صفحه 1:
مبانی یاتاقان های غلتشی

صفحه 2:
یاتاقان های غلنشی: در اين نوع یاتاقان نیرواز طریق عضو غلتان (ساچمه های کروی. استوانه ای. بشکه ای و ۰..) منتقل می گردد. یاتاقان های لغزشی: نیرو از طربق یک لایه از روغن منتقل می گردد

صفحه 3:
مایا ‎٠‏ عدم نياربه كشتاور راماتدازى بالابه دليل حركت غلنشى ساججمه واصطكا قم ۲-اشعال فضای کم در رسای محور Uy alah ade aber ؟- قابليت تحمل بارهاى تركيى شعاعي و محورى ‎lO‏ صلییت با در محل اقا و مناسب ‎el cage‏ قور جرایماشین اند چرخدندهها غ-قابليت روانكارى با كريس ونصب و استفاده بدون تعميرات وبا حداقل تكهدارى حساسيت كمتر در ارتباط با روانكارى نسبت به ياناقائهاى لغزى ‏۸-قابلیت تحمل پا بش از خد براق مدت كوناه ‏٩-قابلیت‏ نصب در جهات مختلف ‏1 استائداره بودن اندازمهاو سهولت دسترسى ‏محدرديتهاة ‏۱- عملکرد پا سر و صدایخصوص در سر عتهاى بالا. ‎Lr ‎ ‏ال فضاى زياد در راستاى شعاع. قرات آلودكى و براددهاى فلزى به فضاى ياتاقان ‎laps lage Gate ent‏ (نسبت به باتاقانهاى لفزشى) ‎ ‏۳-حسامیت زیادنسیت به ورود ‏ا مخدوديت سرعت در مورد ياتاقاتهاى سابز بالا ‏دعتسن ‎

صفحه 4:
چگونه یک یاتاقان انتخاب کنیم اجزاء اصلی اتاقان هاى غلتث بسته به نوع نواع ياتاقان هاى غلتشى "د طراحى اجزاء نشان داده شده در شكل درانواع يا کاربرد متفاوت هستند

صفحه 5:
چه نوع یاتاقان غلتشر انتخاب کنیم ؟ 9 ۰ کروی ساچمه ساچمه استوانه ایب ساچمه مخروطی غلتک سوزنی ‎ .‏ غلتک بشکه ای مخروطی ‎ .‏ غلنک بشکه ای

صفحه 6:
18 7 1 5 19 Deep groove ball bearing

صفحه 7:
Deep groove ball bearings single row, with or without filling slots open basic design (1) with shields with contact seals (2) with a snap ring groove, with or without asnap ring single row with a fixed section open basic design (3) with contact seals double row (4) 6۵2 ۳ ‎Gr‏ جع

صفحه 8:
Angular contact ball bearings single row basic design for single mounting design for universal matching (5) single row high- and super-precision open basic design with contact seals open high-speed design with contact seals (6) open high-capacity design with contact seals double row with a one-piece inner ring (7) open basic design with shields with contact seals, with a two-piece inner ring

صفحه 9:
Four-point contact ball bearings (8) Self-aligning ball bearings with a cylindrical or tapered bore ‘open basic design (9) with contact seals (10) with an extended inner ring (44) 10) 11

صفحه 10:
Cylindrical roller bearings single row NU design (12) with angle ring N design (13) single row NJ design (14) with angle ring NUP design (15) & & & &

صفحه 11:
Cylindrical roller bearings single row high-capacity NCF design (16) 16 double row witha cylindrical or tapered bore NNNU design (17) NN design (18) NNUP design 17 four-row with a cylindrical or tapered bore open design (19) with contact seals

صفحه 12:
Full complement cylindrical roller bearings single row NCF design (20) NJG design (24) double row with integral flanges on the inner ring (22) with integral flanges on the inner and outer rings with contact seals (23) & & 7 &

صفحه 13:
Needle roller and cage assemblies single row (24) double row (25) Drawn cup needle roller bearings, open ends single and double row ‘open basic design (26) with contact seals (27) Drawn cup needle roller bearings, closed end single and double row ‘open basic design (28) with a contact seal (29)

صفحه 14:
Alignment needle roller bearings without an inner ring with an inner ring (34) 34 Combined needle rotler bearings Needle roller/ angular contact ball bearings single direction (35) double direction (36) 35 36 Needle roller / thrust ball bearings with a full complement thrust ball bearing (37) with a cage-guided ball set with or without (38) a cover 37 38

صفحه 15:
Tapered roller bearings single row single bearings (41) matched bearing sets face-to-face (42) back-to-back tandem double row TDO configuration (back-to-back) (43) TDI configuration (face-to-face) (44) four-row ‘open design with contact seals TQO configuration (45) TI configuration && 55 0

صفحه 16:
Spherical roller bearings with a cylindrical or tapered bore open basic designs (46) with contact seals (47) CARB toroidal roller bearings with a cylindrical or tapered bore open basic designs with a cage-guided roller set (48) with a full complement roller set with contact seals (49) && EE

صفحه 17:
Thrust bearings Thrust ball bearings single direction with a flat housing washer (50) with a sphered housing washer with (54) or without a seat washer 50 51 double direction with flat housing washers (52) with sphered housing washers with (53) or without seat washers 52 53

صفحه 18:
‘Angular contact thrust ball bearings - and super-precision bearings single direction basic design for single mounting (54) design for universal matching matched bearing sets (55) double direction hasic design (56) high-speed design (57) Cylindrical roller thrust bearings single direction single row (58) double row (59) components cylindrical roller and cage thrust assemblies shaft and housing washers 59 55 57 58 54 56

صفحه 19:
Needle roller thrust bearings single direction needle roller and cage thrust assemblies (60) raceway washers thrust washers Spherical roller thrust bearings single direction (64) Tapered roller thrust hearings single direction with or without (62) a cover screw down bearings double direction (63) 63 61 62

صفحه 20:
Y-bearings (insert bearings) with grub (set) screws inner ring extended on one side (72) inner ring extended on both sides (73) with an eccentric locking collar inner ring extended on one side (74) inner ring extended on both sides (75) with a tapered bore inner ring extended on both sides (76) for adapter sleeve mounting 73 75

صفحه 21:

صفحه 22:
جه نوع یاتاقان غلتشر انتخاب کنیم ؟ فاکتورهای اصلی تعیین کننده در انتخاب یاتاقان غلتشی برای کاربرد های مختلف "نیروی شعاعی "نیروی محوری "سرعت *نامیزانی "دما

صفحه 23:
نیروی شعاعی Housing Radial load

صفحه 24:
نیروی محوری Housing ۲ 2 1? Horizontal axial load Vertical axial load

صفحه 25:
لأا UI] نیروی محوری ظرفیت بار محوری یاتاقان به زاویه تماس عضو غلتان در محل تماس با رینگ بستگی دارد

صفحه 26:
هس و۲0۵5 Shaft. Fr Fa نیروی تحت زاویه يك نيروى تحت زاويه را أن فه اش را می توان به دو مولفه شعاعی ")و محورى ‎Pe‏ تجزيه کرد

صفحه 27:
سرعت با افزايش اندازه عضو غلتان و افزايش سرعت عملکرد یاتاقان . نیروی گریز از مرکز عامل فشارنده عضو غلتان به رينك افزايش مى يابد. اين عامل موجب اعمال نيروى بيشتر به فيلم روغن و رینگ می گردد.

صفحه 28:
نامیزانی استاتیک ممکن است در اثراستقرار نامناسب یاتاقان ها و یا عدم تراش محل یاتاقانها در یک مرحله بوجود آید.

صفحه 29:
نامیزانی دینامیک نامیزانی دینامیک در اثر ایجاد خیز در شافت در اثر نیروهای وارد بر آن بوجود می آید.

صفحه 30:
انواع یاتاقان seo 8 98 8 8 ] ‏ادا يصو‎ Bomber even ‏بعتا جا‎ Por port bad oP cin bo ‏مه مج‎ raw | beans bearer ‏ارب قير مكيق‎ 3 Sle ‏بلبرینگ با ماس‎ chien nye ‏لبریتک‎ چهارنقطه ای روار برینک های شعاعی |) Barret raler phen rolor bearer, brane ‏رولبرینگ پشکه ای خود میزان‎ = = رولر برینگ های محوری ته ادب تلو عمط ۳ i Dhyvet oreo cote bul Gamer ‏مس مج بسا‎ رولبرینگ بشکه ای کف گرد رولبرینگ اسنوانه ای کف کرد پلبرینگ کف گرد

صفحه 31:
نامیزانی استاتیک - دینامیک

صفحه 32:
مناسب بودن باتاقان برای کار کرد در دمای بالا علاوه بر طراحی باتاقان » به جنس ساچمه ها . ربنگ و قفسه نیز وابسته است.

صفحه 33:
Table 3.1 Types and Performance of Rolling Bearings Angular | Cylindrical | Needle | Tapered | Selt- | Thrust ball Bearings types| groove balllcontact ball] roller | roller | roller | sligning | bearings bearings | bearings | bearings | bearings | bearings | roller bearings A 2 Characteristics Load carrying capacity Radial load Axial load High speed rotation Low noise/vibration ®| Low fretion torque High rigidity ae ‘Allowable misaligars {or inneriouter ings! Non-separable or separabie® | 0 6 ۱9 2 The numberof star incicates the degree to which that bearing type displays that particular characteristic “Not applicable to that bearing type. @ Oindicatas both inne ting and outer ring ate detachable. © Some cylindrical rll bearinge with rb can bast an axel load,

صفحه 34:
محدوده دمای عملکرد مجاز جهت اجزاء یاتاقان بدنه فولشئياتاقاره” 0900 قفسه برنز / فول 500*06 قفسه - يليلميد0 ”09800 قفسه - فنلیک*0) آبیند- لاست 6 00056

صفحه 35:
طراحی قفسه *از برخورد ساچمه ها با یکدیگر جلوگیری می کند *موجب توزیع منظم ساچمه ها با فواصل مساوی می گردد *ساچمه ها در نواحی خارج از محدوده بارهدایت می کند *از بیرون افتادن ساچمه ها از مسیر و رینگ جلوگیری نموده و لذا مونتاژ و دمونتاژ را تسهیل میکند

صفحه 36:
رولبربنگ‌های سورنی ‎(Needle roller bearings)‏ در رولیرینگ‌هاک سوزنی, غلعک‌ها به شکل, استوانه بوده, ولی قطر آنها به نسبت طولشان کوچگ است که عليرهم اين ويركى از قدرت تحمل, بار بالابى برخوردار بوده و در مصارقى كه فضاى موجود كوجك باشد. مناسب هستند. عدم تماس انتهای غلنک‌ها با لیه‌های برينك موجب اجتناب از تمركز تنض در گوتنه‌ها مىشود. ‎oil‏ توغ رولبرینگ‌ها در انواع مختلف: با بوسته کشیده شده ۵62۱095 ۲۵۱6۲ ۱66۵6 ونه 01690 كه مىتوائند بصورتهاى ته باز 6۳0 0۲۵6 و ته بسته 800 610560 باشند و نیز رولبرینگ‌های سوزنی با حلفه داحلی یا بدون آن تولید می- شوند. چند تمونه پر مصرق این توع رلیرینگ‌ها بدین ترتیب مورد بررسی قرار می‌گرتد:

صفحه 37:
Bearing Characteristics Comparison Radialload Thrust (Axial) | Relative permissible Bearing Types | capacity load capacity speed 1 2 ‏4و‎ 1 2 salt 4 7 10 13 Deep Groove Ball Bearings Angular Contact Ball Bearings Cylindrical ‏...لما‎ ‎Roller Bearings Tapered Roller Bearings Spherical Roller Bearings ۳۲۵۸ سح ‎“With special measures to Increase speed dit‏ +

صفحه 38:
طراحی قفسه قفسه های پرسی : معمولا از ورق های فوادی ساخته می شوند ولی در برخی موارد ازورق های برنزی نیز استفاده می شود. این قفسه ها مزابایی از قبیل وزن کم.قیمت ارزان را دارا هستند.در صورت تولید انبوه کاملا اقتصادی هستند. قفسه های صلب: این قفسه ها از برنز.فولاد.فلزات سبك .رزين های فنولیک؟ با پوشش لباک امصتوعی, پلا ستیگ ها ی(فرویق شبهو یا مواد زینتر شده ساخته می شوند.

صفحه 39:
طراحی قفسه اشینکا قفسه مات ری ده شده ‏ قفسه ما شده قفسه ماشینکاری شده ‎a‏ ‏نفسه ماش 0 شده قفسه ماش ‎ale al, es‏ اری ‎i‏ ماشيتكارى ۰

صفحه 40:
طراحی قفسه دمای کاری قفسه های پلی آمید OPO? gob +0 0800“ ‏حد بالا‎ دمای کار مداوم چند ساعت (حدود ۵ ساعت) 900۴ )+ تحمل دمای بالا برای چند دقیقه 1000۴ ‎+O‏ ‏نقطه دوب 6066۴ )+

صفحه 41:
عممموان) رمنموط) بامظ) لقى بين ساچمه ورينك بيانكر مسيرى است كه رینگ یاتاقان می تواند در جهات شعاع یا محور در برابر رینگ دیگر حرکت کند.

صفحه 42:
لقی در یاتاقان های غلتشر لقی داخلی در یاتاقانهای مستقر با یاتاقانهای غیر مستقر کاملاً متفاوت است. مقدار لقی در یاتاقانهای مستقر (ثابت) باید حداقل باشد تا صلبیت استقرار محور تامین گردد. البته مقدار لقی در یاتاقانهای غیر مستقر در آثرجازدن با تلرانس تداخلی و همچنین به علت گرم شدن حین عملکرد کاهش می یابد. لذا مقدار لقی اولیه در باتاقان غیر مستقر باید مورد نظر قرار گیرد.

صفحه 43:
هد Radial Clearance Axial Clearance Bearing Internal Clearance

صفحه 44:
لقی در یاتاقان های غلتشی مقدار لقی بر اندازه ناحیه اعمال نیرو در باتاقان تاثیر مستقیم دارد کاهش لقی داخلی موجب افزایش محدوده اعمال نیرو و توزیع بهتر نیرو هی اکرادد

صفحه 45:
لقی در یاتاقان های غلتشر افزايش لقی داخلی ‎ech‏ ‏اعمال نیرو در محدوده کوچکی از یاتاقان فى رتيوت

صفحه 46:
Selecting Bearing Clearance (General guidelines) [Operating Condition Clearance! [Clearance fit on both inner and outer ring. Low to no avial loading. No preload. 2 Low speeds. Little tolerance for play. Low temperature. Low torque. Standard loads. Light preload. Slight interference fit on inner or outer|CN ring, not both. Low to medium speeds. Average temperature. Very low torque. High loads. Heavy interference fits. High temperature. 2030465 Preloaded. ۳0 02 ew 9 ca 65 |(MORMAL) 50 03 11 fe fe |

صفحه 47:
Table 2: Housing fits Operating conditions Radial bearings Tolerance Sliding contact surface combination steel-on-stee! ‘maintenance-ree Hr HT M7 (N7) 6 0 Mz M7 (N7) uz a7 an 1 1 wr a Light loads, axial displacement required Hoavy loads Light alloy housings Angular contact bearings Loads ofall kinds, intorforance fit Loads of all kinds, can gonorally be displaced axially Thrust bearings Purely axial loads Combined loads ‘The tolerances given in brackets may be chosen for vary heavily loadad bearings. If chosen, itis necessary to chack that the residual operating clearance Is sufficient for correct performance of tha bearing or whether a bearing with larger clearance must be used

صفحه 48:
Table 1: Shaft fits Operating conditions Tolerance Sliding contact surface combination steel-on-stee! maintenance-free Radial bearings Loads of all kinds, interference fit mb (n6) 6 Loads of all kinds, clearance or transition fit he. ۵ ‏و به‎ Angular contact bearings Loads of all kinds, interference fit m6 (n6) m6 ‘Thrust bearings Loads of all kinds, interference fit m6 (n6) m6 The tolerances givan in brackets may be chosen for very heavily loaded bearings. If chosen, itis necessary to check that the residual operating clearance is suffcient for corect performance of the bearing or whether a bearing with larger clearance must be used

صفحه 49:
ROTATING RING INNERRING OUTER RING JAPPLICATION DESIRED FIT ۲ USE SHAFT USE HOUSING TYPE inches) | DIAMETER DIAMETER [Low speed, or spring Loose 0001 16 [a-.0003 0 + 1 preload. 005 ۱8 - 005 ID + 003 Medium speed ۲:02 1۵۱1۳۵ ۰ 60 gs 7 ۵ - 0 High speed ‏الا‎ eae 9 - 7 High speed, high toad Tight press |.0002T tof - .0002 ID - 000s .0006۲ __|a- 0004 0 - 6 STATIONARY RING INNER RING OUTER RING Most applications Line toline .0000 to 0004L 0-2 10 - 0 to loose jd - 0004 ID +.0002 = Loose fit, T = Tight ft, d = Bearing |.D., D = Bearing 0..

صفحه 50:
62 اسف لد 27-7 23

صفحه 51:
Conditions of rotation and loading Loae rotates with outer ring Operating conditions Schematic illustration Load condition Example Recommended fits Fovating inner ring Rotatingload oninnerrirg Bet-drivenshafts Interference forioner rg ‘Slationary euter sing ‘Stationary lead en outer ring Loose ftfor outer ring CConstantload drection ‘Stationary inner ring ‘Stationarylead en nnerring Conveyordlers ‏سا‎ nnarring Rotating outer rng Retatingload onoterring Car wheel Interference for outer ring hub bearings CConatantload drection tating inner ring Stationarylead eninner ring Vibratory applications Interferenceft forauterring ‘Stationary outer ing Rotating oad oncuterring Vibrating screens Loose ftfor nner ring or motors Load rotates with inner ring ‘Stationary inner ting Gyratorycrusher Interference it ferinner ring Rotating outer ring ‘Stationarylead en outerring (Memy-go-reund Lote fRfor vterring fries)

صفحه 52:
تعیین نحوه استقرار یاتاقانبای ‎a uJ ۳‏

صفحه 53:
استقرار یاتاقانیبای غلتش به منظور یاتاقان بندی و هدایت مناسب محور چرخان به حداقل دو یاتاقان مستقر در فاصله مناسب نیاز است. بسته به کاربرد. باتاقانها بصورت مسقر با غیر مستقر و تنظیم شده يا شناوردر محل قرار می گيرند.

صفحه 54:
یاتاقانیبای مستقر و غیر مستقر در محورهایی که توسط یاناقانهای غلتشی یاتاقان بندی شده اند. با توجه به دقت های ساخت و ماشینکاری . فاصله بین مراکز محور و نشیمنگاه محوردر پوسته تا خط مرکزی دقیقاً مساوی نیست. گرم شدن محور حین کارکرد نیز موجب تغییر فاصله می گردد. این اختلاف فاصله معمولاً در باتاقان شناور(غیر مستقر) به سح . جبران می گردد. یاتاقان مستقر ببصصا مها محور را بلحاظ محوری مقید نموده و نیروی محوری را منتقل می نماید.

صفحه 55:
یاتاقانیبای مستقر و غیر مستقر MAW AG

صفحه 56:
یاتاقانیبای مستقر و غیر مستقر

صفحه 57:
5 cv < SS Ss SS ‏الا‎ ‎7 ‎>> ! ! 1 WS 0 یاتاقانیبای مستقر و غیر مستقر

صفحه 58:
28 لك یاتاقانیبای مستقر و غیر مستقر

صفحه 59:
استقرار تنظیم نشذه استقرار شناور(تنظیم نشده) یک راه حل مناسب و اقتصادی است برای کاربردهایی که مقید کردن دقیق شافت در راستای محوری ضروری نباشد. در این استقرار محور می تواند کمی در راستای طولی نسبت به پوسته لقی داشته باشد. مقدار لقی بسته به دقت مورد نیاز تعیین می گردد و همواره در حدی است که از اعمال نیروی محوری اضافی روی باتاقان ها حتی در شرايظ لاسب كرا اند ملو كيرى شح

صفحه 60:
Sells < ۳ | استقرار تنظيم نشده در رولبرینگ هاى استوانه ای نوع 601 لقی مورد نیاز 69 حتی درصورت جازدن پوسته نیز قابل تامین خواهد بود

صفحه 61:
استقرار تنظیم نشذه قابلیت جداشدن ندارند ۰ یکی از پاتاقان ها با کمی فاصله نسبت به قید محوری قرار می گیرد.

صفحه 62:
استقر ار تنخ تنظیم نشده ey on) استقرار انعطاف پذیر یک جفت بلبرینگ شیار عمیق

صفحه 63:
Indirect mounting Direct mounting a, = effective bearing spread

صفحه 64:
Table 3.2 (1) Sample Bearing Arrangement (fixed and floating sides differentiated) ‘Arrangement ‘Application example (reference) Small pumps. Automobile transmissions General industrial machinery Reduction gears General industrial machinery Reduction gears Abstract |. Typical arrangement for small machinery. . Capable of bearing a certain degree of axial load, as well as radial loads. |. Capable of bearing heavy loads. . You can enhance rigidity of shaft system by using back-to-back duplex bearing and applying preload . Required improvement of shalvhousing precision and Jess mounting error. |. Frequently used in general industrial machinery for heavy loads and shock loads. . Able to tolerate a cerlain degree of mounting error and shaft flexure. Capable of bearing radial loads and a certain degree of axial load in both directions. po Floating side Fixed side fol El

صفحه 65:
Table 3.2 (2) Sample Bearing Arrangement (fixed and floating sides not differentiated) ‘Arrangement Abstract ‏وا‎ re 3۳۳۳| 1. Typical usage method for small machinery. ‘Small electrical shim | 2. Preload sometimes provided by spring or adjusted | machinery 2 shim on outer ring side. Small Reduction 1 gears a 1. Able to withstand heavy loads and shock loads, and _ | Reduction ‏مرب‎ has a wide range of use. gears ) | | 2. Rigidity can be enhanced by applying preload, but be | Front and rear ‏سس‎ careful not to apply too much preload. axles ‏اه‎ ‎8, Back mounting is suitable when moment load is automobiles = F produced, and front mounting when there is ‏سل‎ | mounting error. ( [ | 4. Front mounting facilitates mounting when the inner ‏سح‎ ring is tight-fitted. Front mountng

صفحه 66:
Roller Bearings Spherical bearings. Bearing design uses barrel shaped rollers. Spherical roller bearings combine very high radial load capacity with modest thrust load capacity and excellent tolerance to misalignr--~*

صفحه 67:
Thrust Bearings Ball thrust Roller thrust bearing bearing,

صفحه 68:
Cylindrical Thrust Bearings Roller Thrust Bearings Tapered Thrust Bearings Spherical Thrust

صفحه 69:
Linear Bearings

صفحه 70:
Bearings Roller bearing cam Spherical rod TREAD Wear resistant high ‘carbon steel with hardened outer shell (Re 5560) and tough Inner core, BEARING ‘Tough tapored roller bearing lubricated forlite SEALS ‘Special design to retain lubricants and protect races from ‘damaging contaminants| Load runners (idler- rollers)

صفحه 71:
Comparison of Ball Bearings au 0 ATE TS aan wie ons mines : rae me am Lasting | ‏ی ام‎ | Seats | $2 | metic | Inch ‏عه | »د‎ | wean] tor] | mi. 2 9700 8 4780 sis for | Std. Radial ‏ون‎ soot | fa leompurel tree | X | XX |X |X rage Saas coe 1 was | ana moan ۲ ‏از‎ to | | ‏كا | "اسع | د | هر ره‎ |x 1x 4330 | 6 ‏جه‎ | 1 sear | ‏مر ال متمد‎ ‏سس أت | كا‎ [etait ‏وود اد‎ x ‏مادم | مير‎ 0 rom ‏ود‎ | Lian CONTACT to ‘to | Excellent | Geod | 070 © x 9 «ator | aan ‏له‎ ‏مود‎ | 8 ‏و أو 5 مت‎ | rie | ago | ‏مع‎ x wate | sates —

صفحه 72:

صفحه 73:
eee Spec c% |Site s% ‏ما تا‎ | ۱ ۵ Iness Chrome ۰ 5۸252100095 5 90 0025130 |- ۱ - 604 Steel SUJ2 - 1.10 |-0.35|max max |-1.60 HRC Stainless |aisi44oc |0.95 [1.00 |1.00]0.04 0.03 [16.0 0.75 |- - [58-62] Steel SUS440C |-1.20 |max |max |max |max |-18.0 [max HRC aisiz03 [015 [4.0 ۱2۵0102 ]0.15 ]180- ]06 ‏0و‎ |۵4 3 SUS303_|max__|max |max}max |min {20.0 _|max max]HRB ‏5و ۱۵.1 10.0| 20 16.0| 2.00]0.045]0.03| 0.75[ 0.08[ 51318لم‎ 8US316_|max_|max |max|max |max |-18.0 |-3.0 |-14.0 |max|HRB

صفحه 74:
Bearing Life If a bearing is clean, properly lubricated and mounted and is operating at reasonable temp., failure is due to fatigue caused by repeated contact stresses (Hertzian stress) Fatigue failure consists of a spalling or pitting of the curved surfaces Spallin - crack initiates below the curved grface at the location of maximum shear stress, propagates to the surface causing surface damage. Failure criterion - spalling or pitting of an area of 0.01 in?2,

صفحه 75:
Bearing Life Life - number of revolution or hours of operation, at constant speed, required for the failure criterion to develop. Ratin, - defines the number of revolution or rere of operation, at constant speed9Bf%euch a way at of the bearings tested (from the same group) will complete or exceed before the fils, evidence of failure develops. This is known as life. For ball bearings and spherical bearings: L,) = 500 (hours) x 33.33 (rpm) x 60 = 10° = 1 million revolutions For tapered bearings manufactured by EimkeRio9 (hours) x 500 (rpm) x 60 = 90 x 10° = 90 million revolutions Basic Dynamic Load — constant radial IRnst¥eny,a Group of bearings can carry for L,, life.

صفحه 76:
Bearing Life L,) =(C/ PF)’, a=3 for ball bearings and a = 10/3 for roller bearings F= applied radial load Cip (Lpng60)'/" = Fp (L pn p60)!" catalog rating desired speed, r/min rating life in hours desired life, hours rating speed desired radial load, Ib or KN Solving for Cig gives ee) 8 Cio = F; w= Fo (es

صفحه 77:
L Va oe = 400 ae 3 Te eb, 0 = 3211 Ib = 14.3 kN Lan Cw = ro ( Fillet tres error CU ۰ o 03

صفحه 78:
Bearing Reliability If a machine is assembled with 4 bearings, each having a reliability of 90%, then the reliability of the system is (.9)* = .65 = 65%, This points out the need to select ی که ۳ 5 ‎best‏ هی و و8 ۳6898 approximated by two and three parameter Weibull dictrihutian 1 ‏وررآلة‎ - ۵۵ Lio = ‏سس سس‎ ‏تح كد ) | يوم‎ 002+ 4439 0/۵ Lpnp60\'" =F, { CLonp/Lane) ۳ Cw = Fo (725) 1"? 10.02 + 4.439 [In (IR) C,, is the catalog basic dynamic load rating corresponding to L, hours of life at the speed of n, rpm. "اس ارم و ۳۵ Two parameter Weibull distripytign for tapered hearinas

صفحه 79:
Example Select a deep groove ball bearing for a desired life of 5000 hours at 1725 rpm with 99% reliability. The bearing raqig}. log, is 400 Ib. rediahilify, 3 30 mm Bore deep groove Usd 99% reliability PRAZINGo 5 A 1 ‏جوا"‎ + 4.430[In (IRS) = 23.7 KN Select a 35 mm bearing instead of 30 mm for 90% reliability ‎Ly / 2‏ عرو كا ‎hour‏ = 22. / 5000 = 22,770 ‎

صفحه 80:
Design Life Suggestions and Load Factor TYPE OF APPLICATION LIFE, kh Instruments and apparatus for infrequent use Up 00.5 Aireraft engines, 0.5-2 Machines for short or intermittent operation where service interruption is of minor importance 48 Machines for intermittent service where reliable operation is of great importance 8-14 Machines for 8-h service which are not always fully utilized 14-20 Machines for 8-h service which are fully utilized 20-30 Machines for continuous 24-h service 50-60 Machines for continuous 24-h service where reliability is of extreme nportance 100-200 TYPE OF APPLICATION LOAD FACTOR Precision gearing a ۳ Commercial gearing Multiply design Applications with poor beati load by load Machinery with no impact factor. Machinery with light impact Machinery with moderate impact

صفحه 81:
Equivalent Radial Load P=XVF, + YF, P= equivalent load F,.= applied radial load ‎thrust load‏ دمع ‎consti at 9 ١ = radial factor ‎Y= thrust factor Racing V = rotational ‎manufactu factor rer

صفحه 82:
۳ اساسا و 3 Factors VX, and ¥ ۵ 3۵۵۵ Bearings أن سيسية | مسي ‎the Lead the Sitar” Double Row Bearings 2)‏ ‎mh‏ 3 ‎dese | deve‏ | جر سم تب ‎lee]‏ 2۳2 1 1 | 3 ‎a | 1۶ | 1‏ ‎Bu | os eS | 38 | ۶‏ 2 1 | بو ‎La | OW‏ | 1 | و سح اد وک یسوط( وس ‎ae cts ee pert te ibaa‏ کر یی eee 2 Brew Eeatng ae sumed ‏مسي عا‎ 3) Peominite mania valu f [depts onthe ening dein LEE PE Sea a non ‏ا 1 1 1 1 1 1 71 ی‎

62,000 تومان