صفحه 1:
مبانی یاتاقان های غلتشی
صفحه 2:
یاتاقان های غلنشی:
در اين نوع یاتاقان نیرواز طریق عضو غلتان (ساچمه های کروی.
استوانه ای. بشکه ای و
۰..) منتقل می گردد.
یاتاقان های لغزشی:
نیرو از طربق یک لایه از روغن منتقل می گردد
صفحه 3:
مایا
٠ عدم نياربه كشتاور راماتدازى بالابه دليل حركت غلنشى ساججمه واصطكا قم
۲-اشعال فضای کم در رسای محور
Uy alah ade aber
؟- قابليت تحمل بارهاى تركيى شعاعي و محورى
lO صلییت با در محل اقا و مناسب el cage قور جرایماشین اند چرخدندهها
غ-قابليت روانكارى با كريس ونصب و استفاده بدون تعميرات وبا حداقل تكهدارى
حساسيت كمتر در ارتباط با روانكارى نسبت به ياناقائهاى لغزى
۸-قابلیت تحمل پا بش از خد براق مدت كوناه
٩-قابلیت نصب در جهات مختلف
1 استائداره بودن اندازمهاو سهولت دسترسى
محدرديتهاة
۱- عملکرد پا سر و صدایخصوص در سر عتهاى بالا.
Lr
ال فضاى زياد در راستاى شعاع.
قرات آلودكى و براددهاى فلزى به فضاى ياتاقان
laps lage Gate ent (نسبت به باتاقانهاى لفزشى)
۳-حسامیت زیادنسیت به ورود
ا مخدوديت سرعت در مورد ياتاقاتهاى سابز بالا
دعتسن
صفحه 4:
چگونه یک یاتاقان انتخاب کنیم
اجزاء اصلی
اتاقان هاى غلتث بسته به نوع
نواع ياتاقان هاى غلتشى "د
طراحى اجزاء نشان داده شده در شكل درانواع يا
کاربرد متفاوت هستند
صفحه 5:
چه نوع یاتاقان غلتشر انتخاب کنیم ؟
9 ۰
کروی ساچمه ساچمه استوانه ایب ساچمه مخروطی
غلتک سوزنی . غلتک بشکه ای مخروطی . غلنک بشکه ای
صفحه 6:
18
7 1 5 19
Deep groove ball bearing
صفحه 7:
Deep groove ball bearings
single row, with or without filling slots
open basic design (1)
with shields
with contact seals (2)
with a snap ring groove, with or without
asnap ring
single row with a fixed section
open basic design (3)
with contact seals
double row (4)
6۵2 ۳
Gr جع
صفحه 8:
Angular contact ball bearings
single row
basic design for single mounting
design for universal matching (5)
single row high- and super-precision
open basic design
with contact seals
open high-speed design
with contact seals (6)
open high-capacity design
with contact seals
double row
with a one-piece inner ring (7)
open basic design
with shields
with contact seals,
with a two-piece inner ring
صفحه 9:
Four-point contact ball bearings (8)
Self-aligning ball bearings
with a cylindrical or tapered bore
‘open basic design (9)
with contact seals (10)
with an extended inner ring (44)
10)
11
صفحه 10:
Cylindrical roller bearings
single row
NU design (12)
with angle ring
N design (13)
single row
NJ design (14)
with angle ring
NUP design (15)
&
&
&
&
صفحه 11:
Cylindrical roller bearings
single row
high-capacity NCF design (16)
16
double row
witha cylindrical or tapered bore
NNNU design (17)
NN design (18)
NNUP design
17
four-row
with a cylindrical or tapered bore
open design (19)
with contact seals
صفحه 12:
Full complement cylindrical roller bearings
single row
NCF design (20)
NJG design (24)
double row
with integral flanges on the inner ring (22)
with integral flanges on the inner and
outer rings
with contact seals (23)
& &
7 &
صفحه 13:
Needle roller and cage assemblies
single row (24)
double row (25)
Drawn cup needle roller bearings, open ends
single and double row
‘open basic design (26)
with contact seals (27)
Drawn cup needle roller bearings, closed end
single and double row
‘open basic design (28)
with a contact seal (29)
صفحه 14:
Alignment needle roller bearings
without an inner ring
with an inner ring (34)
34
Combined needle rotler bearings
Needle roller/ angular contact ball bearings
single direction (35)
double direction (36)
35 36
Needle roller / thrust ball bearings
with a full complement thrust ball bearing (37)
with a cage-guided ball set
with or without (38) a cover
37 38
صفحه 15:
Tapered roller bearings
single row
single bearings (41)
matched bearing sets
face-to-face (42)
back-to-back
tandem
double row
TDO configuration (back-to-back) (43)
TDI configuration (face-to-face) (44)
four-row
‘open design
with contact seals
TQO configuration (45)
TI configuration
&&
55
0
صفحه 16:
Spherical roller bearings
with a cylindrical or tapered bore
open basic designs (46)
with contact seals (47)
CARB toroidal roller bearings
with a cylindrical or tapered bore
open basic designs
with a cage-guided roller set (48)
with a full complement roller set
with contact seals (49)
&&
EE
صفحه 17:
Thrust bearings
Thrust ball bearings
single direction
with a flat housing washer (50)
with a sphered housing washer
with (54) or without a seat washer
50 51
double direction
with flat housing washers (52)
with sphered housing washers
with (53) or without seat washers
52 53
صفحه 18:
‘Angular contact thrust ball bearings
- and super-precision bearings
single direction
basic design for single mounting (54)
design for universal matching
matched bearing sets (55)
double direction
hasic design (56)
high-speed design (57)
Cylindrical roller thrust bearings
single direction
single row (58)
double row (59)
components
cylindrical roller and cage thrust assemblies
shaft and housing washers
59
55
57
58
54
56
صفحه 19:
Needle roller thrust bearings
single direction
needle roller and cage thrust assemblies (60)
raceway washers
thrust washers
Spherical roller thrust bearings
single direction (64)
Tapered roller thrust hearings
single direction
with or without (62) a cover
screw down bearings
double direction (63)
63
61
62
صفحه 20:
Y-bearings (insert bearings)
with grub (set) screws
inner ring extended on one side (72)
inner ring extended on both sides (73)
with an eccentric locking collar
inner ring extended on one side (74)
inner ring extended on both sides (75)
with a tapered bore
inner ring extended on both sides (76)
for adapter sleeve mounting
73
75
صفحه 21:
صفحه 22:
جه نوع یاتاقان غلتشر انتخاب کنیم ؟
فاکتورهای اصلی تعیین کننده در انتخاب یاتاقان غلتشی برای
کاربرد های مختلف
"نیروی شعاعی
"نیروی محوری
"سرعت
*نامیزانی
"دما
صفحه 23:
نیروی شعاعی
Housing
Radial load
صفحه 24:
نیروی محوری
Housing
۲
2 1?
Horizontal axial load Vertical axial load
صفحه 25:
لأا
UI]
نیروی محوری
ظرفیت بار محوری
یاتاقان به زاویه تماس
عضو غلتان در محل
تماس با رینگ
بستگی دارد
صفحه 26:
هس و۲0۵5
Shaft.
Fr
Fa
نیروی تحت زاویه
يك نيروى تحت زاويه را أن فه اش
را می توان به دو مولفه شعاعی ")و محورى Pe تجزيه
کرد
صفحه 27:
سرعت
با افزايش اندازه عضو غلتان
و افزايش سرعت عملکرد
یاتاقان . نیروی گریز از مرکز
عامل فشارنده عضو غلتان
به رينك افزايش مى يابد.
اين عامل موجب اعمال
نيروى بيشتر به فيلم روغن
و رینگ می گردد.
صفحه 28:
نامیزانی استاتیک ممکن است در اثراستقرار نامناسب یاتاقان ها و یا
عدم تراش محل یاتاقانها در یک مرحله بوجود آید.
صفحه 29:
نامیزانی دینامیک
نامیزانی دینامیک در اثر ایجاد خیز در شافت در اثر نیروهای وارد بر آن
بوجود می آید.
صفحه 30:
انواع یاتاقان
seo 8 98 8 8
] ادا يصو Bomber even بعتا جا Por port bad oP cin bo
مه مج raw | beans bearer
ارب قير مكيق 3 Sle بلبرینگ با ماس chien nye لبریتک
چهارنقطه ای
روار برینک های شعاعی
|) Barret raler phen rolor bearer,
brane رولبرینگ پشکه ای خود میزان
= =
رولر برینگ های محوری
ته
ادب تلو عمط ۳
i Dhyvet oreo cote bul Gamer
مس مج بسا
رولبرینگ بشکه ای کف گرد رولبرینگ اسنوانه ای کف کرد پلبرینگ کف گرد
صفحه 31:
نامیزانی استاتیک -
دینامیک
صفحه 32:
مناسب بودن باتاقان برای کار کرد در دمای بالا علاوه بر طراحی
باتاقان » به جنس ساچمه ها . ربنگ و قفسه نیز وابسته است.
صفحه 33:
Table 3.1 Types and Performance of Rolling Bearings
Angular | Cylindrical | Needle | Tapered | Selt- | Thrust ball
Bearings types| groove balllcontact ball] roller | roller | roller | sligning | bearings
bearings | bearings | bearings | bearings | bearings | roller
bearings
A
2
Characteristics
Load carrying capacity
Radial load
Axial load
High speed rotation
Low noise/vibration ®|
Low fretion torque
High rigidity ae
‘Allowable misaligars
{or inneriouter ings!
Non-separable or separabie® | 0 6
۱9 2 The numberof star incicates the degree to which that bearing type displays that particular characteristic
“Not applicable to that bearing type.
@ Oindicatas both inne ting and outer ring ate detachable.
© Some cylindrical rll bearinge with rb can bast an axel load,
صفحه 34:
محدوده دمای عملکرد مجاز جهت اجزاء یاتاقان
بدنه فولشئياتاقاره” 0900
قفسه برنز / فول 500*06
قفسه - يليلميد0 ”09800
قفسه - فنلیک*0)
آبیند- لاست 6 00056
صفحه 35:
طراحی قفسه
*از برخورد ساچمه ها با یکدیگر جلوگیری می کند
*موجب توزیع منظم ساچمه ها با فواصل مساوی می گردد
*ساچمه ها در نواحی خارج از محدوده بارهدایت می کند
*از بیرون افتادن ساچمه ها از مسیر و رینگ جلوگیری نموده و لذا
مونتاژ و دمونتاژ را تسهیل میکند
صفحه 36:
رولبربنگهای سورنی (Needle roller bearings)
در رولیرینگهاک سوزنی, غلعکها به شکل, استوانه بوده, ولی قطر آنها به نسبت طولشان کوچگ است که
عليرهم اين ويركى از قدرت تحمل, بار بالابى برخوردار بوده و در مصارقى كه فضاى موجود كوجك باشد. مناسب
هستند. عدم تماس انتهای غلنکها با لیههای برينك موجب اجتناب از تمركز تنض در گوتنهها مىشود. oil توغ
رولبرینگها در انواع مختلف: با بوسته کشیده شده ۵62۱095 ۲۵۱6۲ ۱66۵6 ونه 01690 كه مىتوائند بصورتهاى
ته باز 6۳0 0۲۵6 و ته بسته 800 610560 باشند و نیز رولبرینگهای سوزنی با حلفه داحلی یا بدون آن تولید می-
شوند. چند تمونه پر مصرق این توع رلیرینگها بدین ترتیب مورد بررسی قرار میگرتد:
صفحه 37:
Bearing Characteristics Comparison
Radialload Thrust (Axial) | Relative permissible
Bearing Types | capacity load capacity speed
1 2 4و 1 2 salt 4 7 10 13
Deep Groove
Ball Bearings
Angular Contact
Ball Bearings
Cylindrical ...لما
Roller Bearings
Tapered Roller
Bearings
Spherical Roller
Bearings
۳۲۵۸ سح
“With special measures to Increase speed dit +
صفحه 38:
طراحی قفسه
قفسه های پرسی : معمولا از ورق های فوادی ساخته می شوند ولی
در برخی موارد ازورق های برنزی نیز استفاده می شود. این قفسه ها
مزابایی از قبیل وزن کم.قیمت ارزان را دارا هستند.در صورت تولید
انبوه کاملا اقتصادی هستند.
قفسه های صلب: این قفسه ها از برنز.فولاد.فلزات سبك .رزين های
فنولیک؟ با پوشش لباک امصتوعی, پلا ستیگ ها ی(فرویق شبهو یا
مواد زینتر شده ساخته می شوند.
صفحه 39:
طراحی قفسه
اشینکا قفسه مات ری ده
شده قفسه ما شده
قفسه ماشینکاری شده a
نفسه ماش 0 شده
قفسه ماش ale al, es اری
i ماشيتكارى ۰
صفحه 40:
طراحی قفسه
دمای کاری قفسه های پلی آمید
OPO? gob
+0 0800“ حد بالا
دمای کار مداوم
چند ساعت (حدود ۵ ساعت) 900۴ )+
تحمل دمای بالا برای چند دقیقه 1000۴ +O
نقطه دوب 6066۴ )+
صفحه 41:
عممموان) رمنموط) بامظ)
لقى بين ساچمه
ورينك بيانكر
مسيرى است كه
رینگ یاتاقان
می تواند در جهات
شعاع یا محور در
برابر رینگ دیگر
حرکت کند.
صفحه 42:
لقی در یاتاقان های غلتشر
لقی داخلی در یاتاقانهای مستقر با یاتاقانهای غیر مستقر کاملاً
متفاوت است. مقدار لقی در یاتاقانهای مستقر (ثابت) باید حداقل
باشد تا صلبیت استقرار محور تامین گردد. البته مقدار لقی در
یاتاقانهای غیر مستقر در آثرجازدن با تلرانس تداخلی و همچنین به
علت گرم شدن حین عملکرد کاهش می یابد. لذا مقدار لقی اولیه
در باتاقان غیر مستقر باید مورد نظر قرار گیرد.
صفحه 43:
هد
Radial Clearance Axial Clearance
Bearing Internal Clearance
صفحه 44:
لقی در یاتاقان های غلتشی
مقدار لقی بر اندازه ناحیه
اعمال نیرو در باتاقان
تاثیر مستقیم دارد
کاهش لقی داخلی موجب
افزایش محدوده اعمال
نیرو و توزیع بهتر نیرو
هی اکرادد
صفحه 45:
لقی در یاتاقان های غلتشر
افزايش لقی داخلی ech
اعمال نیرو در محدوده
کوچکی از یاتاقان
فى رتيوت
صفحه 46:
Selecting Bearing Clearance (General guidelines)
[Operating Condition Clearance!
[Clearance fit on both inner and outer ring. Low to no avial loading. No preload. 2
Low speeds. Little tolerance for play. Low temperature.
Low torque. Standard loads. Light preload. Slight interference fit on inner or outer|CN
ring, not both. Low to medium speeds. Average temperature.
Very low torque. High loads. Heavy interference fits. High temperature. 2030465
Preloaded.
۳0 02 ew 9 ca 65
|(MORMAL)
50 03 11 fe fe |
صفحه 47:
Table 2: Housing fits
Operating conditions
Radial bearings
Tolerance
Sliding contact surface combination
steel-on-stee! ‘maintenance-ree
Hr HT
M7 (N7) 6
0 Mz
M7 (N7) uz
a7 an
1 1
wr a
Light loads,
axial displacement required
Hoavy loads
Light alloy housings
Angular contact bearings
Loads ofall kinds,
intorforance fit
Loads of all kinds,
can gonorally be displaced axially
Thrust bearings
Purely axial loads
Combined loads
‘The tolerances given in brackets may be chosen for vary heavily loadad bearings.
If chosen, itis necessary to chack that the residual operating clearance Is sufficient for
correct performance of tha bearing or whether a bearing with larger clearance must be used
صفحه 48:
Table 1: Shaft fits
Operating conditions Tolerance
Sliding contact surface combination
steel-on-stee! maintenance-free
Radial bearings
Loads of all kinds,
interference fit mb (n6) 6
Loads of all kinds,
clearance or transition fit he. ۵ و به
Angular contact bearings
Loads of all kinds,
interference fit m6 (n6) m6
‘Thrust bearings
Loads of all kinds,
interference fit m6 (n6) m6
The tolerances givan in brackets may be chosen for very heavily loaded bearings. If chosen,
itis necessary to check that the residual operating clearance is suffcient for corect
performance of the bearing or whether a bearing with larger clearance must be used
صفحه 49:
ROTATING RING
INNERRING OUTER RING
JAPPLICATION DESIRED FIT ۲ USE SHAFT USE HOUSING
TYPE inches) | DIAMETER DIAMETER
[Low speed, or spring Loose 0001 16 [a-.0003 0 + 1
preload. 005 ۱8 - 005 ID + 003
Medium speed ۲:02 1۵۱1۳۵ ۰ 60 gs 7 ۵ - 0
High speed الا eae 9 - 7
High speed, high toad Tight press |.0002T tof - .0002 ID - 000s
.0006۲ __|a- 0004 0 - 6
STATIONARY RING INNER RING OUTER RING
Most applications Line toline .0000 to 0004L 0-2 10 - 0
to loose jd - 0004 ID +.0002
= Loose fit, T = Tight ft, d = Bearing |.D., D = Bearing 0..
صفحه 50:
62 اسف لد
27-7 23
صفحه 51:
Conditions of rotation and loading
Loae rotates with outer ring
Operating conditions Schematic illustration Load condition Example Recommended fits
Fovating inner ring Rotatingload oninnerrirg Bet-drivenshafts Interference forioner rg
‘Slationary euter sing ‘Stationary lead en outer ring Loose ftfor outer ring
CConstantload drection
‘Stationary inner ring ‘Stationarylead en nnerring Conveyordlers سا nnarring
Rotating outer rng Retatingload onoterring Car wheel Interference for outer ring
hub bearings
CConatantload drection
tating inner ring Stationarylead eninner ring Vibratory applications Interferenceft forauterring
‘Stationary outer ing Rotating oad oncuterring Vibrating screens Loose ftfor nner ring
or motors
Load rotates with inner ring
‘Stationary inner ting Gyratorycrusher Interference it ferinner ring
Rotating outer ring ‘Stationarylead en outerring (Memy-go-reund Lote fRfor vterring
fries)
صفحه 52:
تعیین نحوه استقرار یاتاقانبای
a uJ ۳
صفحه 53:
استقرار یاتاقانیبای غلتش
به منظور یاتاقان بندی و هدایت مناسب محور چرخان به
حداقل دو یاتاقان مستقر در فاصله مناسب نیاز است. بسته به
کاربرد. باتاقانها بصورت مسقر با غیر مستقر و تنظیم شده يا
شناوردر محل قرار می گيرند.
صفحه 54:
یاتاقانیبای مستقر و غیر مستقر
در محورهایی که توسط یاناقانهای غلتشی یاتاقان بندی شده اند.
با توجه به دقت های ساخت و ماشینکاری . فاصله بین مراکز محور
و نشیمنگاه محوردر پوسته تا خط مرکزی دقیقاً مساوی نیست.
گرم شدن محور حین کارکرد نیز موجب تغییر فاصله می گردد.
این اختلاف فاصله معمولاً در باتاقان شناور(غیر مستقر) به
سح . جبران می گردد.
یاتاقان مستقر ببصصا مها محور را بلحاظ محوری مقید نموده
و نیروی محوری را منتقل می نماید.
صفحه 55:
یاتاقانیبای مستقر و غیر مستقر
MAW AG
صفحه 56:
یاتاقانیبای مستقر و غیر مستقر
صفحه 57:
5
cv
< SS
Ss SS
الا
7
>> ! ! 1
WS 0
یاتاقانیبای مستقر و غیر مستقر
صفحه 58:
28
لك
یاتاقانیبای مستقر و غیر مستقر
صفحه 59:
استقرار تنظیم نشذه
استقرار شناور(تنظیم نشده) یک راه حل مناسب و اقتصادی است
برای کاربردهایی که مقید کردن دقیق شافت در راستای محوری
ضروری نباشد.
در این استقرار محور می تواند کمی در راستای طولی نسبت به
پوسته لقی داشته باشد.
مقدار لقی بسته به دقت مورد نیاز تعیین می گردد و همواره در حدی
است که از اعمال نیروی محوری اضافی روی باتاقان ها حتی در
شرايظ لاسب كرا اند ملو كيرى شح
صفحه 60:
Sells
<
۳
|
استقرار تنظيم نشده
در رولبرینگ هاى
استوانه ای نوع 601
لقی مورد نیاز 69 حتی
درصورت جازدن
پوسته نیز قابل تامین
خواهد بود
صفحه 61:
استقرار تنظیم نشذه
قابلیت جداشدن
ندارند ۰ یکی از
پاتاقان ها با کمی
فاصله نسبت به قید
محوری قرار می گیرد.
صفحه 62:
استقر ار تنخ تنظیم نشده
ey
on)
استقرار انعطاف پذیر یک جفت بلبرینگ شیار عمیق
صفحه 63:
Indirect
mounting
Direct
mounting
a, = effective bearing
spread
صفحه 64:
Table 3.2 (1) Sample Bearing Arrangement (fixed and floating sides differentiated)
‘Arrangement
‘Application
example
(reference)
Small pumps.
Automobile
transmissions
General
industrial
machinery
Reduction
gears
General
industrial
machinery
Reduction
gears
Abstract
|. Typical arrangement for small machinery.
. Capable of bearing a certain degree of axial load, as
well as radial loads.
|. Capable of bearing heavy loads.
. You can enhance rigidity of shaft system by using
back-to-back duplex bearing and applying preload
. Required improvement of shalvhousing precision and
Jess mounting error.
|. Frequently used in general industrial machinery for
heavy loads and shock loads.
. Able to tolerate a cerlain degree of mounting error
and shaft flexure.
Capable of bearing radial loads and a certain degree
of axial load in both directions.
po
Floating side
Fixed side
fol
El
صفحه 65:
Table 3.2 (2) Sample Bearing Arrangement (fixed and floating sides not differentiated)
‘Arrangement Abstract وا re
3۳۳۳| 1. Typical usage method for small machinery. ‘Small electrical
shim | 2. Preload sometimes provided by spring or adjusted | machinery
2 shim on outer ring side. Small Reduction
1 gears
a 1. Able to withstand heavy loads and shock loads, and _ | Reduction
مرب has a wide range of use. gears
) | | 2. Rigidity can be enhanced by applying preload, but be | Front and rear
سس careful not to apply too much preload. axles اه
8, Back mounting is suitable when moment load is automobiles
= F produced, and front mounting when there is
سل | mounting error.
( [ | 4. Front mounting facilitates mounting when the inner
سح ring is tight-fitted.
Front mountng
صفحه 66:
Roller Bearings
Spherical bearings.
Bearing design uses barrel shaped rollers. Spherical
roller bearings combine very high radial load capacity
with modest thrust load capacity and excellent tolerance
to misalignr--~*
صفحه 67:
Thrust Bearings
Ball thrust Roller thrust
bearing bearing,
صفحه 68:
Cylindrical
Thrust
Bearings
Roller Thrust Bearings
Tapered
Thrust
Bearings
Spherical Thrust
صفحه 69:
Linear Bearings
صفحه 70:
Bearings
Roller bearing cam
Spherical rod
TREAD
Wear resistant high
‘carbon steel with
hardened outer shell
(Re 5560) and tough
Inner core,
BEARING
‘Tough tapored roller
bearing lubricated
forlite
SEALS
‘Special design to
retain lubricants and
protect races from
‘damaging contaminants|
Load runners (idler-
rollers)
صفحه 71:
Comparison of Ball Bearings
au 0 ATE TS aan wie ons
mines : rae
me am Lasting | ی ام | Seats | $2 | metic | Inch
عه | »د | wean] tor] | mi. 2
9700
8 4780 sis for | Std. Radial
ون soot | fa leompurel tree | X | XX |X |X
rage Saas
coe 1
was | ana
moan ۲ از to | | كا | "اسع | د | هر ره |x 1x
4330 | 6 جه |
1
sear | مر ال متمد
سس أت | كا [etait وود اد x
مادم | مير 0
rom ود | Lian
CONTACT to ‘to | Excellent | Geod | 070 © x
9 «ator | aan له
مود | 8
و أو 5 مت | rie | ago | مع x
wate | sates —
صفحه 72:
صفحه 73:
eee
Spec c% |Site s% ما تا | ۱ ۵
Iness
Chrome ۰ 5۸252100095 5 90 0025130 |- ۱ - 604
Steel SUJ2 - 1.10 |-0.35|max max |-1.60 HRC
Stainless |aisi44oc |0.95 [1.00 |1.00]0.04 0.03 [16.0 0.75 |- - [58-62]
Steel SUS440C |-1.20 |max |max |max |max |-18.0 [max HRC
aisiz03 [015 [4.0 ۱2۵0102 ]0.15 ]180- ]06 0و |۵4 3
SUS303_|max__|max |max}max |min {20.0 _|max max]HRB
5و ۱۵.1 10.0| 20 16.0| 2.00]0.045]0.03| 0.75[ 0.08[ 51318لم
8US316_|max_|max |max|max |max |-18.0 |-3.0 |-14.0 |max|HRB
صفحه 74:
Bearing Life
If a bearing is clean, properly lubricated and
mounted and is operating at reasonable temp.,
failure is due to fatigue caused by repeated
contact stresses (Hertzian stress)
Fatigue failure consists of a spalling or pitting of the
curved surfaces
Spallin - crack initiates below the curved
grface at the location of maximum shear stress,
propagates to the surface causing surface
damage.
Failure criterion - spalling or pitting of an
area of 0.01 in?2,
صفحه 75:
Bearing Life
Life - number of revolution or hours of operation, at
constant speed, required for the failure criterion to
develop.
Ratin, - defines the number of revolution or
rere of operation, at constant speed9Bf%euch a way
at of the bearings tested (from the same group)
will complete or exceed before the fils, evidence of
failure develops. This is known as life.
For ball bearings and spherical bearings:
L,) = 500 (hours) x 33.33 (rpm) x 60 = 10° = 1 million
revolutions
For tapered bearings manufactured by
EimkeRio9 (hours) x 500 (rpm) x 60 = 90 x 10° = 90
million revolutions
Basic Dynamic Load — constant radial
IRnst¥eny,a Group of bearings can carry for L,, life.
صفحه 76:
Bearing Life
L,) =(C/ PF)’, a=3 for ball bearings and a = 10/3
for roller bearings
F= applied radial load
Cip (Lpng60)'/" = Fp (L pn p60)!"
catalog rating desired speed, r/min
rating life in hours desired life, hours
rating speed desired radial load, Ib or KN
Solving for Cig gives
ee) 8
Cio = F;
w= Fo (es
صفحه 77:
L Va
oe = 400 ae
3
Te eb, 0 = 3211 Ib = 14.3 kN
Lan
Cw = ro (
Fillet tres error
CU
۰ o 03
صفحه 78:
Bearing Reliability
If a machine is assembled with 4 bearings, each having
a reliability of 90%, then the reliability of the system is
(.9)* = .65 = 65%, This points out the need to select
ی که ۳ 5
best هی و و8 ۳6898
approximated by two and three parameter Weibull
dictrihutian
1 وررآلة - ۵۵ Lio = سس سس
تح كد ) | يوم 002+ 4439 0/۵
Lpnp60\'" =F, { CLonp/Lane) ۳
Cw = Fo (725) 1"? 10.02 + 4.439 [In (IR)
C,, is the catalog basic
dynamic load rating
corresponding to L, hours of
life at the speed of n, rpm.
"اس ارم
و ۳۵
Two parameter Weibull
distripytign for tapered
hearinas
صفحه 79:
Example
Select a deep groove ball bearing for a desired life of 5000
hours at 1725 rpm with 99% reliability. The bearing
raqig}. log, is 400 Ib.
rediahilify, 3 30 mm Bore deep groove
Usd 99% reliability PRAZINGo
5 A
1 جوا" + 4.430[In (IRS) = 23.7 KN
Select a 35 mm
bearing instead of
30 mm for 90%
reliability
Ly / 2 عرو كا
hour = 22. / 5000 =
22,770
صفحه 80:
Design Life Suggestions and Load Factor
TYPE OF APPLICATION LIFE, kh
Instruments and apparatus for infrequent use Up 00.5
Aireraft engines, 0.5-2
Machines for short or intermittent operation where service interruption
is of minor importance 48
Machines for intermittent service where reliable operation is of great
importance 8-14
Machines for 8-h service which are not always fully utilized 14-20
Machines for 8-h service which are fully utilized 20-30
Machines for continuous 24-h service 50-60
Machines for continuous 24-h service where reliability is of extreme
nportance 100-200
TYPE OF APPLICATION LOAD FACTOR
Precision gearing
a ۳ Commercial gearing
Multiply design Applications with poor beati
load by load Machinery with no impact
factor. Machinery with light impact
Machinery with moderate impact
صفحه 81:
Equivalent Radial Load
P=XVF, + YF,
P= equivalent load
F,.= applied radial load
thrust load دمع
consti at
9 ١ = radial factor
Y= thrust factor
Racing V = rotational
manufactu factor
rer
صفحه 82:
۳
اساسا و
3
Factors VX, and ¥ ۵ 3۵۵۵ Bearings
أن سيسية | مسي
the Lead the Sitar” Double Row Bearings 2)
mh 3
dese | deve | جر سم تب
lee] 2۳2
1 1 | 3
a | 1۶ | 1
Bu | os eS | 38 | ۶ 2
1 | بو La | OW | 1 | و سح
اد وک یسوط(
وس ae cts ee pert te ibaa کر یی
eee
2 Brew Eeatng ae sumed مسي عا
3) Peominite mania valu f [depts onthe ening dein
LEE PE Sea a non ا 1 1 1 1 1 1 71 ی
