مدل های راهنمایی
اسلاید 1: مدل های راهنمایی
اسلاید 2: * انواع مدل های راهنمایی به صورت کلی :1. مدل های اولیه راهنمایی 2. مدل های بعدی راهنمایی3. مدل های جدید راهنمایی
اسلاید 3: 1- مدل های اولیه راهنمایی شامل موارد زیر است :الف . مدل پارسونی ب. راهنمایی به صورت جریانی همانند با تعلیم وتربیت
اسلاید 4: الف. مدل پارسونی :روش پارسونز مبتنی براین بود که خصوصیات فرد و خصوصیات شغل ، باهم مقایسه شوند وسپس انتخاب صورت گیرد .در راهنمایی حرفه ای مشاور سه فعالیت را انجام می دهد :1.تجزیه و تحلیل فرد 2. تجزیه وتحلیل شغل 3. مقایسه این دو نوع تجزیه و تحلیل
اسلاید 5: به عقیده پارسونز ،تشخیص توانایی فرد ، مقدم بر انتخاب است .باید قدرت تجزیه وتحلیل در فرد تقویت شود تا او بتواند به انتخاب مطلوب بپردازد .باید دانش آموزان را به بازدید از موسسات و مصاحبه با صاحبان مشاغل تشویق کرد تا از نزدیک با شرایط مشاغل آشنا شوند .
اسلاید 6: * ب. راهنمایی به صورت جریانی همانند با تعلیم وتربیت :اساس این مدل را به بروئر نسبت داده اند .در این مدل راهنمایی دامنه ای وسیع پیدا می کند و کلیه امور مربوط به تعلیم و تربیت را تشکیل می دهد .در سال 1915 بلومفیلد خطاب به عده ای از معلمان اعلام داشت که مفهوم امروزی تعلیم و تربیت راهنمایی است .اصطلاح راهنمایی تحصیلی برای اولین بار از سوی کلی عنوان شد .به طور خلاصه ، در این مدل ، راهنمایی و تعلیم و تربیت به یک مفهوم به کار می روند ،حال آنکه تعلیم و تربیت علاوه بر راهنمایی ،شامل جنبه های آموزش و مدیریت نیز هست .
اسلاید 7: 2. مدل های بعدی راهنمایی:الف. راهنمایی به صورت توزیع وسازگاری ب.راهنمایی به صورت یک جریان کلینیکی ج. راهنمایی به صورت کمک به امر تصمیم گیری د.راهنمایی به عنوان یک نظام انتخابی
اسلاید 8: الف . راهنمایی به صورت توزیع وسازگاری :پراکتور معتقدبود امر راهنمایی نمی تواند به موارد حرفه ای منحصر باشد .به نظر او راهنمایی به عنوان نیرویی واسطه ای است که به دانش آموزان کمک می کند تا بافشارهای مدرسه و زندگی مقابله کنند .چندسال بعد پراکتور تغییر عقیده داد و نظر خود را درباره راهنمایی به عنوان یک نیروی واسطه ، به سوی راهنمایی سازشی و توزیعی معطوف کرد .در این نوع راهنمایی به دانش آموزان به لحاظ تطابق مواد درسی انتخابی ، انتخاب رشته تحصیلی و فعالیت های خارج از کلاس و شغل ، با استعدادها ، توانایی ها ، علایق و هدف هایشان کمک می شود .
اسلاید 9: *نقش توزیعی :در این نقش توزیع مناسب و دقیق دانش آموزان با توجه به فرصت ها وامکانات تحصیلی وشغلی مطرح می شود .مشاور می کوشد به دانش آموزان کمک کند که به هدفهای خود در فعالیت های حرفه ای ،اجتماعی ،تفریحی وغیره نظم ببخشند .کمک در انتخاب رشته ،انتخاب شغل و فعالیت فوق برنامه به علت نیاز شدید دانش آموزان باید مهم باشد .* نقش سازشی :در مواردی که دانش آموز قادر نیست اطلاعاتی را که درباره خود و محیطش دارد با هم تلفیق کند ، نمی تواند خود را با شرایط محیطی سازگار سازد .در این موارد به منظور کمک به سازگاری دانش آموز، نقش سازشی مطرح می گردد.به خصوص دانش آموزانی که مشکلات شخصی از قبیل افسردگی ،نداشتن دوست یا مشکلات رفتاری و عاطفی دارند .
اسلاید 10: ب . راهنمایی به صورت یک جریان کلینیکی :این راهنمایی مدیون مطالعاتی است که در پیشرفت اندازه گیری های روانی به وسیله روانشناسان تجربی صورت گرفته است .تاکید بر استفاده استفاده از آزمون های روانی فنون و روش های کلینیکی و مطالعات تحلیلی و تشخیص است .در این مدل جریان راهنمایی از نظم ویژه ای برخوردار است وبه ترتیب مراحل زیر را طی می کند :تحلیل ، ترکیب ، تشخیص ، پیش بینی ، مشاوره و پیگیری .مشاور به هیچ وجه درصدد تصمیم گیری برای مراجع نیست .
اسلاید 11: ج. راهنمایی به صورت کمک به امر تصمیم گیری :راهنمایی در انتخاب عاقلانه ، سازگاری صحیح ،حل مسائل ومشکلات به فرد کمک می کند که در جهت کسب خودرهبری بطور مرتب پیش رود .راهنمایی باید تنها به امر تصمیم گیری کمک کند وتصمیم گیری نیز در دو مورد ضرورت دارد :زمان اختلاف میان افراد و هنگام وجود تفاوت میان انتخابهای ممکن .مدل راهنمایی به عنوان کمک به امر تصمیم گیری ، موجب رشدشخصی می شود وبا هدفهای جامعه دموکراتیک مطابقت دارد .
اسلاید 12: د. راهنمایی به عنوان یک نظام انتخابی :نمی توان یک مدل راهنمایی به حساب آورد ، نظام انتخابی یک روش مشاوره است .مشاور باتوجه به علایق و نیازهای دانش آموز ، در انتخاب روش آزاد است .فعالیت های مدرسه باید با تجارب زندگی دانش آموزان پیوستگی داشته باشد .درعمل کلیه فنون به هم مربوطند وبه منظور ارزشیابی و سازگاری که دو جریان عمده راهنمایی راتشکیل می دهند تمام آنها باید مورد استفاده قرار گیرند .
اسلاید 13: 3- مدل های جدید راهنمایی :الف. راهنمایی به عنوان مجموعه ای از خدمات ب. راهنمایی مبتنی بر رشد ج. راهنمایی به عنوان دانش عمل هدفدار د. راهنمایی به عنوان بازسازی اجتماعی ر.راهنمایی به عنوان رشد شخصی
اسلاید 14: الف. راهنمایی به عنوان مجموعه ای از خدمات :رایج ترین مدل در مدارس ابتدایی و متوسطه آمریکا است .راهنمایی باید به عنوان کمک وسیع مدرسه به دانش آموزان تلقی شود ، زیرا کلیه کارکنان مدرسه در برنامه راهنمایی مسئولیت دارند واین کار وظیفه انحصاری مشاور نیست .نقش راهنمایی تنها به خدمات مشاوره ای که به وسیله مشاوران در مدرسه انجام می گیرد ، محدود نمی شود بلکه در این مدل ، برنامه راهنمایی خدمات زیادی به عهده دارد که هدف آنها رشد کامل استعدادهای دانش آموزان است و به وسیله کارکنان مدرسه انجام می گیرد .
اسلاید 15: *محدودیت های مدل راهنمایی به عنوان مجموعه ای از خدمات :مشاوره کمتر مورد تاکید است .بیشتر از روش های مستقیم وتوصیه کننده استفاده می شودوبه اجرای آزمون ،دادن اطلاعات ، گرداوری اطلاعات درمورد دانش آموزان توجه بیشتری می شود.
اسلاید 16: ب. راهنمایی مبتنی بر رشد :*در این مدل تسهیل رشد تمام دخترها وپسرها که درحال تکامل هستند موردنظراست واین مسئله همکاری گروهی معلم ،مدیر ،مشاوران وتمام اعضای راهنمایی را ایجاب می کند .*در این مدل به فرد کمک می شود تابه بالاترین سطح رشد خود نائل شود .*راهنمایی امری همیشگی است که از کودکستان آغاز می شود وتا آخرین مراحل تحصیلی ادامه می یابد .*به جای آنکه راهنمایی به موارد تحصیلی یا شغلی محدود شود ، فعالیتی جامع تلقی می شود و رشد و تکامل قوای همه جانبه فرد در طول زمان مورد توجه است .
اسلاید 17: ج. راهنمایی به عنوان دانش عمل هدفدار : راهنمایی درضمن یک جریان پرورشی ، به دور از هرنوع ایجاد عادت ،تلقین پذیری و جهل وبا حداقل دخالت خارجی تحقق می یابد .اهداف این مدل موارد زیراست :1.دانش آموز ایده آل به پیشرفت ایده آلی دست می یابد .2.دارابودن توانایی شناخت ودرک نارسایی ها ی فرد 3.دارا بودن معلومات لازم برای ایجاد مهارت های ویژه و داشتن اطلاعات لازم برای حل نابهنجاری های ذهنی فرد
اسلاید 18: د. راهنمایی به عنوان بازسازی اجتماعی :*نقش قدیمی مشاور که مشاور دانشکده ،اجراکننده آزمون وطراح برنامه های حرفه ای تلقی می شد،باید تغییر یابد و دو مسئولیت ،جانشین نقش مذکور شود :ارزیابی برخورد کارکنان مدرسه واثرات آنها روی دانش آموزان و انعکاس نتایج آن به کارکنان مدرسه ازمدرسه به دلیل ارتباط نزدیکی که با زندگی اجتماعی و الگوهای مناسب دارد ، به عنوان کاتالیزوری درجهت رشد جوانان استفاده می شود .مشاور باید به دانش آموزان کمک کند تا همواره هریک از اجزای زندگی خود را مورد ارزیابی قرار دهند .
اسلاید 19: ر.راهنمایی به عنوان رشد شخصی :*در این مدل نقش مشاور و معلم در دو زمینه متفاوت است :*معلم با رشد جنبه های عقلی و مشاور با رشد جنبه های شخصی دانش آموزان سروکار دارد .*به نظر کهاس ، تدریس و مشاوره دو راه مختلف برای ایجاد ارتباط با دانش آموز و دارای اهمیت مساوی هستند و یکدیگر را تکمیل می کنند .*گذراندن دوره های تربیت معلم وداشتن تجربه تدریس برای مشاور ضروری نیست ، بلکه تحصیل روانشناسی در حدی گسترده وداشتن تجربه در فنون کمک به افراد در زمینه پرورش خلاقیت و خودشناسی در آنان برای مشاور لازم است .
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.