کار گروهی و مهارت های رهبری گروه
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
برچسبهای مرتبط
- آرمان های سازمانی
- اجماع
- ارزش نیروی انسانی
- اصول دمينگ
- انواع گروه ها
- بهبود مستمر
- پاورپوينت كار گروهی و مهارت های رهبری گروه
- پاورپوینت
- پاورپوینت آماده
- پاورپوینت رایگان
- پاورپوینت كار گروهی
- تـعارض
- تصمیم گیری
- تصمیم گیری گروهی
- دانلود پاورپوینت
- دانلود پاورپوینت آماده
- دانلود پاورپوینت رایگان
- درگیری عاطفی
- رتبه بندی معیارها
- رقابت پذیری
- رهبری
- رهبری گروه
- روش توافقی كارتی
- روش دلفی
- روش رتبه بندی معیارها
- روش طوفان مغزی
- روش گروه اسمی
- روش های تصمیم گیری گروهی
- طوفان مغزی
- كار تيمی
- كار تیمی
- كار گروهی
- كار گروهی اثر بخش
- كار گروهی و مهارت های رهبری گروه
- كارگروهی
- گروه اسمی
- ماتریس انتخاب زوجی
- مثلث هومانز
- مزایای کار تیمی
- مشارکت
- مفهوم ارزش
- مهارت های رهبری گروه
- ناهمگونی در گروه
- نیروی انسانی
امتیاز
کار گروهی و مهارت های رهبری گروه
اسلاید 2: كارگروهي و مهارتهاي رهبري گروه
اسلاید 3: اهداف حركت همگاني بسوي تيمسازي و كار گروهي با هدف ايجاد بهبود مستمر ايجاد و تقويت دانش و مهارت لازم در كاركنان جهت حل مسائل تغيير روش تصميم گيري در سازمان از روش خود محوري به روش كار گروهي حل مسائل بصورت گروهي و تجربه نمودن آن در قالب كارگاههاي آموزشي ايجاد ارتباط با همكاران ديگر جهت انتقال دستاوردها و تجربيات بدست آمده آشنايي مختصر با ابزارهاي ساده آماري و تكنيكهاي حل مسائل
اسلاید 4: انجام کارها بصورت گروهی وجمعی از نیازهای اصلی محیط های کاری عصر کنونی است. این نیاز با توجه به پیدایش کارهای چند مهارتی و همچنین جایگزین شدن ساختارهای غیر سلسله مراتبی به جای ساختارهای سنتی سازمانی ، روز به روز نیز افزایش می یابد .در این دوره ، مبانی مشارکت بعنوان اساس کار جمعی ، بستر وشرایط کار گروهی و تیمی ، مشخصات مربوطه و نهایتا راهنمائیهای لازم و ضروری برای تشکیل گروه و تیم و همچنین هدایت بهتر انها ارائه شده است . مقدمه
اسلاید 5: آرمانهاي سازمانيرشد سازمانيافزايش سهم بازارافزايش سهم مشتريشهرت جهانيخلاقيت و نوآوريكاهش هزينه ها
اسلاید 6: تغييرات نرخ ارزنارضايتي مشتريانكيفيت نامطلوبتغييرات سريع تكنولوژيافزايش هزينهرقابتپذيريتغييرات سياستهاي دولتبرگشت محصولاقتصاد منطقه اي و جهانيبهره وري ضعيف
اسلاید 7: KAIZENISO 9000TQMSIXSIGMAEFQMMBNQADEMINGBPR
اسلاید 8: عصر ما ، عصر رقابت براي تصاحب سهم بيشتري از بازارهاي جهاني است ، زيرا همه سازمانها درانتظار يك نظام واحد جهاني هستند كه همگان با شرايطي يكسان درآن حضور دارند .ليكن شرط تداوم حضور ، ايجاد توانمندي و قابليت است و سازمان هايي كه در انديشه و عمل قويتر هستند ، موفقتر خواهند بود .TBPS
اسلاید 9: رقابت پذيري Competitiveness رقابت پذيري درسطح ملي (National)رقابت پذيري درسطح ملي يا كشور عبارتست از درجه توان يك ملت (كشور) در توليد محصولات و خدماتي كه امكان عرضه آنها به بازارهاي بين المللي وجود داشته و از آن طريق بتوانند ثروت و درآمد شهروندان خود را افزايش دهند.رقابت پذيري درسطح بنگاه (Enterprise) رقابت پذيري درسطح بنگاه يعني كارايي و توانايي سازمان درتامين و برآورده ساختن نيازها و خواستهاي مشتريان درمقايسه با محصولات و خدمات بنگاه هاي مشابه كه به ميزان ارزشي كه محصولات سازمان براي مشتري خلق مي كنند، وابسته است.
اسلاید 10: مفهوم ارزشارزش همان چيزي است كه هنگام خريد، مشتري بر اساس آن كالاهاي متفاوت را بررسي و ارزيابي كرده و از بين كالاهاي متعدد، يك كالاي خاص را برمي گزيند. ارزش مبناي تصميم گيري مشتري به هنگام خريد است و بصورت نظري از رابطه زير حاصل ميگردد : Quality + Timeliness + Flexibility Value = -------------------------------------- PriceTBPS
اسلاید 11: نيروي انساني به عنوان مهمترين وبا ارزشترين موجودي يك سازمان محسوب مي شود وقت آن رسيده است كه باور كنيم :مجموع دارائيهاي سازمان = مجموع توانائيهاي كاركنانارزش نیروی انسانیكار تيميموفقيت
اسلاید 12: P D A CP : Plan = برنامه ریزی . D : ِDO = اجراء . C : Check = کنترل . A : Action = بازخور .بهبود مستمر و چرخه دمنیگ :
اسلاید 13: تعریف مشارکت مشارکت عبارت است از درگیر ذهنی و عاطفی افراد در موقعیتهای گروهی که آنان را بر می ا نگیزد تا برای دستیابی به اهداف گروهی یاری داده و قبول مسئولیت نمایند و در مقابل تغیرمقاومت نداشته باشند .
اسلاید 14: ذهن درگیر : انجام کار با توجه به دقت به مضمونی و چرایی کار در رابطه با نحوه انجام و نتیجه حاصله از کار .کار درگیر : انجام کار با توجه به دستورات و روشهای معمول ، متداول و موجود کار بدون توجه به دقت به مضمون و چرایی و نتیجه نهایی کار .
اسلاید 15: مثلث هومانز فعالیتها تعامل ها عواطف درگیری عاطفی
اسلاید 16: براي بهبود مستمر ، كار گروهي بايد بخشي از فرهنگ كاركنان باشد چـرخه ايجاد فرهنگدانش يا تكنولوژي جديدي وارد مي شودتغيير روشهاي قديمي بر مبناي دانش جديدتكرار روشهاي جديد منجر به عادت مي شودتكرار عادتها موجب ايجاد رفتار مي شودتكرار يك رفتار موجب ايجاد يك فرهنگ مي شود
اسلاید 17: ارزشهاي كليدي براي ايجاد يك فرهنگ كيفي موفق همه ما درتمام موارد (سازمان،تامين كننده،مشتري) با هم هستيم. وجود هيچ بالادست و زيردستي مجاز نيست. وجود يك ارتباط باز و صادقانه حياتي است . افراد بايد به اطلاعات درخصوص عمليات دسترسي داشته باشند. تمركز بايد بيشتر روي فرايندها معطوف باشد نه افراد . هيچ موفقيت و شكستي وجود ندارد ، فقط بايد تجربه اندوخت .
اسلاید 18: تعريف گروه- گروهي هستند با دانش ، مهارت و قابليتهاي خاص كه بصورت گروهي بر روي مشكلات تعريف شده و تحت مديريت واحد كار مي كنند و ارائه راه حل مي نمايند .
اسلاید 19: 1- فرهنگ سازی و تغییر نگرش مدیران و کارکنان .2- تغیر ساختار سازمانی (از سنتی به مستطح – مشتری گرایی و فرآیندی) .3- توسعه منابع انسانی بصورت استراتژیک .4- آموزش مستمر کارکنان (در جهت اهداف) .5- طراحی مکانیزمهای انگیزشی در کارکنان .6- طراحی سییستم های ارزیابی عملکرد برای کارکنان و سازمان.بستر سازی برای کار گروهی
اسلاید 20: قواعد بنيادين دربهبود عملكرد گروه كاري ايجاد فضاي آزاد براي مشاركت اعضاء بدون داشتن پيش فرض اعتماد و احترام متقابل با بكارگيري نگرش مثبت در اداره امور تيم درهنگام ارايه بازخور، سازنده و درپي كسب تجربه باشيد شناخت يكديگر و توافق روي هدف مشترك ( ايجاد يك زبان و نگاه مشترك) تعريف و تعيين محدوديتها و انتظارات - مسئوليتها و اختيارات توافق روي قوانين اصلي ( چارچوب توافقي تيم) راهبري قوي دركنار تقسيم كارها و مشاركت اعضاء و ترتيب تداركات رعايت اصل 3صاد (صداقت ، صميميت ، صراحت) در تيمهم مشاركت كنيد و هم نظارت و از فرصتها بخوبي استفاده كنيد.
اسلاید 21: 1- هياتهاي بررسي : يك گروه وظيفه اي چند جانبه است كه معمولا توسط مدير ارشد سازمان با ماموريت مشخص ايجاد مي شود .2- گروههاي بخشي : گروهي است كه توسط مدير يك بخش يا قسمت بمنظور حل مسائل داخلي تشكيل مي شود و اعضاي آن عموما ازكاركنان بخش هستند.3- دواير كنترل كيفيت : گروهي است كه بصورت مستمر و داوطلبانه تشكيل شده و فعاليت مي كند وانتخاب موضوعات به عهده خود گروه مي باشد.4- گروههاي بهبود : گروهي داوطلبانه و چند وظيفه اي است كه در سطوح مختلف تشكيل شده و موضوعات ويژه را بررسي مي نمايد . گروههاي بهبود بر حسب ضرورت تشكيل مشوند اما دوايركنترل كيفي بطور طبيعي فعاليت ميكنند. انواع گروه ها
اسلاید 22: كار گروهي اثر بخش موفقيت هرگروهي بستگي به افرادي دارد كه آن را تشكيل مي دهند . مهمترين عواملي كه روي پويايي افراد يك تيم اثر مي گذارد شامل موارد زير است : 1- ايجاد انگيزة تيمي 2- برقراري ارتباط مؤثر3- رفع تعارض در گروه4- رفع ناهمگوني گروه
اسلاید 23: گزينه هاي ايجاد انگيزه در گروه * پاداشهاي پولي و معمولي* انتصاب و بهبود مسئوليتهاي شغلي* بهبود محيط كاري* درگير سازي و مشاركت فعاليتهاي اجتماعي و ارتباطي* * تقدير و سپاس در جمع به دليل توفيق* ايحاد مسئوليت افزوده * ايجاد فرصتهاي برابر رشد
اسلاید 24: ناهمگوني در گروه احتمالاً افراد مثل هم نيستند ، مثل هم فكر نمي كنند ، ارزشهاي يكساني ندارند. در هر حال هر گروهي با افراد گوناگون چالشهايي پيش رو دارد. براي درك اعمال و تفكر ديگر اعضاي گروه رو ي دو فرآيند زير تمركز كنيد:فرآيند 1- تفسير رفتار : 1- رفتار خود و ديگران را توصيف كنيد ، نه ارزيابي. 2- علت اصلي رفتار هر عضو را بيابيد. 3- به دنبال وجوه اشتراكتان باشيد، خود را جاي او تصور كنيد.فرآيند 2 – اتخاذ راه حلهاي مناسب : 1- راه حلهاي مناسب را شناسايي كنيد 2- راه حلها را ارزيابي و بهترين را انتخاب كنيد 3- اطلاعات بدست آمده را تسهيم كنيد.
اسلاید 25: كـار تـيميتيم ها كمك مي كنند تا اهداف افراد همسو شده و از اتلاف در سيستمهاي مديريتي اجتناب شود. تيم سازي باعث مي شود گردش اطلاعات و انگيزه مشاركت در سازمان تقويت شده و خلاقيت هاي كاركنان جايي براي شكوفايي پيدا كند و نگرش بهبود مستمر شكل عملي تري بخود بگيرد.TBPS
اسلاید 26: تعریف تیم یک تیم تعدادی از افراد (حداقل سه نفر) با تخصصهای مختلف و مکمل هستند که برای تحقق یک هدف و با قبول مسئولیت با همدیگر همکاری و مساعدت می کنند .
اسلاید 27: مقايسه گروه با تيمگروهتيم1-اعضا براين باورند كه فقط براي تحقق اهداف و مقاصد مديريت گردهم امده اند.2-توجه و تمركز اعضا به خود معطوف شده است جون به اندازه كافي در برنامه ريزي واحد مشاركت ندارند.3-به اعضا گفته مي شود كه چه بايد بايد بكنند ,نه اينكه از آنان پرسيده شود كه بهترين راه كدام است.4-اعمال راهبري جمعي نيست.5-اعضا به قدري درباره اظهارات خود محتاط هستند كه تفاهم واقعي ميسر نيست. ممكن است دامهايي گسترده شود تا افراد خطاكار شناسايي شوند.1-اعضا براين باورند که وابستگيهاي متقابل خود را تشخيص مي دهندو مي توانند اهداف فردي و تيمي را با پشتيباني يكديگر به بهترين شكل به انجام رسانند.2-اعضا نسبت به واحد و كار خود احساس تعلق دارند و متعهد به تحقق اهدافي هستند كه خودشان در تعيين آنهانقش داشته اند .3-اعضا با در اختيار گذاشتن مهارت توانايي و دانش خود به منظور تحقق اهداف تيم در موفقيت هاي سازماني مشاركت دارند.4-اعمال راهبري جمعي است.5-اعضا ارتباطات باز و صادقانه دارند .آنان براي نقطه نظرهاي يكديگر تلاش مي كنند
اسلاید 28: مقايسه گروه با تيمگروهتيم6-اعضا ممكن است آموزشهاي خوبي ديده باشند ولي به كاربستن آن در محيط كار توسط سرپرست و اعضاي گروه محدود مي شود7-اعضا خود را در موقعيت هاي دشوار تعارض و برخورد مي يابند كه نمي دانند چگونه آن را حل كند.8-اعضا ممكن است در اخذ تصميمات موثر در گروه مشاركت داشته يا نداشته باشند.اغلب پيروي و همنوايي اهميتي بيش از كسب نتايج مثبت دارد.6-اعضا در كار خويش به توسعه و بهبود مهارتهاي خود و به كاربستن آنچه آموخته اند تشويق شده واز حمايت تيم برخوردارند.7-اعضا تشخيص مي دهند كه تعارض و برخورد جنبه اي طبيعي از ارتباط متقابل انسان است اما آنان جنين موقعيتهايي را به عنوان فرصتي براي طرح ايده هاي نو و خلاقيت بيشتر مي نگرند و براي حل سازنده و سريع تعارض تلاش و كوشش مي كنند8-اعضا در اخذ تصميمات اساسي مشاركت دارند اما مي فهمند هنگامي كه تيم نمي تواند تصميم بگيرد و يا شرايطي اضطراري و جود دارد گرفتن تصميم نهايي به عهده رهبر آنان است.بدست اوردن نتايج مثبت هدف است نه پيروي و همنوايي
اسلاید 29: 1- هدف خود را مشخص می سازد .2- مشکلات را بررسی می کند .3-راه حل را اجرا می کند .4- خود را مسئول نتایج کار می داند.مشخصات وآنچه یک تیم را می سازد”“ ازنظرپاتریشا جی آدسیو““
اسلاید 30: هدف گروه /تيم كاري هدف ,عبارتست از مقصدي كه تيم براي رسيدن به آن تلاش مي كند .
اسلاید 31: ويژگيـهاي هدف SMARTخاص است Specificقابل اندازه گيري است Measurable قابل دستيابي است Attainableبا ماموريت شركت مرتبط است Realizableداراي محدوديت زمان(منابع )است Time limit
اسلاید 32: اعمال راهبري جمعي و هدف مشترك ايجاد اتمسفر اعتماد و احترام متقابل مكمل بودن اعضاء به لحاظ دانش تخصص و تجربه اعمال كنترل داخلي و بهبود مستمر فعاليتها يادگيري، تكامل اعضاء ازطريق انديشه وعمل همگاني بررسي مشكل از زواياي گوناگون با مهارتهاي مختلف ارتقاء توانمنديهاي فردي در گفتگوهاي جمعي قابليت اجرايي مطلوب راه حلها با مشاركت همه افرادويژگيهاي تيم
اسلاید 33: انواع تیم 1- تیم های بررسی و پیشنهاد دهنده کار .2- تیم های انجام دهنده کار .3- تیمهای هدایت کننده و مدیریت کار .
اسلاید 34: الزامات و عوامل موفقیت کار تیمی 1- وجود بسترهای مناسب کار تیمی در سازمان .2- انتخاب موضوع (مساله) مناسب برای کار تیمی .3- انتخاب اعضا مناسب برای تیم .4- رشد و تکامل مناسب (تیم) .5- رهبری (سازماندهی) مناسب تیم .
اسلاید 35: .مزایای کار تیمی1- توسعه مهارتهای رهبری و تحلیلی افراد2-تولید محصولات با کیفیت بالاتر 3-استفاده موئثر از توان و دانش مهرت وتجارب پرسنل4- افزایش رضایت شغلی و انگیزه کاری5 - افزایش بهروری6- بهبود ارتباطات دو طرفه موجود بین پرسنل و مدیریت7- افزایش خلاقیت در اعضائ تیم+
اسلاید 36: .آفات کار تیمی 1- بی اعتمادی و نبود اعتماد .2- ترس از برخورد .3- نبود تعهد .4- پرهیز از مسئولیت .5- بی توجهی به نتیجه .
اسلاید 37: .عومل پویایی کار تیمی 1- گوش دادن به سخن دیگران ( برقراری ارتباط موثر).2- گامهای عملی برای رفع تعارض (مدیریت تعارض).3- تنوع فکری در تیم .4- ایجاد انگیزه برای تحرک بیشتر تیم .+
اسلاید 38: تشكيل و رشد يك گروه / تيم كاريتشكيل يك تيم موثر كاري آسان نيست و اين موضوع زماني كه شما با چند فرهنگ مختلف سروكار داريد نمود بيشتري پيدا مي كند . افراد گروه بايد از نگاه و زبان مشتركي استفاده كنند وبا تقويت نقاط قوت مشترك ، تعهدي براي ايجاد بهبود دركيفيت كارها ايجاد نمايند .مراحل تشكيل و رشد يك تيم كاري بشرح زير است :شكل دهي FORMINGايجادطوفان STORMINGنظم دهي NORMINGعملكرد PERFORMINGفرصت دهي ADJOURNING
اسلاید 39: تشكيل و رشد يك گروه / تيم كاري1- شكل دهي FORMINGاولين و شايد مشكلترين مرحله تشكيل تيم است كه درطي آن افراد بايد باتلاش فراوان و شناخت خوب يكديگر ديدگاه خود را از فردگرايي به گروه گرايي تبديل نمايند . در اين مرحله افراد بايد با صبر و حوصله به يادگيري و رعايت اصول كارتيمي تشويق شوند.2- ايجادطوفان STORMINGدراين مرحله بمنظور كاهش استرس و جمع آوري كليه نظرات اعضاء گروه و جلب مشاركت همه افراد با ايجاد حس تشويق و غلبه بر نقاط ضعف افراد استفاده از طوفانهاي مغزي بسيار راهگشا خواهد بود .
اسلاید 40: تشكيل و رشد يك گروه / تيم كاري3- نظم دهي NORMINGدراين مرحله تيم باتعيين و اجراي يك چارچوب به آرامش ، يكنواختي و هماهنگي مي رسد . تيم با مشاركت اعضاء يك نظامنامه ، جهت بهبود كارايي و اثربخشي عملكرد تهيه و بكار مي گيرد ، تا حس تعهد و تعلق اعضا بيشتر شود.4- عملكرد PERFORMINGدراين مرحله اعضا با شناخت نسبي يكديگر، وظايف را تعيين و تقسيم مي نمايند وسپس مسائل را بدرستي شناسايي و بطور موثر باكمك يك الگوريتم نظام مند حل مي نمايند .5-فرصت دهي ADJOURNINGزماني تيم به اين مرحله مي رسد كه ديدگاه مشترك اعضاء تحقق يابد و مزيت اين نگرش آنست كه تيم را به تفاهم ، تعادل و تكامل ميزساند و بنابراين يادگيري آسانتر مي شود .
اسلاید 41: تشكيل و رشد يك گروه / تيم كاريرفتارهاي احتمالي اعضاءاحساس اعضاء عناوين مطالعه تلاش در جهت تعيين ماموريب گروه تلاش جهت تعيين نحوة ارتباطات تلاش در جهت تعيين اطلاعات مورد نياز خوش بيني افتخار و غرور وابستگي به گروهمرحلة اول Formating بحث در خصوص مطالب مختلف و ساده برخورد دفاعي و رقابتي باساير اعضاء بي اعتمادي به برنامه و اهداف گروه مقاومت درمقابل كار به روش گروه حس بدبيني در مورد موفقيت گروه مرحله دوم Stormingتلاش براي همآهنگي به جاي كشمكش صحبت و اعتماد و تفاهم بين اعضاي گروه يگانگي در هدف ازطريق احترام به مقرراتتوانايي ارايه نظرات سازنده قبول عضويت و تعلق در گروه آسايش خاطر و قدرت متحول سازيمرحله سوم Normingتلاش در جهت انطباق با گروه تلاش رد جهت رفع مشكل و ارايه راه حل تلاش در جهت ايجاد ارتباط عميقتر آگاهي بيشتر ار يكديگر و گروه شناخت بيشتر ار فرآيند و مشكلاحساس رضايتمندي از كار خود مرحله چهارم Performing تشويق يكديگر صميميت فراوان تلاش در جهت تجربه مجدد موضوع سازندگي اعتماد به نفس ارضاي فردي و گروهي از نتايج مرحله پنجم Adjorning
اسلاید 42: نكاتي در برقراري ارتباط مؤثر * موضوعات و زمينه هاي مورد علاقه را براي خود پيدا كنيد.* به محتواي موضوع توجه كنيد و نه ظاهر ارائه كننده .* با پيش فرض ذهني و حالت تدافعي به ايجاد ارتباط نپردازيد.* با علاقه به سخن طرفهاي مقابل گوش فرا دهيد.* با حواس پرتي و عدم تمركز حواس مقابله كنيد.* ذهنتان را تمرين داده و با ز نگهداريد.* به ياد داشته باشيد : « تفكر سريعتر از گفتار است »* پاسخهاي غير كلامي و اشاره اي را خوب درك و تحليل كنيد.
اسلاید 43: نكاتي در برقراري ارتباط مؤثر خم شدن به جلوسرتكان دادنابرو بالا انداختنپاتكان دادنپاسخ غير كلامي علاقه تمركزتوجه پذيرشتشويقفهميدنعدم اعتقادترديدتعجببي صبري فوريت نبود علاقه آنچه قابل درك است ناآرامينگاه به اطرافاخم كردنساكت بودنپاسخ غير كلاميعدم علاقه پيام طولاني ناراحتيحواس پرتي عدم اعتقادو علاقه عدم درك عدم تصديقناراحت بودنعدم درك تمركزعلاقه احترامآنچه قابل درك است
اسلاید 44: درهرتيمي كه در راستاي هدف پيش مي رود، گرايش به تعارض وجود دارد. اختلافات در عقايد بدون شك پيش مي آيد ، اما نتيجه آن الزاماً منفي نيست . تعارض مي تواند فرصتهايي را براي راه كارهاي بهبود مشكلات فراهم كند ، پيآمد تعارض به آن بستگي دارد كه گروه چگونه واكنش نشان مي دهد. علتهاي اصلي ايجاد و تشديد تعارض مي تواند شامل موارد زير باشد: * انجام اقدامات مخالفت آميز به دليل ديدگاه نادرست برنده بازنده * داشتن برخورد احساسي و پافشاري بر مواضع فردي * جبهه گيري به جاي مصالحه * شور و هيجان نامتعارف و بدبينيتـعارض چيست ؟
اسلاید 45: 1. اذعان كنيد كه تعارض وجود دارد. ( تبديل بحران به فرصت بهبود )2. تعارض واقعي را شناسايي كنيد. ( بررسي علتهاي ريشه اي تعارض )3. به تمام نقطه نظرات گوش كنيد. (همگوني و گفتگو به جاي سرزنش)4. بامشاركت هم راههاي رفع تعارض را كشف كنيد.(ايجاد درك مشترك)5. توافق بريك راه حل و مسئوليت انجام آنرا بدست آوريد. (جلسه حل مسئله )6. براي بازنگري و ارزيابي راه حل ، جلسه پيگيري ترتيب دهيد.شش گام براي رفع تعارض
اسلاید 46: روشهاي (فنون ) تصميم گيري گروهي1- روش طوفان مغزي2- روش گروه اسمي3- روش دلفي4- روش توافق بوسيلة كارت5- روش ماتريس انتخاب زوجي6- روش رتبه بندي معيارها و ضابطه ها
اسلاید 47: تصميم گيري / روش طوفان مغزي دراين روش با استفاده از نظرهاي زيادي كه اعضاي گروه اراية مي دهند ، گزينه ها و راه حل هاي مختلفي پديد مي آيد كه با گذراندن از صافي ها و پالايش آنها ، بهترين راه كار انتخاب مي شود.صافي ها ، يك دسته ضوابط يا محدوديتهايي هستند كه براي ارزيابي گزينه ها و اصلاح يا كاهش آنها استفاده مي شوند و مي تواند شامل موارد زير باشند: هزينه ، زمان ، مصرف منابع ، تناسب با موقعيت ، نظر مشتري ، قابليت پذيرش ، عملي بودن و ... TBPS
اسلاید 48: موارد استفاده از روش طوفان مغزي تجزيه و تحليل مسائل طراحي و برنامه ريزي پروژه هاي گروهي تصميم گري خارج از حيطة معمول پوشش همه نظرات زماني كه تصميم گيري مستلزم خلاقيت ويژه است TBPS
اسلاید 49: تصميم گيري / روش گروه اسميهنگامي كه موضوعي بحث برانگيز، حساس و داراي موافقان و مخالفان بسيار است و تصور مي شود عقايد و آراي ضد و نقيض ارائه شود ، گروه مي تواند ازاين روش استفاده كند كه شامل مراحل زير است :1- بيان روشن صورت مساله و هدف2- پديد آوري و ثبت نظرات اعضاي گروه 3- روشن سازي و تمركز بر فهرست نظرات 4- امتياز دهي و رتبه بندي نظرات بصورت فردي5- مقايسه نتايج ، جمع بندي و رتبه بندي گروهي TBPS
اسلاید 50: موارد استفاده از روش گروه اسمي پديدآوري همه نظرات و انتخاب يك راه كار به حداقل رسانيدن ابزار عقيده ها و تنش اعمال سياست دقت در فرآيند تصميم گيري بامشاركت فردي و گروهي اعضا تعهد به تصميم افزايش مي يابد اجتناب از بحثهاي بي نتيجه و جبهه گيري زماني كه با موضوع بحث برانگيز ، حساس و داراي موافق و مخالف زياد مواجه هستيد.TBPS
اسلاید 51: تصميم گيري / روش دلفيدر اين روش افراد دعوت به مشورت و قضاوت مي شوند و به كمك قضاوتهاي بي نام و چند نوبتي افراد ، منجر به حل يك مشكل و رسيدن به يك تصميم گروهي مي شود . اين روش شامل گامهاي زير است : 1- بيان روشن صورت مساله و هدف2- اعضاي گروه بطور جداگانه نظرات خود را بيان مي كنند3- خلاصه سازي نظرات اعضا و اطلاع مجدد به آنها جهت نظر خواهي دور دوم 4- اعضا باتوجه به ساير نظرات ، نظرات مشخصتر و محدودتري بيان ميكنند.5- جمع بندي نظرات اعضاء و اطلاع مجدد به آنها جهت نظرخواهي دور سوم 6- اعضاي گروه با توجه به نتايج ، نظرات نهايي خود را اعلام مي كنند.7- جمع بندي كلي ، انتخاب نظرات برتر ، اعلام نتايج نهاييTBPS
اسلاید 52: موارد استفاده از روش دلفي براي حصول اطمينان از مشاركت تمام اعضاء به حداقل رسانيدن تنش و تماسهاي رو در رو ، درجايي كه سبب احتمال خطا در قضاوت مي شود. استفاده از نظرات سايرين توسط هر يك از اعضاء زماني كه دسترسي و حضور افراد مشكل است هنگامي كه حضور چهره هاي بالا دست و فشار مسئولان بر تصميم گيري اثر مي گذارد.TBPS
اسلاید 53: به كمك اين روش ، هر يك از اعضاي گروه نظرات خود را در هر لحظه بحث نشان مي دهد . وسيلة كمكي اين روش شامل سه قطعه مقواي رنگي كه هر رنگ نشانة راي متفاوت با ديگري به شرح زير است :* قرمز : من موافق نيستم و نمي خواهم از تصميم پشتيباني كنم .(مخالف)* زرد : من شايد بااين تصميم سازگار و ازآن پشتيباني كنم. (موافق مشروط)* سبز: من بااين تصميم كاملاً موافقم و از آن پشتيباني خواهم كرد . (موافق) نكته : توافق تنها هنگامي به دست مي آيد كه همة اعضاي گروه كارت سبز و يا زرد نشان دهند .تصميم گيري / روش توافق به وسيلة كارتTBPS
اسلاید 54: موارد استفاده از روش توافقي كارتي هنگامي كه نياز به ابراز عقيده رو دررو درباره يك موضوع باشد. بدليل برخي پيچيدگيهاي موضوع ، عقايد ساير اعضاي موافق و مخالف در تصميم تيم مؤثر باشد. لازم است از واكنشهاي احتمالي و وليه اعضاء نسبت به موضوع مطلع شويد. زماني كه مطمئن هستيد همه افراد از فرصتهاي برابر جهت ارايه عقيده خود در مورد موضوع بهره مند هستند. مي خواهيد بطور مداوم موضوع هر شخص را نسبت به موضوع در نظر داشته باشيد.TBPS
اسلاید 55: تصميم گيري / روش ماتريس انتخاب زوجياين روش گروه را قادر مي سازد بامقايسه دو دويي گزينه ها نسبت به هم (زماني كه بيش از 8 گزينه مطرح است) بهترين گزينه را انتخاب كنند. جمع EDCBAAــــBــــــــCــــــــــــDــــــــــــــــEجمعTBPS
اسلاید 56: موارد استفاده از روش ماتريس انتخاب زوجي جهت حصول اطمينان از شانس مساوي انتخاب يك تصميم در مقابل ساير گزينه ها . زماني كه اكثر گزينه ها و راه كارها تقريباً مشابه يكديگر هستند. زماني كه يك تصميم بزرگ را براي اجراي آسان به تصميم هاي كوچك خرد مي كنيد . تعداد زيادي از گزينه ها را بايستي در زمان كوتاهي ارزيابي كنيد.TBPS
اسلاید 57: تصميم گيري / روش رتبه بندي معيارها اين روش يكي از ابزارهاي تصميم گيري گروهي است كه براي انتخاب يك گزينه ازچند گزينه كه قبلاً باملاكهاي دقيق بررسي شدهاند و اكنون امتيازاتي برابر دارند استفاده مي شود و شامل گامهاي زير است :1- ابتدا فهرستي از گزينه ها را ارائه نمائيد .2- معيارهاي تصميم گيري و انتخاب را از روش طوفان مغزي بدست آوريد .3- اهميت نسبي و وزني هر معيار را تعيين كنيد .4- بر اساس يك مقياس مشترك امتياز دهي نمائيد .5- امتيازات نهايي را محاسبه و جمعبندي و بهترين گزينه را معرفي نمائيد .TBPS
اسلاید 58: موارد استفاده از روش رتبه بندي معيارها زماني كه نياز به استفاده از معيارهاي واقعي تر و دقيقتري مي باشد. بدون مطرح شدن صاحب نظر مي توانيد توافق تيم را كسب كنيد. زماني كه مي خواهيد فهرست كوتاهي از گزينه هاي پالايش شده از روشهاي ماتريس زوجي يا طوفان مغزي را بررسي كنيد. زماني كه مي خواهيد ضريب اطمينان يشتري از تصميم صحيح جهت حمايت اعضاي تيم بدست آوريد. TBPS
اسلاید 59: اجماع چيست ؟با توجه به تركيب چند وظيفه اي و فرايندي تيمهاي حل مساله ، احتمال اختلاف نظر و تفاوت فاحش در امتيازات وجود دارد. اجماع در هنگام امتيازدهي به معناي دستيابي اعضاي گروه به يك ديد مشترك درخصوص راه كارهاست . با اين روش از تخصيص امتيازات احساسي و غيرمنطقي توسط برخي اعضا جلوگيري و تمام اعضاء تيم را درقيال گزارش مسئول مي كند. ممكن است در جلسات اجماع نياز به انجام بازديد ميداني نيز تعيين شود .R=Xmax – Xmin > Xmax2 : شرط اجماع تيمدراين صورت بايد فرد مذكور در امتيازات خود تجديد نظر نمايد
اسلاید 60: صفات رهبري در گروه هاي كاريبراي اينكه رهبران بتوانند در زيردستان خود نفوذ داشته باشند و نقش خود را به خوبي ايفا كنند،بايد از ويژگي ها مانند( بصيرت) دروني يا ذاتي هستند ،اما هميشه بايد به وسيله صفات بيروني يا ظاهري (مانند قابليت دسترسي)تكميل شوند تا امكان بهره برداري بهينه از توانايي هاي اعضاي گروه ميسر باشدرهبر گروه بايد نقش يك تسهيل كننده را ايفا كند و در عين حال به اعضاي گروه انگيزه و روحيه بدهد.يك گروه حرفه اي براي تصميم گيري و رشد به حمايت هاي رهبر خود نياز داردنقاط قوت درونيعلائم بيروني
اسلاید 61: كاركرد هاي رهبرينقش و وظيفه اصلي يك رهبر دست يابي به اهداف گروهي است.اگر رهبري يك گروه كاري را بر عهده داريد فراموش نكنيد كه اهداف گروهي بايد حتما از طريق فرايند هاي زير تحقق يابند:تعيين نقش ها و انتخاب افراد مناسب براي اجراي آنهاشروع جلسات با بحث و بررسي اهداف اجرايي و ارزش ها و هدايت گروه در طول جلسهحصول اطمينان از دست يابي به اهداف و رعايت ارزش ها(به ويژه توجه به كار گروهي )از سوي اعضاتجزيه و تحليل شكست ها و اصلاح هرچه سريع تر آنها ،اهميت دادن به موفقيت ها و تجليل از آنهاعهده دار شدن مسئوليت نمايندگي گروه و معرفي صادقانه آن به ديگران در داخل و خارج سازمان
اسلاید 62: هدايت و رهبري گروهعملكرد گروه هاي كاري به كيفيت تفكر جمعي آنها بستگي دارد.خوب يا بد بودن تصميمات نشان دهنده كيفيت فرآيند تصميم گيري است .رهبر گروه بايد تلاش كند تا جوي سازنده،دوستانه و عاري از تنگ نظري به وجود آورد كه در آن افراد به جاي رقابت با يك ديگر ،در ارائه ايده هاي جديد از هم سبقت بگيرند .اگر قرار باشد فقط رهبر گروه نظرات خود را بيان كند و به ديگران فرصت ابراز نظر داده نشود كار گروهي معني و مفهومي نخواهد داشت.يك رهبر خوب به جاي كنترل افراد جريان امور را تسهيل ،روحيه و انگيزه افراد را تقويت ،و تصميمات گروه را به اجرا مي گذاردتسهيلايجاد انگيزهاجراي تصميمات
اسلاید 63: خصوصيات رهبرانشخصيت كاريزماتيكتفكر استراتژيكمديريت بر قلبهاتوانمندسازي درستي و صداقتثبات در اهدافشهامت و اعتماد به نفسمداومت بر بهبود وضعيتانديشه پيش از گفتار و عملفروتني در انظارخلاقيت و نوآوريسبك شناسيالگوي نقش آفريني مبارزه به خاطر كاركنانتمايل به پذيرش خطاصراحت لهجهمهرباني و عطوفتكنجكاوي و دقترقابت جوييانعطاف پذيري
اسلاید 64: مهارت اعضا در كارگروهي(رهبري)به دست آوردن تركيب درستي از تجربه هاي مورد نياز در داخل گروه ممكن است دشوار تر از يافتن مهارت هاي اصلي باشد،اما انجام اين كار براي اثربخشي گروه ضرورت دارد.توازن ميان مهارت هاهنگام تشكيل گروه به دنبال افرادي بگرديد كه يكي از مهارت هاي لازم براي انجام موفقيت آميز كار گروهي را داشته باشند اين مهارت ها: تخصص فني در رشته اي خاص (مانند مهندسي و بازاريابي)مهارت حل مسئله و توانايي اتخاذ تصميمات روشن و آگاهانهمهارت در انجام كارگروهي و توانايي برقراري روابط ميان فردي خوب با ديگران
اسلاید 65: تفاوت هاي فرهنگي در رهبريسبك هاي رهبري در كشور هاي مختلف با هم فرق دارند. مديران انگليسي معمولا دستورات اكيد را در پس جملات به ظاهر پيچيده پنهان مي كنند رهبران آلماني از نقطه نظرات اعضاي گروه خود استقبال مي كنند و در عين حال كل فرآيند تصميم گيري را به شدت تحت كنترل دارند. امريكايي ها به رهبري صريح و جسورانه ژاپني ها به كسب اتفاق نظر از طريق يك فرآيند شاق و پرزحمت عادت دارند.كار گروهي واقعي ممكن است اين سبك ها را به هم نزديك كند.
اسلاید 66: نكات كليدي در گروه هاي كاري1-فراموش نكنيد كه هريك از اعضا مي تواند چيز تازه اي به گروه اضافه كند.2-هنگام تعيين هدف هاي گروهي بسيار دقت كنيد و هميشه آنها را جدي بگيريد.3-به خاطر داشته باشيد كه اعضاي گروه بايد يك ديگر را حمايت كنند.4- اهداف بلند مدت را به پروژه هاي كوتاه مدت تقسيم كنيد.5-با توجه به اهداف,هر چه سريع تر در مورد نوع گروه كاري مورد نياز تصميم بگيريد.6-يكي از مديران ارشد را به عنوان حامي خود انتخاب كنيد تا شما را در پيشبرد بهتر كارهاي گروه كمك كند.7- به اعضاي گروه يادآوري كنيد كه همه آنها جزئي از گروه هستند و بايد مشاركت فعال داشته باشند.8-براي جلوگيري از پراكنده كاري گروه,اهدافي تعيين كنيد كه روشن و قابل حصول باشند.9-با برقراري روابط دوستانه ميان اعضا گروه كاري خود را تقويت كنيد.
اسلاید 67: نكات كليدي در گروه هاي كاري10-هميشه رهبران گروه ها را براساس شايستگي هاي فردي آنها انتخاب كنيد.نبايد اجازه دهيد كه ساير مسائل در انتخاب شما تاثير بگذارند.11-فردي را به عنوان رهبر گروه انتخاب كنيد كه داراي تعهد گروهي قوي است.12-هميشه در برابر كارها و خصلت هاي خوب افراد به آنها پاداش بدهيد و هرگز نسبت به خطاها به توجه نباشيد.13-هنگام انتخاب و جذب اعضاي جديد ,توانايي بالقوه آنها براي رشد و پيشرفت را نيز مد نظر داشته باشيد.14-اعضاي گروه بايد درارتباط با كار شما از تجربه كافي برخوردار باشند. نسبت به اين مسئله به توجهي نباشيد.15-اگر افراد در كار گروهي نقشي ندارند آنها را كنار بگذاريد.16- به دنبال افرادي بگرديدكه از مهارت هاي فردي خوبي برخوردار ند و آنها را در توسعه و بهبود اين مهارت ها ياري كنيد.
اسلاید 68: نكات كليدي در گروه هاي كاري17-اجازه ندهيد شكست بخشي از پروژه موفقيت كل آن را تحت الشعاع قرار دهد.18-هنگام تعيين اهداف گروهي ,هدف هاي فردي اعضاي گروه را مد نظر داشته باشيد.19- كارهاي غير ضروري را كنار بگذاريد و انجام آنها را به اعضاي گروه محول نكنيد.20-براي تصميم گيري به گروه آزادي عمل بدهيد.21-براي موفقيت هاي گروهي ارزش قائل شويد و ضمن تقدير و تشكر ,آنها را در بين سايرين تبليغ كنيد.22-هرگز نظرات افراد را بي دليل رد نكنيد.صادقانه صحبت كنيد و به انها بگوييد كه چرا نظراتشان را نپذيرفته ايد.23- افرادي كه ذاتا استعداد و توانايي رهبري دارند را به توسعه مهارت هاي رهبري تشويق كنيد.24-به دنبال شيوه هايي باشيد كه به كمك آنها بتوايد از تعارض هاي موجود در جهت سازندگي استفاده كنيد.
اسلاید 69: نكات كليدي در گروه هاي كاري25-فراموش نكنيد كه افراد به كمي تفريح و سرگرمي در طول ساعات كاري نياز دارند.26-زماني كه پروژه اي از مسير اصلي خود خارج مي شود بايد علت ها را به صورت كامل و آشكار مورد تجزيه و تحليل قرار دهيد.27-زماني كه افراد مشكلاتي را براي شما مطرح مي كننداز آنجا بخواهيد كه راه حل خود را نيز پيشنهاد كنند.28-زماني كه پروژه اي از مسير اصلي خود خارج مي شود بايد علت ها را به صورت كامل و آشكار مورد تجزيه و تحليل قرار دهيد.29-زماني كه افراد مشكلاتي را براي شما مطرح مي كنند از آنها بخواهيد كه راه حل خود را نيز پيشنهاد كنند.30-در سازمان خود محلي را براي ملاقات و گفتگو هاي غير رسمي افراد در نظر بگيريد.31-تا انجا كه ممكن است اختيار و مسئوليت كارها را به ساير اعضا ي گروه واگذار كنيد.
اسلاید 70: نكات كليدي در گروه هاي كاري32- قبل از تشكيل جلسه ,دستور جلسه را در اختيار اعضاي گروه قرار دهيد تا بتوانند سرفرصت خود را براي حضور در جلسه آماده كنند.33-ترتيبي دهيد كه همه اعضاي گروه خبرهاي خوبي كه به آنها مربوط مي شود بدانند.34-به منظور اجتناب از دوباره كاري ها ,نقش هاي گروهي را با دقت فراوان تعيين و تفويض كنيد.35-هميشه به نكات مثبت موجود در ايده هاي افراد اشاره كنيد و هرگز در حضور جمع از نظرات آنها انتقاد نكنيد.36- هرگز نسبت به ايده هايي كه افراد مطرح مي كنند بي توجه نباشيد . اين كار جريان ابتكار و خلاقيت را از بين مي برد.37- به جاي شدت عمل در برخورد با اعضاي گروه,در رسيدگي به مشكلات از خود جديت نشان دهيد.38-قبل از يزگزاري جلسه به منظور بازنگري فعاليت هاي انجام شده,اطلاعات و اعداد و ارقام مربوطه را در بين اعضا ي گروه پخش كنيد.
اسلاید 71: نكات كليدي در گروه هاي كاري39-در پايان هر هفته از خود سوال كنيد كه آيا گروه پيشرفتي داشته است يا خير.40-به اعضاي گروه اجازه دهيد در مورد نحوه رسيدن به اهداف تعيين شده شخصا تصميم بگيرند. اين كار باعث ايجاد انگيزه بيشتر در آنها مي شود.41-اهداف بايد در اعضاي گروه شور و اشتياق ايجاد كنند. در غير اين صورت بايد آنها را عوض كنيد.42- به اعضاي گروه اجازه دهيد در مورد نحوه تعين ميزان پاداش اظهار نظر كنند.43- در فواصل زماني منظم پيشرفت شغلي هريك از اعضاي گروه را مورد ارزيابي قرار دهيد.44- در مورد برنامه هاي شغلي با اعضاي گروه توافق و آنها را در رسيدن به اهدافشان حمايت كنيد.
اسلاید 72: رويكرد حل مساله در بهبود عملكرد سازمانكار تيمي هدفدار تضمين كننده بهبود كيفيت در هرسازماني است
اسلاید 73: رويكرد حل مساله در بهبود عملكرد سازمان سازماني كه تمام مسائل و مشكلات خود را حل نموده است و ديگر مسئله اي براي مطرح كردن ندارد يك سازمان مرده مي باشد. مسائل فرصتهاي بهبود هستند THE PROBLEMS IS OPPORTUNITY FOR IMPROVEMENT
اسلاید 74: رويكرد حل مساله در بهبود عملكرد سازمانارزيابي راه حلهاي مختلفانتخاب راه حل برتر طرح ريزي جهت اجرا برنامه ريزي و اجراي راه حل ارزيابي نتايج عملكرداستاندارد نمودنشناسايي يك مسئله جديد شناسايي و انتخاب مسئلهتعيين هدفتجزيه و تحليل مسئلهجمع آوري داده هاشناسايي و دسته بندي علل اصلي مدلسازي و تفكر سيستمي ارائه راه حلهاي ممكن شش گام براي حل يك مسئله 123456P.S
اسلاید 75: رويكرد حل مساله در بهبود عملكرد سازمانSEVEN TOOLSفلوچارت چك شيت ( برگه هاي كنترل )هيستوگرام ( نمودار ستوني ) نمودارتجزيه و تحليل پـارتو نمودارتجزيه و نحليل علت معلول (استخوان ماهي )نمودار پراكندگي (پخشودگي)كنترل چارت ( نمودارهاي كنترلي )هفت ا بزار بهبود كيفيت
اسلاید 76: چهارده كليد طلايي بهبود مستمر( اصول دمينگ )1. ايجاد ثبات در هدف از جانب مديريت ارشد سازمان .2. در رابطه با كيفيت هيچگاه احساس رضايت و نهايت نكنيد كه هميشه فرصتهاي بهبود وجود دارند . ( اتخاذ فلسفه جديد )3. پرهيز از وابستگي و اعمال بازرسيهاي گسترده و غير ضروري.4. با تامين كنندگان محدود و بهترين آنها معامله كنيد اما ملاك اين انتخاب تنها ارائه قيمت پايينتر نيست .5. برنامه ريزي و اجرا در خصوص حركت بهبود مستمر.TBPS
اسلاید 77: 6. نيازسنجي ، برقراري و تامين مداوم برنامه آموزش كاركنان.7. برقراري و نهادينه كردن رهبري در تمام سطوح با اعتقاد به حس تعهد و مسئوليت به ايجاد كيفيت .8 . از بين بردن ترس كاركنان و تشويق به ايجاد ارتباط دوطرفه و تيمي9. فرو ريختن موانع بين بخشهاي مختلف سازمان و تشويق به حل مسائل از طريق كار تيمي ( پرهيز از ساختار سازماني وظيفه اي ).10. حذف شعارها ، نصيحتها و هدفهاي توخالي و غيرواقعي.چهارده كليد طلايي بهبود مستمر( اصول دمينگ )TBPS
اسلاید 78: 11 . از كاركنان خود بخواهيد كه كيفيت كار خود را از طريق كار تيمي افزايش دهند ، نه اينكه فقط در محل كار حضور داشته باشند .( حذف سهميه ها كه يعني كميت هيچگاه معرف كيفيت نيست )12. ايجاد حس غرور از مهارت دركاركنان و تشويق و آموزش بمنظور آشنايي ، درك و بكارگيري مهارتهاي جديد .13. ايجاد و برقراري برنامه قوي و موثر تعليم و آموزش مهارتهاي جديد و بروزنگاهداشتن كاركنان با تحولات و تكنولوژيهاي جديد .14. مديران ارشد را مسئول اجراي اين اصول بدانيد و همواره در جهت ايجاد شرايط دگرگوني و بهبود تلاش كنيد . (خط مشي كيفيت )چهارده كليد طلايي بهبود مستمر( اصول دمينگ )TBPS
اسلاید 79: 1- در ديدگاه ها و اهداف از شاخه اي به شاخه ديگر پريدن .2- روي سود كوتاه مدت برنامه ريزي كردن .3- ارزيابي كردن عملكردها با نگرش رقابت بين فردي.4- ارتقاء هاي حساب نشده و پرش هاي بلند در انتصابات . 5- همه چيز را به عدد و رقم شناسايي كردن .6- وجود نشانه هايي مبني برافزايش هزينه هاي بيماري كاركنان كه ناشي از به خطر افتادن سلامت كاركنان است .7- افزايش هزينه هايي كه شركت را مجبور به پرداخت خسارت به مشتري ها و ذينفعان ديگر كرده باشد. 7 بيماري مهلك از نظر دمينگTBPS
اسلاید 80: TBPSهيچكس منتـظر خواب تو نيست ، كه به پايان برسدلحـظه ها مي آيند ، سالها مي گذرند و تو در قرن خودت مي خوابي !هيچ پروازي نيست ، برساند ما را به قطار دوهزار ، به قرن دگرانمگر انگيزه و عشق ، مگر انديشه و علم ، و تقلا و تلاشبخت ازآن كسي است كه مناجات كند باكـارشو درانديشه يك مساله خوابش ببردو كتابش را بگذارد درزير سرشو ببيند درخواب حل يك مساله را و باز با شادي درگيري يك مساله بيدار شود
اسلاید 81: تمرین کار تیمیمساله تاکسیرانی:فرض کنید اتحادیه تاکسیرانی نیاز به رانندگانی دارد که با مکانها و آدرسهای شهر کاملا آشنا باشند. آموزش کامل این افراد داوطلب برای اداره تاکسیرانی بطوری که کلیه نقاط و آدرسهای شهر را بشناسند درحدود یکسال به طول می انجامد؟ این درحالی است که اداره تاکسیرانی به این رانندگان نیاز مبرم دارد و نمی تواند منتظر بماند. به نظر شما بهترین راه حل بهینه چیست چگونه می توان سریع این مشکل را حل نمود؟
اسلاید 82: مساله بطری: یک بطری شیشه ای را درنظر بگیرید که درپوش آن از چوب پنبه است. درون این بطری چند عدد سکه قرار دارد . چگونه می توانیم بدون خارج کردن درب چوب پنبه ای بطری و یا شکستن بطری سکه ها را از داخل بطری خارج نماییم؟تمرین کار تیمی
اسلاید 83: مساله نجات:دریک روز سرد و آفتابی زمستانی که برف سطح زمین را کاملا پوشانیده است هواپیمایی با 85 مسافر بسوی شهری درحال حرکت است. در 85 کیلومتری مقصد هواپیما مجبور به فرود اظطراری درباتلاق جنگلی می شود طوری که تا دوساعت دیگر در باتلاق غرق خواهد شد. مسافرین بایستی سریع هواپیما را تخلیه کنند و هرفردی می تواند به انتخاب خود 4 اولویت زیر راهمراه ببرد. دراین شرایط شما چه انتخاب می کنید؟تمرین کار تیمی
اسلاید 84: مساله نجات:دریک روز سرد و آفتابی زمستانی که برف سطح زمین را کاملا پوشانیده است هواپیمایی با 85 مسافر بسوی شهری درحال حرکت است. در 85 کیلومتری مقصد هواپیما مجبور به فرود اظطراری درباتلاق جنگلی می شود طوری که تا دوساعت دیگر در باتلاق غرق خواهد شد. مسافرین بایستی سریع هواپیما را تخلیه کنند و هرفردی می تواند به انتخاب خود 4 اولویت زیر راهمراه ببرد. دراین شرایط شما چه انتخاب می کنید؟بطری شیر- نردبان تاشو- طناب- قرص تصفیه آب- آیینه- قطب نما-دوچرخه- کیسه خواب- پوتین گرم-پتو- کبریت-کارد ارتشی-بطری آب- نقشه جغرافی- کتاب دعاتمرین کار تیمی
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.