کسب و کار مدیریت و رهبری

مبانی فرهنگ سازمانی

farhange_sazmani1

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مبانی فرهنگ سازمانی”

مبانی فرهنگ سازمانی

اسلاید 1: مباني فرهنگ سازمانيسميه رضازاده دشتي رشته مديريت اجرايي پاييز 94استاد گرامي: دکتر امير بابك مرجانيارائـه :

اسلاید 2: اهميت و ضرورت امروزه فرهنگ سازمانی به یکی از مهم‌ترین موضوعات علم مدیریت به‌ویژه رفتار سازمانی و یک ضرورت انکارناپذیر تبدیل شده است، زیرا سازمان‌ها برای ماندن در عرصه رقابت سازمانی باید از یک فرهنگ منسجم قوی بهره‌مند باشند.بهترين اثر:بالاترين كيفيت و هماهنگي افزايش نوآوري كمترين تعارضات و بالاترين مشاركت

اسلاید 3: مفهوم فرهنگ فرهنگ سازمانی یک دسته از ارزشهاست که اغلب مورد پذیرش و تائید قرار می گیرند، در داخل سازمان به اشخاص کمک می کنند تا نسبت به اقداماتی که قابل قبول تلقی می شوند و اقداماتی که غیر قابل قبول به حساب می آیند، معرفت پیدا کنند. (هاردی و براون 1377)فرهنگ سازمانی نظامی از ارزش ها و باورهای مشترک است که تعامل با افراد، ساختار و نظام های سازمان و هنجارهای رفتاری را شکل می دهد. (استونر و فریمن 1375)فرهنگ سازمانی از مجموعه ای از ارزشها، باورها، نگرش ها و هنجارهای مشترک که رفتار و انتظارات اعضای سازمان را شکل می دهد و به بیان وسیع تر فرهنگ سازمانی تعیین کننده نوع رفتار کارکنان است و اولویت ها را تعیین می نماید.

اسلاید 4: ويژگيهاي فرهنگ فرهنگ آموختنی است. فرهنگ آموخته می‌شود. فرهنگ اجتماعی است فرهنگ پدیده‌ای ذهنی و تصوری فرهنگ خشنودی‌بخش است.. فرهنگ سازگاری می‌یابد. فرهنگ یگانه‌ساز است.

اسلاید 5: تعريف سازمان سازمان عبارت است از فرايند هاي نظام ‌يافته از روابط متقابل افراد براي دست يافتن به هدفهاي معين. پنج عنصر تشكيل دهنده سازمان:افراد ارتباط روابط متقابلهدفهاي مشخصهدفهاي مشترك سازمان

اسلاید 6: مفهوم فرهنگ سازمانی پديده اي است كه در سازمان وجود دارد و همه اعضاء‌اتفاق نظر دارند كه يك دست ناپيدا افراد را در جهت نوعي رفتار نامرئي هدايت مي كند.شناخت فرهنگ سازماني چيزي است كه فرهنگ را مي سازد و شيوه و دوام آن به ما كمك مي كند تا بهتر بتونيم رفتار افراد را در سازمان توجيه كنيم/

اسلاید 7: ويژگيهاي فرهنگ سازماني 10 ويژگي عبارتند از:خلاقيت فرديريسك پذيريرهبرييكپارچگي حمايت مديريتكنترلهويتسيستم پاداشسازش با پديده تعرضالگوي ارتباطي

اسلاید 8: آموزش فرهنگ سازماني: جامعه پذيريجامعه پذیری سازمانی فرآیندی است که: از طریق آن کارکنان فرهنگ سازمانی را خودشان می آموزند و دانش آن را به دیگران و نظایر آن منتقل می کنند. در جوامع پیچیده ممکن است فرآیند جامعه پذیری سالها به طول بینجامد. افراد از طریق آن تبدیل به انسان های اجتماعی میشوند.

اسلاید 9: عناصر و مولفه های فرهنگ سازمانیبرخی صاحبنظران بر این باورند که ترکیب و هماهنگی ویژه دهگانه زیر اساس فرهنگ سازمانی را تشکیل می دهد:1-ابتکار فردی: 2-خطرپذیری: میزان3-هدایت و سرپرستی: 4-انسجام: 5-حمایت مدیریتی: 6-کنترل: 7-هویت: 8- نظام تشویق: 9- تحمل اختلاف سلیقه: 10- الگوی ارتباطی:  

اسلاید 10: فرآيند تغيير فرهنگ سازمانيگام اول : درک محيط و نيروهاي ديگر تاثير گذار در استراتژيهاي آينده: گام دوم : شناسائي وتعيين ارزشهاي بنياني شرکت :گام سوم : ايجاد ديدگاه مشارکتي گام چهارم : ارزيابي فرهنگ موجود وتعيين عناصري از فرهنگ گام پنجم : تعيين تغييراتگام ششم : تعيين مديران ارشد در هدايت تغيير فرهنگ . گام هفتم: استقرار برنامه اهداف و افق زماني گام هشتم: برقراري ارتباط و ايجاد انگيزه در ميان تمامي ذينفعان . گام نهم: شناسائي موانع و منابع مقاومت وتوسعه استراتژي براي رفع آنان گام دهم: نهادينه سازي والگو سازي در جهت تقويت تغييير فرهنگ

اسلاید 11: مدل رابينزرابينز مدل فرهنگ سازماني خود را بر مبناي مفروضات هفت‌گانه زير پايه‌گذاري کرده است:1ـ توجه به نوآوري و خلاقيت: 2ـ توجه به جزئي‌نگري: 3ـ توجه به ره‌آوردها: 4ـ توجه به اعضاي سازمان: 5ـ توجه به سيستم: 6ـ جاه‌طلبي: 7ـ پايداري: رابينز در کتاب تئوري سازمان وجوه مميزه فرهنگ‌هاي سازماني را ده مورد مي‌شمارد که در مواردي با مفروضات فرهنگ سازماني پيش بيان شده يکي است. اين وجوه تمايز فرهنگي عبارتند از:1ـ نوآوري فردي 2ـ تحمل مخاطره3ـ جهت‌دهي4ـ يکپارچگي و وحدت5ـ روابط مدير با زيردستان6ـ کنترل 7ـ هدف 8ـ سيستم پاداش 9ـ تحمل تعارض 10ـ الگوهاي ارتباطات (رابينز، مباني رفتار سازماني، 1379، ص 382)

اسلاید 12: مدل هافستدمطالعه کلاسیک هافستد در مورد ابعاد ارزشهای فرهنگی، به طور خاص بر ارزشهای مربوط به کار تمرکز می‌کند. هافستد یک روانشناس اجتماعی هلندی است که معتقد است افراد برنامه‌های ذهنی خود را دارند که در خانواده، در اوایل دوره کودکی آنها بوجود می‌آید و در مدارس و سازمانهای تقویت می‌شوند. هافستد متوجه شد که فرهنگ ملی به جای اینکه درون سازمان، شغل، پیشینه کاری، یا جنسیت را توضیح دهد، بیشتر تفاوتها را در ارزشها و گرایشهای کاری شرح می‌دهد. وی ابتدا چهار بعد ارزشی را برای توضیح این تفاوتها در میان فرهنگها توضیح داده که بعدا ً یک بعد دیگر نیز به آن اضافه می‌کند:

اسلاید 13: پنج بعد ارزشی مدل هافستدفردگرایی در برابر جمع گرایی اختلاف قدرت اجتناب از پديده عدم اطمينانمرد سالاري در مقايسه با زن سالاريسوگيري دراز مدت در مقابل سو گيري کوتاه مدت

اسلاید 14: مدل دنیسوناین الگو رابطه بین فرهنگ و استراتژی را مورد توجه قرار داه است. به طور کلی استراتژی و فرهنگ خارجی اثرات بسیار شدیدی بر فرهنگ سازمان دارند. فرهنگ سازمان مظهری از نیازهای سازمان است که باید در درون آن محیط موثر مورد مطالعه قرار گیرد. وی در مدل خود ویژگی های فرهنگی را اینگونه برشمرده است:1-در گیر شدن در کار 2- سازگاری 3- انطباق پذیری 4- رسالت یا ماموریت

اسلاید 15: درگير شدن در كار –مدل دنيسونسازمانهاي اثربخش افرادشان را توانمند مي سازند ، سازمان را بر محور گروههاي كاري تشكيل مي دهند و قابليت هاي منابع انساني را در همه سطوح توسعه مي دهند. اعضاي سازمان به كارشان متعهد شده و خود را به عنوان پاره اي از پيكره سازمان حساس مي كنند. افراد در همه سطوح احساس مي كنند كه در تصميم گيري نقش دارند و اين تصميمات است كه بر كارشان مؤثر است و كار آنها مستقيماً با اهداف سازمان پيوند دارد.در اين مدل اين يژگي با سه شاخص اندازه گيري مي شود: توانمندسازي تيم سازي توسعه قابليتها

اسلاید 16: سازگاري – مدل دنيسونسازگاري (ثبات و يكپارچكي ): اين ويژگي با سه شاخص بررسي مي شود:ارزشهاي بنيادين توافق هماهنگي و پيوستگي

اسلاید 17: انطباق پذيري – مدل دنيسونسازمانهايي كه يكپارچه هستند به سختي تغيير مي يابند. لذا يكپارچگي دروني و انطباق پذيري بيروني را مي توان مزيت و برتري سازمان به حساب آورد.سازمانهاي سازگار به وسيله مشتريان هدايت مي شوند، ريسك مي كنند، از اشتباه خود پند مي گيرند و ظرفيت و تجربه ايجاد تغيير را دارند . آنها به طور مستمر در حال بهبود توانايي سازمان به جهت ارزش قائل شدن براي مشتريان هستند . اين ويژگي با سه شاخص زير مورد بررسي قرار مي گيرد:ايجاد تغيير مشتري گرايي يادگيري سازماني

اسلاید 18: رسالت- مدل دنيسونشايد بتوان گفت مهمترين ويژگي فرهنگ سازماني رسالت و مأموريت آن است . سازمانهاي موفق درك روشني از اهداف و جهت خود دارند، به طوري كه اهداف سازماني و اهداف استراتژيك را تعريف كرده و چشم انداز سازمان را ترسيم ميكنند.گرايش و جهت استراتژي اهداف و مقاصد چشم انداز

اسلاید 19: مراجع مباني تئوري وطراحي سازمان ، ريچارد ال .دفت ، ترجمه علي رضائيان و سيد محمد اعرابي ، دفتر پژوهشهاي فرهنگي ، چاپ هفتممديريت تغيير ، رابرت هلر، ترجمه خدايارابيلي ،سعيد عليميرزائي،انتشارات سارگل ،چاپ دومارتباط موثر ، رابرت هلر ، ترجمه سعيد عليميرزائي، انتشارات سارگل ، چاپ دوممديريت تغيير سازماني، دنيس تي جف ، ترجمه بهزاد رمضاني ، نشر دايره ، چاپ اول مديريت استرس، كنت بلانچارد، ترجمه بهزاد رمضاني ، نشر واحدي ، چاپ اول فرهنگ سازماني ، ادگار شاين ، ترجمه محمد ابراهيم محجوب ، نشر فرا ، چاپ اول مباني فرهنگ سازماني، استيفن رابينز

اسلاید 20: سپاسگذار از صبر و حوصله دوستان پايان

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید