تعداد اسلایدهای پاورپوینت : 24 اسلاید گام‌های فرآیند مدیریت دعاوی به شرح زیر می‌باشند: مقایسه برنامه اصلی و اولیه پروژه (Plan) با برنامه واقعی پروژه (Actual) ایجاد مسئله (Issue) در صورت وجود مغایرت بین Actual و Plan بررسی Issue‌های ایجاد شده در جلسه حل اختلاف با حضور طرفین در صورت توافق طرفین در مورد Issue، تبدیل آن به تغییر (Change) و اضافه نمودن آن به قرارداد به عنوان الحاقیه (Addendum) در صورت عدم توافق طرفین در مورد Issue، تبدیل آن به دعوی (Claim) و شروع فرآیند مدیریت دعاوی ترجمه Claim به هزینه با توجه به موارد زیر: هزینه مستقیم ایجاد شده توسط Claim هزینه تاخیر زمانی ایجاد شده توسط فعالیت مورد Claim هزینه تاخیر زمانی کلی ایجاد شده در طول پروژه به واسطه موضوع Claim هزینه ایجاد شده توسط فرآیند مدیریت Claim (منابع و زمان) ارسال پرونده Claim همراه با مکتوبات و مستندات کافی به دفتر حقوقی پروژه

مهران علیمردانی

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:
> و * ادعا یا 6۱۵/00 در استانداردهاي ۴۱/۱ به اين صورت تعریف شده است: * تقاضائي از سوي یک طرف قرارداد در ازای وجود دلايلي اصولا صحیح و یا به گمان متقاضي صحبح که معمولا به خاطن اقدامات, دستورات و یا تقییرات اعمالي نامنطبق با مفاد قرارداد پروژه از سوي طرف دیگر قرارداد به وجود آمده و از لحاظ اقتصادي بین طرفین قابل حل و فصل نمي باشد: * به عنوان مثال کارفیما مدعی است که پیمانکار از برنامه اجراني و پیشرفت مورد انتظار پروژه فاصله قابل توجهي دارد و متناسب با شرایط عمومي و خصوصي پیمان, به دلیل تاخبر در بهره برداري آتي پروژه ادعاي خسارت مي تماید. و یا پیمانکار مدعي است وضعیت پیشرفت بیوژه همجنان بن اساس برنامه ريزي مصوب اولیه در جریان مي باشد. در فرآیند مدیریت پروژه تعاملاتي في مابین ادعا و تغییر(612096) وجود دارد در پروژه هاي ساخت, جبران خسارت معمولا از جنس پرداخت هزینه, کلیم مالی, تمدید زمان اجرا و كليم زمانى يا تركيبي از هر دو است. وجه ‎guts jules‏ و ادعا در عدم توافق و اجماع طرفین قرارداد در خصوص درستي يا نادرستي موضوع مي باشد. اگر در خصوص ادعا (که در ‎Issue S lanl‏ محسوب مي‌گردد) طرفین به اجماع بوسند. ادعا تبدیل به تغییر(0۳06۳ 6113096) خواهد شد و در فرآيند مديريت تغييرات مي گردد. در غیر اینصورت موضوع ادعا در فرآیند مدیریت ادعا و در جارجوب ”مذاكره”. ”ميانجي كري”. “حكميت” و نهاينا “دعوي قضائي” حل و فصل خواهد شد. یک مثال از تغییر در پروژه : پیمانکار ساختماني به دلیل تاخیر فراوان پیمانکار نصب مخزن در جریان ‎glésl (during construction)asle‏ خسارت هزينهاي نموده است. كارفرما با بررسي مستندات ارائه شده توسط پیمانکار و تطابق آنها با مفاد قراردادي, علاوه بر لحاظ متمم هاي هزينه اي, تمديد زماني قرارداد پیمانکار را نیز تایید مي تمايد. همچنین در فرآیند مدیریت پروژه تعاملاتي في مابین ادعا و موضوعات (06ا۱55) وجود دارد. در ادبيات 6101 موضوع, به مفهوم هر موردي که في مابین برخي از ذي نفعان, محلي از مناقشه بوده و اجماع وجود نداشته باشد تلقي مي گردد. موضوعات حل و فصل نشده مي تواتند منبعي براي طرح ادقاهاي نس فلهراد كرديد . كليم به عنوآن بكي از ابزارهاي فراردادي براي حل و فصل موضوعات زمان و هزینه مورد نظر مي باشد.

صفحه 5:
* انواع ادعاها *ادعاهای پروژه به روش های گوناگونی دسته بندی می شوند. اما یکی از مهم ترین دسته بندی های آن, تقسیم بندی ادعاهای پروژه از دیدگاه مستندات و تحلیل انجام شده در لایجه ادعا می باشد که در اين حالت به سه دسته ذیل تقسیم بندی می شوند. ۶ ادعاهای فنا شونده : ادعاهائی هستند که احتمال پذیرش آن از طرف مقابل بسیار کم است؛ چرا که مستندات و تحلیل انجام شده در ‎any‏ ‏ادعا, از اعتبار کامل و کافی برخوردار نیست. ۱ ‎٠ ©‏ ادعاهای به حق : ادعاهائی هستند که احتمال پذیرش آن از طرف مقابل بسیار بالاسات؛ چرا که مستندات و تحلیل انجام شده در ‎an‏ ‏ادعاء از اعتبار کامل و کافی برخوردار است ‎٠ ©‏ ادعاهاي مشکوک : ادعاهائی هستند که احتمال پذیرش آن از طرف مقابل مشخص نیست و به نوع مستندات و تحلیل انجام شده در لایجه ادعاء بستگین دارد. ‏و ‎

صفحه 6:
#مدیریت ادعا مشتمل برچهار فرآیند به شرح زیر می باشد : ©1-شناسايى ادعا ©2-كمى كردن ادعا ©3-ممانعت از ادعا ©4-راه حل ياتوافق ادعا

صفحه 7:
> ؟ برخی از اقداماتی که در طول فرایند مدیریت ادعا پیشنهاد می گردد به شرج ذيل است: * 1-بررسى كامل طرح مورد نظر قبل از مناقصه © 2-تخصيص زمان مناسب جهت اجراى يروزه؛ در نظر كرفتن زمان كوتاه و غير منطقى براى اجراى بروزه مشكلات زيادى را براى ذى نفعان يروزه به همراه خواهد داشت * 3-بس از عقد قرارداد و توافق نامه هاى ببمان و تشكيل تيم مديريت يروزه تعهدات, مسئوليتها و اختيارات هريك از اركان بروزه به صورت موضوعى مشخص و تفكيك شود تا به اين صورت محدوده تعريف شده هر یک از ارکان پروژه شفاف و به صورت ساده در دسترس قرار گیرد. * 4-شناسایی و پیگیری نیاز ذینفعان © 5-استفاده از درس های آموختنی © 6-مستند سازى قوى * 7-اصلاح سیستم توزیع ریسک ‎ox‏ طرفهای پیمان ؟ 8-تبدیل فرهنگ از متهم کردن طرفین به فرهنگ مشارکت * 9-استفاده مستمر ومفید از مشاوران حقوقی * 10-مذاکرات و جلسات مفید و مستمر طرفین قرارداد قبل وحین اجرا * در واقع با مديريتى درست مطابق با استاندارد مدیریت پروژه می توان ادعاهای در طول پروژه را به حداقل رساند و

صفحه 8:
* مديريت دعاوی در پروژه‌ها © از جمله مهمترین مباحث و چالش‌هایی که روند اجرای پروژه‌ها را تهدید. می کند وقوغ ادغا در:پیمان است‌تیبا شناسای:منایع:بالقوو:یزوز دعاوی می‌توان دانش صحیحی نسبت به ریسک وقوع آنها پیدا نمود و همین امر موجب افزایش توانایی مدیران پروژه در پیشگیری از بروز دعاوی فی‌شود. در شال‌های اخیز افزایش طره‌های عفزانی باعث تقتذة که بیاست: گارزق‌هایی در خضوص نخوه انعا #قرارداذها و اچرای مناسب پیمان‌ها انجام گیرد. از آنجایی که اعتبار اين پروژه‌ها از محل منابع دولتی تامین می‌شود. شرایط حاکم بر اين پروژه‌ها تابع قوانین و دستورالعمل‌هایی با مرجعیت معاونت نظارت و راهبردی ریاست جمهوری است. انعقاد قرارداد به صورت سرجمع یکی از فزادادهای جدید ات کهتدز پروزه‌های عهراتی هورد اشتفاده فراز می‌گیرد. در این پژوهش پس از بیان انواع ادعاهای رایج در قراردادهاء به بررسی موارد ادعایی قراردادهای سرجمع و آرائه راهکارهایی در جهت پیشگیری و مدیریت بهتر آنها پرداخته می‌شود. و

صفحه 9:
#پروژه‌ها و قراردادهای اجرایی معمولاً در حین اجرا و انجام عملیاتمبه:دلایل متلفی با ادغای یکی از طرفین قرارداد نسبت به دیگری مواجه می‌شوند. که در نهایت ممکن است به تعطیلی پروژه, تاخیر در تکمیل آن و يا انجام پروژه با هزینه‌ای گزاف بیانجامد. از این رو تهیه و تدوین قراردادی با توجه به شرایط زمانی و اقتصادی کشور و در نظر گرفتن حق و حقوق طرفین قرارداد از اهمیت بسزایی برخوردار است. مطالعات و تحقیقات گستترده‌اي بر ژوی جنبه‌های مختلف مديريت دعاوى: شبوه مدیران در ارزیابی و سنجش اثربخشی فرایند ادعا و چگونگی پانتخگوتی به. آن انجام تستنة اشت:,اشاشا بکارگیری کلفه ادعا نوعی واکنش احساسی را به دنبال دارد که در بیشتر مواقع با مفاهیم اتهام و تلافی همراه است. این مفهوم هم چنین با نتایجی از قبيل دزهم شكستن زوايط: تضاد دیدگاه‌ها و نیاز به"جکمیت با تعقیب قضایی همراه است که مجموع این موارد به بروز تاخیر در اتجام کار و پترداعت هریته‌های گرات می‌انجامد. و

صفحه 10:
* ادعاهای متداول در قراردادها 4ادعا دزخوانتت کتین:به هفزاه مدازگ:پیمان است: که :به منطور جیران خسارت مالی, زمانی و یا سایر شرایط که از نظر قراردادی موجب اختلاف :طرف قرارداوبا کارفزها است: طرح ميشود: با توجه يه تعريقت فوق, هر عاملی که سیب بروز اختلال در تعهدات مندرج در قرارداد شود احتمالا توسط پنمانکار مورد ادعا قرار خواهد گرفت: پیمانکار در زمان انعفاد فرارداد.با کارفزما: بزای:پروزم مورد نظرء.هزینه‌ها و سود مشخصى ر| .در حدت زرمان معينى يلقل یی می دیدن شیجه:هر هلان ناشی از روند اجرای پروژه, دستورالعمل‌های ابلاغی کارفرما و ارزش زمانی پول موجب افزایش هزینه, کاهش سود و یا افزايش مدت زمان پروژه است. این به نوبه خود موجب هزینه‌های اضافی برای پیمانکار می‌شود. به طبع, شرایط طرح ادعاهایی را از سوی پیمانکار فراهم خواهد کرد. #زدعاهای معارفی که:وز قرازداذهای پیمانگازی بطم می ودره طوز عمده در یکی از محورهای محدوده‌ای, زمانی, هزینه‌ای و کیفی خواهد بود. و

صفحه 11:
* ادعاهای مربوط به محدوده و شرایط کار # ادعاهای مربوط به محدوده و شرایط کار, دعاوی‌ای هستند که در آن کارفرما یا پیمانکار پدلیل اختلاف نظر در خصوص محدوده و شرایط واقعی پروژه و آختلاف آن با محدوده مورد توافق در زمان انعقاد قرارداد, ادعای افزایش یا کاهش محدوده و دستور کار پروژه را می‌نمایند. اين افزایش یا کاهش محدوده کار, خواسته یا نا خواسته به افزایش یا کاهش زمان و هزینه پروژه می‌انجامد. * ادعاهای زمانی * ادعاهای زمانی, دعاوی‌ای هستند که طی آن کارفرما یا پیمانکار بسته به شرایطی که با آن مواجه شده است, تقاضای تجدید نظر در مدت زمان قرارداد را داشته و به اصطلاح خواستار توسعه زمان قرارداد می‌شود. اين نوع ادعا می‌تواند از سوی هر یک از طرفین قرارداد اعم از کارفرما يا پیمانکار صورت د © ادعاهاى هزينهاى # ادعاهای هزینه‌ای, دعاویای هستند که در آن كارفرما يا بيمانكار به دليل نقص عملکرد طرف مقابل یا به شکل فهری و به دلیل تغییر شرایط محیط متضرر شده و تقاضاى جبران خسارت مىكند. و

صفحه 12:
> ؟ ادعاهای کیفی * ادعاهای کیفی دعاوی‌ای هستند که در آن یکی از طرفین نسبت به کیفیت عملکرد طرف مقابل معترض می‌شود. به عنوان مثال, کارفرما مدعی می‌شود که پیمانکار, کار را با کیفیت مندرج در قرارداد به انجام نرسانده است یا پیمانکار مدعی می‌شود که امکانات و تجهیزاتی که از سوی کارفرما در اختیار پیمانکار قرار گرفته , کیفیت و کارایی مورد توافق در قرارداد را ندارد. * در پروژه‌های عمرانی دولتی با توجه به تنظیم شیوه نامه‌های قراردادها و دستور العمل‌ها از ناحیه كارفرماء برخی از حقوق مجری یا پیمانکار نادیده گرفته می‌شود که همین موضوع باعث ایجاد بخش عمده‌ای از ادعاهای پیمانکاران اين پروژه‌ها است. ادعاهایی که در جریان انجام یک پروژه می‌شود بسته به جایگاه مدعی متفاوت خواهد بود. بررسی دعاوی پیش آمده نشان می‌دهد که پیمانکاران به دنبال طرح دعاوی مالی بوده و کارفرماها بیشتر مطرح کننده دعاوی کیفی و زمانی هستند از اين رو نگارش شیوه نامه قرارداد و دستوالعمل اجرایی به همراهی ولا و نمایندگان پیمانکاران و تدوین روشی مناسب‌تر به منظور جبران خسارات احتمالی موجب کاهش این ادعاها شده و از تضعیع حقوق طرفین قرارداد پیش گیری خواهد نمود. نگارش صحیح متن قرارداد که تنها مرجع قانونی مورد استناد است و برگزاری جلسات مشترک به منظور بازخوانی و رفع ابهامات طرفین و تهیه مستندات لازم از اين جلسات و دستورات تغییرات اجرایی می‌تواند نقش بسزایی در کاهش اختلافات داشته باشد. افزودن پيشنهاد مدت زمان انجام پروژه به اسناد مناقصه و بررسی علمی و منطقی مدت زمان‌های پيشنهاد شده به همراه مبلغ مورد مناقصه راهکاری مناسب درجهت کاهش ادعاهای زمانی خواهد بود و همچنین تقبل ریسک تغییرات قیمت از سوی کارفرما به عنوان رکن اساسی در قرارداد. می‌تواند شرایط آیمنی را برای پيشنهادات پیمانکاران فراهم کند و تا حدودی در کاهش قیمت پیشنهادی موثر خواهد بود. تغییر نگرش تقابل به همکاری بین ارکان مدیریتی یک پروژه و ایجاد رویه‌ای مشارکنی در پذیرش تعهدات اجرایی یک طرح از ابتدا تا به انتهاء می‌تواند از ایجاد تتش‌ها و بهبود روند اجرایی ‎Tob‏ ‏موثر واقع شود. و

صفحه 13:
> * عوامل بروز اختلافات و دعاوی * به طور کلی می‌توان مهم‌ترین عوامل بروز اختلافات و دعاوی در قراردادهای عمرانی را به ترتیب زیر تقسیم کرد. * انتخاب نوع قرارداد * مطالعات اولیه ناقص * اشتباهات و نواقص طراحی * عدم درک صحیح از مفاد قرارداد ات تأخيرات © زمينه اعمال هركونه فعاليت مرتبط با مديريت دعاوى در جارجوب قرارداد فىمابين است. * مديريت دعاوى شامل اقدامات زير است. © شناسایی فعال و به موقع موارد دعاوی * اعمال بهینه دعاوی * جلوگیری و مقابله با اعمال دعاوی * وظایف مدیریت دعاوی در مراحل مختلف اجرای طرح را می‌توان به ۳ بخش اصلی تقسیم کرد. ؟ پیشگیری © شناسایی ؟ پیگیری رز _؟

صفحه 14:
پیشگیری از بروز دعاوی پیشگیری از ادعا شامل اقداماتی است که از اولین تماس با کارفرما تا زمان عقد قرارداد با آن انجام می‌پدیرد. #طراحی مفاد پیمان #مدیریت فعال عوامل محیطی #تجزیه و تحلیل سیستماتیک ریسک #سازماندهی صحیح و شفاف پروژه #تدوین برنامه‌های واقع‌گرایانه زمانبندی و اجرای پروژه و

صفحه 15:
* گام‌های فرآیند مدیریت دعاوی به شرح زیر می‌باشند: * مقایسه برنامه اصلی و اولیه پروژه (۳۱۵0) با برنامه واقعی پروژه ‎(Actual)‏ & ایجاد مسئله (۱55۱16) در صورت وجود مغایرت بین ‎Plan 5 Actual‏ #بررسی 6نا55اهای ایجاد شده در جلسه حل اختلاف با حضور طرفین * در صورت توافق طرفین در مورد 6دا55ا, تبدیل آن به تغییر (03096) و اضافه نمودن آن به قرارداد به عنوان الحاقیه (۸00600۴0) * در صورت عدم توافق طرفین در مورد 5516ا, تبدیل آن به دعوی (0131۳0) و شروع فرایند مدیریت دعاوی # ترجمه 1210 به هزینه با توجه به موارد زیر: * هزینه مستقیم ایجاد شده توسط ‎Claim‏ ‏* هزیته تاخیر زمانی ایجاد شده توسط فعالیت مورد 61۵1۴0 * هزینه تاخیر زمانی کلی ايجاد شده در طول پروژه به واسطه موضوع 61210 # هزینه ایجاد شده توسط فرآیند مدیریت 0۱31۳0 (منایع و زمان) ® ارسال پرونده 61217 همراه با مکتوبات و مستندات کافی به دفتر حقوقی پروژه و

صفحه 16:
#پاد دعوی © هميشه اين امكان وجود دارد كه خود ما مورد اقا واقع شویم: بنابراین یگ مدیر پروژه هوشمند می بایست همواره آمار تمامی ۱[00های پروژه راثا انتهای مرعلة شش فرآیند داشته باشد اما از طرح آن‌ها تا زمانیکه بتواند از آن‌ها به عنوان 6۳۵55 0 استفاده نماید خودداری کند. 011۳0 0۲۳055 یک روش مرسوم و متداول در مدیریت پروژه برای مقابله با ۱21۳0)های مطرح شده مي‌باشد. در نهایت کلیه ‎wo Claim‏ بایست در انتهای پروژه و قبل از پرداخت آخرین صورت وضعیت مورد بررسی قرار گيرند. * فرآیند مدیریت دعاوی پروژه در !۳۱۱80 # در ۳۱80 به دلیل تفکر خطی آن و همچنین منحصر کردن موضوع 61310 به مبحت ساخت. فرآیندی برای تولید ۱3[7۳) پيشنهاد نشده است اما چهار گام کلی برای فرآیند مدیریت دعاوی به شرح زیر معرفی شده‌است. ۴ شناسایی 131۳ Claim wl cuss & * پیشگیری از ‎Claim‏ Claim ‏تحلیل‎ * © ضعف !۳۲۱8۵ عدم استفاده از برنامه پروژه تا مرحله سه و صرفاً اکتفا به قرارداد به عنوان منبع دعوی می‌باشد. در صورتی‌که یک برنامه درست پروژه در برگیرنده کلیه بندهای قرارداد نیز می‌باشد و استفاده از آن برای طرح دعوی عملی تر می‌باشد. و و

صفحه 17:
#فرآیند مدیریت دعاوی پروژه در ۳۲۱۳۵۷۵۲۵ #در برخی از ویرایش‌های نرم‌افزار پریماورا ( ۳۲۵ ابزاری به ‎Claim Digger el‏ معرفى شده‌است. این ابزار به مدیران پروژه این امکان را می‌دهد که بتوانند در کمترین زمان و با بالاترین دقت ‎als‏ 0121۳۱های بالقوه و ایجاد شده در پروژه را شناسایی نمایند. وجود 996۲ 011۳0 در نرم‌افزار 5 باعث برتری نسبی این نرم‌افزار نسبت به ویرایش‌های دیگر پریماورا و نرم‌افزار 5۳۴ گردیده است. و

صفحه 18:
© دعوى ياب * ترم‌افزار دعوی یاب یا 9996۲ 6۱31 ابزاریست که بوسیله آن می‌توان یک پروژه در حال اتجام را با برنامه اولیه آن ویا با وضعیت پیشرفت آن در هر یک از دوره‌های گزارش‌گیری مقايسه و تغييرات را يايش (11001]06) نمود. اين مقايسه بر حسب نوع نیاز می‌تواند هم در سطح پروژه و به صورت کلان و هم در سطح ریزترین بخش هر پروژه که همان فعالیت‌ها می‌باشتد صورت گیرد. این برنامم گزینه‌های بسیار متنوعی را به منظور شناسایی تغییرات ایجاد شده در پروژه و فعالیت‌ها در اختیار مدیران پروژه‌ها به منظور اتخاذ تدابیر صحیح قرار می‌دهد. * که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره تمود : © شناسایی تغیبرات زمانی پروژه و فعالیت‌ها . ® شناسایی تغییرات در توالی انجام فعالیت‌ها . * شتاسایی تغییرات ایجاد شده در ساختار شکست کار پروژه (۷/85). © شناسایی تغییرات بودجه بندی پروژه. © شناسایی فعالیت‌های حذف یا اضافه شده به پروژه در طول کار. * شناسایی تغییرات مخارج و هزینه‌های منابع پروژه و فعالیتها. * شناسایی تغیبرات میزان مصرف منابع در طول پروژه. * شتاسایی تغییرات تحوه انجام فعالیت‌ها توسط منایع تخصیص داده شده در طول پروژه. © شناسایی تغییرات مربوط به تاریخهای برنامه‌ریزی شده انجام پروژه و فعالیتها. * مقایسه درصدهای پیشرفت زمانی, فیزیکی و هزینه‌ای پروژه و فعالیتها. * خروجی این نرم‌افزار نیز به گونه‌ای طراحی گردیده است تا امکان ویرایش و طبقه‌بندی گزارش‌ها متنوع و سفارشی توسط کاربر را فراهم آورد. و

صفحه 19:
> * پروژه عمرانی طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای, به دلیل آنکه تأمین مالی آنها از متایع دولت صورت می‌گیرد و کارفرما نیز به عتوان رکتی با اختیارات مشخص تعریف شده است, از شرایط خاص برخوردار بوده و با طرح غیر آن یا طرح‌های خصوصی بسیار تفاوت می‌کند. شرایط آن در موقعیت‌های مختلف به صورت قوانین و بخش نامه‌هایی با مرجعیت سازمان مدیریت و برتامه ریزی کشور قضاوت شده است. وجود ارکان مختلف و پروژه‌های بزرگ چهارعاملی با مدیریت‌ها و روش‌های مختلف برای انجام وظایف محوله در اجرا تا به اتمام پروژه‌های مذکور ایجاب می‌کند تا کارفرما وظایف, تعهدات, شرایط و قوانین حاکم بر قرارداد را به دقت آگاه شود و در چهارچوب آنها اقدام نماید. ® عموماً به دلیل آتکه ارکان پروژه نسبت به شرایط, تعهدات و قوانین حاکم بر قرارداد به صورت کامل آگاه نبوده یا مطابق آن‌ها اقدام نمی‌کنند. مشکلاتی در حین اجرا و عموماً در پایان پروژه‌ها اتفاق می‌افتد که توافق در راه حل قطعی آنها پیچیده و گاهاً غیر ممکن شده و عموماً پیمانکار پروژه بخشی از بهای کارکرد خود را دریافت نمی‌کند یا آنکه کارفرما بهای بیشتری از کارکرد حاصل شده در مقدار یا کییت را پرداخت می‌کند و بعضاً تیز کار پروژه به صورت کامل به انجام نمی‌رسد. * مدیریت ادعاها را همانند دیگر حوزه‌های مدیریت پروژه به صورت مستقل و جدای از حوزه‌های دیگر تمی‌توان بررسی کرد. بلکه اين حوزه در ارتباط با دیگر حوزه‌ها از جمله مدیریت زمان, تدارکات. ريسك است. مدیریت ادعاها مشتمل بر چهار فرآیند به شرح زير است. Claim Identification Claim Quantification ۶ Claim Prevention © Claim Resolutionn * و

صفحه 20:
> fo | ‏؟ با بررسی و تحلیل دقیق‌تر موضوع و در راستای پاسخ نیازهای تمامی ارکان پروژه‎ ‏می‌توان فرآیندهای مورد نیاز مذکور را به صورت زیر اصلاح کرد؛ اجرایی شدن آنها‎ ‏در هر يك از ارکان پروژه به شکل گیری و اقدام در چهارچوب وظایف., تعهدات,‎ ‏مسئولیت‌ها و اختیارات خود بسیار کمك نموده و نهایت در هدایت و اتمام موفقیت‎ ‏آمیز پروژه بسیار موثر واقع خواهد شد.‎ 9 (Claim Generating) Leal ‏مرحله برنامه ریزی ادعا به دو بخش دريافت يا ايجاد‎ * ‏پیشگیری از ادعا (۳۲6۷6۳۲۱0۳ 0131۳0) تقسیم می‌شود که با توجه به موقعیت هر‎ ‏از ارکان پروژه در هر موضوعی به صورت تحکیم انجام به موقع و با کیفیت‎ ‏تعهدات خود و دیگر ارکان تعریف می‌شود. نتایج حائز اهمیت از اجرای مراحل فوق‎ ‏الذکر آن است که در مواقعی که احتمال وقوع شرایط از پیش تعیین شده تعهد شده‎ ‏توسط هر يك از ارکان پروژه ضعيف يا غير محتمل می‌شود, رکن مربوطه به صورت‎ ‏شفاف و بر پایه واقعیت‌ها موضوع را طرح و برنامه ریزی پروژه بر اساس شرایط‎ ‏جدید انجام و جبران یا به روزآوری می‌شو. در حالی که مواضع عدم تواقق و چالش‎ ‏که با عوامل غیر واقعی نیز پیچیده‌تر می‌شود. برنامه ریزی ادامه اجرای پروژه را با‎ ‏عدم قطعیت‌های بسیار و به دور از واقعیت و گاهی در جهت تأمین منافع يك یا تعداد‎ ‏قلیل ی ازارکان پروژه فارغ از توجه موثر به منفعت پروژه مواجه می‌سازد. شایان‎ ‏ذکر است که ادعا را از تغییر در شرایط اجرای پروژه جدا دانست به دلیل آنکه تغییر‎ ‏در شرایط اجرا با توافق همراه است. در حالی که در ادع توافق وجود ندارد. البته‎ ‏اگر برای شرایط تغییر در پروژه رویه توافق شده‌ای وجود نداشته باشد یا بر اساس‎ ‏رویه توافق شده اقدام نشود, علی رغم توافق در انجام تغییر در شرایط اجراء‎ ‏يا میزان پرداخت یا کسر بهای مربوطه می‌تواند موردی برای ادعا باشد.‎ و

صفحه 21:
3 * الگوریتم پيشنهادی * قبل از ارايه الكوريتم مديريت ادعاها لازم است توجه نمود که به روز رسانی به موقع برنامه ریزی مديريت ادعاها و همجنين متناسب بودن أن با تغييرات و به روز رسانىهاى در ديكر حوزههاى مديريتى بروزه بسيار اهميت داشته و استراتژی‌های مدیریتی هر يك از ارکان پروژه در طرح موضوع مورد ادعا تأثیر گذار است. * تشریح کلی مراحل الگوریتم به صورت موارد زیر است. * يس از عقد قرارداد و توافق نامه‌های پیمان و تشکیل تیم مدیریت پروژه تعهدات, مسئولیت‌ها و اختیارات هر يك از ارکان پروژه به صورت موضوعی مشخص و تفكيك شود تا به این صورت محدوده تعریف شده هر يك از ارکان پروژه شفاف و به صورت ساده در دسترس قرار گیرد. البته لازم به ذکر است حجم زیادی از اين تعهدات, مسئولیت‌ها و اختیارات (تقریباً ۸۰ 96) در هر پروژه‌ای یکسان است: * بر اساس فهرست تفکیکی خروجی مرحله اول و برنامه مدیریت پروژه احتمال‌های عدم تحقق تعهدات بر اساس شناخت ازشرایط و ویژگی‌های پروژه از دیدگاه مدیریت پروژه و شرکت تخمین زده شده و فرصت ادعاهای بالقوه تنظیم شود. ۱ * ارزش ریالی آیتم‌های فرصت ادعا برآورد, به ترتیب خاص مرتب شده و نتایج و تبعات طرح آنها سنجش و مشخص می‌شود. البته فرصت‌ها می‌تواند مثبت یا منفی باشند که در فرصت‌های مثبت سعی در ایجاد زمینه طرح و در فرصت‌های منفی در ایجاد زمینه جلوگیری از طرح آنها برنامه ریزی می‌شود. © مورد ادعا از زمان طرح تا به حل آن در چگونگی و دلایل ایجاد و طرح تا به چگونگی حل آن, روند آموزنده مثبت یا فرصت‌های بهبودی دارد که مستندسازی و نتیجه گیری‌های از آن در آنالیزهای پيشنهاد قیمت مناقصه‌ها, چگونگی عقد قرارداد و تنظیم شرایط خصوصی آن و برنامه ریزی ادعاهای پروژه‌های سازمان بسیار موّثر است. در موارد درخواست تغییرات توسط کارفرما یا با درخواست مشاور مرحله اجرای پروژه و تأیید کارفرما به منظور جلوگیری از ایجاد ادعا و دعاوی باید مطابق مراحل بعد اقدام نمود. و

صفحه 22:
#احسب اسبزاتژی بعاقلن :و مدیویی:یروژه دز طوانیت كيين به صورت كنوت ابلاغی یا در صورت جلسه یا به صورت شفاهی طرح میشود. بعد از طرح درخواست تغییر. مشاور اثرات و تبعات آن را مشخص و پس از نهایی شدن تصمیم به انجام تغيير الزامات فنى از قبیل تغییر در نقشه‌ها, مشخصه‌های فنی و کیفی و..... روش اجرای تغییر در تناسب با.روش اجرایی پروژه مشخص و برآورد ریالی مربوطه توسط پیمانکار انجام گرفته؛ در تعامل با مشاور و کارفرما چگونگی انجام و پرداخت بهای تغیبر صورت مجلس می‌شود. . #البته دركواست تغييزات مويؤاند. ازجانب بيفائكار بير صورت كيرى [خصوصاً در قالب مهندسى ارزش)؛ كه در اين صورت تا نهايى شدن تصميم به انجام تغيير را يتما نكار يتكترى.مىكند و ]ناليز مرتوظه را تفر تنظنع و بةايتوست.ذرخواستث آرستال می‌کند. * حسب استراتژی تعاملی و مدیریتی پروژه بعد از توافق بر چگونگی انجام و پرداخت:نهای تغنیز: کار فربوطه ابجام می‌گیزد.با مفکن اسبت به:ضورت همرمان:با مرحله‌ای از کار انجام شده باشد. ولی اتمام انجام تغییر مورد درخواست قبل از تفاهم زمینه‌های ایجاد ادعا را فراهم می‌آورد که در اين گونه موارد باید چگونگی انجام و احجام و مقادیر کار را به موقع صورت مجلس نموده و تأييد مشاور و ابلاغ کارفرما تزا دز موزتآن دز اشرع وقت پیگیریاقنعیین تکلیفتبمود: ‎٩‏ حسب تواقق صورت گرفته در مورد چگونگی پرداخت بهای انجام تغییرات و صورت مجالس ابلاغی انجام کار, بهای مربوطه در کارکرد پیمانکار لحاظ و موثر می‌شود. ‏* البته لازم به ذکر است که برنامه ریزی مدیریت ادعاها متتاسب با تغییرات شرایط ‏) گذار باید به روزرسانی شود. ‎

صفحه 23:
‎curiog®‏ نامشخص و پیچیده موارد مورد ادعا در ‏پروژه‌های عمرانی مخصوصا از اواسط پروژه به بعد ایجاب می‌کند که همه ارکان پروژه به منظور مدیریت ادعاهای احتمالی در پروژه. مطابق انتظارات خویش سیستم مشخص داشته باشند که الگوریتم ارایه شده در این راستا راهگشا بوده و اجرای آن توسط تمامی ارکان پروژه فضایی به وجود خواهد آورد که آگاهی و التزام به انجام به موقع وظایف, قوانین. شرایط پیمان و تلاش برای جبران تاخیرات و تسریع در اجرای پروژه تقویت و از فضاهای توجیه, استفاده از عدم آگاهی‌ها و به موقع نبودن یا ناکارآمد بودن تصمیم گیری‌ها به دلیل عدم شناسایی فرصت‌ها و عدم برنامه ریزی چگونگی ‏مدیریت آنها ممانعت می‌شود. ‎ ‎ ‎

صفحه 24:

39,000 تومان