قیمت تمام شده فعالیتها و خدمات
اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحيمقیمت تمام شده فعالیت ها و خدماتاولین همایش تحول ادارییکم آذر 1389
اسلاید 2: قيمت تمام شده فعاليت ها و خدمات( موضوع ماده 16 ق .م .خ.ك )معاونت نوسازی و تحول اداریامور بهره وری و همکاری های بین المللیآذر ماه 89
اسلاید 3: روند تقویت قانونی نظام قیمت تمام شده فعالیت ها و خدماتجزء 2 بند ب تبصره 4 قانون بودجه سال هاي 82 و 83ماده 144 قانون برنامه چهارم توسعه ماده 16 قانون مديريت خدمات كشوري
اسلاید 4: 4قانون سالانهقانون5 سالهقانون دائمیروند تقویت قانونی نظام قیمت تمام شده فعالیت ها و خدمات
اسلاید 5: اهداف ماده 16 ق.م.خ.کافزایش بهره وریاستقرار نظام کنترل نتیجهاستقرار نظام کنترل مراحل کارجلوگیری از تمرکز تصمیم گیریاعطای اختیارات لازم به مدیران برای اداره واحدهای تحت سرپرستی خود
اسلاید 6: سازوکار اجرایی پیش بینی شده در ماده 16 ق.م.خ.کتعیین قیمت تمام شده /هزینه تمام شده فعالیت ها و خدماتتعیین شاخص های هدفمند و نتیجه گرا و استانداردهای کیفیتعیین سازوکار نظارتی برای کنترل کمیت و کیفیت خدمات ارائه شدهانعقاد تفاهمنامه اعطای اختیارات اداری و مالی لازم به مدیران پاسخگویی مدیران به نهادهای نظارتی نسبت به تحقق اهداف و نتایج پیش بینی شده در تفاهمنامه
اسلاید 7: آيين نامه ماده 16 ق .م .خ.ك موضوع : قيمت تمام شده فعاليت ها و خدماتآيين نامه ماده 16 ق .م .خ.ك
اسلاید 8: ماده 1- اصطلاحات مورد استفاده در اين آيين نامه در معاني مشروح زير به كار ميروند:الف) فعاليت: يك سري عمليات و خدمات مشخص و مرتبط كه براي تحقق اهداف سالانه دستگاه توسط واحد هاي مختلف دستگاه اجرايي، اجرا مي شود.ب) خدمت: خروجي دستگاه اجرايي است که در نتيجه انجام فعاليت هاي واحد هاي دستگاه اجرايي توليد و ارائه شده، كميت پذير و قابل اندازه گيري است. نظير صدور و ثبت اسناد مالي، توليد نهال، تربيت دانشآموز، مداواي بيماران و صدور مجوز براي بهرهبرداري از مراكز فراهنگي و كتابخانهها.آيين نامه ماده 16 ق .م .خ.ك
اسلاید 9: ج) محصول: خروجي دستگاه اجرايي است که در نتيجه انجام فعاليت هاي واحد هاي دستگاه اجرايي توليد و ارائه شده، كميت پذير و قابل اندازه گيري است. نظير احداث و ساخت راه و بزرگراه.د) استاندارد خدمات: شاخص هاي مورد توافق جهت ارزيابي عملكرد واحد مجري در مقاطع مختلف زماني.آيين نامه ماده 16 ق .م .خ.ك
اسلاید 10: ه) واحد عملياتی : واحدهايي از دستگاه اجرايي مي باشند كه عهده دار ارائه خدمات مستقيم به مردم مي باشد نظير مدارس، بيمارستان ها، مراكز آموزش فني و حرفه اي، مراكز فرهنگي و هنري.و) واحد مجري: بخشي از يك دستگاه اجرايي كه فعاليت ها و خدمات آن به روش قيمت تمام شده قابل اداره و ارائه مي باشد.آيين نامه ماده 16 ق .م .خ.ك
اسلاید 11: ز) دستگاه اجرايي: دستگاههاي موضوع ماده (5) قانون مديريت خدمات كشوري كه به استناد ماده (117) قانون مذكور مشمول آن قانون هستند.ح) تفاهم نامه: سند مورد توافق بين مدير واحد مجري با مقام مجاز دستگاه اجرايي است كه شامل شرح فعاليت، كميت و كيفيت، دوره اجرا و قيمت تمام شده خدمات، فعاليت ها و محصولات، انتظارات و ساير شرايط مورد توافق مي باشد.آيين نامه ماده 16 ق .م .خ.ك
اسلاید 12: ط) حساب واحد مجري: حسابي كه توسط خزانه يا خزانه معين استان، حسب مورد با درخواست ذيحساب يا مسؤول امور مالي دستگاه اجرايي ذيربط، تحت سرفصل حسابهاي دولتي براي واحدهاي مجري كه داراي استقلال مديريتي، اداري و مالي است، افتتاح گرديده و انجام عمليات دريافت، پرداخت و عمليات حسابداري مربوط با دستور مدير واحد اجرايي انجام ميگيرد. استفاده از حساب موضوع اين بند با دو امضاء (مدير واحد مجري و فردي كه طبق مفاد ماده (36) قانون محاسبات عمومي كشور تعيين و منصوب ميشود) مجاز خواهد بود.آيين نامه ماده 16 ق .م .خ.ك
اسلاید 13: ماده 2- دستگاههاي اجرايي موظفند ظرف مدت يك ماه و از طريق واحدهاي عملياتي مستقل يا تابعه خود و با الويت فعاليتها ،خدمات و محصولات كميت پذير واحد هاي عهده دار آنها را به عنوان واحد مجري،احصا و براي استقرار نظام قيمت تمام شده انتخاب و به تأييد كارگروه (ملي يا استاني) قيمت تمام شده برسانند.آيين نامه ماده 16 ق .م .خ.ك
اسلاید 14: ماده 3- دستگاه هاي اجرايي موظفند حداكثر ظرف مدت يكسال از تاريخ ابلاغ اين آيين نامه و با استفاده از روش ها و فن آوري هاي مناسب و مربوط اقدامات زير را انجام دهند:الف) انتخاب واحدهاي مجري و ارايه به شورا ،كميسيون يا كميته تحول اداري براي تأييد.ب) تعيين شاخص ها ،استاندارد ها و ساز و كارهاي نظارتي لازم براي كنترل كميت و كيفيت فعاليت ،خدمات و محصولات واحد مجري.آيين نامه ماده 16 ق .م .خ.ك
اسلاید 15: تبصره 1- دستگاههاي اجرايي بايد پيشنهاد (قيمت تمام شده، هزينه تمام شده يا سرانه فعاليتها، خدمات و محصولات واحدهاي مجري را جهت بررسي و تصويب به شورا ،كميسيون يا كميته تحول اداري ارايه نمايند.تبصره2- در مواردي كه امكان محاسبه قيمت تمام شده وجود ندارد ،محاسبه هزينه تمام شده يا سرانه فعاليت ،خدمات و محصولات واحد مجري ملاك عمل خواهد بود.تبصره3- در محاسبه قيمت تمام شده خدمات، محصولات و فعاليتها بايد علاوه بر هزينههاي پرسنلي، هزينههاي مصرفي و هزينههاي تعمير و نگهداري، هزينههاي اموال و سرمايهاي نظير ساختمانها و تجهيزات نيز محاسبه و در تفاهمنامه لحاظ گردد.آيين نامه ماده 16 ق .م .خ.ك
اسلاید 16: ماده 4- اجراي احكام اين آيين نامه توسط دستگاه هاي اجرايي از طريق واحد هاي مجري به موجب تفاهم نامه اي خواهد بود كه حسب مورد ما بين مقام ذي صلاح دستگاه اجرايي و مدير واحد مجري منعقد مي شود.تبصره - به منظور انعقاد تفاهم نامه ما بين واحد مجري و دستگاه اجرايي، معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني و معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور، الگوي تفاهم نامه مذكور را تهيه و ابلاغ خواهند نمود. دستگاه هاي اجرايي ملزم به رعايت الگوي تفاهم نامه مي باشند.آيين نامه ماده 16 ق .م .خ.ك
اسلاید 17: ماده 5- مسئوليت تعيين مصاديق خدمات، فعاليتها و محصولات و راهبري و هدايت اجراي مفاد اين آيين نامه در دستگاه اجرايي، شورا ،كميسيون يا كميته تحول اداري است كه به رياست بالاترين مقام دستگاه تشكيل ميگردد و ميتوانند نسبت به تشكيل كار گروه تخصصي اقدام نمايد و يا با استفاده از خدمات و ساز و كار موضوع ماده 19 قانون مديريت خدمات كشوري، امور مربوط را انجام دهد. آيين نامه ماده 16 ق .م .خ.ك
اسلاید 18: ماده 6- معاونت برنامهريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور و استانداري ها موظفند درچارچوب تفاهم نامه، صد در صد مبلغ قرارداد واحد مجری در قالب سقف تخصيص اعلام شده در موعد مقرر را به واحد مجري پرداخت نمايند.تبصره- تخصيص اعتبار به ميزان صد در صد به واحدهاي مجري، نبايد موجب كاهش تخصيص اعتبار به ديگر واحدهاي دستگاه اجرايي شود.آيين نامه ماده 16 ق .م .خ.ك
اسلاید 19: ماده 7- دستگاه اجرايي موظف است ظرف مدت يك ماه در چارچوب قوانين و مقررات پولي و مالي ، نسبت به افتتاح حساب بانكي به نام واحد مجري با امضاي مدير واحد مذكور و نماينده دستگاه اجرايي اقدام نمايد.تمامي اعتبارات واحد مجري در قالب تفاهم نامه به اين حساب واريز و تمامي پرداخت ها از محل آن انجام مي شود.آيين نامه ماده 16 ق .م .خ.ك
اسلاید 20: ماده 8- اعتبار مربوط به حقوق و مزاياي مستمر نيروي انساني واحد مجري كه پس از انجام محاسبه قيمت تمام شده و تنظيم تفاهم نامه؛ بازنشسته، بازخريد يا منتقل مي شوند، به منظور تأمين خدمت مورد نياز از طريق خريد خدمت، در اختيار واحد مجري باقي مي ماند.تبصره- مديران واحدهاي مجري در انتخاب و بكارگيري نيروي انساني، بايد مفاد تبصره (2) ماده (13) قانون مديريت خدمات كشوري را رعايت نمايند.آيين نامه ماده 16 ق .م .خ.ك
اسلاید 21: تبصره 2 ماه 13 ق.م.خ.كتاييد صلاحيت علمي و اخلاقي كليه افراد موضوع اين قانون كه به موجب اين ماده در بخشهاي آموزشي، بهداشتي و فرهنگي اشتغال خواهند داشت مطابق ضوابط فصل ششم اين قانون، و تاييد استانداردهاي مربوط و كيفيت و قيمت خدمات نيز مطابق قوانين و مقررات مربوط است.
اسلاید 22: ماده 9- واحدهاي مجري موظفند تمامي حقوق و مزاياي كاركنان رسمی، پیمانی، قراردادی و سایر نیروهای خود را در قالب قوانين و مقررات مربوط و احکام معطوف به عملکرد و کارایی انها محاسبه و پرداخت نمايند. در صورتي كه بخشي از كاركنان (حداكثر بيست درصد) را مازاد تشخيص دهند، مي توانند آنها را در اختيار دستگاه ذيربط قرار دهند تا وفق قوانين و مقررات مربوط با آنها رفتار شود.آيين نامه ماده 16 ق .م .خ.ك
اسلاید 23: تبصره1- دستگاه اجرايي بخشي از اعتبار ناشي از قسمت اخير ماده (9) را با توجه به عملكرد واحد مجري پس از ارزيابي به منظور ايجاد انگيزه نيروي انساني به واحد مجري پرداخت مينمايد. تبصره2- مبناي محاسبه در پرداخت حقوق و مزاياي قانوني، دوره اجراي مندرج در تفاهمنامه ميباشد و تعداد نيروي انساني مورد نياز براي ارايه خدمات واحد مجري، بر اساس تعداد پستهاي سازماني داراي تصدي يا بر اساس ضوابط و پستهاي مندرج در درجهبندي واحدهاي مربوط و در هر حال توسط شورا، كميسيون يا كارگروه تحول اداري دستگاه اجرايي با رعايت صرفه و صلاح دستگاه اجرايي تعيين ميشود.آيين نامه ماده 16 ق .م .خ.ك
اسلاید 24: تبصره 3- اختيارات و تعهدات بكارگيري هر گونه نيروي انساني ديگر راسأ بر عهده واحد مجري، بر اساس تبصره ماده (8) اين آييننامه بوده و هيچگونه تعهدي متوجه دستگاه هاي اجرايي ذيربط نخواهد بود. تبصره4- در بكارگيري و جذب نيروي انساني جديد و مورد نياز واحد مجري اولويت با نيروي انساني شاغل در دستگاه ذيربط يا ساير دستگاههاي اجرايي كشور ميباشد.آيين نامه ماده 16 ق .م .خ.ك
اسلاید 25: ماده 10- افزايشهاي قانوني حقوق و مزاياي كاركنان واحد مجري، در دورهي اجراي تفاهم نامه، بعنوان تعهدات دستگاه در تفاهم نامه منظور شده و توسط دستگاه اجرايي تامين ميشود.ماده 11- مدير واحد اجرايي ميتواند در چارچوب تفاهم نامه، صرفه جويي حاصل از تفاضل قيمت تمام شده، هزينه تمام شده يا هزينه سرانه و هزينه هاي قطعي را، در همان دوره مالي براي ايجاد انگيزه و تشويق نيروي انساني شاغل بر اساس مفاد تبصرههاي بندهاي (5) و (6) ماده (68) قانون مديريت خدمات كشوري و دستورالعملهاي ابلاغي هزينه نمايد.آيين نامه ماده 16 ق .م .خ.ك
اسلاید 26: بند هاي 5 و 6 ماده 68 ق.م.خ.كبند 5 : فوق العاده شغل براي مشاغل تخصصيبند 6 : فوق العاده كارايي و عملكردبخشنامه 43512/200 مورخ 22/8/89
اسلاید 27: ماده 12 – هزينه هاي ناشي از انعقاد تفاهم نامه هاي موضوع اين آيين نامه و نيز اعتبار مورد نياز براي اجراي تكاليف باقي مانده دستگاه اجرايي، نبايد از مجموع اعتبارات هزينهاي كه در بودجه مصوب سالانه پيشبيني شده تجاوز كند.ماده 13- دستگاه اجرايي موظف است اقدامات پيشبيني نشده در طول دوره تفاهم نامه كه به واحد مجري تكليف ميشود را تصريح نموده و هزينه انجام آنها را محاسبه و پرداخت نمايد.آيين نامه ماده 16 ق .م .خ.ك
اسلاید 28: ماده 14- بالاترين مقام دستگاه اجرايي يا نماينده وي مسئوليت نظارت براجراي مفاد تفاهمنامه در دستگاه متبوع را بر عهده دارد. در صورت بروز اختلاف ميان واحد مجري و دستگاه اجرايي شورا يا كميسيون يا كارگروه تحول ادراي، به عنوان مرجع تصميمگيري و حل اختلاف بوده و در صورت اثبات تخلف توسط واحد مجري، صلاحيت لغو قرار داد را خواهد داشت.آيين نامه ماده 16 ق .م .خ.ك
اسلاید 29: ماده 15- مسئوليت نظارت بر اجراي اين آييننامه و تحقق اهداف مورد انتظار در سطح ملي برعهده معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني و معاونت برنامهريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور و درسطح استان بر عهده استانداريها ميباشد.تبصره - دستگاههاي اجرايي و استانداري ها موظفند هر شش ماه يكبار گزارش عملكرد خود را به معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني و معاونت برنامهريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور ارائه نمايند. آيين نامه ماده 16 ق .م .خ.ك
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.