سایرسایر

قواعددرس اول عربی دهم

13 صفحه
601 بازدید
17 آبان 1400

برچسب‌ها

صفحه 1:
قواعددرس اول عربی دهم

صفحه 2:
انواع فعل ماضی 2-مضارع 1 ۰ الوا ماضی الف)ماضی منفی ما+فعل ماضن مثال ماترل فرود نيامد ب)ماضی استمراری: کان +فعل مضارع مثال کان یجلسنْ: می نشست کانت تفرَخ:شاد میشد ‎٠‏ ‏.نکته:کان با فعل مضارع صرف میشودمثال:الاطفالْ کانوا یلعبون کودکان بازی می کردند ‎٠‏ .التلمیذتان کانتا ت :ناراحت نشدید * ما 155 بان دانش آموزان مینوشتند ول ای ام که فعل های ای ماصی ومضار اگر اول جمله بيايند به صورت مفرد به کار بو ون ۱ ۰ «ترجمه مسلما به صورت جمع ترجمه میشوند.وکان هم از اين قاعده مستثنی نمیباشد کان الاطفال یلعبون کانت تلمیذتان تکتبان ‘

صفحه 3:
ترجمه ماضی استمراری :می‌+بن ماضی نکته:کان در بعضی صیغه ها الفش حذف میشود * كان يَقرَبُ:نزديك ميشد كانت تقربُ (هی) کانا یقربان (هما) کانتا تقربان (هما * للمونث) کانوا یقربون(هم) ‎ead (Cul) Sym ES (Sa) Grd BS‏ تقربین (انتِ) کنتما تقربان (انتما) کنتم تقربون (انتم) کنتنّ تقربن(انتنّ) ‎(LI) ds] eas‏ کثا نرب (نحن) ج)ماضی نقلی: قد +ماضى قد قتع باز کرده است قد غ د)ماضی بعید: کان +قد+فعل ماضی يا کان+فعل ماضی مثال كان قد بداء شروع کرده بود ‎Ela, OS‏ شروع کرده بود ‎ ‎ ‏4 شسته اید

صفحه 4:
* ‏طفلاًبلعث في الغرفة‎ tol ماضی +مضارع <-ماضی استمراری *

صفحه 5:
فعل‌مضارع -2 الف:مضارع منفی(نفی) ‏ لا +فعل مضارع . مثال لایدجل داخل نمیشودلا تدخلون داخل نمیشوید ‎٠‏ ‏07 ۲ مسا مجروم ‎Shy ols | LOU‏ + روش مجزوم كردن فعل مضارع: آخر فعل مضارع را نكاه ميكنيم اكر ” داشته باشه تبدیل به ساکن میشه واگر + ‎oe‏ اش ده مكتيم به شرطى كه قبل "ن* يك از حروف (ا, ور ی ) باشد وكرنه *ن” حدف فد اصنع فعل النهى من هذه الافعال وترجمها: تضحک ,تشربین , یعملون ,تعرفن , ينتشرٌ . اعملُ .يخرجان ‎٠‏ ‏نهى دونوع است در ترجمه به نوع آن دقت ميكنيم ....ول)نهى مخاطب كه امر منفى ترجمه ميشه ومختص صیغه های مخاطب است نرو ,ننشین, ننویس و وا ‎pee oe) es‏ اول شحص)داید#مصارع رامیت ,نید برود ء تباید تویسم و .ج)مستقیل : سّ یا سوت +فعل مضارع مثال سیخرجان :خارج خواهند شد سینزلو :پیاده خواهند شد

صفحه 6:
د)آن +مضارع -مضارع التزامی آن یعلم که بداند ‎Gel‏ آن أُسافر الی ایران دوست دارم که به ایران سفرکنم *

صفحه 7:
ترجمه جمله شرطی ۲ اک ۲ ان زرد من و ما شروع شود (دقت کنیم من وما مبتواند کلمه پرستشی بات ۱ باید ببینیم جمله سوالی نباشد.)جمله شرطی است وغالبا پس از اين کلمات دو فعل میاید فعل کر دارم التزامی و فعل دوم مضارغ اخباری عرجمه میشهه آل فدلا ما ا وا ای التد كه در هرصورت به همين شكل ترجمه ميشوية ‎Ulla oe‏ تتصدكم اکر تدارا پاری کند شما را پاری منکند من يصبر فى الحياة يظفر على المصائب هرکس در زندگی صبر کند بر سختی ها پیروز می شود * ام زرم العدوان حضد الخسران هرکس دشمنی بکارد ضرر وزبان درو مکند

صفحه 8:
فعل امر :اصنع فعل الامر من هذه الافعال: ترقغ : تسألین: تجلسون: تنضرن ۰ حرفمضارعة (ت) را حذفميکنيم 2- فعلرا مجزوم ميکنيم 3-لگر جرفاول فعل1 ۰ تاکرب ود همزه اولة علميگذاريم 4-جرکنف علب سته به حرکنبعد از ساکن است این فعل امر امر مخاطب نامیده میشود وفقط خاص صیغه های مخاطب است و6 صیغه * دارد نکته مهم :اگر پس از حذف حرف مضارعة حرف بعدی حرکت داشته باشد نیاز به همزه * تقفٌ: قف بایست

صفحه 9:
۳ ای هی اس . ال ‎oss‏ اضافه توصیف ق کلمه بعد ازیا جر ۰ منظور از جر مجرور شدن است (_ ) وبعداز حروف جر قرار گرفتن * ضمایر, اسم های اشاره ,مصادر, کلمات پرسشی [به جز هل و * أ4وموصول ها الذي , الذين , التي , اللاتي) و صفت ها اسم

صفحه 10:
۳ اسم ازنظر جنس:مذكر و مونث 9 التلميذ .المعلم . الأب ,الابن . محمد .الصف, الجدار و. ..... مذکرند چون يا واقعا مذكر هستند ياعلامت مونث ندارند ۰ التلميذة, المعلمة »الأم : البنت: مريم: المدرسة,التفاحة و.. .....-.موتثند چون با واقعا مون هت ۱ ۰۱ ۱۱ ار ات ی و ۶۱ هم نشانه مونت میباشند پس صحراء و خسنی هم موشند نکنه 6 وى و اء درصورتی علامت موئث هستند که به کلمه اضافه شده باشند اگر از حروف اصلی باشند علامت ۶ .مونث نیستند پس ماء فتی مثة مونث نیستند نكته:درعربى همانطور كه با اسم هاى مونث حقيقى رفتار ميكنيم با اسم هاى مونث غير حقيقى هم رفتار ميكنيم ‎٠‏ ‏لعبت طفلة . انفتحت المدرسة. طفلة مسرورة. مدرسة كبيرة هذه الطفلة هذهالمجلة ‎٠‏

صفحه 11:
مفرد ~ مثنى(إن و ين ) 3-جمع-1 انواع جمع: 1- جمع مذكر سالم ‎Os)‏ وين ) 2- جمع مونث سالم 5 انم ما وقتى مرفوع شوديا ان در جالت متصوب ومجرور شدن با (ات) 3-جمع مكسر ‎٠‏ مى آيد .اسم جمع مذكر هم در حالت مرفوع شدن ون و منصوب ومجرور شدن ين ميكيرد .نکته مهم :اسم های مثنی هم مانند جمع ترجمه میشوند ‎ss‏ ‏نکته :جمع مونث در زمان مفرد شدن "خ" به آخرش اضافه میشود.مومنات :مومنة فراشات : فراشة ۰ اوقات و جم مونت یستند جمع مکسرند «اسم های اصوات ابیات اموات : .ميداين . مساكين شياطين و... نيز جمع مكسرند

صفحه 12:
اسم های اشاره اشاره به نزديك:هذا هذه هذان هذينٍي ‎gly olla‏ هولاء . اشاره به دور: ذلک تلک ‎Sigh‏ 5 نکته: اسم اشاره متناسب با اسم میاید ازنظر جنس وتعداد مثال:هذا الکتاب , هذه المحفظة ,هذان تلمیذان "۶ نکته مهم :اسم های جمع غیر انسان(غیر عاقل) در حکم مقرد مونث هستند فعل صفت اسم اشاره ضمیر و... "۰ مونث میخواهند.هذه الکتب . تلک الصفوف هذه الحيوانات تکته :اگر بعد اسم اشاره اسم ال دار بیاید اسم اشاره به صورت مفرد ترجمه میشود و اسم اشاره با اسم بعدش ۰ عبارت هستند نه یک چمله مانند هولاء الاطفال اين کودکان اولنک الرجال آن مردان ولى أكر اسم بدون ال بعد از اسم اشاره بيايد اسم اشاره مثنى وجمع.به صورت جمع ترجمه شده وا ام بعش ‎٩‏ ‏به صورت جمله ترجمه ميشوند. مانند هولاء اطفالٌ . اينان كودكاتند. اولتک رجا. آنان مردانند یا مردان .هستند

صفحه 13:
ترکیب وصفی و اضافی ترکیب وصفی همان موصوف وصفت صفت در 4 ‎juz‏ تابع موصوف است 1- ۰ اعراب(حرکت) 2-جنس (مذکر ومونث) 3-تعداد(مفرد مثنی جمع) 4- داشتن ال و تنوین صفت توصیف کننده موصوف است. التلمذة المجتهدة الام المشفقة الاب ‎ype)‏ | کنات «عیو ‏.استثاء:اسمهای جمع غیرانسان صفت مفرد مونث میخواهند ‏ترکیب اضافی:مضاف ومضاف الیه در ترکیب اضافى مضاف اليه اسم قبل از خود را ‏توصیف نمیکند بلکه فقط به اسم قبل اضافه شده است.کتاب المعلم مدرسة على باب الصف دقترك

39,000 تومان