مبانی نظری و تجارب عملی توسعه کسب و کار دانش بنیان
اسلاید 1: مبانی نظری و تجارب عملی توسعه کسب و کار دانش بنیانپارک علم و فناوری گیلانwww.gstp.irدکتر متقی طلبپارک علم و فناوری گیلان
اسلاید 2: در اقتصاد دانش بنيان:بالغ بر 2/3 از رشد اقتصادي ناشي از نوآوري هاي فناورانه است.Innovationcompetitiveness enhancementslong-term Economic Growthاقتصاد دانش بنیان
اسلاید 3: در اقتصاد دانش بنيانSMEs drivers of InnovationSMEsSMEs: هدايت کنندگان مهم نوآوري و توسعه آنبستر ارتقاي توانايي هاي ريسک پذيرProvides the foundation for long term Growth dynamics and the transition towards Larger EnterprisesSMEs
اسلاید 4: Barriers Challengesدرمرحله تجاري سازي موسسات نوآور و کارآفرين با چالش ها، موانع و شرايط نامطمئن بازار مواجه مي باشند ، بدلیل:Uncertaintiesعدم تعریف: 1- محصول نوآوري 2- بازار چالش های تجاری سازی
اسلاید 5: هرچه نوآوري بزرگ تر باشد، چالش ها، پيچيدگي ها و مخاطرات نيز افزايش مي يابددرمرحله تجاري سازي(...ادامه)ProductMarketتجاری سازی
اسلاید 6: ظرفیت تجاری سازیدرکسب و کار دانش بنیان عنایت به مراتب زیر ضروری باشد 1- کسب و کار دانش بنیان در یک جامعه دانش بنیان قابل تحقق است . چنین جامعه ای نیاز به یک ساختار مناسب مدیریت دانش دارد، تا بتوان از همه ظرفیت ها و قابلیت های موجود بصورتی که ایجاد هم افزایی گردد استفاده شود .2- توسعه کسب و کار دانش بنیان مستلزم ایجاد و توسعه همه عوامل مورد نیاز برای چنین کسب و کاری بوده و به عبارت دیگر باید آنرا بصورت یک زنجیره بهم پیوسته نگریست . در این راستا وجود بازار سرمایه متناسب ، محیط حقوقی یکپارچه ، قانون مالکیت فکری و چارچوبهای حمایت از بخش خصوصی بالاخص در قالب شرکتهای کوچک و متوسط از جمله مواردی است که میتوان به آنها اشاره نمود .
اسلاید 7: ظرفیت تجاری سازیدرکسب و کار دانش بنیان عنایت به مراتب زیر ضروری باشد 3- در کسب و کارهای دانش بنیان از جمله مراحل مشکل که تحقق آن در اغلب موارد با ناکامی و یا حداقل کامیابی های اندک مواجه می گردد ، تجاری سازی ایده و یافته های پژوهشی است الف- عوامل سیستماتیک که مشتمل بر سیاست های کلان و مولفه های فرهنگ عمومی است ب - عوامل ساختاری که ناظر بر ساختار صنعت و روشهای اجرایی رایج می باشدج - عوامل نهادی یا دستگاهی که اشاره به فاکتورهای میکرو و فرصت های موجود در سطح شرکت ها و موسسات و توانایی های آنها دارد
اسلاید 8: ظرفیت تجاری سازیسه محدوده ظرفیت تجاری سازیمحدوده علمی و فناوری : در این محدوده باید هم مبانی علمی و هم فرآیند تولید محصول مورد نظر مورد توجه قرار گیرد .محدوده بازار : در این محدوده بازار باید ارزیابی های خاصی صورت گیرد که شامل ارزیابی اقتصادی ، ارزیابی وضعیت بازار هدف ، و نیز ارزیابی درک و دریافت مصرف کنندگان از محصول معرفی شده ، خواهد بود .محدوده قانونی و حقوقی : در این محدوده باید ارائه محصول مورد نظر از نظر محیط حقوقی مورد نظر از جنبه های حقوق قضایی ، حقوق سیاسی ، حقوق فرهنگی بطور دقیق ممیزی شده ، مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد تا از هر گونه مشکلات احتمالی جلوگیری بعمل آید
اسلاید 9: ظرفیت تجاری سازیمحدوده علمي و فناوريارزيابي قانوني / سياسي / فرهنگيمحدوده قانونيارزيابي ادراک عموميارزيابيبازارارزيابياقتصاديارزيابيمباني علمي و فناوريارزيابي فرآيند محدوده بازارظرفيت تجاري سازي ايدهشاخص ها و عوامل تعيين ظرفيت تجاري سازي ايده
اسلاید 10: به عنوان راهکارهای عملی و تا دستیابی به جامعه دانش بنیانی که در آن همه مولفه ها امکان کارکرد یکپارچه و بصورت هم افزار را داشته باشند 2- توسعه همکارهای بین پارک های علم و فناوری و مراکز رشد کشور1- استفاده از ظرفیت های قانونی موجود ، مانند ماده 47 قانون برنامه چهارم ، قانون 1% بودجه شرکت های دولتی، .....3- امکان همکاری های دوسویه بین دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری یادآوری : در ارتباط با موضوع فوق ابلاغ دستورالعمل های متناسب از طرف مقام محترم وزارت و معاون محترم پژوهشی و فناوری پیشنهاد می گردد .تجارب و یافته های عملی
اسلاید 11: 5- معرفی محصولات تولیدی شرکتها و موسسات مستقر در پارک ها و مراکز رشد،به سایر وزارت خانه ها و شرکتهای وابسته به دولت 4- معرفی محصولات تولیدی شرکتها و موسسات مستقر در پارک ها و مراکز رشد از طریق وزارت متبوع6- برگزاری هدفمند نمایشگاه های منطقه ای ، ملی و بین المللی با استفاده از ظرفیت های پژوهشی و فناوری هر منطقه7- توسعه برون سپاری برای انجام پروژه های مختلف بین پارک ها ، مراکز رشد و دانشگاه ها و مراکز پژوهشی داخل و خارج کشورتجارب و یافته های عملی
اسلاید 12: 9- استفاده از ظرفیت انجمن هایی مانند IASP ، ASPA ، APCTT و غیره برای برقراری ارتباط با موسسات و نهادهای تولید و انتقال فناوری8- ایجاد رابطه بین پارک های علم و فناوری داخل کشور با موسسات مشابه در کشورهای منطقه10- استفاده از ظرفیت های موجود در مناطق آزاد تجاری و اقتصادی در مناطق مختلف کشور ( در صورت وجود )11- امکان برقراری ارتباطات تسهیل شده با نهادها و موسسات مصرف کننده فناوری های بالا مانند وزارت دفاع ، وزارت نفت ، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ، وزارت نیرو ، ... به تجارب و یافته های عملی
اسلاید 13: 13- طراحی و اجرای بورس ایده و فن بازار ملی و منطقه ای با هدف نهادینه کردن ارزش فکر و ایده 12- هماهنگی با قوه قضائیه برای رسیدگی سریع به موارد سوء استفاده و بهره برداری های مجرمانه از حق مالکیت فکری14- امکان برقراری نوعی ارتباط سیستماتیک با کارخانجات و مراکز تولیدی مختلف ( اعم از دولتی یا بخش خصوصی ) برای دریافت نیازها تجارب و یافته های عملی
اسلاید 14: 16- برقراری ارتباط منظم و منسجم با نهادهایی مانند اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ، انجمن صنفی رایانه ، و انجمن های صنفی دیگر جهت بهره گیری از ظرفیت های آنها در امور مربوط به تجارت و بازاریابی 15- ایجاد یک ساختار قوی ، چالاک و مرتبط با وزارت خانه های مرتبط مانند امور خارجه ، کشور و اقتصاد و دارایی تجارب و یافته های عملی
اسلاید 15: ضرورت مراقبت شدید جهت جلو گیری از انحراف و حفظ اصول و مبانی حرفه ای و ارزش های اعتقادی و اسلامیفعال شدن افراد حرفه ای و سود جو و خلافکار جهت سو ء استفاده با عناوین نوآور، فناور و..... یک خطر بزرگ
اسلاید 16: از توجه شما صميمانه سپاسگزارم
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.