معماری و عمران

«مبانی نور و نورپردازی فرهنگسرا»

noorpardazi_farhangsazi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت
تعداد اسلایدهای پاورپوینت:۱۳۰ اسلاید فضا و به خصوص کیفیت فضایی در معماری همواره نقشی اساسی و قابل ملاحظه ای داشته و معماران همواره کوشیده اند که تمامی مهارت و امکانات موجود را برای ایجاد یک فضای مناسب ایجاد کنند. یکی از عواملی که در شکل گیری فضا و تغییر کیفیت فضا نقش مهمی دارد، نور و نورپردازی است. نور نه تنها نقش مهمی در ارزش گذاری بر عناصر معماری دارد بلکه یکی از عوامل مهم و تعیین کنندۀ فضا نیر محسوب می شود.
منتشرکننده‌ی پاورپوینت
1293 بازدید, 6 خرید

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “«مبانی نور و نورپردازی فرهنگسرا»”

«مبانی نور و نورپردازی فرهنگسرا»

اسلاید 1: «مبانی نور و نورپردازی فرهنگسرا» درس : تاسیسات الکتریکیاستاد :دانشجو :شماره دانشجویی : دانشکده : معماری و شهرسازیپاییز1395

اسلاید 2: یا نوراللهُ نور السموات و الارضِ مثَلُ نورِه کَمشکوه فیها مصباح المصباح فی زجاجه الزجاجۀُکانها کوکب دري یوقَد من شجره مبارکه زیتُونَهِ لاشرقیه و لاغربیه یکاد زیتُها یضئ و لَولَم تَمسسه نار نور علی نورٍ یهدي اللهُ بنوره من یشاء و یضرب اللهُ الامثالَ للناسِو اللهُ بکلِ شیٍ علیمٍخداوند نور آسمانها و زمین استمثل نور او چون چراغدانی است که در آن چراغی باشد، آن چراغ در آبگینه اي،آن آبگینه گویی ستارة تابانی است که از روغن درخت پر برکت زیتونی که با آن نه خاوري ونه باختري است، فروزان است. روغنش گر چه آتشی به آن نرسیده نزدیک است روشنی بخشجهان است، روشنی بر روشنی است خداي هر که را خواهد به نور خود هدایت کندو خداي براي مردم مثلها می زند و خداي به همه چیز داناست.« سوره نور . آیه 35 »

اسلاید 3: فضا و به خصوص کیفیت فضایی در معماری همواره نقشی اساسی و قابل ملاحظه ای داشته و معماران همواره کوشیده اند که تمامی مهارت و امکانات موجود را برای ایجاد یک فضای مناسب ایجاد کنند. یکی از عواملی که در شکل گیری فضا و تغییر کیفیت فضا نقش مهمی دارد، نور و نورپردازی است. نور نه تنها نقش مهمی در ارزش گذاری بر عناصر معماری دارد بلکه یکی از عوامل مهم و تعیین کنندۀ فضا نیر محسوب می شود. فضای معماری با ادراک بصری ارتباط مستقیم دارد و ادراک بصری نیز از پیامهای نوری متأثر است که اعصاب چشم دریافت می کنند. نور و معماری موضوعاتی جدایی ناپذیرند. تنها نور برای معماری اندیشده نمی شود، بلکه معماری نیز همواره در پی یافتن نوعی سازماندهی است که بتواند از نور طبیعی و مصنوعی بهترین استفاده را بکند. کافی است به سنت سازماندهی فضاهای سرپوشیده در اطراف حیاط مرکزی یا به ایجاد فضاهای واسط نیمه روشن توجه کنیم تا ابعاد تأثیر نور را در شکل گیر ی گونه های ساختمانی درک کنیم.مقدمه :

اسلاید 4: یکی از اثرات مهم نور در معماری نوع کیفیت فضایی است که ایجاد می کند و مشخص است که این کیفیت برا ی هر فضا و عملکردی متفاوت و مشخص است. بنابراین برای اینکه نوع نوری و نورپردازی که برای هر فضا در نظر گرفته می شود صحیح باشد باید عملکرد و نیازهای آن فضا شناخته شود تا نورپردازی هدفی که مورد نظر ما است را برآورده کند. در این مقاله تلاش شده که نوع نورپردازی و فرهنگسرا مورد بررسی قرار گیرد و به این منظور در ابتدا به بررسی شکل گیری فرهنگسراها و دلیل ایجاد این بناها پرداختیم و سپس ویژگی های صحیح نورپردازی که این اقدام را برآورده کند مورد نقد قرار دادیم و سپس یک نمونه فرهنگسرا که از نظر نورپردازی و طراحی دارای ویژگی های مناسبی است را بررسی کردیم و نکات قوت و ضعف آن را با توجه به تعریف فرهنگسرا و فضا ها ارائه کردیم.

اسلاید 5: بررسی دلایل شکل گیری فرهنگسرا در اروپا و ایران: فرهنگ در تمدن و کشورهای متفاوت و حتی از دیدگاه افراد مختلف دارای تعریف و معنای گوناگونی است . اما به طور کلی می توان گفت فرهنگ مجموعه ای از سنت ها، باورها و آداب فردی یا قومی است که پای بندی به این امور موجب تمایز اقوام از دیگر قوم ها می شود و همواره یکی از عوامل مهم در پیشرفت تمدن ها به حساب می آید،. همانطور که پیشرفت تمدن ها موجب تغییر در فرهنگ می شود از این رو زمانی که اقوام رو به جلو حرکت کرده و متمدن می شوند ناچار به تغییر فرهنگ و آداب خود می شوند. یکی از نمونه های واضح و آشکار آن وقوع انقلابات صنعتی و تأثیر آن در دنیا و به خصوص اروپا است. زیرا که پس از این تحول عظیم جوامع بشری دست خوش تغییراتی شدند که در فرهنگ آن ها تأثیر گذار بود به طور مثال روستاهای کوچک تبدیل به شهرهای بزرگ صنعتی شدند و این موجب ایجاد فرهنگ شهرنشینی و زندگی ماشینی شد و به این صورت بود که تغییراتی در فرهنگ ها ایجاد شد و فرهنگ های جدیدی شکل گرفت.

اسلاید 6: از این رو دانشمندان و ادیبان ناچار به تبادل فکری و تعریف فرهنگ های جدید برای جوامع شدند و بر این اساس فضاهای جدیدی در معماری به خصوص اروپا برای تبادل فرهنگی اندیشمندان به وجود آمد که از آن به عنوان خانه فرهنگ(Cultural Center) یاد می شود. در واقع این بناها مراکز فرهنگی محسوب می شوند که در آن کارهای فرهنگی صورت می گیرد و به منظور رفع نیازهای معنوی و روحی افراد است و از این رو می بایست دارای کیفیت فضایی مناسب برای برآورده کردن این هدف باشد. یکی از مهمترین تحولات ایران در دورۀ معاصر تبادل اطلاعات با کشورهای اروپایی به خصوص از دورۀ قاجاریه بعد است که این موجب گشت ایرانیان با فرهنگ و پیشرفت های اروپائیان آشنا شوند و طی سالیان پیاپی بر اثر رفت و آمد و تبادلات فکری، فرهنگ اروپائیان به ایران نفوذ کرد و باعث شد تغییراتی در فرهنگ و به ویژه عملکرد ها و نیازها صورت گیرد.

17,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید