کسب و کار مدیریت و رهبری

محاسبه عملکرد استراتژیک و کنترل مدیریت

mohasebe_amalkarde_strtegic_va_controle_modiriat

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “محاسبه عملکرد استراتژیک و کنترل مدیریت”

محاسبه عملکرد استراتژیک و کنترل مدیریت

اسلاید 1: محاسبه عملکرد استراتژیک و کنترل مدیریت

اسلاید 2: پس از مطالعه این فصل شما می توانید:با هدف های کنترل مدیریت آشنا شویدبا انواع سیستم کنترل مدیریت آشنا شویدعملکرد استراتژیک مدیریت را تعریف نمایید و شیوه کاربرد سازمان های متمرکز ، غیرمتمرکز و مبتنی بر تیم را شرح دهیدهدف های کاربرد محاسبه عملکرد استراتژیک مدیریت را درسه واحد تجاری استراتژیک (واحد استراتژیک مبتنی بر هزینه ها،واحد استراتزیک مبتنی بر درآمد و واحد استراتزیک مبتنی بر سود) را بیان نماییددرباره نقش کاربرد بررسی متوازن در محاسبه عملکرد استراتژیک بحث نماییددرباره شیوه محاسبه عملکرد استراتژیک مدیر در سازمان های خدماتی و غیر انتفاعی بحث نمایید

اسلاید 3: یکی از تحولات چشمگیر در دهه ی گذشته:شرکت نفت موبیل در نخستین سال های دهه 1990 سودی را تجربه می کرد که از متوسط صنعت بسیار پایین تر بود، ولی اندکی پس از کاربرد سیستم جدید (بررسی متوازن) برای محاسبه عملکرد ، این شرکت سودآور شد.

اسلاید 4: گفته کاپلان ونورتون: ”بررسی متوازن وضع متفاوتی به وجود می آورد. هر سازمان با استفاده از همان منابع فیزیکی و انسانی که در گذشته موجب ضعف عملکرد شده بود توانست این استراتژی را به اجرا درآورد. استراتژی مزبور در مورد همان محصولات، همان تشکیلات، همان کارکنان و همان مشتریان به اجرا در آمد. تفاوت در این بود که تیم جدید مورد توجه قرار داشت.بررسی متوازن به این سازمان های موفق اجازه داد که نوع جدیدی از سیستم مدیریت به وجود آورند، یعنی سیستمی که برای مدیریت بر این استراتژی طرح ریزی شده بود”

اسلاید 5: با استفاده از این روش: مدیریت ارشد مدیران و مجریان مدیریت ارشد مدیران و مجریانبررسبی متوازن یک راه دو طرفه استاستراتژی را به شیوه اثربخشنتایج حاصل از فعالیت(بازخورد)

اسلاید 6: روش هایی که به وسیله آن عملکرد مدیریت را مورد ارزیابی قرار می دهند:بررسی متوازن تهیه صورت سود و زیان مبتنی بر حاشیه سودتخصیص هزینه هابودجه انعطاف پذیربرون سپاری(دادن سفارش به شرکت های دیگر جهت تولید قطعه یا محصول)

اسلاید 7: کنترل و ارزیابی عملکرد ارزیابی عملکرد فرایندی است که بدان وسیله همه مدیران درباره عملکرد کارهای تخصصی انجام شده در درون شرکت اطلاعاتی بدست آورند و این عملکرد را با شاخص های تعیین شده در بودجه ، برنامه ها و هدف ها مقایسه کنند.

اسلاید 8: عملکرد در سطوح

اسلاید 9: از دیدگاه عملیات: از دیدگاه فروش

اسلاید 10: مقایسه کنترل عملیات و کنترل مدیریتکنترل مدیریت: ارزیابی که به وسیله مدیران رده بالاتر(در مورد عملکرد مدیران رده میانی) انجام می شود.تاکبد بر: _بر مدیران رده های بالاتر_برای دوره های بلند مدت_برای مسائل استراتژیککنترل عملیات :ارزیابی از عملیات کارکنان شرکت در سطح عملیاتی که به وسیله ی مدیران میانی انجام می شود.تاکید بر:_بر معیارهای تفصیلی عملکرد در دوره های کوتاه مدت

اسلاید 11: در کنترل عملیات نوعی مدیریت مبتنی بر استثنا به اجرا در می آیددر کنترل مدیریت ، مدیریت مبتنی بر هدف به اجرا در می آیدکنترل مدیریت دارای یک هدف استراتزیک و گسترده تر است در کنترل عملیات تنها از یک معیار عملیاتی مالی منحصر به فرد استفاده می شود

اسلاید 12: نمودار سازمانی ،کنترل عملیات و مدیزیت

اسلاید 13: هدف های کنترل مدیریتدر اجرای مدیریت مبتنی بر هدف ، مدیریت ارشد مجموعه ای از مسئولیت های هر یک از مدیران رده میانی را تعیین می کند. ماهیت این مسولیت ها و از این رو ، ماهیت دقیق هدف های مدیریت ارشد به عوامل زیر بستگی دارد: _حوزه کارکرد مورد نظر(عملیاتی/بازاریابی) _گستره اختیارات میانی(میزان منابع تحت اختیار مدیر)اغلب این حوزه های مسئولیت را واحد تجاری استراتژیک می نامند.واحد تجاری استراتژی:یک مجوعه ای از فعالیت های خوب تعریف شده و قابل کنترل است که مدیر واحد مزبور مسئول آن می باشد.شرکت جنرال الکترریک در زمره شرکت هایی قرار می گیرد که در کاربرد عبارت واحد تجاری استراتژیک نسبت به سایر شرکت ها پیشرو بوده است.

اسلاید 14: هدف های کنترل مدیریتایجاد انگیزه در مدیران برای تلاش زیادجهت دستیابی به هدف های تعیین شده به وسیله مدیریت ارشددر نظر گرفتن انگیزه اقتصادی مناسب برای مدیران در راستای تصمیم گیری ، یعنی هماهنگ نمودن تلاش های مدیران با هدف استراتژی مورد نظرتعیین پاداش معقول و منصفانه برای مدیران در ازای میزان تلاش ، کار و مهارتی که از آن برخوردارند و نیز با توجه به اثربخشی تصمیماتی که اتخاذ می نمایند

اسلاید 15: قراردادهای استخدامییکی از ساز و کارهایی است که بین مدیر و مدیر ارشد بسته می شود و در برگیرنده همه اهداف کنترل مدیریت استدر قرارداد استخدامی نوع رفتار مورد نظر و میزان حقوق و پاداشی که در سایه این نوع رفتارها به دست خواهد آمد، مشخص می شود. کتبیانواع قرارداد استخدامی شفاهی اعلام شده یا تلویحی(ضمنی)بعضی از قراردادها استخدامی جنبه حقوقی دارند که اجرای آن ها به وسیله دادگااه تضمین می شود.

اسلاید 16: حسابداریمدیریت ارشدعمامل خارجینتیجه های حاصل از تلاش و تصمیم مدیرریسک گریزیتصمیم گیریتلاش یا کارحقوق و پاداش دریافت می کند

اسلاید 17: در قراردادهای استخدامی دو جنبه بسیار مهم از عملکرد مدیریت گنجانده می شود:عدم اطمینانوقابل مشاهده نبودن فعالیت های مدیر

اسلاید 18: عدم اطمینان:هر مدیری در محیطی فعالیت می کند که تحت تاثیر عواملی ورای کنترل فرار می گیرد،برای مثال می توان به عوامل زیر اشاره کرد: _عوامل عملیلتی مانند :خرابی غیرمنتظره و غیر قابل اجتناب دستگاه _عوامل خارجی مانند: نوسان در تقاضای مشتریان و قیمت بازار در این حالت می توان گفت در مورد اثربخشی عمل مدیر ، سوای تلاش ها و توانی را که وی در راه انجام دادن شغل می نماید ، مقداری عدم اطمینان وجود خواهد داشت.

اسلاید 19: قابل مشاهده نبودن فعالیت های مدیر:تلاش هایی را که مدیر به عمل می آورد و تصمیماتی را که وی اتخاذ می کند در معرض دید مدیریت ارشد قرار نمی گیرد.به دلیل استقلال مدیر و قابل مشاهده نبودن عملیات وی ، مدیریت ارشد می تواند فقط نتیجه های ملموس حاصل از این عملیات را مشاهده نماید..ما فرض می کنیم مدیر علاوه بر ریسک گریز بودن تلاش گریز هم هست

اسلاید 20: عدم اطمینان در محیط کار ، قابل مشاهده نبودن فعالیت های مدیر ، وجود اطلاعات خاص و در دسترس مدیر باعث می شود که رابطه موجود در قرارداد استخدام پیچیده تر شود.3 اصل عمومی موجود در قرارداد استخدام که باید در زمان بستن قرارداد آن ها را رعایت نمود:با توجه به عامل عدم اطمینان در محیط کار ، در قرارداد باید عملکرد مدیر را از عملکرد واحد تجاری استراتژیک تفکیک نمود.در اجرای این اصل عوامل غیر قابل کنترل و شناخته شده مستثنا می شوند.در محتوای قرارداد بین مدیر ارشد و مدیر واحد تجاری باید به ریسک گریز بودن مدیر و نفش پدیده عدم اطمینان توجه نمود.(تضاد منافع بین مدیر ریسک گریز و مدیز ازشد)

اسلاید 21: عدم اطمینان و ریسک گریزی:از دیدگاه میریت و کنترل ، نوع سلیقه یا اولویت مدیر مربوط به ریسک اهمیت زیادی دارد ، زیرا میزان ریسک پذیری یا ریسک گریزی مدیر می تواند اثرات غیر منتظره و نامطلوب بر رفتار وی بگذارد ، یعنی بر نوع تصمیمات درستی که باید اتخاذ کند ، اثر بگذارد.برای مثال : نصب دستگاه جدید و گران قیمت که به احتمال زیاد ولی نه قطعاً باعث کاهش هزینه های عملیاتی خواهد شد.سیستم کنترل مدیریت باید به گونه ای طرح ریزی شود که هنگام ایجاد انگیزه ی مناسب در مدیر و تصمیم گیری ها باعث کاهش یافتن اثرات منفی ناشی از ریسک گریزی یا ریسک پذیری مدیر شودو

اسلاید 22: آشنایی با انواع سیستم های کنترل مدیریتطرح ریزی سیستم کنترل مدیریت از نظر ایجاد انگیزه و ارزیابی عملکرد مدیر: هنگام ارائه یک سیستم کنترل مدیربت باید برای ارزیابی عملکرد ، نکات زیر را مشخص نمود: _جه کسی؟ _چه چیزی؟ _چه زمانی؟

اسلاید 23: چه کسی؟ چه کسی ارزیابی عملکرد را دریافت می کند؟ _مالکان/مدیران/سهامداران شرکت _بستانکاران شرکت _نهادهای دولتی/جامعه _کارکنان شرکت

اسلاید 24: چه چیزی؟ _ارزیابی در مورد فرد مدیر یعنی اثر بخشی و کارایی عملکرد مدیر _واحد تجاری استراتژیک تحت کنترل مدیر _ارزیابی یک تیم از مدیرانچه زمانی؟ در این زمینه دو دیدکاه وجود دارد: _می توان عملکرد را بر مبنای سایر منابع ورودی به واحد تجاری تحت مدیریت فرد (بودجه کلان) _یا اقلام خروجی ناشی از میزان تلاش و مدیر انجام داد(بودجه انعطاف پذیر).

اسلاید 25: نمودار کنترل مدیریت در چرخه زندگی شرکت،از نظر فروش چرخه زندگی محصول از نظر فروشمعیار مناسب برای ارزیابی عملکردمرحله اولدرآمد ، رسوخ در بازارمرحله رشدسودآوری ، مدیریت بر دارایی هامرحله اشباعسودآوری ، استراتژی

اسلاید 26: انواع سیستم کنترل مدیریت:رسمی: سیستم رسمی در سایه ی رهنمود بسیار روشن و مشخص مدیریت به وجود می آیدغیر رسمی: ناشی از رفتارهای نا آگاهانه ،سهوی و آزادانه مدیران و کارکنان است.

اسلاید 27: سیستم کنترل غیر رسمی:در سطح فرد و تیم مورد استفاده قرار می گیرد.در سطح فردی،عملکرد کارکنان تحت تاثیر آرزوها و توانایی ها قرار می گیرد که نیروی کار با خود به محیط سازمان می آورد ، این ها جدا از انگیزه ها و رهنمودهایی است که مدیریت ارائه می نماید.یک چنین انگیزه هایی می تواند بیانگر علت تفاوت عملکرد کارکنان باشد.در سطح تیمی ، هنجارهای مشترک اعضای تیم مانند نگرش مثبت باعث می شود که شرکت بتواند به هدف های خود از نظر کیفی دست یابد و فروش را افزایش دهد

اسلاید 28: شرکت هایی مانند IBM و خرده فروشی های نوردز ترام ارئه خدمت به مشتریشرکت هایی مانند تویوتا و فراکس کیفیتشرکت هایی مانند 3M و هیولت پارکاد نوآوریفرهنگ

اسلاید 29: سیستم کنترل رسمی:در سطح فردی و از دیدگاه هر یک از کارکنان 3 روش مهم رسمی برای کنترل مدیریت عبارتند از: _سیاست های استخدامی شرکت _سیاست ارتقای مقام _سیستم محاسبه عملکرد استراتژیکنمودار سیستم کنترل مدیریت آرزوهاتوانایی های فردیروش های استخدام،روش های ترویجمحاسبه عملکرد استرتژیکهنجارهای همکاری فرهنگ سازمانیکایرت و Keiretsuمسولیت مشترکسیستم رسمیسیستم غیر رسمیفردیتیم

اسلاید 30: محاسبه عملکرد استراتژیک:روش محاسبه ی عملکرد استراتژیک نوعی سیستم است که مدیریت ارشد برای ارزیابی مدیران واحد تجاری استراتژیک مورد استفاده قرار می دهد تمرکز زدایی:اگر شرکت تصمیم بگیرد که مقدار زیادی از مسئولیت ها را به مدیران واحدهای استراتژیک واگذار نماید ، شرکت به صورت غیرمتمرکز اداره خواهد شداگر بیشتر اختیارات مربوط به تصمیم گیری در راس هرم (مدیریت ارشد) قرار بگیرد ، شرکت به صورت متمرکز اداره خواهد شد.

اسلاید 31: مزیت استراتژیک روش متمرکز: _کنترل واحدهای تجاری اصلی در دست مدیریت ارشد قرار می گیرد _شرکت می تواند نسبت به سطح مطلوبی از عملکرد اطمینان یابد _شرکت می تواند از تخصص مدیریت ارشد به شیوه ای اثربخش استفاده نماید _فعالیت هر یک از واحدهای مختلف درون شرکت را به شیوه ای اثر بخش هماهنگ نمایدپس چرا روش مطلوب در مورد بسیاری از شرکت ها این است که به صورت غیر متمرکز اداره شوند؟ _دلیل اصلی این است که مدیریت ارشد نمی تواند به شیوه اثربخش و در همه سطوح سازمانی عملیات را مدیریت نماید.

اسلاید 32: نمودار نقاط قوت و ضعف تمرکز زدایی

اسلاید 33: انواع واحدهای تجاری استراتژیک:واحد تجاری استراتژیک متمرکز بر هزینه هاواحد تجاری استراتژیک متمرکز بر درآمدواحد تجاری استراتژیک متمرکز بر سودواحد تجاری استراتژیک متمرکز بر سرمایه گذاری

اسلاید 34: واحد تجاری استراتژیک متمرکز بر هزینه ها: نوعی واد تجاری تولیدی یا پشتیبانی است که می تواند با کمترین هزینه کالاها یا خدماتی را به بهترین کیفیت ارائه نماید.مثل واحد مونتاژ کارخانه ، واحد پردازش داده هاو...هنگامی که وظیفه فروش مورد توجه باشد این واحد تجاری به وجود می آید و آن را بر حسب خط محصول یا منطقه جغرافیایی تعریف می کنند 2. واحد تجاری استراتژیک متمرکز بر درآمد:

اسلاید 35: 3. واحد تجاری استراتژیک متمرکز بر سود: اگر واحد تجاری استراتزیک دارای درآمد باشد و بیشترین بخش هزینه های مربوط به تولید این درآمدها را به مصرف برساند ، آن را واحد تجاری استراتزیک متمرکز بر سود می نامند.زمانی که شرکتی دارای چندین واحد تجاری استراتژیک متمرکز بر سود است (دارای چندین خط محصول متفاوت است) نمی توان عملکردها را به راحتی با هم مقایسه کرد ، در چنین حالتی یک واحد تجاری استراتژیک متمرکز بر سرمایه گذاری تعریف می کنند.4. واحد تجاری استراتژیک متمرکز بر سرمایه گذاری:

اسلاید 36: بررسی متوازن:در بررسی متوازن به جای تمرکز محض بر عملکرد مالی در مورد ارزیابی عملکرد واحد تجاری استراتزیک از چندین معیار یا شاخص سنجش استفاده می کنند.روش بررسی متوازن یک ارزیابی عملکرد جامع تر را انجام می دهد.

اسلاید 37: انتخاب یک واحد تجاری استراتژیک مناسب برای یک نوع فعالیت ایجاب می کند که به 3 اصل اساسی توجه نمود: _انگیزه لازم یا مورد نظر _انگیزه های مالی مناسب _رعایت انصاف در سطحی معقول یا مطلوب

اسلاید 38: شرحی از هدف ها و کاربرد معیار سنجش عملکرد استراتژیک در سه واحد تجاری استراتژیک متمرکز بر هزینه ها ، بر درآمدها ، بر سودواحد تجاری استراتژیک متمرکز بر هزینه: می تواند به صورت زیر باشد:واحد تولیدی یا واحدی که به صورت مستقیم با تولید ارتباط دارد مانند واحد مونتاژ یا رنگ و پرداختواحد پشتیبان تولید مانند واحد حمل و جا به جایی مواد ، نگهداری یا مهندسیمساله های استراتژیک در رابطه با مدیریت واحد تجاری استراتژیک متمرکز بر هزینه ها:جا به حا شدن هزینه هاتمرکز بیش از حد برای اهداف کوتاه مدتتمایل مدیر واحد و مدیر ارشد در ندادن اطلاعات لازم (نقش کسر بودجه)

اسلاید 39: 1.جا به جا شدن هزینه ها:جایگزینی هزینه های غیر قابل کنترل با هزینه های قابل کنترل توجه مدیریت ارشد به مساله جا به جا شدن هزینه ها از این نظر اهمیت دارد که بنیاد سیستم محاسبه عملکرد استراتژیک بر این پایه قرار دارد که مدیر واحد تجاری استراتژیک فقط مسئول هزینه های قابل کنترل است.

اسلاید 40: جا به جا شدن هزینه ها در سازمان های غیر انتفاعی:بسیاری از واحدهای سازمان های دولتی در گزارش عملکرد خود هزینه های مستقیم را از هزینه های غیر مستقیم تفکیک نمی کنند. این اقدام می تواند منجر به اتخاذ یک تصمیم ضعیف شود. که در این مورد می توان به سازمان جنگلبانی ایالات متحده امریکا اشاره کرد.انگیزه دیگر برای جا به جایی هزینه ها در سازمان های غیر انتفاعی به این سبب انجام می شود که برخی از خدمات بر مبنای بهای تمام شده به علاوه درصدی مشخص قیمت گذاری می شوند در حالی که برخی از آن ها را بر مبنای یک حق الزحمه ثابت منظور می کنند

اسلاید 41: 2. تمرکز بیش از حد برای اهداف کوتاه مدت:در بسیاری از سیستم های سنجش عملکرد به میزان زیادی بر هزینه های سالانه تاکید می کنند.چنین حالتی باعث می شود در مدیران انگیزه ایجاد شودتا تنها به هزینه های کوتاه مدت توجه نمایند و به مساله های استراتژیک بلند مدت توجه نکنند.

اسلاید 42: 3. تمایل مدیر واحد و مدیر ارشد در ندادن اطلاعات لازم (نقش کسر بودجه):کسر بودجه یعنی : تفاوت بین عملکرد مورد انتظار و بودجه بندی شدهباید به هر دو نقش مثبت و منفی کسر بودجه توجه شوددیدگاه منفی: در این حالت مدیر ممکن است در صدد براید برای عملکرد خود ، هدف های راحتر و قابل دسترس تر را در نظر بگیرد . در نتیجه ما شاهد سطح پایین تری از عملکرد کمی شرکت خواهیم بود ، در مقایسه با آنچه که باید به دست می امد.دیدگاه مثبت: مدیر می تواند به شیوه اثربخش در مورد هدف های ارزیابی عملکرد ، تصمیمات معقول اتخاذ نماید و این هدف ها هم منصفانه باشد. با محدود شدن گستره ای که مدیر در معرض روی دادهای احتمالی قرار می گیرد ، میزان ریسک گریزی وی کاهش خواهد یافت و باعث می گردد مدیر تصمیماتی را اتخاذ نماید که تقریباً با اهداف مدیریت ارشد سازگار است

اسلاید 43: اجرای فعالیت های واحد تجاری استراتژیک در سازمان:واحد تولید و واحد پشتیبان: روش مبتنی بر هززینه های اختیاریروش مبتنی بر هزینه های مهندسی شدهاصولاً هزینه های ثابت و غیر قابل کنترل هستندمعمولاً هزینه ها متغیر و قابل کنترل می باشدشرکت ها به هنگام برنامه ریزی به اقلام ورودی توجه می نمایندشرکت ها به هنگام ارزیابی بر اقلام خروجی یا محصول توجه می کنندمحصول یا نتیجه کار دارای تعریف چندان دقیقی نمی باشدمحصولات یا بازده به صورت دقیق تعریف شده استتاکید بر برنامه ریزی استتاکید بر ارزیابی است

اسلاید 44: واحد عمومی و اداری:کارربرد روش هزینه های اختیاری و روش هزینه های مهندسی شده به نوع رفتار هزینه ها در این واحدها و هدف ها و فلسفه مدیریت بستگی دارد.

اسلاید 45: هزینه های برون سپاری واحد تجاری استراتژیک:برون سپاری عبارتی است که به آن وسیله تصمیم شرکتی را بیان می کنند که از یک شرکت خارجی می خواهد نوع کالا یا خدمتی را که در زمان کنونی به وسیله واحد پشتیبانی ارائه می شود را ارائه نماید.مزایای برون سپاری: _می توان بدون پذیرش ریسک مربوط به ناباب یا منسوخ شدن محصول به خدمات و کالای قابل اعتماد دست یافت _شرکت را قادر می سازد به فناوری های جدید دست رسی پیدا کندمعایب برون سپاری: _شرکت نمی تواند بر منابع استراتژیک و بالقوه خود هیچ نوع کنترلی را اعمال نماید _در مورد عملکرد خود ناچار است به شرکت های خارجی تکیه نماید

اسلاید 46: تخصیص هزینه ها:واحد تجاری استراتزیک متمرکز بر هزینه ها باید هزینه های مشترک را بروی واحدهای سازمانی استفاده کننده از این منابع تخصیص دهند.شاخص انتخاب روش تخصیص هزینه ها: _ایجاد انگیزه در مدیران برای افزودن بر میزان کار و تلاش خود _ایجاد انگیزه در مدیران برای اتخاذ تصمیماتی سازگار با اهداف مدیریت ارشد _ارائه مبنایی معقول یا منصفانه برای ارزیابی عملکرد مدیران

اسلاید 47: علاوه بر 3 روش فوق یکی از راه های سودمند برای انتخاب روش تخصیص هزینه ها ، استفاده از تخصیص مضاعف است.تخصیص مضاعف روشی است برای تخصیص هزینه هایی که بدان وسیله هزینه های ثابت را از هزینه های متغیر تفکیک می نماید. هزینه های متغیر را می توان به صورت مستقیم در واحدی که آن ها را به مصرف رسانیده است ردیابی کرد و هزینه های ثابت را بر یک مبنای معقول تخصیص می دهندبرای بهبود روش تخصیص مضاعف می توان هزینه های غیر مستقیم را با استفاده از هزینه یابی بر مبنای فعالیت ردیابی کرد

اسلاید 48: واحد استراتژیک متمرکز بر درآمد:مدیریت برای ارزیابی عملکرد واحد تجاری متمرکز بر درآمد از عوامل ایجاد کننده درآمد استفاده می کنند عوامل ایجاد کننده درآمد در واحدهای تولیدی (عواملی که بر حجم فروش اثر می گذارند): تغیر در قیمت_ترویج و تبلیغ _تخفیف در قیمت _ارائه خدمت به مشتری_تغیر در ویژگی های محصولعوامل ایجاد کننده درآمد در سازمان های خدماتی : علاوه بر موارد بالا _ ولی کیفیت خدمات ارائه شده (مودب بودن ، به مشتری کمک کردن و به هنگام بودن) بیشتر مورد توجه و تاکید قرار می گیرد

اسلاید 49:

اسلاید 50:

اسلاید 51: واحد تجاری استراتژیک متمرکز بر سود:هدف کسب سوددر مدیر انگیزه هایی سازگار با انگیزه های مدیریت ارشد ایجاد می کند(افزایش سودآوری شرکت)این واحد با اهداف کنترل مدیریت مبنی بر ایجاد انگیزه در مدیر مربوطه و تصمیم گیری سازگار است.

اسلاید 52: نقش استراتژیک ،واحد تجاری استراتژیک متمرکز بر سود:دلایل انتخاب واحد تجاری متمرکز بر سود:در واحد تجاری استراتژیک متمرکز بر سود برای ایجاد هماهنگی مطلوب بین واحدهای بازاریابی ، تولید و واحد پشتیبان تولید ، انگیزه لازم به وجود می آید.مثال :رسیدگی به سفارشات سریعایجاد انگیزه در مدیران که کالاها یا خدمات تولید خود را به مشتریان خارجی عرضه نمایندایجاد انگیزه در مدیران که برای کالاها و خدمات خود راه هایی جهت کسب سود بیابند.مثال: در صنعت نرم افزار درآمد حاصل از ارائه خدمات و به روز کردن نرم افزار می تواند به اندازه فروش آن اهمیت داشته باشد

اسلاید 53: صورت سود و زیان مبتنی بر حاشیه سود:برای ارزیابی واحدهای تجاری استراتژیک متمرکز بر سودتعیین اینکه آیا باید یک واحد تجاری استراتژیک متمرکز بر سود را نگهداری کرد یا حذف نمود.

اسلاید 54: صورت سود و زیان شرکت MTI مبتنی بر حاشیه سود(ارقام به هزار دلار)

اسلاید 55: با تفکیک هزینه های ثابت قابل کنترل و غیر قابل کنترل صورت سود و زیان مبتنی بر حاشیه سود را گسترش داده ایم.هزینه های ثابت قابل کنترل : آن دسته از هزینه های ثابت که مدیر واحد تجاری استراتژیک متمرکز بر سود می تواند طی یک سال یا دوره زمانی کوتاه تر بر آن ها اعمال نفوذ نماید.(تبلیغ، فروش ،پردازش داده ها و...)هزینه های ثابت غیر قابل کنترل: آن دسته از هزینه هایی هستند که مدیر نمی تواند در فاصله زمانی دوره یک ساله آنها را کنترل نماید . ( استهلاک، مالیات ، بیمه )

اسلاید 56: مقایسه هزینه یابی متغیر یا هزینه یابی کامل:هزینه یابی متغیرهزینه یابی کامل (جذبی)صورت سود زیان مبتنی بر حاشیه سود1. همان هزینه یابی متعارف است2. برای محاسبه ب.ت.ک.ف تنها هزینه های متغیر گنجانده می شود2.شامل هزینه های ثابت محصول و بهای تمام شده فروش می شود3. حاشیه سود محاسبه می شود3. در تهیه آن باید استاندارهای گزارشگری مالی رعایت شود4. هنگام تهیه ان می توان هر 3 هدف سیستم کنترل مدیریت را تامین کرد4. در تهیه آن تطبیق درآمدهه با هزینه های هر دوره رعایت می شود5.سود حاسبه شده تحت تاثیر تغییرات در سظح موجودی کالا قرار نمی گیرد5. سود محاسبه شده تحت تاثیر تغییرات در سطح موجودی کالا قرار می گیرد

اسلاید 57: مقایسه هزینه یابی متغیر با هزینه یابی جذبی

اسلاید 58: مقایسه هزینه یابی متغیر با هزینه یابی جذبی_دوره 1تفاوت سود 1600=(1300)-300تفاوت در موجودی پایان دوره 1600=1200-2800

اسلاید 59: مقایسه هزینه یابی متغیر با هزینه یابی جذبی_دوره 2تفاوت در سود 1600=2300-3900تفاوت در موجودی اولیه 1600=1200-2800

اسلاید 60: محاسبه عملکرد استراتژیک و بررسی متوازن: با استفاده از بررسی متوازن ارزیابی عملکرد واحدهای استراتژیک با استفاده از عوامل مالی و غیر مالی انجام می شود.با بررسی متوازن مدیران عملکرد واحد تجاری را از 4 دیدگاه محاسبه می نمایندعملکرد مالیرضایت مشتریفرایندها و عملیات داخلی شرکتیادگیری و نوآوریمتاسفانه همه شرکت هایی که از روش بررسی متوازن استفاده می کنند در ارزیابی مدیران و تعیین حقوق و پاداش آنان از این روش استفاده نمی کنند

اسلاید 61: مساله های اجرایی مطرح در کاربرد بررسی متوازن از دیدگاه عملکرد:اجرای موفقیت آمیز روش بررسی متوازن ایجاب می کند که حلقه های بین معیار سنجش (که بنا بر این فرض می توانند از مجرای این روش موجب بهبود عملکرد شوند) تاکید شود. باید در مورد حلقه های استراتژیک موجود در بررسی متوازن اطلاعات لازم به مدیران داده شودشرکت هایی بدون سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی نمی توانند برای ارزیابی متوازن ،اطلاعات مورد نیاز را به راحتی جمع آوری کنند و نگهداری کنندبسیاری از اطلاعات مورد نیاز روش بررسی متوازن برخلاف داده های مالی که حسابرسی شده و سیستم کنترل بر آن ها اعمال می شود ، قابل کنترل و حسابرسی نیستند ، از این رو قابل بودن و صحت آن ها تاًیید شده نیست در دوره های زمانی مشخص ( سه ماه یا یک سال یکبار ) عملکرد مدیران مورد بررسی قرار می گیرد ( با توجه به اطلاعات مالی تهیه شده ) اما اغلب اطلاعات غیرمالی به صورت هفتگی یا روزانه تهیه می شود . این تفاوت در چرخه تهیه اطلاعات موجب پیچیده تر شدن ماهیت و بررسی زمان عملکرد مدیران می شود . داده های مالی با استفاده از سیستم پیشرفته در درون سازمان تهیه می شوند،اما برخی از ارزشمندترین اطلاعات غیرمالی در خارج از سازمان گردآوری می شوند که از نظر به هنگام و قابل اعتماد بودن مساله های بیشتری مطرح می شود(تحقیق پیمایشی بر روی مشتریان)

اسلاید 62: کنترل مدیریت در سازمان های خدماتی و غیر انتفاعی:معمولاً کنترل مدیریت در قالب یک واحد تجاری استراتزیک متمکز بر هزینه ها یا متمرکز بر سود اعمال می شوداگر رسالت مدیر در این سازمان ها اعمال کنترل بر هزینه باشد واحد تجاری استراتژیک متمکز بر هزینه اگر مدیر واحد تجاری بخواهد بر هزینه ها و درامدها مدیریت کند واحد تجاری استراتژیک متمرگز بر سودمتداولترین روش در سازمان های غیرانتفاعی و خدماتی این است که، واحد تجاری استراتژیک متمرکز بر هزینه ها باشد.

اسلاید 63: نمودار نقشه استراتژی کاپلان و نورتونهدف های مالیسود خالص،فروش،رشدهدف های مربوط به مشتریانرضایت مشتری واکنش بهتر کارکنان در برابر نیازهای مشتریهدف های عملیاتی:نیروی کار شرکت از شایستگی ها آگاهی های استراتژیک خود استفاده می کندهدف های یادگیری و نوآوری :شایستگی های نیروی کار،آگاهی از استراتژی شرکت

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید