صفحه 1:
صفحه 2:
فهرست
تسعاریفمدیسه گریزی -تسلثیر سه ساختار کسلیدیسر مدیسه-
گسریزی
مديسه كريزودر كشووهاومختلف - رويكردهاوق لبلاجرا در كسنتر لمديسه كسريزق
ویژگیهایدلنشآموزلنمدیسه گریزی - تلثير خدماتمشاويه
تسلثیر زندانیسودول اسیرسر مدوسه گسریزی
پسیشف رضهاوا حتمط لومدوسه گریزی - تسلثیرلفسردگیسر مدیسه گسریزی
عولملموثر سر مدیسه گسریزی - مدیسه گسریزودر صهاجریین
عللمدیسه گسریزی - نسظریه هایمرتبط با مدیسه ریز
پسیامدهایسنفیکوتاه مدتو بسلند مدت - بسژیهشهایخایج و داغلک شور
صفحه 3:
چکیده
دانش آموزان سرمایه اصلی یک کشور هستند. اهمیت حضور آن ها در
مدارس برای دستیابیبه رشد نتلیج تحصیلی و تربیتی, بسیار ضروری می
باشد. در مقلبل لین لمر آموزش و پرورشبا یک معضل و مسئله جدی تحت
عنوان «مدرسه گریزی» مواجه می باشد که از مشکلات مهم و مداوم تهدید
کننده سیستم آموزش و پرورش می باشد. مسئله گریزی نشان دهنده یک
ضرر ملی می باشد و در حال حاضربه میک موضوع و بحران جهلنی تبدیل
شده است. از دست دادن روزهای مدرسه به معنای از دست دادن زمان
مطالعه و فرصت مشارکت و پیشرفت است. چرا که لین امر سبب می شود
فرد. جامعه و سیستم آموزشی برای موفقیت اجتماعی و اقتصادی در آینده
دچار مشکل و بحران گردد. نویسنده در لین پژوهش قصد داردتابه بررسی
جولنب مختلف مدرسه گریزی, عولمل. علل, پيامدها و راهکارهای کاهش آن
بپردازد.
صفحه 4:
تعاریف مدرسه گریزی |
مدرسه گریزی به معنای غیبت دانش آموزان برای انجام هر گونه فعالیتی است که بدون
دلیل توسط مدرسه تعیین شده است و از مدیر مدرسه اجازه نمی گیرند (لو و کیم. ۲۰۱۴).
لین بدان معناست که مدرسه گریزی. غیبت دانشآموزان از مدرسه بدون کسب مجوز
رسمی و مدارک لازم میباشد.
مدرسه گریزی رای توان,به عنوان رفتار دلنشی آموزلنی تفسیر کرد کهبه دلایل نامناسب
در مدرسه شرکت نمیکنند (کپنز و اسپرویت. ۲۰۱۷؛ لئونارد. ۳۰۱۷؛ تیلور. ۲۰۱۷).
مدرسه گریزی عی توانسبه معنای عدم رفتن به مدرسه بدون اطلاع. عدم حضور در مدرسه
برای چندین روز وپا ترک مدرسه در ساعات مدرسه باشد (کینی و آلبلنو, ۲۰۱۸؛ نودینگ
۷ مدرسه گریزی شامل تصمیم فعال دلنش آموز برای نرفتنبه مدرسه بدون داشتن
دلیل قلبل قبول یا رضلیت بخش مانند بیمارییا مسائل ضروری خانوادگی است (سالزر و
هین. ۲۰۱۶).
له
صفحه 5:
مدرسه گریزی در کشورهای مختلف
دریک نظرسنجی جهانی مبتنی بر مدرسه در ۳۳ کشور گزارش داده شد که از هر سه نوجوان ۱۳
تا ۱۷ ساله, یک نفر در ۳۰ روز گذشته از مدرسه فرار کرده است. باهاما و اروگوثه نرخ مدرسه
گریزی ۲۰ درصد داشتند در حللی که در کویت. عمان و توکلائو مدرسه گریزی بیش از ۴۰ درصد
كزارش كردتد (نيم اكزارش نظارت بو أموزش جهانی ۱۰۱۷/۱۰۱۸) در میزان شدوع مدرسه کربری
تفاوت هلیی وجود دارد. در اسکاتلند در سال تحصیلی ۲۰۱۷-۲۰۱۶. حدود ۳ درصد از دانش
آموزان غیبت غیر موجه داشتند. در ایالات متحده. نرخ مدرسه گریزی در سال های بین ۲۰۰۲ تا
۴ بین ۱۰.۸ تا 1/۱۱٩ متغیر بود (مینارد و همکاران, ۲۰۱۷). کشورهایی مانند بریتانیا. استرالیاء
آفریقای جنوبی. سنگاپور. باهاما و مالزی مدرسه گریزی رابه عنوان جرم طبقه بندی می کنند.
آنها از قوانین مدرسه گریزی و قراردادهای قانونی به عنوان راهی برای تحرییم والدین به دلیل
عدم حضور فرزندانشان در مدرسه استفاده می کنند (تیم گزارش نظارت بر آموزش جهانی,
۸
UG:
صفحه 6:
ویژگی های دانش آموزان مدرسه گریز
غالبا مدرسه گریزان, افرادی تنومند و ماجراجوبه نظر می رسند و خواهان
تغییر مداوم در محیط هستند. علایق استواری ندارند. در خردسالی روابط گرم و
صمیمی نداشته لند. رفتار ضداجتماعی دایند و لین رفتارهای خود را بیشتر در
زندگی روزمره نشان می دهند. شناسایی عوامل مرتبط با مدرسه گریزی می
تواند راهنمای پیشرفت و اجرای مداخلات باشد (مینارد و همکاران, ۲۰۱۷).
نشان می دهد که مدرسه گریزی با کمبود های روانی متفاوتی مانند عزت نفس
. انزوای اجتماعی. اضطراب اجتماعی. شکست های تحصیلی مرتبط است (داهل.
10 ۰ و تأثیر مستقیم روی مشکلات رفتاری دارد (هنری, نایت. تورنبری. ۲۰۱۲).
صفحه 7:
انواع و دسته های مدرسه گربزی
بنابر اظهارات رید (۲۰۰۵). حدلقل سه نوع مدرسه گریزی وجود دارد: ۱-گریز
از پاره ای از کلاس های خاص: لین گروه شامل دانش آموزانی است که از کلاس
های خاص مانند ریاضیات. انگلیسی و ورزش غیبت می کنند ۲- گریز از
کلاس های ثبت نام شده: لین گروه شامل دلنش. آموزلنی است که در کلاس
ثبت نام هی کنند و در کلاس نیز حاضر می شهند لمالّن را ترک کرده و از آن
فرار عی کنند.۳- مدرسه گریزیبا چشم پوشی والسین: لین گروه شلمل دانش
آموزلنی است کهبا اطلاع والدینشان از مدرسه فرار حی کنند. بين معنى كه
والدینشان به آنان اجازه می دهند که مدرسه را به دلایل مختلف ترک کنند.
صفحه 8:
رید (۲۰۰۵) معتقد است که چهار طبقه مدرسه گریزی وجود دارد: الف) سنتی, ب)
روانشناختى. ج) آموزشكاهى. د) عمومى.
للف) در مدرسه گریزی سنتی. دلنش آموزان خجالتی بوده. خودپنداره پایینی دارند و از فضاهای
ناآشنا و استرس زا دوری حی کنند. بنابرلین در لين نوع مدرسه گریزی مهم تررین علمل محدودیت
هلیی است که از درون فرد سرچشمه می گيرند. ب) مدرسه گریزی روانشناختی,با نشلنه هایی از
قبیل تنبلی. سستی, بیماری. ترس از کسی,یا چیزی ویا دیگر مسائل نشان داده می شود. در اين
نوع مدرسه گریزی دلنش آموزان.به دلیل مسائل هیجلنی و انگیزشی از مدرسه فرار مى > كنند. ج)
مدرسه گریزان آموزشگاهی اغلب سردسته ها هستند. آنها در گروه های همسالان خود به عنوان
رهبر و سردسته گروه ایفای نقش می کنند و عموماً جسمی از مدرسه ندارند بلکه بیشتر به
شکل قلدربازی و آزار و افیت مشغول هستند. لین نوع مدرسه گریزانبه خاطر وجود دلایلی که
مربوطبه مدرسه هستند ویابه عبایتی عولمل درون مدرسه ای از مدرسه گرییز می کنند. د)دسته
ی آخر مدرسه گریزان عمومی هستند کهبه صورت تصادفی وبه دلایل مختلف از مدرسه فرار می
کنند و بسیاری از نشلنه های مدرسه گریزان که در طبقه های دیگر وجود دارد در لین طبقه نیز
وجود دارد (جنتل جنیتی. ۲۰۰۸).
صفحه 9:
پیش فرض های احتمالی مدرسه گریزی
ویژگی های فردی مانند عزت نفس کمبه عنوان پیش فرض مدرسه گریزی مطرح شود.
همزمان. دلنش آموزلنی که فرار می کنند یک موضوع يا بيشتر رابه خوبی به عنوان
موضوعات دیگر مربوطبه فرار بیان کنند. لما دلنش آموزان مدرسه
Las ناتولنی یادگیری شناخته می شهند یا تحت آموزش های خاصی قرار می گیرند
بیشتر محتمل است مدرسه گریز شوند. دلنش آموزلنی که دربیک پلیه ی تحصیلی باقی
می مانند و کسانی که متعاقبابا سن بالاتر از پلیه ی تحصیلی شان در همان کلاس
هستند بیشتر محتمل است مدرسه گریزی دائمی. شکست تحصیلی آینده و ترک
تحصیل نهایی را تجربه سرانجام دانش آموزانی که وقفه ی قبلی در تحصیل داشته
ندییا اخراج می شوند بيشتر مدرسه گریزی را تجربه حی کنند نسبتبه همتایلنی که
هرگز به خاطر اين رفتار تنبیه نشده اند (توماس, ۲۰۱۷).
صفحه 10:
عوامل موّثر بر مدرسه گریزی
دو دسته عولمل در بروز مدرسه گریزی نقش دایند که شامل عولمل درون مدرسه
ای و عوامل برون مدرسه ای می شوند. پلیه های شخصیت کودک و نوجوان در
خانواده گذاشته می شود. فقر اقتصادی و روابط والدین با یکدیگر و با دیگر اعضای
خانواده از مهم ترین علل بزهکاری کودکان و نوجوانان می باشد. لما عوامل دیگر
مانند محیط مدرسه نیز بر شخصیت کودک و نوجوان لثر می گذارد. در مدارس
شلوغ و پرجمعیت معلمان با انبوهی از دلنش آموزان و وظلیف و تکالیف متعدد
مواجهند و فرصت کمی دارند تابه مشکلات و نیازهای هر یک از دانش آموزان
توجه کنند. دلنش آموزلنی که در مورد وضعیت تحصیلی یا اجتماعی ویا شخصی
خويش به کمک نیاز دارند و امید دربافت کمک هم ندارند ممکن است برای جبران
به مدرسه گربزی روی آورند تا از این طریق تا حدودی جلب توجه کرده و احساس
موفقیت نمایند (افتخاریان» .)۱۳٩۱
70 و47 عي
صفحه 11:
عواملی نیز خارج از محیط آموزشی رسمی وجود دارد که عی تولندبه مدرسه گریزی
کودکان دامن بزند. در آفریقا و آسیا فقر. خانواده های تک والدی. تحصیلات والدین
و وضعیت شغلیبه عنوان دلایل و عواملی برای مدرسه گریزی تصور حی شود (موموء
كباس. رليت و كثو. ۲۰۱۸). مطالعات گذشته نشان داده است که عواملی مانند نگرش
فردی, نگرش خانواده و محیط مدرسه با مدرسه گریزی رابطه معناداری دارند (پنگپید
و پلتز THA کپنز و اسپرویت, ۲۰۲۰). هر سه عامل ارلئه شده تأثیر قلبل توجهی بر
فرار از مدرسه دارند. میزان اثربخشی مدیریت مدرسه در کاهش مدرسه گریزی دانش
آموزان نقش بسزایی دارد (رامبرگ و همکاران. ۲۰۱۸).
صفحه 12:
در تقسیم بندی دیگری جنتل-جنیتی (۲۰۰۸) ویژگی هلیی از مدارس که منجر به فرار
دلنش آموزان میگردند را شلمل موارد زیر می دانند: ۱) عدم وجود معیارهای روشن و واضح
در ادراک دانش آموزان از توانلیی هایشان.۲) نداشتن معیارهای روشن در تصمیم گیری های
اقتصادی. ۳) گوناگونی بالا در ترکیب دلنش آموزان. ۴) عدم همگنی گروه ها از نظر نژادی.
قومی, توانلیی تحصیلی. استعداد. منلبع اقتصادی و غیره. ۵) کمبود منلبع مدارس. ۶) وجود
معلملنیبا سطح علمی بالا و تجربه ی کم. ۷) دیدگاه معلمان درباره دلنشی آموزان و توانايى
هایشان. ۸)بی توجهیبه احساسات دلنش. آموزان. )٩ شلوغی مدارس و کلاس های درس.
۰ عدم رسیدگی به این موضوع که چرا دانش آموزان به مدرسه بی علاقه می شوند.
صفحه 13:
fle مدرسه گرپزی
مدرسه گریزی معمولا توسط عولمل همسالان, عولمل خانواده. نگرش معلمان؛ عوامل فردی
و امکانات مدرسه ایجاد می شود (گس, دفوست. پری و کثوء ۲۰۱۶). طبق نظر رامبرگ و
همکاران (۲۰۱۸), مدرسه گریزی موضوع پیچیده ای است که از عوامل مختلفی از جمله
جنبه های فردی. خانوادگی. اجتماعی. رولنی و خود عولمل مدرسه نشات می گیرد. جوانان
در رده اجتماعی-اقتصادی پایین اغلب با مدرسه گریزی همراه هستند زیرا اغلب با خشو:
خانگی و محله. محیط ناسالم مسکن, کمبود امکانات مدرسه, مشکلات مسکن و حمل و نقل
و همچنین مشکلات امنیتی برای حضور در مدرسه مواجه هستند (کنری و همکاران» ۲۰۱۹).
2
3 0/7 ٠
فم 9
صفحه 14:
برای ريشه یلبی رفتارهای کودکان مدرسه گریز بلید علل مختلفی را که باعث پدیدآمدن اين
دسته از مشکلات رفتاری می شود مورد بررسی قرار داد که عبارتند از: ۱- وجود خانواده های
از هم گسیخته. مشاجرات لفظی. نزاع و کشمکش, عدم تفاهم اخلاقى. طلاق و متارکه. فوت
یکی از والمین که از جمله عولمل ازهم پاشیدگی خانواده است و قربانیان لین دسته از خانواده
ها بیشتر نوجوانان بی گناه هستند که باعث مدرسه گریزی آن ها می شود. ۲- مردودشدن که
به طور معمول دو علت دارد: للف) ضعیف بودن در پلیه ی تحصیلی ب) لفت ناگهلنی تحصیلی
که باعث می شود کودک به مرور زمان از مدرسه گریزان شود. ۳- بی علاقگی به درس و
تحصیل. ۴- ترس از تنبیه بدنی که سبب می شود نوجوانان هميشه اضطراب درونی نسبت
به مدرسه داشته باشند. ۵-بی توجهی والدین نسبتبه نوجوانان و اهمیت قائل نشدن برای
تحصیل و تربیت فرزندان. ۶- نداشتن رفاه مالی. ۷-بی توجهی معلم به شاگرد و رفتار
تبعیض آمیز معلم. ۸- ضعف دلنش آموز در زمینه درسی. -٩ طرفداری مدیر مدرسه از معلم
زمانی که حق با دانش آموز است و به وجود آمدن عقده نسبت به محتوای آموزشی کلاس.
صفحه 15:
پیامدهای منفی کوتاه مدت و بلند مدت مدرسه گریزی
مدرسه گریزی به عنوان های غیرمجاز در مدرسه تعریف می شود که معمولا دانش
آموزان از والسین خود پنهان می کنند (هینه. ملمین و جنتل جنتی. ۲۰۱۹) وبا بسیاری از
پیامدهای منفی مدرسه وپس از مدرسه همراه است. از جمله عملکرد ضعیف
بیکاری. سطوح پایین آموزش. سوء مصرف مواد. سطوح پایین مشارکت در مدرسه و ترک
تحصیل (مینارد و همکاران. ۲۰۱۲؛ مینارد و همکاران؛ ۲۰۱۷؛ وان و همکاران؛ ۲۰۱۳).
مطالعات نشان می دهد که مدرسه گریزیبه شدتبا ۲ دسته پیامدهای منفی کوتاه مدت
و بلند مدت بی شماری مرتبط است: در کوتاه مدت. مدرسه گریزی می تواند منجر به ضعف
تحصیلی. ترک تحصیل. تکمیل نشدن دبیرستان (کپنز و اسپرویت. ۲۰۱۸) و در دراز
مدتبا بارداری نوجوانان. سوء مصرف مواد. رفتارهای بزهکارلنه. خشونت و زندانی شدن
همراه است (آتوود و کرول. ۲۰۱۵).
صفحه 16:
تاثیر سه ساختا رکلیدی بر مدرسه گریزی
مدرسه گریزی از سه ساختار کلیدی مختلف. یعنی للف) عوامل فردی. ب) عوامل خانوادگی و ج)
محیط مدرسه نشات میگیرد (کپنز و اسپرویت. 4۲۰۲۰ ۳
للف) بر اساس مطالعه ولو و کیم (۲۰۱۴). خود عامل فردی دلنش آموزان قوی ترین عامل موْثر بر
گرلیش دلنش آموزانبه مدرسه گریزی است. رفتارهای درونی مانند اضطراب و افسردگی میتواند
باعث شود داش آموزان تملیل.به مدرسه گریزی داشته باشند (پنگپید و پلتزر, ۲۰۱۹). ب) بعد از
علمل فردى. Jule خانوادگی است کهبا توجهبه مطالعه محمود و همکاران, (۲۰۱۹). نوجوانلنی که با
مشکل عدم زندگی مشترک والمین با طلاق مواجه هستند. نسبت به نوجوانانی که با والدین کنار هم
مینشینند. ۱.۴ برابر بیشتر در معرض خطر مدرسه گریزی قرار دارند. ج) سومین علمل اصلی, ضعف
محیط مدرسه از جمله مدیریت مستبد و سختگیرانه در مدارس, کلاس های درس نامناسب و خسته
کننده. ارتباط ضعیف والدین با مدرسه. ضعیف و اکار آمد بودن فرآیند یادگیری و برنامه درسی,
کمبود امکانات در مدارس می باشد که از عوامل میثر در سقوط دلنش آموزان است (سلیمان و
همکاران. 4۲۰۱۷
صفحه 17:
رویکردهای قابل اجرا در کنترل مدرسه گرد
می توان خاطر نشان ساخت که همگان از جمله همسالان. والمین. مدارس, دولت با
همکاری سازمانهای خارجی باید برای رسیدگی به موضوع تخلفات دانش آموزان
مدرسهبا یکدیگر همکاری کنند. از جمله رویکردها و برنامههای قلبل اجرا میتوان به
برگزاری جلسات مشاوره. همکاری پلیس. مشارکت والسین و نظارت موْثرنتر مدرسه و
همچنین فراولنی ملاقاتهای اولیا و مربیان اشاره کرد (پنگپید و پلتزر, ۲۰۱۹: کپنز و
اسپرویت. ۲۰۲۰).
برنلمه ی مبتنی بر دادگاه ییک برنامه داوطلبلنه است که در ن والمین و دلنش آموزانی
که در معرض خطر فرار مزمن از مدرسه هستند در جلسات گروهی و فردی شرکت می
کنند. یک برنامه مشترک با جوانان. والسین و پلیس. برای کنترل مدرسه گریزی در
استرالیا درحال آزمایش است (مازرلو و همكاران. ۲۰۱۹).
ىو
جنسين ملنع رفتارى. از جمله توجه محدود. باورهای غیرمستند و سواد پایین. میتواند
بر توانلیی والسین در مورد فرزندانشان تاثیر بگذارد (دامگارد و نیلسن. ۲۰۱۸). بنابراین
مداخله برای تغییر باورهای اشتباه والدین در مورد رفتارهای حضور و غیاب فرزندانشان
eat بهبود حضور آنها در مدرسه شود (لسکی. رابینسون, چنج و راجرز,
صفحه 18:
تاثیر خدمات مشاوره ای در رفتار مدرسه گریزی دانش آموزان
رسیدگی به گریز از مدرسه می تولند از طریق خدمات راهنمایی مشاوره انجام شود.
خدمات راهنملیی و مشاوره دلنش آموزان را یاری می کند تا بتوانند مشکلاتی را که در
زندگیشان اتفاق می افتد حل کنند (جونز-اسمیت. ۲۰۲۰. سامرز-فلناگان و سامرز-
فلناگان. ۲۰۱۸). یکی از راهبردهایی که در خدمات راهنمایی و مشاوره وجود دارد.
مشاوره LS کتابشناسی یا کتاب درملنی است. از مشاوره کتابشناسی می توان به
عنوان تلاشی برای کمک به دلنش آموزان برای کاهش گریز از مدرسه استفاده کرد.
مشاوره کتابشناسی یک فعالیت مداخله فکری فردیبا استفاده از مواد خواندنی است تا
چس از مطالعه فرد اطلاعات جدیدیبه دست آورد و بتولند آن را در زندگی روزمره به کار
كيرد (ايلوكو و همکاران. ۲۰۲۰؛ آگبدی و آدومه. ۲۰۱۹).
صفحه 19:
الى عيبي
مشاوره كروهى اجراى-يك فرآيند بين فردى يويا است كه بر افكار و رفتار
آكاهلنه متمركز است و شامل كاركردهاى درمانى مانند سهل انكارى. جهت
گیری به واقعیت. اعتماد متقلبل. درک متقلبل. پذیرش و حملیت متقابل
می باشد. براساس نتلیج مصاحبه با دانش آموزان مرتبط با تکنیکهای
مشاوره کتابشناختی در مشاوره گروهی, دانشآموزان توانستند اثرات
منفی مدرسه گریزی را نتیجهگیری کنند و تجریبلتی را که دانش آموزان
تاکنون داشتهاند. مطرح نمایند و سایربن در مورد عواقب آن فکر می کنند
و سپس تصمیم می گیرند (محی الدین و همکاران. ۲۰۲۱).
ی
صفحه 20:
۹
Wye
ی
تآثیر زندانی بودن والدین روی مدرسه گریزی فرزندان
بررسی زندگی مدرسه ای کودکلنی که والدینشان در زندان هستند نشان داد که بعضی
دلنش آموزان به خاطر دیدن والدینشان در روز ملاقات در زندان. از مدرسه فرار می
کنند. هدف زندان تنبیه مجرمان و متخلفان استنه فرزندانشان. اما بچه های آنها با
ریسک بالای رفتار عصبی و ضداجتماعی. سوءمصرف مواد و الکل. مدرسه گریزی:
شکست تحصیلی و مانند آن مواجه می شوند. شاو (4۲۰۰۱ آن ها را "بتیمان عدالت " می
نامد.
در زمان زندلنی بودن, توازن اقتصادی والدین مختل می شود. لین بچه ها احتمال دارد
کار کنند و در ایجاد در آمد برای خانواده مشارکت کنند. دانش آموزان با والد زندانی که
تحصیل را ادامه می دهند ممکن است برای دیدن والمین در زندان از مدرسه فرار
کنند (وظیفه دان. 4۱۳۹۸
x
صفحه 21:
ets
تأثیر افسردگی روی مدرسه گریزی
شواهدی وجود دارند که بین افسردگی و حضور ضعیف در مدرسه ارتباط وجود دارد.
افسردگی ممکن است منجربه کاهش حضور در مدرسه از طییق پسروی اجتماعی, از دست
دادن انگیزه. اختلال خواب و کمی انرئی شود. اما عدم فعالیت و انزوای اجتماعی مرتبط با
عدم حضور در مدرسه ممکن است خطر ابتلابه افسردگی کودک را افزلیش دهد. ارتباط ب
افسردگی و غیبت غیرمنتظره| مدرسه گریزی شگفت انگیز است. "مدرسه گریزی "با مسائل
رفتاری. نه اختلالات عاطفی همراه است ( فینینگ و همکاران, ۲۰۱۸).
صفحه 22:
eet
با توجه به اینکه مدرسه گریزی مشکلی رفتاری است و در زمره ی اختلالات رفتاری جا دارد به
نظر می رسد که نیاز است دیدگاه ها و نظریه های مهم در این باره مطرح گردد.
نظریه های مرتبط با مدرسه گریزی
نظریه روانکاوان
از نظر روانکاوان. فرار نشلنه پناه بردنبه چیزی است. کودک یا نوجوان در حقیقتبه دنبال مهر و
محبت است و گر در خلنهیا مدرسه نیازبه محبتشی ارضا نشود سعی در استفاده از مکانیزم روانی
جبران, انتقال وبا فرار دارد. در واقع فرار. گریز از کشمکش ها و عولمل هیجان آور است (شکاری.
۷ به طور کلی. می توان کودکان و نوجوانانی که از خانه و مدرسه فرار می کنند را به دو دسته
تقسیم کرد. دسته اول: کودکان و نوجوانلنی که از لحاظ وضعیت جسمی و رولنی سالم و عادی اند
اما تحت تأثیر محیط خانوادگی و تحصیلی اقدامبه فرار می کنند. دسته دوم: افرادی که عقب
ماندهی ذهنی بوده. شخصیت تلقین پذیر دایند ویابه انحراف و اختلالات و بیماری های روانی از
جمله صرع. اسکیزوفرتی مبتلا هستند.
7 4
صفحه 23:
ا اششاحح 0[
پژوهش های خارج از کشور
ویرتلنن. رایکنن. انگلس. وسلمپی و لرکنن (۲۰۲۱) در پژوهش خود تحت عنوان مطالعه طولی
مدرسه گریزی و بدبینی دانش آموزان از دبستانتا دبیرستان به لین نتیجه رسیدند که مدرسه
گریزی عولقب منفی کوتاه مدت و بلندمدت جبران ناپذیری را برای دلنش آموز. والدين و نظام
ویرتلنن. رایکنن. لرکنن. ملتی و وسلمپی(۲۰۳۱) در پژوهش خود تحت عنوان شناسایی عوامل
مرتبط با مدرسه گریزی به لین نتیجه رسیدند که مشارکت طولانی مدت دانش آموزان در
فعالیت هاق مدرنه در کاهشی.هذرسه گزیزی انگر اندتد. هانشن أموزاقى كة قر مدرضه هويت
مثبت. ارزش گذاری و احساس تعلق دارند. کمتر دچار رفتار مدرسه گریزی می شوند.
سعودی. باکر. سعودی و فدزییل (۲۰۳۱) در پژوهش خود تحت عنوان شیوع مدرسه گریزی بر
عولمل نگرش فردی. خانواده و محیط مدرسه.به لین تیجه رسیدند که عواملی مانند نگرشها.
روابط خانوادگی و محیط مدرسه بر فرار از مدرسه در میان دانش آموزان تأثیر میگذارد.
=e W%n«
صفحه 24:
محی الدین و همکاران (4۲۰۳۱ در پژوهش خود با عنوان تلاش برای غلبه بر رفتارمدرسه
گریزی در دلنش آموزان ازطریق راهبردهای مشاوره ای.به لین نتیجه رسیدند که رفتار مدرسه
گریزی در دلنش آموزان معمولابا رفتارهلیی مانند. قلدرى. ناآگاهی, ناسازکاری و انگیزه پایین
همراه است كه مى توان از طربيق .به كاركيرى راهبردهاى مشاوره اى ننا حدودى col ]
داد.
رشید میناس, دکتر نوبد جمیل, محمد آصف شهزاد و جواد اقبال (۲۰۲۱) در مطالعه ای که در
خصوص مدرسه گریزی در سطح دبیرستان انجام دادند. .به لين نتيجه رسیدند که با بهبود
مشارکت دلنش آموزان و شکل گیری هویت موفق تن ها در طول دبیرستان. می شود نرخ
مدرسه گریزی را کاهش داد.
نتلیج مربوط جه جنسیت مختلط است. برخی از مطالعات (کپنز و اسپرویت. ۲۰۱۸) نشان
میدهد که پسران بیشتر رفتار مدرسه گریزی دارند. درحالیکه مطالعات دیگر (مینارد و
همکاران. ۲۰۱۷) نشان میدهند که دختران اغلب فرار میکنند.
۰ و0 اج
UG:
صفحه 25:
os els
Baskerville, D. (2020). Mattering; changing the narrative in
secondary schools for youth who truant. Journal of Youth
Studies, 1-16.
Wattoo, R. M., Malik, N. J., Shahzad, M. A., & Iqbal, J. (2021).
A Study of organization climate and students truancy at
secondary cchool level. Harf-o-Sukhan, 5(3), 81-87.
Lasky-Fink, J., Robinson, C. D., Chang, H. N.-L., & Rogers, T.
(2021). Using behavioral hts to improve school
administrative communications: The case of truancy
notifications. Educational. Researcher.
Ogbeide, C., & Adomeh, I. O. (2019). Effectiveness of
bibliotherapy in enhancing learning among secondary school
students in Nigeria. Journal of Education and
Entrepreneurship, 6(1),19-28.
Abdul Kalam, H. B. (2016). Pengaruh persekitaran sosial
terhadap tingkah laku disiplin murid sekolah rendah | dis
Klang, Selangor, Malaysia. Tesis Sarjana Sains. Sekolah \\
Pengajian Siswazah, Universiti Putra Malaysia. 22
7
Baker. R.. laaffar, A. H., Sallehuddin, H. and Hassan, M. A.
صفحه 26: