن و در عين حال سخن گفتن است، قدرت نرم بر مبناي برخي ارزشهاي مشترك استوار است و به همين دليلي گفته مي شود مبادلات غالباً موثر تر از سخن پراكني يكطرفه است. بنابراين كارايي قدرت نرم مستلزم درك اين نكته است كه ديگران چگونه پيامهاي ما را مي شنوند و بر همين اساس پيام ها را دقياً تنظيم كنيم. موضوع اساسي در اين زمينه شناخت مخاطبين مورد نظر است. چون همه اطلاعات از فيلترهاي فرهنگي عبور مي كنند.

اسلاید 22: 23به طور كلي، جوزف ناي سه نو قدرت در عصر جهاني اطلاعات را شناسايي مي كند و ساختار قدرت ها را در قالب جدول ذيل به نمايش مي گذارد.رفتارمنابعسياست هاي دولتقدرت نظامياجباربازدارندگيفرماندهيتحديدزورجنگدیپلماسی اجبارقدرت اقتصاديترغيباجبارپاداش تحريمكمك رشوه تحريمقدرت نرمجذببرنامه ريزيارزش هافرهنگسياست هانهادهاديپلماسي عموميديپلماسي دوجانبهو چند جانبه

اسلاید 23: 241.حوزه قدرت نرم.اجتماعي .فرهنگي وسياسي است.درحالي كه حوزه قدرت سخت امنيتي ونظامي مي باشد.وجوه افتراق قدرت نرم وسخت2.قدرت نرم پيچيده ومحصول پردازش ذهني نخبگان اند.بنابر اين اندازه گيري آن مشكل است درحالي كه قدرت سخت عيني.واقعي ومحسوس بوده ومي توان آن را با ارائه برخي از معيارها اندازه گيري كرد.3.روش اعمال قدرت سخت استفاده از زور و اجبار است درحالي كه در قدرت نرم از روش القا واقناع بهره گيري مي شود.4.هدف در قدرت سخت تخريب وحذف فيزيكي حريف وتصرف واشغال سرزمين است درحالي كه در قدرت نرم هدف تاثيرگذاري برانتخابها،فرايند تصميم گيري والگوهاي رفتاري حريف ودرنهايت سلب هويت هاي فرهنگي است.5.مفهوم امنيت در رويكردهاي نرم شامل امنيت ارزشها وهويت اجتماعي ميشود .درحالي كه اين مفهوم در رويكردهاي سخت به معناي نبود تهديدخارجي تلقي مي گردد.

اسلاید 24: 25وجوه افتراق قدرت نرم وسخت6. قدرت سخت محسوس وهمراه با برانگيختن واكنش است.در حالي كه قدرت نرم به دليل ماهيت غير عيني ومحسوس آن اغلب فاقد عكس العمل است.7.روش اعمال قدرت سخت استفاده از زور و اجبار است درحالي كه در قدرت نرم از روش القا واقناع بهره گيري مي شود.8.مرجع امنيت درحوزه قدرت سخت بطور عمده دولتها هستند .درحالي كه مرجع امنيت در قدرت نرم محيط فرو ملي وفرا ملي (هويت هاي فرو ملي وجهاني)است

اسلاید 25: ویژگی های قدرت نرم1- سنتی بودنقدرت نرم کشور به عنوان عمیق ترین منبع قدرت فرهنگی از طریق یک تکامل طولانی تاریخی واقعیت می یابد. سبک تفکر، ایدئولوژی، سنت های فرهنگی، آداب قوی، نظام اجتماعی، رژیم اقتصادی، نحوه زندگی و سایر مسائل یک جامعه نتایج انباشت شکل های مختلف تولید اجتماعی هستند. در چنین فرایندی هر یک از عناصر قدرت نرم همواره تحت تاثیر سنت های فرهنگی قرار داشته و توسعه هر فرهنگ خط سیر متمایز خود را می یابد.

اسلاید 26: ویژگی های قدرت نرم2- قابلیت روز هنگام شدنقدرت نرم امری غیر ملموس است، اما وهم نیست. شکل، توسعه و تغییر در قوت آن با پیشینه دوره های زمانی و با جامعه داخلی و بین المللی ارتباط دارد. در جوامع مدرن، قدرت نرم روابط نزدیکی با پیشرفت علمی و تکنولوژیک، جامعه اطلاعاتی و اقتصادی دانش محور دارد. قدرت نرم با ابداع پایان ناپذیر ابزارهای متنوع جدید در جامعه بین المللی تقویت می شود. افزایش تکنولوژی اطلاعات رسانه های گروهی را به ابزارهای پویا و با نفوذ مبدل می سازد. همان طور که رسانه های جمعی پیشرفته به جامعه بین المللی راه می یابند، تأتیر آن ها بر روابط بین الملل به طرز چشمگیری افزایش یافته و به یک ابزر مهم قدرت تبدیل می شود.

اسلاید 27: ویژگی های قدرت نرم3- فراگیر بودنقدرت نرم خود یک ظرفیت وسیع برای گسترش و رقابت دارد. همراه با جریان فزاینده انقلاب اطلاعات و توسعه فرهنگ اینترنتی، قدرت نرم به ورای محدودیت های مرزهای جغرافیایی، قومیت ملی و زمان و فضا راه پیدا می کند. این پدیده، پیشرفت جامعه را تقویت می کند و به طرز شگفت آوری بر سبک زندگی و استانداردهای رفتاری انسان ها تأتیر می گذارد. در جامعه بین المللی و در دوره ای که تنوعی از قدرت های نرم با دیگر صورتهای قدرت کنش متقابل دارد، رقابت به امری اجتناب ناپذیر تبدیل می شود، از این رو این فرایند به منازعه و مناقشه می انجامد. البته قدرت های نرم یکدیگر را جذب و تقویت کرده و معمولآ پس از کنش متقابل، تعدیل، یاد گیری و تقلید از یکدیگر به هویتی جمعی تبدیل می شود.

اسلاید 28: ویژگی های قدرت نرم4-تغییر پذیریقدرت نرم یک پدیده ایستا نیست بلکه فرایندی پویاست، این پدیده یک سیستم متغیر عظیم است که در آن شکل و تحول قدرت به حرکت مؤلفه های متفاوت بستگی دارد. برخلاف عناصری نظیر ملیت، استراتژی های ملی، و اخلاقیات، قدرت اخلاقی، فرهنگی و آموزشی و کیفیات حکومت برای تنظیم و توسعه، دوره زمانی کوتاه تری را طلب می کند و از این رو قابلیت تغییرپذیری بیشری دارند.

اسلاید 29: ویژگی های قدرت نرم5- وابستگیقدرت نرم و سخت در وابستگی متقابل به یکدیگر بسر می برند. هر کشوری باید در ساخت قدرت ملی جامعه خود هر دو آن ها را توسعه دهد. یک کشور می بایست همزمان با افزایش قدرت مادی، قدرت معنوی خود را نیز تقویت کند. اگر توسعه قدرت نرم مورد غفلت قرار گیرد، برای قدرت سخت نیز دشوار خواهد بود که توسعه پایدار خود را حفظ نماید. با این وجود، در حالی که قدرت نرم به رسانه های مهم نیاز دارد، بسیاری از محصولات مادی محتوای فرهنگی غنی دارند، اطلاعات فرهنگی گسترده ای ارائه می دهند و در عمل یک نقش معنوی ایفا می کنند. از این رو قدرت های نرم و سخت با یکدیگر در ارتباطند و در یک فرایند تکمیلی همدیگر را هم تقویت و هم محدود می کنند.

اسلاید 30: سطوح قدرت نرم

اسلاید 31: 32اين سطح از قدرت نرم كه متأثر از فرهنگ استراتژيك كشور است، به سطح رهبران و نخبگان يك كشور باز ميگردد. و بالاترين سطح رويارويي قدرت نرم تلقي مي شود. هدف اصلي در اين سطح افزايش قدرت هنجارسازي خود و تضعيف قدرت هنجارسازي حريف در محيط بين المللي است. به هر ميزاني كه بازيگران بتوانند در اين سطح قدرت ايجاد كنند و يا بر قدرت هنجارسازي ديگران تأثير بگذارند، امكان پيروزي بيشتري خواهند داشت. هدف از اين تهديد در اين سطح تهديد نرم يا اجراي عمليات رواني استراتژيك، تأثيرگذاري بر برآورد ها و شناخت نخبگان و رهبران حريف (تأثيربرشناخت )وهمچنين ارعاب وتأثير برعزم واراده(تأثيربرروحيه وقدرت ايستادگي)آنان مي باشد.سطوح قدرت نرمسطح راهبردی قدرت نرم

اسلاید 32: 33اين سطح از قدرت نرم بر عنصر مردمي قدرت ملي كشور تأكيد دارد. قدرت نرم در اين سطح، از فرهنگ ملي متأثر است. اين سطح از اهداف و سطح استراتژيك پشتيباني مي كند و به تصميمات نخبگان و رهبران مشروعيت بخشيده و بر عزم و اراده آنها تأثير مي گذارد. هدف سطح مياني قدرت نرم، سلب اراده و انگيزه از مردم و بي تفاوت نمودن جمعيت هاي همراه و تبديل آنها به جمعيت هاي معارض، مخالف و بي تفاوت و شكل دادن به نافرماني هاي مدني با ايجاد شكاف بين دو سطح راهبردي و مياني است. تهديد نرم، در اين سطح ميتواند بر ميزان حمايت مردم از سياستهاي نظام و نخبگان مؤثر باشد همچنين حمايت عاطفي – رواني نيروهاي مسلح تحت تأثير اين سطح است، در صورتي كه كشوري از قدرت نرم لازم در اين سطح برخوردار باشد، به طور طبيعي آن كشور فاقد بحران هاي پنج گانه سياسي،( مشروعيت، نفوذ، مشاركت، توزيع و هويت ) خواهد بود و بازدارندگي مردمي در برابر قدرت نرم شكل خواهد گرفت؛ در مقابل، وجود بحران هاي پنج گانه فوق در حوزه فرهنگ ملي مي تواند يك كشور را آسيب پذير كند.سطوح قدرت نرمسطح ميانی قدرت نرم

اسلاید 33: 34پايين ترين سطح رويارويي قدرت نرم در سطح نيروهاي مسلح كشور شكل مي گيرد. اين سطح از قدرت نرم از فرهنگ دفاعي كشور متأثر است. در اين سطح از قدرت نرم، تقابل اراده و روحيه جنگي رزمندگان دو يا چند كشور در ميدان نبرد شكل مي گيرد .هدف اصلي از قدرت نرم در اين سطح، سلب اراده و روحيه مقاومت در جبهه حريف است.- هدف ازاين سه سطح از قدرت نرم بايد توامان و همراه هم مورد توجه قرار گيرد و سعي شود در هر سه سطح قدرت دهي وقدرت نرم جامعه افزايش پيدا كنند تا بتواند در مقابل تهديدات نرم موثر واقع شود.سطوح قدرت نرمسطح تاکتيکی قدرت نرم

اسلاید 34:

اسلاید 35: فرهنگ مجموعه ای از ارزش ها و رویه هایی است که به جامعه معنا می بخشد. زمانی که فرهنگ یک کشور ارزش های جهانشمول را در بر می گیرد و سیاست های آن، ارزش ها و منافعی را ارتقا می بخشد که دیگران نیز در آ ن سهیم اند، در این صورت به دلیل جاذبه آفرینی، احتمال دستیابی به نتایج مطلوب برای آ ن کشور فراهم می گردد. ارزش های محدود و فرهنگ های جزئی کم تر قادر به تولید قدرت نرم هستند. جوزف نای به موضوع اثر بخشی فرهنگ اشاره می کند. از دیدگاه وی تأثیرگذاری فرهنگ به مانند منبع قدرت نرم به بستر و زمینه ای که این قدرت در آ ن اعمال می شود بستگی دارد. به عنوان مثال تانک منبع مهم قدرت نظامی در باتلاق یا جنگل محسوب نمی شود. به همین ترتیب ممکن است فیلم های امریکایی در چین یا امریکای لاتین جذاب باشد، اما در عربستان سعودی یا پاکستان تاثیر عکس داشته باشد و قدرت نرم امریکا را کاهش دهد. به طور کلی هر نوع قدرتی به متن و بستر موجود بستگی دارد، بدان معنا که چه کسانی با چه کسانی در چه شرایطی در ارتباطند. اما قدرت نرم بیش از قدرت سخت به اراده تفسیرکنندگان و دریافت کنندگان وابسته است.

اسلاید 36: سیاست های دولت در خارج و داخل کشور یکی از منابع بالقوه قدرت نرم محسوب می شود. سیاست خارجی نیز تاثیر قاطعی بر قدرت نرم دارد. سیاست های دولت اعم از داخلی و خارجی که ریاکارانه، متکبرانه، بی تفاوت نسبت به افکار دیگران یا مبتنی بر رویکرد کوته نظرانه نسبت به منافع ملی باشند، می توانند به تضعیف قدرت نرم منجر گردند. می توان استدلال کرد، ارزش هایی که یک دولت در رفتار داخلی خود، در نهادهای بین المللی (مانند همکاری با دیگران) و سیاست خارجی (مانند پیشبرد صلح) مورد حمایت قرار می دهد، اولویت های دیگران را شدیداً متأثر می سازد. دولت ها می توانند با معرفی خود به عنوان یک دولت نمونه و تأثیرگذاری بر کشورهای دیگر، آ ن ها را جذب یا دفع کنند.

اسلاید 37: در مجموع، از نظر ناي، كشورهايي كه احتمالاً موفق مي شوند در عصر اطلاعات قدرت نرم كسب كنند، عبارتند از:كشورهايي كه فرهنگ و ايده هاي اصلي آنها به هنجارهاي حاكم جهاني نزديك تر است.كشورهايي كه بيشترين دسترسي را به كانال هاي چند جانبه ارتباطات دارند و از اين رو، از نفوذ بيشتري در شكل دهي موضوعات برخوردارند.كشورهايي كه اعتبارشان تحت تاثير عملكرد و كارايي داخلي و بين المللي آنها افزايش مي يابد. تا اندازه اي كه سياست رسمي در داخل و خارج هماهنگ و سازگار با دموكراسي، حقوق بشر، آزادانديشي و احترام به افكار ديگران باشد،.

اسلاید 38: 39دو چهره قدرت نرم

اسلاید 39: 40دو چهره قدرت نرمقدرت نرم مبتني بر اقناع،مثبت و ناشي از استدلال و نهايتا پذيرش آگاهانه مخاطب است. درحالي که قدرت نرم مبتني بر اغواء و فريب،بر جهل و ناآگاهي طرف دوم اتکاء دارد و بجاي مخاطب قراردادن شعور او؛احساس و حتي عقده هاي دروني او را به بازي مي گيرد.

اسلاید 40: 1- داشتن کانال های چندگانه ارتباطی داخلی و خارجی. راه کارهای رسیدن و در اختیار داشتن قدرت نرم:2- نزدیک کردن سنت ها و ایده های فرهنگی اجتماعی و سیاسی به نرم های جهانی. 3- حرکتی آرام ، پراکنده و مداوم در جهت تسخیر افکار عمومی توسط رسانه های همراه و همگام با مردم4- ایجاد گفتمان های خبری رسانه ای در خارج و داخل به زبان های مختلف. 5- پذیرش اینکه دیگر مردم مجبور به استفاده از رسانه های داخل نیستند6- اعتماد به مردم حتی در صورت بیان انتقادهای تند. 7- توجه به وجود تنوع آراء در داخل و انعکاس آن به خارج (دیگر اینکه همه جامعه یکسان فکر کنند پایان رسیده) وجود تنوع فکری و تکثر آراء حتی در مخالفت با حکومت نقطه قوت محسوب می شود. 8- ابهام زدایی از صحنه سیاست خارجی. 9- اعلام برنامه ها و اصول کلی اجرایی و تشریح دیدگاهها در مورد مسائل حساس جهانی و منطقه ای و معرفی تیم اجرایی سیاست خارجی مشخص جهت تبیین آنها. 10- دادن زمینه کار به رسانه ها جهت طرح.

اسلاید 41: قلب ها و مغزها چگونه تصرف مي شوند؟تصرف قلب افراد با ارضاء انجام مي شود. سيادت بر ذهن ها هم با اقناع صورت مي گيرد. رضايت افراد از چيزي موجب زمينه سازي تصرف قلب آنان مي شود. هم چنين اگر آن افراد نسبت به مسأله اي قانع شدند، زمينه براي سيادت بر مغز آنان فراهم شده است . روش ارضاء براي تصرف قلب مقوله ي حب و بغض است؛ قلبي كه مملو از بغض نسبت به چيزي يا كسي باشد امكان تصرف ندارد، اما اگر آكنده از حب نسبت به آن چيز يا آن كس بود، توسط آن تصرف شده است . روش اقناع براي سيادت بر مغزها نيز مقوله ي شك و يقين است . در واقع اگر ذهن كسي نسبت به مسأله اي شك داشت، تا اين شك تبديل به يقين نشود، ذهن آن شخص قانع نخواهد شد.در قدرت نرم، دشمنان از طريق برتري رسانه اي خود، با روش مديريت حب و بغض، و هم چنين مديريت شك و يقين در توده هاي انساني، آن ها را تسخير نموده و در مسير اهداف خود به حركت و عمل وا مي دارند. كيفيت اين تسخير در حدي است كه فرد تصرف شده، نسبت به دشمني كه او را تسخير نموده، هيچ كينه و نفرتي ندارد.

اسلاید 42: در گذشته اگر يك كشور مي خواست بريك كشور ديگر تأثير بگذارد، ولو اينكه عمليات رواني هم انجام دهد در نهايت مجبور به جنگ نظامي مي شد اما در زمان ما با گسترده شدن رسانه ها ابزار و پيچيدگي رسانه ها قدرت نرم به پديده اي اطلاق مي شود كه يك كشور بدون اينكه به جنگ نظامي با كشور ديگر ورود پيدا كند مي تواند آن را دچار فرو پاشي كند و بر آن كشور تأثير بگذارد و ذهن مردم آن كشور را تحت تأثير قرار دهد و با استفاده از ابزاري همچون هنر، سينما، تلويزيون ،ماهواره، مطبوعات ، اينترنت ، كتاب ، قصه و رمان و پيچيدگي هاي تبادل اطلاعات ، اهداف نظامي و امنيتي خودش را بدون سلاح نظامي و امنيتي بكار ببرد.

اسلاید 43: 44عناصر افزايش دهنده قدرت نرمجاذبه هاي فرهنگي يا هويت ملي : كه مشتمل بر عقايد ، ارزش ها و باورهاي يك جامعه است و آن همان چيزي است كه تعبير به هويت ملي مي شود .در واقع هويت ملي براي يك جامعه به منزله ي روح براي بدن است و همانگونه كه روح در بدن نباشد جسم مي ميرد اگر مملكتي هويت نداشته باشد به تدريج خواهد مرد . هويت دو كاركرد دارد، از لحاظ داخلي عامل همبستگي مردم است و از لحاظ بين المللي نيز عامل شناسايي كشور توسط ساير دولت هاست . هويت ملي يك مسأله ي جمعي است كه بنيادهاي تاريخي ، فرهنگي و اعتقادي يك ملت را در بر مي گيرد .تكوين هويت ملي يك امر پيچيده و طولاني است و از طريق آموزش از نسلي به نسل ديگر منتقل مي شود و حتي مي توانيم بگوييم كه رنگ ها و معماري هم در تشكيل اين هويت اثر گذار است . بنابراين هر گونه چالشي در هويت ملي باعث تضعيف و كاهش جاذبه هاي فرهنگي آن ملت مي شود.

اسلاید 44: 45عناصر افزايش دهنده قدرت نرمدسترسي به ابعاد قدرت نرم : در سطوح ملي و سطوح منطقه اي و بين المللي است . هر كشوري كه به كانالهاي ارتباطي منطقه اي و بين المللي دسترسي و ارتباط بيشتري داشته باشد ، قطعا از قدرت نرم بالاتري برخوردار است ، مثل عضويت در كنوانسيونهاي بين المللي يا عضويت در سازمان هاي بين المللي و ايفاي يك نقش موثر در اين سازمان ها .پذيرش جهاني : به اين معنا كه يك دو لت بتواند در الگوها ، ارزش ها و اولويت هاي ديگر ملت ها تغيير به وجود بياورد .قطعا چنين كشوري داراي قدرت نرم بسيار بالايي است .

اسلاید 45: 46تقويت قدرت نرم نيروهاى مسلح- مشاركت افزايى ساختارهاى نيروهاى مسلح در طر ح هاى عمرانى و جهادسازندگى مانند كارويژ ه هاى قرارگاه سازندگى خاتم الانبياء؛- تأكيد بر آينده پژوهى، مديريت دانش دفاعى و افزايش تعامل ميان مخازن توليد فكر با متوليان نظامى، انتظامى، امنيتى و اطلاعاتى با هدف تقويت جنبش نرم افزارى توليد علم- ايجاد و تقويت فناورى هاى نوين در ساختار نيروهاى مسلح؛- دانش افزايى و توسعه فنى حرفه اى نخبگان نيروهاى مسلح در چارچوب اصل تحقيق و توسعه؛- تحكيم بنيان هاى فرهنگى و دینی و سياسى نيروى انسانى در نسروهای مسلح

17,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید