کسب و کارمدیریت و رهبری

مبانی فرهنگ سازمانی

صفحه 1:

صفحه 2:
مبانی فرهنگ سازمانی الست ‎ee‏ مرجانی ‎at ۱ oa iy‏ ارائسه : 2 4 35 سمیه رضازاده دشتی رشته مدیریت امرایی ٩۴ ‏باییز‎

صفحه 3:
"امروزه فرهنگ سازمانی به یکی از مهم‌ترین موضوعات علم مدیریت به‌ویژه رفتار سازمانی و یک ضرورت انکارناپذیر تبدیل شوه است, زیرا سازمان‌ها برای ماندن در عرصه رقابت شار ۳ باید از یک فرهنگ منسجم قوی بهره‌مند باشند. * بهترين اث بالاترين كيفيت و هماهنكى افزايش نوآورى كمترد:. تعاد ضات ه بالات د- مشاه کت at 1١ i ‏اهمیت و ضرورت‎

صفحه 4:
* فرهنگ سازمانی یک دسته از ارزشهاست که اغلب مورد پذیرش و تائید قرار می گیرند. در داخل سازمان به اشخاص کمک می کنند تا نسبت به اقداماتی که قابل قبول تلقی می شوند و اقداماتی که غیر قابل قبول به حساب می آیند. معرفت پیدا کنند. * (هاردی و یراون ۱۳۷۷) “* فرهنگ سازمانی نظامی از ارزش ها و باورهای مشترک است که تعامل با افراد. ساختار و نظام های سازمان و هنجارهای رفتاری را شکل می دهد. * (استوتر و فریمن ۱۳۷۵) * فرهنگ سازمانی از مجموعه ای از ارزشها. باورها, نگرش ها و هنجارهای مشترک که رفتار و انتظارات اعضای سازمان را شکل می دهد و به بیان وسیع تر فرهنگ سازمانی تعیین کننده نوع رفتار کارکنان است و اولویت ها را تعیین می تمايد. مفهوم فرهنى

صفحه 5:
فرهنگ آموختنی است. فرهنگ آموخته می‌شود. فرهنگ اجتماعی است فرهنگ پدیده‌ای ذهنی و تصوری فرهنگ خشنودی‌بخش استس فرهنگ سازکاری می‌بابد. فرهنگ بگانه‌ساز است. He KH HK K ویژگیهای فرهنگ

صفحه 6:
از ت است یافته از روابط متقابل افراد براى دست يافتن به عبارت است از فرایند های نظام یافته از روا افراد برای ازمان عبار. معي ينع عنصر تشكيل دهنده سازمان: * افراد * ارتباط * روابط متقابل م 2 > ۱ * هدفهای مشترک سازمان وید زان 7 ۲ { 5 fi

صفحه 7:
۴ پدیده ای است که در سازمان وجود دارد و همه اعضاءاتفاق نظر دارند که یک دست ناپیدا افراد را در جهت نوعی رفتار نامرثی هدایت می کند. *شناخت فرهنگ سازمانی چیزی است که فرهنگ را می سازد و شیوه و دوام آن به ما کمک می کند تا بهتر بتونیم رفتار افراد را در سازمان توجیه کنیم | مفهوم فرهنگ سازمانی

صفحه 8:
“ارش با يذيده تعرض اگوی ارتباطی ویژگیهای فرهنگ سازمانی

صفحه 9:
® جامعه پذیری سازمانی فرآیندی است که: * از طریق آتن کارکنان فرهنگ سازمانی را خودشان می آموزند و دانش آن را به دیگران و نظایر آن منتقل می کنند. در جوامع ممکن است فرآیند جامعه پذیری سالها به طول بینجامد. افراد از طريق آن تبدیل به انسان های اجتماعی میشوند. آموزش فرهنگ سازمانی: جامعه پذیری

صفحه 10:
پرخی صاحبنظرن بر این بورند که ترکیب و هماهنگی ویژهدهگانه زیر اساس فرهنگ سازمای را تشکیل می دهد: ۱-ابتکارفردی: “7 ۲-خطرپذیری: میزان ۷ ۲ -هذایت و مرس 7 ۴-اتسجام ۵حمایت مدیریت: ع-کنترل: ۷ ۷-هویت: 7 ۸- نام تشویقء ی ‎-٠١ 3”‏ الكوى ارتباطي: ‎polis‏ و مولفه های فرهنگ سازمانی

صفحه 11:
گام اول : درک محيط و نیروهای دیگر تاثیر گذار در استراتژیهای ‎FT‏ ‏* گام دوم : شناسانی وتعیین ارزشهای بنیانی شرکت: ‎ER‏ سوم اجاد دیدگاهمشارکتی ‏** گام چهارم : ارزیابی فرهنگ موجود وتعیین عناصری از فرهنگ گام بنجم : تعيين تغييرات ‏كام ششم : تعبين مديران ارشد در هدايت تغيير ‎Sin‏ ‏كام هقتم: استقرار برنامه اهداف وافق زمائي ‏© كام طشتم؛ برقرارى ارتباط و اْجاد إدكيزة در ميان تنام يتفضان . ** گام نهم: شناسائی موانع و منابع مقاومت وتوسعه استراتژی برای رفع ‎OUT‏ ‏گام دهم:نهادینه سازیوالگو سازی در جهت تقویت تغيبير فر ‎ais‏ تغییر فرهنگ سازمانی ‎ ‎ ‎

صفحه 12:
مدل فرهنگ سازملنی خود را بر مبنای مفروضات هفت‌گانه زیر پایه گذاری کرده است: * - توجه به نوآوری و خلاقیت: ۲ توجه به جزئی‌نگری: ۳ توجه به ره‌آوردها: ‎ee‏ اعضاى سازمانة ‏۵ توجه به سیستم: ‎ ‏* رابینز در کتاب تنوری سازمان وچوه ممیزه فرهنگ‌های سازمانی را ده مورد می‌شمارد که در مواردی با مقروضات فرهنگ سازمنی پیش بیان شده یکی است. این وجوه تمیز فرهنگی عبارند از ‏* ۱-نوآوری فردی ۲ تحمل مخاطره۳- جهت‌دهی ۴ یکپارچگی و وحدت 8 روابط مدير با زيردستانع کنترل ۷- هدف ‎A‏ سیستم پاداش ‎-٩‏ تحمل تعارض ۰ ۱-الگوهایارتباطات (راین:مبانی رفتار سازمنی, ۰۱۳۷۹ ص ۳۸۲ ‏“مدل رابينز

صفحه 13:
* مطالعه کلاسیک هافستد در مود ابعاد ارزشهای فرهنگی, به طور خاص بر ارزشهای مربوط به کار تم رکز می‌کند. هافستد یک روانشناس اجتماعی هلندی است که معتقد است افراد برنامه‌های ذهنی خود را دارند که در خانواده. در اوایل دوره کودکی آنها بوجود می‌آید و در مدارس و سازمانهای تقویت می‌شوند. جنسیت را توضیح دهد. بيشتر تفاوتها را در ارزشها و گرایشهای کاری شرح می‌دهد. وی ابتدا چهار بعد ارزشی را برای توضیح این تفاوتها در میان فرهنگها توضیح داده که بعدا" یک بعد دیگر نیز به آن اضافه می‌کند: مدل هافستد

صفحه 14:
<فردگرایی در برابر جمع گرایی اختلاف قدرت <اجتناب از پدیده عدم اطمیتلن مرد سللاری در مقایسه با زن سالاری سوگیری دراز مدت در مقابل نتو گیزی کوتاه قدت. پنج بعد ارزشی مدل هافستد

صفحه 15:
”اين الكو رابطه بین فرهنگ و استراتژی را مورد توجه قرار داه است. به طور کلی استراتژی و فرهنگ خارجی اثرات بسیار شدیدی بر فرهنگ سازمان دارند. فرهنگ سازمان مظهری از نیازهای سازمان است که باید در درون آسن محیسط موثر مورد مطالعه قرار گیرد. وی در مدل خود ویژگی های فرهنگی را اینگونه برشمرده است: ‎it‏ * ۱-در كير شدن در كار * ۲-سازگاری ۳-انطباق پذیری * ۴- رسالت یا ماموریت 02 ۱ ی تعرکز دای مدل دنیسون /

صفحه 16:
سازمانهای اثربخش افرادشان را تانمند می سازند . سازمان را بر محور گروههای کاری تشکیل می دهند و قابلیت های متاع اتسانی را در همه سطوح توسعه می دهند. اعضای سازمان به کارشان متفهد شده و خود رابه عنانپاره ای از یکره سازمان حساس می کنن. افراد در همه سطوح احساس می کنند که در تصمیم گیری نقش دارند و این تصمیمات است که بر کارشان مؤثر است و کار آنها مستقیماً با اهداف سازمان پیوند درد در این مدل این یژگی با سه شاخص اندازه گیری می شود: * توانمندسازی * تیم سازی “* توسعه قابلیتها درگیر شدن در کار -مدل دنیسون

صفحه 17:
سازگاری (ثبات و یکپلرچکی ): * این ویژگی با سه شاخص بررسی می شود: * ارزشهای بنيادین * توافق * هماهنگی و پیوستگی سا زگاری - مدل دنیسون

صفحه 18:
سازمانهایی که یکپارچه هستند به سختی تغییر می یابند. لذا یکپارچگی درونی و انطباق پذیری پیرونی را می توان مزیت و برتری سازمان به حسلب آورد. سازمانهای ساز گار به وسیله مشتریان هدایت می شوند. ریسک می کنند. از اشتباه خود پند می كيرند و ظرفيت و تجربه ایجاد تییر را دارند . آنها به طور مستمر در حال بهبود توانایی سازمان به جهت ارزش قائل شدن برای مشتریان هستند . این ویژگی با سه شاخص زیر مورد بررسی قرار می گیرد: *ايجاد تغییر 5 مشتری گرایی ۴ یادگیری سازمانی انطباق پذیری - مدل دنیسون

صفحه 19:
شاید بتوان گفت مهمترین ویژگی فرهنگ سازمانی رسالت و مأموریت آن است. سازمانهای موفق درک روشنی از اهداف و جهت خود دارند. به طوری که اهداف سازمانی و اهداف استراتژیک را تعریف کرده و چشم انداز سازمان را ترسیم میکنند. * گرایش و جهت استراتژی * اهداف و مقاصد * چشم انداز رسالت- مدل دنیسون

صفحه 20:
مبانی تتوری وطراحی سازمان , ریچارد ال .دفت , ترجمه علی رضائیان و سید محمد اعرابی ؛ دفتر پژوهشهای فرهنگی , چاپ هفتم * مدیریت تغییر , رابرت هلر. ترجمه خدایارابیلی .سعید علیمیرزائی.انتشارات سار كل .جاب دوم * ارتباط موثر, رابرت هلر . ترجمه سعید علیمیرزائی,انتشارات سارگل , جاب دوم فیبر سازمانی. دنیس تی جف . ترجمه بهزاد رمضانی + نشر دایره , جاب اول ت استرس. کنت بلانچارد. ترجمه بهزاد رمضانی . نشر واحدی , جاب اول * فرهنگ سازمانی . ادگار شاین . ترجمه محمد ابراهیم محجوب . نشر فرا : جاب اول * مبانی فرهنگ سازمانی, استیفن رایینز مراجع

صفحه 21:
سپاسگذار از صبر و حوصله دوستان بایان يه مه

مباني فرهنگ سازماني استاد گرامي: دکتر امير بابك مرجاني ارائـه : سميه رضازاده دشتي رشته مديريت اجرايي پاييز 94 *امروزه فرهن گ سازمانی ب ه یکی از مهم‌ترین موض وعات علم مدیریت به‌ویژه رفتار سازمانی و یک ضرورت انکارناپ ذیر تب دیل شده است ،زیرا سازمان‌ها برای ماندن در عرص ه رق ابت سازمانی باید از یک فرهنگ منسجم قوی بهره‌مند باشند. * بهترين اثر: باالترين كيفيت و هماهنگي افزايش نوآوري كمترين تعارضات و باالترين مشاركت اهميت و ضرورت * فرهنگ سازمانی یک دسته از ارزشهاست که اغلب مورد پذیرش و تائید قرار می گیرند ،در داخل سازمان ب ه اش خاص کمک می کنند تا نسبت به اقداماتی که قابل قبول تلقی می ش وند و اق داماتی که غ یر قاب ل قب ول ب ه حساب می آین د، معرفت پیدا کنند. * (هاردی و براون )1377 * فرهنگ سازمانی نظامی از ارزش ها و باورهای مشترک است که تعامل با افراد ،ساختار و نظام های سازمان و هنجارهای رفتاری را شکل می دهد. * (استونر و فریمن )1375 * فرهنگ سازمانی از مجموعه ای از ارزشها ،باورها ،نگرش ها و هنجارهای مشترک که رفتار و انتظارات اعض ای سازمان را شکل می دهد و به بیان وسیع تر فرهنگ سازمانی تعیین کننده نوع رفت ار کارکن ان اس ت و اول ویت ها را تع یین می نماید. مفهوم فرهنگ * * * * * * * فرهنگ آموختنی است. فرهنگ آموخته می‌شود. فرهنگ اجتماعی است فرهنگ پدیده‌ای ذهنی و تصوری فرهنگ خشنودی‌بخش است.. فرهنگ سازگاری می‌یابد. فرهنگ یگانه‌ساز است. ويژگيهاي فرهنگ *سازمان عبارت است از فرايند هاي نظام‌يافته از روابط متقابل افراد براي دست يافتن به هدفهاي معين. پنج عنصر تشكيل دهنده سازمان: *افراد *ارتباط *روابط متقابل *هدفهاي مشخص *هدفهاي مشترك سازمان تعريف سازمان * پديده اي است كه در سازمان وجود دارد و همه اعضاء‌اتفاق نظر دارند كه يك دست ناپيدا افراد را در جهت نوعي رفتار نامرئي هدايت مي كند. * شناخت فرهنگ سازماني چيزي است كه فرهن گ را مي سازد و ش يوه و دوام آن به ما كمك مي كن د ت ا به تر بت ونيم رفت ار افراد را در سازمان توجيه كنيم/ مفهوم فرهنگ سازمانی 10ويژگي عبارتند از: ‏خالقيت فردي ‏ريسك پذيري ‏رهبري ‏يكپارچگي ‏حمايت مديريت ‏كنترل ‏هويت ‏سيستم پاداش ‏سازش با پديده تعرض ‏الگوي ارتباطي ويژگيهاي فرهنگ سازماني * جامعه پذیری سازمانی فرآیندی است که: * از طری ق آن کارکن ان فرهن گ سازمانی را خودش ان می آموزن د و دانش آن را ب ه دیگران و نظایر آن منتق ل می کنن د .در جوام ع پیچیده ممکن اس ت فرآین د جامع ه پذیری سالها ب ه ط ول بینجام د .افراد از طری ق آن تب دیل ب ه انسان های اجتماعی میشوند. آموزش فرهنگ سازماني :جامعه پذيري برخی صاحبنظران بر این باورند که ترکیب و هماهنگی وی ژه دهگان ه زی ر اساس فرهن گ سازمانی را تشکیل می دهد: -1 ابتکار فردی: -2 خطرپذیری :میزان -3 هدایت و سرپرستی: -4 انسجام: -5 حمایت مدیریتی: -6 کنترل: -7 هویت: -8 نظام تشویق: -9 تحمل اختالف سلیقه: -10 الگوی ارتباطی: عناصر و مولفه های فرهنگ سازمانی گام اول :درک محيط و نيروهاي ديگر تاثير گذار در استراتژيهاي آينده: ‏گام دوم :شناسائي وتعيين ارزشهاي بنياني شرکت : ‏گام سوم :ايجاد ديدگاه مشارکتي ‏گام چهارم :ارزيابي فرهنگ موجود وتعيين عناصري از فرهنگ ‏گام پنجم :تعيين تغييرات ‏گام ششم :تعيين مديران ارشد در هدايت تغيير فرهنگ . ‏گام هفتم :استقرار برنامه اهداف و افق زماني ‏گام هشتم :برقراري ارتباط و ايجاد انگيزه در ميان تمامي ذينفعان . ‏گام نهم :شناسائي موانع و منابع مقاومت وتوسعه استراتژي براي رفع آنان ‏گام دهم :نهادينه سازي والگو سازي در جهت تقويت تغييير فرهنگ فرآيند تغيير فرهنگ سازماني رابينز مدل فرهنگ سازماني خود را بر مبناي مفروضات هفت‌گانه زير پايه‌گذاري کرده است: 1ـ توجه به نوآوري و خالقيت: 2ـ توجه به جزئي‌نگري: 3ـ توجه به ره‌آوردها: 4ـ توجه به اعضاي سازمان: 5ـ توجه به سيستم: 6ـ جاه‌طلبي: 7ـ پايداري: * * رابينز در کتاب تئوري سازمان وجوه مميزه فرهنگ‌هاي سازماني را ده مورد مي‌شمارد که در مواردي با مفروضات فرهنگ سازماني پيش بيان شده يکي است .اين وجوه تمايز فرهنگي عبارتند از: 1ـ نوآوري فردي 2ـ تحمل مخاطره3ـ جهت‌دهي4ـ يکپارچگي و وحدت5ـ روابط مدير با زيردستان6ـ کنترل 7ـ هدف 8ـ سيستم پاداش 9ـ تحمل تعارض 10ـ الگوهاي ارتباطات (رابينز ،مباني رفتار سازماني ،1379 ،ص )382 *مدل رابينز * مطالعه کالسیک هافستد در مورد ابعاد ارزشهای فرهنگی ،به طور خاص بر ارزشهای مربوط به کار تمرکز می‌کند .هافستد یک روانشناس اجتماعی هلندی است که معتقد است افراد برنامه‌های ذهنی خود را دارند که در خانواده ،در اوایل دوره کودکی آنها بوجود می‌آید و در مدارس و سازمانهای تقویت می‌شوند. * هافستد متوجه شد که فرهنگ ملی به جای اینکه درون سازمان ،شغل ،پیشینه کاری ،یا جنسیت را توضیح دهد ،بیشتر تفاوتها را در ارزشها و گرایشهای کاری شرح می‌دهد .وی ابتدا چهار بعد ارزشی را برای توضیح این تفاوتها در میان فرهنگها توضیح داده که بعداً یک بعد دیگر نیز به آن اضافه می‌کند: مدل هافستد فردگرایی در برابر جمع گرایی ‏اختالف قدرت ‏اجتناب از پديده عدم اطمينان ‏مرد ساالري در مقايسه با زن ساالري ‏سوگيري دراز مدت در مقابل سو گيري کوتاه مدت پنج بعد ارزشی مدل هافستد * این الگو رابطه بین فرهنگ و استراتژی را مورد توجه قرار داه اس ت .ب ه طور کلی استراتژی و فرهنگ خارجی اثرات بسیار ش دیدی ب ر فرهن گ سازمان دارند .فرهنگ سازمان مظهری از نیازهای سازمان است که بای د در درون آن محیط م وثر م ورد مطالع ه قرار گ یرد .وی در م دل خ ود ویژگی های فرهنگی را اینگونه برشمرده است: * -1در گیر شدن در کار * -2سازگاری * -3انطباق پذیری * -4رسالت یا ماموریت مدل دنیسون سازمانهاي اثربخش افرادشان را توانمند مي سازند ،سازمان را بر محور گروههاي كاري تشكيل مي دهند و قابليت هاي منابع انساني را در هم ه س طوح توس عه مي دهن د .اعض اي سازمان ب ه كارشان متعهد شده و خود را به عنوان پاره اي از پيكره سازمان حساس مي كنند .افراد در همه سطوح احساس مي كنند كه در تصميم گيري نقش دارند و اين تصميمات اس ت ك ه ب ر كارش ان مؤثر است و كار آنها مستقيمًا با اهداف سازمان پيوند دارد. در اين مدل اين يژگي با سه شاخص اندازه گيري مي شود: * توانمندسازي * تيم سازي * توسعه قابليتها درگير شدن در كار –مدل دنيسون سازگاري (ثبات و يكپارچكي ): * اين ويژگي با سه شاخص بررسي مي شود: * ارزشهاي بنيادين * توافق * هماهنگي و پيوستگي سازگاري – مدل دنيسون سازمانهايي كه يكپارچه هستند به سختي تغيير مي يابند .لذا يكپارچگي دروني و انطباق پذيري بيروني را مي توان مزيت و برتري سازمان به حساب آورد. سازمانهاي سازگار به وسيله مشتريان هدايت مي شوند ،ريسك مي كنند ،از اشتباه خود پند مي گيرن د و ظرفيت و تجربه ايجاد تغيير را دارند .آنها به طور مستمر در حال بهبود توان ايي سازمان ب ه جهت ارزش قائ ل ش دن ب راي مشتريان هستند .اين ويژگي با سه شاخص زير مورد بررسي قرار مي گيرد: * ايجاد تغيير * مشتري گرايي * يادگيري سازماني انطباق پذيري – مدل دنيسون شايد بتوان گفت مهمترين ويژگي فرهنگ سازماني رسالت و مأموريت آن است . سازمانهاي موفق درك روشني از اهداف و جهت خود دارند ،به طوري كه اهداف سازماني و اهداف استراتژيك را تعريف كرده و چشم انداز سازمان را ترسيم ميكنند. * گرايش و جهت استراتژي * * چشم انداز اهداف و مقاصد رسالت -مدل دنيسون * مباني تئوري وطراحي سازمان ،ريچارد ال .دفت ،ترجمه علي رضائيان و سيد محمد اعرابي ،دفتر پژوهشهاي فرهنگي ،چاپ هفتم * مديريت تغيير ،رابرت هلر ،ترجمه خدايارابيلي ،سعيد عليميرزائي،انتشارات سارگل ،چاپ دوم * ارتباط موثر ،رابرت هلر ،ترجمه سعيد عليميرزائي ،انتشارات سارگل ،چاپ دوم * مديريت تغيير سازماني ،دنيس تي جف ،ترجمه بهزاد رمضاني ،نشر دايره ،چاپ اول * مديريت استرس ،كنت بالنچارد ،ترجمه بهزاد رمضاني ،نشر واحدي ،چاپ اول * فرهنگ سازماني ،ادگار شاين ،ترجمه محمد ابراهيم محجوب ،نشر فرا ،چاپ اول * مباني فرهنگ سازماني ،استيفن رابينز مراجع سپاسگذار از صبر و حوصله دوستان پايان

51,000 تومان