پزشکی و سلامت بیماری‌ها

کلیات تک یاخته شناسی

koliyate_takyakhteshenasi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کلیات تک یاخته شناسی”

کلیات تک یاخته شناسی

اسلاید 1: كليات تك ياخته شناسي

اسلاید 2: Protozoa پروتوزوآپروتوزوآ یا تک یاخته : موجود زنده ای است که بدنش از يک سلول تشکيل شده و همه اعمال حياتی مانند متابوليسم، تغذيه وتکثیر به وسيله اين سلول انجام میشود. از نظر انتشار بعضی مختص مناطق جغرافیائی خاص و بعضی در تمام مناطق جهان پراکنده اند.

اسلاید 3: تک یاخته ها به اشکال گوناگونی مانند گرد، آ میبی، بیضی ، گلابی شکل، سوزنی، هلالی و دوکی مشاهده میشوند.

اسلاید 4: Kingdom AnimaliaSubkingdom ProtozoaPhylum Apicomplexa Sarcomastigophora Ciliophora Microspora

اسلاید 5: تک ياخته های مهم پزشکی بر اساس محل زندگی به دو گروه تقسيم می شوند:الف) تک یاخته های ساکن حفرات بدن مثل دستگاه گوارش و اعضاﺀ تناسلی: همه تک ياخته های موجود در این دسته ی بيماريزا نيستند و انسان ميزبان طبيعی اکثر آنها است.ب) تک یاخته های خون و نسوج

اسلاید 6: مورفولوژی تک ياخته هاالف) فرم فعال يا تروفوزوئيت: در اين مرحله تک ياخته حرکت، تغذيه، تکثير و احتمالا” حمله نموده و علائم ايجاد می کند.ب) فرم مقاوم يا کيست: در شرايط نامساعد ديواره مقاومی از جنس سلولز، کيتين يا آهکی اطراف تک ياخته را می پوشاند. در تک ياخته های انگلی كيست نقش حفاظت، انتقال و تکثير دارد.

اسلاید 7: ساختمان تک ياخته ها: الف) هسته: تمام تک ياخته ها حداقل يک هسته دارند. ب) سيتوپلاسم که شامل اکتوپلاسم و آندوپلاسم است. ترکيبات تشکيل دهنده مشابه ولی وظايف آنها با هم فرق می کند.اکتوپلاسم متراکم وشفاف است و در بر گيرنده آندوپلاسم بوده و نقش يک پرده نيمه تراوا را داراست.آندوپلاسم گرانوله ومات بوده ودر بر گيرنده هسته و ساير ارگانل های تک ياخته است.

اسلاید 8: ساختمان تک ياخته هاج) اندامک ها شامل: - اندامک تغذ يه ای، در تک یاخته ها بعضی از مواد از راه انتشار از غشا بدست می آید. درآميبها مواد غذایی ازراه آندوسیتوز وارد ميشود.بعضی تک ياخته ها دارای سيتوستوم يا دهان سلولی هستند که در قسمت قدام تک ياخته وجود داشته و مواد غذايی از طريق آن وارد بدن تک ياخته می شوند.- اندامک دفعی يا مخرج سلولی

اسلاید 9: اندامک حرکتیالف) پای کاذب (Psudopodia): به شکل زائده ای از اکتو پلاسم ايجاد و آندوپلاسم درون آن جاری می شود و تک ياخته را به حرکت در می آورد. اين اندامک خاص آميب هاست.آميبوئيد: مرحله ای از زندگی که تک ياخته پای کاذب توليد کند.

اسلاید 10: - اندامک حرکتیب) تاژک (Flagellum): جسم شلاقی شکل که از نقطه ای به نام بازال بادی يا بلفاروبلاست منشا می گيرد.

اسلاید 11: ساختمان تاژکدر سطح مقطع تاژک فيلامانهايی با نظم خاص وجود دارند. ٩فيلامان در اطراف، ٢ فيلامان در مرکز و لابلای آنها را پروتوپلاسم پرمی کند. مجموع اين فيلامانها را اکسونم يا محور می گويند.

اسلاید 12: اندامک های حرکتیمژه ((Cilium: شبيه تاژک واندازه آن کوتاهترازتاژک است و به تعداد فراوان در تمام سطح تک ياخته وجود دارند از نقطه ای بنام بازال بادی منشا می گيرد. اين نقاط توسط تارهای ظريفی به هم متصل و مجموعه آنها از يک مرکز هدايت می شوند.

اسلاید 13: تاژکپای کاذبمژه

اسلاید 14: ساختمان تک ياخته ها - اكسوستيل ( (Axostyl: درنقش ستون فقرات در برخي از تک ياخته ها - كاستا (Costa): به منزله دنده دربرخي از تک ياخته ها

اسلاید 15: اشکال هسته۱) وزيکولر و حبابی: در داخل حباب جسم متراکم و کوچکتری به نام آندوزوم يا کاريوزوم يا هستک وجود دارد. گاهی ممکن است روی ديواره هسته دانه های کروماتينی به نام کروماتين محيطی وجود داشته باشد.از اين مشخصات معمولا” در تعيين گونه آميب استفاده می شود.

اسلاید 16: اشکال هسته٢) متراکم: از ماده کروماتينی متراکم تشکيل شده است که به شکل توده ارغوانی مشاهده می شود. مثل هسته انگل های مالاريا.در بعضی دو هسته کاملا” مشابه و با عمل يکسان هستند مثل ژيارديادر بعضی ٢ هسته دارند ولی از نظر شکل و عمل متفاوت هستند مثل مژه داران ( ماکرونوكلئوس وميکرونوکلئوس) در مراحلی از زندگی تک ياخته ها ممکن است تعداد هسته ها زياد شود، مثلا” تبديل شدن به کيست

اسلاید 17: تکثير تک ياخته هابرای حفظ بقاﺀ تک ياخته تکثير میشود.تکثیر به دو روش جنسی و غیر جنسی انجام میشود.الف) غير جنسی که به شکل های مختلفی انجام می شود.۱) دوتايی ساده٢) شيزوگونی٣) دوتایی داخلی (آندودیوژنی)

اسلاید 18: تکثيرغير جنسی دو تايی سادهدراين نوع تکثير در ابتدا هسته تقسيم شده و به دو قطب می رود، سپس ساير اجزا تقسيم شده و در نهايت سيتوپلاسم کشيده و باريک شده و از وسط نصف می شود.در تاژکداران اين تکثير طولی انجام می شود.در مژه داران اين تکثيرعرضی انجام می شود.

اسلاید 19: تقسیم دوتایی

اسلاید 20: در تکثیر دوتایی داخلی ( آندودیوژنی ) در داخل سلول مادر دو سلول دختر ایجاد میشود . (تک یاخته توکسوپلاسما)

اسلاید 21: شيزوگونیدر ابتدا هسته به چندين قسمت تقسيم شده وسپس سيتوپلاسم تقسيم می شود و به ازاﺀ هر هسته يک تک ياخته جديد بوجود می آيد.به تک یاخته محصول این تقسیم مروزوئیت گفته میشود.

اسلاید 22: تکثير جنسیپیش ساز سلولهای جنسی را گامتوسيت نامند. سلول جنسی نر: ميکروگامتوسيت سلول جنسی ماده: ماکروگامتوسيت ميکرو گامتوسيت پس ازتغيير ميکروگامت را ميسازد (Exflagelation). ميكرو گامت اغلب تاژکدار و به تعداد زياد توليد و به سمت ماکرو گامت حرکت می کند.ماکرو گامتوسيت پس از تغييرات کيفی به ماکرو گامت تبديل و قابليت پذيرش ميکرو گامت را مييابد.

اسلاید 23: لقاحMicrogamet+ Macrogamet= ZygoteZygote…Oocyst… Sporocyst…Sporozoitدر اطراف زيگوت يا سلول تخم پوششی مقاوم ترشح میشود که در این حالت ااسيست نامیده میشود.تقسيمات داخل ااسيست صورت گرفته ويک يا چند اسپوروسيست در آن بوجود ميآيددر داخل هر اسپوروسیست هم تعدادی اسپوروزوئيت بوجود می آيد که نتیجه تکثير جنسی است وتعدادآن بسته به نوع تک ياخته متفاوت است . (اسپوروگوني)

اسلاید 24: ااسیست نارسااسیست رسیده

اسلاید 25: ميزبان اگر تکثیر جنسی در بدن يک ميزبان انجام شود به آن ميزبان نهايی گويند . اگر مرحله تکثیر غیر جنسی در بدن ميزبان باشد به آن ميزبان واسط گويند. مثلا” در بيماری مالاريا پشه آنوفل ماده ميزبان نهايی يا اصلی است و انسان به عنوان ميزبان واسط می باشد.

اسلاید 26: پديده الحاق (Conjugation) دو تک ياخته به هم متصل میشوند وهسته بزرگ محو میشود هسته کوچک با روش میوزتقسیم میشود یکی ازهسته ها با هسته تک یاخته مقابل تعويض و ترکیب میشود هسته جدید تقسیم وهسته های کوچک وبزرگ تشکیل میشود دو تک ياخته از هم جدا میشوند اين تقسيم هر ٤٠ نسل انجام می شود.

اسلاید 27: راههای ورود تک ياخته - دهان: آمیبها- نیش بندپایان: مالاریا و لیشمانیااز طریق آمیزش جنسی : تریکوموناسمادر زادی : از طریق جفت به جنین- خون: مالاریا

اسلاید 28: تشخيصتشخيص متناسب با محل زندگی تک ياخته است:الف) دستگاه گوارش: آزمایش مدفوعب) خون: تهیه گسترش خون و رنگ آمیزی انج) اعضاﺀ تناسلی: آزمايش ترشحاتد) نسوج: روشهای سرولوژی ، بیوپسی بافته) کشت

اسلاید 29: روشهاي رنگ آميزي مورد استفاده در تك ياخته شناسي:- رنگ آميزي گيمسارنگ آميزي تري كرومرنگ آميزي هماتوكسيلينرنگ آميزي اسيد فست يا زيل نلسون

اسلاید 30: طبقه بندی آميب هاPhylum: Sarcomastigophora Subphylum: Sarcodina Superclass: Rhizopoda Class: Lobosea Order: Schizopyrenida Amoebida Suborder: Tubulina, Acanthopodina Family: Endamoebidae

اسلاید 31: Tubulinaجنس های تحت راسته Entamoeba : E. histolytica- E. coli- E. dispar- E.hartmani- E. gingivalis E.polecki- E. moshkovskiEndolimax: E. nanaIodamoeba: I. butschilii از اين مجموعه انتاموبا ژنژيواليس در دهان زندگی می کند آنتاموبا پولکی در خوک و آنتاموبا موشکوفسکی در فاضلاب دیده میشود وبقیه درروده بزرگ انسان ساکن هستند.

اسلاید 32: Entamoeba histolyticaدر سال 1903 توسط شائودين نام گذاری شد. از نظر شکلی پلی مورفيک است. اندازه آن از 12 تا 25 ميکرون که با توجه به شرایط به 60 میکرون هم میرسد . محل زندگی روده بزرگ، از باکتری ها ، مواد نشاسته ای و بقايای مواد غذايی تغذيه می کند.فرم مينوتا شکل غیرمهاجم انگل است که به صورت کومنسال در روده زندگی می کند.پای کاذب معمولا” بلند انگشتی است، به صورت انفجاری توليد شده و حرکت آن سريع است.هسته حبابی، کاريوزوم ظريف و مرکزی، فاقد شبکه کروماتينی است.

اسلاید 33: Entamoeba histolyticaدر روده تقسيم دوتايی انجام و تعدادی به کيست تبديل می شوند.قبل از تبديل شدن به کيست، تروفوزوئيت کوچک و کروی شده که به آن پره کيست می گويند. اين سيکل مدت ها باقی مانده و گاهی علائم خفيف ايجاد می کند (دل درد، استفراغ، تهوع).کيستهای نارس يک هسته ای وکيستهای رسيده چهارهسته ای هستند. اندازه کیست 20-10 میکرون است.انتقال توسط کيستهای چهار هسته ای انجام می شود.دارای واکوئل گليکوژنی بزرگ و کروماتوئيد بارسوزنی يا ميله ای شکل است.

اسلاید 34:

اسلاید 35: Entamoeba histolyticaفرم تهاجمی دراين شکل تغذيه انگل عوض شده و از بقايای بافتی ليز شده و گلبول های قرمزاستفاده می کند.اندازه انگل گاهی تا ۶٠ ميکرون هم می رسد.

اسلاید 36: Entamoeba histolytica فرم تهاجمیفرم هماتوفاژ زمانی به کيست تبديل می شود که ابتدا به فرم مينوتا تبديل شده و سپس اين شکل از انگل به کيست تبديل می شود. در دو صورت اين حالت رخ می دهد:الف) سيستم ايمنی ميزبان جلوی تهاجم انگل را بگيرد.ب) داروهای مورد استفاده توسط بيمار باعث تبديل فرم تهاجمی به فرم کومنسال گردند.

اسلاید 37: سير تکاملیدفع کيست همراه با مدفوع کيستهای رسيده همراه با آب و مواد غذايی آلوده دهان باز شدن کيست در روده باريک ديواره کيست از بين رفته چهار هسته يک بار ديگر تقسيم می شوند ۸ تروفوزوئيت متاکيستيک در روده باريک بوجود می آيند سپس در روده بزرگ ساکن می شوند (پره کيست) مدت ها می تواند غير بيماريزا بماند و در فرصت مناسب تهاجم کند.

اسلاید 38:

اسلاید 39:

اسلاید 40: دلايل بروز و يا عدم بروز علائم در آميبيازالف) وجود E. dispar ( 1925 و 1997)ب) فاکتورهای پاتوژنيسيته ( خصوصيات آميب های مهاجم) - توانایی فاگوسیتوز زیاد گلبولهای قرمز - تمایل شدید به آگلوتینه شدن با سلول هدف به وسیله لکتين کنکاناوالين A موجود بر سطح آميب - فاقد شارژ الکتریکی سطحی اند و به راحتی جذب سلول های اپیتليال روده با شارژ منفی می شوند. - دارای آنزيم های پروتئوليتيک اند - اثرات سایتوپاتیک قوی در شرایط آزمایشگاهی دارند - در محيط کشت نیم جامد رشد و تکثیر دارند - ايجاد لزيون و آپسه در حيوان آزمايشگاهی مینمایند

اسلاید 41: دلايل بروز و يا عدم بروز علائم در آميبيازج) فاکتور های ميزبان - نقايص ايمنی به ویژه کاهش IgA ترشحی - الکلیسم (ضعف ایمنی) - رژيم و عناصر غذايی : سوﺀ تغذيه و فقر مواد پروتئينی تهاجم را تشديد می کند. کمبود آهن (رقابت در بدست آوردن آن با ميزبان) و افزایش کلسترول (افزايش اسيد فسفاتاز) نقش مهمی در تهاجم آميب دارند. - فلور باکتريايی روده -همو سکسوالیته - فاکتورهای اجتماعی،اقتصادی سطح پايين بهداشت ، خوردن غذا در ظروف مشترک

اسلاید 42: نقش فلور باکتريايی رودهمنبع تغذ يه ای مناسب برای آميبکاهش پتانسيل اکسيداسيون ،احياﺀ و ايجاد شرايط بی هوازی برای رشد آميب زیرا آميب فشار بالای اکسيژ ن را نمی تواند تحمل کند.تنظيم pH محيط برای رشد آميببعضی معتقدند انکيسته شدن آميب در حضور باکتری ها انجام می گيرد

اسلاید 43: نقش مگس در انتقال آميب به انسان

اسلاید 44: تابلوی بالينی آميبيازالف) آميبياز روده ای۱) روده ای بدون علائم ( ناقلين سالم)٢) روده ای با علائم: ديسانتری ، کوليت بدون ديسانتری، آمبوما، آپانديسيت، پريتونيت آميبی، کوليت بعد از ديسانتری، خونريزی، تنگی رودهب) آميبياز خارج روده ای۱) آميبياز کبد (آميبياز حاد غير چرکی کبد، آبسه های آميبی)٢) آميبياز ساير ارگان ها (ريه، پوست، اعضاﺀ تناسلی، مغز)

اسلاید 45: کوليت بدون ديسانتریحمله آميب انجام گرفته ولی سيستم دفاعی ميزبان با آن مقابله میکند با ادامه حمله آميب لزيون ها ايجاد شده و ناراحتی کولون بوجود می آيد ولی بدون اسهال خونی است.ديسانتری يا اسهال خونیحمله آميب انجام و فاکتورهای آميب منجر به تخريب بافـت روده شده و زخم يا اولسر ايجاد می گردد. تخريب موکوس وساب موکوس صورت گرفته و آميب خود را به بافت عضلانی می رساند. به دلیل عدم تمایل آميب به بافت عضلانی ،قاعده زخم بزرگ وشبيه بطری می شود دل درد، نفخ شکم، تغيير قوام مدفوع (لوز، واتری، خونی)، افزايش تعداد اجابت مزاج (گاهی بيش از ٢٠ بار در روز)، در بلغم دفع شده فرم هماتوفاژ ديده می شود.

اسلاید 46: آمبوما يا گرانولاسيون آميبیآميب مکررا” به بافت مخاطی روده حمله نموده و باعث گرانوله شدن بافت می شود. بر اثر انباشته شدن بافت ها بر روی هم تومور شکل می گيرد (تومور های کاذب آميبی) که شبيه کارسينومای روده است.

اسلاید 47: آپانديسيت آميبیبيشترين ضايعات آميبياز دردرجه اول در سکوم سپس سيگموئيد ودر درجه سوم هر جای روده را می تواند درگير نمايد.آپانديسيت آميبی فرق چندانی با آپانديسيت ناشی از ساير عوامل ندارد ولی بعد از عمل جراحی بايد درمان آميبی تجويز شود زيرا ممکن است آميب به حفره صفاق وارد شده وايجاد پريتونيت کند.پريتونيتبر اثر حمله آميب به بافت روده، يا در جراحی ها و يا دراثرپاره شدن آبسه های آميبی، آميب وارد حفره صفاق شده ومنجر به پريتونيت می شود.در ۸۰% موارد، مرگ وميربه دليل پريتونيت است.

اسلاید 48: کوليت بعد از ديسانتری: آنتی ژن های جدا شده از آميب در لابلای مخاط روده منجر به پاسخ های ايمنی شده و ديواره کولون کلفت و ضخيم می شود. در چنين مواردی آميبی در آزمايش مدفوع مشاهده نمی شود. بهترين راه تشخيص آزمايش سرولوژی است.خونريزی: تخريب بافت روده منجر به پاره شدن عروق خونی شده وبراثر خونريزی شديد بيمار فوت می کند.تنگ شدن روده: توکسين های ترشح شده آميب جذب مخاط روده شده و باعث التهاب و کم شدن حجم روده می گردد. ديواره روده در چنين مواردی بسيار حساس و آسيب پذير می شود.

اسلاید 49: زخم هاي فلاسکي شکل در روده اولسر هاي ناحيه کولون

اسلاید 50: آميبياز خارج روده ایپس از تهاجم آميب به روده و نفوذ به خون واز طريق عروق خونی سير خارج روده ای می تواند شروع شود.شانس کبد بيشتر از ساير ارگان ها است (۸۸%، ۸۰% لب راست و ۸% لب چپ).الف) آميبياز حاد غير چرکی کبد: آميب بعد از ورود به کبد متلاشی شده و آنتی ژن ها و توکسين های آن آزاد می شوند. در این حالت واکنش کبد به صورت بزرگ، حساس ودردناک شدن کبدایجاد ولی آبسه ای ايجاد نمی شود. علائم آن تب و لرزاست که شبيه مالاريا وکالا آزار است ب) آبسه های آميبی:آمیب رشد و تکثیر نموده و بافت کبد ليز و آبسه تشکيل میشودکه ابتدا کوچک وبتدریج بزرگ می شوند. آبسه ها ممکن است در تعداد متفاوت واندازه های مختلف در عمق و سطح کبد ديده شوند

اسلاید 51: آبسه های کبدي

اسلاید 52: آبسه های آميبی گاه آبسه ها به هم متصل و اندازه آنها بزرگ می شود در صورت تشکيل آبسه در لب راست، ديافراگم در سمت راست خيمه زده و به ريه فشار وارد می شود. علائمی هم چون تنگی نفس، سرفه، افزايش ضربان قلب، درد در ناحيه راست شانه منتشرمی شود. نفس عميق درد را تشديد می کند.بيمارانی که دارای آبسه های بزرگ باشند در موقع راه رفتن خودشان را خم می کنند.در صورت تشکيل آبسه در لب چپ، ديافراگم در سمت چپ خيمه زده، فشار به پريکارد، و درد قلبی وناراحتی قلبی احساس می شود. راه حل کشيدن مايع آبسه است، در صورت پاره شدن ابسه شوک و مرگ ايجاد می شود. مايع آبسه شکلاتی رنگ، بدون بو و از نظر کشت کاملا” استريل است.

اسلاید 53: راديوگرافي ريه با توجه به خيمه زدن ديافراگم

اسلاید 54: آسپيرا سيون آبسه کبدي

اسلاید 55: آميبياز ريهدر درجه دوم بعد از کبد قرار دارد.آميبياز ريه می تواند يا مستقيما” از طريق جريان خون ايجاد شود و يا از کبد به ريه متاستاز دهد.آبسه های ريوی در اثر سرفه شديد پاره شده و آميب ها در برونش ها آزاد شده و همراه خلط دفع می شوند در اين مواقع افتراق آنها از انتاموبا ژنژيواليس لازم است.آميبياز پوستی ازطريق تماس ويا درزخم های کلستومی ايجاد می شود.در آميبياز اعضاﺀ تناسلی آميبياز واژن و پنيس مشاهده می شود.آميبيازمغزی نادرولی بسيارخطرناک است و باعث مرگ می شود.

اسلاید 56: آبسه ریوی→

اسلاید 57: آميبيازيس پوستي

اسلاید 58: آميبيازيس دستگاه تناسلي

اسلاید 59: درمانداروها به سه دسته تقسيم می شوند: لومينال، نسوجی ولومينال-نسوجیلومينال يا روده ای : ديلوکسانيد فروآت، يدوکلروهيدروکسی کيننسوجی : امتين و مشتقات آن که عوارض قلبی به همراه دارند.لومینال-نسوجی: مترانيدازول، اورنيدازول، تنيدازول

اسلاید 60: انتاموباهاE. dispar:مرفولوژی شبيه هيستوليتيکاست. تنها روش افتراق آن استفاده از روش های مولکولی و ايزوآنزيمی است.E. hartmani: تا دهه ۱٩۶۰ به نام نژاد کوچک هيستوليتيکا معروف بود. اکنون به عنوان گونه ای غیر بیماریزا مطرح است که تنها راه افتراق آن اندازه کوچکتر هارتمنی است.تروفوزوئیت آن12 -6 وکیست 10-5 میکرون است.

اسلاید 61: Entamoeba coliميزبان طبيعی اين آ ميب فقط انسان است. شايعترين آميب انگلی بوده و در مناطق با بهداشت پايين آلودگی بالاست.اهميت اين آميب در مواردی است که اشتباها” به جای هيستوليتيکا گزارش می شود. تروفوزوئیت 50-15 وکیست 25-10 میکرون دارای پاهای کاذب لوبی شکل و کوتاه است.حرکت کند است.هسته حبابی شکل بوده و کاريوزوم خارج از مرکز می باشد.دارای کروماتين محيطی ضخيم و نامنظم، دانه های کروماتينی در شبکه وجود دارند.

اسلاید 62: Entamoeba coliدرکيست ابتدا يک سپس دو، چهاروهشت هسته ایجاد میشود.اشکال دووهشت هسته ای بيشتردرآزمايشگاه ديده میشوندمواد پروتئينی به صورت اجسام کروماتوئيد در کيست های نارس مشاهده می شوند.مواد گليکوژنی به صورت واکوئل های گليکوژنی هستند.سيرتکاملی : خوردن کيست..روده باريک..هشت آميب ..روده بزرگ..سکونت وادامه حيات

اسلاید 63: Entamoeba coli

اسلاید 64: Entamoeba gingivalis محل زندگی در دهان در کنار دندان های پوسيده ولثه های پيوره، از نظر دندان پزشکان بيماريزاست. تروفوزوئیت آن 20-10 میکرون واحتمالا فاقد کیست است . از راه ترشحات دهانی منتقل میشود. در فرم خارج روده ای هيستوليتيکا در ريه، ممکن است با آن اشتباه شود.

اسلاید 65: دارای پاهای کاذب کوتاه وشفاف، حرکت کند، هسته وزيکولر، کاريوزوم بزرگ و در وسط ،اغلب 3/2 فضای هسته را اشغال میکند انتقال توسط کيست صورت می گيرد. ابتدا يک هسته، دو وچهار هسته اندازه تروفوزوئیت 15-6 وکیست 14-5 میکرون است. در نمونه مدفوع معمولا تروفوزوئیت دیده میشود. Endolimax nana

اسلاید 66: Iodamoeba butschilii دارای پای کاذب پهن و کوتاه، حرکت کند، هسته وزيکولرو فاقد کروماتين محيطی است. کاريوزوم بزرگی دارد که اغلب به يک سمت ديواره هسته کشيده می شود. کيست ها اغلب بيضوی هستند، واکوئل گليکوژنی بزرگ دارد که اغلب با يد رنگ می گيرد. انتقال توسط کيست صورت گرفته و غير بيماريزاست. اندازه تروفوزوئیت 25-10 و کیست آن 15-6 میکرون میباشد.

اسلاید 67: Endamoebidae

اسلاید 68: Order: Schizopyrenida تک یاخته های این گروه زندگی آزاد دارند، يک جنس به نام نگلريا فاولری اهميت دارد که به سه فرم تروفوروئیت ،تاژکدار و کیستی دیده میشود. در آب زندگی میکند و از راه بينی وارد بدن شده از استخوان غربالی عبور و از طريق پياز بويايی خود را به مغز می رساند. منجر به تخريب پرده مننژ و ايجاد مننگو انسفاليت حاد می کند.: (Primary Amebic Meningoencephalitis):PAM بيشتر در اطفال ديده می شود. سير بيماری سريع بوده و در عرض ۱۰تا۱۵روز باعث مرگ بيمار می شود. علائم: سر درد، سفت شدن عضلات گردن، لرز، تهوع، استفراغ، دردکمر

اسلاید 69:

اسلاید 70: نگلریا

اسلاید 71: Order:Amoebida Suborder: Tubulina, Acanthopodina Acanthopodina: آميب های اين گروه هم آزاد زی هستند. در آب و خاک زندگی می کنند. به دو فرم تروفوزوئیت و کیست دیده میشوند که هر دو به انسان منتقل میشوندگونه هايی از اين زیر راسته به طور اتفاقی به انسان منتقل میشوند مثل آکانتاموبا کولبرتسونی، پلی فاگا، کاستلانی.اين آميب ۸ گونه بيماريزا برای انسان دارد.جنس آکانتاموبا دارای پاهای خار مانند و راههای انتقال مختلف می باشد.

اسلاید 72: راههای انتقال آکانتاموباالف) بينی: از بينی به ريه رفته وسپس از طريق عروق خونی به مغز می رسد. ايجاد انسفاليت آمیبی گرانولوماتوزمی کند (GAE).دوره بيماری طولانی بوده و علائم شبيه نگلريا است.ب) چشم: با جايگزينی آميب در چشم ابتدا تروما و سپس زخم قرنيه ايجاد شده و باعث کراتيت می شود. بيشتر در کسانی ديده می شود که از لنز های تماسی استفاده می کنند.ج) پوست: کيست آميب از طريق زخم های پوستی وارد شده و باعث گرانولوماتوز های پوستی می شود.

اسلاید 73: آکانتومبا

اسلاید 74:

اسلاید 75: مژه داران- بالانتيديوم کلیتنها مژه دار بيماريزای انسان است وبزرگترين تک ياخته انگل انسان است. گونه های مختلفی دارد ولی تنها گونه ای که به انسان منتقل می شود ، بالانتيديوم کلی است.سطح بدن از مژه پوشيده شده، اين مژه ها در اطراف دهان بلند تر هستند و به گرفتن مواد غذايی به تک ياخته کمک می کنند.اطراف دهان را پريستوم می گويند. دهان سلولی قيف مانند است.دارای يک هسته بزرگ به نام ماکرونوکلئوس و در فرورفتگی آن ميکرونوکلئوس قرار دارد.هسته بزرگ درمتابوليسم و تغذيه و هسته کوچک در تکثير عمل می نمايند.دارای دو واکوئل انقباضی در قسمت قدام و خلف می باشد.

اسلاید 76: بالانتيديوم کلیمواد غذايی در داخل واکوئل های غذايی قرار گرفته، با انقباض و انبساط انگا اين واکوئل ها به حرکت در آمده و آنقدر می گردند تا مواد غذايی هضم شوند.مواد دفعی در داخل واکوئل های دفعی قرار گرفته و از منفذی در انتهای خلفی به نام سيتوپيج دفع می شوند.دارای کيست کروی يا بيضوی است با اندازه ٤٠ تا ۶۰ ميکرومتر (گاهی تا ٢۰۰ ميکرون) که حاوی هسته بزرگ و کوچک و واکوئل انقباضی است.اين تک ياخته در خوک اهلی و وحشی (گراز) زندگی نموده و به طور اتفاقی انسان را آلوده می کند. برای خوک بيماريزا نيست.در انسان ايجاد Balantidial dysentry می کند.

اسلاید 77:

اسلاید 78: بالانتيديوم کلیدر کشور ما به صورت اسپوراديک از روستاهای استان هرمزگان، اطراف آبادان و سيستان و بلوچستان (مشهد و شمال ايران)گزارش شده است.بيشتر در افرادی مشاهده می شود که با خوک سرو کار دارند. در ايران گراز.بيماريزائی: شبيه به آميبيازيس روده ای است (گاهی بدون علائم و گاهی با علائم مبهم). ولی در صورت حمله به ديواره روده، ايجاد اولسر های عميق و اسهال خونی می کند.تفاوت ها:الف) سير خارج رودهای ندارد با اينکه گزارشاتی در کبد، طحال و مثانه وجود دارند.ب) درمان: اوکسی تتراسيکلين(۵٠۰ ميلی گرم) هر 8 ساعت به مدت 10 روزتشخيص: شبيه آميبياز( آزمايش مدفوع + کشت در محيط سرم منعقده)

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید